Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 11891 ggr
[helenal]
2013-03-01 00:01

Ni som är sambos-era sovrutiner?

Hej! Jag är nybliven sambo,men eftersom jag just nu är arbetssökande och han jobbar heltid så är han ju tröttare än mig på kvällarna. I tre dagar har vi en varsin gång sovit på soffan (jag gick ut o la mig här nu igen) jag kan Inte ligga stil o väcker då honom ,han har svårt att somna om med och jag vet ju detta och då kliar det på hela kroppen och jag vrider mig osv o tillslut tar soffan. Tycker det är tråkigt att de blivit såhär tre ggr i rad nu men jag kan inte sova men när jag går ut och lägger mig i soffan somnar jag direkt! Hur gör ni?

Annons:
[Skepp]
2013-03-01 06:08
#1

Har precis varit i samma situation. Jag jobbar heltid och går upp 04.00 på morgonen medan han varit arbetslös en längre tid. Jag har gått och lagt mig runt 20-21 tiden vilket inte han gjort utan han har hållt sig i vardagsrummet och lagt sig runt 02-03. Så vi har ju verkligen inte varit i samma rytm vilket har varit jobbigt. Jag har vaknat varje gång han gått och lagt sig och sedan inte kunnat somna om, och inte nog med det så har vi två katter som annars anpassar sig väldigt bra när man går och lägger sig då även dem går och lägger sig och sover i princip hela natten…men iom att han varit vaken så har dem ju inte förstått detta utan sprungit runt och lekt och stört mig…nu har han fått jobb som startar på måndag så nu kommer det förhoppningsvis bli ordning!

[Skepp]
2013-03-01 06:11
#2

vill även tillägga att det blivit soffläge för våran del med, sömnen måste ju prioriteras före att sova tillsammans tycker jag, men då så länge det är tillfälligt eller händer ibland. Skulle nog inte vilja sova avskilt permanent. Så kör på soffan om du behöver :)

citytjejen
2013-03-01 06:25
#3

Jag är sjukskriven nu och ska vara ledig under hela mars innan jag börjar plugga, och min man jobbar heltid och går upp runt 6 på morgonen. Jag brukar gå upp hyfsat tidigt på morgonen, dels för att jag mår bättre av att inte ligga och dra mig för länge, och dels för att vara lagom sovtrött vid elvatiden på kvällen. Och då synkas våra sovtider. Funkar jättebra för oss!

/Christina

hemmafru
2013-03-01 08:23
#4

Även fast min man jobbar och jag är hemma på dagarna så lägger vi oss samma tid ca 22.00. Det skulle kännas bortkastat om jag är uppe halva natten och sedan sover bort halva nästkommande dag. Jag vill stiga upp i tid på morgonen. Tycker också det är mysigare att gå och lägga sig samtidigt på kvällen och ligga och prata en stund innan vi somnar.

Om du stiger upp tidigare på morgonen får du nog lättare att somna med honom på kvällen ts.

[helenal]
2013-03-01 10:24
#5

Jag går upp kl 9 ca så sover inte så länge på morgonen. vi lägger oss ihop och pratar innan läggdags men sedan när vi skall sova känner jag press på att ligga stil för annars väcker jag honom och då kliar de helt plötsligt i hela kroppen och då tar jag täcket och går ut o lägger mig, men får kanske testa nästa vecka och gå upp tidigare..

Destany
2013-03-01 11:12
#6

Vi sover i samma säng även om vi inte lägger oss o går upp samtidigt. Oftast väcks inte den andra

Annons:
oh-la
2013-03-01 11:22
#7

min sambo jobbar deltid nätter vid sidan av studierna vilket gjort att han har rätt skumma sovvanor. han somnar sent och ligger och kollar på tv, eller ligger och vrider sig. själv vaknar jag otroligt lätt av minsta lilla. den här helgen ska han jobba, så jag kommer väl iofs somna som jag ska, men jag kommer vakna när han stövlar inimorgon bitti, och det knasar till sömnen.

förhoppningsvis kommer jag upp ordentligt ändå. när jag går upp brukar han inte vakna, så jag är väl den som sover lättast och har mest problem med rubbade sovrutiner.

ChristineL
2013-03-01 12:01
#8

Mycket kan nog ha att göra med att ni är nyblivna sambos och inte är vana vid varandras dygnsrytm helt enkelt. Min man har ett vanligt 7-16 jobb medans jag ofta jobba kvällar och är hemma till 23, han är jättetrött när jag kommer hem naturligtvis men vi sitter ändå och pratar en stund/ser nåt på tv innan vi går och lägger oss tillsammans. Jag läser också gärna en stund innan jag släcker lampan men somnar gott framåt 1-tiden säkert, vi har inga problem alls med våra olika tider, vill han gå och lägga sig innan jag kommer hem så är det ju bara att han gör det. Och vill jag lägga mig senare än vad han gör så gör jag det.

Det är en omställning att bli sambo, och det är en omställning att sova tillsammans på ett helt annat sätt än när man sov över hos varandra innan.

[helenal]
2013-03-01 12:18
#9

ja de verkar som det är lite omständigare ja. Sen är han ju sjukt lätt väckt också vilket är lite halv jobbigt. Han har två försök på sig att somna om för blir han väckt tre gånger så kan han inte de säger han… så man känner sig lite halv pressad ibland;)

Fridaaaa
2013-03-01 12:26
#10

Jag somnar i sängen och han ligger och spelar eller se på tv, innan han lägger sig och sover. Har tvn i sovrummet, men stör inte mig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gur4m1
2013-03-01 12:41
#11

Jag och mitt ex-sambo hade helt olika sovrutiner. Han kunde komma och krama mig i början när jag lagt mig men då gav jag honom ett helvete på jorden så det slutad ehan upp med (Vem fan vill bli störd när man somnat och ska upp till jobbet, av sin arbetslösa odudliga hobo till pojkvän? Inte då jag -_- ). Nä men sömn är väldigt viktigt, viktigare än följa svensson-normen som man matas på från alla olika håll. Jag vill ha mina 7-8 timmar ssömn för att fungera för jobbet. Jag blir så mycket trevligare om jag får sova ifred. Så han satt iallafall uppe hela nätterna (inte pga mig). Så i början kom hanoch lade sig i sängen runt 4-6 tiden, ungefär då jag skulle upp. Jag störs inte av tv, radio, spelljud, men det är störande med en partner som inte respekterar att man sover.

Mitt ex brukade oftast välja soffan (för den var i samma rum som tv/dator) än att komma in och lägga sig i vår säng, efterosm då vaknade jag oftast. Så det var ju snällt av honom. Min nuvarande är jättekänslig mot störningar, väcks han en gång så kan han inte somna om och han måste ha helmörkt och helt ljudlöst. Vi bor inte ihop men man sove rju hos varandra men jag ogillar att sova hos honom just för att han blir så sur och grinig, men han är också en nattuggla som vaknar frammåt lunch/eftermiddagen och somnar ungefär då jag stiger upp för jobbet. En god natts sömn är det viktigaste för mig, så jag ser inte direkt ett problem i att ni faktiskt funnit en lösning.

Ts: Kanske han ska börja använda hörproppar? Varför har han börjat störa sig på att du rör på dig först nu, har du inte rört diglika mycket förut? Är du/han under ovanligt stor stress/Press?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[helenal]
2013-03-01 13:15
#12

11# ja sömn är oerhört viktigt för mig också, tror det är de för de flesta;) vi har inte bott ihop tidigare och jag blev arbetslös för inte så längessen, innan jobbade jag ju väldigt oregelbudna tider och mycket så jag var väldigt trött vilket resulterade i att jag även somnade direkt när jag la mig ner i princip. Han har öronproppar då han är extremt känslig för ljud också..men det är när jag vrider på mig och rör mig i sängen han också blir väckt. Notera att han är extrem lätt väckt och jag vill att han skall vara utvildad till jobbet så går ut och lägger mig o soffan för hans skull.

han la sig faktiskt i soffan i onsdags för han blev arg för hunden rörde sig/bytte plats i sängen… så känslig är han väldigt tycker jag.

annikanyfiken
2013-03-01 13:43
#13

Jag jobbar helger ibland och min sambo lägger sig oftast samma tid som mig de helgerna 22-23.00. När jag var arbetslös en period så gick jag ändå och la mig på vardagarna samma tid som honom. Tyckte det kändes tråkigt att sitta uppe ensam bara för att jag var ledig nästa dag.

Annons:
Underbarn
2013-03-01 14:31
#14

När jag var sambo och arbetslös medan han jobbar heltid så somna han medan jag fippla med mobilen. Ibland var det jobbigt för honom ibland (det lyste) då lade jag bara undan den och låg där i hopp om att kunna somna. När han inte kunde somna tog han gästrummet eller ibland soffan. Det hände inte ofta men ibland :) mestadels berodde det på tex värmen, inte mig :) han kliver upp 5-6 och jag klev upp 11-12 såå jag sov väldigt länge. Han somna 11-12 och jag 02-04.00 ibland. Ibland jobbade han nätter och då gick det bra :)

pyromanen
2013-03-01 18:19
#15

Vi har ungefär samma sovtider, men han snarkar och jag har öron så stora som paraboler. Därför brukar jag förr eller senare traska in i mitt eget rum för att kunna sova (stort hus, alla har eget rum).

Toxics
2013-03-01 18:57
#16

Vi sover tillsammans varje natt. Men har ni en dubbelsäng? Kan vara det om ni inte har de. Men har aldrig hänt att vi sover separat när vi är hemma. till och med när jag var sjuk. Då kunde jag inte ligga ner och satt och sov i soffan. Och då satt han där med mig hela natten och sov han med <3

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[[AcsJulia]]
2013-03-01 21:01
#17

Vi synkade våra sömnbehov efter varandra. Det tog ett bra tag, men att vända på dygnet kan man alltid göra med lite möda! 😉

[helenal]
2013-03-01 21:07
#18

16# ja en dubbelsäng.varför?

Gur4m1
2013-03-01 21:56
#19

#15 så vill jag ha det, ha egna rum. Lite som Carl Larsson och hans fru- när man vill sova med varandra så är det när det passar båda,inget självklart alltså, så skulle jag nog trivas bäst (och min pojkvän, efterosm jag snarkar och han är störande känslig mot både ljud och ljus och jag gillar att vakna med solen). Då kna man sova över hos varandra när man känner för det ^_^ mm…urmysigt!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ettlitetalias
2013-03-02 10:09
#20

Vi har ganska olika sov-vanor, men det brukar lösa sig i slutändan.
Jag jobbar både sent och tidigt och vaknar jättelätt och kan inte somna om när jag väckts. Försöker hålla en någorlunda jämn rutin med att gå och lägga mig runt 23 och gå upp före 9, medans han kan sitta uppe till 04 ibland och sen sova fram till 14 typ. Sen kan jag inte alls sova dagarna före mens. Då ligger jag och svettas, vrider och vänder på mig och drömmer otäcka mardrömmar.
Så om han vet med sig att jag måste få sova ostört så brukar han sova på soffan istället för att gå in och väcka mig när jag somnat. Och vet han med sig att han absolut inte kan sova vid 23 så brukar han komma och mysa och sen pussa mig god natt och gå in i vardagsrummet igen. Fungerar helt ok för oss, även om det så klart är lite tråkigt att man är i lite olika dygnsrytmer ibland.

Annons:
SofiaWe
2013-03-02 11:01
#21

Sover i samma säng jämt, även om vi ska upp olika tider eller om den ena är uppe längre. Det har hänt nån gång att en har tagit soffan för att man t ex inte alls kunnat somna :)

Afturelding
2013-03-02 14:59
#22

Vi går och lägger oss tillsammans och vaknar tillsammans. Jag går ju dock hemma (distansstudier) och sambon går på högskolan, så det är inte några tidiga lektioner eller så :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

fruktgumman
2013-03-02 15:10
#23

Vi har samma sovtider. Även när jag var arbetslös så steg jag upp före 8 på morgonen så jag var någorlunda trött när vi la oss 23 på kvällen.

isafisa
2013-03-03 10:35
#24

Vi går alltid och lägger oss samtidigt. Han är arbetslös men får jobba ibland, och jag studerar på distans. När han jobbar går jag och lägger mig med honom även om det är vid 22. Jag ligger då och håller om honom och bara myser, det tycker han om :) Men jag har också väldigt lätt att somna i princip när som helst :)

NinniH
2013-03-03 14:51
#25

Vi har helt olika sovrutiner av fullt förklarliga skäl. Han jobbar natt (18:30-06:30) och jag studerar. Så det är bara på helgerna eller under hans lediga vecka som vi hinner sova ihop. Hans lediga vecka lägger han sig några enstaka timmar tidigare än annars. Att jag lägger mig innan honom är faktiskt inget som stör mig överhuvudtaget. Trots våra olika sovtider så sover vi i samma säng, vi och våra två bökiga hundar. 😎


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

VeronicaKahlbäck
2013-03-05 10:06
#26

Är inte sambo men sover regelbundet med killen och visst har vi sömnskillnader, han jobbar 7-4 på veckorna och gillar sena kvällar och sovmorgon på helgerna medans jag nu pluggar på distans men går upp tidigt hela veckorna för att hålla rutin.
Har varit sambo tidigare och tycker det är lättare att anpassa sej till de tidigare tiderna om jag av någon anledning går hemma, jag får helt enkelt aktivera mej med gym, måsten, promenader, intressen osv så jag är trött på rätt tider.
Till saken hör att jag har adhd med stark betoning på det hyperaktiva, jag kan bokstavligt inte ligga still om jag inte är lite utmattad så för min egen och alla andras skull är det bäst att jag håller mej aktiv vad jag än har för vardag.
När jag vaknar tidigare får jag helt enkelt gå upp och påbörja dagen med sysslor som inte stör :P
Nu har jag alltid haft mest energi men om jag mot förmodan skulle hamna i en situation där jag behöver mer sömn hoppas ja att respektive respekterar mej tillräckligt för att försöka anpassa sej.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

[rumelle]
2013-03-05 12:02
#27

Min sambo brukar oftast gå och lägga sig när jag gör det, dvs ca kl 21:00 - 22:00. Jag går upp kl 5:00 eller 6:00 på morgonen och han brukar gå upp en timme senare när jag går till jobbet. Funkar bra för min del och han har inte klagat. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: