Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1629 ggr
CantTouchThis
3/1/13, 9:24 AM

Psykolog?

Hejsan, det är så att jag känner att jag skulle behöva komma och prata med en psykolog ev. kurator eller liknande för att jag helt enkelt inte kan hantera alla tankar och minnen som flyger runt i huvet längre..känner att jag inte orkar själv och behöver få hjälp.. Jag är 20 och vad jag förstår kostar det en hel del och jag kan inte täcka den kostaden som det ser ut idag…finns det några alternativ? 

Tacksam för svar!

Annons:
Niwa
3/1/13, 9:34 AM
#1

Gå till vårdcentralen och tala om vad du känner, det finns hjälp att få där. jag fick gå till en kurator/psykolog efter att min faster dött då jag var ledsen. De skickade en remiss till en samtals terapeut.
Har gått geno MVC också hos en kurator.
Jag fick gå 10 ggr kostnads fritt.

Det finns ofta genom kyrkan också om du är med i den.
Ta hand om dig!

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Honestyisdead
3/1/13, 9:35 AM
#2

Kontakta din vårdcentral. Det finns psykologer som är kopplade till högkostnadsskyddet och då kostar besöken som ett vanligt läkarbesök. Vården kan slussa vidare dig.

Carrolinline
3/1/13, 10:59 AM
#3

På ungdomsmottagningen finns där gratis kurator iallafall. och dit får man gå tills man är 23 :)

ChristineL
3/1/13, 11:56 AM
#4

#3 - Det är med UMO, beror på var man bor ;) En del har 18 som gräns, andra 25.

Men umo är ett alternativ som är gratis, annars vc som kostar max 200:-/besök.

CantTouchThis
3/1/13, 12:06 PM
#5

Tack för alla svar! Funderar lite på vad man ska säga när man ringer till vc? Vill helst inte berätta allt för dom..

Niwa
3/1/13, 12:12 PM
#6

Säg som det är att det hänt massa saker som gjort att du verkligen känner att du behöver prata med någon,och att du helst inte vill prata med någon där. Sedan kanske det hjälper om du talar om hur du känner, te.x om du gråter, lätt retlig, oros könslor, anti et.c 
hoppas du får hjälp snart

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Annons:
Gur4m1
3/1/13, 12:33 PM
#7

#5 Sgä att du mår dåligt och så, du ska int ebehöva säga VARFÖR du mår dåligt. Säg att det påverkar ditt allmäntillstånd osv. Psyisk ohälsa kna ju ta sig till fysisk ohälsa. Bra att du tar tag i det och söker hjälp, Stå på dig så du faktiskt får dne hjälp du behöver- ibland kan folk som "är sjuka men inte sjuka nog" lätt falla emellan >>_<< För man skriker inte nog mycket för att få hjälp eller något, Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Carrolinline
3/1/13, 12:53 PM
#8

#4 Jaha där ser man, trodde alla hade 23 års gräns bara för vi har det :)

Ts kan ju kolla vad som gäller där h*n bor, för om det är gratis är det ett bra alternativ.

Madde
3/1/13, 4:41 PM
#9

Jag gick iväg till vårdcentralens kurator men hon insåg att hon inte kunde hjälpa mig överhuvudtaget så hon skickade iväg mina papper till Universitet där jag bor. 

Hon berättade att dem på universitetet har psykologstudenter som under sista åren ska ha patienter under behandling för att kunna hantera det sen när dem är färdigutbildade. 

Så jag går iväg 1 gång i veckan under 2 terminer (är inne på 1:a) och det är helt gratis. Då får dem hjälp av en mentor och några fler psykologstudenter som går igenom varje patient hur dem ska göra för att gå vidare med behandlingen. 

Jag måste säga att det är det bästa jag har gjort. Jag har för första gången i mitt liv vågat släppa på mina känslor och jag har rätt mycket i bagaget. 

Hoppas du hittar något som passar dig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aniara4
3/1/13, 5:42 PM
#10

Bra tips från #9. På alla orter där det finns psykologutbildning kan man gå i terapi hos studenter i slutet av utbildningen. De har handledning av en kvalificerad handledare (alltså både psykolog-, psykoterapeut- och handledarutbildning) i grupp med några få andra studenter. Kostnaden, som brukar vara avsevärt mycket lägre än hos privata terapeuter, är till för att täcka handledarens lön/arvode, studenten själv får inga pengar.

Annars är som sagt den bästa vägen att kontakta vårdcentralen.

Honestyisdead
3/1/13, 5:47 PM
#11

#5en väninna till mig ringde och sa att hon mådde riktigt dåligt varje dag. Att livsgnistan hade försvunnit.

Då fick hon först träffa en läkare på VC, sedan tipsade han om en psykolog.

Upp till toppen
Annons: