Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 1461 ggr
PiganX
3/11/13, 9:20 PM

Komplimang eller ej?

"Du ser inte överviktig ut, tvärtom! Du har ju fin kropp." 

Detta är menat som en komplimang, och den sortens "komplimang" hör jag många använda, varje dag. Är det bara jag som tolkar detta annorlunda, eller finns det fler som tycker att det låter lite märkligt? Är det något fel med att ha lite hull eller rent ut sagt vara överviktig? Har man bara en "fin kropp" om man är smal/vältränad? Är det så fruktansvärt viktigt att sträva efter en smal kropp? 

Åh, jag blir så frustrerad av mina tankar som snurrar.. Så därför var jag tvungen att kolla med er hur ni tänker om detta :-) 

Skulle du ta detta som en komplimang? 

Annons:
elouise
3/11/13, 9:25 PM
#1

Det beror helt på vem som säger det. Är det en arbetskamrat som säger det till mig så tar jag det inte som en komplimang. Är det min sambo så skulle jag ta det som en komplimang för jag känner honom utan och innan och vet hur han fungerar.

PiganX
3/11/13, 9:26 PM
#2

#1 Det där har du förstås rätt i!

Sweelin
3/11/13, 9:27 PM
#3

Det är väl mer menat till folk som går runt och säger "åå jag är så fet och måste banta! kolla på allt mitt fett!" 

- Ja det finns sådana människor 😉

Man säger det ju inte till folk som faktiskt inte ser några problem med sin vikt. Går man runt random på stan och säger det så blir det ju lite knasigt

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Maria
3/11/13, 10:08 PM
#4

 Är det något fel med att ha lite hull eller rent ut sagt vara överviktig? Har man bara en "fin kropp" om man är smal/vältränad? Är det så fruktansvärt viktigt att sträva efter en smal kropp? 

Så som frågan ställs så svarade jag ja.

Motiveringen är inte att det är fint utan att det är hälsosamt att inte vara överviktig.

Skulle någon, mot förmodan, säga att jag har fin kropp så skulle jag definitivt ta det som en komplimang😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vyer
3/12/13, 6:58 AM
#5

Nej, det hade jag inte. Ogillar folk som kommenterar kroppar och utgår från att tjock är lika med fult. Jag är på tok för påläst om HAES (health at every size) och fatshionvärlden för att bli något annat än irriterad över en sådan kommentar.


Namiko
3/12/13, 7:24 AM
#6

Jag tolkar det också som att det sägs till någon som klagar öppet om att hon/han är tjock och får det till svar, i det fallet skulle jag se det som en komplimang. Har dock svårt att sätta mig in i det då jag oftast får höra att jag är för smal och borde äta mer (vilket helt enkelt är ett sätt för dom att säga att det inte är snyggt att vara så smal som jag är utan att dom inser att dom klankar ner på mitt utseende).

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Fridaaaa
3/12/13, 7:57 AM
#7

Beror på vem som sagt det och vilket sammanhang :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

erspers
3/12/13, 9:43 AM
#8

det beror på sammanhanget helt klart..är det en tjej som precis sagt.."usch vad tjock jag är !" så kan man ju säja "Du ser inte överviktig ut, tvärtom! Du har ju fin kropp" men man gör det ju inte annars.. beror ju helt på som sagt..

CelsiusT
3/12/13, 10:18 AM
#9

Jag svarade JA

Jag ser inte att man skulle säga den meningen om inte jag själv klagat på att jag känner mig tjock eller att jag upplever att jag ser tjock ut och då i negativ klang. Om någon då säger den kommentaren till mig så tar jag det som en komplimang (eller kanske snarare som 'sluta klaga').

Sedan tolkar jag in hur personen säger det och vad den menar med det. I dom allra flesta fall så menar personen att säga det som en komplimang och då tar jag det som en, varför ska jag irritera mig på det istället för att ta det så som det är tänkt. Dock kan jag, om jag är på humör för det, kommentera att man kan vara fin även om man är överviktigt (och i det läget så får man i princip alltid medhåll och personen ifråga "skriver om" sin komplimang).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Honestyisdead
3/12/13, 10:45 AM
#10

Eftersom det är en kommentar man säger till någon som frågar om den är tjock eller klagar på att den är det, så svarade jag att det är en komplimang.

Övervikt är inte hälsosamt, och att vara normalviktig är bra.
Sedan kan man ju vara oerhört snygg med några extra kilon också.

Underbarn
3/12/13, 11:08 AM
#11

Håller med #10. Det är en komplimang. Jag är inte överviktig eller underviktig (47 kg) även om vissa säger det -.- (jag ska inte gå upp genom att äta mer, isf genom att träna) men jag tycker inte att en överviktig kropp är fin - kurvig på rätt platser och som SER HÄLSOSAM och stark ut - då spelar inte vikten roll (muskler väger mer än fett) även om man sällan är hälsosam när man väger över 100 kg (om man inte är en stark man). Det var en person på min fb som sa att sin dag var förstörd för hon var tydligen överviktig. Jag tyckte inte det kom som en nyhet direkt… Men hon verkade nöjd med sig själv innan hon "fick veta" att hon klassades som överviktig så vrf låta det förstöra? Jag är nöjd med mig själv även om jag klassas som underviktig. Man avgör själv om man är nöjd med sin kropp med eller utan extra kilon. Det är bara du själv som avgör det :) jag själv tycker inte det är sexigt eller vackert om man SER överviktig ut (eller för underviktig).

Gur4m1
3/12/13, 12:02 PM
#12

Jag tog annat för jag förstod nog inte riktigt. Jag fick ofta hör när jag växte upp, liknande det där. För jag var inte smal utan normalviktig och "vlätränad" så folk försökte lugna mig för att jag inte var en "smal och snygg tjej", jag var ju "fin ändå".

Smal = hälsosam, snygg, sexig. What not-

Själv är jag rätt fet men märkligt nog lever jag helt klart hälsosammare och ett mer aktivt liv än många som är smala i min omgivning. Jag lever inte på snask och bakelser, jag frossar inte i hamburgare osv. Jag har bara en otrolig kropp som hade passat fint under nödåren på 1800-talet, för dne kan banne mig omvandla vatten till fett. ;D

Men visst, även hälsosam kost blir ju fett om man äter mer än man gör av med. Men jag är vältränad, och stark! Aldrig varit smal och vill inte vara SMAL, jag vill vara normalviktig däremot.
Sen finns det människor som har motsatta problemet som jag har- de vill gå upp men måste jobba jättehårt för att lyckas göra det. MEn det betyder inte att de är hälsosamma inne i kroppen. MEn de SER hälsosammare ut.För åter igen, idag är smal = Hälsosam.

Men jag fick liknande kommentar av min pojkvän när jag beklagade mig över min begynnande fetma när vi började dejta så det är nog en komplimang ^_^

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Roamer
3/12/13, 12:08 PM
#13

Ibland är det bättre att förstå vad som menas än hänga upp sig på orden, oavsett hur korkat det låter när det kommer ut. Kroppsspråk och  tonfall avslöjar om det är en komplimang och är det så, sug i dig för fulla muggar och överanalysera inte. As simple as that.

Annons:
Greigh
3/12/13, 12:41 PM
#14

Jag valde "Annat" för jag gillar lite hull och former och skulle med mina ord vara uppriktig i det jag skulle säga till en person med hull.

Många människor är rädda för att säga vad de egentligen tycker och gör en sväng i sina uttalanden för att inte göra personen i fråga "ledsen" och det tycker jag är fel. Ge personen en riktig förklaring istället för att skjuta undan det med enkla marginaler.

0utstanding
3/12/13, 2:12 PM
#15

Jag har aldrig varit med om att någon säger så till mig och kan inte tänka mig det ens. Jag har alltid varit smal/normalviktig och finns väl ingen anledning att kommentera det för någon.

ramm5tein_
3/12/13, 2:52 PM
#16

Vet inte om jag förstod helt heller… Menas det att någon utifrån ingenting säger meningen, eller att personen på något sätt invänder och säger "Du ser inte överviktig ut, tvärtom! Du har ju fin kropp." ? För det är ju en lite konstig situation om någon bara kommer fram och säger så utifrån tomma intet. Men om nu personen säger sådär utifrån tomma intet (och vi säger att det inte är en nära vän eller familj) skulle jag nog tänkta "Okej, vart kom det där ifrån?". Är en rätt random mening att säga bara sådär tycker jag 😛 Så tveksamt om jag hade tagit det som positivt. Då har ju personen tydligen stått och analyserat min kropp av någon anledning. Jag är då inte van att jag och mina vänner helt random säger "Du ser ju inte alls anorektisk ut, jättefint smal!" eller vad det kan vara…

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Toxics
3/12/13, 2:58 PM
#17

jag vet faktiskt inte.

Men jag kan hålla med dig där om att det är total överskattat att alla måste vara smala för att vara fina. Eller att det på något sätt ska döljas att man inte är smal osv.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Afturelding
3/12/13, 3:04 PM
#18

Ja skulle inte tagit det som en komplimang. Jag har fått höra det motsatta ("Du är ju inte alls så smal, du är ju snygg!") då jag sagt att jag vill gå upp i vikt. Nog för att jag vill väga mer, men det låter lite tokigt tycker jag.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[luneri]
3/12/13, 3:26 PM
#19

Den komplimangen ges förmodligen om personen ifråga kommenterar sin vikt på ett eller annat sätt. Annars är det ju inte så vanligt med en sådan kommentar om det inte finns anledning att ge den. 

Mina erfarenheter är att om man får en sådan kommentar kan personen mena det han/hon säger, eller så är det bara vad som sägs för att inte göra personen ledsen eller att personen ska sluta tjata om sin vikt. 

Jag var ett tag ganska överviktig själv, och jag visste då att den vikten jag hade var inte snygg på mig. Jag fick ofta den kommentaren, att jag var fin som jag var. Jag trodde aldrig på vad som sades heller förstås. Dessutom nu när jag har lagom vikt så märker jag en otrolig skillnad på tex krogen. Förr fick jag aldrig så mycket blickar som nu.

Sedan vad som uppfattas som smalt är ju väldigt olika. Det finns olika kroppstyper och en av de är ju lite rundare i formerna, samt att det är lättare att lägga på sig också. Den typen av person skulle se underviktig ut om han/hon blev lika smal som en modell. Så bara för att man har kurvor, betyder det inte att man är tjock. Mycket ligger i genetiken, och inget man kan hjälpa. sedan att samhällsidealet är att man ska vara smal som en modell, det går inte för alla. Jag tycker istället man ska se till de fördelar man har av sin kroppstyp.

Jag tycker hellre att normalviktig är en person som är hälsosam, och har muskler för att hålla kroppen frisk och igång. För det är ju det som kroppen mår bra av. Som #12 skriver så har ju vissa fördelarna att ha svårt att gå upp i vikt och kan äta hur mycket skräpmat som helst, när en annan knappt kan äta något. 

Men jag som säkert många andra är helt inne på att bli "smal" även om min kroppstyp kanske inte stödjer mig i detta. När jag börjar närma mig smal så börjar jag snarare se benig ut fastän jag fortfarande har tex magfett kvar. Jag får dock se om jag gillar hur min kropp ser ut när jag väl når min idealvikt eller om jag går tillbaka till den vikt jag har nu, att testa sig fram ser jag inte som något negativt. Jag tycker dock om min kroppstyp och skulle inte vilja byta ut den, mot en kroppsform som knappt har några kurvor alls. 

Alla har vi olika smak, så man bör ha den vikt man själv tycker bäst om   och mår bra av samt de förutsättningar man har.

Mrs XY
3/12/13, 3:41 PM
#20

Som flera sagt tidigare så är det knappast en kommentar man säger till någon utan vidare, utan mer ifall den personen klagar att den är överviktig fast den kanske inte alls är överviktig. Men om personen verkligen är tjock och att då komma och säga att den inte alls ser överviktig ut är ju bara dumt.

Annons:
[Tilde]
3/12/13, 4:23 PM
#21

Beror nog på hur ens kropp ser ut, i mitt fall… Jag är väldigt smal, så jag skulle nog ta lite illa upp om någon nämner "överviktig". 😛

En gång skämtade jag med en kille om att jag var tjock (bara något fånigt samtalsämne vi hade) och så fick jag höra "du är ju inte fet någonstans". DET var en konstig "komplimang". 😂

Aniara4
3/12/13, 6:07 PM
#22

Vad betyder förresten "tvärtom" i sammanhanget?

"Du ser inte överviktig ut, tvärtom" = Du ser underviktig ut???

ramm5tein_
3/12/13, 7:21 PM
#23

#22 Ja precis, funderade lite på det med… För det kan ju inte vara tvärtom ifall nu personen är överviktig. Då är det ju inte logiskt heller att personen ska tro på att denne som säger det menar allvar. Så fel uppfattning har man ju oftast inte…

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

CelsiusT
3/12/13, 8:58 PM
#24

#22-23 jag tänkte också på det en snabb vända ;P Men jag inser att det är så man säger i vardagligt tal och man menar inte ordagrant tvärtom=underviktig utan snarare då att "tvärtom" i det här fallet är anspelat på överviktig=ful, men den här personen är tvärt om fin i kroppen.

Men ska man vara petig och jobbig så kan man ju gå in och fråga vad menas med "fin"? Är det fin i form av vacker/snygg? Eller är det fin i form av liten/smal? I så fall kan det ju faktiskt vara en helt naturlig mening. "Du är inte överviktig, tvärt om är du fin"(alltså tunn istället för tjock, inte vacker istället för ful)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Geru
3/13/13, 12:22 AM
#25

Är avsikten med det som sägs att vara snäll, så ja, då är det en komplimang. Avsikten är det som räknas, även om det blir snett.

Orden som står kan annars tolkas olika, beroende på vilka sociala normer man har, och vilken grupp man tillhör.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

LinaLj
3/13/13, 7:40 PM
#26

Håller med #25, om det var menat som en komplimang så skulle jag se det som en även om den kanske var lite klumpig. Är själv en person som  har lätt att klanta till det med ord som dyker ur munnen på mig innan jag har tänkt igenom dem ordentligt 🤐. Ibland får man ha lite förståelse för att människor inte alltid formulerar sig snyggt.

Upp till toppen
Annons: