Annons:
Etikettallmänt
Läst 4446 ggr
CelsiusT
2013-03-12 18:44

Ringar

Vi sitter och kikar på ringar jag och sambon. När man tittar på silverringar (äkta silver) så hittade vi fina ringar för några hundralappar. Men så tittar vi på förlovningsringar (silver) och då plötsligt så kostar dom flera tusenlappar. Vad är skillnaden egentligen? Varför är det så mycket dyrare när det är förlovningsringar? Är det något särskilt med dom ringarna?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Afturelding
2013-03-12 18:51
#1

De ska hålla för lite mer slitage, men det är väll det enda. Men vi köpte våra ringar i silver hos en guldsmed och talade om att det var förlovningsringar vi skulle ha, och kom hem med två stycken för 800 kronor. Det var på Hedbergs guld.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Honestyisdead
2013-03-12 19:18
#2

Håller verkligen förlovningsringar i silver bättre än vanliga ringar i silver? Silver som silver?

Afturelding
2013-03-12 19:26
#3

#2 De brukar vara lite tjockare och högre, så det är i regel mer material. Det är lite olika temperatur när man smider dem också har jag för mig. Men det går säkert att ha vanliga ringar också om de inte är för tunna :) En sak är då säker, silver är väldigt mjukt och får lätt skador. Så vill man ha ringar som inte ska se slitna ut efter ett år så bör man satsa på annan metall.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

CelsiusT
2013-03-12 19:26
#4

#2 Så tänker jag med? Jag ser inte riktigt skillnaden? Vad har man isf gjort med en förlovningsring som inte är gjort med en vanlig silverring?

Sen efter lite läsning så kom även frågan upp om hur en silverring ser ut efter något eller några års daglig användning med ganska hårt arbete? Vi funderar på att köpa lite billigare silverringar nu och sedan byta ut dom till lite mer påkostade guldringar vid vigseln. Då kan man bära silver-förlovningsringen när man känner för det men ha guld-vigselringen dagligen, för visst kan man kombinera guld och silver ringar?

Hehe… har sån ågren för det här. Det är ju något vi ska leva med ett bra tag så känns som om det måste bli rätt. Jag är sån där som planerar saker in i minsta detalj och det måste bli ett bra beslut gällande ringarna ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Afturelding
2013-03-12 19:33
#5

Våra ringar är redan lite slitna, och vi har burit dem 2½ år ungefär. Min är dock polerad en gång, efter att jag var tvungen att slå ut den, så min ring ser mindre sliten ut än sambons.

Och det är klart man kan kombinera silver och guld :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Honestyisdead
2013-03-12 19:39
#6

Jag har silverringar och de blir repiga och förlorar formen fort om man använder dom dagligen och vid fysiskt arbete. Men ska ni byta ut dom efter vigseln så kan det ju vara ett billigt alternativ. Köper ni lite tjockare håller de formen bättre än tunna.

Annons:
[TheMiko]
2013-03-12 20:07
#7

Titan 😃 Snyggt som bara den och oförstörbart. Köpte våra två för under 1500 med gravering.

citytjejen
2013-03-12 20:09
#8

Jag tror att det kan vara så att de sätter ett högre pris bara för att de kan. Sen finns det säkert de ringar som är mer slitstarka så som #3 skriver, och då blir ju priset lite högre förstås.

/Christina

CelsiusT
2013-03-12 20:38
#9

Hittade riktigt snygga och billiga ringar i stål och carbone.

Vi hittar mycket snyggt på nätet, frågan är hur det är att köpa ringar via nätet, någon som har erfarenhet? Tänk om dom inte sitter riktigt bra eller att dom inte ser ut som man tänkt sig? Hur kollar man upp storleken?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Afturelding
2013-03-12 21:15
#10

Vi köpte vigselringar via internet, och de sitter perfekt. Gå till en guldsmed och mät rätt storlek (titan och stål bör vara något större än ens vanliga storlek), och be om att få båda storlekarna. Man mäter nämligen ringar i olika tabeller.

Beställer man inom EU så har du väldigt många rättigheter som konsument, så det är ganska säkert. Vi beställde från chanti.se som har butik i danmark, och som sagt är de helt perfekta. Värt att veta är dock att de har lite lägre karat i sina metaller, om det inte står något annat.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

CelsiusT
2013-03-12 21:17
#11

Varför bör titan och stål vara något större? Jag vill ju ha en ring som sitter bekvämt, alltså inte för tajt (får panik om jag inte får av den) men samtidigt inte så att den åker runt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Afturelding
2013-03-12 21:21
#12

För att titan och stål är hårda metaller. Vissa har behövt klippa av sina ringar (eller fingrar) i dessa material när man plötsligt fått svullnad i fingret (sjukdom eller om man klämmer sig), så det är bäst att de är något stora för ens egen säkerhet.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

CelsiusT
2013-03-12 21:31
#13

#12 Hur stora då? Jag avskyr tajta ringar, men jag vil jag inte ha en ring som jag går runt och "håller i" för att inte tappa den… =S Om vi går till en guldsmed eller så och provar ut storleken, vet dom då hur stor man ska ha? 

Kan man föresten gå till en guldsmed och prova ut utan att köpa nån ring där?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2013-03-12 21:45
#14

13 ja man kan prova utan att köpa. Jag säger tex att jag ska fundera på det.

[glitterglam]
2013-03-12 23:34
#15

Ja, det här med titan-ringar är viktigt att tänka över lite, om det händer något, getingstick, sjukdom, skada mm och man måste klippa upp ringen så är det risk att man får ta fingret istället om det inte finns tillräckliga verktyg i närheten. Har varit hemska olyckor med just titan-ringar.

Ang. silver är de ringar jag har rätt slitna. På vissa syns det mer än andra, men min fina släta silverring är inte alls fin längre med alla repor som kan vara svåra att undvika.

Jag vet inte vad det kan vara eller om det överhuvudtaget är någon skillnad på vanliga silverringar och förlovningsringar, antar att de bara klämmer ut de pengar de kan (?) Men det är en intressant fråga, som jag nångång har tänkt på när jag tittat runt lite.

Upp till toppen
Annons: