Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3801 ggr
[glitterglam]
3/18/13, 6:43 PM

Frågor om boende - kostnad o yta

När ni flyttade hemifrån, var studenter eller blev sambos - hur bor/bodde ni då?

Undrar t.ex. hur många kvm ni bodde på när ni blev sambos eller under studenttiden?

Vilken minsta yta hade ni kunnat bo två i?

Hur mycket pengar klarade ni er normalt på under studenttiden? Med hyra, mat, övrigt mm.

Vore kul att få lite åsikter om detta, då jag och min kille letar lägenhet och inte har hur mycket pengar som helst som studenter.

Annons:
Maria
3/18/13, 6:49 PM
#1

Vi flyttade ihop i en pytteliten etta. Min man var arbetslös men jag hade jobb så det var tufft ett tag men sedan fick han jobb.

Då flyttade vi till en större etta😃

Det är ingen idé att prata om pengar då detta var över 30 år sedan😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Zorita]
3/18/13, 7:09 PM
#2

Jag flyttade ihop med en kille när vi båda hade studentbidrag. Vi hyrde en liten studenttvåa och det funkade väl fint, förutom att det var problem med själva förhållandet då =P Den var nog 50 kvm ungefär.

Kostnader och sånt beror ju på. Jag la mycket pengar på krogen för jag gillade att gå ut i början, och då åt jag bara pasta och pastasås sista veckan varje månad för pengarna var slut. Men generellt var det högsta jag betalade 3.000 kr i månaden och det var för en liten etta som jag bodde själv i. Men det var ju några år sen och sånt ändrar sig väl snabbt.

Sweelin
3/18/13, 7:12 PM
#3

Jag och killen min bor i en tvåa, 66kvm (inget studentboende) som jag ärligt tycker är lite för stor. Den kostar 5200:- ungefär i månaden och vi har fullt studiemedel, så ca 18,000:- totalt + ett bostadsbidrag på 1300:-

Sen så går det 5200:- på hyra
700:- på katterna (två st)
3400:- på mat
250:- för el
370:- för bredband, telefon och internet 
100:- på våra mobiler (två st)
170:- TV-avgift
Och detta är ungefärliga gemensamma summor som betalas i månaden. 

Så vi har kvar 9110:- som vi har till övrigt så som möbler, nöjen, oväntade utgifter och småsaker 🙂

Så jag har kvar ungefär 4555:- varje månad för mig själv då vi har varsitt konto 🙂

Jag är nöjd med våran ekonomi och många av våra studentpolare är jäkligt avundsjuka på våran boyta. Vi bor även nära stan och till skolan så vi cyklar året runt!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
3/18/13, 7:16 PM
#4

Kan ju tillägga att jag skulle unna bo i en 35 kvm som minst tillsammans med sambon.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

pyromanen
3/18/13, 8:36 PM
#5

Jag skulle kunna bo på ganska få kvadratmeter men med eget rumm. Oavsett hur nykär jag varit har jag alldrig klarat mer än några få dygn utan att få vara ensam/kunna stänga om mig.

Som student bodde jag på studentrum ensam, flera olika ställen, 8-16 kvadrat.

Blev sambo första gången i ett litet torp på ca 50 kvadrat, 2 rum + kök. När vi blev fler (2 barn) höll jag på att få spader av den lilla ytan och var smått desperat när jag sen köpte eget hus (separerade) och slog då till på en pippilångstrumpvilla på 340 kvadrat 🤐

isafisa
3/18/13, 9:56 PM
#6

Jag bodde först i en liten etta på 18 kvm. Betalade 1037 kr/månad för den. Rekommenderar dock inte att bo två på den ytan, det blir väldigt trångt :P Själv var det däremot inga problem :)

Annons:
Migobus
3/18/13, 10:17 PM
#7

Min första lägenhet var på 24kvm. Där skulle jag bo med min stora hund samt en stor voljär med råttor Det dröjde dock inte länge fören en vän och hennes stora hund också flyttade in. Visst var det trångt men det fungerade väldigt bra. 

Sen flyttade vi till en 3a på 60kvm men skaffade i samma veva kanin och vännen skaffade pojkvän som flyttade in direkt så det kändes fortfarande lika trångt. Enda skillnaden var att man nu kunde stänga in sig ett rum om man ville vara ifred.

Nu bor jag ensam och saknar "sambolivet" som tusan. 36kvm helt för mig själv och enda husdjuren är dammråttor. 36kvm blev plötsligt väldigt stort.

m4rkus93
3/18/13, 10:20 PM
#8

8 kvm för 2800 kr

Intehärutandär
3/18/13, 11:44 PM
#9

Jag flyttade till en 1 r o kv med en klasskompis. Var 20 kvm och vi betalade 700 kr/var i hyran + 100kr/var i el var tredje månad. 

Fick väl runt 3500 kr i bidrag, så jag klarade mig bra. Är uppväxt i ett hem med skralt med pengar - så vända på dem är jag duktig på. 

Vi gjorde allt som alla andra ungdomar gjorde - festade, köpte kläder, smink osv utöver det nödvändiga kostnaderna. Busskort fick jag lägga till för jag hade lite för nära skolan (ngn km). 

Nästa skolstart bytte vi upp oss till 1 r o k. :) Då betalade vi ca 1250kr/var i hyra och 250 kr/var i el. 

Delade rum, så man fick vänja sig med att ha sex i samma rum t ex. :) Fast det bekymret lär ju inte Ni anpassa Er efter. 

Och ge varandra utrymme. Min rumskompis spelade fotboll och sov hemma på vissa helger (match) och ibland någon tränings-dag. 

Detta var mitten-slutet av 90-talet.

Gur4m1
3/19/13, 1:10 AM
#10

Min första samboboend evar i studentlägenhet på 20kvm med tillhörande "allrum" för alla 8 inneboende i korridoren. Det var trångt men märkligt nog är detta den mest lyckliga tiden med mitt ex. När vi flyttade till en rymlig tvåa så fanns vi mest i ett varsit rum…och efter en tid var det mer som att leva med en inneboende än med en sambo  >_< Så det var ingen bra upplevelse alls.

JAg skulle vilja påstå att man ska bo så som man har råd att vara jämlika. Man ska tänka på att man ska ha råd med mat och hyra, bredband, telefoni, tv osv.

Vi bodde på ca 45-50 kvm och levde med ca 9000-10 000kr i månaden men det var tight, riktigt tight ibland ^_^ MEn vi kunde köpa spel ibland, äta ute ibland osv.

Jag skulle säga att man bör bo som så att man kan komma undan avrandra. Dvs att man iallafall har så att man kan stänga in sig i ett annat rum. Så ett rum med KÖK (inte kokvrå) eller två rum med kök/kokvrå. När man studerar är det ju bibblan och skolan osm gäller men man måste även kunna få arbetsro hemma- eller att den andre ska kunna göra saker utan att störa. En kan se tv, den andre kan plugga vid köksbordet- t.ex. SKönast med en tvåa så man kan sova om den andre vill se tv, spela. en en välplanerad och bra etta med kök duger också anser jag, om man vill hålla nere hyran en kort period av sitt liv. Vilket studietiden är.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
3/19/13, 7:03 AM
#11

Jag har aldrig varit student, och nu bor jag och min man i hus med massa lån så går inte riktigt att jämföra där ;) Men våran första gemensamma lägenhet var en trea på 72 kvm och kostade 5000:- i hyra inkl.vatten och värme.

Första egna lägenheten var en etta som kostade knappa 3000:-

oh-la
3/19/13, 9:47 AM
#12

min och sambons första lägenhet (och vår första lägenhet över huvud taget) var en trea i Mölndal Göteborg. det var en hyresrätt som vi fick förstahandskontrakt på genom vänner, och genom att lova att vi skulle köpa den något halvår senare. sambon var då student. den var på 75 kvm och var kanon tyckte jag. ca 4000 i månaden för lån och avgifter för den.

för två år sedan började sambon plugga igen på annan ort, då köpte vi oss en nybyggd tvåa i bromma istället. månadskostnad ca 8000 i lån och avgifter + parkering.

i övrigt ha vi runt 3000 i bensin/bilkostnader, en 500 för katter, 400/person i telefoni, lite el, internet och vatten, och några hundralappar i a-kassa och fack.

min sambo har fast jobb och jobbar 40% vid sidan av studierna och tar inte ut några lån, jag jobbar heltid. tvåa är helt klart det minsta jag kan tänka mig att ha.

vi har det nog ganska bra med tanke på att vi är en student i familjen. vi har råd att lägga undan lite pengar, resa, äta ute när vi vill, köpa vad vi vill. vi är 25 och 26 och a bott ihop i 4 år ungefär.

Afturelding
3/19/13, 11:31 AM
#13

Vi bor i vår första lägenhet nu. Vi har 40 kvm för c.a 4000 kronor. Den är i minsta laget, eftersom att jag syr och behöver mycket yta till det. Men annars hade den nog inte varit så liten.

Vi pluggar båda två, och får c.a 12000 i månaden, tills jag börjar högskolan i höst då min inkomst ökar med 1500 i bara studiebidrag. Det är nästan mer än vad vi behöver, och vi sparar c.a 3000 i månaden. Och då har vi djur också. Så vi går runt på 9000 i månaden.

Jag förstår inte varför så många studenter här har "dåligt med pengar". Hyrorna här är ganska låga, och sen behöver man väll bara lite vett kan jag tycka…

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Mia
3/19/13, 12:32 PM
#14

Vi studerar på universitet båda två, har en 2a på 50kvm och den kostar 4600kr.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Gia91an
3/19/13, 12:45 PM
#15

Jag och sambon flyttade ihop i en trea på 80 kvm (inte studentboende). Den kostar 4800 ungefär. Detta året har vi två studiemedel, alltså typ 18000 kr. Men förra året hade vi ett studiemedel men klarade oss ändå.

Vi trivs med storleken på denna lägenheten, och jag skulle inte palla att ha mindre tror jag.

När vi hade ett studiebidrag så såg budgeten ut typ såhär.

Bostad 4800

el 300

telefon 600

mat 2000

försäkring 200

nått sånt. Men sen hade vi lite sparpengar också. Så vi kunde skjuta till om det blev snålt.

Honestyisdead
3/19/13, 4:41 PM
#16

#15 Oj vad billigt. Sådana 3:or i vår stad kostar minst 6500kr, 7000kr om man vill ha bra standard.

Intehärutandär
3/19/13, 6:58 PM
#17

# 16. Jag betalar 5500 kr för min trea med två våningar och trädgård på fram och baksida (+ altan). Har 2 min till ett stort shoppingcentrum med 100 butiker + restauranger och 5 min till Resecentrum. :) 

Utan trädgård (innan) betalade jag ett par hundra mindre och den var nyrenoverad.

Honestyisdead
3/19/13, 7:05 PM
#18

#17 Lyx!

Gia91an
3/19/13, 7:11 PM
#19

Hera# Jag bor i ett litet samhälle, och ja den är lan ganska så billig men den är även väldigt fin! :) Dessutom ligger den centralt i denna lilla stad^^ 100 m högst till ica, system, buss, apotek, post ja typ allt. Mycket trevligt!

Men vi har även valt att bo 3 mil utanför största närmsta staden här!

Timmorn
3/19/13, 9:31 PM
#20

13 Jag håller med. Eller alltså många studenter har det dåligt med pengar. Men jag har ändå sett bra många som käkar ute varje dag lunch som middag och eh.. det är inte studentliv.
Jag bor fortfarande hemma. Vi har nämligen lyxen att ha 2 hus på samma tomt, så jag 21 år bor i ett eget.. Börjar betala hyra i maj för då börjar jag arbeta heltid samt att mamma förlorar jobbet. De har inte bestämt hyran än. 

När jag studerade eftersom att jag bodde hemma så överlevde jag på bara bidragsdelen. Min pojkvän gör samma sak, men han har bil och skulle förmodligen behöva en del av låndelen. Eller iaf som han lever nu. Han vill käka ute med sina kompisar de går i skolan 9-17 varje vardag och nästan alla de som har lån äter ute, på hans linje. Och det är socialt och så det förstår jag. Men haha det är väl inte riktigt det som lånet ska gå till, det smartare är ju att ta mindre lån då så man slipper betala tillbaka så mycket. - Tycker jag då.

De som har lån på min linje hörde jag en del om som jag tyckte berättade om utekvällar i princip hela tiden… Middagar, lunch, och tja ölkvällar ute. Säger inte alls att alla studenter är såhär, men många borde omprioritera och sluta säga att de är panka :P

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Annons:
Timmorn
3/19/13, 9:33 PM
#21

Tänkte tillägga. Då bor jag i Stockholm där hyrorna bör vara högre.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Denna kommentar har tagits bort.
Sweelin
3/19/13, 9:36 PM
#23

Haha studenter har just dåligt med pengar eftersom hälften går på sprit 😃 Som sagt jag och sambon har 9000 totalt kvar efter alla nödvändiga utgifter 🤔 Men vi sparar ju undan en del så vi kan betala hyran mot sommaren då vi knappt kommer få jobb 😕

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[glitterglam]
3/20/13, 12:03 AM
#24

Att vi har dåligt med pengar beror på att vi undvikit studielån helt och enbart har bidragen och lite extrajobb. Låter ovettigt o äta ute eller slösa i onödan som student tycker jag, lånen ska ju trots allt betalas tillbaks.

pyromanen
3/20/13, 6:29 AM
#25

#24 gjorde som du och är innerligt tacksam för det efteråt. Noll studielån, noll huslån, noll andra lån = pengar över varje månad och stor frihet.

Sweelin
3/23/13, 12:51 AM
#26

Hade jag haft möjligheten så hade jag också bott hemma faktiskt 🙂 Vi tänka bo hos pojkvännens pappa, hans lillasyster och hans styvamma med två söner. Men eftersom vi hatar den här kvinnan och hennes ligistungar, det var väldigt trångt och ofräscht och att vi fick i så fall bo tillsammans i hans lilla rum 😭

Så vi flyttade så att ena katten också skulle må bra då det var skrik och tjafs dagarna med folk överallt i ända.

Pojkarna hade också ungefär 5 kompisar över varje dag som skulle sova där varje helg eller hela sommrarna

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Mona22
3/23/13, 7:31 PM
#27

Först bodde vi i en 2a på 74 kvadrat.. Trots storleken kändes den lite liten då den var dåligt planerad.. Nu bor vi i en 3a på 76 och den känns lagom.. Man kan få vara ifred ibland :-) Skulle aldrig kunna bo i en etta. Skulle känna mig så instängd.

Annons:
VildaVittra
3/24/13, 1:56 PM
#28

När ni flyttade hemifrån, var studenter eller blev sambos - hur bor/bodde ni då?

När jag flyttade hemifrån flyttade jag till en studentlägenhet på KS, några månader senare blev jag sambo pch flyttade till en vanlig hyreslägenhet.

Undrar t.ex. hur många kvm ni bodde på när ni blev sambos eller under studenttiden?

Min första lägenhet var på 25 kvm, sen flyttade jag in i en 80 kvm lägenhet.

Vilken minsta yta hade ni kunnat bo två i?

Det minsta antal kvm jag bott på är 14 kvm+ utedass, förvisso bodde jag själv på pappret, men jag hade en kille som sov över nästan varje natt och så hade jag fyra stora hundar. Det gick alldeles utmärkt. Med en större bostad skaffar man sig bara mer saker, så man har det lika trångt ändå.

Hur mycket pengar klarade ni er normalt på under studenttiden? Med hyra, mat, övrigt mm.

Den största utgiften utöver hyran var faktiskt studentlitteraturen då jag kan koka soppa på en spik och är en riktigt snål en.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Greigh
3/24/13, 2:18 PM
#29

Bor i en 1:a på 42 kvm

har klarat oss fint, trots en nykomling i familjen.

skall flytta till en 4:a om någon månad.

pengar har inte varit det största problemet.

problemet är utrymme, där av flytt.

bellabu
3/24/13, 10:46 PM
#30

Jag bor på västkusten där man bor nära havet och då blir det dyrt och att norrmännen(dom jävlarna) ligger på så min lägenhet på 64 kvm kostar 5800 i månaden.och det är en av dom billigaste, finns lägenheter om man vill bo i mer centrum samhället här(ca 7 km från där jag bor) som kostar 9000 i månaden för 70 kvm, hus att köpa här normalstort 2 våningshus på kanske 120 kvm kostar minst 3 milj att köpa. så ingen åretruntboende svensk har knappt råd längre,

Maria
3/25/13, 7:19 AM
#31

#30 De huspriserna var väl ändå relativt normala. Jag bor i Göteborg och här kan vi snacka priser och hyror i vissa områden och det är inte norrmännens fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
3/25/13, 9:36 AM
#32

Jag bor i en stad utan norrmän,(eller ens ett hav) i  det lokala "ghettot" ca 5 km från centrum och jag får betala runt 3900 kr för 50 kvm (en tvåa med kokvrå) och att den är så billig är för att den inte har renoverats på väldigt länge så jag får några hunkor i rabatt än så länge. Men en fräsh variant av min lägenhet går på runt 4300-5k+. Men ja, direkt ett ställe blir mer tilltalande på något sätt så höjs jupriset men kan ju handla om tillgång också  (för mer bemedlade människor)- därför kostar oftast mer centrala lägenheter aningen mer för det är där jobben(kontor/handel)/butiker/nöjen och annat finns.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Greigh
3/25/13, 10:01 AM
#33

#31
Jag bor själv på västkusten och här i denna staden satsats det fullt ut på insats-lägenheter, där en lägenhet på 45 kvm kan kosta upp emot 1.5 - 2 miljoner att köpa, så det handlar inte bara om hus-köp.

Nu byggs det nya insats-lägenheter var stans i denna staden och det gör så att vi som hyresgäster får betala högre i hyra varje månad för att byggprojekten skall lyckas gå igenom. Min hyra höjdes med 500:- redan i förra månaden och det är på tok för mycket på en så kort tid. Man hinner knappt reagera.

Att detta skulle vara norrmännens fel har jag dock ingen susning om. Vet inte hur dom kom in i bilden?

Maria
3/25/13, 10:05 AM
#34

Jag tycker det är Skåningarnas fel😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
pyromanen
3/25/13, 10:59 AM
#35

Utbud och efterfråga. Om ni istället vill bo i Säffle eller Svanskog (litet samhälle några mil från Säffle) kan ni köpa en villa med trädgård för 300 000. Välkomna 😉

Honestyisdead
3/25/13, 1:30 PM
#36

#34 HUr menar du? ;)

Maria
3/25/13, 3:11 PM
#37

#36 Det var bara ett dåligt skämt (med tanke på att norrmännen ansågs vara skyldiga)😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bellabu
3/25/13, 3:12 PM
#38

Här just där jag bor (strömstad) tar norrmännen över, jag bor i ett samhälle där vi bor ca 50 svenskar på vintern och på våren/ sommaren är det ca 350 och det är utan tvekan mest dryga norrmän som ska styra och ställa. eftersom dom köper och är rikare i genomsnitt kan dom ta ut mycket mycket mer för hus och bostadsrätter och det resulterar i att vi svensson svenskar inte har råd. de är stora artiklar och debatter om det här så det är inte mig ni ska gå på nu =)så därav jävla norrmän ha ha. vi har inte råd.

Och visst det är dyrt på måååånga ställen i sverige men vet att väldigt många reagerar på hur dyrt det är just här. ca 7 mil inåt landet (på hemska småvägar)  kan man få en jätte fint hus på med ca 120 kvm för 800 tusen och liknade hus här jag bor för minst 3 milj. det är väl ändå knäppt!?

nu vill inte jag ha något hus men.

Jag flyttade in i en liten stuga med min dåvarande kille efter studenten som var på hans föräldrars tomt, billigt och bra.

det tog slut och jag flyttade till en 1.a i en källare hos en trevlig familj på va 45 kvm betalade 3500-

sen blev det en annan källare på 60 kvm och betalade 4300 för den.

och nu bor jag i en 2.a på 64 kvm för 5800 kr. (ville inte bo i källare längre)

bellabu
3/25/13, 3:19 PM
#39

 Ja tyvärr ÄR dom skyldiga, priserna går att höja till helt hutlösa priser just för efterfrågan från norrmännens sida som tar över helt.

Jag skojar inte det är artiklar och debatter dagligen i lokala tidningar här så det är inte jag som ska verka märkvärdig med att skylla på någon. det är tyvärr så. och visst det hör inte det in i tråden men just med kostnader och vilken skillnad det kan vara.

Upp till toppen
Annons: