Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1144 ggr
Yolle
2013-03-22 12:59

hur ska vi göra med ekonomin?

Jag och min bästis har konstaterat att vi känner likadant för varandra, han har sagt att han älskar mig och jag är hans gulletass ^^ om någon månad så ska han flytta in hos mig under 1-2 veckor. Vi är inte tillsammans eftersom ingen av oss vill ha ett förhållande, men vi beter oss precis som om vi vore i ett. Men hur ska vi göra med ekonomin? Han är inte 18 än så han bor hos sina föräldrar som försörjer honom, och ju är skyldiga att göra det tills han tar studenten. Jag pluggar oxå, men på folkhögskola och har 9000 i månaden. Är 21 om någon undrar. Kan vi begära att hans föräldrar betalar eftersom de är skyldiga till det? Eller blir det andra regler eftersom han flyttar ut, även om det bara är under någon vecka?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
Toxics
2013-03-22 13:46
#1

Eftersom det inte verkar som ett seriöst förhållande så tycker jag nog att ni ska tala med hans föräldrar och se om de kan vara villiga att betala hälften. 

Ni får väll komma överrens om något som passar er. Men jag tycker absolut att han ska bidra till mat. =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Yolle
2013-03-22 13:53
#2

Alltså, vi vill inte kalla det för förhållande. Vi gillar varandra verkligen, men ingen av oss är redo att säga att detta är min pojkvän/flickvän. Hur ska vi ta upp det med dem? De vill ju se oss som ett par, men jag är lite rädd för dem efter några saker som hänt och sagts.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

zellen
2013-03-22 13:54
#3

Dem är visserligen skyldig till att försörja honom, men han har möjlighet att bo hemma och äta maten dem köper hem. Så dem kan nog med all sannolikhet neka med rätten på sin sida att hjälpa betala mat och hyra om han flyttar, när han kan bo hemma där han har mat och bostad.

Men det betyder ju inte att ni kan fråga om dem vill hjälpa till lite med mat och hyra då han bor där. Men dem är inte skyldiga till det.

Du och andra sidan har ju rätt att begära att han ska betala, men har han inte pengar så blir det ju att han måste bo kvar där han redan blir försörjd.

Toxics
2013-03-22 13:56
#4

2# Men varför ska han flytta in hos dig då? Borde det inte räcka med att han sover över ett par nätter här eller där? 
Äsch så hade jag nog gjort iaf. Just eftersom det blir ett ståhej om pengar.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

ettlitetalias
2013-03-22 14:14
#5

Ja precis. Han flyttar ju knappast in. Bara sover över en längre period? Eller ska han stå på hyreskontraktet också? Blir ju samma som om han skulle dra till vilken annan kompis som helst. Han får väl spara ihop om föräldrarna inte vill bidra.

Gur4m1
2013-03-22 14:43
#6

Om det varit mer än 1-2 vecka, kanske blir så? Så kna han börja söka bostadsbidrag tillsammans med dig kanske? Sen får han börja söka jobb osv. Grejen är att hns föräldrar är "skyldiga" att betala för honom så länge han bor hemma- ingen förälder är skyldig att ge pengar åt hyra och mat hos någon annan. Kniper det för honom får han väl åka hem och äta?

Sen bör han skiva in sig på arbetsförmedlingen så fort han kan efter att han slutat plugga. Sen kan han söka stöd från soc/ev få aktivitetsstöd efter en tid- men då msåte han ju söka jobb aktivt, kanske gå någon arbetsåtgärd eller det bästa- skaffa ett jobb! (eller plugga vidare till hösten på univ eller YH).

Men för 1-2 veckor får han nog ta av sina egna pengar och spara, eller leva på dig. 9k är ju mycke eller lite pengar beroende på din hyreskosntad och om du har lån sedan tidigare. 9k är mycket för mig, jag har ca 4k i månadshyra, så 5 k över det till mat/småräkningar som telefon/bedband + något nöje eller kläder låter najs. Han borde tillföra 5-700 kr eller så. Om han äter som killar verkar göra i den åldern, kostar det kanske mer att föda honom. Röker/snusar han får han allt bekosta det själv :P Bli inte hans sugar-mama! :D Det har du inte råd med ;))

Spännande vilket som, hoppas ni får det mysigt och Lycka till!!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Honestyisdead
2013-03-22 15:37
#7

De är inte skyldiga att betala någonting för att han ska bo hos dig i 2 veckor. Det är hemma dom betalar.

Yolle
2013-03-22 16:44
#8

#4 Det är mer vi som säger "flytta in", även om det inte är det på riktigt. Men det känns mer som att flytta in än sova över, det känns liksom olika.

#6 Vi har pratat om att flytta ihop på riktigt i framtiden, fast det handlade mer om kosten. Han är laktosintolerant och älskar kött, jag är mjölkproteinallergisk och tål inga som helst mjölkprodukter, äter inte rött kött eller fågel (så gott som vegan), så han undrade om jag skulle laga kött åt honom om vi skulle flytta ihop på riktigt.
Det va det jag misstänkte, att de inte behöver betala om han inte bor hemma. Får hoppas på deras goda vilja helt enkelt :)

Tack så mkt, jag tror nog vi får det mysigt :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Gur4m1
2013-03-23 09:51
#9

Hur är man vegan om man äter fisk/skaldjur? Eller jag kanske missuppfattade. Mjölkproteinalergiker och han laktosalergiker, är inte det lätt att kombinera? Många vegetariska rätter kan man ju kombinera med kött (För honom) och ni kanske får dela upp matkassan just- eftersom jag gissar att kött är dyrare (fast min erfarenhet är att vegmat inte alltid är det billigaste heller om man kör halv/helfabrikat från affären). Jaghar varit vegan men nu äter jag massor med fisk men min pojkvän ÄLSKA rött kött, så när han vill köra sånt (vi br inte ihop men vi lagar ofta middag ihop) så brukar han få stå för de kalasen :P JAg vet nästaningenting om kött, jo…köttfärs XD Veganmat är ju gott, även omman inte är vegan själv och superlätt att fixa till fisk, räkor, en köttbit till om det inte räcker alltid. Köttet borde han väl klara av att steka själv? :(

Måste han äta kött _varje dag_? Även utan veganideologin så låter det dessutom både dyrt och inte så miljövänligt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Yolle
2013-03-23 10:33
#10

#9 Skrev så gott som vegan, eftersom det inte handlar om ens en gång i månaden, senast va vid jul, ägg köper jag bara en gång i månaden, och då från ekohöns eftersom de har utevistelse och tuppar hos sig. Så resten av tiden är det veganskt som gäller för mig. Jag kallar mig inte för vegan, använder ordet för att beskriva hur jag äter större delen av tiden. Och alltså, över maten oroar jag mig inte. Skulle han köpa hem en köttbit kan jag lätt laga till den. Har itne ätit rött kött sedan jag va 12, men är ändå en mästare på att laga till kött eftersom jag har så sjukt bra luktsinne. Senast lagade jag till en älggryta utan att ens ätit älg tidigare.

Det handlade mer om någon han hade frågat mig ifall vi skulle flytta ihop på riktigt. Vilket blir först om tidigast två år, om det skulle bli av alls.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Gur4m1
2013-03-24 01:08
#11

okej menade mer hur är man så gott osm vegan när man inte ens är vegetarian? ;D Menade mer så.Handlar inte om hur många gånger, handlar väl om att man inte gör det alls? Meeen jag är ingen veganpolis, folk får äta vad och hur de vill (men är man vegan så tror jag inte att man äter animaliska produkter över huvudtaget- ens en gång i månaden). Dvs vare sig ägg, mjölk, eller ens smör med protein från fårull (som ett exempel), inte ens godis med gelatin och mjölk i. Men detta är ju alltås om man är vegan. Vet att en del anser sig vara vegetarianer trots att de äter både ägg, mjölk, fisk och skaldjur. Men vegan är man då absolut inte!  Men veganmat/vegetariskt är fortf billigt och bra att ha på sidan om en köttbit om han nu måste äta kött för att känna en mättnad. 

Bra, om du inte har egna betänkligheter med att tillaga kött och inte är manisk vegan som inte ens kna tänka dig att kyssa en köttätare så ser inte jag heller några som helst problem :D Super!

Så länge han och du kan respektera och ta hänsyn till varandras matbehov så verkar det där kunna fungera jättebra, tycker jag :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: