Annons:
Etikettotrohet
Läst 6923 ggr
Detlillakrisbarnet
2013-03-22 16:47

Min pappa är otrogen.

Hej! Jag är 13 år och har av misstag fått reda på att min pappa är otrogen mot min mamma. Och det har han tydligen varit i kanske 8 månader. Han jobbar mycket och reser väldigt mycket. Innan reste han mycket mer dock.

Jag hade visat min pappa en grej via hans facebook. Sedan glömde vi väl logga ut för mamma hade lagat klart maten. Efter maten gick jag upp till mitt rum och pappa hade fått ett meddelande, så jag tittade efter och såg vem det var ifrån… Jag vet borde väl inte kollat men nu gjorde jag det iaf!

Det stod något i stilen med "Tack för igår,du får gärna stanna för natten nästa gång med" Nu ska han ta med henne till Italien.

Jag blev chockad. Jag vet att det aldrig har varit bra mellan mina föräldrar. Inte efter jag föddes iaf.

Min pappa har ett tidigare äktenskap och med den kvinnan har han 2 döttrar som då är mina älskade storasystrar. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Om jag berättar för min mamma så kommer de att skiljas. 

Min mamma tjänar inte så bra som min pappa och då skulle vi antagligen behöva flytta till Malmö. (Vi bor ungefär en timme ifrån Malmö annars.) Eftersom annars skulle mamma behöva pendla hela tiden. Min pappa skulle antagligen med vilja flytta till Malmö. Men det vill absolut inte jag. Vill inte skiljas ifrån min bästa vän eller något annat som finns här. Så jag vet inte vad jag ska göra. Fast jag borde ju säga något, annars kommer han bara fortsätta och antagligen lämna oss.

Annons:
Toxics
2013-03-22 16:53
#1

Det låter som ett riktgit jobbigt dilemma du har. Men jag tycker nog att du ska berätta för din pappa att du vet och säga till honom att berätta själv för din mamma.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

mikkan01
2013-03-22 17:05
#2

Tycker också att du ska berätta för din pappa att du vet om att han är otrogen och säga att antingen berättar du eller jag. Din mamma förtjänar att veta även om det visar sig att ni måste flytta eller så. Dom kanske inte ens skiljer sig utan väljer att reda ut det. Hur som helst så förtjänar hon att veta det och din pappa bör vara den som berättar det - inte du. 🤔

~mikkan

Honestyisdead
2013-03-22 17:44
#3

Eftersom jag kan tänka mig hur jobbigt det skulle vara för dig att ta detta med din pappa öga mot öga så råder jag dig till att prata med skolsyster eller en lärare du litar på. Vill du berätta för din pappa kanske ett brev kan vara ett alternativ som känns lite bättre än öga mot öga? Beklagar verkligen att du är med om detta!

[glitterglam]
2013-03-22 19:07
#4

Jag tycker du ska säga detta till din pappa eller skriva det som ett brev eller mail om det känns jobbigt att säga det. Jag skulle också köra på det som #2 skriver "antingen berättar du eller så gör jag det", gör han det inte ganska omgående skulle jag berätta för mamma. 

Om de skiljer sig eller löser det är svårt att veta, även om man känner sina föräldrar kan det bli som man minst anar. Det du ska veta är att ingenting är ditt fel, oavsett vad som händer. Din pappas handlingar är bara hans fel, oavsett om det är du som avslöjar dem eller vad dina föräldrar gör åt saken.

Men, det finns inga enkla svar i dessa situationer och du får själv fundera ut hur du vill göra. Jag skriver bara vad jag själv skulle gjort.

Lycka till, kram

adoptera
2013-03-22 19:10
#5

Jag skulle inte kunna leva med mig själv och veta om en sån sak utan att säga till min mamma. Men du är 13 år och det kanske känns jättesvårt att ta det med din pappa så prata isåfall med en annan vuxen du litar på och bär det inte inom dig

Detlillakrisbarnet
2013-03-22 21:37
#6

Tack så mycket för alla svar. Min bästa vän och jag ska snacka med mina stora systrar som är 21 och 23, så de kan hjälpa mig istället! så får vi ta det därifrån!

Annons:
[glitterglam]
2013-03-22 21:49
#7

#6 Det låter som en bra plan för att få lite stöd i denna jobbiga situation.

[rumelle]
2013-03-22 22:19
#8

Det är bra att du pratar med dina syskon om det. Det här är ju något som drabbar hela familjen och du ska absolut inte behöva gå runt och bära på vetskapen själv.

Sweelin
2013-03-23 00:56
#9

Bra att du meddelar dina systrar 🙂 

Hoppas det löser sig för er även fast att det har gått som det har gått, väldigt tråkigt för din mamma, men för allas bästa så måste det lösas upp

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Upp till toppen
Annons: