Annons:
Etikettallmänt
Läst 4485 ggr
Gur4m1
4/6/13, 7:13 PM

Ironi och sarkasm...

Jag själv ser fenomenet ironi och sarkasm som likställt med humor och så många andra saker…folk har olika smak/är olika mottagliga för det.

Min fråga är, är det mottagaren eller den som "levererar" som gjort fel när det blir missförstånd och ironin går rakt över huvudet?
Är den som inte är en hejjare på att förstå ironi och sarkasm (speciellt från totala främlingar och över det skrivna ordet- tillexempelt här på forumet) skyldig att lära sig det? Bör en som inte förstår ironi och sarkasm frigöra sig från samhället, t.ex. genom att hoppa från en bro?

Vad tycker du?

Är det skönt eller jobbigt med folk som inte fattar din sarkasm och ironi, och hur känner du som oftast inte förstår sådant?

Själv är jag rätt värdelös på skiten men haraldrig förän till nyligne blivit ombedd att hoppa från en bro eller lära mig det (Jag gissar att det är ironi- alt idioti). ÄR denna "kunskap" livsviktig för att fungera i sociala sammanhang?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Geru
4/6/13, 7:54 PM
#1

Det kan vara väldigt svårt att förstå vissa människor som använder sig av ironi mycket i sina texter. Ironi kan vara en form av absurditet.

Att förstå det hjälper väldigt mycket men det är inte nödvändigt. Men läser du någonting du inte kan greppa fråga om det är ironiskt/sarkastiskt menat.

Vi borde alla hoppa från broar lite då och då. Det är bra för själen xD

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gur4m1
4/6/13, 8:20 PM
#2

Bra för själen,du tänkt reinkarnation då eller? :P

Ordagrant då, om hoppar från en bro i den fysiska världen, inte mentala broar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
4/6/13, 8:29 PM
#3

Ironi ska inte användas annat än på folk man känner och vet att de förstår. I andra fall är det den som använder ironin som gör fel vid missförstånd eftersom man aldrug kan vänta sig att det går hem.

Geru
4/6/13, 8:29 PM
#4

Det var då humoristiskt menat^^ Beror helt på om det är vatten eller inte under annars.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Gur4m1
4/6/13, 8:35 PM
#5

Geru: Du får gärna gå igenom vad i att hoppa från en bro, ner i en älv eller å-som eller i värsta fall över tågräls eller bilbana -gör att man fattar ironi bättre? :)

Jag menar allvarligt, även om frågan kan verka märklig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Geru
4/6/13, 8:40 PM
#6

#5 Hela konceptet att hoppa från en bro är ett skämt i det fallet som jag sa det i. Inget av det har seriös mening. Alltså var det en form av sarkasm.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[Yllhilda]
4/7/13, 12:22 AM
#7

Jag använder ironi och sarkasm väldigt ofta, kort och gott gillar jag att avända humor i alla dess former, men bara då jag känner att det kan gå hem. Om det inte går hem så är det ingens fel, det blir bara lite genant.

Det finns vissa jag använder sarkasm mot för att pika dem eller tillrättavisa dem. Inte särskilt schysst medger jag, men vissa förstår ironiskt nog inte när man säger det rakt ut.

Intehärutandär
4/7/13, 12:33 AM
#8

Jag skulle inte överleva utan min ironi och sarkasm tror jag. Det är mitt sätt att inte låta allt kännas för miserabelt - utan ta det lite som en klackspark a lá Charlie Chaplin. Lite som att skratta åt sig själv, fast det gör ont som fan. 

Men det är svårt att vara ironisk. Alla förstår inte, och uppfattar det som  att man sårar. Jag är också en väldigt ärlig person, så det kan bli väldigt fel ibland, fast jag är en genomsnäll person som alltid vill väl (ja, såvida man vill mig & de mina väl förstås). Vänner har lärt sig, då de lär känna mig. Främlingar, tar jag ingen notis om faktiskt - för jag kommer sällan möta dem igen. Och känner de sig sårade och inte kan fråga vad jag menade, så är det lika mycket deras fel. 

Över nätet är det ännu svårare, utan kroppspråket - då får man använda smileygubbar för att visa att nu är det skämtsam stämning, inte blodigt allvar.

Gur4m1
4/7/13, 2:18 AM
#9

Ja… det händer att jag använt ironi ibland och det har flugit rakt över huvudet på folk och då har jag mest bara känt mig dum som måste förklara eller så blir det dumt- för plötsligt är jag i en dispyt eller liknande pga ett missförstånd.

Därför försöker jag ha överseende med folk men upplever ofta att en dle människor förväntar sig att man ska förstå sånt, även från totala främlingar, annars är man humorlös /jag har massor med humor/. Det skedde senast på min arbetsplats, en kille "skämta ba" och jag har pratat med honom kanske 3-4 gånger tidigare. Vet knappt vad människan heter. Hela kvällen sa han en del lustiga saker som jag skrattade åt. Han är helt klart en kul kille men sen sa han sa en grej innan han gick. Jag bara nicka och log för det var inget elakt utan något helt normalt, då börja hans kratta och sa "Men jag skämtade ju bara!" :D Lite i nivå med "Gu va snygg….eller så inte". 

…Jag hängde inte alls med, kände mig bara dum,och känner mig det fortfarande efter en natts sömn. Inte pinsamt eller så, bara lite "ok..⏰"

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Geru
4/7/13, 2:21 AM
#10

#9 Det är ju för att ironi/sarkasm bygger på absurditeter och så. Och olika människor ser olika saker som absurda eller överdrivna, eller självklara på andra vis…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

pyromanen
4/7/13, 7:46 AM
#11

Det är klart svårare på skrift än i verkliga livet. Hela poängen med ironi är ju att mottagarna ska förstå att det är ironiskt, annars faller det platt (eller ännu värre sårar som bara den). Ibland skriver jag (ironisk smiley) i parantes, men oftast undviker jag ironi i skrift.

Om nu ironi är att man säger tvärtom det man egentligen menar, så är sarkasmer snäppet värre. Sarkasmer är en form för aggression som kommer ut i humoristisk förpackning och om nån missar "förpackningen" då är det risk för att göra folk illa.  För mycket sarkasmer i verkliga livet kan jag uppleva som jobbiga också fast jag vet det är sarkasmer, just för att de innehåller så mycket aggressivitet.

Till din fråga om nån ska hoppa från nån bro: nej, det ska ingen, men man ffa på skrift så ska ironi användas ansvarsfullt. (antingen inte alls eller med tydlig markering om att det är ironi)

Roamer
4/8/13, 8:17 AM
#12

Ett svenskt fenomen får jag nog påstå att det är sändaren som ska filtrera allt och tänka igenom allt. I många kulturer är det mottagaren som filtrerar och tar till sig det som de själva väljer. I just ironi som iofs inte används i speciellt stor utsträckning i andra kulturer, så kan det missuppfattas. Så det kanske faller på sändaren att avstå, fast eftersom det är för många en roande aktivitet, undertecknad speciellt, att se förvirringen hos mottagaren och dennes reaktion så blir det nog en social kompetens hos både och. Idag dryper de flesta tv-serier av sarkasm och hög ironi och det är dem som ändå sätter en form av standard på hur ett socialt spel fungerar. 

Kombinera detta med en hög grad av cynism så får du en perfekt kopia av mig. 😂

Tbh dock så prova aldrig sarkasm/ironi med människor från sydeuropa, östeuropa, resten av europa funkar någorlunda. Resten av världen är lite 50/50 chans. Jag skojade med en kille på en internationell utbildning från Nederländerna och han fattade det. Dock så efteråt kom två olika killar från östeuropa upp till honom och frågade om han inte skulle spöa upp mig för jag hade ju kränkt honom. Lite perspektiv på hur kulturer tolkar skämt.

PogoPedagog
4/8/13, 12:16 PM
#13

Jag får en känsla av att om man uppfattar ironi när man pratar med någon har mycket med språkets "melodi" att göra. T.ex har jag lite svårt att hänga med i min sambos släkt o vänners ironi i dalarna men förstår de flesta här i västergötland. 

Fick för övrigt veta nyligen att en kompis kompis inte förstår ironi vilket verkligen förklarar varför han alltid varit lite knepig haha. Lättkränkt och ibland jätteglad och ibland tvärtyst. Det måste ju vara ett stort hanidkapp, stackars man.

Annons:
Gur4m1
4/8/13, 1:05 PM
#14

#12 ntressant inlägg (them östeuropeans are funny), speciellt det om att tv-serier sätter en social standard. De flesta serier jag kollar på är amerikanska (därför hoppas jag att det är fel) och sen tänkte jag på ett ex till mig som var värsta psykot (inte för att han kollade tvserier) och han refererade till att han kollade på friends- inte för att friends var en skitrolig serie utan för att lära sig det där "sociala spelet", hur relationer ska vara etc. Gick inget vidare mellan oss…men det kanske kom fram i att jag kallar honom för ex.

Så kan man inte hantera en viss humor för den är så pass vanlig så är man inte social kompetent, det kan jag kanske köpa. Men kan man bli arg eller bör man se ner på icke-sociala kompetenta människor? Förtjänar de skit/klagan för det? Jag upplever att många här i tråden gillar/uppskattar sarkasm och ironi men samtliga säger även att det bör göras "öga för öga" för risken för missförstånd och tandgnisslan är rätt stor annars.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Roamer
4/8/13, 1:11 PM
#15

#14 Mitt svar på frågan är nog att man kan se ner lika mycket på andra av det skälet som man har anledning/rätt att göra det av andra skäl. Dvs inte alls eller upp till var och en att bedöma. Jag ser inte ner på de som inte förstår men tycker alltid det är synd när jag inte kan få skämta med dem som jag normalt gör. Ju mer jag gillar någon desto hårdare skämt, och kan jag inte "vara mig själv" så blir ju relationen lidande då den missförstås. Därför undviker jag nära vänskap med de som inte hänger med i ironi/sarkasm/cynism. Kanske lika mycket för deras skull som min egen.

Upp till toppen
Annons: