Annons:
Etikettkänslor
Läst 1970 ggr
Carrolinline
4/8/13, 5:24 PM

Nöjd?

Varför kan jag inte bara vara nöjd med det jag har? Jag har mycket mer än vad många andra har. Jag bor i en lägenhet nära stan med min sambo och en katt, många har inte ens ett hem?

Jag har inget fast jobb men några dagar i månaden har jag jobb, det går runt precis. Vi kan inte köpa vad vi vill och ibland är det svårt med tex mat osv, men många kan inte ens bli mätta varje dag?

Jag blir arg på mig själv!

Jag har en familj också som bryr sig och några få men mycket bra vänner, många har inte det heller här i världen.

Jag behöver ändra mitt tankesätt, förstå att jag har så mycket mer än vad många har! Tror att många fler också känner såhär.

Vet inte var allt detta kom ifrån men kände att jag behövde skriva detta!

Om ni har tips på hur man kan tänka för att känna att jag har verkligen det bra, eller vad ni nu känner efter att ha läst detta så bara skriv :)

Annons:
Honestyisdead
4/8/13, 6:20 PM
#1

Det är en fin tanke. Men även vi som har det inte andra har har rätt till aty sakna något. Men det är bra att påminna sig om att man trots allt har det bra i grund och botten. Det gör oss mer ödmjuka och får oss att uppskatta det vi har.

pyromanen
4/8/13, 9:05 PM
#2

Framförallt så mår man bättre om man ärligt känner sig tacksam och lyckligt lottat än om man fokusera på det som är mindre bra hela tiden.  Det måste ju inte vara antingen eller heller! Livet är en blandat kompott av bra och mindre bra.  Det låter ju i alla fall som att du faktiskt är medveten om att du har det rätt så bra!

Jag har ganska lätt för att känna mig tacksam. Och mycket beror det nog på mina långresor i t.ex. Indien.  Bara det att vi har rent vatten i kranen här är ett jätteprivilegie!  vi har dessutom så mycket att vi kan duscha i det eller spola toaletten med det. Jag torr man kan bli bättre på att känna sig tacksam genom att sätta sig in i hur det ser ut på jordklotet.  Man måste inte resa dit heller, man kan lära sig på andra sätt.  Många växer upp utan möjlighet till utbildning, sjukvård, i krig, där Kvinnor måste vara i hemmet hela livet o.s.v.

Sen behöver det ju inte förhindra dig i att ta tag i de saker du inte är nöjd med. Fortsättsa söka jobb om det är mer jobb du vill ha…

Gur4m1
4/9/13, 12:25 AM
#3

Jag tycker itne man ska ha dåligt smavete för att man ahr det bättr eän andra men ändå inte är "nöjd" i perioder. Det är mänskligt att sträva  efter mer, bättre, lycka vad nu det innebär är olika.

ÄR det något specillet du är missnöjd över eller reflekterar du bara över att du borde vara mer nöjd bara? Kan ju också vara bra tror jag. Tänka mer positivt- dvs uppskatta det man har, påminna sig om hur jäkla BRA man har det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Roamer
4/9/13, 8:48 AM
#4

Mänskligheten är girig och all påverkan från media säger att du aldrig ska vara nöjd med det du har. Så varje gång du känner att du inte är nöjd är det för du blivit mindfuckad av någon pamp på ett större bolag. Så känn dig besudlad. :P

Det är nog svårt att se vad man har och vara nöjd med detta utan att titta på vad andra saknar, för det lättare är att jämföra sig med de som har mer och önska att man hade det. Alla tv-serier spammar ju ut att trots att du är arbetslös kan du bo i en flådig lägenhet och ha toppen, typ Friends. Du borde ha ett rum fyllt av skor, kläder och smycken trots att du är ensamstående, typ housewifes. Du ska ha en ung älskare som gör allt för att du ska må bra, typ Cougartown. Du måste byta partner varje vecka för att förverkliga dig själv, typ Sex and the city. Min personliga övertygelse är att så länge tv-serier tillåts spinna på enbart framgång och lycka kommer ingen människa i västvärlden att känna det. Lycka är något du känner då och då, inte som ett konstant rus jämt jämt. Utan att ha tråkigt kan du inte heller uppskatta de tillfällen du har roligt helt enkelt. Under min tid i Afrika såg jag hemlösa barn som lekte med konservburkar och var betydligt lyckligare än de flesta här hemma. Its all in the perspective.

Gur4m1
4/9/13, 10:46 AM
#5

Nu…tror jag…eller jag vet inte hur mycket tvserier påverkar andra men de verkar onekligen påverka en del. Själv alltid tänkt att tv är fiction och en del återskildrar (med en hel del saltad drama) verkliga händelser i historien. Jag samlar inte på onserver och jag har inte en bunker ute i trädgården även om jag mest ser på postapocalyptiska serier med zombieinslag. Jag har inte ens funderat på att lära mig skjuta med pistol. De flesta inser nog att Friensd är humor och att Housewifes är "få förunnat" (och själv förstår jag inte att man vill leva ett sådant liv- trots att jag lever på existens minimum). Folk är olika och påverkar olika men jag hoppas att tvserier från USA inte sätter våra normer i Sverige för då borde vi sluta visa dem _nu_ ;)

Människan skulle sträva efter att ha det bättre även utan tvserierna. De tär så vi kommit dit vi är idag, varenda en av oss har förfäder som sett till sina egna främst skulle jag våga påstå- för den skulle hindrar det inte en att även se till andra. Det är det fina. Men vi är alla överlevare och människan är girig men vi delar ofta även med oss så länge det finns tillräckligt och vi bryr oss. Så det är väl därför man känner sådär, att man har det bättre men ändå inte är nöjd. Själv är jag inte helt nöjd. Jag vill inte just ha mer saker men jag vill kunna se mer av världen, ha råd att utbilda mig, råd att slippa oroa mig för nästamånadshyra och liknande saker. Den dag dessa är uppnådda så kommer nog mitt "Missnöje" att fokuseras på annat, eller så är jag nöjd Tror det fungerar lite som med lycka. Det är ingenting konstant, du känner det ibland men det är en känsla många jagar för att känna hela tiden och jag tror inte den sortens lycka existerar just för att vi är som Roamer skriver: giriga. Vi vill ha mer. Sen nytjar ju tvproducenter, företag för pryttlar och krimskrams detta för att påverka oss att VILJA ha allt skräp mellan himmel och jord. Men om vi skalade bort allt det kunde det lika gärna handla om "ALLT rä perfekt nu men jävlar vad KISSNÖDIG jag blev,om jag ändå had ene toa i närheten../Magen kurrar, jag är sjukt hungrig/ Om jag ändå inte var hjärtsjuk/hade diabetes/ kunde hitta den rätta kärleken."

Jag samlar på lyckliga ögonblick, när man uppnår något så brukar jag tänka "Mins detta, komihåg hur himla KSÖNT detta är" för just då känns det självklart, men det försvinner lika snabbt upplever jag. Snart är dne där situationen jag var så lycklig över- t.ex skolinträde, ny lägenhet, en hund" en vardag och man kanske ibland påminner sig om "så jävla bra detta är jag är så lycklig!" men man går inte runt så hela tiden.

Jag är nöjd med min livssituation och när det går bra är jag glad- utan dåligt smavete för de som har det sämre. Men om jag inte haft det att jämföra med de sämre…så skulle jag nog fortfarande må bra, för jag har mina egna upplevelser att jämföra med. Men det är en bra egenskap att kunna spegla sig i andra tycker jag. Att veta vad lidande är och förstå att man har det bra jämfört med många där ute. Att däremot sitta och må dåligt över det…då skulle jag använda den energin åt att istället påverka. T.ex ställa upp som frivillig på någon förening eller stadsmissionen om man bor i en större stad. Inte för att känna "fy fan vad BRA jag är (även om jag tycker att man är skitbra om man gör sånt) men för att även känna att man gör en skillnad, om man nu har det så mycket bättre än andra och mår dåligt över det för att sen inse hur bra man har det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Mirrranda
4/9/13, 11:18 AM
#6

Innan jag fick min kroniska sjukdom var jag konstigt nog mer missnöjd än nu. Åtminstone klagade jag mer på alla möjliga småsaker som egentligen inte betyder någonting. Vädret var det alltid fel på; för varmt eller för kallt eller för regnigt. Och hade jag inte råd att köpa precis det jag ville ha varje månad så klagade jag.

Nu har jag lärt mig att ta dagen som den kommer och njuta av det lilla. Att jag ibland vaknar utan min yrsel, att jag ibland orkar åka in till stan och fika med en väninna, att jag har en man som älskar mig trots att vi långt ifrån kan göra allt vi kunde när jag var frisk, och trots att ekonomin blivit ännu sämre nu pga min sjukpension.

Annons:
Roamer
4/9/13, 2:02 PM
#7

Jag ser zombie dokumentärer. Jag förbereder mig för det ni andra önskar ni gjort. Kom ihåg att man kommer långt med en bra kniv och bryne…

Gur4m1
4/9/13, 2:44 PM
#8

Nä…sker sådnat så lägger jag mig nog och dör frivilligt i något hörn. Zombies dårå. Allmän nedgång av civilisationen, I will rule this Ghetto!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Zorita]
4/9/13, 6:22 PM
#9

#6 Jag känner igen det där. Innan jag råkade ut för en rad tråkigheter var jag aldrig nöjd, men nu är jag det trots svårigheterna. Det känns lite konstigt att man ska behöva ha det svårt för att inse vad som är bra, men det är kanske så det är.

Jag tror det ligger i vår natur att aldrig vara riktigt nöjd. Även en känsla av att vara helt tillfreds följs alltid av en rädsla för att den där härliga känslan kommer gå över. De består ju aldrig, men man måste på nåt sätt lära sig släppa det faktum att de inte kommer bestå och njuta av dem när de väl är där.

Sen om man inte känner sig så nöjd ska man ju alltid fundera på varför man inte gör det. Behöver man ändra nåt måste man göra det. Att folk har det sämre betyder ju inte att man inte kan ha det bättre. Alla har sina egna utmaningar.

Nu låter jag som värsta gurun men det är för att jag nyss började praktisera mindfulness. 😉 Att lära sig vara helt närvarande i nuet kan göra under för sinnesstämningen.

Carrolinline
4/9/13, 9:14 PM
#10

Det är så mycket i vardagen jag stör mig på och blir irriterad på helt onödiga saker. Istället för att vara glad för allt jag har är jag ganska gnällig, det tär på mig själv, därför vill jag försöka tänka lite bättre och kunna må bättre genom att uppskatta det jag har mer än vad jag gör. Det är många gånger då allt känns skit fast att det är inte skit, om man då jämför med många andra som har det sämre.

Jag tittar inte på så många tjejiga tv-serier som får mig att må dåligt på det viset, och kollar nästan aldrig på tv heller, har bara ettan, tvåan, fyran och barnkanalen :D

VildaVittra
4/10/13, 4:29 AM
#11

Jag håller med om att man får perspektiv om man jobbar eller vistas under en längre tid i "tredje världen". Så många gånger har jag velat lägga mig ner och kyssa svensk mark när jag kom hem.

Nu är det ju inte alla som kan resa iväg som volontär, men alla har ett behov av att vara behövd samt att få se en annans verklighet.

Jag antar att du har mycket fritid och lite pengar. Något som behövs är stickerskor som stickar babykläder till tredje världen. Garn är inte gratis men det finns två möjligheter.

1 Du köper secondhand och återvinner garn.

2 Du lär dig spinna (det är relativt lätt) då svensk ull eldas upp då bonden inte får betalt för den.

http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Sticka-och-skicka/

Detta är bara ett exempel på saker man kan göra för att ge sitt liv mening.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gur4m1
4/10/13, 2:00 PM
#12

Bar i sverige finns det mycket att hjälpa till med då vi har svenskar som int eheller har det bra. Kan vara småsaker som att hjälpa till i soppkök eller hjälpa gamla att handla eller vara ens tödperson och gå på bio, hjälpa hos en ensamstående med ett barn med läxläsning. Men beror ju påläge, bor man mitt i skogen i Gällivare så kanske det inte finns så många soppkök (eller uteliggare för den delen). Men jag vet inte. de har kanske också sådant. Men där jag bor och i Uppsala, Stockholm och säkert även Göteborg, Malmö osv så har ju kyrkor ofta något. Här i Linköping har man resurspool- som är helt politiks och religiöst obunden- men även att hjälpa kyrkorna kräver ju inte att man vare sig är troende eller kristen. Att kunna stå och sälja fika (som insamling) eller dela ut bröd, kläder etc gör mycket, det ger ju även vila till de eldsjälar som ägnar nästan all sin tid åt sådant arbete.

Själv gick jag med  resurspool, man går ut och samtalar med äldre- sånt som är guld värd i ett samhälle idag där de som jobbar på äldreboende sällan har tid med den typen av "lyx". Ger en även perspektiv att verkligen ta vara på sitt liv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Yllhilda]
4/10/13, 2:57 PM
#13

#12 Resurspool låter jättekul! Skulle gärna gå med i ett sånt nu när jag vet att sånt finns. Underbart tips!

Annons:
Gur4m1
4/10/13, 6:08 PM
#14

#13 ja det är otroligt givande. Nu har jag jobb och mindre tid för sådant men det var utvecklande när man var arbetslös. Man fick känna att man ändå tillförde något och gjorde skillnad för någon annan :) Det enda man ger är av sin egen tid och när man är arbetslös har man ofta gott om sådan! :D Kan verka småläskigt i början om man är blyg men för mig var det bra att komma ur den "bekväma zonen" och otroligt utvecklande. + man lär känna nya människor  och livsöden. mhm.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: