Annons:
Etikettförhållande
Läst 3835 ggr
[Yllhilda]
4/11/13, 12:57 AM

Är din partner också en vän?

Med mitt ex hade kände jag att vi kunde prata om allt och göra allt med(iaf tills hans största intresse blev datorn och supa), men min nuvarande känner jag förstår mig mer, men att göra saker vi båda vill göra kan få en slita håret av sig i förtvivlan.

Är ni bara älskare och har få eller inga gemensamma intressen och lever nästan lite separata liv eller har ni en bra kompisrelation också?

Annons:
Anna4077
4/11/13, 1:20 AM
#1

Jag och min sambo är som natt och dag. Han är raggare och jag är lite pluggis och 'duktig flicka' Han är sån som blir uttråkad bara av tanken av en hel helg hemma. Jag har starkt behov av att ta det lugnt på grund av sjukdom. Om vi får välja mellan två saker tycker han alltid om den ena och jag den andra. Trots detta är han min bästa vän. Vi pratar om allt och har varit oseparerade i snart 3 år. Jag blir deprimerad i perioder och han tar alltid hand om mig. Jag tror att det är bra att inte göra allt tillsammans. Visst ska man göra saker ihop men det är viktigt att ha saker som är sina egna. Är till exempel väldigt noga med att min sambo kan gå ut och festa med sina killkompisar utan att jag är med eller ringer hela tiden. Dock ligger jag vaken och väntar eftersom jag inte kan sova utan honom :p samtidigt gör jag saker utan honom, åker till min lillebror 30mil bort eller något annat. Det är viktigt att ha en egen identitet. Man ska leva tillsammans inte bli en person. Min sambo är min värld, min älskare, beskyddare och min bästa vän. Vi är ofta på olika håll och är fruktansvärt olika. Tror det är det som gör oss till en oslagbar kombination. Vi kompletterar varandra.

Anna och taxen Max

Gur4m1
4/11/13, 1:57 AM
#2

Vi är bra vänner men vi har få gemensamma intressen- Vänskapen för mig är i att vi kan prata om allt. Vi har exakt samma smak när det kommer till film (utom den där delen att han hatar skräck- nästan lika passionerat som han hatar romantiska filmer) så vi gör mest sånt tillsammans, på intressenivå, förutom sex. Om vi hade mer pengar så skulle det även innefatta ett intresse för andra kulturer (speciellt mat) och resor- vi gillar båda att upptäcka nya platser och uppskattar naturen. Men han har en hel del intressen som jag bara gäspar åt och han gärna får ägna sig åt helhjärtat och helst ensam :>

Alltid varit vän med mina partners, i ärlighetens namn är det vänskapen som avrit kittet, även då det kommer till sexet så har vänskapen varit det som fått mig att stanna kvar längst. Där vänskap inte funnits, enbart passion, har jag vandrat vidare innom någon/några månader. Jag är fortf vän med de flesta ex från de längre relationerna…just därför att vi klarade av att behålla vänskapen.

Vänskapen är viktig för mig, viktigare än sexet tbh. MEN sexet är jätteviktigt. Nu talar jag om det blir så att man plötsligt har mindre sex av någon anledning, då har man en star vänskap istället att luta mot, och förmodligen en god chans att kommunicera och förstå varandra.

Så tänker jag. JAg vill gärna tro att jag stannar hos en jag älskar, även om han kanske råkar ut för en olycka eller måste studera/jobba långt ifrån mig under en tid. Att det inte tar slut bara för att sexlivet blir annorlunda eller "sämre". Att allt går att lösa.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
4/11/13, 10:01 AM
#3

Min man är min bästa vän också även om vi kanske inte har så mycket gemensamma intressen. Men vi har lika åsikter om det mesta, kompletterar varandra i hushållet och kan prata om allt. Film och till viss del spel har vi gemensamt, men vi ger varandra utrymme för att ha egentid med egna intressen.

[Zorita]
4/11/13, 10:39 AM
#4

Min sambo är min bästa vän. Vi har rätt många gemensamma intressen och umgås alltid med varandra. De intressen som inte är gemensamma kan vi ändå prata om. Vi har väldigt roligt med varann och skrattar mycket, vilket jag tycker är viktigt för förhållandet i längden.

Sen är han inte bara min vän heller. Jag har haft förhållanden som var så att vi i princip bara var vänner, och de höll ju inte precis. De förhållanden där vi bara var älskare höll inte heller eftersom det kan komma perioder då man inte kan ha sex emellanåt (tex om den ena är bortrest eller pga sjukdom). Finns det då ingenting annat som håller ihop förhållandet blir det tungt.

Mitt nuvarande förhållande är en perfekt mix av vänskap och passion. Det är alltid kul att vara med min sambo.

Honestyisdead
4/11/13, 10:56 AM
#5

Ja, han är min vön också. Det tycker jag är viktigt i ett förhållande.

fruktgumman
4/11/13, 11:07 AM
#6

Ja han är min bästa vän och vi delar så gott som all fritid tillsammans utanför våra jobb.

Annons:
MarHai
4/11/13, 11:27 AM
#7

Min sambo är min bästa vän, vi gör i stort sett allt tillsammans. Vi är ofta i garaget och pysslar med hans bilar, åker på bilträffar, fiskar, pysslar med djuren, kör med våra radiostyrda bilar, kollar på film, spelar tv/datorspel tillsammans, bygger/renoverar något mm. Vi tycker och tänker väldigt lika så det är sällan vi inte har något att göra :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Bananbullar
4/11/13, 12:18 PM
#8

Även om jag och min kille inte riktigt har exakt samma intressen så är han absolut en bästa vän som jag kan prata med allt om.


Afturelding
4/11/13, 1:03 PM
#9

Vi har nästan bara samma intressen. De enda "stora" som skiljer oss åt är att min sambo är musikalisk och jag varken kan sjunga eller spela något, medans jag syr mycket och min sambo knappt kan sy en knapp. Men annars spelar vi spel, ser film, målar och tecknar och en massa annat tillsammans, men jag vet inte om jag skulle kalla det för en kompisrelation. Vi är såklart väldigt bra vänner, men vi är så mycket mer än så. Det är en del av vår relation som livspartners snarare än något annat.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Sarah
4/11/13, 1:20 PM
#10

Nästan inga gemensamma intressen men har kul ändå och är nära vänner.

Maria
4/11/13, 4:46 PM
#11

Min man har varit och är min bästa vän genom åren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pyromanen
4/11/13, 5:26 PM
#12

Min man är min absolut bästa vän. Har mycket att prata om som båda tycker är intressant och så har vi ett livsprojekt, en son, hus och odlingar o.s.v. ihop.  Sen är inte han en dyft intresserat av keramik som jag lägger en halvtid på och jag tycker fiske är dötrist och är måttligt intresserade av dom föreningarna han är aktiv i.

Underbarn
4/12/13, 12:26 AM
#13

TYVÄRR var min relation med mitt ex - nästan - bara älskare med väldigt få gemensamma vänner och intressen. Jag avskydde det. Jag försökte vara en "bästa vän" och öppnade upp mig, försökte prata mkt osv men det är svårt med honom, går knappt för man får ingen respons. Så i min nästa relation vill jag kunna vara som en bästa vän i kombination med älskare :) känns viktigt för mig att kunna göra det mesta ihop och kunna prata om allt.

Annons:
[amysmatte]
4/12/13, 7:01 PM
#14

Jag och min sambo är bästa vänner. Han är min själsfrände och jag känner mig hel efter att han steg in i mitt liv. Vi gör ALLT tillsammans och kan prata om ALLT. Vi delar många intressen men självklart inte alla. :)

[Tilde]
4/12/13, 7:59 PM
#15

Vi är bästa vänner 🙂 Vi kan göra allt tillsammans och VILL göra saker tillsammans. Så spännande att testa på nya saker tillsammans!

MjauMu
4/13/13, 4:01 PM
#16

Vi har abslut en bra kompisrelation. Det var så vi började, som kompisar innan vi blev kära.

Upp till toppen
Annons: