Annons:
Etikettsex
Läst 4278 ggr
Tomteslakt
2013-04-12 19:32

Sex = Tabu, varför??

Ja, som ämnet säger. Varför tror ni att sex är så tabubelagt och synd-/skuldbelagt?
Ser man på ämnet idag så är det väldigt få som törs/kan prata om sex öppet, eller sexuella saker. Utan att folk runt om blir generade eller besvärade.
Men det ska gärna skämtas lite granna under bältet, men pratar man om det eller kontrar med en kommentar/fråga på samma ämne blir stämningen genast rätt så genant och besvärlig.

Vad kommer det sig av?

Min personliga teori är att det har med den kristna värld vi lever i här i Sverige och har levt i sen den kom hit för sisådär 1000 år sedan.
Allt det där med att sex var syndigt, sex skulle ske mellan äkta makar, "du skola icke ha begär efter din nästas hustru", djävulen förknippas ju oerhört ofta med sex och lust.

Jag tror att det idag återspeglas i att människor (överlag) har så svårt att prata om sex eller ha en friare syn på sex. Det är fortfarande tabu och syndigt… något oerhört privat (dvs mellan äkta makar helst om man går tillbaka i historien).

Vad tror ni?

Annons:
[Tilde]
2013-04-12 19:48
#1

Jag tror allt handlar om att sex är personligt. Det är något mellan dig och din partner (eller personen du har sex med helt enkelt) och inget som man ska diskutera med hela världen. "Min partner var såhär och såhär i sängen igår, höhö" - låter ju inte så trevligt eller romantiskt… 😛

Tomteslakt
2013-04-12 19:58
#2

Ingenting man "ska" diskutera? Varför inte egentligen? Vad är det som gör det så tabubelagt.
Väldigt många nyblivna föräldrar diskuterar gärna vitt och brett hur barnet bajsat, hur det kräkts m.m. Eller så får man som blivande föräldrar höra skräckhistorierna om hur de sprack hit och dit, hur de var sängliggande i 9 månader m.m. DET är något högst privat men ack så accepterat att prata vitt och brett om 😃.

Men när man kommer till något så härligt och vanligt som sex så är det stort hyschysch.
Jag tror nog det är ganska kulturellt betingat, dvs med stor inblandning av religion sedan långt tillbaka. Var du avvikande förr blev du bannlyst, utstött eller i värsta fall bränd på bål. Idag blir du socialt obekväm…

[Tilde]
2013-04-12 20:02
#3

#2 Jag tycker det är personligt, intimt liksom. Skulle inte vilja höra hur mina vänners killar är i sängen och skulle heller aldrig berätta om mig och min sambo. Det är liksom ett magiskt band mellan oss, eller vad man ska säga :) Har ingenting med religion eller annat att göra.

Har inget emot att diskutera sex generellt, eller andra "tabu"-saker, men just mitt privatliv förblir privat. 🙂

Underbarn
2013-04-12 20:07
#4

Jag tycker många ungdomar - alla mina vänner (utom typ ett par st) är VÄLDIGT öppna. Vi kan berätta detaljer och hur det var, vad vi gjorde osv osv! Så här är det inte någon skam eller pinsamhet. Har vänner som haft 30 olika sexpartners. Fast vi berättar ju mer om flirtar och oseriösa ligg eller när man just träffat en ny kille. När man är i en mer stadig relation berättas det inte lika mkt :)

[Tilde]
2013-04-12 20:07
#5

#4 Samma här. Satt t.om. tjejer i korridoren under gymnasiet som pratade högt om sina one night stands och hur de var. 🤦‍♂️

Tomteslakt
2013-04-12 20:08
#6

Fast ser man bakåt, vad har vi fått lära oss av våra föräldrar och folk runt om? Jo att sex är något privat, inget man pratar om m.m. Vad fick de lära sig av sina föräldrar och omgivning? Samma sak. Och detta går tillbaka till när kyrkan hade ett starkt grepp om vårat samhälle. Oavsett om vi vill inse det idag eller ej, idag vill vi gärna (överlag) se det som att det är ens egna ställningstagande och ens egna inställning. Men ser vi tillbaka är samhället ytterst präglat av en tid då kyrkan var stark, fortfarande idag. :).

Och det är rätt intressant, varför är det mer accepterat att läsa om andras sexliv (i noveller, romaner m.m.) eller diskutera sex generellt, men inte kunna prata om sig själv?
Jag har faktiskt aldrig förstått vad som är så hemskt med att prata om sex eller så.

Jag vet dock absolut att det kan vara svårt för andra och accepterar det och respekterar det absolut. Men har aldrig förstått varför sex ska vara så tabubelagt i dagens samhälle.

Annons:
Tomteslakt
2013-04-12 20:18
#7

Tirin:
Jag accepterar och respekterar helt och fullt din syn på saken. 🙂
Bara så du vet.

Jag förstår bara inte varför sex som egentligen bara är två personer (eller fler) som klär av sig (eller klär på sig annat) stoppar sina kön mot eller i varandra och sen resulterar det ofta i att alla är utslagna och kladdiga… varför det är så mycket mer tabu och genant att prata om än om man pratar om barns stora prestationer vid potträning, hur mycket och vad de gjorde… eller att man berättar vitt och brett om hur man blev opererad m.m.. Det gör folk i tid och otid.

Vad gör sex så mycket mer laddat än annat ytterst privat folk pratar stort och brett om?

[Tilde]
2013-04-12 20:25
#8

#7 Jadu, det vet jag inte. Jag hade inte direkt heller pratat om mina barns potträning eller något sånt. Folk är olika helt enkelt :)

Tomteslakt
2013-04-12 20:31
#9

Det går ju dock inte att komma undan den kulturella påverkan religionen haft på våra synsätt idag tror jag. Även om vi inte vill inse det.

Att det blir något som ska gömmas undan, hymlas med, inte kunna visas upp… fast det är så naturligt som något alla gör (nästan alla), har sex alltså.

Men det går jättebra att intressera sig i andras sex eller andra sexrelaterade saker, som just noveller, filmer, leksaker, fester/klubbar m.m.. Men när det kommer till en själv blir det tabu :). Det är rätt intressant.

Geru
2013-04-12 20:31
#10

Stor anledning är antagligen gammal beteendemönster sen kristendomen regerade i Sverige som fortfarande ligger kvar, och försvaras. I andra kulturer så finns det friare syn på det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Tilde]
2013-04-12 20:34
#11

Fast det är ju inte bara i kristna länder det är så.

Tomteslakt
2013-04-12 20:39
#12

Nej, Tirin, det är helt rätt. Även andra religioner reglerar folks samliv ganska strikt. Samtliga Arabhamitiska reglerar sina befolkningar liv ganska bra. Nu är jag inte något insatt i buddism eller hinduism så där ska jag låta vara osagt. Men vet att en hel del ursprungsreligioner har mycket friare syn på saker och ting.
Så religion överlag (och helst när du verkar få en allenarådande Gud) verkar ha en ganska hämmande syn på sex och samlevnad.

Geru
2013-04-12 21:02
#13

#11 Generellt i dom abrahamitiska religionerna så är det ofta så. Alltså, alla muslimska länder och judiska med. Det är fortfarande en kulturell och social norm, helt enkelt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
pyromanen
2013-04-12 21:04
#14

Det blir lite konstigt i mina öron att prata om "kyrkan" somom det var något "utifrån", kyrkan och de som skapade, byggde, deltog i o.s.v. kyrkan var vi eller våra förfäder, människorna. Kyrkan/religionen fyllde /fyller en funktion för massor av människor i världen (dom flesta är religiösa, ateister är rätt sällsynta globalt sett) och religionerna är skapada av människor… Så finns det (tabut som du kaller det) i religionen då är det för att människor stoppat in det i religionen.

Jag tror det är för att det är en av dom allra mest intima och allra mest "okyddade" situationenerna vi är i - när vi ger oss hän och släpper taget om allt.  Tills alldeles nyligen (och i vissa länder fortfarande) så innebär sex graviditet och graviditet innebär förlossning och förlossning innebär livsfara. Att jämföra med potträning tycker jag är fånigt. potträning innebär inte att man släpper all kontroll, ger sig hän till en annan människa, hamnar i extas, blir gravid och förändrar sitt liv för all framtid.

Gur4m1
2013-04-13 00:26
#15

JAg upplever inte min omgivning som du Tomteslakt, även om jag mött människor som beter sig sådär :) Jag blir själv generad och anser mig inte vara speciellt pryd- men generad blir jag ändå ibland ;) Är ju en skillnad på att känna skam eller bara inte vara helt bekväm med ämnet (om man anser att det är för personligt) eller generad för att man kanske blir upphetsad och tankar sätter snurr.

Klart kristendomen har med synen att göra, eller religion och sociala regler vi byggt upp för att samhället ska vara en viss struktur. Idag har ju en Svensk tillgång av fler ideér och värderingar än just de kristna och pryda tankarna och man får välja själv,tycker jag- utan att anklagas för det. Då menar jag åt båda hållen. Jag anser mig inte speciellt kristen men efterosm jag är uppvuxen som en sådan så är det såklart svårt att säga hur det påverkat mig- men eftersom det inte påverkade mig att be böner så tror jag inte heller att det påverkat min syn på kärlek och sex. Jag har valt ut det _jag_ tycker om. Sen är jag väl medveten om att alla där ute inte följer "mina spelregler". Säger inte att du har fel Tomteslakt, snarare har du väldigt rätt i hur vi påverkats. Men ja, jag upplever min omgivning annorlunda och jag skulle inte perosnligen vilja ha/se på sex fullt så fritt som jag sett att du gör- även om jag fascineras och absolut inte tycker det är fel, bara inte riktigt så som jag vill ha det…eller så är det ungefär så jag levt fram tills nu.

Själv pratar jag ofta om sex, med både mina BDSM-bekanta, bisexuella och kill/tjejkompisar, men så brukar en del vänner påpeka att det alltid leder till sexprat med mig (inte alltid sexuellt- men ämnet sex)) så jag antar att alla inte är lika okej med det. Jag stör mig inte på att andra inte vill prata om det för det är deras val, så länge de inte dömer ut mig pga att jag är okej med det. Så tycker och tänker jag runt det där med "tabu". Sen tycker jag att Tabu är lite väl kraftigs ord att säga om sex. Möjligen att viss sex fortfarande är Tabu men sex som allmänt ämne har väl för länge sedan förlorat sin tabustämpel? "Sex säljer" har ju om inte annat hjälpt till med den biten…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-04-13 00:28
#16

Ser inte att sex är tabubelagt idag. Tvärt om.

[Zorita]
2013-04-13 02:00
#17

Jag tror nog religionen har en stor del i det. Romarna hade orgier som fester och känns mer sexuellt öppna än vad de kristna var sen tex. Det var ju lite en taktik också av kyrkan att kontrollera sexualiteten. Gör man det har man kontroll av det mest privata. Samma gäller för övrigt de flesta religioner. Buddismen säger att sex avleder ens tankar och distraherar, så i sökandet efter uppvaknandet ska man helst avstå. Det har de ju nog också rätt i ;) Och det är väl så att religionen ju helst vill att man tänker på Gud, och då passar det väl inte att man är som allra mest lycklig när man tänker på en partner. Det är väl egentligen inte så konstigt att präster i många religioner helst ska avlägga kyskhetslöfte. Sen har religionen förlorat mycket inflytande i stora delar av världen, och jag upplever det som om frigörandet av sex som tabu kom lite i samband med det. Nu är det ju stor skillnad från hur det har varit. Jag tycker dock det är en stor skillnad på barnafödande och sex. Sex är en intim handling medans barnafödande sker framför ett helt gäng främlingar, bland annat. Och pratar jag sprickning vid förlossning pratar jag om min egen kropp och vad som händer med den, inte om min sambos. pratar man sex kommer ju partnern ofta med i sammanhanget och det är inte säkert han vill ha sånt intimt diskuterat bland andra. Att det är intimt är ju rätt naturligt. Sex är trots allt ofta en väldigt känslofylld akt.

Gur4m1
2013-04-13 03:03
#18

Romarna var också religiösa, bara en annan typ av religion, nordbornas hedendom osv :) Så sex var nog även kontroll på sitt sätt där också, bara på andra sätt. JAg upplevde inte att kvinnan hade makt bland Romarna, men kvinnans ställning var, som jag upplevt mer jämlik här i norr innan kristendomen kom med sina pryda ideér och lade all skam, skuld och ansvar på kvinnan. Men även efter kristendomens intågande var det ändå…några hundra år tillbaka när vi började bli riktigt pryda och ha fjanta oss runt sex. Romerna hade bara andra regler än vi har- vet inte om de var mer öppna, men de accepterade andra saker än vi gör idag, absolut. Jag hade dock inte velat leva då istället för idag, som kvinna.

Att sex är intimt har kanske att göra med att det blivit så tätt sammanknutet med relationer (tack vare religionen och att man sett sex som ren reproduktion mellan äkta makar)? Det är då sex blir intimt och "vårt/inte mitt att tala om". Integritet och sånt.

Tror aldrig att vi kommer att hitta ett beständigt sätt för det hela- kommer alltid att gå upp och ner mellan perioder där vi är mer slutna och restriktiva eller mer "öppna" och fria runt sex.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Maria
2013-04-13 07:34
#19

Jag jobbar ju med populationsstudier bland äldre deltagare.

Där ingår en hel del sexfrågor och de är väldigt "intima" och handlar om hur ofta man har samlag, drömmar om sex, fantasier, onani med mera. Åldersgruppen är blandade många 80 plus.

Förvånansvärt många pratar öppet om sex och tycker inte att frågorna är besvärande.

En avhandling om ämnet är på gång av en kollega.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
2013-04-13 09:55
#20

#19 ja jag pratar sex med min mormor…hon är 70+ och när min gammelmormor (som ksulle blivit hundra för några år sedan om hon levt) pratade och diskuterade jag också om sex och även ämnen som porr :) Nu var hon emot porr men så var hon ju djupt religiös, men det var inte som att hon rodnade och fnittrade bort det eller bara fnös åt det. Men hon uppmanade mig att aldrig själv börja med sådant. För sex var ändå något man gjorde med män man tyckte om, enligt henne. Sen var det vissa saker i porrmagasinerna som hon inte skulle göra i utbyte mot allt guld i världen. Tror det handlar mer om kulturen innom olika familjer och bekantskapskretsar än en allmän kultur i Sverige. Vill jag tro speciellt med tvprogram som Fråga Olle i rutan.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Intehärutandär
2013-04-13 11:11
#21

Känner inte igen mig heller, vi i södra dalarna måste vara hemskt syndiga. 😛

Här pratar vi sex över en kopp kaffe och det har jag gjort med både mamma, pappa, syskon, mormor & vänner förstås. Jag vet det mesta om vänners sexliv och partners. Och dem om mig. 

Så jag känner inte igen mig i TS text.

ChristineL
2013-04-13 14:16
#22

Jag tycker inte sex är särskillt tabubelagt. Jag pratar gärna om sex, men vad jag och min man gör eller inte gör brukar jag inte prata om.

Maria
2013-04-13 14:19
#23

Jag minns en äldre man i 95-årsåldern som träffat en ungdomskärlek och berättade att han hade sex en gång i veckan.

-Lyckos dig, sa min kollega😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MjauMu
2013-04-13 14:19
#24

Tycker inte sex är tabu men ganska ointressant att höra om vad andra par gör i sina sovrum. Som om jag bryr mig? Lika ointressant att höra om nyblivna mammor som spruckit och hur mycket deras bebisar bajsar. Då byter jag gärna samtalsämne till något roligare

polgara
2013-04-13 17:06
#25

Jag o mina vänner talar helt öppet om sex, kanske inte direkt hur vi har det i sängen med vår parner men om sex i allmänhet

LinaLj
2013-04-13 17:42
#26

Jag vet inte om sex är tabu. Jag pratar med mina vänner om sex lite då och då när någon av oss behöver lätta på hjärtat så att säga. Men jag tillhör även de som tycker att man inte bara ska prata om sex för att prata om sex så att säga. Man pratar om sex när man behöver det eller när ämnet dyker upp. 

Jag kan tvärt om tycka att sex har blivit ett något uttjatat ämne. Sex är något fantastiskt och något som man ska värdesätta så det känns lite synd att det nästan görs till något som nästan saknar värde.

Gur4m1
2013-04-13 18:56
#27

#26 ja jag blir lite less ibland också. Även om jag gillar att rpata om det också men det är aldrig kul att bli påtvingad (som med allt) i reklam osv. Däremot blir ajg bara glad när filmer och serier är mer och mer öppna men ja, ibland blir man less över helt omotiverade sexscener där man knappt fattar vad som hände.

Värdet är ju olika. JAg tycker inte sex blir mer värt för att man "håller tillbaka", men du har rätt i att sex är något fint och bra. något som man ska göra av fri vilja, vara skönt (sen VAD som är skönt och njutning är ju olika för oss alla). Inget påtvingat alltså.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Tomteslakt
2013-04-13 19:45
#28

Hehe, ja, det är ju då skillnad på vilken umgängeskrets jag är med. Kan ju säga att kollegorna är ganska så pryda av sig. De kan gärna kommentera eller försöka sig på att vara underbältet komiska (eller dregla över någon dansare på afterwork på någon dansföreställning).

Men om man kontrar deras kommentar om "men du är ju gift" med att ja, men det är väl inga problem eller något hinder.

Då har jag upplevt att det blir en rätt besvärlig känsla hos dom :D (vilket i sin tur bara roar mig enormt).

Men om nu folk inte vill höra om vad folk gör i sängen så bör de kanske förstå också att andra kanske inte vill höra om hur de hade världens värsta förlossning eller dylikt. Det är för mig något privat och rent äckligt som jag inte vill höra om.

Men där är vi ju alla olika, för en del är sex något absolut privat så det går att jämföra.

Dock i vår privata fritidsumgängeskrets så är det ett ganska så öppet klimat. Dock är det mest på skämtstadiet där med, utom med e allra närmaste som vi umgås med (snudd på familj).

Dock skulle vi aldrig kunna prata om det med våra separata familjer, då förståelsen inte finns där alls.

Så jag har upplevt att "acceptansen" för sex som ämne är väldigt ytligt och något man inte bör gå in närmare på.

Honestyisdead
2013-04-13 19:51
#29

28 fast din kontring är ju inte sexprat på det viset. Handlar mer lm att många lever monogama förhållanden, och då träffar man inte andra.

pistenbully
2013-04-13 21:29
#30

Jag tror inte att det har med religion att göra utan snarare att det helt enkelt är privat. Vissa tycker att det är mer privat än andra. Sedan tror jag nog att det har mycket med uppfostran att göra också, uppfostras man med att detta ämne är tabu så kommer man förmodligen att tycka det som vuxen.

Tomteslakt
2013-04-14 09:12
#31

Och uppfostran bland de flesta i Sverige har en religiös bakgrund. Oavsett om man vill inse det eller ej. Alla våra grundvalar grundar sig i någon form av religion.
Som vi fått via våra föräldrar, som i sin tur fått det från sina och de från sina och så fortsätter det låångt tillbaka.
Bara att se t ex till budorden för de kristna och judarna. Du skall inte döda, du skall inte stjäla, du skall inte ljuga m.m. Det är något som gått ner till oss via generationer av religionsmakt i samhället.
Vilket också har gjort sex så tabubelagt och syndigt i samhället.
Det lustiga är ju också att det är helt okej att ge ut en bok som 50 nyanser av honom, diverse minimala kreationer på modeshower och en hel del reklam som anspelar på sex. MEN gud förbjude om det råkar bli en "troschock" eller "nakenchock" i tv eller media….

Honestyisdead
2013-04-14 09:21
#32

31 fast det är ju uppenbarligen varken tabu eller syndigt om du läser tråden. Att det kanske är det hos en del du känner betyder unte att samhället är så. Vi är idag öppnare än någonsin gällande sex. Sexpartyn, fråga olle dokumäntärer och annat gällande sex är populärare än någonsin. Du verkar ha väldigt fel uppfattning.

Tomteslakt
2013-04-14 09:50
#33

Kära Hera. Vem är att bedöma vad som är rätt och fel uppfattning hos andra? Du har ansett förut att jag har en tråkig attityd, men att döma någons uppfattning som väldigt fel är väl en rätt taskig attityd?

Det som jag tagit upp syns ganska tydligt. De som svarat här är en ganska liten klick av det svenska samhället, inte riktigt representativt för merparten. Det gäller även om alla skulle ha tyckt att det vore syndigt och tabu. Tyvärr, men så är det.

Det jag tog var för att det är de reaktionerna jag träffat på rätt många gånger ute i samhället. Utanför de innersta bekantskapskretsarna.
Och ser man till media så blir det ganska stora rubriker om någon artist (oftast kvinnlig sådan) råkar visa underkläderna på en gala, då blir det genast "troschock" eller "nakenchock". Har jag fel?

Och om det nu inte vore något tabu eller syndigt, varför sänds dessa program alltid så sent? 😃. Varför blir det sådana stora rubriker i media också när någon "stackare" råkar hitta t ex en "sexbunker" eller dylikt. Senast var det någon som hade hittat en bunker av något slag där ett par hade sin egna fristad för att leva ut sin sexualitet ute i skogen någonstans i Norrland. Och direkt blev det stora rubriker om den mystiska "sexbunkern", där den som fann den blev sååå chockad.

Och om sex och sexualitet (avvikande sådana) vore tabu skulle väl fler kunna öppet visa sin kärlek till  t ex samma kön?

amandanill
2013-04-14 09:56
#34

För mig är sex jätteprivat. Precis som någon annan skrev så kan jag prata sex allmänt men aldrig om mitt eget sexliv. Där blandar jag endast in min pojkvän.

Jag tror det har att göra med att jag är monogam. Dvs jag har bara sex med en person i taget och att det måste vara med någon jag älskar. Andra som kanske är polly-(vad det nu heter) så har dom ju sex med flera än sin partner och kan tänka mig att dessa människor tycker sex är mindre privat då.

Annons:
pyromanen
2013-04-14 10:32
#35

#31  Budorden om att inte döda, stjäla eller ha sex med grannes hustru o.s.v. finns i olika form i många religioner och har troligen kommit till därför att det är levnadsregler som de flesta tycker är riktiga och som, om reglerna efterlevs, får samhället att fungera lite mer konfliktfritt. Lite som lagar innan juridiken uppfanns.  Att mycket hemskheter gjorts i religioners namn innebär inte att religion som sådant är av ondo, utan de spelar och har spelat viktig roll för dom allra flesta människor och samhällen.  (jag är själv inte medlem i någon kyrka eller annat).

Jag tycker inte prat om sex kan kallas tabu i Sverige idag!  Det pratas sex både mellan makar, vänner, på TV, Radio, internetforum o.s.v.  Så skulle inte kunna ske om det var tabu.  Men om man nu använder ett annat ord än tabu - något som en del drar sig från att prata om eller bara vill prata om med vissa.  Då stämmer det nog.  Och det tycker jag inte är konstigt, fel eller något som behöver ändras på. 

Jag pratar inte detaljer med andra om mitt och makens sex. Därför att det är vårat privata som jag inte vill dela med andra.  Däremot pratar jag gärna allmänt och om mig själv.  Jag skulle alldrig komma på tanken att prata sex vid fikabordet med min gamla 80-åriga pappa. Vid samma fikabord skulle jag heller alldrig prata om fylleerfarenheter, till viss del politik och en del andra samtalsämnen, därför att det är saker jag inte känner för att dela med honom eller som bara ger konflikt.  Det är fullt naturligt att välja vem man vill prata med om vad. Både när det gäller sex och andra saker.

Honestyisdead
2013-04-14 12:39
#36

33 inte mening at dömma din uppfattning, men jag delar den inte då det som sagt är pratas mer öppet om sex än någonsin. Speciellt i medier. Bad någon har för trosor har inte med sex att göra. Att man blir chokad av en sexbuker är väl inget som har med tabu att göra. Det är en ganska notmal reaktion på något som man aldrig sett förr. Du tar upp ganska ovanliga saker och det reagerar folk på eftersom det är okänt. Men sex i allmänhet är långt ifrån tabu idag. Folk är öppna och nyfikna. Att fråga olle sänds sent handlar ju om att det ofta är med barnförbjudet.

Gur4m1
2013-04-14 13:40
#37

#35 du sammanfattade det hela oerhört bra där tycker jag :D
Sen påverkas vi av religionen men mer eller mindre. JAg är som sagt själv uppvuxen i ett väldigt kristet, litet samhälle och var med i "kyrkan", både med vänner på fritiden och genom skolan (är så nöjd och glad att kyrkan och staten har gått skilda vägar och därmed mer eller mindre lämnat skolväsendet ifred)- men jag är inte speciellt kristen alls för det. Jag vill tro att jag inte är den enda med kristen bakgrund/uppfostran som ändå klarar av att tänka/känna bortanför det. Eftersom jag långt före kyrkan sa att det var okej- var okej med både det ena och det andra så vågar jag även påstå att det "monogama" som är jag, är inte pga religionen eller samhället. Vi färgas i generationer men där vi är idag…är HELT annorlunda än kristna i Sverige var för 100, 500 eller 1000 år sedan.

Men det där sammanfattade #35 så bra, appropå reglerna. Regler som behövs när större ansamlingar av folk skapas. Regler som skulle finnas mer eller mindre naturligt med eller utan religionen för jag tror det i en större grupp alltid finns någon som är okej med att stjäla och mörda men det är nog alltid majoriteten som är emot det och kan alltså påverka det- genom att införa lagar, regler och bestraffning.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Vannelie
2013-04-14 18:08
#38

Jag skulle bli illa till mods om någon annan jag känner förutom min sambo, skulle börja prata sex med mig. Det är på tok för privat

Tomteslakt
2013-04-14 19:28
#39

Nu menar jag inte att jag pratar om detaljer om mitt och min frus sexliv, det påstår jag inte. Men jag har dock upplevt att sex och nakenhet och sådant som rör det området (räknar nakenhet, "underklädschocker", m.m. dit) brukar ofta vara ganska laddat.

Vore det inte tabu eller obekvämt och laddat skulle det inte bli så stor uppståndelse och det skulle kanske inte bli så generade blickar och reaktioner heller.
En nudist skulle t ex väcka ganska stor negativ reaktion på en vanlig badstrand, vilket ju visar på att nakenhet är ganska så laddat i dagens samhälle.
Och om det inte vore laddat eller obekvämt med dessa saker skulle det kanske inte bli sådant liv kring porr, sexchatter m.m. (så länge det hålls inom lagliga ramar förstås)…
Denna obekväma laddning tror jag fortfarande har mycket med hur religionen har färgat vårat samhälle sedan långt tillbaka.
Hade det inte gjort det hade det nog inte varit så laddat heller att vara homosexuell. Se bara på hur många katolska länder där det fortfarande ses som en sjukdom eller avart. Det är bara att se på Polen, Ryssland, Irland eller USA… Där kommer man inte undan den påverkan religion har på våra liv och samhällen..idag som för länge sen

Honestyisdead
2013-04-14 19:35
#40

Kan inte se att nakenhet är laddat bara för att jag med flera helst slipper se andra nakna. (främlingar) Tycker det är bra att nudister finns på utmärkta platser så man kan gå dit själv om man vill se det.

Vilket liv kring porr och sexchatter menar du?

Och jag har nu inte pratat om andra länder, eftersom jag inte bor där. Jag har pratat om Sverige.

Jag visste inte att det vara laddat att vara homosexuell. Ser homosexuella par var/varannan dag som öppet visar sig.

Att det finns några människor som har något emot det, visst. Men det har verkligen blivit mer accepterat den senaste tiden. En del av det beror nog på att så många TV program visat upp sådana förhållanden.

pyromanen
2013-04-14 21:25
#41

Att vara naken på en strand där alla andra bär badkläder är att bryta normer inte tabun. Som att ha baddräkt eller pyjamas på till Konsum eller som kille ha kjol på till skolan.

Annons:
Tomteslakt
2013-04-15 05:32
#42

Ja, att bryta normer är väl en typ av tabun? :D

Gur4m1
2013-04-15 12:19
#43

Tror vi definierar Tabu otroligt olika. Fr mig är tex en pedofil en som bryter ett Tabu. Det många pdofiler gör, är "normalt" eller tillåtet både i Sverige rent historiskt och i andra kulturer även idag. Men i Sverige är det otroligt tabu för en äldre att vara med en mycket yngre, om de är under 15 år. Och den tanken verkar även den som skrivit på Wikipedia ha.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tabu

Sen antar jag att man i media vill övrdriva saker med sådana ord som Tabu för saker osm allmänheten idag anser vara skitsaker, precis som deras missbruk av trosschock (som säket var det för många men knappast majoriteten brydde sig om nämnvärt). Bara för att media säger att det är en chock hit eller dit så betyder det inte att det ÄR det.  För folket alltså. :>

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2013-04-15 12:24
#44

I Sverige just är nakenhet inte tabu, inte heller sex. Vi har sexualundervisning, vi har naket och sex på tv. Jag mins att en Amerikan på besök på min skola under 90-talets mitt blev väldigt schockad över hur frigjorda Kvinnor JAg mins det med ilska för han lade någon kommentar i stil med "Det är inte så konstigt att era Kvinnor är så hriga"-nivån. Men ja hellre på den nivån än på deras nivå. Så ja, vi har kanske en bit kvar innan vi är där du önskar att vi vore Tomteslakt. Men jag tycker vi har kommit rätt långt med tanke på hur kort tid det är sedan den typen av religion började lossa sitt grepp om vårt land.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

fidojunior
2013-04-15 16:06
#45

Sex är mer tabu i andra delar av världen. Vi har sexualkunskap i skolan medan andra länder t.ex. Thailand inte har det. Min thailändska mamma tycker även att svenska filmer är för nakna… Visst beror det säkert på religiösa skäl men inte just kristendom. :P 

Jag tror att det är för att det är väldigt intimt och personligt. Avföring och vissa sjukdomar kan vara personligt och svårt att prata om det också. Jag har aldrig hört folk öppet prata om avföring på t.ex. tåget. Sex pratar nog många om tillsammans med kompisar eller andra som står en nära. Jag tror även att prat om sex, avföring, pinsamma åkommor osv. bara nämns när det har uppstått frågetecken och man behöver få råd och lätta på trycket.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Qimsid]
2013-04-15 18:48
#46

Kika lite på Spartacus, blood and sand, det är grejor det!

Gur4m1
2013-04-15 23:19
#47

…jag rpatar alltid om mitt bajs. Alla bara "Åh nej där komer hon som pratar om sitt bajs hela tiden". Jag önskar att jagskojjade men bajsprat stör mig inte alls :/

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: