Annons:
Etikettdejting
Läst 8444 ggr
Linjerat
2013-04-13 12:09

Nätdejting

Ja, vad anser ni om nätdejting? Har ni nätdejtat förut och hur gick det? Vad ska man tänka på? Vilka hemsidor är bra att bli medlem på? Skriv gärna allt ni tycker och tänker om nätdejting eftersom jag har funderat på att börja med detta.

Annons:
LinaLj
2013-04-13 12:45
#1

Jag har precis gett mig in i det här med nätdejting så jag är nybörjare men delar gärna med mig av lite erfarenheter. 

Först tycker jag att det är ett bra sätt att träffa nya personer. I min bekantskapskrets så är 90 % av killarna i ett förhållande och de andra 10% är inget jag direkt skulle vara intresserad av att ha ett förhållande med. På min arbetsplats är det nästan bara Kvinnor så enda sättet att träffa någon irl skulle vara att börja med något på fritiden vilket jag känner att jag inte har tid med. Så för mig kändes det väldigt smidigt att träffa någon över nätet.

Jag har börjat med de två gratissajeterna happypankace och spraydate. För mig har det gått bättre på spraydate, det har varit mer seriösa killar och inte så många "hej vill du ha sex". 

Men sedan har jag upptäckt att jag faktiskt är väldigt bestämd i vad jag letar efter, vilket jag inte var så medveten om tidigare. Jag vill tex inte ha ett långdistansförhållande så jag vill gärna att killen ska bo i närheten osv. Vilket gör att jag helt enkelt "tackar nej" till en del killar som kontaktar mig.

En del har väldigt svårt att ta ett nej och blir nästan otrevliga (ungefär som att det skulle öka deras chanser och ändra min åsikt). 

Jag fick väldigt bra kontakt med en kille som verkade trevlig så vi började prata lite på skype, efter 10 min ville han bara prata sex. visst är sex trevligt och en viktig del av ett förhållande men jag vill hinna säga mer än hej innan jag börjar prata om sådant. 

Men det finns trevliga killar där ute. Kanske har man större chans på en betalsajt, jag vet inte. Men jag har flera vänner som träffat sin partner via nätdejting så jag tänkte hålla ut ett tag till.

Åsa S
2013-04-13 13:14
#2

Har också testat spray och HP och håller med är väldigt många oseriösa på HP men det finns det på Spray med och det är skrämmande många upptagna män på båda dejtingsiterna. Frågade en man på spray som hade skrivit han var singel i sin profil varför han inte hade bild och fick till svar "Jag vill inte att nån av min flickväns kompisar ska känna igen mig" (?). Vet en kvinna 40+ som träffade nån på HP de sågs ett par månader men hon blev mer och mer konfunderad eftersom han aldrig hade tid ses på helger och svarade inte ens på SMS på helgerna, en väninna som var hyfsat bra på sökningar pånätet hjälpte henne kolla och jovisst hade han ju en sambo. Så lita inte blint på vad killar säger som du hittat på nätet är min erfarenhet, är det något som börjar kännas lurt så är det bra kolla upp det och är det nån som främst vill ses dagtid och inte kvällar och helger kan det vara ett tecken på att han redan har någon.

Och jo är ju många killar som verkar se nätdejting som ett alternativ till telefonsex som de ju måste betala för. Jag brukar faktiskt tacka för mig ifall killar jag inte känner börjar snacka sex eller skicka bilder på sitt könsorgan för sånt gör mig rätt ointresserad av att träffa människan i verkligheten vilket jag brukar förklara och att jag nog hellre vill träffa nån som inte är så desperat efter sex eller är nätblottare.

fruktgumman
2013-04-13 13:31
#3

Det finns alla sorter på dejtingsidor precis som på krogen och andra ställen. Jag hade tur när jag nätdejtade och hittade drömprinsen rätt snabbt

ChristineL
2013-04-13 14:20
#4

Jag har nätdejtat på spray och happypancake. Det man ska tänka på är att vara enormt kritisk mot alla som skriver till dig, det finns alldeles för många idioter av alla slag och det är lätt att gömma sig bakom ett alias.

Zolah
2013-04-13 14:48
#5

jag testade nätdejting en gång , och nu är jag förlovad ^^

så för mig var det en bra grej, som funkade.

polgara
2013-04-13 17:01
#6

Mitt ex träffade jag via nätdejting, det var via vildawebben, vi var tillsammans i 2,5 år tills han ballade ur o började misshandla mig

Nu för tiden är jag lite mer försiktig i mitt nätdejtande men jag är inne på pannkakan o en mer sexsajt nämligen Bodycontact, där är det mkt konstigt folk men även en del guldkorn. Iof passar jag mig för att träffa män därifrån, men några har jag fikat med på offentlig plats, men inget som har klickat. Vissa vill man bara ha som chattkompisar o vissa pratar man med tom i telefon men alla vill man ju inte träffa

Annons:
Gur4m1
2013-04-13 18:57
#7

Nätdejting fungerar för vissa, sämre för andra. Fungerade sådär för mig. Httade en väldigt bra kille men jag var nog inte själv redo för den typen av relation han själv sökte. Tyvärr. Om inte annat är nätdejtande ett bra sätt att komma i konakt med killar…i allmänhet. Man ska dock vara försiktig och inte allt för naiv, tror jag. Och inte ljuga för sånt kommer ju fram ändå.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[typellisch]
2013-04-13 21:11
#8

Jag har suttit på Badoo och typ Happypancake. Det funkar, men det är få som är intressanta helt enkelt. Det är fler som är …. äckliga, rent utav. Det är svårt det där :).

[Yllhilda]
2013-04-13 22:10
#9

Jag träffade två av mina killar via nätet. Den ena via Helgon.net och den andra via.. vad det nu var för sida. Jag fick plöja mig genom ett hav av pöksugna, sliskiga och/eller fördomsfulla killar för att hitta några få bra, varav en av dessa blev min nuvarande.

Destany
2013-04-14 12:07
#10

Jag träffade mitt ex på vilda webben och min sambo på badoo. Visst man får sålla bort en massa konstiga killar men där finns ändå guldklimpar, gäller bara att hitta dem

Intehärutandär
2013-04-14 13:24
#11

Jag har kollat in de flesta dejtingsajter i ren nyfikenhet. Den jag fastnat för & stannat på de senaste åren är HappyPancake. Där har jag mött flest vettiga människor. På VildaWebben t ex var det i princip enbart sexprat fast man klart och tydligt skrivit på sin presentation att man inte svarar på sådant skit. 

Minns inte vad min första rena dejtingsida hette. Men det första långa seriösa förhållande jag hade fann jag på spraydate för många år sedan. 

Har i princip enbart dejtat över nätet de senaste 15 åren. Där får man lite tid på sig att lära känna någon. På krogen träffar man sällan någon vettig. Där är det mest sådana som bara säger "öööh, snygg" och dreglar. 

Är tydlig med vem jag är och vad jag inte söker (istället för vad jag söker - det skräms män av - Kvinnor som listar sina "perfekta" män). Och därmed får jag oftast vettiga svar också, som berömmer min presentation, mer än såna som gillar fotonen.

Anna4077
2013-04-14 16:15
#12

När du träffar någon träffas offentligt i början innan man går hem till någon. Ganska självklart men lätt att glömma. Man får som andra säger vara lite på sin vakt. Men det får man vara på krogen med. 

Lycka till

Anna och taxen Max

Vannelie
2013-04-14 18:11
#13

Jag träffade min sambo på nätet. Jag tycker det är ett bra sätt eftersom jag har svårt att ta kontakt med folk öga mot öga. På så sätt kunde vi skriva och ringa ett bra tag till varann innan vi tog steget att träffas. Då kändes det som vi kände varandra ganska bra när vi väl träffades eftersom vi pratat och skrivit så länge

Annons:
Honestyisdead
2013-04-14 18:15
#14

Jag skapade en profil på någon känd dejtingsajt, var medlem en vecka eller två, sedan raderade jag den. Fanns alldeles för många stolpskott för att jag skulle orka "sortera".

dejtbar
2013-04-14 18:41
#15

Det finns många oseriösa personer. Jag fick en massa konstiga svar men tillslut hittade jag den toppenkille jag är ihop med nu :)

[Daniela1983]
2013-04-14 21:25
#16

# 2 Jag vill inte att nån av min flickväns kompisar ska känna igen mig" (?)

Ja vad säger man. Det är precis därför jag aldrig svarar någon utan profilbild. De har nog något att dölja.

Har nätdejtat litegrann, mest mejlat än dejtat egentligen. Mötesplatsen och nu senast HP. Vet inte vad jag ska säga, då jag ältar nätdejting på ett annan forum skitmycket och skriver om allt som händer och alla tankar. För vissa går det bra, för andra, som mig, inte så bra. Men jag upplever att man blir mer kräsen på nätet, och hakar upp sig på vad de skriver i mejl eller i profilen. Men som vanligt är det så att i regel är de killar jag är intresserad utav inte intresserade utav mig, och de som är intresserade utav mig sorterar jag bort av olika anledningar. Invandrare, folk som inte attraherar mig, eller de med barn.

[Daniela1983]
2013-04-14 21:32
#17

Läste igenom hela tråden nu, tänk vad många som hittat partner där. Era lyckans ostar då.

Vad tror ni er *framgång* berodde på? Var ni inte kräsna, är ni jätteintressanta  och snygga, svarade ni på mejl som löd "Vad görs i helgen" och sånt strunt?

Berätta hemligheten tjejer!

Intehärutandär
2013-04-14 23:01
#18

#17 Jag rensar hej vilt, den valfriheten har man ju på nätsidor. De som bara skriver "Hej", "Vad görs ikväll", "Fan, vad snygg du är" och dåliga komplimanger raderar jag utan vidare. Är superkräsen, vill inte ha vad för skit. Been there, done that (them)!

De som verkligen ger ett bra första intryck med ett intressant mail, som inte är en kopierad lång presentation om hur bra dem är får svar av mig. Dem som har något att skriva om, är också dem som jag faktiskt har kvar i mitt liv ännu - om så bara "mail-kompis". Det märks ganska snabbt om de bara är intresserade av en sak, för de som inte säger det direkt kan låtsas vara intresserade - men ganska snart välja en enkelspårig bana - och återkomma hela tiden fast man undviker sådana frågor. 

Snygg ligger väl i betraktarens öga, men intressant måste jag vara som får mail varje dag fast jag varit med på HP i några år nu. Man kan ju tycka att det ska dö ut på folk någon gång. :)

Skriver väldigt väldigt sällan själv - det har nog hänt ett fåtal ggr. Hinner inte kolla andras sidor, sedan är jag inte aktivt "letande" heller sedan ett par år. Gillar att bara gå in och läsa mail och kika på min besöklista osv.

Gur4m1
2013-04-14 23:39
#19

#17 jag har hängt vid datorn i många år så vid den tidpunkten jag bestämde mig för att nätdejta så valde jag en betalsajt. Märkte genast att det fanns många puckon där men br amycket färre än på en del gratissidor som fanns då. Jag ignorerade tråkiga mail som uppenbart var massutskick men ja, jag svarade på mail som ställde frågor. Jag har samtal med dem. Sen försöker jag så snabbt som möjligt gå över till telefon med de få utvalda. Jag anser att jag var kräsen nog- men inte FÖR kräsen. Jag gallrade och när jag hittade någon mycket intressant så satsade jag på det.

Annars har jag bara i allmänhet raggat upp killar på nätet- där majoriteten är killar (förr), t.ex i spelsammanhang. Kräsen även där. Som tjej får man ju högar med mail och "erbjudanden". Man ska inte vara naiv och "tro på allt" ;D Eller ha allt för höga tankar om sig själv (dvs tro att man är den enda tjejen på nätet) men inte heller för lågt och bli desperat. Måste säga att ragga på nätet är lika stor konst som att ragga på en krog eller fest. En del gör det utan problem med goda resultat, andra…verkar bara hitta skitstövlar och vrak. 

Jag är inte snygg men nyfiken och "lagomt snäll". Om man vet vadman själv söker och behöver och förstår när folk snackar bullshit så är nätdejtandet inte så jättesvårt- men visst åker man på nitar och hamnar i återvändsgränder ibland. Finns inga knep jag kan lära ut, jag går på känsla när jag väljer ut mina "offer" :P Och min erfarenhet är bra. 

Hittar man alltid bara arslen och inleder relationer med rötägg mot bättre vetande irl om och om igen så ser jag inte varför det skulle gå annorlunda bara för att man flyttar jakten till nätet. Problemen som många upplever, eller "farorna" är inte fler eller värre på nätet, tycker jag.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

elevation
2013-04-15 12:02
#20

Jag tycker att nätdejting är väl bra om man vill bli lite mer social och då kan man ju få möjlighet att träffa människor som man aldrig annars skulle ha träffat.
Men själv anser jag att det försvinner en alldeles för stor del utav kommunikationen när man bara skriver till varandra och det lämnar öppet för egna tolkningar, alltså jag föreställer mig något som antagligen inte stämmer in. Ett första intryck gör mycket men när man inte ser den andra personens kroppspråk, gester, minspel mm så blir det väldigt fel. Men det är ju bara min syn på det hela, finns ju väldigt många människor som bevisar motsatsen :)

Annons:
Gur4m1
2013-04-15 12:37
#21

#20 ja precis. Vi människor är så otroligt olika på den där punkten- därför lämpar sig nätdejting för vissa, för andra inte alls. :D Finns ju jättefina människor där ute som aldrig någonsn lyckas få ner det i skrift. Själv är jag jättedålig på att läsa av folk "irl" så det går ofta helt ovanför mitt huvud- när jag tror någon hatar mig så är de ibland jätteintresserade av mig, får jag för mig att någon gillar mig så visar det sig att människan mer eller mindre avskyr, på snudd uthärdar mig :P Jag är jättedålig på att läsa av folk, men på nätet har jag funnit många, många likasinnade, livslång vänskap men även pojkvänner där de flesta varit bra skit. Där har problemet oftast varit jag själv, pga omognad eller andra saker. Risken/chansn att man möter någon "långt bortistan" är ju också större.

JAg bygger upp ett intresse men håller alltid sinnet öppet för att Irl kan vara annorlunda. Jag försöker altlid att hålla det öppe för hur perosnen beter, för sig och ser ut. Däremot är nätet bra sätt att från början hitta någon där man kanske delar samma intressen, livssyn, attityd osv. Däremot försöker jag att asap ta det bort från nätet till att faktiskt ses- innom några veckor/nån månad. Man ska prata mycket men _något_ bör finnas kvar när man även ses :> Känner jag. Annars är första dejten lite som att gå på en julafton där man köpt alla paket åt sig själv- inte så jättespännande och inget nytt att upptäcka. Men det bästa är när man hittar nån där man vekrligen alltid kan prata…(för jag gillar sånt).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Daniela1983]
2013-04-15 14:15
#22

# 18 Själv brukar man inte ens få ordentliga mejl. Men jag kan förstå OM det är så att folk tröttnar till slut på att mejla personligt till folk. Jag känner att jag knappt orkar skriva meddelanden, då det blir en hel del samma info man delar ut och frågar, om intressen, vad man gör osv.

Era svar är intressanta. 🙂Och när har ni insett att någon var ett guldkorn??

Elsa
2013-04-15 15:06
#23

Träffade min sambo och fästman på dejtingsidan Badoo. Vi pratade i ungefär 1 månad innan vi sågs, han kommer från Östersund och jag Sundsvall. Och efter 5 månader tillsammans med pendlande emellan så flyttade han hit :)


Gur4m1
2013-04-15 15:58
#24

#22 ja man måste komma förbi det där "vardagliga". För mig är guldkornen de som ger ett intryck av det jag söker, på ett intressant och intelligent sätt. T.ex mannen jag valde att satsa på, vi började samtala för att han var trevlig och öppen om vad han förväntade sig av kontakten- sen kom mer och mer information fram som gjorde honom mer intressant. Eftersom hans intresse kvarstod fortfarande efter tät telefonkontakt och mailande i någon månad så beslöt vi oss för att träffas och vi klickade direkt "irl". Tyvärr var han allt för seriös jämfört med mig. Jag ville ha en pojkvän och möjligen sambo och ta saker pö om pö- han avr väldigt direkt och hade en ebstmd plan av att ha en fmailj innom en viss tid och jag var inte där själv. Men det var en bra man, snygg, intressant, generös. Nätdejtar man kan man ju lätt välja bort andra väldigt lätt, ibland kan kräsenheten kanske bli FÖR stor så man kammar noll. Handlar mest om att ge folk en chans att visa vem de är och sen ser man om det är något man vill ha eller inte- och som du säger så blir nog många less efter att gått på nitar ett antal gånger. Jag föredrar män som säger "ska vi knulla/ses" direkt än de som försöker brodera in det i "fin" men rätt ås generisk text i tro om att Kvinnor gillar sånt…;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

fruktgumman
2013-04-15 17:44
#25

Jag hade ingen profilbild vilket kanske gjorde att färre snuskhumrar kontaktade mig. Jag slapp iallafall dom som bara kommenterar ens utseende. Förhoppningsvis var dom som skrev faktiskt intresserade av min presentation av mig själv. Och han jag tillsist valde att träffa var ju också en som inte hade bild.

Intehärutandär
2013-04-15 22:52
#26

#22

Bild för mig är väldigt viktigt. Jag vill se vem jag pratar med. Sedan finns det ju olika bilder. Dem tillgjorda är hemska. 

Jag dejtade en man några gånger i höstas som var ute på sin premiär-dejt via dejtingsida. Jag fick ge honom lite tips. Bland det första han sa var att han var så glad över att jag såg ut som på fotonen. Han hade sett så många Kvinnor med foton ur "14is-vinkeln" (dvs lite ovanfrån så alla dubbelhakor och magar försvinner), retucherade, tuttarna upptryckta i bilden osv. Jag har tagit "vardags-bilder" både på presentation och bildmapp. Inget krångel, man vill ju själv inte ha grisen i säcken - så det är bäst att vara ärlig. 

Sedan var han förvånad över att jag inte var nervös. Men jag har ju vanan inne och tar det som det kommer. Man ska inte ha några förväntningar, mer än att ha en trevlig stund. 

Man märker snart om det är något värt att träffa. Man mailar lika ivrigt båda två och frågar intresserat om olika saker. Kanske mailar en extra  gång för att fråga hur man mår etc om man inte är inloggad. 

Finns alltid olika ändar av tråden, den ena är ointresserad - den andre desperat och mailar hundra ggr om man inte hunnit (vill) svara på mail nr 1.

fudgerooo
2013-08-03 14:47
#27

Istället för att starta en ny tråd om detta så tänkte jag att jag kanske kan fråga här. Har ni några tips på vad man ska skriva i sin presentation? Jag har alltid vart riktigt usel på att skriva bra presentationer. Känns som att dom alltid blir så himla tråkiga. Och det är ju inte riktigt det man vill reflektera :P

Annons:
citytjejen
2013-08-03 20:04
#28

Jag har varit med på några olika dejtingsidor och jag träffade min man via en sådan också. Var medlem på Happy pancake, spray och Mötesplatsen och min nätdejtningperiod har verkligen varit en rolig tid i mitt liv! Skulle inte vilja vara utan den erfarenheten men längtar inte tillbaka. Dock bör man vara medveten om att det är alla möjliga slags människor med där på dessa sajter, precis som i verkliga livet så att säga. 

Tycker dejtingsidorna funkade bra för mina syften som jag hade, inte svårt alls att få till en dejt och/eller ett one night stand när jag kände för det. Min man och jag fick kontakt i början av 2009 och och blev kompisar, sen blev vi ett par drygt två år senare och sen dröjde det inte länge förrän vi flyttade ihop och även gifte oss.

/Christina

[elmaek]
2013-08-04 01:07
#29

Jag träffade min pojke på Badoo jag 😎

Visst finns det rötägg men dom får man sålla bort och så får man ha tålamod! Jag har säkert blockerad drygt 200 personer på Badoo jag.. jag står inte ut med deras smaklöshet, haha.

dryas76
2013-08-05 00:43
#30

För mig gick det bra! Jag träffade mannen i mitt liv genom happypancake. Vi är numer förlovade och sambos!

Flyttade 40 mil hem till honom.

andgustav
2013-08-12 20:24
#31

Hej hopp!

Vi prövade en dejtingsajt som heter NordicFinder vill inte rekommendera den ens till mina ovänner. De tar duktig betald och det är massa konstiga personer som kommer med konstiga meddelanden. Mycket oseriös och verkar vara en bluffsajt.

Nerdysiamese
2013-08-12 21:36
#32

Jag skapade en profil för skojs-skull på Mötesplatsen för typ ett år sedan, har inte haft någon önskan om en ny partner utan det var bara av ren nyfikenhet.

Jag blev kontaktad av en överväldigande mängd äldre män, typ 50+, som sökte unga Kvinnor i 20 års åldern, vissa gav bara sliskiga kommentarer och vissa gav direkt telefon-nummer och adresser till hotell dom bodde på osv helt utan att man ens yttrat ett skrivet ord till människan.

Sedan var det faktiskt några trevliga få som kontaktade en och jag chattade med några av dom och var väldigt rätt fram med att jag inte sökte en relation, men hade trevliga utbyten ändå.
men det fanns definitivt killar jag skulle givit en chans om jag inte redan var i ett bra förhållande.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

andgustav
2013-08-12 22:02
#33

#32 De gubbarna usch, usch de har problem! Vi råkade ut för sliskiga damer som visade en del vågade bilder på Nordicfinder icke seriöst man blir mörkrädd.

Kaiia
2013-08-13 13:25
#34

Vet inte om det kan räknas som nätdejting, men jag brukar flirta med folk när jag spelar LoL :D
Ibland händer det nåt roligt också ;D

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
Zandrama
2013-08-13 16:17
#35

Sedan ungefär 2005 så har jag enbart träffat mina respektive genom nätet.
Jag har varit medlem på diverse olika sidor. De flesta har väl varit antingen mer communities (tex Helgon) eller så har det varit mer åt det sexuella hållet (tex bodycontact eller darkside).

Dock så blev jag medlem på dejtingsidan Badoo i Vintras och där träffade jag min nuvarande pojkvän och sambo ^^

//Belinda aka Zandrama

PennyScarlett
2013-08-13 23:25
#36

Oj oj oj…Jag träffade min nya flamma av en ren slump chatroulette.se xD Satt där och drev med folk och till slut dök det upp en blond rackare som bara såg charmig ut. Det blir en fin historia att berätta för eventuella framtida barn! Haha :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Upp till toppen
Annons: