Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 13251 ggr
[_annaH]
2013-04-15 08:45

Förlovning

Hur ser ni på förlovning? 

Ska man förlova sig hur som helst? Eller ska man ha vart tillsammans i ett antal år innan man ens börjar fundera på det? Spelar åldern någon roll?

Annons:
OlgaMaria
2013-04-15 08:47
#1

Jag ser förlovning som att man lovar varann att man ska gifta sig, så är det det man vill spelar inte andra saker någon roll.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[_annaH]
2013-04-15 08:52
#2

Jag tycker att förlovningen har tappat betydelsen. 
Ser och känner allt för många ungdomar som förlovar sig efter 3 månader och gör slut ett halvår senare. Tycker många förlovar sig bara för att, inte tänker igenom det hela. Sen tycker jag även att förlovningen var väldigt stort förr och nu är det inte likadant. Det verkar som att folk har bråttom med förlovning..

En vän till mig förlova sig med sin kille när de vart tillsammans 3 månader, de planerade det när de vart tillsammans ca 1 månad. De kunde inte alls förstå varför deras föräldrar tyckte att det inte var okej och att de skulle vänta lite. Samtidigt valde de att skaffa barn och nu väntar hon barn. 

Jag vill att förlovningen ska vara speciell och ska leda till giftermål efter det. Även vara tillsammans med personen i ett antal år innan man börjar fundera på det.

PaaatyPalm
2013-04-15 08:53
#3

tycker förlovning i yngre dar är ett riktigt "fjortis tecken". Ska man förlova sig så är det bröllop inom 1 år som gäller!

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

Afturelding
2013-04-15 08:54
#4

Ta, jag struntar fullständigt i hur alla andra gör, men jag kan dela med mig av mina erfarenheter.

Jag och min sambo började prata om förlovning efter ungefär ett år, men det var mest lösa planer. Det dröjde ännu ett och ett halvt år innan vi slog slag i saken, vi var då 17 (fyllde 18 mindre än en månad efter) respektive 21. Nu har vi varit förlovade i nästan 2½ år, och gifter oss om drygt 2 månader.

Jag tycker att det beror på vad man lägger för vikt i förlovningen. Många ser inte alls förlovning på samma sätt som vi gör, och det är helt okej. Förlovning ska ju faktiskt ske mellan två personer, och då är ju huvudsaken att de tycker att de gjort ett bra val.

Jag hade en vän i tonåren som förlovade sig när de var 13 respektive 14. Det höll inte i slutändan, men de var lyckliga för stunden. Kanske inte ett val jag hade gjort, men jag tycker inte att man ska döma andra. Visst kanske det är tråkigt att det tappat sin betydelse i samhället, men vi som förlovar oss för att vi vill spendera resten av livet tillsammans och planerar bröllop tycker ju inte att det har tappat sin betydelse för oss, och det är det som är det viktiga tycker jag.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[_annaH]
2013-04-15 08:55
#5

#3 Håller helt och hållet med dig!

tlover
2013-04-15 08:56
#6

För oss var förlovning att lova att gifta sig, men vi visste långt före (från mindre än ett ½ år in i förhållandet) att vi skulle hålla ihop. Därför kallade min mamma oss trolovade eftersom det inte "förstörts" på samma sätt som förlovning.

Eftersom jag är uppvuxen i ett kristet hem är giftemål viktigt för mig (och även förlovning) men jag förstår att varken giftemål eller förlovning kan det vara lite sisådär med nuförtiden.

Jag och min man har då lovat att hålla ihop i vått och torrt resten av livet men jag tror det är få som ens ser så på giftemål längre.

l'm back

Annons:
ChristineL
2013-04-15 08:58
#7

Tyvärr har det fina med förlovning inte längre någon betydelse för många. I mina ögon så är förlovningen ett tecken på att man planerar bröllop, kanske inte inom precis ett år men relativt snart ändå.

Cederin
2013-04-15 08:59
#8

Jag förlovade mig med min fästman efter 7 månader.
Varför? Jo, för att vi var stensäkra redan då på att vi ville tillbringa hela livet tillsammans (idag är vi sambos och förlovade sen 3 år tillbaka). Att det måste leda till giftemål är lastgammalt, till och med min fästmans föräldrar är inte gifta utan förlovade sen 20 år tillbaka. Jag ser på förlovning som ett symboliskt och romantiskt löfte, som visar att man är seriös i sin relation. Sen är det väldigt mysigt att ha en ring att gå och skruva på som påminner om ens älskade!

Medarbetare på Naglar och Hår

tlover
2013-04-15 09:01
#9

Kanske kan säga att min man inte delade min syn. han gifte sig för att det var viktigt för mig. Han visste redan att vi skulle vara tillsammans "för alltid" så han tyckte att bröllop var onödigt symboliskt för nått som redan var bestämt.

#7 att gifta sig inom ett år tror jag få gör nu, vi gjorde inte det vi gifte oss då vi hade råd (förlovning är betydligt billigare än bröllop)

l'm back

ChristineL
2013-04-15 09:20
#10

#9 - Ja, det är få som gör det, men jag gillar symboliken, traditionen och det romantiska. Och det är gratis att gifta sig, det är vad man gör med det som kostar. För oss kostade det bara nya kläder och ringar.

tlover
2013-04-15 09:43
#11

#10, ja jag menade inte själva vigseln utan bröllopet i sig

Förlovningen kostade ju också pengar även fast vi köpte ringar då dom hade erbjudande på dom (ringarna köptes för övrigt flera år före förlovningen hos oss)

l'm back

ChristineL
2013-04-15 09:53
#12

#11 - jag menade också bröllopet i sig, det blir vad man gör det till och behöver inte kosta någonting ;)

Intehärutandär
2013-04-15 12:12
#13

Det är i mina ögon rent pinsamt att "samla" på förlovningar som vissa verkar göra. Då man tar steget att förlova sig, så ska man också gifta sig inom 1 år. Har man inte råd med bröllop eller är för ung - varför förlova sig? 

Något annat som jag anser är ett nederlag är då man "firar" årsdagar av förlovning. Det är inget att fira att man inte kommit till stånd med bröllopet ännu. Det är något nytt fenomen, har aldrig hört mamma eller mormors generation prata om "förlovnings-datumet".

Annons:
Afturelding
2013-04-15 12:40
#14

#13 Varför detta nitiska inom ett år? Jag tycker väll som så, om jag ska ha utgångspunkten att en förlovning ska leda till giftermål, att man kan börja planera i samband med förlovning, och spara pengar.

Vi har planerat vårat bröllop ett år nu, och det är fortfarande 2½ månad kvar. Det tar ganska lång tid om man vill planera "i detalj". Och så ska man hitta allt man vill ha också. 

Sen kan man ju faktiskt få ekonomiska problem under planeringen vilket gör att man kanske måste skjuta på det.

Är inte huvudsaken att man tänker gifta sig inom en ganska snar framtid enligt din idé? Varför måste det vara efter så kort tid som ett år? Är det på grund av traditionen så kan jag säga att det var ganska många som inte gifte sig efter ett år förr också, utan lät det gå 2-3 år, speciellt i arbetarklassen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

LinaLj
2013-04-15 12:58
#15

För mig är förlovning ett steg mot giftemål. Att man säger att man planerar att gifta sig och att man då börjar planera för äktenskap. 

Jag förstår inte riktigt personer som förlovar sig stup i kvarten med olika partners, ofta efter kanske bara ett par månader av att ha lärt känna varandra. Sedan spricker förhållandet efter två månader och så gör de samma sak en gång till. Ibland verkar det som att förlovning är en stämpel som gör förhållandet mer "värt" eller att det får högre kvalité. Underligt resonemang enligt mig…

OlgaMaria
2013-04-15 13:15
#16

#13 Håller inte med där. Mina föräldrar (60+) har alltid uppmärksammat sin förlovningsdag, trots att de gifte sig snart efter sin förlovning. Jag och min man uppmärksammar också vår förlovningsdag trots att vi varit gifta i 5 år. Mormor och morfar uppmärksammade också sin förlovningsdag. Jag vet inte vart traditionen kommer ifrån men inte är det ett nytt påfund. 

Vill man inte gifta sig kan jag tycka att förlovning kan vara något fint ändå. Det är speciellt att byta ringar och på något sätt markera att man hör ihop och inte tar lätt på sin relation.

Ungdomar är alltid … omogna… säger inte det sig själv? Men spelar det nån roll? Är det värre att förlova sig lättvindigt än att ha haft 100 sexpartners? Jag tror det är ganska sällsynt att man förlovar sig lättvindigt när man blivit vuxen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

andersson..
2013-04-15 13:49
#17

#13 tycker det är frivilligt huruvida man gifter sig ett år efter förlovning eller om man bara vill förlova sig utan att gifta sig. Vi förlovade oss efter 4 månader tillsammans, har varit sambos 5 år och firar förlovningsdagen varje år. Jag tycker inte vårt firande är mindre värt bara för att vi inte har en bröllopsdag som du. Varför klanka ner på andra som inte har samma syn på förlovning och bröllop som du har?

Gur4m1
2013-04-15 14:01
#18

För mig betyder förlovning det man gör innan man gifter sig, ja för mig är förlovning i princip ett frieri. Skulle min pojkcän och jag förlova oss så vet han att jag förväntar mig att vi gifter oss inom något år. JAg har haft många relationer men bara varit förlovad en gång och det var med mitt ex- vi ringde runt och alla blev glada och alla förväntade sig att det betydde att vi skulle gifta oss- och det hade vi nog hunnit göra om vi inte varit så fattiga och ville ha en fest.

Hur snart man gifter sig efter förlvning är väl mindre viktigt men de som ser fölrovning som en "billig kärleksförklaring" skulle kunna nöja sig med "sambo" lika gärna. förlovning är ju just det man gjorde inför bröllopet. Ett löfte. En förlovning utan att man tänkt gifta sig är en fegisgiftemål ;P

Dvs ingen kraft i lagen och inget bindande över huvudtaget. "Symboliskt" ja, men det är inte mer symboliskt än att jag flyttar in hos min partner och föder hans barn- finns redan ett ord för "symbolisk" men ickejuridiskt bindande" relationer- Sambo! :) Eller ja, är man sambo har man ju vissa regler att efterleva där med.

Men ja… Att jämföra förloving med ett riktigt äktenskap…då framstår förlovning som fegt eller ett ställningstagande, och tar man ställning mot äktenskapet men tycker förlovning är okej så undrar jag varför. Då det ena inte existerat utan det andra. Det är som att vilja kalla sig för kristen men välja att inte tro på gud eller Jesus.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anna4077
2013-04-15 14:12
#19

#7 min sambo har samma syn som din man. 'Vi vet ju att vi ska leva ihop varför göra en stor grej av ett och slösa massa pengar'. Jag vill vara gift med mannen till jobbet mina barn och även inte riskera massa problem om han skulle gå bort. Man riskerar juaatt bli av med hälften av allt man har. Jag har aldrig tidigare tänkt på förlovning. Eller ja tanken fanns väl där men tyckte inte det var någonting man bara gjorde för att visa att man va lite mer seriös i sin relation. När jag träffade min sambo blev det andra saker. Efter att först inte velat ha något förhållande gick det undan. 3 månader efter vi träffades flyttade vi ihop. Det var bara en händelse. Jag gick in i en depression några veckor efter pga en medicin. När jag mådde bättre drygt 3 månader senare sa jag något som 'att förlova sig runt jul är så mysigt'. Han tog det på fullaste allvar och gav sig ut på jakt. När han insåg att han tagit sig vatten över huvudet tog han med mig ut för att kolla på ringar. Sedan va vi plötsligt förlovade. Efter min depression visste jag att han skulle stanna igenom min sjukdom och han visste att han älskade mig när jag var som allra sämst. Vi är fortfarande förlovade, visst har vi bråkat men aldrig skiljts åt eller somnat som Ovänner. Aldrig tvekat på att vi är rätt för varandra. Vi har olika syn på förlovning. Stackarn trodde att man kunde komma undan bröllop om man förlovade sig :p men han har inga problem med att vara gift med mig det är själva ceremonin som stör honom och kostnaderna av ett bröllop. Han vill inte att folk ska sitta och stirra på honom. Han är lite blyg och gillar inte uppmärksamhet på de sättet. Men jag håller med #12. Det blir vad man gör det till. Det enda jag bryr mig om är tårtan och helst vill jag få håret uppsatt, sminkningen och naglarna gjorda men jag kan leva med att göra det själv. Ringarna vi har nu går ju att använda vidare som vigsel ringar. Inget fel på det i mina ögon. Helst hade jag velat ha något finare, det behöver inte ens vara äkta men som sagt. Det är inte det som är viktigt.

Anna och taxen Max

tlover
2013-04-15 14:33
#20

#12 För dom som inte har "nått" är även ett billigt bröllop dyrt Vi gjorde det vi ville däremot och klarade oss på just över 10000 kr bröllopsresa och allt. Men även saker som nya kläder kostar ju.

#13 När jag och min man förlovade oss hade vi inte alls råd med bröllop (han hade som sagt köpt ringarna flera år före) men min man har nog inte hört talas om att man skulle gifta sig inom ett år efter förlovning.

bara för att man lovar bort sig betyder det inte att man måste gifta sig snart ju, för oss tog det 2,5 år innan vi hade råd att gifta oss men vi firar hellre månadsdagen på när vi vart ihop än bröllopsdagen faktiskt (och det ser jag inget fel med att göra, bröllopet var ju bara en bekräftelse på nått vi vetat om i flera år.

l'm back

Annons:
Anna4077
2013-04-15 14:39
#21

#20 min sambo till hålla sig runt 5000 :p jag tror nog vi återanvänder våra förlovnings ringar är dom möjligtvis möjligt med något där omkring men då blir det ingen fin bröllopsklänning eller något sånt.

Anna och taxen Max

tlover
2013-04-15 14:45
#22

#21 Bröllopsklänningen sydde min moster så där kom vi undan billigt Har du nån som du känner som syr?, den enskilt dyraste posten för oss var nog resan (7000)

Jag delegerade massor av saker (ena mostern bakade tårtan, andra gjorde klänningen, mamma lunchen, mamma gjorde frisyren, jag gjorde blommorna, bröllopsmiddagen var grillning då alla tog med sig eget eftersom vi har många allergiker i släkten etc etc) så även fast vi hade ett billigt bröllop så hade jag mitt "drömbröllop" med två klänningar, fina blommor, bra mat, fin frisyr etc etc

däremot har man inte en ring att ärva som jag hade blir väl nästan ringen 5000kr nu med tanke på guldpriset 🤔

l'm back

Cederin
2013-04-15 16:01
#23

Glömde att påpeka att jag verkligen håller med #4 i att förlovning sker mellan två personer, med dessa personers villkor. Mellan mig och min fästman var det som sagt inte "bara för att", eller att vi var tvungna att gifta oss heller för den delen, utan mest för att vi tyckte att det symboliserade vår starka kärlek och det fina i det. Ser verkligen inte hur det skulle kunna vara något dåligt. Men jag tycker att man verkligen ska känna att personen är den man vill leva med. Om man verkligen känner det redan efter några månader, som jag och min kille gjorde, varför vänta?

Medarbetare på Naglar och Hår

[Tilde]
2013-04-15 16:27
#24

Jag tycker också att förlovning är ett löfte om giftermål, det är ju liksom en fråga om "vill du gifta dig med mig?". Ser ingen mening med att förlova sig om man inte ska gifta sig. Varför då inte bara ha det som innan? Förlovningen betyder ju inte mer än att ha ringar om man inte tänker gifta sig. Liksom allt är som vanligt förutom att man har matchande ringar.

Ålder spelar väl inte så stor roll, bara man är mentalt mogen för vad det faktiskt innebär att vara gift. Samma sak med hur länge man har varit tillsammans. Man måste ju veta att partnern är den rätte/rätta och det kanske man inte alltid gör på några få månader.

oh-la
2013-04-15 16:47
#25

jag och min sambo är förlovade sedan ungefär 2,5 år tillbaks och pratar löst om att gifta oss. vi har varit tillsammans i 7 år. personligen skiter jag fullkomligt i andras åsikter om förlovning och huruvida det är uttjatat eller ej. det må vara så för andra ,men för mig och sambon är det unikt, första gången och för att vi två älskar varandra innerligt och vill leva ihop. tycker man kan sluta titta på andra och dra slutsatser. en förlovning har ju ingenting med hur många gånger andra har gjort det, utan om vad det betyder för enbart dig och din partner.

det är samma som det här med att säga "jag älskar dig" som man hör att det går influation i… jag bryr mig inte om ordet är uttjatat generellt, jag bryr mig bara om vad det betyder när jag säger det till min sambo.

jag ser inget behov av att gifta mig inom ett år, och tycker inte attd et är mindre seriöst bara för att vi väntar. jag grinade som ett barn ändå när han frågade mig om jag ville leva resten av mitt liv med honom den där julaftonsmorgonen på hans brors infart. för MIG var det ett av de finaste ögonblicken i livet. sedan har jag valt att nite dra några paralleller alls till mina polare som förlovade sig åt höger och vänster. det var deras livsval och historia, och det är tråkigt om det har förtagit deras känsla av att vara förlovade (vilket jag vet att det inte gjort). för mig är det första gången, med mannen som jag älskar och precis så betydelsefullt och fint som vi valde att göra det :)

mitt svar på TS fråga, förlova dig när sjutton du vill, hur du vill, vatr du vill och med vem du vill. bara DU vill. skit i vad andra tycker, det är din livshistoria och din tolkning av det som spelar roll! det är tråkigt om du gör det till något släntrianmässigt, men det är DITT problem. du förlovar dig ju inte för andra, utan för dig själv!

mikkan01
2013-04-16 14:20
#26

Förlovning är ju just steget före man gifter sig, man lovar varandra att man ska gifta sig en dag. Att det ska vara inom ett år tycker jag inte spelar någon roll men att förlovning bör leda till giftermål tycker jag. =) Hur länge man har varit tillsammans spelar ingen roll heller…bara man menar det man säger när man lovar varandra dyrt och heligt att vara varandras. 🙂

Jag vill inte gifta mig men jag vill ändå ha någonting som visar att han är min och jag är hans…en partnerring kanske? 😃

~mikkan

Honestyisdead
2013-04-16 14:51
#27

Jag ser på förlovning som ett bevis på kärlek, som ibland leder till giftemål och som ibland stannar vid det.

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-04-16 15:21
#28

Förlovning är något seriöst mellan två individer.. detta ska inte ses som nån sorts "hej vi går och köper en ring och blir förlovad" som vissa par gör. De blir tillsammans och 3 månader senare tycker dem att deras förhållande har kommit till en punkt där de kan förlova sig, men det tycker jag är fel. Tycker man ska ha varit tillsammans minst ett år innan man gör nåt sånt som en förlovning. Så man känner varandra riktigt innan och så man vet att , den här personen kan jag vara tillsammans med i fler år för jag har fortfarande starka känslor för personen. 

förlovning ska inte ske mellan småbarn eller i tidig tonår, 18+ kan jag tycka.

Anna4077
2013-04-16 17:44
#29

#22 jag tror vi kommer använda våra förlovningsringar. Det blir säkert att vi får hyra lokal (minst 2000 tror jag). Klänningen är inte viktig för mig. Får bli någon finare klänning bara. Tårtan kommer nog kosta. Jag vill ha en riktig tårta. Det är det enda viktiga för mig (bortsett från själva äktenskapet). Tänkte köpa någon enkel bukett medcbara några blommor i. Vet precis vilka jag vill ha. Resten blir enkelt och okomplicerat. Speciellt om vi väntar barn. Då vill jag lägga pengarna på barnet istället. Som nödlösning kan jag alltid nämna för pappa typ 'åh tårtan blir så dyr' så får jag denaav honom :p fult men allt är tillåtet i kärlek och krig ;). Nu låter det som jag utnyttjar min far. Så är inte fallet. Han envisas bara med ett skämma bort mig så mycket han får. Frågar aldrig utan får vara väldigt försiktig med att klaga över ekonomiska brister annars får man det man vill ha även om man klarar sig utan det. Han är för snäll min älskade far

Anna och taxen Max

Destany
2013-04-16 18:23
#30

Jag e förlovad sen ett år tillbaka men har ingen plan på att gifta mig med min sambo på länge länge. Det betyder inte att jag tar lätt på förlovningen utan jag anser att det är ett stort steg o jag är inte redo att ta det andra stora steget o gifta mig.

Fridaaaa
2013-04-16 19:03
#31

Vi förlovade oss när vi hade varit tillsammans i 8 månader.
Är fortfarande förlovade och även sambos. Varit tillsammans i lite mer än 5½ år nu.

Men jag kommer inte gifta mig.

#26 Jag är förlovad men kommer ej gifta mig. Och har inte lovat min sambo att vi ska gifta oss heller, genom förlovning 🙂
Det är bland annat ett tecken på våran kärlek, att vi hör ihop.
Jag är 22 år, för mig är det förtidigt att gifta sig ändå, för min del så 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2013-04-16 19:08
#32

#29 beroende på var/hur du bor så kan lokal vara gratis

det som var gratis för oss var

"lokal", "vigsellokal" (om man nu betalar för sånt), frisyr, blommor, tårta, bröllopsmiddagen, brudgummens kläder och säkert mer det gäller mest att ta reda på vad för "skills" som finns i familjen

l'm back

Anna4077
2013-04-16 21:59
#33

#32 det är bra med händiga personer i familjen :) kanske borde passa på att lära mig att sy så kan jag sy en själv…

Anna och taxen Max

[glitterglam]
2013-04-16 22:10
#34

Jag ser förlovning som något man bara ska göra om man är övertygad om att man ska gifta sig senare, behöver inte vara efter ett år för min del. Tycker det ska vara något fint och speciellt, inget man bara gör efter en kort tid. Om man ska gå väldigt fort fram tycker jag ett år tillsammans kan vara ok, men efter andra eller närmare tredje året tycker jag känns mer lagom för förlovning.

Hur andra gör spelar mig ingen roll, men jag kan tycka att det är lite synd att förlovning inte tas seriöst av många som förlovar sig nästan direkt och bryter upp efter ett par månader. Känns mer seriöst om man kommit ur den första förälskelsen och vet lite mer om vardag och annat funkar.

Annons:
kvinnan
2013-04-17 10:14
#35

För mig betyder inte förlovning nödvändigtvis att man lovat att gifta sig.  Däremot att man lovar att verkligen kämpa för att ha det bra och satsa på förhållandet. Att satsa på förhållandet tycker jag man kan göra utan att det måste leda till en vigsel. Vi är förlovade men tänker inte gifta oss.

ececilia
2013-04-21 12:27
#36

Jag förlovade mig med min fästman efter att vi hade varit tillsammans i 8 månader, jag var då 17 år och han var 18 år. Var osäker i början på hur vi skulle göra för jag ville inte få "fjortisstämpeln", men jag var ju säker på vad jag ville och både han och jag ville/vill va med varandra föralltid. Det är snart ett år sen vi förlovade oss och vi är jätte lyckliga.

Bara för att man förlovar sig tidigt i ett förhållande betyder det inte att det inte kommer hålla.. Men jag tycker ändå att man ska tänka till ordentligt innan man förlovar sig så man är helt säker på att det är den man förlovar sig med som man vill leva resten av sitt liv med.

// Evelina

Fridaaaa
2013-04-21 13:15
#37

#36 Skrämmande likt oss. Vi förlovade oss också efter 8 månader, jag var 17, han 18 :P (samma år som jag skulle fylla 18 dock) 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ececilia
2013-04-21 14:48
#38

#37 Samma för mig, fyllde 18 tre månader efter haha ;p

// Evelina

Fridaaaa
2013-04-21 15:26
#39

#38 Haha Och jag 18 6 månader senare haha 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
2013-04-21 20:54
#40

Vi har våra ringar som en symbol för kärleken. vi kommer förmodligen gifta oss ngn gång men det är ingen brådska. Varit tillsammans drygt 6 år och förlovade sen vår 5årsdag.

[YukiOni]
2013-04-22 23:59
#41

Var tillsammans med min pojkvän i 11 månader, vänner i över ett år innan dess. Ingen förlovning eller ens snack om det(tror det mest vart för att han inte planerade ett varande förhållande😂).
Vi va båda 18, 19 de sista månaderna & mer eller mindre bodde ihop, båda hade jobb och ja va i full fart att leta lägenhet, så va inget som va direkt aktuellt. Sedan att relationen inte höll är en annan femma, men tycker man borde ta förlovning lite mer seriöst… 

En tidigare 'kompis' till mig(fjortis🤮) förlovade sig 3 eller 4 ggr under den 11-månaders perioden. Vet inte hur folk i dagens samhälle ser på förlovning, men jag ser det som ett löfte om giftemål. Inte ngt man gör för att skämma bort sin nya tjej😕

Annons:
annajohannan
2013-05-31 01:48
#42

jag och min fästman förlovade oss efter ett halvår. då bodde vi redan ihop. det fanns liksom inga andra alternativ. vi ville (och vill) bara vara tillsammans. känslan var rätt, helt enkelt. är så oerhört glad över det idag. vi pratar om bröllopet nästan dagligen, men det får bli när det blir. vi vet bara att någon gång skall det bli av. om det är om ett år eller om tio år spelar inte så stor roll. förlovningen var för oss en markering. att vi bestämde oss för att sluta vara rädda och tvivla. vi älskar ju varandra och vill vara tillsammans tills vi blir gamla och grå! :) om det sedan inte skulle bli så, så har det ju ändå betytt väldigt mycket för oss.

[Devya]
2013-05-31 08:44
#43

Jag och mitt ex förlovade oss efter ungefär 6 år tillsammans. Sen var vi förlovade i ca 4 år och tänkte nästa år gifta oss. Sen gick det som det gick och allt tog slut efter 10 år. Jag är glad att vi inte hann gifta oss, även om jag var så säker att det skulle vara honom och jag för alltid, bara något år sedan.

Jag vet inte riktigt hur jag ser på förlovning. Jag gick med på det för att det var viktigt för honom. Sen var det ju riktigt underbart hur han överraskade mig. Den mest fantastiska känslan någonsin.

[WickedAlly]
2013-05-31 13:59
#44

För mig är förlovning första steget till äktenskap, skulle inte kunna tänka mig att vara "bara" förlovad resten av livet även om jag tycker att det faktiskt räknas som ett slags löfte det med. Men för mig är det att stanna halvvägs på något sätt.

[Zorita]
2013-05-31 15:47
#45

För mig är förlovning det som är mellan frågan "Vill du gifta dig med mig" eller liknande ställts tills bröllopet sker. Hur länge man varit tillsammans innan eller så spelar inte så stor roll om båda är redo för giftemål. Åldern spelar väl heller inte så stor roll, men det är nog bra om båda lagligt får gifta sig när det är dags för bröllop.

Zizza
2013-06-02 15:57
#46

För oss, min pojkvän och jag.
Var förlovningen ett sätt att förklara våran kärlek till varandra, hur stark den är. Samt att giftemål kommer som nästa steg. Så ingen "fjortis förlovning". Vi har snart varit tillsammans i 3år och förlovade i 1år.
Just nu väntar vi vårat första barn som kommer i oktober.

Giftemål kommer att ske :) vi pratar om det redan, men vill vänta ett tag. Inte för att vi är osäkra.. utan för att spara lite av de roliga till sen. Vi får se hur länge han låter barnet heta efter mitt efternamn ;) Så lär säkert gå undan när barnet väl födds! För jag har sagt att det är dealen.. om barnet ska ha hans efternamn, så ska även jag det :)

Mvh. Sanne & Djuren

[Friton]
2013-07-06 17:04
#47

Jag tycker att det är väldigt tråkigt att förlovningen har blivit så vardaglig eller vad man ska säga.. alla förlovar sig hit och dit utan en tanke på att gifta sig eller att ens hålla ihop. En kompis till mig förlovade sig när hon var 17 år, jag frågade då lite skämtsamt när det skulle gifta sig, nej aldrig, för det ville hon ju inte. (Hon var mest glad över att de hade hittat så billiga silver ringar, bara de säger ju mycket, ringen ska man väl tänka sig bära resten av livet.)
Visst kanske man kan ha en ring och kalla det för något annat om man nu inte vill gifta sig, men en förlovning betyder att man en dag ska gifta sig med den andre. Samtidigt tror jag att man alltid ska ha i åtanke att det kanske inte håller livet ut, men att det är de man önskar sig iallafall. Jag och min sambo kommer att förlova oss nu i augusti, då har vi varit tillsammans i 1 år. Varit sambos på riktigt sedan januari (då vi flyttade till gemensam lägenhet) innan det så bodde vi ändå tillsammans i hans lägenhet. Vi pratar om att skaffa barn och gifta oss. Personligen skulle jag vilja gifta mig innan vi skaffar barn men vi får helt enkelt se hur det blir. Ringarna har vi faktiskt valt ut och skickat på gravyr idag, släta fina ringar 18k vitt guld. Det har aldrig känts så rätt som det  gör med honom med någon annan, så jag hoppas att jag får äran att spendera resten av mitt liv med honom!

Bananbullar
2013-07-06 17:16
#48

Kommer jag att förlova mig så kommer jag gifta mig med den karl. Kanske inte inom ett år, men inom en snar framtid. Det handlar om att man lovar varandra att man ska hålla ihop och evig kärlek.

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 2,5 år och har endast pratat löst om förlovning. Vi har sagt att just nu kan vi tänka oss att förlova oss med varandra i framtiden. Men jag tror att det bästa vore om vi först kunde flytta ihop (jag pluggar och bor hemma, han jobbar men bor också fortfarande hemma) så att man vet att det verkligen fungerar. Jag är 20 och han 21.


Annons:
Fridaaaa
2013-07-06 20:26
#49

#47 Vi köpte billiga ringar men ska byta upp oss.
Jag personligen vill inte bära för dyr ring ändå, bara den sitter bra och är snygg så 🙂
Ska inte heller gifta oss. Dock varit tillsammans i snart 6 år så🙂 Förlovade i lite mer än 5 år 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Friton]
2013-07-06 20:32
#50

#49 Hmm förstår nu hur dumt jag formulerade mig.. hon kom inte och var glad o sa titta vi har förlovat oss! Utan titta vad billiga ringar vi hittade.. vet inte riktigt om det är de som avgör att man förlovar sig eller inte, de hade alltså bara gått på stan o helt plötsligt kommit på att de skulle förlova sig för att det fanns ju så billiga ringar.. så är det iallafall inte för mig, jag väljer och göra det för att jag tror på oss som ett par och för att jag älskar honom. Mja, visst kan det vara så, hon förlovade sig med en kille som de ändå bara var skit med från start och de hade inte ett spec långt förhållande, dom gjorde slut två veckor efter förlovningen så hela grejen vara bara fruktansvärt oseriös. Sådana människor som förstör det fina med de hela.. eller vad man ska säga.

Fridaaaa
2013-07-06 20:34
#51

#50 Aha ok du menade så 🙂
Nej det är ju inte direkt välplanerat 😮
Ja förstår nu hur du menar 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[typellisch]
2013-07-06 21:10
#52

Först lära känna varandra och det gör man inte på 3 månader direkt, för en människa är så invecklad och bär på så mycket som tar tid att lära känna och kanske acceptera (jag var tillsammans med min f.d fästmö i 2 år och 9 månader och han överraskade mig ständigt med nya beteenden och handlingar). Inte ens jag som förlovade mig strax efter jag var tillsammans med min partner i 2 år kände mig redo.. men jag ville så gärna så det tog över helt enkelt.. tur att man lär sig av sina misstag! 9 månader efter förlovningen tog det slut. Vilken flopp! 😃

Förlovning är en betydelse på att giftermål ligger i framtiden. Kanske inte om ett år men inom en snar framtid åtminstone, inte om 10 år utan om max 3 år. Ska man inte gifta sig förstår jag inte varför man förlovar sig, det tar ju bort hela meningen med förlovning? 🤔''Åh grattis, när är det dags för bröllop då?'' ''Nej alltså… min partner vill inte gifta sig, men jag vill!'' Liksom… snälla någon!

Fast sen är jag sådan typiskt gammaldags människa: förlovning - giftermål - barn. Jag håller hårt på just det!

Gur4m1
2013-07-06 21:26
#53

#52 nej ajg håller med dig där, alla som bara "vill symbolisera vår kärlek genom att….dela ringar…" kan ju hitta på egna namn på det hela! >>_<<

Är soma tt äsga "ja vi är gifta" så har man inte alls gift sig inför gud eller borgerligt (bara btt ringar när man drack vin i badkaret tillsammans och sa "nu är vi gifta!" :), då har man kanske inte just gift sig…utan mer..ja…..gjort en symbolisk grej med varandra :)

Tycker förlova/trolovning ska lämnas ifred och sluta urvattnas. 

PRecis som när folk kallar namnceremonier för dop- är ju inte alls samma grej ---

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[typellisch]
2013-07-06 21:37
#54

#53 Precis. Förlovning = Giftermål i framtiden, en snar framtid. Tycker de som förlovar sig bara för att symbolisera sin kärlek men inte tänker gifta sig förstör det fina med förlovning, dom förstör syftet med det hela! För det finns ett syfte som jag tycker ska få ha kvar sin innebörd.

HAHAHA bästa jämförelsen! 😎

Fridaaaa
2013-07-06 21:56
#55

#54 Håller verkligen inte med dig där.
I dagens samhälle måste inte förlovning betyda att man ska gifta sig.
Vissa förlovar sig pga "trend" eller bara för att de ska liksom.Men gör man det av rätt anledning, så anser jag inte att man förstör det fina med förlovning. Är själv förlovad, men vill inte gifta mig, speciellt inte inom de närmaste åren och vi har varit förlovade i lite mer än 5 år.
Och jag anser verkligen inte att vi har förstört det fina med förlovning 😡😡😮

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[typellisch]
2013-07-06 22:01
#56

#55 Alla tycker vi olika 🙂

Honestyisdead
2013-07-07 08:47
#57

54 tycker man att andra som väljer annat förstör för er som vill gifta sig, då lägger man för stor vikt på andras val.

[typellisch]
2013-07-07 09:11
#58

#57 Vart har jag skrivit att dom förstör för oss som vill gifta oss?
Jag citerar mig själv: _''Tycker de som förlovar sig bara för att symbolisera sin kärlek men inte tänker gifta sig förstör det fina med förlovning, dom förstör syftet med det hela!''
_Och snälla någon.. jag har en åsikt, precis som alla andra. Dom förstör ingenting för mig, som förstör syftet med förlovning bara.

Honestyisdead
2013-07-07 09:17
#59

58 det måste ju då vara ditt syfte dom förstör, för deras syfte uppfylls ju. De som inte vill gifta sig ser ju förlovning som något fint, bara med ett annat mål. Så om det inte är dig det förstörs för, vem är det då?

[typellisch]
2013-07-07 09:20
#60

#59 Det gammaldagsa syftet kanske? Det måste inte vara ett privat syfte som riktar sig mot en individ utan rent allmänt. Dom förstör det gammaldagsa syftet med förlovning, dom förstör inget för mig alls.

[typellisch]
2013-07-07 09:47
#61

Tillägg: Låt mig ha en åsikt Hera, utan att du hoppar på mig personligen :) Hade jag tyckt dom förstör för mig hade jag sagt det, för så pass ärlig är jag att jag kan erkänna sådant. Men nu skrev inte jag det någonstans så sluta förvräng mina ord. Folk är så duktiga på att tolka ens ord helt olika än vad man skrivit. Dags att börja läsa det man skriver och inte hitta på egna ord om det hela.. det skapar konflikter!

Honestyisdead
2013-07-07 10:41
#62

Jag har inte hoppat på dig, så lugna ner dig. Har inte sagt att du inte får ha en åsikt, men självklart får jag fråga om den om jag inte förstår vad du menar. Ta inte allt så personligt hela tiden. Blir svårt att disskutera med dig då. Tiderna förändras, och numer är förlovning mycket mer än att man ska gifta sig inom ett år. Alltså är syftet olika för olika människor. Tråkigt om du anser att det förstör något. Själv anser jag att folk ska kunna förlova sig av vilken anledning dom än känner för. Det fina för mig förblir fint oavsett hur andra väljer att göra.

Annons:
[typellisch]
2013-07-07 10:56
#63

#62 Såklart jag tar det personligt när du ändrar mina ord till nåt jag inte ens har sagt, och du sitter och spekulerar om att andras åsikter om förlovning som inte stämmer med mina förstör för mig? Något jag inte ens sagt, men som du hittat på. Självklart tar jag det personligt för det är förjävligt när någon inte kan läsa det man skriver utan hittar på egna ord som inte ens har sagts, speciellt när du riktar in dig på vad jag möjligen kunnat känna som jag inte ens känner. Det är personligt då. När någon hittar på hur man skulle känna och tycka utan en grund att stå på!

Såklart du får fråga om mina åsikter, men det gjorde du inte utan du gjorde som jag skrev ovan. Helt annan sak om du frågade ''Vad menar du med att det förstör den huvudsakliga syftet och det fina med förlovning?'' än ''Varför förstör det något syfte för dig?'' … Påhittade ord reagerar jag på, så enkelt är det.

Honestyisdead
2013-07-07 11:37
#64

63 men syftet med förlovning är ju personligt numer. Så för dig innebär det ju uppebarligen att man ska gifta sig? Eller är det inte så?

adoptera
2013-07-07 11:50
#65

förlovning för oss betyder att vi älskar varann och valt att leva med varann men inte alls att vi ska gifta oss för det ska vi inte. Och inte förstör vi något s.k "syfte" pga att vi inte gifter oss för vi gör vad som känns bäst för oss och skiter i hur andra gör.

[typellisch]
2013-07-07 11:54
#66

#64 👍

vallhund
2013-07-07 12:14
#67

Varför ägna tid åt att ondgöra sig över hur andra par väljer att leva?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[typellisch]
2013-07-07 12:17
#68

#67 Forum = åsikter. Jag sa min åsikt om det hela, vilket forum är till för. :)

[Friton]
2013-07-07 15:03
#69

Hela grejen med denna tråd var väl att folk skulle säga sin åsikt om förlovning?

Jag håller med, förlovning FÖR MIG betyder att man ska gifta sig, inte nödvändigtvis inom ett år. Sen tycker vi alla olika.
De som förstör syftet med förlovningen är de som förlovar sig efter att ha varit tillsammans i en vecka för då känner man inte varandra. Det är för tidigt, men sen tycker jag inte att det finns någon gräns för när man gör det bara de känns rätt och att man kan tänka sig att leva med personen resten av sitt liv.

Annons:
Honestyisdead
2013-07-07 15:15
#70

#69 Men vad exakt är det dom förstör?
Syftet är ju fortfarande det samma för dig och andra.

Zizza
2013-07-07 15:47
#71

#69 Vad är det för fel? på att förlova sig efter en vecka? Om man verkligen känner att detta är min stora kärlek? Vad är det som är så fel med det?

Kärleken kan dö ut för vem som helst, tråkigt men det är dagens sanning. Det kan varken bli sämre eller bättre för att man inte förlovar sig när man känner att "åhh.. denna mannen/kvinnan kan jag leva resten av mitt liv med".

Det gäller att leva i nuet också :)

Mvh. Sanne & Djuren

[typellisch]
2013-07-07 16:02
#72

#69 Ja, men precis. Poängen med denna tråd var att säga sin åsikt om förlovning.

Honestyisdead
2013-07-07 16:05
#73

#72 Är det någon som motsatt sig det?

Vi är på ett forum, då brukar man även diskutera sina åsikter. Både sina egna och andras.

Zizza
2013-07-07 17:13
#74

#72 Ja som hera säger, man har rätt att fråga och ev. försöka förstå andras åsikter, varför de tycker på ett visst sätt. 

Ser inget fel i det :)

Mvh. Sanne & Djuren

[typellisch]
2013-07-07 17:14
#75

#74 Absolut. :)

m4rkus93
2013-07-07 18:41
#76

jag ska själv förlova mig nu :) flickvännen vet inget ;) men det ska bli en överraskning så att säga jag är 99% säker på att jag får det svar jag vill och jag tycker att det ska dröja ett tag men det som är viktigast är ju att man vet vad man vill nu har vi snart art ihop i 2 år och jag är säker på saken ringar är köpta så nu väntar jag bara på rätt tillfälle (under vår bilsemester i sommar) :D 

önska mig lycka till  ;)

Annons:
Fridaaaa
2013-07-07 18:43
#77

#76 Lycka till!  *lyckospark*

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[typellisch]
2013-07-07 18:44
#78

#76 Lycka till! 😃

m4rkus93
2013-07-07 18:46
#79

##77 man tackar första natten när jag hade beställt ringarna va jag så nervös så jag inte änns sov xD  så man hoppas ju att allt går som man vill. och jag som alltid vill berättat för henne men nej då blir det ingen överraskning xD

Fridaaaa
2013-07-07 18:47
#80

#79 Kan tänka mig det 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

m4rkus93
2013-07-07 19:00
#81

#78 tack :) 

#80 ja fy fan det vill jag inte va med om igen :P höhö nu va jag allt rolig xD……..

[Friton]
2013-07-08 13:37
#82

Fortf MIN åsikt (så ingen missar det o tror att jag säger att alla ska tycka så :) ) är att jag nästan inte vill förlova mig när jag är 19 år för att alla ser det som en sk fjortis förlovning. Jag tycker inte att man förlovar sig efter att ha känt varann i en vecka? För hur i hela friden ska du ha ens någon hum om att ni kommer fortsätta vara tillsammans?
Nu skiter jag i det och förlovar mig ändå, men om min sambo hade frågat om vi skulle förlova oss efter en veckas förhållande hade jag nog lagt benen på ryggen. Det är inte något man gör med någon man inte ens känner.

vallhund
2013-07-08 13:42
#83

#82

Du menar att det inte är något du skulle gjort hoppas jag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Friton]
2013-07-08 13:47
#84

O de som säger att man känner någon efter en vecka har uppenbarligen aldrig haft ett förhållande förr, nya sidor hos din partner kan visa sig var enda dag lika gärna det vet man inte.

Jag tycker att vi har varit snabb nog som det är, tycker nog egentligen att det är för tidigt för oss att ta det här steget, men samtidigt så känner jag mig så himla redo och det gör han också, så vi forts väl i samma snabba tempo :)

Träffades i början på juli -12
Blev tillsammans 11 augusti -12
Började kolla på lägenheter efter ca 2 månader
I januari -13 flyttade vi
O nu augusti -13 så förlovar vi oss..

Jag säger ju inte att folk inte får förlova sig efter en vecka utan jag säger vad jag tycker om det, be my guest liksom. Men jag har rätt till min åsikt precis som alla andra på den här sidan. O nej ni kanske inte har sagt något annat men jag tycker att hela stämningen i denna tråd blev otrevlig.

Zizza
2013-07-08 13:56
#85

#84 Ingen har sagt att du inte får ha din egna åsikt :) tror bara många är nyfikna på hur du tänkte, de är som sagt ett forum du skriver på.

Mvh. Sanne & Djuren

[typellisch]
2013-07-08 14:01
#86

#84 Som sagt.. förlovade mig efter 2 år tillsammans med mitt ex och de 9 månaderna efter det visade han nya sidor hela tiden (i och för sig visade han nya sidor varje dag under den tiden vi var tillsammans och det är ju så det ska vara, man lär känna varandra varje dag). När vi förlovade oss var jag sten-säker på att det skulle vara vi… 9 månader senare gjorde jag slut för jag gillade verkligen inte de sidor han visade mig. Och jag som sa att jag bara skulle vara förlovad en endaste gång i mitt liv, tji fick jag 😃 Men jag lärde mig min läxa.
Sen säger jag inte att de som förlovar sig efter en vecka har ett dödsdömt förhållande, jag säger att det bara är för tidigt enligt min åsikt. Mitt var ju dödsdömt trots vi var tillsammans i 2 år och 1 månader innan förlovning ;)

Nu lät det som att det var negativt riktat mot dig och så är det inte. :) Ville bara säga min historia OCH att du har kloka ord du!

vallhund
2013-07-08 14:11
#87

#84 Vem har påstått att man känner någon efter en vecka?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2013-07-08 14:12
#88

Det är ju faktiskt så att man ALDRIG vet om man kommer vara tillsammans resten av livet. Det mest troliga är att man inte kommer vara det om man kollar statistik :)

Så att vänta ett år garanterar ingenting.
Jag anser att man ska leva i nuet. Kör på :P

[Friton]
2013-07-08 14:22
#89

Det skrev jag också längre upp, att man kan aldrig säga om man är tillsammans hela livet eller inte, men det är väl de man hoppas på, man vet ju faktiskt inte vad som händer efter vägen. Mina föräldrar pratade mycket om hur de skulle göra om det var så att de någonsin skulle gå skilda vägar, hur det skulle göra med hus,stuga, osv. De var tillsammans i 25 år innan de gifte sig borgerligt förra året i mars, han som vigde dom skrattade gott o tyckte att de verkligen hade haft nog med betänketid, pappa dog tyvärr 5 månader senare, så de valde aldrig att lämna varandra. De jag tyckte var bra att de faktiskt hade tänkt o pratat om att det faktiskt kan ta slut. Så ja leva i nuet har fått en helt ny betydelse för mig.. för helt plötsligt så kan allting tvärvända.

Honestyisdead
2013-07-08 14:28
#90

#89 Tänk då om folk vill förlova sig efter 2 veckor, men struntar i det för att "det är för tidigt" och sedan dör den ena?

Spelar det egentligen någon roll hur lång tid som gått?
Man vet ju aldrig hur framtiden ser ut.

Annons:
[Friton]
2013-07-08 14:36
#91

Jag säger vad jag tycker och hur jag inte skulle ha gjort eller hur?

Förlova dig efter en vecka du om de är de du vill, men jag kommer fortfarande ha samma åsikt.

Jag tycker att det är något man gör när man känner varandra lite bättre, har bott tillsammans ett tag också för att se att förhållandet fungerar i vardagen.

Honestyisdead
2013-07-08 14:39
#92

#91 Nej jag förlovar mig inte så tidigt.
Förstår dock de som gör det. Känns det bra så gör det ju :)

[Friton]
2013-07-08 14:53
#93

Jo fast jag känner att de är klart de känns bra efter en vecka, allting är nytt, man har fjärilar i magen o svävar på rosa moln. Sen då? När allt pirret har lagt sig, känner man likadant då eller inser man att det inte alls var rätt person? Därför tycker jag att man kan vänta.

Honestyisdead
2013-07-08 14:55
#94

#93 Nu skriver du igen "Därför tycker jag att man kan vänta"
Du menade ju bara dig själv?

Många som blir tillsammans har ju känt varandra länge som vänner.

Sedan ser jag inte att det spelar någon roll om man är förlovade eller inte om det skulle visa sig att man inte passar. Det är inte speciellt svårt att bryta en förlovning.

[Friton]
2013-07-08 14:58
#95

Men ursäkta mig då ordpolisen :)
JAG UTGÅR FRÅN MIG SJÄLV HELA TIDEN, blir automatiskt att jag formulerar mig på de sättet då jag inte hela tiden sitter o tänker på att jag måste skriva jag,jag,jag.

Maria
2013-07-08 15:00
#96

Jag och min man förlovade oss innan vi flyttade ihop. Vi träffades strax innan han skulle in i lumpen (flottan 12 mån) Vi förlovade oss när han muckade och sedan flyttade vi ihop ett par veckor efter det.

Jag skulle kunnat förlova mig med honom samma helg vi träffades första gången. Så rätt kändes det.❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2013-07-08 15:02
#97

#95 Jag är ingen ordpolis, däremot vill jag att man skriver det man faktiskt menar! Det underlättar för oss läsare.

Själv faller det sig ganska naturligt för mig att skriva jag om det är mig själv jag pratar om.

Annons:
[Friton]
2013-07-08 15:06
#98

Kul för er då =)

Ja så rätt kändes det för mig med min sambo, men vi ville ändå vänta med förlovning ett tag. VÅRT val alltså, ingen annan som måste göra som vi har gjort. Ta det i vilken ordning man känner för det, jag delade med mig utav hur jag tänkte och hur jag har gjort.

Sen känner jag att jag blir irriterad för att ingen verkar förstå att jag inte står här o pekar med hela handen o säger att på det här viset ska det vara. Sen att jag har skrivit man istället för jag, det är bara något jag gör ofta utan att tänka på det. Nämligen ingen som har påpekat det lika flitigt som ni :p

Denna kommentar har tagits bort.
[Friton]
2013-07-08 15:17
#100

Ni då som är förlovade, hur gjorde ni?
Gjorde ni något speciellt liksom?
Var det bådas val eller en överraskning?

Vi har planerat det tillsammans, valt ringarna tillsammans och har bokat en mysig svit på ett hotell med jacuzzi på rummet. Tror att det kommer bli super mysigt o jag längtar ihjäl mig :) Vi kände att vi ville göra något speciellt då det är en väldigt stor grej för oss.

[typellisch]
2013-07-08 15:17
#101

Kul att min kommentar raderades. Tackar!

Honestyisdead
2013-07-08 15:19
#102

#100 Låter mysigt.

Jag har ju en dröm om att han en vacker dag överraskar mig, men jag vet innerst inne att han inte är en sådan person, så det lär för alltid vara en dröm.

Om vi en dag förlovar oss ( som jag ju hoppas) så lär det bli att vi planerar det ihop.

Maria
2013-07-08 15:19
#103

Vi bytte ringar i min gamla Datsun på parkeringsplatsen hemma. Romantiskt värre (med tonvikt på värre)😛

Vi skrattar åt det varje gång vi numera åker förbi.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Friton]
2013-07-08 15:21
#104

#103 Men det har ju ändå blivit en roligt minne tänker jag :)
Tycker faktiskt att det låter ganska gulligt ;)

Annons:
[Friton]
2013-07-08 15:22
#105

ett roligt minne*

Maria
2013-07-08 15:25
#106

#104 Ja nu när man ser tillbaks så är det ett roligt och kärt minne🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Afturelding
2013-07-08 15:32
#107

Vi bestämde att vi skulle förlova oss tillsammans. Vi gick och köpte ringar, men min man förvarade dem tills dagen han hade sett ut kom. Han insisterade på det eftersom att han ville planera en fin kväll för oss.

Sen gjorde vi samma sak när vi skulle gifta oss. Jag vet ärligt talat inte vem som förde det på tal på riktigt första gången, vi hade pratat om det löst så länge. Men det var nog jag. Vi bara bestämde att samma vecka som vår 5-årsdag skulle passa bra, och så blev det.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Fridaaaa
2013-07-08 16:44
#108

#100 Vi bestämde det tillsammans.
Beställde ringarna tillsammans och firade lite smått hemma 🙂 Passade oss bäst.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Friton]
2013-07-08 16:47
#109

#102 Känner nog lite som du, tror inte att han hade kommit på att överraska mig, så det blev såhär istället :) När jag var liten så har jag alltid föreställt mig att det skulle vara en överraskning men nu när vi väl är här och har valt att göra såhär så känns det super bra! Tror det kommer bli hur romantiskt som helst ändå. 

O nu kom jag på en till sak jag undrar över, hur skulle ni ha berättat för nära och kära att ni har förlovat er? :) Bara säga det rakt ut, eller låta dom märka det själv eller någon annan rolig idé?

Honestyisdead
2013-07-08 16:49
#110

Hade nog bara sagt det.

Zizza
2013-07-08 16:59
#111

#93 Får jag fråga, vadå pirret har lagt sig?
Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 3år och förlovad i 1år, känt honom i 3½år ungefär. Jag har fortfarande fjärilar i magen när jag träffar honom.. eller jag behöver faktiskt bara tänka på honom.

Samma gäller det min mor, hon har varit gift i över 20år och tillsammans sen de var 17år …  Nu är de snart 50år :)
Hon har också pirret i magen kvar..

Så vem säger att pirret kommer lägga sig? :)

Mvh. Sanne & Djuren

Annons:
[Friton]
2013-07-08 17:03
#112

#111 Jag har lämnat de där nu, jag ids inte hålla på o förklara i oändlighet vad jag menar, sista svaret nu ang det där. Det jag menar är att OFTAST så känner man ett speciellt pirr i början men som för vissa kan tona ut. Blind av kärleken brukar man säga, man blir stört förälskad och ser varken brister eller fel hos den andre. Over 'n out.

Zizza
2013-07-08 17:10
#113

112. Ah, då förstår jag iaf på ett ungefär vad du menar :) lite klumpigt förklarat dock.
Det är som sagt inte menat som påhopp eller något, utan att reda ut missförstånd som kan uppstå när man skriver på nätet. :)

Mvh. Sanne & Djuren

[Friton]
2013-07-08 17:16
#114

#113 He må ju då vara, för en själv är det ju väldigt logiskt när man har allt i huvudet, sen när jag väl ska skriva ner det glömmer jag hälften för att jag blir så ivrig för nästa grej jag kom på att jag måste ta med. Haha får väl ta o lugna ner mig helt enkelt =)

Zizza
2013-07-08 17:20
#115

#114 :) ja men det är ett utmärkt sätt för att slippa missförstånd! Jag gör dem själv rätt ofta och då får man ju "dras" med utfrågningar ;) som kanske inte ens hade varit "nödvändiga" från början om man bara skrivit ordentligt.

Mvh. Sanne & Djuren

kvinnan
2013-07-08 17:33
#116

#109 Vi berättade inte för någon att vi förlovade oss.  De märkte det helt enkelt på att vi hade ringar på oss helt plötsligt en dag när vi kom hem från semestern.

Vi förlovade oss i ett tält på en camping i hällande regn och ett hemskt blåsväder. Mysigt värre.

m4rkus93
2013-07-21 15:17
#117

Jag kan säga att förlovningen gick som planerat och ringarna sitter där dom ska nu

Gur4m1
2013-07-21 15:33
#118

Grattis! :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Tusen
2013-07-21 17:50
#119

Har inte läst riktigt alla inlägg men många verkar tycka att förlovning är något väldigt vackert och betydelsefullt i vilket fall.

Min man och jag förlovade oss efter att vi varit tillsammans i 1½ år. Jag var helt säker på att detta skulle bli min man. Hur han tänkte då vet jag inte men vi var väldigt kära och skulle flytta ihop och jag ville att det skulle vara "på riktigt" båda grejerna. Efter ytterligare 2½ år gifte vi oss och året därpå kom vårt första barn. Vi fick ytterligare två barn med 1½ års och 2 års mellanrum. Två flickor och en pojke i mitten. 
Vi har nu varit gifta i snart 30 år fastän jag "bara" var 22 år då vi förlovade oss. (Han var 25 år då)

Gur4m1
2013-07-21 20:54
#120

#109 när mitt ex friade till mig och vi förlovade oss (överraskning) så ringde vi runt till alla i vår familj, vänner osv och berättade. Inte jag hade gjort, men blev så eftersom det är så de gör sånt i hans familj och de började skrika, (glädjetjut alltså) och gråta och prata en massa nostalgiska saker osv, välkomnade mig till familjen och började i princip planera bröllopet i andra änden av luren (mitt ex är från ett land där bröllop is big bizniz). Det blev så stort att vi helt enkelt aldrig hann gifta oss för vi ansåg oss inte ha råd men hans släkt ansåg inte att de kunde kompromissa och min pojkvän kunde absolut inte alls gå emot sin familj :P Med facit i hand eftersom han var en otrogen skit så var det nog bäst så iallafall ^_^

Skulle jag och min nuvarand eförlova oss så skulle vi uppdatera det på facebook och ringa våra föräldrar/syskon tror jag :P haha.. :>

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Friton]
2013-07-22 16:45
#121

#120 haha ja så kan det ju vara.
Jag tänkte att vi bara skulle lägga upp det på facebook, jag tyckte att det lät ganska kul. Dock skicka mms till mamma eftersom att hon är i stugan o där finns inte internet. Sen bara slå av telefonerna resten av kvällen/natten då vi ska bo på hotell o vill mysa ifred då :) Men sambon vill att vi inte lägger upp något på facebook förrän vi har varit till hans föräldrar o typ låter de märka det själv. Fast tänk om de inte skulle bli glada? Skulle ju bli ganska dumt då de måste sitta o låtsas tycka om det.
Kanske bara jag som är nojig, de skulle förmodligen bli glada :)

Gur4m1
2013-07-22 16:51
#122

hur märker man en sån sak? Att man ser ringarna på händerna? :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Friton]
2013-07-22 17:03
#123

Ja precis, deras son har aldrig haft en ring på sig i sitt liv så hans mamma bör ju iallafall upptäcka det :p

[Taxie]
2013-07-22 20:55
#124

Har bara läst igenom lite snabbt… Mina föräldrar har varit förlovade i ca 20 år vet inte exakt. De har seriösa ringar i guld och har aldrig haft planer på att gifta sig ändå är det längesen och inte under denna period det verkar ha blivit en "trend". Jag har vart tsm med min pojkvän i 3 & 1/2 år… vi har pratat lite löst om förlovning men tror vi väntar. . Endel gifter sig för att det blir mer praktiskt om man är en familj med barn.

xtezz
2013-07-22 21:20
#125

Jag och min sambo förlovade oss efter ett halvår, i samma veva som vi flyttade ihop.
Vi har nu varit tillsammans i 1 och ett halvt år och vill fortfarande vara tillsammans. Fick mycket "kritik" eller vad man kan säga av mina vänner. Men vi var nykära och älskade varandra så det kändes bra, hellre så än "nu har vi varit tillsammans si och så länge, vi kanske borde förlova oss?" 
Dock vill vi vänta lite med giftermål, typ 2-3 år till. För vi vill ha hus och barn och så först.

Vi åkte först hem till min pappa för att berätta, jag var så nervös och hade jättesvårt att säga det och min sambo satt och sa "men säg det bara"..Sen när det var hans tur att berätta för sin mamma upptäckte han att det var inte så lätt :)

Annons:
isafisa
2013-07-22 23:36
#126

Jag förlovade mig med mitt ex efter ett år ihop. Vi var 16 rep. 17 år då. Sen höll vi ihop 6 år till och under den tiden ville jag verkligen vara med honom resten av mitt liv - vi pratade om bröllop osv. Men sen växte vi isär och det blev uppbrott till slut. 

Även om vi var tidiga tycker jag att det var vettigt på ett sätt, vi kände ju på det sättet i flera år. Men visst, nu kan man ju se att vi var för unga och hade inte vuxit upp - men sådant ser man ju inte då. 

Nu med min kille tänker jag vänta. Kanske blir det av, kanske inte. Men jag tänker inte göra det förrän vi vet att vi ska gifta oss.

vallhund
2013-07-23 04:10
#127

#124

Nån som har koll på statistiken? Jag tror inte siffrorna förändrats annat än marginellt sen början av -70 talet. Jag avser då sammanboende i avsikt att vara tillsammans o ev bilda familj.

Det har väl vart några toppar då o då där giftermålen har gått upp o blivit mode, men det vara inte så länge, bröllopstrenden då huruvida äktenskapen håller har jag ingen aning om, den siffran är nog oxå ganska konstant, dit räknar jag även sambos.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Friton]
2013-07-23 12:14
#128

#125 Jag tror också att det är väldigt svårt att bara säga det, "ja alltsåå..öh.. vi har typ förlovat oss" skulle jag kanske kunna klämma fram :p Jag skulle som sagt helst bara lägga upp det på facebook o ta alla telefonsamtal dagen efter, men samtidigt bör jag nog lyssna på sambons vilja också, speciellt gällande hans föräldrar..

Upp till toppen
Annons: