Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2824 ggr
Anna4077
4/16/13, 2:02 AM

Delade känslor angående p-piller

Ursäkta men jag känner att jag behöver gnälla av mig. I morgon ska jag börja med p-piller för jag har mått väldigt dåligt psykiskt (och fysiskt med men det som stör mig är psykiskt). Mina båda läkare, en psykiatriker och en gynekolog, tror att p-piller kan hjälpa. Jag är väldigt kritisk då jag haft jätte problem med det tidigare. Å andra sidan blir jag säng liggandes vid mens, pms, ägglossning och efter mens. Kort sagt mår jag väldigt dåligt av min mens :p. Och nu har jag varit nere och deppig i ca en månad. Är rädd för att åka ner i en depression. Det som tar emot just nu är att jag väldigt gärna vill skaffa barn och det känns så bakvänt att börja med p-piller när jag vill börja försöka med barn. Känns fel speciellt när jag provade detta sist (i och för sig nästan 10 år sedan) spydde jag varje dag i en månad innan jag slutade. Känns så fel och bakvänt! Men jag får väl prova även om min sambo tycker jag är bra tvär :). Nu har jag gnällt färdigt.

Anna och taxen Max

Annons:
ChristineL
4/16/13, 7:35 AM
#1

Varför vill dom att du ska börja med just p-piller om du mått som du mått tidigare?

Och så vill jag bara påpeka att ägglossning sitter inte ihop med mensen så på din beskrivning är du alltså sängliggande hela tiden…

Honestyisdead
4/16/13, 10:07 AM
#2

Förstår inte heller varför du ska ha p piller om det inte fungerat innan.

SuperLimm
4/16/13, 10:58 AM
#3

P-piller gör oftast så att värken blir mindre, så var det iaf för mig och många jag känner. Däremot så låter det ju lite dumt i mina öron att börja med det när det inte fugerat för dig innan. Du kommer väl få testa en annan sort då?

Själv kan jag inte ha p-piller eller liknande alls, får hemska humörsvängningar och depressioner.

Mvh Linn

Anna4077
4/16/13, 12:55 PM
#4

#1 ja så gott som. 1-2 dagar vid ägglossningen 3-4 dagar vid post 2-3dagar mens ca 2 dagar efter mens. Har inte problem med bara smärta utan kraftiga humör förändringar, illamående och sådant. Det har blivit mycket värre sen min mens cycle förlängdes med 2 veckor. Går ca 4 veckor mellan ägglossningen och mens. Tror inte riktigt dom trodde på mig. Dessutom sedan den förlängdes så får jag, den dagen den skulle kommit, mensvärk till mig från tills den kommer. Den är fortfarande regelbunden bara förlängd Varför dom vill prova p-piller förstår jag inte riktigt. Jag tror ju något är på tok men har varit hos två gynekologer och båda säger att det är normalt. När min psykiatriker föreslog att mitt mående kunde ha med min mens att göra tyckte min sambo att jag skulle prova. Han har haft rätt tidigare men jag är väldigt skeptisk. Har starka funderingar på att vända mig till sjukhuset där dom är duktiga men vet inte om det kan hjälpa något. Tidigare har jag ätit minipiller som funkade men dom ville han inte prova :S

Anna och taxen Max

Honestyisdead
4/16/13, 1:04 PM
#5

Ja minipiller låter ju som ett mer vettigt alternativ. Du bestämmer själv vad du ska ha. Säg till att du vill ha minipiller igen om det fungerade.

Anna4077
4/16/13, 1:14 PM
#6

#5 jag sa det men han ville prova detta. Jag sa till min sambo att han får skylla sig själv men att jag provar. Det är han som får lida

Anna och taxen Max

Annons:
[Yllhilda]
4/16/13, 1:42 PM
#7

Det var en jag kände som hade otroliga menssmärtor och humörsvängningar som vägrade ge sig oavsett vad hon gjorde, p-piller, järntabletter, yoga, värktabletter av olika slag.. Hon till och med provade cannabis. Inget hjälpte.

Slutligen gick hon till någon som kunde det där med naturmedicin(kinesolog?), och fick veta att hon hade någon form av obalans. Efter dennes instruktioner ändrade hon sin kost och drack någon form av te varje dag runt mensen, och det blev mycket bättre för henne efter det.

Anna4077
4/16/13, 1:47 PM
#8

#7 intressant! Lät verkligen spännande. Absolut något att kolla upp

Anna och taxen Max

Honestyisdead
4/16/13, 1:56 PM
#9

6 varför låter du honom bestämma? Det är din kropp och det är ju inte han som lider om du mår dåligt. Förstår inte alls varför han vill att du ska äta något som inte är bra för dig, eller varför han har något att säga till om vilka piller du ska ha.

Anna4077
4/16/13, 5:50 PM
#10

#9 det är just han som lider när jag mår dåligt. Jag kryper ner i sängen, drar täcket över huvudet och försvinner i en bok. Slutar äta, sova, städa efter allt. Det är han som får ta alla konsekvenser, därför var tar vi alltid såna beslut tillsammans. Självklart har jag veto men finns det en risk att bli bättre är han värd den i mina ögon. Märker på honom hur han mår när jag mår dåligt och han lider lika mycket som jag.

Anna och taxen Max

Honestyisdead
4/16/13, 7:09 PM
#11

Förstår fortfarande inte varför du sak ta p piller som inte fungerat innan istället för att ta något som faktiskt har fungerat. Det är så ologiskt.

Anna4077
4/16/13, 9:52 PM
#12

Ja det är helt bakvänt. Han sa att kroppen förändras mycket och att det kan funka nu. Då är det inte bara jag som tycker det är sjukt :p

Anna och taxen Max

Anna4077
4/16/13, 9:57 PM
#13

Just nu är jag i en svacka och det känns som nästan alla myndigheter är emot mig så innan jag agerar vill jag kolla med någon annan. Vet med mig att mina känslor i såna här perioder ibland bara flyger iväg med mig och inte riktigt är rimliga till situationen. Känns skönt att det är fler som tycker liknande som jag

Anna och taxen Max

Annons:
[Xenomorphine]
4/16/13, 10:00 PM
#14

Nu har jag inte läst alla svar. Men varför kan du inte få bättre värktabletter istället för att börja med p-piller?
Jag har under många år haft depressioner till och från. Och jag gick på p-piller under alla de åren. Min läkare på psyket sa att jag absolut skulle sluta ta p-piller då det kunde göra så att jag faktiskt blev mer deprimerad. Även min psykolog sa det. Så att du blir rekommenderad att börja med p-piller för att må bättre låter helt befängt :O

[Xenomorphine]
4/16/13, 10:02 PM
#15

Och det var på minipiller jag åt, Cerazette.

Anna4077
4/16/13, 10:15 PM
#16

#14 jag fick värktabletter men jag har problem med mer än smärta. Kan vara allt från illamående, ont i magen, kort humör och allt annat man kan tänka sig. Dom tror det har en koppling med allt just nu. Jag har ätit cerazette tidigare och antog att det var det naturliga valet om nytt p-piller skulle sättas in men av någon anledning så blev det inte så. Den funkade klockrent från dag ett. P-stav med samma hormoner funkade också. Anledningen till att det inte funkar för själva mensen är att jag äter en tablett som påverkar levern och den neutraliserar p-pillret. Min mamma hade problem med sin mens och fick ta bort livmodern (bland annat det handlade om något mer) det är uteslutet i mitt fall men känns inte riktigt som dom tar mig på allvar. Å andra sidan har jag som sagt en period just nu då mina känslor inte riktigt är rationella och logiska ibland. Jag ska prova nu men jag har inte några stora förhoppningar. Har sagt att jag provar i två veckor. Om biverkningarna inte gått över då (sist spydde jag en hel sommar) så slutar jag.

Anna och taxen Max

[Xenomorphine]
4/16/13, 10:31 PM
#17

Kan du inte be om ett annat alternativ om du är osäker på p-piller? Det finns ju medicin mot pms och mensproblem. P-piller låter inte som något bra alternativ (enligt mig då). Det är aldrig bra att ta hormoner om man inte absolut måste. 

Jag ska väl egentligen inte uttala mig så mycket då jag inte kan särskilt mycket om det, bara det jag har fått höra av min psykolog och mina läkare på psyket. 

Men tänk på att när du har ätit p-piller ett tag så kan det ta upp till 6 månader eller mer innan alla effekter har avtagit. Min läkare sa att även om jag slutade med p-piller (för att se om depressionen lättade lite) så skulle vi inte kunna veta helt säkert förrns efter ett halvår.

Tyvärr så är det så att många läkare inte vet vilka effekter p-piller har på kroppen förutom att det minskar risken att bli gravid. Jag gick till många olika läkare och barnmorskor (hälsocentralen, ungdomsmottagningen, sjukhuset osv) under de år jag gick på p-piller och inte en enda nämnde någonting om att det kunde påverka dåligt mående till det sämre. 

Huvva det låter inte roligt att få sådana hemska biverkningar :/
Jag hoppas det löser sig för dig, så bra det bara kan!

Anna4077
4/16/13, 11:07 PM
#18

Tydligen äter jag redan såna man brukar ge vid pms problem. Låter lite oroväckande när du säger att det påverkade din depression negativt. En del till att jag är så negativ är också att jag egentligen vill skaffa barn. Då känns det som att vi går åt fel håll. Sambon vill inte börja försöka fören vi hittat ett yrke som funkar med min sjukdom (logiskt). Allt känns bara så fel med det. Men jag har sagt att jag ska prova. Gör det mest för ett visa att jag hade rätt. Psykisk sätt mår jag lite bättre än tidigare. Iallafall verkar det vara på väg åt rätt håll. Va livrädd att det var en ny depression. Då hade bäbis fått vänta svin länge. Jag vill ha nu…

Anna och taxen Max

viktoria91
4/16/13, 11:36 PM
#19

Är ju bättre att ta tag i dig och må både psykiskt och fysiskt bra innan du skaffar barn.

Anna4077
4/16/13, 11:39 PM
#20

#19 jo hade jag inte jobbat på det hade jag redan haft en bebis :) tänker inte stoppa in ett barn i en miljö som ens kan vara osäker.

Anna och taxen Max

Annons:
CelsiusT
4/17/13, 1:27 PM
#21

Har inte läst alla svar, läste bara #0 och min reaktion är att man inte bör börja äta p-piller om man mår psykiskt dåligt. P-piller är hormoner och det är väldigt vanligt att det påverkar psykiskt mående i negativ riktning, har faktiskt aldrig hört att det kan påverka i positiv riktning. 

Många unga tjejer idag får anti-depressiv medicin, men jag har aldrig hört att läkarna frågar dessa tjejer om dom äter hormoner. Jag fick inte frågan när jag fick anti-depp utskrivet och det dröjde många år innan jag insåg att jag bara preppades med fler och fler anti-depp utan att man ens frågade om jag äter p-piller. Kände plötsligt att jag behövde hitta mig själv i allt detta och då slutade jag med p-piller direkt, började efter några dagar (när jag pratat med läkaren) att trappa ner på antidepp och slutade helt efter 2v och har inte behövt antidepp sedan jag slutade med p-piller. Har haft svackor men inte någon gång fallit in i depression igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anna4077
4/17/13, 1:35 PM
#22

#21 ja det låter ju väldigt skumt :S äter massor av mediciner så jag hoppas jag klarar mig undan depression annars kommer jag flyga på dom i full kraft. Min psykiatriker satt i en timme och babblade om varför jag borde äta p-piller… Känner mig ännu mer förvirrad.

Anna och taxen Max

CelsiusT
4/17/13, 1:41 PM
#23

Det är ju dom här negativa effekterna som p-piller-industrin jobbar på ständigt, det är därför det kommer nya p-piller med mindre hormoner i. Det är inte för att hormonerna har så positiv effekt på vårt mående utan det är såklart för att det påverkar oss negativt som är anledningen till att man vill ha p-piller med låga hormonhalter i.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Zorita]
4/17/13, 4:19 PM
#24

Ja jag kommer försöka hålla mig borta från piller i fortsättningen eftersom jag insett att de gjort mitt humör alldeles uppåt väggarna. Den månaden där jag var mellan p-piller och gravid mådde jag bättre än på länge! Och då hade jag ändå piller som skulle funka bra om man hade depression enligt läkarna.

Anna4077
5/3/13, 7:31 PM
#25

Andra dagen med p-piller. När jag vaknade trodde jag att det funkade ok men har inte kunnat hålla ner något idag. Inte ens vatten. Hoppas att jag är sjuk även om jag inte har feber. Önska mig lycka till

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: