Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2853 ggr
Yolle
4/16/13, 1:16 PM

inflyttningsfest, tänka på och lappar i svalen?

Jag har bott i min lägenhet i över ett år, men det är först nu jag kan ha inflyttningsfest (av diverse olika anledingar som alla har med soc att göra)

Jag har inte varit på så många fester så jag är inte så bra på detta. Men tänkte att jag står för stället att vara på, musik, lite snacks. Vet inte dock vilka snacks jag ska välja… Popcorn, chips, salta pinnar eller jordnötter. Målet är att det ska vara billigt, men ändå så folk har två sorter att välja på… Musiklista har jag redan gjort, ca 150 låtar med allt från irländsk folkmusik, till metal, spice girls och vidare. Plats i kylskåpet för folks dricka. Något jag glömt? Funderar på att låna min brors discoljus baraför att det är kul. Men aa, något viktigt som jag måste ha med?

Men då va det den där saken som kallas för grannar. De har fest för jämnan, men vet inte vad de ska tänka om att jag har fest. De är högljudda, bryr sig inte om att sänka när man knackar på och de sätter inte upp några lappar. Eller aa, det brukar komma upp lappar i efterhand från folk som fått fimpar på sina balkonger/trädgårdar, fått saker förstörda och fått stå ut med att hunden skällt hela natten osv.  De som blivit drabbade av festandet med andra ord. Störningsjouren tycks inte komma på besök så ofta heller.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ingen annan sätter upp lappar/lägger i brevinkastet. Men jag tkr att det är allmänt hyffs. Men ändå, det är ju inte så man gör i huset. Sätter man upp lappen samma dag, eller om man lägger i brevinkastet, ska man göra det några dagar innan? Vad skriver man på en sådan lapp? Ska man skriva ner sitt telnr så de kan slänga iväg ett sms istället för att börja springa i trappor? Om man lägger i brevinkastet, ska man lämna till alla grannarna, eller bara de som bor så de kan tänkas störas?

Jag vill ha världens fest, men vill inte heller stöta mig med grannarna. En har jag visserligen redan stött mig med, men det beror på att hon inte fattar att det inte är okej att dra igång musik (hög volym) vid 1-2 en vardagskväll. Vet ju även att jag stör mig på när hon har fest, hon varnar ju inte…

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
Honestyisdead
4/16/13, 1:21 PM
#1

Jag hade lagt en lapp som berättar att man ska ha fest och det väntas gå lugnt till. Men om någon i huset blir störd får de gärna ringa på och berätta detta så ni blir medvetna om det. Hade lagt lappen ett par dagar innan festen ska vara.

Anna4077
4/16/13, 1:32 PM
#2

Jag skulle tänka på volymen på musiken. Man behöver inte ha på högsta volym. Ganska enkelt. Tänk på att det var du som var grannen och hur du önskar att saker och ting sköttes. En lapp låter jätte bra. Även om ingen annan gör det så kanske du sätter ett gott exempel i den frågan. Snacks brukar några billiga salta pinnar, nötter och någon billig chips påse vara uppskattat. Ingen bryr sig om märket på en fest. Roligare med fler saker än dyra chips :)

Anna och taxen Max

ChristineL
4/16/13, 1:36 PM
#3

Ja, sätt upp en lapp några dagar innan! Personligen tycker jag inte nötter är bra partysnacks då det är så många som är allergiska. Men chips, popcorn, salta pinnar och godis funkar alltid.

Räkna inte med att någon kommer hålla sig till låtlistan ;) Till en början ja, men det händer alltid att någon "bara" ska köa en låt. Och ljudnivån höjs gärna så håll ett öga på det så det inte blir för högt.

Yolle
4/16/13, 2:16 PM
#4

Vad det gäller ljudnivån så är jag inte alls förtjust i höga nivåer själv. brukar ha runt 10 på tvn, mina vänner "måste" ha 30 eller högre för att kunna höra. Sedan brukar jag iaf när jag är hemma och bara tar det lugnt sänka musik eller tv allt eftersom kvällen går, så jag tror jag kommer göra så även under festen. Sedan vill jag ju att folk ska kunna konversera utan att behöva känna att de ska överrösta musiken.

Håller på att fixa ihop ett snyggt fb-event, kanske be folk komma med önskelåtar där. så man slipper att folk går fram till datorn och pillar. tkr att det är nästan det värsta när man är på fest, att folk ska stå och pilla med någon annans dator, och gör en det så gör resten det oxå. och helt plötsligt så står hälften vid datorn nästan konstant.

men då kör jag med popcorn, lättsaltade chips och lite salta pinnar. poppar ju själv, så en påse blir ju bra. två påsar chips? två dubbelpaket salta pinnar? eller räcker en? Jag skrev i inbjudan (som ännu inte är skickad) att om det är något speciellt snacks de vill ha får de ta med det själva. Finns ju de som har någon form av chips de alltid äter. Och jag tål ju inte så mkt, och jag köper ju bara sådan jag tål själv, annars känns det bara dumt.

Men lapparna kanske ska skriva något sådant här:

"Hej kära granne. Jag tänkte ha fest den ___. Jag hoppas att ni kan ha förståelse för att vi kan bli lite högljudda, även om vi såklart ska göra vårat bästa för att hålla en okej nivå under hela kvällen. Skulle vi störa så är det bara att ringa på, alternativt slänga iväg ett sms till nr ___. MVH Yolle i lgh 308"

Hur låter detta?
Sedan en sak till, köper ju såklart pappmuggar som folk får dricka ur. Det är aldrig kul med krossat glas. De jag tänkt köpa finns bara i 25-pack. tror vi blir runt 15-20st. Borde räcka med ett paket va? Sedan får jag väl löse det med is… Det brukar iaf jag vilja ha. Men det är ju iaf dyrt. Funderar på om man ska skaffa en shaker till mig… vet inte hur bra olika alkoholsorter blandas, kanske räcker med att bara röra runt?

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

PogoPedagog
4/16/13, 2:32 PM
#5

Skriv med något på lappen om att det inte ska bli en vana att du har fest eller liknande. Tänker att det är större chans att folk har överseende med hög volym om de vet att det inte ska upprepas varje vecka.

Yolle
4/16/13, 2:42 PM
#6

#5 at jag itne tänkte på det. det ska helt klart vara med :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Annons:
[Tuulikki]
4/16/13, 3:58 PM
#7

Om ni blir runt 25 st tror jag inte att ett 25-pack muggar räcker. Det brukar slarvas bort och glömmas vems som är vems och då är det alltid bra att kunna ta nytt :)

ChristineL
4/16/13, 4:55 PM
#8

Minst dubbelt så många muggar som antalet personer! Ett dubbelpack med salta pinnar tror jag räcker och två olika sorters chips. Och folk kommer pilla på datorn ändå ;)

Yolle
4/16/13, 9:19 PM
#9

Vi blir nog runt 15-20. Det är pappmuggar jag tittat på för på dem kan man måla ^^

Nä, köpa två sorters chips är inte bra. då måste jag köpa ett dyrt märke för att kunna tåla de som är goda (ja, jag är ego) och dyrt har jag ju inte råd med.

Skadar ju inte att försöka hindra dem iaf :P

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Upp till toppen
Annons: