Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 5791 ggr
[helenal]
2013-04-17 11:43

Delar ni på mat och hyra?

Hej. Ni som bor ihop hur gör ni med mat och hyra? Detta är snart 3 månaden vi bor ihop. Första månaden stod jag för maten då jag hade hyra kvar o betala på gamla lgh denna månaden betalade jag halva hyran och även all mat? Varje gång vi har handlat har jag fått betala maten. Jag blev helt chockad när jag,han och hans föräldrar kom in på sambons hyra och jag berättade att jag betalar halva hyran inte lånet på lägenheten o d sa min sambo:och maten! Då trodde jag han menade och halva maten vilket jag svarade självklart på men nu i efterhand menar han all mat! Jag lägger då totalt fem sex tusen i månaden och han bara tre på lån och hyra… Och han tjänar mer! Idag skulle jag testa honom och skrev om han kunde handla mat då jag skall jobba och hinner inte innan jobbet då börjar han argumenterá Mot mig och skriva: de tar väll inte fyra timmar att lämna hunden och åka till jobbet,klart du hinner handla innan! Alltså menar han allvar tänker jag… Blir väldigt förbannad. Hur gör ni?

Annons:
Fridaaaa
2013-04-17 11:49
#1

Vi delar på mat och hyra 🙂
Vi tar ut ungefär vad vi handlar mat för. halva var ungefär 🙂
Eller står jag för maten och han hyran plus bredbandet någon månad osv, försöker göra det så rättvist som möjligt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[helenal]
2013-04-17 11:58
#2

1# ja de verkar bra:)

kvinnan
2013-04-17 11:58
#3

Den som tjänar mer betalar lite mer. Annars hjälps vi åt med allt

Åsa S
2013-04-17 12:12
#4

Tycker nog man ska sitta ner och diskutera detta och göra det så rättvist som möjligt och nej det är inte OK du betalar all mat ifall det innebär dina kostnader blir mycket högre totalt sett alt får du väl säga att du drastiskt måste dra ner matkostnaden så du får samma kostnad som han per månad, tror inte han vill leva på makaroner med ketchup eller linssoppa.

Tycker nog man ska gå igenom alla utgifter som kan uppkomma och komma överrens om hur man ska föredela kostnaderna sinsemellan + kanske även lägga upp en plan för sparande till gemensamma saker som ex. semesterresor

Och tänk dig för noga en vanlig kvinnofälla vid samboskap är att kvinnan handlar mat, kläder, betalar försäkringar medans mannen betalar för bil, båt, sommarstuga etc. Blir det en separation kan mannen ta med sig alla sina dyra leksaker eftersom såna saker inte omfattas av sambolagen utan är enskild egendom, det är bara bostad man införskaffat tillsammans och saker man köpt gemensamt till bostaden man delar på vid en separation. Och har kvinnan flyttat hem till en man som redan hade bostad är man ju ännu mer illa ute för då har man ju ingen rättighet till den bostaden heller utan man har ingenting då man måste flytta.

(man kan skriva samboavtal för ge lite mer trygghet)

[helenal]
2013-04-17 12:15
#5

Kan man skriva samboavtal fast det är hans bostad? Hur funkar de? För just nu kan han egentligen säga hejda o jag måste dra..känns sådär..

Honestyisdead
2013-04-17 12:23
#6

För mig är det självklart att man betalar hälften var när det kommer till hyra och mat. I alla fall i den mån man kan. Och i ert fall kan han ju definitivt betala för sig. Låter mycket konstigt att han låter dig som tjänar mindre stå för mer än vad han gör.

Vem betalar elen? TV licens?

Annons:
Åsa S
2013-04-17 12:25
#7

Ja det är ju då man måste skriva avtal ex. att du kan få bo kvar ifall din sambo avlider så du inte måste bli bostadslös samtidigt etc.

Fast även nu kan han inte be dig dra har för mig han måste ge dig 3månaders varsel så du har tid hitta en ny bostad, fast det är nog inte kul bo ihop ifall man gjort slut.

[rumelle]
2013-04-17 12:27
#8

Jag står för allt eftersom min sambo inte har någon egentlig inkomst. Ser det som våra pengar och inte "mina eller dina".

ChristineL
2013-04-17 12:27
#9

Nu har vi hus, men vi står gemensamt på lånet och gemensamt på huset. Vi delar alla gemensamma räkningar typ 50/50, i den mån jag kan, då han tjänar betydligt mer än mig. Varje månad sätter vi in pengar på gemensamt ica-kort som vi handlar maten på så det går in bland räkningarna. För mig är det självklart att dela så lika som möjligt, ibland fattas det ett par tusen för mig och då är det helt okej, det blir aldrig tjaffs om pengar. 

#5 - Klart ni kan skriva samboavtal, du står väl skriven på samma adress? http://www.samboavtal.org/ Använd er av en mall eller skriv eget.

Honestyisdead
2013-04-17 12:28
#10

#7 Kan man läsa det någonstans? Att man inte kan kasta ut någon ur sin egen lägenhet om det tar slut? Står in TS på kontraktet så har man väl ingen rätt att stanna?

PogoPedagog
2013-04-17 12:32
#11

Egentligen måste jag säga att det faktiskt är dumt av er att inte gå igenom allt sådant innan ni flyttade ihop! Även om man är superkära så är det så viktigt att prata igenom allt sådant då man kan ha jätteolika åsikter om vad som är en rättvis fördelning av arbete och pengar.

Vi gör iaf så att vi har helt gemensam ekonomi men det fungerar bara tack vare att vi pratat och pratat och pratat;)

[helenal]
2013-04-17 12:32
#12

6# i dom 2000 jag betalar för hyran ingår el och allt. Så de delar vi lika. Men mat är dyrt speciellt när jag handlar för båda. Blir ju tre tusen till där. Och han betalar tre tusen totalt då han får två tusen av mig varje månad. Skall fråga honom ang samboavtal.. Han kommer nog inte vilja de tror jag då detta är hans lägenhet men jag vill samtidigt ha en trygghet. Skall bli intressant och se om han handlar hem mat eller inte idag..plus han har bil också jag får gå och handla mat och bära tunga matkassar

[helenal]
2013-04-17 12:36
#13

#11 borde vi gjort;)

Annons:
Afturelding
2013-04-17 12:45
#14

Vi har gemensam ekonomi, så problemet uppstår inte hos oss.

Hade vi dock haft delad så hade det varit naturligt att min sambo betalar det mesta, eftersom att han har fyra gånger större inkomst än jag.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Åsa S
2013-04-17 12:48
#15

Han låter dig släpa hem matkassar medans han glider runt i bilen?

Är det här nån du ser en framtid med egentligen? du tror inte han vill se till så du inte blir hemlös ifall han avlider etc. för att det är hans bostad har man valt att flytta ihop vill man väl varandra väl och vill att ens sambo ska ha det bra även vid oförutsedda händelser. Väljer man att bli sambo måste man nog vara mer inne på att se det som våran bostad och våra saker och att hjälpas åt.

Hoppas du står i bostadskö el dyl ¨så du har ett val ifall han inte klarar av att dela med sig mer av "sina pengar och bostad".

Destany
2013-04-17 13:19
#16

Vi har gemensam ekonomi men innan vi skaffade det så betalade vi hälften var av hyra, mat o el o sånt

Anna4077
2013-04-17 13:25
#17

När vi flyttade ihop studerade jag men fick inga pengar. Jag tyckte det var dumt att flytta ihop då jag inte kunde betala för mig men min sambo brydde sig inte om det. Har varit tydlig med att jag är sjuk och vet inte hur mycket jag kan jobba. Han bryr sig inte alls om det utan vill vara med mig ändå. Vi har gemensam ekonomi och de få kronor Jag får kommer in på samma konto som hans lön. Det enda vi har separerat är tex stora summor pengar. Fick pengar av min pappa efter farfar dog, det ligger på mitt konto även om det används till oss båda. Han fick en större summa av sin mamma att köpa en bil för. Skulle vi gå isär är det inget jag tänker bråka om. Det samma med pengar jag ärvt. Men sen kommer vi använda dom tillsammans men vill inte bli av med pengar min far gett mig (eller min farfar rättare sagt) om vi går isär när hans större summor är säkrade. Jag fick större summor av mitt försäkringsbolag men dom köpte vi grejer av tillsammans och det är ju våra. Kanske tänker lite orättvist när jag använder hans pengar till mat och sedan säkrar arvegods men just arvegods känns lite speciellt. Han visste ju min inkomst när vi blev tillsammans. Dom pengarna jag fick efter farfar vill jag använda till en resa till kanske ska göra eller bebis som kanske kommer så vi har liksom valt att gömma dom där. Känner mig egoistisk men ja. Han har ju sitt arv säkrat och då borde jag väl få ha mitt?Det bär ju bara om vi går isär eller han skulle gå och dö eller något. Skulle inte vilja bråka om det med hans mamma.

Anna och taxen Max

Leyvas
2013-04-17 16:50
#18

Jag och min ex handlade när det passade och sedan var det varjes ansvar att behålla kvitton för allt gemensamt man hade köpt.. och sedan delade vi på det i slutet av månaden. Inte så komplicerat, hjälper med en pärm eller liknande som man kan lägga alla kvitton i :)

pyromanen
2013-04-17 18:09
#19

Vi slår ihop alla våra inkomster på pappret varje månad, sen betalar vi därav alla räkningar som inte är privata. Sen sätter vi av pengar på ett gemensamt hushållskonto (som båda har kort till) för närmaste månaden. Resten av pengarna delar vi lika till hans och mitt privata konto.

Det är nog smart att prata igenom hur man vill ha det  INNAN man flyttar ihop.

Destany
2013-04-17 18:32
#20

TS hoppas du inte tar illa vid dig nu men du har skrivit många trådar här inne om ert förhållande så jag måste säga att jag tycker att ni verkar ha kommunikationsproblem o du borde fundera över om det verkligen så här du vill ha ditt liv

Annons:
Honestyisdead
2013-04-17 19:21
#21

TS; Får man fråga hur det kommer sig att ni inte gick igenom sådana viktiga saker innan du flyttade in till honom? Du skrev ju en tråd om att han inte ens verkade vilja att du flyttade in.

Jag och killen ska förmodligen flytta ihop i sommar, i en gemensam lägenhet. Pengafrågan kommer avhandlas innan dess, och är egentligen redan klar.

PogoPedagog
2013-04-17 21:04
#22

#21 Låter smart men kom ihåg att prata igenom annat oxå, framför allt städning:) Det en person kallar städning kallar en annan sjukt pedanteri hehe.

Honestyisdead
2013-04-17 21:09
#23

#22 Självklart. Vet redan vem städningen kommer ligga på 😎
Vi har bra koll på läget. Den som är hemma mest tar också lite mer av uppgifterna i hemmet. Men aldrig allt. Och då båda jobbar delas allt.

[helenal]
2013-04-18 00:54
#24

21# de var inget planerat egentligen. Jag tyckte min lgh var för dyr och sa till honom att jag skall säga upp lgh och bo hos en vän under tiden jag söker billigare bostad o hans svar var att jag kan flytta in till honom under tiden jag verkligen hittar en bostad jag vill ha. På den vägen var de… Och vi pratade tyvärr inte igenom matkostnader o dylikt just då sedan har jag tänkt att det är en självklarhet att man delar på maten och inget man borde sitta o göra upp om men tydligen är de inte lika självklart för honom;) vilket jag finner väldigt märkligt. Sunt förnuft liksom

[helenal]
2013-04-18 00:58
#25

20# han har många fina sidor som jag gillar och vill leva mitt liv med honom men håller med om att kommunikationsbrist är de absolut och det är delvis mitt fel också såklart. Vet att jag är för snäll och känns som han möjligen uttnytjar den sidan lite. Jag är inte jättebra på att diskutera eller argumentera heller om jag inte är flyförbannad då är jag rätt bra;)

[helenal]
2013-04-18 00:59
#26

15# mm han gjorde de några ggr men nu kör han mig när vi skall storhandla men fortfarande jag som betalar maten

LinneaJohaanson
2013-04-18 01:06
#27

Vi betalar allt 50/50. 
Ibörjan hade jag inte mycket pengar till lön och han hade mer pengar och då fick han betala mer men nu när jag tjänar mer så ja, betalar jag mer. Det går rätt jämt ut. Ibland betalar han någon möbel och ibland jag, vi räknar inte på det kanske exakt liksom, vi kollar över helheten. Och vi har ju långsiktigt tänk att vi ska leva tillsammans framöver också, hela livet. Så på någon väg jämnar det ut sig under alla år så att säga!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Annons:
Kalle-B
2013-04-18 11:19
#28

Vi har i princip sen vi flyttade ihop haft helt gemensam ekonomi. Men det var nog vanligare förr. Vi flyttade ihop nån gång på 70-talet.

Sedan många år är min fru sjukpensionär - hennes pengar skulle inte räcka till det liv hon lever, hon är i princip ekonomiskt beroende av mig.  Inte kul, men det är så livet kan gestalta sig. Inget man planerar i förväg liksom.

[Zorita]
2013-04-18 11:37
#29

Min sambo betalar det mesta, men det är för att jag inte tjänar så mycket just nu. Jag betalar alltid när jag kan och majoriteten av mina pengar går till mat och lite hyra, sen får jag en slant över till kläder ibland.

Det låter dock jättekonstigt att den ena skulle betala för all maten trots att båda tjänar pengar. Sånt tycker man ju hör till vanligt vett, att båda betalar för sig och hjälper till med handligen så gott de kan. Jag gick inte igenom det med min sambo när vi flyttade ihop men det kändes liksom givet. Vad händer om du köper mat bara till dig själv i fortsättningen?

annikanyfiken
2013-04-18 13:16
#30

TS; men hur förklarar han varför han ska betala MINDRE när han tjänar MER? Vad säger han för anledning?

Åsa S
2013-04-18 14:42
#31

Han erbjöd dig flytta in medans du söker billigare bostad säger du.

Kan ju vara så att han inte ser dig riktigt som en sambo utan mera som en inneboende och att han varit snäll och hjälpt dig ur en knipa och att du är skyldig honom en massa gentjänster och därför inte har några problem med att du betalar mer. Vill han att du bor kvar eller är dealen fortfarande att du bara bor där medans du söker billigare bostad?

[helenal]
2013-04-18 17:05
#32

31# vi planerar att köpa en garderob jag kan ha i sovrummet där jag kan ha mina kläder o vi har inte nämnt något att jag skall flytta osv. Tror han mer la upp de så för att de skall låta mindre seriöst då han verkar rädd för att binda sig men möjligt han ser mig som en inneboende men då betalar man sin egen mat isåfall för de gör ju inneboender?;) Jag har faktiskt inte handlat hem någon mat alls nu. Jag bad han göra de men tror inte han gjort de idag. Jag jobbar från 8-20 idag och jag bad därför han handla efter hans jobb,han har slutat nu men tror inte han gör de tyvärr:( och nu fick jag ett sms: älskling vad skall jag äta idag då? Mitt svar: jadu jag har som sagt inte hunnit handla mat hem pga av mina arbetstider så ingen aning..då svarar han: lugnt jag löser ngt själv. Jag känner att jag orkar inte både hålla på med heltidsjobb,städning ,handla och laga mat. Jag är helt utmattad. Inte så att han vill ha nudlar heller utan bra mat och gärna varierar.jag älskar att laga mat och hade inte haft problem att göra de om han någongång handlade hem mat.

[helenal]
2013-04-18 17:08
#33

För mig är de sunt förnuft som gäller när man bor ihop även om det är tillfälligt elle vad de nu är så delar man lika. Har ingen lust att lägga pengar på massa mat jag tjänar inget på de i längden och jag vill faktiskt handla ngt till mig själv emellanåt.han kan ju köpa både nya kläder och massa saker till sin mc men jag kan inte de på samma sätt då jag har mataituationen att tänka på o de går faktiskt åt mycket mat på en månad.

Honestyisdead
2013-04-18 17:15
#34

Det du borde börja med är att kolla om han vill att du ska bo kvar eller inte.

Annons:
Destany
2013-04-18 17:17
#35

TS ni borde verkligen prata ut om detta o komma på en lösning ni båda e nöjda med

[helenal]
2013-04-18 17:18
#36

34# ja de vill han. Vi bor ihop o är sambos. Det har han sagt till sina vänner också osv så ja vi bor ihop.

Honestyisdead
2013-04-18 17:20
#37

Ok, innan skrev du att han inte har sagt det, utan det är vad du tror.
Med tanke på era övriga kommunikationsproblem kanske det vore läge att höra honom säga det, inte bara gissa.

[helenal]
2013-04-18 17:24
#38

Vi har inte sagt rakt ut till varandra åh vi är sambos men när vi pratat med andra så har vi sagt de till dom och hans mamma sa i helgen att ja de va bra att ni flyttade ihop så slapp båda era utgifter med hyran då du ändå var hos honom hela tiden så är de ju bättre och dela på den. Men jag kan fråga honom för förtydligandes skull ikväll om vi är sambos eller om jag bara bor där tillfälligt men vad de än är så anser jag att man skall dela på kostnaderna som båda förbrukar.

Honestyisdead
2013-04-18 17:33
#39

Visst ska man dela ändå.
VAr mest för din egen skull så du kan vara säker på vad som gäller.

Vannelie
2013-04-18 17:35
#40

Ja det är klart att vi delar på mat och hyra. Låter konstigt att han inte ens vill betala hälften om han tjänar mer

Intehärutandär
2013-04-18 17:37
#41

Jag var sambo med en klasskompis på gymnasiet - och vi delade på hyra, el, rengöringsprodukter samt basvaror. Sedan är hon köttätare och jag vegetarian, så det separerade vi på. Det var det enda. 

Som partner har jag alltid valt särbo-livet, men delat då vi gjort något ihop. Betalat halva maten vi köpt för middag t ex.

Annons:
[helenal]
2013-04-18 18:19
#42

40# snål eller bara bekväm tror jag

Sweelin
2013-04-18 18:20
#43

Vi har ett gemensamt konto och ett varsitt privat. Och då gör vi så att vi räknar ihop allt som är gemensamt så som katterna, mat, hyra, el, tv osv, delar det på två och lägger in pengar från båda kontona och betalar där ifrån. Sedan så har vi egna pengar som vi gör lite vad vi vill med 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[helenal]
2013-04-18 18:34
#44

Känns mer och mer att han inte ser mig som sin sambo faktiskt men tack så nycket för att ni delade med er hur ni gör, de fick mig att få mer inblick och en rejäl tankeställare…

dejtbar
2013-04-18 18:38
#45

För mig är det bara självklart att man delar på mat och hyra och att om den ena tjänar mer så kan den ju betala lite mer också, inte mindre😮

kkkristina
2013-04-18 18:47
#46

Jag tycker det låter som han tycker det är bekvämt att ha en inneboende bara som sköter det mesta i hemmet och som betalar det mesta också. Jag skulle känt mig utnyttjad.

Gia91an
2013-04-18 19:22
#47

Håller med KKKristina. Jag skulle också kännt mig utnyttjad. Inte okej alls!

Här gör vi så att jag betalar räkningarna (de flesta) och han maten. Får jag slut på pengar så ger han mig en del så jag kan roa mig typ. :P Funkar bra… Vi har samma inkomst (lån) och det blir inte orättvist.

idaaforsling
2013-04-18 19:27
#48

Jag och min sambo säger aldrig dina/mina pengar. Han får cirka 20000/25000 i månaden medan jag får 4000/6000 då jag studerar. Han betalar hyra, tv, bredband m.m. Sedan turas vi om att betala maten (handlar alltid tillsammans). Tar mina pengar slut så betalar han resten.

Han visste dock om det med pengarna innan vi blev sambos och var helt med på det och bryr sig inte så länge jag gör vad jag kan för att bidra med inkomst.

Annons:
[helenal]
2013-04-18 19:45
#49

Nu har ju inte vi suttit ner eller planerat att åh vi ska bli sambos utan var mer att jag flyttar in då min gamla hyra var för dyr och ja jag känner mig uttnytjad och ärligt talat helt slut i kroppen o huvudet då det är jag som både inhandlar och sköter matlagning. Ikväll gör han sin egna mat och känns befriande! Jag vet bara inte hur jag skall lägga upp de d jag inte vill känna mig snål eller otacksam om han nu anser att utan honom hade jag inte haft någonstans att bo då han nämnt det vid ett tillfälle

kkkristina
2013-04-18 19:53
#50

"Det är jättesnällt av dig att jag får bo här men jag känner att det blir för mycket när det alltid är jag som ska handla all mat och gå och kånka på tunga kassar. Och sen är det ju jag som lagar maten också. Det skulle kännas mycket bättre om vi kunde hjälpas åt med sådana saker. Och du som tjänar mer kan inte du betala lite mer så att det blir mer rättvist?  Som det är nu känner jag mig mest som en inneboende tyvärr. Hur ser du på saken?"

Så kan du säga

[helenal]
2013-04-18 20:05
#51

Han har nu lagat mat till sig själv utan att fråga eller ens kolla om jag är hungrig när jag slutar jobbet. Säger bara en sak: skit ska ha skit

[helenal]
2013-04-18 20:06
#52

50# tack skall säga så:)

idaaforsling
2013-04-18 20:06
#53

Då kan ju du göra samma sak, bara laga åt dig själv. Gör de ett par dagar så läre han inse och uppskatta vad du gör. Då kanske det går att prata sans med han?

Gia91an
2013-04-18 20:11
#54

Jag och min sambo flyttade ihop direkt, utan att snacka om det och det funkade bra från början ändå. Man ska hjälpas åt och så är det.'

 Det där som din sambo håller på med låter bara så oerhört otrevligt. Jag hade nog inte ens stannat kvar hos honom.

[helenal]
2013-04-18 21:32
#55

53# kom hem nu o sa: vad gullig du är som verkligen tänkt på att laga mat till mig o han säger vadå du sa inte att du ville ha o då brast de! Jag sa: men tänk lite själv,behandlar jag dig så? Nej jag tänker för två medan du bara tänker på dig själv! Jag bad dig handla hem mat men de har du inte gjort o nu har jag fått handla efter jobbet ändå för jag visste att du inte handlat hem mat ändå har du handlat pyttipanna till dig själv men inget mer,yoghurt eller något o du går o köper kläder till dig och jag lägger all pengar på mat till oss! Fyfan så gick jag in i duschen. När jag kom ut så stod han o lagade mat till mig o kramade om mig men inte sagt ngt mer ang de jag sa.

Annons:
ettlitetalias
2013-04-18 21:59
#56

Och det ar i sana lagen som det ar viktigt att prata igenom situationen pa riktigt nar ilskan har lagt sig! Sag att du blev sa arg, for att du kanner att han inte behandlar dig rattvist. Du betalar all mat, lagar all mat och ser efter honom, medans han spenderar alla sina pengar och all tankekraft pa sig sjalv. Prata igenom det lugnt och sansat. Ni MASTE borja kommunicera battre om ni ska halla ihop.

[helenal]
2013-04-18 22:16
#57

56# ja men jag är fortfarande upprörd och har svårt att krama om honom för känns som hans betjänt/hemhjälp o det vill jag verkligen inte vara så skall samtala med honom nu

Fridaybrew
2013-04-19 08:43
#58

TS: Se till att du inte betalar något för räntor och amorteringar för det ska inte räknas in i boendekostnader, det är i själva verket ett sparande.

Månadshyran/avgiften däremot kan ni gott och väl dela 50-50. För betalar du hälften av avgift+räntor+amortering så skänker du i princip bort pengar till hans spargris (som är lägenheten).

/Fridaybrew

[helenal]
2013-04-19 09:28
#59

58# jag betalar hälften av hyran:)

[helenal]
2013-04-20 23:18
#60

Kan någon ta bort denna tråd

amandanill
2013-04-20 23:21
#61

varför ska tråden tas bort? Hur har det gått för er?

[helenal]
2013-04-20 23:23
#62

Han har lyckats läsa alla inlägg utan att vara medlem trodde detta bara var för medlemmar så ta bort denna!

Annons:
[helenal]
2013-04-20 23:32
#63

Snälla ta bort den så fort ni kan. Inga glada miner hör hemma just nu

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: