Annons:
Etikettoff-topic
Läst 843 ggr
Honestyisdead
2013-04-25 13:53

Hjälp med tips inför flytt

Jag ska flytta nästa månad och skulle gärna ta emot lite tips om vad det är man ska göra innan flytten.

Har adressändrat
Sagt upp internet
Anmält att elen ska flyttas
Köpt flyttlådor, silkespapper och bubbelplast
Ordnat med flytthjälp

Vad är det mer jag behöver göra?
Hur fungerar det med TV licensen? Ska jag avanmäla det och anmäla nytt efter flytten? Och hemförsäkringen, går det automatiskt eller ska man avanmäla den och skaffa ny?

Annons:
Frida
2013-04-25 13:59
#1

TV-licens och hemförsäkring måste du ringa och flytta, ska inte krävas avanmälan/nyanmälan. Kolla bara över ifall du behöver utöka hemförsäkringen för det nya boendet pga fler/färre personer eller andra omständigheter (dyrare prylar, säkerhetsdörr osv).

Bra att tänka på är att flyttstädningen tar lång tid, bra mycket längre tid än vad man tror. Gissar lite krasst att du bor i hyresrätt, kolla i sådana fall om hyresvärden har en checklista för städningen, det kan underlätta en hel del för dig för det är lätt att missa saker som man annars inte brukar städa.

Ett hett tips är att inte fylla lådorna till bristningsgränsen. Lägg hellre i sådana fall några få tunga saker i botten och fyll på med lätta saker. Kläder och mjuka saker fraktas annars enkelt i sopsäckar.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

PogoPedagog
2013-04-25 14:00
#2

Försäkringar har jag iaf behövt kontakta själv för att få rätt adress till. Sedan är det ju eventuella tidningar och sådant. Tv-licensen har däremot alltid kommit rätt av sig sjäv.

Sedan är det väl bara att börja förbereda och packa:) Ta sådant som fönstertvätt i god tid så behöver man inte göra allt sista dagen. Jag har de sista gångerna jag har flyttat kunnat göra det lite utdraget och det har varit guld värt att slippa flytta precis  allt samma dag. Nu vet jag ju inte om det funkar för dig men kolla om man inte kan få tillgång till ett förråd eller något så du kan börja flytta saker varje gång du åker någorlunda i närheten.

Honestyisdead
2013-04-25 14:12
#3

#1 Flyttstäningen ska bar godkännas av personen jag byter lägenhet med, så det blir nog inte lika hårt som när dom vi hyr av kontrollerar 🤪 Men jag kommer ha en hel vecka på mig efter att jag tömt lägenheten. Så det ska nog gå bra.

Då blir det till att ringa om hemförsäkringen.

#2 Får väl ringa och kolla angående TV licensen för säkerhetsskull.

Jag har också tid på mig med städningen, 6 dagar för att vara exakt, så det ska nog gå bra :)

Gur4m1
2013-04-25 14:46
#4

Jag använder kläder och mjuka saker på botten och mellanlager på "fragile" saker.

Ett tips nu när du är igång är att redna nu rensa bort sånt du inte längre vill ha kvar och ge bort- alt lägga allt sånt i en och samma låda och märka lådor så ni vet vilka som ska in direkt i förrådet och vilka som är "viktiga". När man flyttarihop brukar ju båda ha lite av varje, jag tänkte angående tvlicens. Betalar man inte per hushåll? Eller måste tåv perosner osm lever sambo betala en varsin licens, eller har din pojkvän inte tv sedan tidigare?

Men mitt tipps är att försöka vara organiserad och börja packa i tid innan flytten så man kan börja städa också- annars tenderar det att bli lite : "Nu ska nyckeln in om 6 timmar! skyffla ner helt på random i kartonger för att hinna skura fönstren."

Märk upp med frystejp och sätt saker i olika lådor. Som redan nämnts, att inte packa för tungt. T.ex kan inte alla böcker vara i samma låda :> Om man inte har HUlken som bärhjälp förståss! Och hiss! :>

Vad spännande Hera! :D

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-04-25 16:59
#5

4 vi har vars en tv licens idag, men det är nog bara en per hushåll. Fast nu blev jag osäker?

ChristineL
2013-04-25 17:47
#6

Angående tv-licens, om ni båda flyttar den så får ni betala dubbelt, så en måste säga upp den och en måste flytta den, men det är bara att ringa och prata med dom :)

Annons:
Honestyisdead
2013-04-25 17:58
#7

#6 Ok, så det räcker med bara en då :) Skönt!

Upp till toppen
Annons: