Annons:
Etikettgrannar
Läst 2528 ggr
Niennah
4/29/13, 2:26 PM

Goda Grannar

Hej!

Jag har lite problem med våra grannar och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det.. Vi är goda grannar och kommer bra överens.

Det är som så att dom har hästar, som jag har passat vid två tillfällen. En gång över 4 dagar, och en annan gång i 3 veckor. Det är rättså mycket jobb med båda hästar, hundar och katter.

När jag passade allt i 4 dagar så fick jag efter några månader ett presentkort till en affär. Jag är en fattig och arbetslös, så måste ju erkänna att jag hellre hade velat ha kontanter..

Nu frågar grannen för andra gången om jag vill ha något för passningen över 3veckor. Om man tänker på vad hon hade behövt betala om INTE jag har tagit hand om allt, så hade det kostat väldigt mycket. Men jag är en sån person att jag kan inte bara säga " Jag vill ha pengar för det". Jag tycker att man ska bli erbjuden ersättning istället och kunna tacka ja. Jag vet inte hur jag ska svara. Jag är rädd att om jag bara säger, "Det är upp till dig", så kanske jag får något presentkort eller något annat jag faktiskt inte behöver. Då hade jag lika gärna kunnat vara utan liksom..

Min mamma är på mig att jag ska säga rakt ut att jag vill ha kontanter för besväret, men jag tycker det känns så fruktansvärt oförskämt. Fast det var mycket jobb! Och jag är verkligen i behov av pengar. Hållt på att spara till en systemkamera i nåt år nu och kommer ingen vart.. Hur ska jag göra/skriva, snälla hjälp :(

Annons:
ChristineL
4/29/13, 2:35 PM
#1

Ja, du ska säga rakt ut att du vill ha kontanter! Och vara överens om ersättningen innan nästa gång :)

Niennah
4/29/13, 2:54 PM
#2

Jag vet inte om jag kan det. Skulle skämmas så, det känns så.. hagalet på något sätt.. Finns det inget annat sätt man kan skriva liksom så att dom får en pik.

Typ att, jag kräver inget men ett bidrag till systemkameran är alltid välkommet typ..?

Honestyisdead
4/29/13, 2:58 PM
#3

Varför ska du skämmas? Likaväl som att hon köper ett presentkort kan hon ge dig kontanterna istället. Kostar henne lika mycket. Och nu har hon ju frågat dig vad du vill ha.

Säg att du gärna tar emot ett pengabidrag eftersom du ju är en fattig student.

Säger du inte vad du vill ha får du ju räkna med att du inte heller får det.

ChristineL
4/29/13, 2:59 PM
#4

Pikar förstår sig sällan folk på, eller ignorerar. Att ta hand om hästar i tre veckor är inget litet jobb. Stå på dig bara, annars finns risken att du blir utnyttjad. Ska du få ersättning så ska den komma när hjälpen är klar, inte efter flera månader.

Underbarn
4/29/13, 4:04 PM
#5

3 veckor skötsel uppstallad där jag bor kostar iaf. 500-1000 kr/hästen så ja kräv lite pengar, någon enstaka dag kanske man kan ställa upp "gratis" men 3 veckor är mycket.

pyromanen
4/29/13, 4:35 PM
#6

Eftersom ni inte kommit överens om något innan så tycker jag det är svårt att kräva nåt visst belopp. Tycker din idé om bidrag till kameran låter bra. Då styr du ju in det på kontanter i alla fall och utan att "kräva".

Sen tycker jag du ska lära dig av detta och nästa gång de ev frågar ska säga "ja, i så fall vill jag gärna ha xx kr/dag". Inte efteråt men i samband med att du säger ja till jobbet. Tänk igenom vad du tycker du vill ha så du är förberett på den dagen och direkt vet hur mycket du vill begära.

Våran grannes son (13 år) passade våra höns + 1 utekatt i 10 dagar för 500 kr. Hästar är mycket mer jobb.

Annons:
[glitterglam]
4/29/13, 5:12 PM
#7

Jag tycker du ska tala om nästa gång att du vill ha betalt om du ska passa djuren, så du inte bara svarar ja nästa gång också.

Jag skulle inte säga rakt ut att jag vill ha pengar för det, men ett bidrag till kameran tycker jag känns bättre att säga.

Gur4m1
4/29/13, 5:16 PM
#8

Att börja pika och ha sig… känns så onödigt. Pikar och hintar leder oftast bara till awkwardness. Jag avskyr själv personer som "pikar" sig fram, när någon pikar och har sig utan att kunna tala för sn sak så skulle det göraa oss ovänner. Menar bara att din instinkt att lösa problemet inte är något vidare, även om det är bekvämare för då lägger du över det på henne. Men nej, det finns inga regler om att den som erbjuder jobb även är den som sätter "lönen för mödan". Vill du ha något måste du våga sträcka ut efter det. Bästa hinten vore väl den där med "Ett bidrag till en kamera" eller "jag försöker köpa en kamera så pengar vore bra". Är inte fulare att be om pengar än att be om en falukorv. Lika bra att du tar för dig. När man börjar ett arbete så får man ofta visa fram fötterna och förhandla om bättre lönevilkor- det är inget man erbjuds- (även om man ibland får lov att acceptera det som erbjuds) om man inte är sjukt exceptionellt eftertraktad på marknaden! :D Eftersom kvinnan redan frågat dig, och förmodligen väljer att be dig just för att du är billigare än den hjälp som finns på marknaden så säger du att du vill ha pengar. Vad summan blir, kan du ju ta utifrån summan som blivit annars, utan din hjälp med någon rabatt ;) Kanske rent diskutera fram summan tillsammans med kvinnan….s du får lön för ditt besvär men hon även förstår att du ändå är billigaste alternativet. Tycker du ka jobba med din attityd lite… för väluppfostrad i all ära, jag tycker inte det är en bra egenskap att känna att det är oförskämt att be om LÖN för ARBETE. Varit annorlunda om du red alla hästarna och var en galet hästtokig tjej på 14 år som avgudar gannfrun. För då vore själva sötseln på snudd till lön i sig ;P Hen-up och sträck ut din hand mot det du förtjänar. Finns ingen som helst orsak att känna skam eller att det är skämmigt. Du förtjänar detta!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
4/29/13, 6:47 PM
#9

Be om pengar, inga subtila hinter. Punkt

Honestyisdead
4/29/13, 6:57 PM
#10

Börjar man hinta så kanske du får ett presentkort i en elektronikaffär du inte alls vill handla på.

ettlitetalias
4/29/13, 9:49 PM
#11

Jag skulle ha sagt "jag håller på att spara ihop till en kamera, så något att stoppa i sparbössan hade varit uppskattat". Då är det klart att det handlar om pengar och inte presentkort :)

Gur4m1
4/29/13, 10:09 PM
#12

Hu rär sådana hintar inte likadana som"jag vill ha pengar." Säg ett pris lika gärna. Förstår inte grejen med att det är fult/kosntigt att be om just pengar? När blev pengar heliga. Så hleig att man inte ens kan be om det rakt ut för tjänster där man förväntas kunna ta ut lön.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Niennah
4/29/13, 10:57 PM
#13

Tack så mycket för alla svar!

Jag skickade iväg ett sms och skrev att i så fall skulle det vara ett bidrag till min framtida systemkamera, för jag sparar fortfarande till en och det går lite trögt.. Hon svarade att då visste hon det, och en glad smilie.

Det är väl inte så att det är "heligt" med pengar eller att jag inte vågar ta för mig. När det gäller på riktigt och ute i arbetslivet så är jag väldigt noga med att jag får rätt antal timmar och rätt summa lön. Förra sommaren låg jag på min arbetsgivare i 2 månader som hade räknat fel på timmarna.

Det är mest när det blir såhär personligt och det gäller grannen eller vänner. Man vill ju inte begära eller kräva något för relationen och vänskapens skull. Man ställer ju gärna upp för varandra, man vill ju inte att det ska bli något stort av det hela. Våra grannar skottar alltid åt oss på vintern då dom har tillgång till traktor, och hjälper till med lite andra saker. Så det är så svårt var man ska dra gränsen.

Nu ska jag passa hästarna igen över helgen, tror det är därför frågan om ersättning för i höstas kom upp.. Annars hade jag nog fortfarande inte blivit tillfrågad. Det är väl mest därför jag känner att jag inte borde kräva något.. Hade dom verkligen velat ge mig "lön för mödan", så borde dom ju ha kommit och frågat lite tidigare. Nu blev det kanske mest en artighetsgrej.

Annons:
Gur4m1
4/30/13, 3:22 AM
#14

#13 ah..:D Ja. T.ex 4 dagar eller så kulle jag kunna tänka mig att ställa upp mer eller mindre gratis- typ mot en middag eller liknande :) Eller en gentjänst. Man ska aldrig ge tjänster uan någon gntjänst- även om den inte ä lika stor. Men något aman ha, om inte anat fö respekt och visa uppkattning. Folk som ger nada kan man sluta hjälpa tycker jag. Nu var det 3 veckor det handlar om, det är en rätt stor tjänst. Alldeles för stor för att göra helt gratis eller mot någo du i sutändan inte vill ha ändå.

Ni verkar ha en fungerande "ge och ta" relaton, grannar emellan men som gt- d blir ju uppbunden i tre veckor för att de ska slippa vara det. En stor tjänst. Bra att du vågade lägga fram detså, hoppas nu att du får något du är nöjd med :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Niennah
6/16/13, 5:52 PM
#15

Tog hand om hästarna + deras 2 hundar och katter över helgen som kom. Alltså fredag-söndag.

Hon har inte sagt något mer sen dess angående någon ersättning från i höstas fast vi har pratats vid vid ett flertal gånger. Var även på dop i maj med doppresent. Men inget. Väntar fortfarande…

Antar att det är något som kommer rinna ut i sanden. Tråkigt när jag faktiskt för en gångs skull skrev att ett bidrag till kamerasparandet hade varit snällt.

Jaja, det är väl inget men ska gå och gräva ner tankarna i mer.. :)

Upp till toppen
Annons: