Annons:
Etikettskilsmässa
Läst 4224 ggr
Bumsibum
5/1/13, 1:16 PM

när ska man "komma ut"

Jag vet inte var jag skulle skriva detta alltså i vilken "ifokus" grupp… så valde här..
de kanske är lite (läs mycket) löjligt… men nu har jag en fråga..

Om man har ett förhållande seriöst varat nästan 2 år.. bott ihop 1 år.. och de tar slut… vad tycker ni då?

ska man "komma ut med det"  med en gång…. typ samma dag, eller i alla fall inom 1 veckas tid… eller ska man vänta?

jag och min sambo (fast inte ett par mer, så bor ihop tills vidare) är olika med den saken… jag tycker att man ska/kan komma ut med det fort… varför hålla de inne liksom?  och leva i falskhet medan "sambon" tycker tvärt om… att man ska vänta.. hur har ni gjort?

tex Facebook skulle jag ändra där tycker "sambon"  att jag bara vill ha uppmärksamhet och visa alla att jag är singel/ledig… så jag har chans till en ny så fort som möjligt, men de är verkligen inte så.

tog den på skilsmässa.. vi är inte gifta… men bor ihop och var förlovade.. så de e väll typ samma sak. Vatt ett par i snart 2 år, så hyfsat länge.. (ok inte så som ett gift par i 15 år men ni förstår)

Annons:
Fridaaaa
5/1/13, 1:17 PM
#1

Beror helt och hållet på vad man själv tänker känns bäst.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bumsibum
5/1/13, 1:19 PM
#2

vi tycker ju olika.. jag vill liksom inte leva i en lögn där alla tror jag är lycklig me min "partner" och är upptagen. Osv.

Maria
5/1/13, 1:20 PM
#3

Det är ju skillnad på Facebook och med vänner i verkliga livet.

Det är klart att man pratar med sina vänner om sin livssituation och hur man sedan gör på facebook beror väl på hur mycket man "hänger" där och vad det är för relation man har med sina cybervänner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Zorita]
5/1/13, 1:20 PM
#4

För mig skulle det vara när jag känner till 100% att nu är det slut. Varför dröja med det? Det blir ju inte mindre slut för det.

ChristineL
5/1/13, 1:21 PM
#5

Min bästa vän berättade för mig på en gång, dom hade varit tillsammans säkert 6-7 år, bott ihop länge, gemensamma lån och gemensamma djur när han från ingenstans inte ville leva med henne längre. Hon berättade för de närmsta först, och dom gjort väl slag i saken på fb efter nån vecka. Men att det skulle vara av uppmärksamhetsskäl är det dummaste jag hört! Singla på du bara!

Bumsibum
5/1/13, 1:21 PM
#6

oki, jag e där en del o har mest "vanliga" vänner där inte liksom "spel kompisar från andra länder" som en del har… och har min stängd för andra.

Annons:
Bumsibum
5/1/13, 1:24 PM
#7

ja.. jag tycker med de är dumt..ska jag ha förlovad där i flera månader till liksom.. jag vill ju när allt lagt sig hitta en ny…  nu menar kag inte första bästa men ni förstår.

Lorita
5/1/13, 1:31 PM
#8

Är du säker på att han inte vill försöka lappa förhållandet och därför inte vill att du ska berätta för andra?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Bumsibum
5/1/13, 1:34 PM
#9

hon.. ☺️, de kanske kan vara så.. men jag vill inte.. vi har kämpat hela vårt förhållande orken tar tyvärr slut… man kan ju inte ha de så i 50 - 70 år till. Fast alla är ju olika.

Gur4m1
5/1/13, 1:51 PM
#10

#7 Att du vill hitta en ny förstår jag, men hur ser er plan ut runt att fortsätta bo ihop? Jag bodde ihop med mitt ex i 3 månader innan vi kunde flytta isär- efter vi gjort slut efter att ha bott ihop i 2 år.

Vi gick först inte ut med det, efterosm vi som sagt skulle bo ihop en tid innan jag kunde få min nya lägenhet. Jag berättade för min familj, för jag behövde stöd och prata av mig. JAg berttade för dem de berörde så att säga.

Att vi ble vofenltigt helt slut var när han började dejta en annan tjej mitt ur det blå :P Innan vi flyttat isär. Kan sga att det var en småjobbig upplevelse.

Är kanske det din sambo är rädd för, att du ska börja dejta andra medan ni bor ihop- men ni har kanske pratat om det. Men tänker utifrån den uttryckta rädslan/attacken om att du bara vill beräta för att kunna dejta och få uppmärksamhet. Du uttrycker även en sådan tanke. Även om man gjort slut är det oftast väldigt jobbigt att se sin partner börja dejta andra, från första parkett. Ni borde ge er tid att hela den biten, prata om hur ni ska lösa det och era förväntningar, var ärlig och öppen. Du VILL ju faktiskt gå vidar,e dejta andra. Klart du vill vara öppen med att relationen är slut.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Lorita
5/1/13, 1:55 PM
#11

tyvärr är det nog så att det tar slut inte är lika självklart vid samma tidpunkt för båda två.

Jag hade ett fruktansvärt år med min man förra året och han sa att han ville skiljas och efter tredje gången han sagt skilsmässa så åkte jag och tittade på lägenhet och började förbereda för att vi skulle flytta isär, vilket jag var helt säker på att han vill.

Det var vad jag ville också men se det var det inte, han hade "hotat" med skilsmässa för att han trodde jag ville det lika lite som han ville. Jag kunde bara inte bo kvar i detta helvete som vi hade, så jag förberedde en flytt och försäljning av hus mm…..och han slutade hota och började föröka lappa.

Vi bor fortfarande ihop om än i ett mycket skört förhållande och jag har sagt mig själv att jag er det denna sommar, blir den som en sommar ska vara när man bor på landet och har djur så vågar jag tro att vi kanske kan gå starka ur förhållandet. 

Jag tror att din sambo (jag tänkte på min man så därför skrev jag fördomsfullt han 😞) tänker lite som min man och du så som jag tänkte, därför vill hon inte göra det offentligt, för då blir det svårare att laga.

Jag ändrade inte heller min status på FB, det för att vi har ett hemma boende barn på 18 år och jag vill inte skriva något fören lägenhet/flytt var klart och det för sonens skull. Hade jag ändrat då hade det också varit svårare för mig att ge förhållandet en sommar till så jag är glad att jag inte ändrade något för det känns som vi kan hitta tillbaka och behandla varandra med respekt igen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Bumsibum
5/1/13, 1:58 PM
#12

nån gång vill jag ha en ny… tänker ju inte vara ensam i 50-70 år till..  men om de sker om 2 veckor eller 4 år vet jag ju inte.

de kan va som du säger.. jag älskar henne än dock, men de funkar inte.. tyvärr.. de lättaste hade vatt om vi inte bott ihop alls.. för de slutar ändå alltid med "ah vi försöker igen vi älskar ju varandra"  men så blir de samma visa igen, igen o igen.. (vi har dock inte kommit ut med de liksom, de gånger vi "gjort slut" ) men nu orkar jag inte mer… efter snart 2 år är de ändå samma.. och de är bara till att inse att de blir inte bättre.. vi har så mycket problem… de jobbiga är att jag får knappt träffa vänner.. utan hon ska anklaga mig för en massa.. så vill jag inte ha de.. vist att  jag med kan känna svartsjuka ibland men hon får ju umgås me folk. Vi är för olika med för mycket tyvärr.. visa saker ser man inte fören man blitt sambo.

Lorita
5/1/13, 2:06 PM
#13

#12 ja jag vet allt ser man inte med en gång, ibland så kan vissa saker komma som en överraskning efter 20 år också 😇

Jag tror det viktiga för dig just nu är att det tar slut på riktigt och att du skaffar ett eget boende så du slipper leva i ett vakuum. det är mycket viktigare än vad som står på FB, titta på ungdomarna dom växlar mellan att vara änka - singel - i ett förhållande- gift med ganska friskt 😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Bumsibum
5/1/13, 2:09 PM
#14

jaså, ja de kan jag tänka mig! 😛…man växer kanske ifrån varandra med efter så lång tid.

jo, eget boende är ju de bästa 🙂. Dock är de min lägenhet 🙂, så hon får fixa ett eget! 🙂

ja, sånt har man ju sett så, orkar men ju inte ha de hehe.

Gur4m1
5/1/13, 2:13 PM
#15

Ja, ge henne tid att hitta nytt (Ge en tidfrist-t.ex en månad beroende på) och kasta ut henne.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Bumsibum
5/1/13, 2:15 PM
#16

kasta ut henne vet jag inte om jag skulle klara av.. men ja.. de är jobbigt att bo ihop i alla fall.. speciellt när de finns känslor kvar och förhållandet inte funkar ändå.

Gur4m1
5/1/13, 2:35 PM
#17

"kasta ut" som i att du ber henne flytta ;D Finnas ingen anledning att bli ovän med ett ex :D Men det kan kännas som att kasta ut någon, kan även bli så det blir om personen sätter sig emot att flytta. Men var mer ett ord än att du skulle samla hennes saker och kasta ut dem i trapphuset ;) (Rekomenderas ej).

Men att du säger att du vill att hon flyttar, gärna innan månadens slut. Nu vet jag inte var ni bor men jag drog hem till min mamma, det tog 3 månader innan jaghade ny lägenhet att flytta in i- trots att jag i princip httade den nya lägenheten direkt när vi gjorde slut.

Var tvungen att bo med exet de sista tre veckorna innan flytten och det var en pina. Känslor fanns kvar, hos oss båda. Vi älskade varandra. Men det fungerade inte alls och han var otrogen och började dejta en ny tjej nästan direkt- trots att vi bodde ihop fortfarande. Även på hemmaplan försökte han samtidigt få mig att ta tillbaka honom. Sicken röra.

Och efteroms ni har känslor fortfarande och gått ned för denna väg tidigare (gjort slut) så är nog det som är prio- att få ditt ex att flytta. Sen kan du fokusera på att dejta, bli kär och få en underbar sommar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Bumsibum
5/1/13, 2:39 PM
#18

hehe.. förstår, me de ska jag inte pröva..de ska mkt till i så fall ;) hehe!

okej, ja de som e svårt att hon har jobb här men hennes närmsta bor 2½ timme tåg och buss ifrån.. så lite jobbigt för jobbets skull! 😐, jag hade kunnat flytta till nån av mina syskon,…men de känns som jag inte ska flytta ifrån min lägenhet de kan ju ta  flera månader innan hon hittar lägenhet.

fruktgumman
5/1/13, 2:45 PM
#19

Jag skulle berätta för mina närmaste vänner, familj osv ganska omgående om vi gjort slut och bara bodde ihop. Alla skulle ju ändå se på mig att något inte är bra.

Bumsibum
5/1/13, 2:49 PM
#20

#19 sant det.. man vill ju heller inte ljuga för de.. känns kanske som en lättnad o "komma ut"  med de.. (precis som de var att "komma ut" *fniss* )

Annons:
Bumsibum
5/1/13, 4:08 PM
#21

en fråga till… när ska man ta av ringen?
ha den kvar till man flyttat i sär och alla vet eller ta av den när man bestämt sig helt 100 att de e över? fast hon inte har ett eget hem än.

Lorita
5/1/13, 4:13 PM
#22

#21 ringen ska du ta av direkt för den ger en signal till din partner att du inte gett upp = 100% över

Sen tycker jag du kan börja leta bostad åt henne, läs annonser och ge förslag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Bumsibum
5/1/13, 4:16 PM
#23

#22  okej tack.. 🙂..

har redan kollat runder lite hehe. Blir nästan sugen på att flytta själv då.. men ne ! 😛

Bumsibum
5/1/13, 4:25 PM
#24

jag har gått utan ring nån gång och de känns nästan som en "befrielse" men sen lite små "pinsamt"  med för samtidigt vill jag gömma handen så ingen ser att de är slut liksom.. så då tar jag på den igen… 😕därför de nog kommer va lättare om alla vet om de och inte "har ni bråkat eller, var är din ring"  och liknande saker.  Eller typ glömt den hos nån om de nu tror de ja.. massa tankar.

Lorita
5/1/13, 4:34 PM
#25

#24 många bär ju inte ringarna ändå efter några år så det är bara en signal till din sambo. 

Äger du eller hyr du bostaden? Hittar du något som är bättre så kan ju även du ju flytta, det kan ju vara en markering för dig att nu börjar mitt nya liv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Bumsibum
5/1/13, 4:40 PM
#26

jo, sant de.. fast de tycker jag mest är såna som är 40 + att gå utan ring alltså..men jag kan ha fel, de med förhållande är nytt för mig detta är mitt första riktiga (de kanske märks hehe)

hyr 🙂, ja de har du rätt i fast trivs annars att bo här och vet ej om jag kan få bättre läge för samma pris eller billigare i hyran.. 🙂. Hon är så kräsen bara om vilket område hon ska bo.. och helst inte för dyrt (vilket jag kan förstå) men hon borde ta "första bästa" tycker jag sen leta vidare om hon inte är nöjd..

Lorita
5/1/13, 6:29 PM
#27

hon ska ta första bästa med rimlig hyra 😊

vill du inte ta av dig ringen så kanske du också tvekar 🤔

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Bumsibum
5/1/13, 6:29 PM
#28

hur går man vidare?
alltså nu.. när man bor ihop… så de inte blir liksom att man sakta men säkert blir ett par igen bara för man råkar träffas var dag?

Geru
5/1/13, 8:12 PM
#29

Tydliga signaler, är allt jag har att säga. Var säker på att det är det du vill. Så enkel är grunden. Jag skulle gå ut direkt, ring av, och så vidare.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Bumsibum
5/1/13, 8:16 PM
#30

känner mig ganska säker.. vist att de svider o känns hårt… men jag tror att de är de jag vill innerst inne.. de som känns är ju att man sårar någon man älskar och vatt med i snart 2 år..o jag är hennes rätta.. och de som känns är att man kanske går miste om en fin framtid men en bra person, men de finns fler.. och man kan ju inte bara älska en person… och ha skoj ihop ibland.. allt annat måste funka och vara bra med ju.

Sarah
5/2/13, 6:02 PM
#31

Vill du göra slut, ta av dig ringen direkt! Ringen är en symbol för ngt ssom inte finns längre och det gör det mer klart för henne om hon nu inte är lika klar med förhållandet som du är.

Facebook är ju lite skitsamma, det är ju bara för andra människor, det gör man när man är redo, men ringen är mellan er två och den är jätteviktig som symbol för att det är slut.

Bumsibum
5/2/13, 6:08 PM
#32

japp.. tack! 🙂

[Anata]
12/17/15, 7:04 PM
#33

När jag hade hängt ihop med mig x 4 år så. Så hade vi lampknapp 3 gånger tror jag. Men vi bodde ihop. Första gången blev jag skit ledsen. De var efter att han hade jobbat natt. Han kom hem och på morgon när jag hade gjort mig klar skulle dra till skolan så skulle jag så klart pussa han. Men då gick han. De var ett hårt slag i ansiktet. När jag kom hem från skolan var han inte hemma. Han hade inte sagt var han skulle. Men han kom hem vid 18 på kvällen började jobba vid 20. När han kom hem hade jag redan gjort klar soffan till mig och hade ätit mm. Gjort jobbmat till han och så. Då först då. Såg jag att han blev ledsen. Han gav mig tydliga signaler diket på morgonen. Han dog till jobbet halv 8 men kom hem vid 22. Då kom de fram. Han hade varit hos sitt x hela dagen sovit där mm. Direkt sa jag till han att vill han vara med henne isf med mig så kan han vara rak i ryggen och säga de. Men jag är jätte glad att han inte hade gjort något med henne fören han snackade med mig. Sen somnade jag på soffan skit ledsen. När han vaknar halv 7 morgon där på var jag inte där. Jag hade gått redan kl 6 för att gå till skolan då killen jag brukade åka med var sjuk. 

Andra gången var när vi tsm hade flyttat. Han flyttade till byn där mina pappa bodde. Jag bodde hos en kompis. Jag flyttade ner till han. Sen efter 6 månader var de dax igen. Men då flyttade jag. När jag hämtade mina saker mm så kom de fram att han vill men hans omgivning ville inte. Sen var de en kväll jag var hos en kompis som var hans granne. Vi kompis myste när vi kollade på tv. Om polare till mig frågade via sms vad jag gjorde och jag skrev då " Är hos …. Vi kollar vill och gosar som vänner!" Jag fick okej ha så skoj tillbaka. 5 Min efter står mitt x kastar min kompis in i väggen och är förbannad. Då gick jag ner i hans lägenhet tog verkligen mitt sista. När jag var påväg ut. Då kom de fram. Han hade känslor kvar för mig mm.

3 gånger. Då flyttade jag till en kompis/min syster x. Mitt x ringde vi snackade jag fixade med min dator och när vi la då sa jag till datorn " Bögolle" Mitt x tror 100 att de var till han så 2 dagar efter åt står han med ALLA min saker mitt i vinter och sa hejdå. När han körde så tog han min kompis tjej och hånglade upp henne. Sen gick han!

De kan se ut på olika sätt. Men ALDRIG igen kommer jag stanna kvar efter första slut. Jag hoppas inte att någon gör som jag gjorde.

Hade jag varit du. Och du är kille vilket gör att de blir lätt ägande rätten från tjejen. Sätt regler tydliga signaler. Och gå vidare med ditt liv även om i bor under samma tak! 

Du är inte värd med lidande. Inte hon heller! 

Förhållande är underbara oftast. Men när de väl tar slut! Då gäller de att dra. För de där SLUT! De är som en brand. De sprider sig och de skadar som attans. Då försöker man rädda de man kan och sörjer de man förlorat!

Lycka till

Gaara
12/17/15, 8:56 PM
#34

Så fort som möjligt skulle jag säga. När jag och exet gjorde slut så valde jag att ändra min status på facebook till att inte ha någon civilstatus. Och så skrev jag ett inlägg om att vi hade gjort slut. De närmsta fick så klart veta det direkt typ och resten fick veta via facebook någon dag efter. Jag tycker som du att det inte finns någon mening med att dölja och dra ut på det. Har man gjort slut så har man ju gjort slut.

Annons:
Gaara
12/17/15, 8:57 PM
#35

Insåg nu att denna tråd var från 2013…

Gaara
12/17/15, 9:21 PM
#36

#33 Tråden är flera år gammal. Men jag vill bara påpeka att TS faktiskt inte är en kille, utan en tjej. :)

[Anata]
12/17/15, 9:25 PM
#37

Okej upofattade de som hon var killen. Förlåt

Upp till toppen
Annons: