Annons:
Etikettkänslor
Läst 2288 ggr
Jonna.johansson
2013-05-05 03:20

Öka självförtroendet

Hej! Jag har några kompisar och vi är öppna med det mesta och väldigt pratglada allihop. Vi har känt varandra i nu snart 3 år. Vi är 6 tjejer med allt från 20-25 år. Vissa har sambo och vissa är singlar. Som jag sa innan så är vi alla väldigt pratglada. Men när vi kommer till att prata om förhållande och killar så blir jag alltid den som är tyst! Om någon frågar mig något så försöker jag bara viffta bort det… Jag vet inte varför jag gör detta! Jag känner mig så illa till mods att prata om förhållanden med andra människor. Och p.g.a min blyghet så har jag fått reda på att en av tjejerna hade frågat en annan om jag var lesbisk. När en annan sedan berättade för mig att det hade diskuterats om mig och "när jag skulle komma ut ur garderoben" så blev jag faktiskt väldigt snopen. Jag antar att de tror att jag är gay bara p.g.a att jag inte vill prata om killar och eftersom att jag varit singel i vad de tror i hela mitt liv. Saken är den att jag är inte lesbisk och jag har haft förhållande med killar men det är ju somsagt något jag hellst inte vill prata om. Själv är jag en människa som är väldigt känslig! Jag tycker själv att bland alla oss 6 tjejer så är jag den minst fina, vackra och snygga. Eller rättaresagt så vet jag att jag har väldigt låg självkänsla. Om någon ger mig en komplimang ang mitt utseende så tror jag att det är ironi eller att de ger mig en komplimang bara "för att" Jag känner mig liksom inte värd att prata om killar på något konstigt vis. Jag är en roliga, glada och öppna människan som alla har lätt för att prata med förutom just detta då. måste man vara lesbisk bara för att man ogillar att prata om killar? Och kan man inte få välja att vara frivilligt singel? Jag vet om att jag attraheras av män/killar och inte tjejer! Vad jag tror har en berydelse är att den killen jag var tillsammans med senast gjorde att jag förändrades på ett sätt som jag inte berättat för någon i hela världen. Han gjorde något som man inte får göra och jag antar att det är där min blyghet/motvilja att prata om förhållande kom ifrån. Snälla hjälp mig: Vad ska jag göra för att få upp mitt självförtroende! Har ni några tips? Och vad ska jag göra för att kunna vara mer öppen? Eller är det en självklarhet att man måste vara så jäkla öppen med allt? Jag har redan sagt till alla att jag inte är lesbisk men ändå så kan det ibland skojas om det och jag låtsasskrattar med men innombords så gör det lite ont. Godnatt// jonna

Annons:
VickyB
2013-05-05 08:54
#1

Jag förstår dig med att inte vilja prata om förhållande och sådant. Jag vill heller inte gärna dela med mig om sådant, för mig är det för privat. Vad som händer i mitt förhållande/sexliv har ingen annan i mitt liv med att göra. Jag har en betrodd vän jag vänder mig till om jag har bekymmer men andra vänner får inte mkt ur mig på den fronten. Det borde ju vara okej för dina vänner att du känner så utan att det ska börja viskas om dig.

fruktgumman
2013-05-05 09:43
#2

Det tisslades och tasslades om mig också när jag aldrig hade någon kille när "alla andra" hade det i tonåren. Tillslut fick jag också direkta frågor om jag kanske gillade tjejer istället. Men så var det inte alls. Jag väntade bara på att den rätte skulle dyka upp och det gjorde han inte förrän jag var 22.

Sarah
2013-05-05 10:53
#3

Klart att man inte måste vara öppen med allt, men samtidigt är det ju trevligt att inte känna sig tvingad (av sig själv) att hålla saker inne om man inte vill. 

Vet inte om jag har några direkta tips, men en sak som jag själv gjort annorlunda är att jag har berättat att tidigare killar gjort "sånt man inte får" med mig. Jag skäms inte över det, de gjorde fel och jag var utsatt för brott. Om det är ngt liknande kanske du ska säga till dina kompisar "jag har varit med om det här och det här och därför är jag inte så pigg på att prata om relationer". Dels tror jag att mycket skulle släppa för dig om du står för vad som hänt och dels kommer du säkert få höra att andra varit med om saker.

[luneri]
2013-05-05 16:01
#4

Vad jag förstår det det som så verkar du se ner på dig själv. Att vara i ett förhållande innebär inte bara att man har ett snyggt yttre, utan insidan är minst lika viktig, om inte ännu viktigare. Du väljer att bara se din yttre sida antar jag, men om du ser ditt yttre tillsammans med din inre skönhet får du ett större helhetssyn på dig själv, och den person du är kommer också lyfta ditt yttre. Sen hur man ser ut har ingen betydelse när det gäller att delta i diskussioner om du frågar mig. 

Jag vet många personer som inte är direkt bildsköna utifrån vad jag tycker, men deras personlighet lyfter utseendet och på nåt sätt lyckas de charma allt i deras väg ändå. Utseendet är inte allt, och tycker inte man bör hänga upp sig på det. Däremot tycker jag att alla har något vackert med sitt utseende, så försök hitta det specifika hos dig som är vackert och framhäv det.

Så, det jag vill säga, våga tro på dig själv, och framförallt var den du är, för när du mår bra och trivs i din kropp kommer du få väldigt mycket utstrålning. Utseendet är inte avgörande hur andra ser på en. 

Om du inte trivs i att prata om förhållanden, så tycker jag inte du ska tvinga dig fram till det. De andra får helt enkelt acceptera din åsikt. Ibland kan det vara så att man vill ta del av något, men vågar inte pga olika anledningar, och om det är så, tycker jag du ska försöka utmana dig själv, och till att börja med försöka slänga in nån kommentar här och där i samtalen. Behöver inte vara något märkvärdigt. Det kommer lätta på dina spärrar, och tillslut kommer det inte vara något märkvärdigt alls för dig att vara en del av samtalet när det gäller förhållanden.

Gur4m1
2013-05-05 16:55
#5

Dufår sluta ta illa vid dig. Du är känslig men du kan även analysera och tänka. De menar inget illa. De vet inte det du vet och detta hänger ju på dig. Nej man måste inte prata om någonting men folk har en benägenhet att dra sina egna slutsatser ;) Efterosm ni är 6 tjejer så finns det nog många olika attityder och åsikter i gruppen. En persons nyfikenhet eller fördomar kna lätt dra med de övriga när du är så hemlighetsfull, men vill du vara helig så var det. Men som någon redan påpekat- DU har inget att skämmas för.

Jag fick rykte om mig att vara lesbisk när jag gick i gymnasiet. JAg dejtade inte killar, pratade inte om killarna jag var intresserad av eller strulade med. Det störde mig inte att de trodde att jag var lesbisk för jag ser inte lesbiskt som något fult- men det var ju inte vad jag var. Men eftersom jag inte ville prata om "mitt" så fick de hållas. Men där var det en elak tjej som startade ryktet pga avundsjuka :P Alla andra drogs med i bara farten.

Vill du reda ut "missförståndet" så får du nog förklara varför. Känns det för jobbigt så strunta i deras pikar och skämt om att du är lesbisk, så länge det inte hindrar deras vänskap med dig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Jonna.johansson
2013-05-05 22:26
#6

Tack
för all rådgivning.

Jag ska försöka att ta till mig allt ni sagt. Det är bara att försöka släppa på spärrarna även om det känns svårt. Man har hållit inne allt så länge. 

Saken är den att jag blir inte så stött av att de skojar om att jag är lesbisk. Jag är faktiskt kompis med en som är lesbisk och ser inget fel med att vara just lesbisk eller andra läggningar. Så förstår inte riktigt var de vill komma med det? De säger det precis som om det var något att skämmas över.

Annons:
Gur4m1
2013-05-06 00:00
#7

JAg menade såklart inte helig, utan hemlig ;D Lät så otroligt drygt av mig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2013-05-06 00:03
#8

Om de säger som om man ska skämmas för det så får du säga "Jepp det är jag, adå är ni sugna på mig eller" ;D Nej men det är tråkigt att det ska vara sådär. De flesta tror nog inte att du är lesbisk, det är nog mest ett försök att rpovocera dig till att prata. Du pratar med dem du känner dig bekväm med att prata om sådana saker. Ni är ett stort gäng tjejer, du är kanske inte bekväm att blotta dig för alla i gruppen, bara för att de har lätt för det. Men ibland måste man även bjuda lite av sig själv, men det låter som att det är just detta du har problem med så jag ser inte varför du ska tvinga dig till att vara dem till lags.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

elevation
2013-05-06 21:47
#9

Jag känner igen mig sååå mycket i det du skriver! Jag är också alltid den bland mina kompisar som är tyst när det kommer till sådant prat, jag gillar bara inte att diskutera sånt. Jag delar inte med mig särskilt mycket utav sånt men mina kompisar accepterar det och dom fortsätter istället att prata om sina egna "killproblem" eller situationer dom hamnat i osv eftersom dom inte är obekväma med det.

Vet inte riktigt varför jag är så obekväm med det, men tror faktiskt att det har med låg självkänsla att göra! 

Mitt stora steg framåt gällande detta var att nämna någonting litet till nån kompis som står mig väldigt nära och min syster, fast jag säger det alltid väldigt lättsamt, lägger inte så stor vikt i samtalet för jag vill inte göra någon stor grej utav det, då blir det snabbt obekvämt. 
Men det är mitt sätt. Jag tror att små steg framåt med det obekväma är bra, så upptäcker man att det inte var så farligt.

Och dessutom - alla är olika, vissa gillar inte att dela med sig bara. Det är inget fel eller konstigt med det :)

Upp till toppen
Annons: