Annons:
Etikettförhållande
Läst 6069 ggr
Henrik93
2013-05-07 21:05

Hur prioriterar man?

"De två var varandras olikheter"

Hej, ny här men mitt första inlägg kommer att handla om en fråga som många gärna får diskutera om.

Hur prioriterar man varandra i ett förhållande?

Jag förstår naturligtvis att t.ex. jag och min pojkvän prioriterar olika, pga. att han har bott på samma ställe hela sitt liv, och haft samma vänner hela tiden, medan jag har flyttat ca 24 gånger under mina 19 år, och inte har särskilt många vänner kvar.

Det är snart studenten för oss båda, han älskar alkohol, och jag hatar det, han har vänner att underhålla, jag har inga vänner.

prioriterar vi likadant? jag ser till att ha råd med ett busskort en gång i månaden så att jag kan ta mig dit (6 mil emellan), han har inte råd med ett busskort, men tänker åka med sina vänner utomlands.

hur rimmar det? 

förstår ni hur jag menar? hur tänker ni?

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
Honestyisdead
2013-05-07 21:10
#1

Jag tror nog det är ganska viktigt med liknande prioriteringar rörande förhållandet.

Jag hade inte accepterat att min partner söp istället för att köpa busskort.

Henrik93
2013-05-07 21:25
#2

nej så känner jag också, och jag har sagt det!

det svaret jag får är "men jag vill gå ut med mina vänner, för efter studenten splittras vi" herregud, ni bor på samma ort!

"de ska flytta"

ja… blir bara så innerverad. har försökt att prata med hans mamma, men hon är så himla neutral så det finns inte.

och jag vet ju att det bara är jag som kan avgöra när det är nog för mig.

man kanske ska vänta till efter studenten. när han är fattig och arbetslös "har du råd med busskort nu???" nej.. tänkte väl det.

även fast jag sagt till honom att det är okej att jag åker emellan mer så kan väl han tänka själv lite också. varför är det bara jag som ska "make an effort" (glömde bort svenskan moment :O).

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Honestyisdead
2013-05-07 21:27
#3

Ja, man är ju två i ett förhållande och då kräv det att båda lägger manken till och jobbar för det. Så som du säger är det bra du som kan säga när du fått nog.

Henrik93
2013-05-07 21:32
#4

Jag är tacksam över dina ord Hera!:)

Det är bra att du är rakt på sak!

kramar!

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Gur4m1
2013-05-07 21:37
#5

Kompromisser och såklart att man ibland får vika sig men det fungerar åt båda hållen. ÄR det något annat där han anser sig redan vika ner sig för dig?

Acceptans och tolerans- du får acceptera att pengarna är hans, han gör vad han vill med dem, han tycker dricka är skoj, hans vänner är viktiga osv. Då får även han tolerera dina prioriteringar. Själv skulle jag inte stå ut med någon som gör just de där prioriteringarna mot mig… Jag skulle bli ledsen. Kanske du ska prioritera något annat än din pojkvän också? Visa hur du vill ha det genom handling, när han inte verkar förstå klockrena, helt logiska argument. Han verkar inte förstå hur det ser ut inför dig.

Problemet är kanske egentligen att han uppenbart inte vill umgås lika ofta som du vill det. Just nu vilar hela relationen med andra ord egentligen på dig för du är den enda som har relatonen som prioritet 1. För honom är det kanske 5 eller…6

Planera in egna saker. Sluta köpa busskort för att åka till honom. Använd pengarna till något roligt till dig själv, precis som han gör. Efterosm du tydligne inte räknas som någonting roligt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Henrik93
2013-05-07 21:52
#6

#5 jag brukar sticka med lite "handling mot handling" ibland och sen när jag vill visa precis vad jag menar när han reagerat på det så säger hana tt man inte alls kan likna det med varandra.

om jag vi säger att jag ger en melon till en kompis, och en annanas till honom, så har jag gett dom båda varsin frukt, men enligt min pojkvän är det inte något man kan jämföra med varandra.

han tänker lite skevt liksom.

Och det dä med att faktiskt skippa köpa busskort kan jag inte göra, haha jag är lärling på en piercingstudio på annan ort, så jag måste ha busskort:S och det fattar ju han också så jag kan ju inte göra så.

men jag skulle däremot kunna prioritera mer saker som kan hamna högt. t.ex. den här helgen, då är jag upptagen på fredag och ska jobba eftermiddag på lördag, vilket betyder att jag inte har tid att komma dit. så det blir ju hans förlust:)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Annons:
drika
2013-05-08 17:56
#7

Man tar ju studenten en gång dock bara. Bor ni hemma fortförande båda två? Då ser jag ingen som helst andledning till att man ska dela saker men självklart prioritera, säg bara att men va bra då kan du ju köpa busskort eller vara hos mig en hel vecka i sommar eller så:)!

Hälsningar

Fredrika

Henrik93
2013-05-08 19:03
#8

mjo:/

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

oh-la
2013-05-08 20:42
#9

även om jag och min kille bor ihop är våra prioriteringar, utöver det nödvändiga gemensamma som typ boende, bil, mat o.s.v. väldigt olika. jag prioriterar mina djur, han prioriterar sitt dataspelande och sin teknik. han blandar sig inte alls i mina intressen och prioriteringar, och jag blandar mig inte i hans. även om vi är en familj. våra olika prioriteringar tillåter ju oss att vara autonoma fast vi lever ihop och hänger all vår fritid i princip.

sedan skulle jag bli galen om han brände alla våra matpengar på nya sladdar till ljudsystemet eller nått annat helt meningslöst, men vi lägger oss inte i "våra" pengar och vår tid. vill jag ut med vänner är det heller inget snack om det. vill jag åka själv hem till mina föräldrar en helg (50 mil bort) är det inga bekymmer. sedan prioriterar och bekräftar vi varandra i det dagliga, men vi lägger oss inte i varandras intressen direkt.

drika
2013-05-08 21:25
#10

#9 samma här. Tycker det är viktigt också att ha egna kompisar och inte bli för behövande:)! Människan är social och behöver umgås med andra också helt enkelt, egentligen är det ingen big deal att han vill resa som en sista grej innan dem börjar studera eller jobba för det är så att man splittras och inte ses på samma sätt allihop igen. Man får inte glömma attsåklart ska han prioritera dig med men han kanske behöver känna lite saknad :)?

Hälsningar

Fredrika

Gur4m1
2013-05-08 22:16
#11

#9 samma här, fast jag är inte sambo och jag kräver en sak: När jagär DÄR hos honom så ska jag vara prioritet. Då ska det inte spelas å ha sig- då gör VI saker. Sen kan ju både jag och han ha perioder där vi knappt ses på 1-2 veckor för att vi har olika åtaganden, sociala liv och intressen. Däremot HÖRS vi med varandra varje dag, oftast om kvällarna när han är klar med sin skola och jag jobbat färdigt- så mest för att kolla "Lever du, allt bra, haft en br dag, vad händer imorgon?".

För mig är "gemensamma prioriteringar" inte = gemensamma intressen. T.ex är ju att ha olika intressen och respektera det, en gemensam prioritering. För om båda ägnar mycket tid åt sina egna intressen så har man ju liknande prioriteringar. Så jag och min pojkvän har samma prioriteringar - VI- kommer alltid före intresset när vi säl ses. Men våra intressen är ändå viktiga och inget vi lägger oss i hos varandra. Vi kan därför förstå varandras prioriteringar.

Hur det kommer att se ut när man flyttar ihop- blir nog annorlunda. Sen när man får barn- så blir väl barnet ett större, gemensam prioritet. Andra vill prioritera romantik, resor, eller fester. Jag tyckr att man måste få ha "sitt" men ska sikta mot "gemensam mark" där man iallafall har liknande eller en vilja att förstå varandras värderingar. Annars blir det en massa stångandes och tillfällen där man kommer att känna sig ordentligt åsidosatt, kanske även skapa bitterhet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: