Annons:
Etikettkänslor
Läst 4467 ggr
Afturelding
2013-05-13 12:07

Distanserad och känslolös

Hej!

Jag har en längre tid känt mig väldigt distanserad. Jag vet inte om jag är vaken eller om jag drömmer, för mina känslor tycks inte hänga med. Jag känner mig allmänt känslolös, och det börjar bli väldigt jobbigt att leva med. Jag och min sambo gifter oss nästa månad, och jag vill känna mig exalterad och glad! Inte som en känslolös skugga som stryker omkring.

Jag tror att det kan bero på att jag har satt upp en barriär för mig själv. Jag förlorade sex personer under hösten 2010, och en av dem var min mormor som gick bort i cancer. Det var en mycket jobbig period, och jag tror att jag omedvetet skyddar mig själv mot det kaos jag gick igenom då. 

Nu är det nämligen så att min farmor behandlas för bröstcancer. Hon berättade att läkaren hade sett något på bilderna från mammografin den 23/12 förra året, och den 28/1 bekräftades det att hon hade cancer. Hon får nu alltså cellgifter, och sista behandlingen får hon veckan efter vårat bröllop. Jag är så rädd att hon inte ska orka vara med, eller att hon till och med går bort. (Det är inte troligt dock, det skulle vara 2% risk att den kom tillbaka efter behandlingen, istället för 20% som det hade varit om de bara opererat bort knölen, men jag är ändå orolig).

Dessutom är min 17-åriga lillebror häktad. Tillsammans med en vän till familjen. Han är misstänkt för medhjälp till mordbrand, och ingen vet när rättegången kommer. Men eftersom att han är minderårig så bör den vara så tidigt som möjligt. Han är verkligen inte en sådan person som jag trodde skulle göra något sådant här, och polisen är inte till mycket hjälp. Som det ser ut nu så vet vi inte om han kan vara med på bröllopet, och det skulle verkligen krossa mig om han inte är det. Jag har trots allt bara ett syskon.

Allt detta gör som sagt att jag känner mig distanserad och känslolös. Och det känns inte rätt. Inte är det väl såhär man ska känna månaden innan sitt bröllop? Alla andra som jag träffat på internet som ska gifta sig ungefär samtidigt är så uppspelta och glada, och så vill jag också ha det. 

Har ni några tips på hur jag kommer ur det här och kan leva ordentligt, full med känslor?

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
[silkesnosen]
2013-05-13 12:14
#1

Jag vet inte, men fundera kring vad det är som är viktigt för dig och er när det handlar om ert bröllop. Kanske är det inte rätt tidpunkt om du vill att alla ska kunna vara med.

Honestyisdead
2013-05-13 12:23
#2

Inget konstigt att du känner som du gör när bror är häktat och din farmor har cancer. Det skulle nog dra ned de flestas humör, även inför ett stundande bröllop.

Självklart ska du få känna glädje inför det, och är det inte rätt tid för det nu kanske ni ska skjuta upp på det.

Gur4m1
2013-05-13 13:02
#3

Trr du är inne på rätt spår, att du "stänger ner" eller bygger en mur. Även omman är glad inför bröllop så är det även en stressfull sak på många sätt- och sedan allt det där "on top of it".

Det enda jag kan säga är- Rör på dig mycket. Ät ordentligt Sov ordentligt. Meditera hjälper mig iallafall en hel del, "mindfullness" har hjälpt mig massor. Att försöka stanna kvar "Här och nu" med alla intryck. Sen att tillta sig att vara arg och ledsen för det som inte går som man vill- allt det hemska, så du även kan glädjas åt det stora och fina, ni ska gifta er!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2013-05-13 13:09
#4

Sen är många gånger vårt eget sätt att tänka- avgörande. Att _välja_ att tänka att glaset är halvfullt istället för halvtomt. Förstår att allt med din farmor och bror är hemskt, men om du älndå tänker genomföra bröllopet och inte skjuta upp det - så försök fokusera på de BRA sakerna istället för de som kanske inte kan vara där just då/saker som inte blev som du tänkt. Nu tycker jag att du verkar vara en positiv person men det blir ju ibland lätt att man gräver ner sig i allt det dåliga så man inte riktigt kan se det bra runt omkring sig som också händer.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: