Annons:
Etikettbarn
Läst 4397 ggr
polgara
2013-05-13 17:25

Barn vid 45?

Jag är 45 år iår, har 3 vuxna barn och är ihop med en trevlig man som är 10 år yngre än mig, Han har inga egna barn men har en viss längtan, själv tycker jag att jag är för gammal för att börja om på nytt, eller är jag det? Hur ser ni på den saken?

Annons:
Honestyisdead
2013-05-13 17:49
#1

Eftersom risken för att något blir fel på fostret ökar stort vid den åldern hade jag själv inte chansat.

Men så länge du är fertil så r du ju inte för gammal för att skaffa barn. frågan är bara om du verkligen orkar och vill det och om du vågar ta chansen.

[silkesnosen]
2013-05-13 17:53
#2

Om du känner att du vill så ser jag inget egentligt hinder. Huruvida du är gammal eller inte har ju mer med att göra hur du i övrigt lever ovh vårdar dig själv.

Michaela-N
2013-05-13 18:17
#3

Min bästa väns mamma var 48 när hon fick sitt första barn. Och det blev inget fel på barnet 😉 Ta chansen medan du fortfarande har möjligheten, hihi.

Intehärutandär
2013-05-13 18:23
#4

Det är upp till dig, fast han borde ju förstått att Du med största sannorlighet var klar med sådant, då Du sa din ålder. 

Själv är jag 34 år och klar för längesedan med barn. Men en kusin fick nyss sitt andra inom 3 år och hon fyller 40 år i höst.

ChristineL
2013-05-13 18:46
#5

Risken för skador hos fostret ökar ju efter 30-35 så jag själv hade inte "börjat om", men det är ju erat val och det finns många som gör det och får fullt friska barn och lever lyckligt ändå :)

polgara
2013-05-13 19:42
#6

han ställer inga krav på barn, han visste att jag inte var sugen på fler när vi träffades o det har han accepterat, men jag är faktist lite sugen nu, om det blir några barn är ännu inte bestämt på långa vägar

Annons:
Fridaaaa
2013-05-13 20:08
#7

Det känner du helt och hållet själv.
Men riskerna osv ökar ju betydligt.

Jag är sådan, kommer ej skaffa barn efter 35 😉 Men ser inget fel med att andra gör det, upp till var och en, men det är mig personligen 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

viktoria91
2013-05-13 20:36
#8

Vet en som är 43 år och nyss fick sitt andra barn.

sundsvallstjej
2013-05-13 20:43
#9

Har fått mitt första barn nu vid 35. Vill ha ett till men gärna innan 37. Om 10 år när jag är 45 skulle jag inte våga av rädsla att något ska gå fel.

Aniara4
2013-05-13 21:37
#10

Alltså, det är klart att det finns en massa Kvinnor som fått barn efter 40 och där det har gått bra. Det är ju inte så att alla barn som föds efter en viss åldersgräns får problem, långt ifrån. Men det finns en ökad risk som man bör vara medveten om innan man börjar försöka. Har ni pratat igenom alla tänkbara scenarion? Är du säker på att du skulle orka med exempelvis en kolikunge som skriker dygnet runt i ett halvår? (Haha, alla man tänkte igenom DEN möjligheten ordentligt i förväg skulle nog ingen skaffa barn!) Tampas med en tonåring när du är 60?

Sen är det ju långt ifrån säkert att det blir något även om ni bestämmer er för att försöka. Javisst, det händer, men det händer väldigt mycket oftare att man inte blir gravid vid 45.

chilisalsa
2013-05-13 22:32
#11

Alltså…

Om båda vill… kör !

Allt kan hända oavsett ålder. Vem vill leva sitt liv med sannolikhetslära  för ditten och datten ? Det är himla många väldigt kloka människor som inte skulle funnits om det vore för sannolikhetsberäknande….Naturen har en tendens att avgöra själv om man är frisk i övrigt.

Medarbeterare på Kost

Winta
2013-05-14 00:09
#12

Jag säger bara kör i gång. :) Om du känner viljan att bli föräldrar igen och mår bra för hälsan.

Min mellan kusin var 45 när hon fick en dotter. Allt har gått finemang och dottern är idag 7 år gammal. :)

pyromanen
2013-05-14 09:05
#13

Jag är som du 45 och skulle definitivt inte orka vara en bra mamma nu. Men 45-åringar är ju olika "trötta o sletna" eller väldans pigga. Mina barn är 19, 17 och 11 och jag har varit "utbränd" och kände runt 40 att jag skulle dö om jag blev med barn och har därför steriliserat mig.  Å andra sidan har jag en kompis som fick sitt första barn vid 44½. Gick alldeles bra. Är den potentiella pappan en sån som vet vad det innebär och kan och vill ta en stor del av vaknätter, sjuka barn o sånt eller snarare en sån som karriärjobbar och vill leka lite med barnet på helgen?  det har ju också jättestor betydelse tänker jag.

Annons:
polgara
2013-05-14 14:45
#14

Får fundera på detta mer än en o två gånger innan man bestämmer nått

Sweelin
2013-05-14 18:00
#15

Jag som tycker min mamma är gammal som fick mig vid 38 🤔 Jag skämdes mycket över det som barn, "din mamma har rynkor!".

Jag hade absolut inte gjort det.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Blodpudding]
2013-05-14 18:32
#16

#15 Fast rynkor kan man ha som ung också.

[silkesnosen]
2013-05-14 18:47
#17

#15 Ärligt talat då har man nog haft det bra om man anser att det är ett stort problem….viktigaste är ju att man är trygg och omhändertagen.

Honestyisdead
2013-05-14 18:49
#18

#17 Det handlar om mer än rynkor. det handlar om att det faktiskt finns barn som bli mobbade för att föräldrarna är äldre n "medel".

Det är inte alltid lätt för barnen.

[Blodpudding]
2013-05-14 18:50
#19

#18 Barn mobbar för vad som helst, hade det inte varit äldre föräldrar hade det varit något annat.

[silkesnosen]
2013-05-14 18:53
#20

# 19 Agree:) Skulle man gå efter vad barn blir mobbade för, tja då finns det nog inte mkt man kan göra, då barn som är osäkra och vill utöva kontroll över andra letar anledningar. Arbetar i skolan och blir ständigt förvånad…

Annons:
Honestyisdead
2013-05-14 18:54
#21

#19 Mycket möjligt. Men jag är inte helt övertygad.

Därmed inte sagt att man pga detta ska avstå från barn då man är lite äldre.

[Blodpudding]
2013-05-14 18:55
#22

#21 Du tycker då inte heller att rödhåriga, överviktiga, utländska eller personer med funktionshinder ska skaffa barn?

Honestyisdead
2013-05-14 18:56
#23

#22 läs gärna mitt inlägg igen.

Jag endast förklarade att det finns dom som bli mobbade pga äldre föräldrar. Lägg inte in andra värderingar i det.

[Blodpudding]
2013-05-14 18:59
#24

#23 Det finns de som blir mobbade för de är rödhåriga, utländska, överviktiga, har överviktiga föräldrar, har funktionshinder med mera.

Hur ska man resonera om det då?

Honestyisdead
2013-05-14 19:01
#25

Det kan väl inte jag tala om för dig?

Hur resonerade jag angående mobbing av äldre föräldrar? Nej just det, inte alls. Jag endast kommenterade att det förekommer.

[Blodpudding]
2013-05-14 19:02
#26

#25 Det är väl ändå ganska ointressant?

Honestyisdead
2013-05-14 19:06
#27

#26 Okey, tack för kritiken eller vad jag ska säga.

Jag kommenterade något någon annan hade skrivit. Ledsen att du fick läsa något ointressant ;)

Annons:
[Blodpudding]
2013-05-14 19:09
#28

#27 Det kändes lite orelevant. Folk blir mobbade för allt möjligt, det är då mycket som måste undvikas. Knappt någon som skulle få skaffa barn om man skulle tänka så.

Honestyisdead
2013-05-14 19:12
#29

#28 Om man skulle tänka hur?

Missade du "Därmed inte sagt att man pga detta ska avstå från barn då man är lite äldre." ?

Du verkar lägga in värderingar i det jag skrivit som inte finns. Du antar något som inte stämmer.

Jag har aldrig påstått att barn inte blir mobbade för annat. Aldrig påstått att man inte ska skaffa barn pga detta.

Du har nu klargjort att du tyckte det var ointressant och det är noterat. Tyvärr ser jag inte det som orelevant eftersom det var ett svar på en kommentar.

viktoria91
2013-05-14 20:09
#30

Jag har äldre föräldrar och skämdes över det när jag var yngre. Särskilt min pappa är gammal han var 43 när han fick mig. På konfirmationen undrade prästen om det var min.farfar, det tog jag väldigt hårt.

Sweelin
2013-05-14 20:16
#31

Jag blev inte mobbad och jag har inte haft en dålig uppväxt? Vart skrev jag det? Skämdes gjorde jag dock som attan och det tråkiga är att min mamma inte orkade riktigt med oss fast att vi var väldigt lugna barn, bror och jag. 

TS, är du verkligen beredd på att börja om igen? Varför inte bara njuta av att dina barn äntligen har flyttat ut och nu kan du börja fokusera på dig själv istället, slippa städa efter andra lika mycket och är du beredd på att ditt barn kanske flyttar hemifrån när du är 70 år? Hormonstinta tonåringar, trotsiga småbarn och tjafs? Vill man inte ta det lite lugnt när man är lite äldre som du? Resa, sommarstuga, husbil, barnbarn som väller in som kommer ta mycket plats i ditt liv. (om du inte redan har). 

Ska ditt barn vara lika gammalt som dina barnbarn?

Min mamma slängde nästan ut mig vid 18 års ålder för nu kan hon fokusera på att göra det hon vill och ta det lugnt för en gångs skull.

Passa på att njuta nu enligt mig för du kommer troligen ändå få barnbarn som kommer kännas som dina egna 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

ylvaram
2013-05-14 20:40
#32

ska man gå efter att barnen skäms över föräldern så tycker jag isåfall inte homosexuella ska skaffa barn heller. För ärligt hade jag skämts lika mycket om jag hade pappa och pappa på föräldramötet än om jag hade en mamma och en gammal pappa som såg ut som farfar.

Men nu tycker jag inte man ska gå efter sådant och jag är inte mot  det jag skrev ovan, jag bara säger hur jag skulle känna. Pga att jag vet hur personer är i min klass. Jag är 14 år.

polgara
2013-05-14 21:23
#33

De barn jag har bor fortfarande hemma, eller en flyttar hem igen i slutet på veckan. Jag ser mkt yngre ut än vad jag är, många gissar på max 30, får tom visa leg på bolaget fortfarande, var tom o sökte jobb på ett företag där de sa att de inte anställer personer under 25, tack för komplimangen sa ja då. Jag älskar barn, har mina 3 + haft en hel del fosterbarn genom åren, jag gör allt för att ungarna ska må bra, men jag är inte helt 100 på om jag vill börja om igen med vaknätter o amning

Detta kommer att funderas över flera gånger innan nått beslut tas, vi kommer diskutera för o nackdelar, min pojkvän stöttar i vilket beslut jag än fattar. Några barnbarn är inte aktuellt än. Men väldigt välkommet när det än kommer

[silkesnosen]
2013-05-14 22:34
#34

#31 Hm finns väl många fräscha brudar som är 45. Visste inte att det var dags för husbil, sommarstuga och barnbarn då ;) Jag är 36. Ser och or betydligt yngre och tar väl hand om min hälsa….det är högst individuellt. #33 gör det som känns rätt i magen:)

Annons:
Sweelin
2013-05-14 22:41
#35

#34 Tja, mina systrar är runt 30 och har husbil samt sommarstugor… barnbarn hoppas jag dröjer då deras är 2-7 år. Hennes barn var ju vuxna enligt henne så barnbarn är nog inte så långt borta.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sarah
2013-05-16 16:41
#36

Vilket barn skäms inte för sina föräldrar under perioder i livet?

Maria
2013-05-16 18:07
#37

Min son skämdes för att jag var för ung. Jag fick byta kläder innan ett föräldramöte en gång😉 De flesta av hans kompisar hade föräldrar som var äldre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pyromanen
2013-05-16 18:44
#38

Jag skämdes för att min pappa hade badbyxor som såg ut som den engelska flaggan och dessutom var blek som en sparris.

mikkan01
2013-05-16 22:56
#39

#38 😃

Jag tycker inte att det är konstigt alls, gör som du själv vill, orkar du med det så ser jag inte vad som stoppar dig. Alla barn skäms över sina föräldrar någon gång. Jag är 1 år äldre än mina föräldrars första barnbarn, har aldrig sett det som ett hinder, bara något kul…tycker inte att åldern borde vara något hinder om du själv inte tycker det. Följ ditt hjärta! 🙂

~mikkan

[glitterglam]
2013-05-17 20:02
#40

Jag tycker man ska göra precis som man själv vill, men tänka på både sig själv, barnet och familjen i helhet. Oavsett om man är äldre eller yngre förälder.

Mitt egna tyckande säger dock nej, om jag var i din situation alltså. Dels tror jag inte man har samma ork i 45års åldern som när man är yngre, för lek, omhändertagande och annat som hör till de kommande 18 åren. Dels ökar riskerna vid både graviditet och förlossning.
Jag tänker också på hur barnet kan känna det när det är lite större, vet flera som haft äldre föräldrar och antingen skämts över de eller tyckt att det varit tråkigt att föräldern inte orkat lika mycket. Själv har jag varit glad för mina relativt unga föräldrar och själv skulle jag inte vilja skaffa barn sent.
Tänker också på vad som händer om något går fel eller om man får ett lite "tuffare" barn, finns det ork till det osv.

Däremot har jag förståelse för de som gör det och det är helt upp till var och en.

skotty
2013-05-18 01:31
#41

Min kompis mamma va 49, nästan 50, när hon fick sitt första och enda barn, alltså min kompis. Inget fel på min kompis utan ja, hon kunde väl inte ha blivit bättre. Nästan utbildad advokat, haha. Nej men tycker att du ska göra som du själv känner. Känner du att du klarar av det så ska du absolut göra det!

Annons:
Cazzos
2013-05-18 18:52
#42

Min mamma födde mig när hon var 40 år.

Sålänge din fysiska hälsa är god så ser jag inga problem med att skaffa barn oavsett ålder!

Är det inte menat att ni två ska ha barn så märker ni det sen om du blir gravid. "Naturens gång" så att säga. Vill inte låta elak men så är det.


Gur4m1
2013-05-19 16:06
#43

#40 det är med lek och engagemang tror jag inte tt dugg på. Tror ämligen att, om man får gneralisera brett, att en äldre person har mer insikt i livet och barnets behov, har större möjlighet att bejaka sig själv men samidigt lämna bort sitt "ego" och fokusera på barnet. Dvs vara en mer ordningssam och fokuserad mor. vid den åldern, även om man intehar högre utbildning så har man en hel del livserfarenheter och annan viktig kunskap. Man är nog ofta en mer självsäker och lycklare människa. 

Men nu generaliserar jag ju å det grövsta, jag känner 18åringar som varit jättebra mödrar. Själv har jag en väldigt ung mamm och hon hde då aldrig tid eller ork att leka med oss som barn för hon ville ju göra sånt som unga människor gör. Umgås med sna väninnor, resa, festa, tillfredställa fadern och känner pres att "man ska duga" för alla andra i in omgivning /som jag tror äldre människor har lättare att strunta i/. Hon var outbildad och med barn blev hon inte mer utbilad :PSå hon fick jobb på en massa skitjobb md dåliga löner och …

En 40åring som tgit handom sig, ser jag inte hur de skulle ha mindre ork.  Jag är 32 och att jag orkar mindre idag än när jag var 20 beror endast på in egen lathet, inte pga åldern. Det end jag känner av som är pga åldern är att jag tål mindre alkohol, men det är väl lika bra så…

45 år är helt okej ålder att ksaffa barn, frgan är om man fortfarandekan få barn. Man kan alltid testa!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: