Annons:
Etikettkänslor
Läst 2505 ggr
[AndreaPirlo92]
2013-05-17 19:53

I en ny stad.

Hej!

Har skrivit här tidigare, men då angående att hitta vänner. Nu har jag en helt annan fråga!

För ca 4 månader flyttade jag och min pojkvän till en ny stad ca 25 mil hemifrån. Anledningen till att vi flyttade hit var för att han fick ett bra jobb. Jag hängde på eftersom vi tidigare bott tillsammans.

Jag jobbar som timvikarie och vi har kommit överens om att betala hälften på allt, vilket jag också anser som en rättvis sak att göra. Men vi har väärldens dyraste hyra på 8000 och massa andra utgifter. Jag har inga pengar alls över! Funderar därför på att flytta hem igen, fast ändå så vill jag inte det. Men jag kan inte spara undan pengar eller göra något överhuvudtaget här. Egentligen vet jag inte vart jag vill komma med det här, men hur hade ni gjort? Stannat kvar och jobbat för ''ingenting'' eller flyttat hem igen? Detta är så svårt..

Annons:
MjauMu
2013-05-17 20:45
#1

Men hjälps ni inte åt? Jag menar får han pengar över eller är hans pengar slut också efter han betalat hälften?

Om han tjänar mer borde han väl betala lite mer? Så gör iaf vi då min sambo tjänar flera tusen mer än mig annars skulle inte jag ha råd att bo kvar här om jag skulle betala hälften av allt med min skitlön. Går ju inte ihop

ettlitetalias
2013-05-17 20:48
#2

Jag hade delat på allt, men procentuellt sett! Eller slagit ihop inkomsterna på ett konto så att det är bådas pengar ni betalar både nytta och nöje med! Jag har länge stannat med min pojkvän och jobbat för "ingenting", men om någon av oss har mer pengar så är det alltid den som också betalar mer. Den dagen vi flyttar till en helt egen lägenhet och vi båda jobbar så tänker jag kräva gemensamt konto för att slippa pengabråk och att någon står helt utan "egna" pengar!

[AndreaPirlo92]
2013-05-17 21:09
#3

Självklart betalar han mer eftersom han tjänar mer men vissa månader får jag inte så många tider på jobbet vilket resulterar i att jag inte har pengar över till annat. Han har betalat det mesta sedan vi flyttade hit och det känns så dumt att leva på honom..

drika
2013-05-17 22:09
#4

"Allt mitt är ditt" tycker jag, gemensamt konto har vi här och de funkar super , man behöver inte köpa massa onödigt men är ju inte bara hans pengar heller om ni bor ihop :)

Hälsningar

Fredrika

oh-la
2013-05-17 22:22
#5

#4, fast det där är ju helt upp till paren att bestämma. jag och sambon har separata konton. han är student och jag jobbar heltid. jag får nästan alltid mer pengar över, men det är mina pengar som jag kan göra vad jag vill med. det innebär också att om han inte har några pengar så får jag betala lite mer med mina pengar, och vise versa. vi har kommit fram till att vi hellre har "egna" pengar på våra konton utan gemensam ekonomi. i slutänden under vårt förhållande lär vi ändå ha hoppat in lika mycket för varandra. till på köpet har jag mina pengar som jag kan få lägga på mina hobbys utan hans inblandning, och han kan lägga sina pengar på sina aktier utan att jag behöver lägga mig i. han pengar är hans pengar och mina pengar är mina pengar.

TS, allt beror ju på hur du känner. som sagt, under perioder i livet lär man i ett förhållande få leva mer på den ena än den andra, och så är det. handlar det bara om pengar, eller är det annats om också spelar in när du funderar på att flytta hem?

Gur4m1
2013-05-17 22:23
#6

Jo.de tär hans pengar om de bor ihop- och inte kommit överrens om annat och jag förstår hur du menar TS. JAG tycker inte att det är självklart att min sambos penar är mina att "norpa från" som värsta Nordkorea-Kommunist-style. Allt handlar om vad man har för värderingar själv och man kan inte tvinga det på sin partner. Ni verkar redna köra med procentuell delning- vilket är det mest rättvisa enligt mig. För han jobbar och har mer pengar- så ser inte heller varför han skulle betala för dina nöjen- me förstår att du VILL kunna betala för dina nöjen och inte vara beroende av din partners inkomst.

En möjlighet skulle kanske vara att ni börjar söka efter ett biligare boende? 8 k lät så fasligt dyrt, måste ni bo mitt i tan? eller i en så fet andrahand eller vad som nu gör hyran så väldigt dyr. Diskutera detta med din partner- han har kanske någon idé om hur ni kan göra tills du kommer upp i fler timmar? Ni vill ju båda bo ihop men du vill inte leva på honom men det ä kanske det du mste göra en tid- tills du får mer jobb.

Kanske du kan hitta ett extrajobb. Jag själv har två timjobb, en som jag kan göra kvällar/helger och ett jag kan göra vardagar. Jätteskönt att kunna kombinera- även om det skulle råka krocka med varandra så kan jag öra ett "heldagspass" och är det ont om jobb på ett ställe så har jag ändå oftast ett pass på det andra. Rätt praktiskt! Kolla runt, butiker osv, där kna det räcka med 2-3 helger i månaden så har du några usenlappar till att röra dig med!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
sosanna
2013-05-18 11:55
#7

Jag förstår att det känns dumt att leva på honom men jag tycker ändå att i ett samboförhållande så hjälps man åt när den ene har låg eller ingen inkomst en period. Jag försörjde min man några månader när han fick noll och ingenting i bidrag. Idag tjänar han betydligt mer än mig och bidrar då också mer till räkningar och sådant.

[rumelle]
2013-05-18 12:23
#8

Som andra har sagt så tycker jag också att det ingår att man försörjer varandra i ett samboförhållande. Vi har levt enbart på min lön i tre år nu och jag känner inte alls att han är skyldig mig något i gengäld.

Gur4m1
2013-05-18 14:06
#9

Själv har jag levt sambo (och hört andra) där man fått en räkning på "skulder" när man väl gjort slut ;)

I lagens ögon ses man ju som försörjningsskyldig. Tror inte man kan kräva det av en partner, tycker jag själv. Nu låter jag som en "snålis" men jag har alltid haft ont om pengar emn älskar att jag verkligen _äger_ de saker jag väl har och även pengar. Jagväljer vad jag ska göra med dem utan dåligt samvete. Jag hatar att gå runt med dåligt smavete och jag skulle ha gott om det om jag levde på min man. Sen kna man ju gå in och hjälpas åt när det blir kris. t.ex med hyran- för det är ju en sak som påverkar båda.Men här är det ju inte kris utan en ohållbar situation i längden om det inte blir bättre med jobb för TS.

Jag är absolut en person som skulle gå in med pengar för min sambo om han behövde det- däremot skulle jag förvänta mig det tillbaka också. Skulle känna annolrund aom vi var gifta och kanske har barn ihop.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: