Annons:
Etikettvänskap
Läst 3371 ggr
Mrs XY
2013-05-26 16:41

Tacka ja eller nej?

Jag och min sambo har fått ett problem. Men jag ska ta det från början så ni förstår bakgrunden.

För 3 år sen började en ny tjej på mitt jobb. Vi fick bra kontakt och hade kul ihop på jobbet. Efter ett halvår ca började vi umgås även privat. Jag fick träffa hennes sambo och hon träffade även min. Ganska snart började vi umgås alla 4; grillkvällar, bowling ja allt möjligt har vi hittat på dessa år. Men vi har aldrig uppmärksammat varandras födelsedagar och aldrig nämnt något om att börja uppvakta varandra dessa dagar utan det har vi skött på varsitt håll. Det enda som vi sagt om våra åldrar är det faktum att min kollega och jag är födda samma år. Och våra respektiva sambos är även dom födda samma år. Inte mer med det.

I år är ju då det år som våra respektiva män fyller jämnt. I Januari fyllde min sambo jämnt. Vi brukar aldrig ha några stora bjudningar med vänner osv på födelsedagar. Vi är rätt enkla av oss och det blev samma detta år med smörgåstårta och bara den närmsta familjen (våra föräldrar och syskon) inga vänner eller kollegor var med.

Nu har vi emellertid fått en inbjudan till stort firande av hennes sambo där de har öppet hus, har lejt in folk som ska laga maten och bjudit in "alla vänner på fest" säger dom.

Vi känner ju bara att det känns så dumt i och med att vi inte sa ett ord till dom när min sambo fyllde år. Då bör vi väl inte heller tacka ja?

Tänk om det blir tal om sen det faktum att min sambo också fyller jämt i år och att dom frågar när det blir firande av honom.

Pinsamt att säga "han fyllde ju i januari men vi ville bara ta det enkelt med bara närmsta familjen med"

Vi är ju ändå goda vänner. Var det väldigt oförskämt av oss att inte bjuda dom på fest då min sambo fyllde jämnt i januari?

Hur gör vi?

Annons:
Leyvas
2013-05-26 17:13
#1

Jag tycker att ni kan tacka ja med gott samvete om ni känner att ni kommer att ha kul där. Tycker absolut inte att det är något fel med att säga "Vi firade tillsammans med familjen". Sådant borde de flesta inte ha några som helst problem med. Alla är ju olika.

Sedan finns det ju förståss de människor som tolkar sådant fel och blir avundsjuka eller börjar tro att någon konspiration är i görningen, men sådana är oftast inte värda att vara kompisar med ändå 😉

ChristineL
2013-05-26 18:14
#2

Jag ser absolut inget konstigt med att ni tackar ja! en del fira mer, andra mindre. Jag är själv ingen som gillar att fira mina födelsedagar men fyller 30 nästa år och då ska det minsann bli galej :)

Mrs XY
2013-05-26 18:21
#3

Ja alltså jag ser ju inget problem med att gå heller om det inte vore för att vi inte bjöd dom. Känns det inte dumt att gå på ett 30årskalas om man själv nyss fyllt och inte bjöd dessa personer som bjuder oss?

ChristineL
2013-05-26 18:23
#4

#3 - Frågar dom är det bara att säga att ni bara gjorde en liten grej med familjen. Det är ju det som är sanningen. Man är inte skyldig att bjuda tillbaka hit och dit.

[silkesnosen]
2013-05-26 18:44
#5

Förstår inte ens att det här är ett problem???!! Firar gör man ju som man vill!!

[rumelle]
2013-05-26 19:46
#6

Håller med #5! Vill ni gå på deras fest så tacka ja! Det är ju deras val om de vill fira eller ej. Precis som att det var ert val att inte fira. Inget konstigt med det.

Annons:
Mrs XY
2013-05-26 20:12
#7

Jaha okej ni har säkert rätt då. Men min sambo har verkligen dåligt samvete över att vi inte bjöd dom när han fyllde år och han tycker det känns väldigt pinsamt att då dyka upp på deras fest.

Men jag vet inte jag. Är dålig på vett och etikett och vad som är rätt i sådana sammanhang.

[rumelle]
2013-05-26 20:19
#8

#7 Ni kan ju alltid dra en liten lögn och säga att han inte kände sig riktigt pigg, så det blev inte av att planera något just då och sen kom det av sig.

[Russinflarn]
2013-05-26 20:24
#9

Inte heller jag tycker att det är något problem, faktiskt. Jag har haft en nära väninna som fyller år dagen efter mig. Jag firar sällan eller aldrig min födelsedag (om jag inte har närheten till familjen) medan hon alltid bjöd in till fika på sin dag. Och jag gick alltid, utan en endaste tanke kring det.

Jag tror nog snarare att de skulle börja fundera om ni inte kommer (ja, förutsatt att ni inte är upptagna då)- då vill ni ju som inte vara med och fira hans födelsedag. Och så verkar det ju vara ett happening, de har storfest. Tror inte de bryr sig alls i att ni inte haft fest, eller bjudit in dem på något kalas. 

Gå dit och ha kul, i stället för att grubbla! :)

Gur4m1
2013-05-26 23:24
#10

Själv fattar jag inte att folk kan göra en sånhär sak till ett problem 😃Det är mycket intressant att det tydligen finns "sciala" regler som är viktigare att "ge det man får" än det hederliga- att man vill ha en trelvig dtund med nära och kära. Om alla som inte höll öppet hus när de fyllde jämna sa nej till deras öppna hus så skulle det inte bli mcket till fest till att börja med, tror jag. En del gillar att elda på lite mer andra gör som ni.

Börja utgå från att folk bjuder er för att ni är just vänner och de vill ha ert sällskap, inte ert vin eller presener utan er närvaro, skratt och glada humör. Att tacka nej för att det blir "pinsamt" i en situation som inte alls borde vara pinsamt eller något någon någonsin skall behöva förklara sig över- känns så. Gud så jobbigt att behöva känna så. Klart ni ska tacka ja, om ni inte har en bättre orsak än det där för att tacka nej. Har ni inte lust, är ni sjuka- tacka nej. Men jag tror ingen bryr sig om ni gör en stor brakfest av din sambos 30årsdag eller inte. Folk kanske utgår från att man vill ha en stor fest men…nu har han redan fyllt år. Dås gäer man "vi firade bara med familjen".

Gå dit, ha kul, njut. Er närvaro är ju det de bjudit dit er för. Att inte kunna gå för att ni inte bjöd dem på ert- vore inte bara snobbigt utan oförskämt om något. Vill ni inte gå, av någon anlending så må så vara men ni låter som goda vänner och är ni inte sjuka så tycker jag att ett enj vore otroligt otrevligt beteende mot sina vänner. :(

Gå nu dit och ha kul med gott samvete! Alt gå dit utan din sambo, om hans "samvete" inte tillåter honom.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Namiko
2013-05-27 06:24
#11

Jag ser inte problemet. Skulle jag som aldrig firar min egen födelsedag då inte kunna gå på någon annans firande? Blir jag inbjuden så visar det att jag är önskad där för att dela dagen med den som fyller år, det betyder inte att jag måste göra exakt samma sak och ställa till med ett firande som jag inte vill ha bara för att.

Vill ni göra det mer rätt för din sambos samvete så bjud hem paret på middag eller något så har ni också bjudit tillbaka.

Att ljuga känns bara fel för mig, det är helt acceptabelt att fira sin födelsedag som man själv vill och blir ni tillfrågade om när det blir något firande så säg sanningen, att ni bara firade med familjen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Honestyisdead
2013-05-27 08:38
#12

Ni firade litet med familjen, dom väljer att fora stort med öppet hus.
Självklart är det inget konstigt om i går. Förstår inte hur ni kan oroa er för det 😃

Maria
2013-05-27 09:06
#13

Är det riktigt bra vänner så kan man ju berätta att man firat med familjen och nu känner dåligt samvete. Goda vänner brukar förstå sådant.

Säg att ni gärna vill komma men berätta hur ni känner. Jag är övertygad om att de kommer att ta det bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sarah
2013-05-27 11:47
#14

Vad är problemet? Ni är bjudna på en fest. Gå om ni vill vara på fest. Förstår inte alls hur man kan göra det till en stor sak och ett problem. En hel hönsgård av ett litet dun… :)

Upp till toppen
Annons: