Annons:
Etikettdejting
Läst 4324 ggr
skotty
2013-05-30 19:49

Träffa honom eller inte?

Jag har pratat med en kille på internet ett tag. Vi pratar även i telefon varje dag, oftast i flera timmar. Han är hur snäll som helst, rolig och omtänksam. Han är hur bra som helst. Men det finns ett stort problem. Han knarkar. Innan tog han massa skit. Men förra sommaren så sluta han med allt. Men för ca 3 månader sen hände en sak så han började röka på igen, och det gör han än idag. Han va inne på psyket en vecka alldeles nyss och när han kom hem så lovade han mig att han skulle sluta men har fått veta att han har rökt på sen han kom hem. Nu har han inte gjort det på tre dagar men istället tog han amfetamin igår. Han har adhd men måste genomgå en utredning för att få mediciner. Och för att få göra den där utredning måste han vara drogfri i tre månader. Men utan tabletter så måste han röka eller så för att klara vardagen när han dessutom mår sjukt dåligt. Jag gillar honom verkligen men droger är nått jag inte kan acceptera. Har sagt till honom att jag inte tänker träffa honom förrän han slutar med skiten men han säger att han inte har lust att vänta i över tre månader på att träffa mig. Han vill träffa mig NU. "Antingen litar du på mig och träffar mig, eller så låter du mig gå" Vad ska jag göra? Ska jag chansa? Han lovar ju att han ska sluta så fort han får medicin. Han kallar inte det här droger utan han kallar det medicin.

Annons:
Challa86
2013-05-30 19:54
#1

En som inte vill sluta -kommer inte sluta. Det spelar ingen roll om du ger honom ett ultimatum eller inte, då det är han och hans liv det handlar om, inte "er". 

Jag hade inte lagt ner min energi på honom då jag anser att när han får sina drop-downs och känner suget efter droger, då kommer han dra ner mig och behöva mig som sin pelare att luta sig på. Satsa på någon som är tillräkligt stark i sig själv och som ger dig stabilitet i livet istället.

challameow.wordpress.com 

Mooniq
2013-05-30 19:57
#2

INTE!.. alla röda lampor i huvudet blinkar.. Först får han visa att han kan och vill sluta. Det utan någon vid sin sida. Sen ska han göra sin utredning ang. ADHD. SEN kan han ev träffa dig.. 

säger jag som är 47 år och har gått igenom en hel del skit i mitt liv.. dock inte droger men haft förhållande med män som hade alkoholen för nära sig och även våldet… 😐

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Honestyisdead
2013-05-30 20:55
#3

Adhd och dåligt mående är inga ursäkter för att punda. Så strunt i den människan. Droger för inget gott med sig. Och han har inte ens någon diagnos, problemen kan ju vara bieffekter av drogerna och inte npgon diagnos.

polgara
2013-05-30 21:45
#4

NEJ! Du ska inte träffa honom så länge han håller på med droger, det för inget gott med sig. Själv var jag o hämta hem min son förra veckan efter att jag fick reda på att hans tjej han flyttade ihop med för 3mån sedan använde droger, han mådde psykiskt jättedåligt. Så min rekommendation är att hålla dig undan så mkt du bara kan. Finns massa vettiga killar där ute som inte håller på med sånt. Att skylla drogerna på sin adhd är bara en ursäkt till att få hålla på

Winta
2013-05-31 00:18
#5

Det låter inte säkert med denna killen. Han borde nog lösa egen problem först. Droger är svårt att sluta för de som har stor behov av det. Det blir nog kanske inte bra/tryggt framöver med relationen om man försöker.

[silkesnosen]
2013-05-31 06:46
#6

NEJ och åter nej. Undvik, stå fast vid ditt ord. ADHD eller whatever äringenanledning attt ta droger. Det är en ursäkt som ej håller. Om det krävs tre månader och han verkligen vill, så klarar han det. Åtskiliga människor lever utan droger och har ADHD. Han är en missbrukare och är beroende! Undbik och rädda dig själv!!! (Vad han har lust till, tja det är hans problem, inte ditt!!)

Annons:
[Devya]
2013-05-31 08:31
#7

Det låter inte som en bra idé att träffa honom just nu. Han tycks inte heller tänka på hur hans mardröm skulle komma att påverka dig. Om man verkligen tycker om någon och om man har åtminstone lite skam i kroppen så vill man oftast inte dra in människor i sådant som är väldigt jobbigt. Han låter inte särskilt omtänksam som du påstår, för då skulle han inte vilja dra in dig i det här just nu, eller hur?

[rumelle]
2013-05-31 08:46
#8

Jag tycker att du ska vänta tills han lagt ner knarket. Om han inte kan klara att vänta på dig i tre månader så är han ändå inget att ha.

isafisa
2013-05-31 11:04
#9

Lägg honom åt sidan så länge. Jag lever i nära relation till droger (inte min partner, men nära nog ändå) och det är INTE kul. Det är lögner, löften som inte hålls och lovord om att "när de och de händer, DÅ …..". Han måste verkligen vilja sluta, inte "om jag får det och det" - då kommer det troligen inte slutas ändå. 

Så ta vara på dig själv, är han drogfri framöver och ni vill ses, gör det DÅ istället. I mina ögon behöver han ta hand om sig själv först och främst, SPECIELLT om han inte mår bra.

Gur4m1
2013-05-31 11:42
#10

Nej, tycker jag. Jag har ADHD och jag knarkar inte. Jag vet att en del med ADHD och andra diagnossjukdomar tar droger för att klara vardagen men om han inte tagit droger så skulle han istället fått hjälp nu. Även folk utan diagnos "knarkar" och även om jag själv inte tycker att "röka på" är världens hemskaste grej en människa kan göra så har han även tagit andra droger + försöker få igneom utredning- så han är faktikt mitt uppe i någonting och du borde hålla dig ur vägen så du inte blir sårad- för den här killen kommer att lova guld och gröna skogar och du kommer alltid att bli sviken.

För att ni ska ha en chans och inte sabba det- finns där som stöd som en vän- över nätet och telefon. Säg att ni kan försöka bli mer den dag han fått lite mer rätsida med sig själv. Det han ebhöver just nu är inte ett förhållande, han behöver få rätsida på sin tillvaro, sitt liv. Ett förhållande är ett stöd förvisso, speciellt i början men relationer innebär även krav och förväntningar som måste uppnås. Finns inget du kan göra för honom som flickvän som du inte kna göra för honom tusne gånger bättre som en vän. Han ebhöver inte en flickvän just nu, han behöver en vän. Hänger du med? :)Efteroms han hotar DIG med att HAN inte orkar vänta….så ser du ju redan där att han är faktiskt ingenting att ha.Han vet inte sitt bästa, anser jag, och dessutom pressar dig på det viset. Nej, var rädd om dig och undvik den där killen. Det finns lika härliga, roliga, söta och omtänksamma killar som inte ljuger och inte knarkar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2013-05-31 11:48
#11

Skotty, nu vet jag att du är en omtänksam och omhändertagande tjej, så LYSSNA verkligen och ta till dig det vi alla skriver här till dig. Jag blir orolig att du ens överväger att träffa en sån här kille från nätet :(

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

skotty
2013-05-31 23:28
#12

Tack för alla svar. Jag har sagt till honom att jag inte kan träffa honom förrän han är ren, men han verkar inte förstå.

Idag har han tjatat på att jag ska komma dit hela tiden, skickat busstider och massa. Och när jag sa att jag inte kunde så sa han "men vafan, då kommer jag nog göra dumma saker idag" .. HATAR att han lägger allting på mig.

Han lät helt borta förut när jag ringde honom så får jag veta att han tagit nått ikväll så ger jag upp.

Gur4m1
2013-06-01 01:28
#13

#12 ja det är bra att du förstår att det inte är ditt fel, men så som han resonerar så det slutar det upp med att hans problem "hamnar på ditt fat" (och samvete) istället för att han tar itu med dem. Jag hoppas att han blir ren och får hjälp, men det är bara upp till honom att förstå det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
isafisa
2013-06-01 12:00
#14

#12 Bra att du tänker så "nyktert" :) Att han lägger över skuld på dig är ju bara ännu ett tecken på att han måste ta itu med sina problem själv. Du ska inte behöva ha hans snedsteg på ditt samvete!

[Mia-Li]
2013-06-01 14:28
#15

Träffa han inte!
Jag träffade en som knarkade och han lovade att sluta. Det gjorde han INTE.

Så jag ber dej…tänk efter.

Kram 🌺

polgara
2013-06-01 20:37
#16

Om han redan börjar lägga skuld på dig så bryt kontakten helt på en gång, det kommer inte bli bättre

Zizza
2013-06-02 19:28
#17

#12  Han verkar verkligen inte bra för dig, han vill styra å ställa redan nu.. Du har frivilja. Han kan inte komma och halvt kräva att du ska träffa honom och hota med att göra dumma saker mot sig själv.

Låt han vara helt enkelt. Bryt kontakten är mitt heta förslag.

Kram

Mvh. Sanne & Djuren

skotty
2013-06-03 23:55
#18

Vi har sagt upp kontakten nu. Det var jävligt jobbigt, iallafall för mig. Inte att säga hejdå utan för att han satt och sa att han skulle försvinna om jag inte träffade honom.

Det är såhär att han vill träffas NU, han vägrar vara ren en period innan vi träffas, utan säger att han kan sträcka sig enbart några dagar. Och sen hålla sig ren efter det, och inte röra några droger, då han har mig vid sin sida. Men jag höll fast vid att vi inte ska träffas innan, utan jag sa att det här är någonting han måste klara på egen hand med hjälp av samhället och stöttning från familj och vänner. Jag sa även att jag kan vara hans vän, jag kan stötta honom så gott jag kan över nätet och telefon. Men då sa han att om jag inte träffar honom så tänker han göra som han tänkt göra innan vi började prata - ta livet av sig.

Jag fick damp på honom och sa att han inte är rättvis som kan säga så. Han sa såhär "träffa mig eller så försvinner jag", bokstavligt talat. Hur sjuk får man vara? Han laddade sin pistol, sa att han skulle ta lsd och röka gräs å massa saker. Jag bryr mig ju om honom, det var sent på natten så jag bad om att få tänka tills nu ikväll.

Men jag sa att jag inte har ändrat mig, la fram fler argument och sa att jag inte är redo än heller och en massa, vilket är sant. Så satt vi tysta i telefonen en bra stund, sen tog han en karta imovane (är det illa?) och vi sa hejdå.

Han kunde inte lova att han inte ska göra nå dumt men jag tror att om han hade velat det innerst inne så hade han gjort det för längesen. Hoppas han rycker upp sig och tar tag i sitt liv och fixar det. Han är 21 år och det är långt ifrån försent.

Gia91an
2013-06-04 01:05
#19

en karta imovane är ganska illa. Jag tog dem innan för sömnproblem. EN av dem gör mig hög och sen däckar jag. En karta är nog livshotande skulle jag nog gissa.

skotty
2013-06-04 01:10
#20

#19 Nu fick jag lite smått panik. Men tror inte att han tog hela ändå. Pratade ju typ i 10 min efter det och han var som vanligt. Nu är hans mobil avstängd dock. Han försöker nog bara göra mig rädd så jag ska gå med på att träffa honom ändå..

Annons:
Gia91an
2013-06-04 01:11
#21

Kan ju även tillägga att jag har en kompis som är manodeppressiv, han får ut tre imovane i VECKAN då psyket inte vill att han skall kunna ta fler än så "om han får en knäpp" liksom. Så då antar jag även att över tre är för farligt!

skotty
2013-06-04 01:13
#22

#21 Dom skrev ut imovane till honom på psyket, trots att dom vet att han är drogberoende & har självmordstankar… Låter riktigt sjuk nu om dom är så starka. Har inga erfarenheter av imovane alls :(

Gia91an
2013-06-04 01:27
#23

Imovane är typ det näst starkaste innan Stilnoct (vilket innehåller benzoider, alltså klassat som narkotika isig) och imovane är dessutom starkt beroendeframkallande. Och om man "stannar uppe" av misstag eller med mening kan man få både hallucinationer och högkänsla. 

Jag har ganska svåra sömnproblem så jag har tagit imovane i ca 3 år. Slutade på grund av hallucinationer och allmän psykisk påverkan (vilket jag inte hade innan).

Men jag tror att om du VET att han tog de där tabletterna (typ åtta på en karta) då borde du ringa polisen och skicka efter ambulans. Då behöver han nog magpumpas (om han inte riskerar att dö så kan levern stänga av av gifterna). 

såhär står det i Fass:

Om du har tagit för stor mängd Imovane

Om du fått i dig för stor mängd läkemedel eller om t.ex. ett barn har fått i sig läkemedlet av misstag, kontakta alltid läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen (tel.112) för bedömning av risken samt rådgivning.

Överdosering av Imovane tillsammans med vissa andra substanser eller läkemedel som har en hämmande effekt påcentrala nervsystemet kan ge livshotande symtom såsom andningssvårigheter. Hit räknas även alkohol.

länk här om du vill se resten: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=102779

I övrigt tycker jag att du ska komma ihåg att OM han gör något dumt så är det inte ditt fel, faktum är att det han håller   på med är ganska rejäl manipulation. Vilket inte är okej någonstans. Du förtjänar något MYCKET bättre!

skotty
2013-06-04 01:33
#24

#23 Jag ringde honom men han svara inte så jag smsa honom istället och han svarade. "Togvbara halva kartan" skrev han nu. Tror han ljuger faktiskt, tror han hade vart ganska däckad om han hade gjort det. Fan va han är elak egentligen

Gia91an
2013-06-04 01:33
#25

20# Jag menar verkligen inte att skrämma dig, och det är MYCKET möjligt att han sa att han gjorde det bara för att skrämma dig. Jag hade nog dock ringt ändå (men jag är ganska nojig av mig också om att folk jag känner ska må bra). Men det är för det mesta bäst att ta det säkra före det osäkra. 

Imovane tar ca en halvtimme att verka också… 

Om han bara vill skrämma dig så visar det för dig hur "dålig" han är. oavsätt vilket ska du ju inte gå till denna kille.

Gia91an
2013-06-04 01:35
#26

24# Bra. Hur längesen var det han tog den då? Nej det låter ganska mycket som ett prank. Kul kille! Riktigt jävla elakt. Spring åt andra hållet och titta inte tillbaka. Mitt råd. Nu ska jag sova. Lycka till!

Ps. Du ska se att du hittar en RIKTIG kille så småningom… ;) Som är lika snäll som du!

skotty
2013-06-04 01:44
#27

Han skulle ha tagit dom runt 20 i 12 isf, 2 timmar sen alltså.. Han säger nu att jag kräver för mycket av honom när jag säger att han ska vara ren först. Skrev till honom att jag inte kan ta bort beroendet eller behovet, det kommer inte försvinna bara för att jag är där. Och jag kan inte ha nått sånt på mig, jag har mina egna problem och ett eget liv att fixa då hela jag är kaos. Jag klarar det inte. Det skulle bokstavligt talat döda mig.

Jag: Jag kan finnas här som stöd över nätet och telefon
Han: Ditt "stöd" kommer gräva ner mig
Jag: Å om jag går så tar du livet av dig. Fattar du inte vad du håller på med och vilken jävla sits du sätter mig i
Han: Du vågar inte ge mig en chans

Har jag inte gjort det?

Nu skrev han igen, "du har två val, tro på mig eller se mig som en blodig plätt" .. HUR FAN KAN HAN?

Gahhh..

Godnatt å sov gott iallafall, här lär det inte bli nån sömn

Annons:
[Mia-Li]
2013-06-04 05:31
#28

Hej på dej.

Svara han inte mer! Han gör så här just för att du ska få dåligt samvete och gå med på att träffa honom.
Han lägger över skulden på dej för att få dej att må dåligt och få en osäkerhet om han verkligen tänker göra slag i saken han säger han ska .
Men gå inte på det. Han kommer inte att göra en sån dum sak.

Lägg ner han helt och gå vidare med ditt egna. Du kommer bara att må dåligt i allt det där.

Kram och lycka till.

[silkesnosen]
2013-06-04 06:21
#29

Han manipulerar dig på alla sättt han kan. Blockera honom och fly!!!! Skulle de verka som om hon tagit pillrena, vilket jag nte tror så skicka ambulans. Om han inte ger sig så skulle jag söka upp ghans föräldrar på exempelvis FB och skriva ett brev till dem om situationen, då har du överlämnat och kan känna dig lite lugnare.

Han är inte intresserad av att göra ngt för att hjälpa sig själv eller dig, utan han vill bara ha kontrollen, med andra ord är han livsfarlig! Du bär aldrifg skuld till vad han gör eller inte gör, utan han är själv ansvarig. Det är dags för honom att växa upp. Han verkar ha noll insikt i sin problematik.

Zizza
2013-06-04 08:35
#30

Först å främst .. Sluta svara hans sms, sluta svara när han ringer.. sluta upp med allt. Låt han vara.

Han kommer bara få dig att må sämre, han får dig stressad och oroad.

Så hade jag varit du (lätt för mig att kanske säga.. men har faktiskt haft en drogmissbrukar kille i hälarna)

Så skulle jag klippa kontakten HELT.. aldrig mer svara han på något sätt.

Om han verkligen vill ta livet av sig, så gör han det med eller utan dig vid sin sida lika lätt. Men du kan inte ta på dig all denna skit, de ska du inte tillåta, det är så fel det kan bli.

Mvh. Sanne & Djuren

Honestyisdead
2013-06-07 19:39
#31

BRYT helt med den människan. Han kommer inte skapa annat än problem för dig.

Han är manipulativ så det skriker om det.

För övrigt tål en del mycket sömnmedicin medan andra blir helt väck av en halv. Kände en kompis vars mamma lätt kunde få i sig en karta utan att dö.

[Yllhilda]
2013-06-07 22:05
#32

Det där med att bli känslomässigt manipulerad är otroligt jobbigt, och om man har fallenhet för att vilja hjälpa folk är det ännu svårare att stå emot. Man vill se det goda i folk och så fort man sett en skymt av hopp vill man ogärna att de 'råkar illa ut', ibland på bekostnad av sin egen hälsa.

Många jag känner har varit i liknande situationer och alla har haft följande saker gemensamma; 

  • Dem visste att personerna var otroligt manipulativa,
  • att de blev illa behandlade av dessa, men kunde inte hjälpa att ha kvar kontakten. 
  • De visste om exakt hur allt låg till och kände sig svaga och lättlurade eftersom de inte kunde slita sig ifrån dessa destruktiva relationer.

Om jag nu har fattat allt rätt verkar det lite som att du hamnat i denna sits, så jag vill bara säga att du inte är ensam, och att du kommer kunna slita dig permanent från honom när du känner dig redo.

ramm5tein_
2013-07-28 02:36
#33

Hoppas du bröt med honom. Var tillsammans med en pojkvän som hotade att ta livet av sig om jag inte gjorde som han ville, bland andra flera hot såklart (inte hot för mitt liv). Där var inte droger inblandade, men de är manipulativa som håller på så. Jag kan förstå din rädsla för om han verkligen tänker göra något, men bryt direkt innan du kommit honom närmre.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

PennyScarlett
2013-07-28 06:27
#34

Om han är tabletttorsk så kommer han inte kunna börja med vanlig adhd medicin heller. Troligtvis inte ens en vanlig alvedon…

 Jag har väl typ sällskap med en föredetta junkie, fast han röker också på på grund av ryggsmärtor och just för att han inte kan ta tabletter utan att tömma allt som finns för att sedan hitta mer. Det minst onda av två onda ting helt enkelt. Han är snäll och trevlig, intelligent, sköter sitt jobb, passar sina småsystrar, jobbar på sin föräldra relation och håller sig borta från problem. Det är också det som avgör för mig att jag utan problem kan vara med honom fastän han röker. 

Du borde dock ifrågasätta varför den här killen har suttit på psyket? Ifall du inte vet. Det är tufft att gå in i en relation med någon som inte mår bra då dom inte är sig själva. Förhållandet kommer att gå i en berg och dal bana från första början och är man inte helt insatt i hur en sund relation bör se ut (nu menar jag inte att det finns en standard, men hoppas ni fattar), så är det lätt att man fastnar där och blir nerdragen i skiten själv. Jag testade själv ett par gånger under mina yngre tonår och man ville så gärna ge dom här grabbarna en chans att visa vad dom går för. Man ville finnas där för dom där samhället inte klarade av att ta hand om dom och man ville vara den som hjälpte dom på rätt väg i livet. 

 Det kan man ju få försöka göra om man så vill. Men det är med sitt egna psyke och i vissa fall sin kropp, på spel. Är det värt det? Och kom ihåg att du aldrig kan hjälpa en person som ingen hjälp vill ha…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
skotty
2013-07-28 16:14
#35

Vi har brutit all kontakt så ah :)

PennyScarlett
2013-07-28 20:52
#36

Skönt att höra! Var rädd om dig! :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Sugar Mist
2013-07-28 22:12
#37

Jag var i samma sits som du, och det var nära att han drog ner mig helt. Han skrev hela tiden när jag fick nog att han skulle ta självmord och jag fick helt enkelt nog och bröt all kontakt, utan att ens säga till honom.

Bra val, det kommer gynna dig, det lovar jag!

-

Upp till toppen
Annons: