Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1675 ggr
[typellisch]
6/7/13, 8:28 PM

Byta förnamn pga knasig relation?

Jag har ingen bra relation med min far, har ingen kontakt över huvudtaget med den människan och inte med någon släkt från hans sida. Mitt efternamn var efter han men bytte för 5 år sedan till mammas efternamn, jag vill inte förknippas med min far.

Idag kom mamma och jag in på att jag alltid kan byta mitt förnamn, Ellen (som är efter min farfars mor), till mitt mellannamn, Mari-Anne (efter mamma).
Mari-Anne uttalas INTE som Marianne utan det är ett dubbelnamn med andra ord.

Jag är lite skeptisk till det hela. Jag gillar mitt namn idag men jag gillar inte tanken att det förknippas med min farfars mor, även om bara jag och hela vida släkten vet om det. Jag gillar det bara inte och har aldrig gjort. Men det vore skumt att byta förnamn efter 23 år.
Därför jag är en aning förvirrad. Jag gillar namnet, men gillar inte innebörden av att ha det liksom.

Hur ska man göra egentligen? Ska man bara köra på eller ska man hålla sig på den bekväma sidan och behålla sitt förnamn?

Lite Off Topic men det handlar lite om relationer :)

Annons:
[Lewwi]
6/7/13, 9:07 PM
#1

Det jag inte förstod var varför du skulle byta namn överhuvud taget?🙂 Men om du inte gillar ditt namn kan du ju alltid byta namn, det kommer nog bli lite ovant för alla, inklusive dig, men ni vänjer nog er tillslut. Och om du nu vill byta namn och du tycker att Mari-Anne är ett fint namn så varför inte ta det? Det gör väl inget att det var din pappas gammelfarmor?

Intehärutandär
6/7/13, 9:08 PM
#2

Vad har du för relation med din namne? Träffade Du henne eller har Du hört om henne bara?

Tänker att hon har ju inget med din far och din relation att göra. Så om Du tänker på saken, så kanske Ellen var en bra kvinna? Sedan om Du bara inte gillar namnet av andra orsaker, så är det en annan femma.

Jag har t ex min morfars efternamn, men gillade inte honom alltid. Ville ta mormors namn (de är skilda), men fick inte för man måste ta föräldrarnas för att de ska vara gratis. Då vill jag ta ett äldre släktnamn, om jag ändå ska betala flera tusen. Pappa är jag inget fan av, så hans efternamn är inget alternativ jag kan stå för. 

Iaf, så har jag också mina två andranamn från morfars sida. Men de är rätt fina - för dem är jag. Och de hette ju (uppenbarligen) inte morfar.

[typellisch]
6/7/13, 9:11 PM
#3

#1 Jag vill byta namn för jag vill inte förknippas med min fars sida av släkten, eller han över huvudtaget.
Mari-Anne heter jag och min mor i andranamn. Ellen hette min farfars mor :P

#2 Kloka ord, tack!

Gur4m1
6/7/13, 9:23 PM
#4

Jag förstår dig delvis, alltid ogillat mitt namn men pga andra orsaker men är dessutom runt 10 åräldre än dig och ja- folk frgåar en massa och undrar runt att jag vill byta namn, vill även förändra mitt efternamn men väntar. Får se hur det blir.

Tycker #2 är inne på en viktig sak. Hur var din "Gammelfarmor" så att säga. Hon vr kanske en riktigt bra kvinna, det är därför du fått hennes namn möjligen?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[typellisch]
6/7/13, 9:24 PM
#5

#4 Skönt att höra att nån förstår hur jag tänker :)
Ja, jag har visserligen aldrig träffat denna dam, möjligen när jag var nyfödd men minns inte mycket såklart ;) Haha. Minns bara hur min släkt på den sidan pratade gott om denna kvinna. Men har aldrig tänkt att hon kanske var en bra människa utan har bara sett det som att hon tillhör den sidan av släkten, något jag inte vill förknippas med så fick en tankeställare nu :)

Gur4m1
6/7/13, 9:43 PM
#6

#5 oavsett vad du gör så flyter även deras blod i dig också, så avstå gärna från de du ogillar men det är kanske befriande om du upptäcker att det även funnis bra sidor på "den sidan" så att säga. JAg började släktforska och fann saker som ändrade min syn på min äldre släkt. Kanske din Ellengammelfarmor i sin tur har fått sitt namna av en annan kvinna osv. Så som #2 säger… Gammelfarmorn har ju inget att göra med din och din pappas relationer, hon har nog knappt haft med din far att göra. Det namn du bär är kanske något att vara stolt över även om den är från "fel sida" av släkten. :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[Lewwi]
6/7/13, 9:45 PM
#7

#3 Ellen är ett bra namn, det heter ju jag😉Nejdå men jag tycker inte att du ska byta namn om du gillar ditt nuvarande namn, byt inte bara för att någon på din pappas sida bar det namnet. Hon kanske va en bra kvinna, hon valde ju inte att din pappa skulle bli som han nu blev(?) Det är somsagt inte hennes fel och hon var säkerligen en klok och bra kvinna. Du förknippas inte med din pappa för att du bär det namnet, du förknippas med henne!

[typellisch]
6/7/13, 9:45 PM
#8

#6 Jag vet.. haha. Jag försöker väl ''få bort allt jag kan'' och sen försöka acceptera att jag har hans blod i mig. Men det jag kan ändra skulle vara skönt att ändra…
Ja, det är så sant så! Tack ni alla som gör mig lite klokare, haha :) Sånt jag själv skulle kunna inse men är för blockerad, hehe. Tack för en tankeställare!

[typellisch]
6/7/13, 9:46 PM
#9

#7 Tack för kloka ord :)

Intehärutandär
6/7/13, 10:25 PM
#10

Jag tror att detta förändras då man får barn. Då blir släkt-historian viktigare och mer intressant. Kanske vill Du döpa din dotter till Ellen, eller hennes dotter osv, såväl som Mari-Anne. Man vet aldrig i framtiden. 🙂

Har själv hatat mycket i tonåren, och föraktat en del av min släkt och familj. Men jag har barn sedan länge och blivit äldre - och då kommer förlåtelse på ett annat vis. Min far är ett ärkepucko, men det är synd att min son inte minns honom. Och det var sorgligt på morfars begravning för ett år sedan, då min son inte kände igen någon av sina tremänningar, mina kusiner, mostrar osv. Alla var okända, för han inte sett dem på över 10 år. 

Även min sons far är ett ökänt pucko, men jag har alltid varit noga att berätta vad han heter, och hjälpt honom leta på sin biologiska farmor osv. Så har han kunskapen. Erfarenheten får han leta efter själv. 

Hoppas Du förstod något av vad jag menade. 😉 Allt har sin tid. Din far var dum, men hans mor eller andra med samma blod kanske är allt från fantastiska till lite okej. 🙂 Du är ju det, eller hur? (Arv och miljö, har Du nog hört talas om)

[typellisch]
6/7/13, 10:36 PM
#11

#10 Tack att du gjort mig klokare :) Det är många i min fars släkt/familj som inte är vettiga men det är en annan historia :)
I alla fall.. tack att du gjort mig klokare nu! Ser allt med en helt ny syn :) Tack!

Upp till toppen
Annons: