Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 10808 ggr
MjauMu
6/8/13, 5:41 PM

Flytta in hos sin partner

Jag skriver här och frågar i och med att en vän till mig frågar mig om råd och jag har inte direkt något bra råd.

Det är som så att hon varit särbo med en kille nu i 3 år men nu vill dom flytta ihop. Han bor i hus på landet och vill inte sälja sitt hus utan hon ska flytta hem till honom. Hon frågar nu mig om råd för att allt ska bli rätt om en dag förhållandet tar slut. Han har ju lån på huset, nästan 2 miljoner. Om allt ska vara rätt och hon inte bara vara en inneboende som riskerar att bli bostadslös i händelse av en separation hur ska hon göra? Måste hon ta ett lån på nästan en miljon och "köpa in" sig i huset eller hur gör man när den ena partnern flyttar in till den andra? Han har ju gjort en hel del renoveringar också; bytt kök, nytt golv, golvvärme, byggt en takkupa osv. Ska hon betala för sådant också?

Jag sa att jag tycker dom ska leta ett annat hus som dom köper tillsammans men nu blir det inte så, hon kommer flytta in hos honom.

Är det fler som gjort så att ni flyttat hem till er partner? Hur gjorde ni?

Annons:
oh-la
6/8/13, 6:38 PM
#1

ja, det som är mest rätt är ju att köpa in sig i huset. att bara "få" halva huset känns ju inte heller rätt. rimligtvis låter man någon mäklare komma ut och värdera huset, och sedan låter man partnern köpa ut den ena halvan. hur som är det ju inget som man behöver kasta sig in i, och det måste ju självklart funka för båda. att gå till en jurist och snacka om saken är ingen dum idé om något skulle hända. alternativet är ju att vänta tills man väljer att gifta sig. om inget annat skrivs kommer då halva huset att tillfalla den andre.

det finns flera orsaker att ta in en jurist på sånt här. bland annat kan det vara klokt att få alla papper rätt, om något skulle hända. man ärver ju exempelvis inte varandra som enbart sambo om det inte finns papper.

ChristineL
6/8/13, 7:09 PM
#2

Jag tror som #1 att låta en mäklare värdera huset och sedan prata med banken om en vettig lösning. Däremot rekommenderar jag inte alls att flytta in hos någon, allt i hela huset kommer aldrig bli "hennes", det kommer alltid vara hans saker, även om dom skriver samboavtal och hon får hälften vid ev uppbrott.

MjauMu
6/8/13, 7:58 PM
#3

Ja okej tack.

Hennes kille hade tydligen tyckt att hon kunde flytta in bara och att inga papper eller så behövdes för han har ju åtgärdat ganska mycket i huset och det skulle bli dyrt för henne att behöva betala hälften av allt tyckte han. Men då känner hon att dom inte känns som sambos på riktigt utan att hon bara är som någon slags tillfällig gäst hos honom.

[TheMiko]
6/8/13, 11:39 PM
#4

Jag flyttade in hos min förre man i hans hus, vi lät det stå på honom under hela tiden som hans enskilda egendom. När vi separerade flyttade jag till lägenhet och fick ekonomiskt det som halva bohaget var värt. Tog inget för huset och då ej heller några skulder därifrån. Det fungerade bra för mig i 15 års tid.

[Yllhilda]
6/8/13, 11:49 PM
#5

Jag skulle inte ha något problem att vara 'inneboende'. Man är ju inneboende när man hyr lägenhet tillsammans också. Skillnaden är ju att han står som ägare, men om hon betalar för sig ser jag inget egentligt problem. Men det är ju upp till henne och hennes partner vad dem vill göra.

Gur4m1
6/9/13, 10:41 AM
#6

Ja att bli delägare av huset känns för mind el lite som overkill, när man egenltigen testar att bo ihop en tid och de kanske tänker gifta sig om det fungerar? Då löser det ju sig med huset automatiskt? Sambolagen gäller ju ändå och detta är uppenbart "hans pärla" eftersom han inte vill flytta eller sälja huset. De har redna varit ett par i 3 år och verkar kila stadigt och är redo för ett nytt stadium där de ser om det går bra så löser det andra sig eller så får hon flytta och vad gör det då att hon inte ägde halva huset? Man lämnar en hyresrätt utan att äta något fast man ebtalat hyra under hela tiden. Hon får betala "sin del" dvs inte för lån etc som han tagit för renoveringar och liknande.  MEr hyra för slitage och vatten/sophämtning/el och Mat. Möbler de köper tillsammans får hon ju hälften av om det tar slut, eller? Ser inte varför man skulle anse sig ha rätten att "ta" hälften av sin pojkväsn saker bara för att man bott sambo, om man själv inte varit med och införskaffat dem så att säga. Vilket hon ju slipper i det här fallet. :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
citytjejen
6/9/13, 7:51 PM
#7

Jag flyttade in hos min man i hans lägenhet. Provade på det livet ett tag innan vi bestämde oss för att det funkade toppen. Sålde min lägenhet och sen var det klart, för att fatta mig kort🙂

/Christina

Upp till toppen
Annons: