Annons:
Etikettallmänt
Läst 3558 ggr
[RMSLiners]
6/8/13, 10:06 PM

Ni som är gifta

Visste inte vilket forum detta skulle skrivas under så jag testar lägga det här. Jag och gubben har tänkt gifta oss denna sommar och har redan skockat in hinderprövning samt namnbyte. Det blir borgerlig vigsel för vår del då jag inte vill ha en kyrklig med släkt osv då jag inte har så mycket till släkt att bjuda och en tom kyrka känns inte som ett alternativ. Det jag nu undrar är om det är några mer papper man ska skriva på? Ska vittnena skriva på något eller ska de bara finnas där? Vi ska försöka pricka in bröllopet till att hans föräldrar är på semester här så de kan vara våra vittnen, i annat fall får vi väll ta bekanta som vittnen.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[RMSLiners]
6/8/13, 10:48 PM
#2

#1 Det där känner jag redan till. Tänkte mer om vittnena måste skriva på något papper om att de närvarat? Om vi måste skriva på något papper att vigsel ägt rum eller om den som viger oss fixar det själv? Man måste ju bli registrerad som gift på något sätt och hindersprövningen har inte den funktionen.

[TheMiko]
6/8/13, 11:34 PM
#3

I vårt fall skötte den borgerliga officianten om alla papper. Vi fick uppge vittnets namn och personnummer så att det stod klart innan. 

Ring till rådhuset och fråga hur de brukar göra?

[Yllhilda]
6/8/13, 11:34 PM
#4

Om det är fint väder behöver ni inte gifta er INUTI kyrkan. Min kompis blev gift utanför kyrkan och hade festen i församlingshemmet precis bredvid.

Jag minns också när min mamma gifte sig borgerligt. Jag var vittne och signerade bara på ett papper som dom redan hade färdigt på kommunen. 

Jag tror inte det ska vara så kompicerat egentligen. Bara ni tar kontakt med rätt myndighet så faller resten på plats automatiskt.

Denna kommentar har tagits bort.
[RMSLiners]
6/9/13, 8:10 AM
#6

#4 Alla kyrkor här är belägna mitt i centrum så jag vill inte gifta mig utanför heller och annan plats får man bara betala för.

#5 Ok, var det jag befarade. Får kolla upp det där för svärföräldrarna som vi tänkt som vittnen kan ju inte komma hit hur som helst då de bor 100 mil härifrån utan allt måste då ske när de är här på semester, frågan är bara hur långt i förväg de måste signera papper (om de nu måste det, är väll olika från kommun till kommun).

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[RMSLiners]
6/9/13, 8:30 AM
#8

Kollat på kommunens hemsida och där står det bara att man innan vigsel skall skicka in hinderprövning och namnbyte, vilket vi redan gjort. Men ska ringa i veckan och kontrollera. 

Vigsel ska man boka senast en vecka innan man tänkt gifta sig står det också.

Emelie-E
6/9/13, 9:52 AM
#9

Jag har inget minne av att det vittnet vi hade med skrev på några papper. Jag har för mig att vi ringde och bokade tid ca en vecka innan, åkte dit, sa ja och sen fick vi vårt vigselbevis som han som vigde oss skrev och sen var vi gifta. Inga mer papper än hinderprövning och namnbyte behövde skrivas på.

[RMSLiners]
6/9/13, 10:17 AM
#10

#9 Misstänker det är så det funkar här utifrån vad jag kan läsa på kommunens hemsida men är nog lika bra att ringa och kontrollera.

ChristineL
6/9/13, 10:42 AM
#11

Vi gifte oss borgerligt i februari med endast våra två bästa vänner som närvarande och också som vittnen. Vigselförättaren hade med sig papper som dessa skrev under, och hen sköter det så det blir inskickat till skatteverket. Ni behöver alltså inte göra mer om inte vigselförättaren säger något.

Honestyisdead
6/9/13, 10:43 AM
#12

Jag och ett annat vittne fick skriva på papper vid vigseln då min bror gifte sig borgeligt.

[RMSLiners]
6/9/13, 2:05 PM
#13

Skrivs de pappren under samma dag som vigseln eller måste det göras innan?

Annons:
Honestyisdead
6/9/13, 3:42 PM
#14

Vi skrev på det någon minut innan vigseln startade.

LaSadie
6/9/13, 3:51 PM
#15

Vi gifte oss borgerligt i maj och det som behövdes skickas in var hindersprövningen och eventuellt namnbyte. Svaret på hindersprövningen skickades innan vigseln till vigselförättaren så hon hade det innan vigseln, när cermonin var avslutad fick två vittnen skriva under pappret. Sen skickade vigselförättaren in papprena och hipp happ så var vi gifta även hos skatteverket :)

Vi hade vigsel utomhus med en backup plan om det skulle regna, men som tur var det så var det sol och fint väder som gjorde att vi gifte oss i strålande sol med fågelkvitter som musik.

Lycka till med allt :)

[RMSLiners]
6/9/13, 3:59 PM
#16

#15 Tack för svaret. :) Skulle också vilja gifta mig utomhus men kan inte komma på lämplig plats, hade velat ha det ute i naturen någonstans men svårt att komma på plats. Sen kostar det ju också om man ska gifta sig på annan plats.

LaSadie
6/9/13, 4:05 PM
#17

#16 Så lite så :)

Vi hade turen att min mor kände en som hade en herrgård vilket var en perfekt avskild plats för vigseln och skumpan efteråt.

Att finna en plats som man vill vara på är svårt! Man vill att det ska vara "perfekt", kommunens områden brukar vara avgitsfria och man kan alltid utnyttja allemansrätten ;) Annars är det väl att fråga snällt om man vet en plats som man jättegärna vill ha vigseln på.

[RMSLiners]
6/9/13, 4:33 PM
#18

#17 Vad jag läst på kommunens hemsida måste vi betala alla resekostnader för vigselförättaren om vi vill gifta oss på annan plats än i det där rummet de har. Kan dock som sagt inte komma på en plats.

LaSadie
6/9/13, 4:45 PM
#19

#18 Okej, det behövde inte vi eller så märkte jag inte när betalning skedde :) I Linköping var kommunhuset bara öpppet på vardagar så kanske därför

citytjejen
6/9/13, 7:50 PM
#20

Vi gifte oss för ett år sen och hade två vittnen, de behövde dock inte skriva på något papper. Vi letade upp en borgerlig vigselförrättare via kommunen, ringde upp henne och bestämde var vigseln skulle äga rum. Mycket smidigt!
Papper som behövdes var hindersprövningen och anmälan om byte av efternamn (efternamnsblanketten var vi tvungna att skicka in trots att vi behöll våra respektive efternamn efter vi gift oss).

/Christina

Annons:
Honestyisdead
6/9/13, 8:52 PM
#21

Vad konstigt att vittnen inte behöver skriva på papper överallt.

Denna kommentar har tagits bort.
NinniH
6/9/13, 9:14 PM
#23

Jag var och lämnade in papprena om hindersprövning samt byte av efternamn. Fick på samma gång uppge vilka som skulle vara vittnen, dvs mina föräldrar. Precis innan vigseln fick de skriva på ett papper. Mer komplicerat än så var det inte. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[RMSLiners]
6/9/13, 9:17 PM
#24

Så om jag fattar alla rätt så skriver vittnena på samma dag som vigseln?

Honestyisdead
6/9/13, 9:22 PM
#25

#24 Ja jag har aldrig hört talas om något annat.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
6/9/13, 9:27 PM
#27

Jag har kollat upp det lite och det verkar mycket underligt att en del påstår att vittnena inte skrivit under på papper. Då gäller det inte. Man intygar genom signaturen att man vittnar. utan det finns inga vittnen.

Annons:
Emelie-E
6/9/13, 11:38 PM
#28

#27 det är mycket möjligt att vårat vittne inte var ett "riktigt" vittne. Vi blev vigda av en advokat och två av dem som jobbade där var vittnen också, och om dem skrev på några papper har jag ingen aning om. Vårat "vittne" skulle egentligen inte vara med från början då vi skulle göra det helt i hemlighet men min mans mamma och syster fick reda på det kvällen innan och systern följde med mest för att ta kort faktiskt. Så hon kanske inte ens räknades som ett vittne för advokaten :)

LaSadie
6/10/13, 1:05 AM
#29

#24 Ja, före eller efter cermonin så skriver de på pappret.

[RMSLiners]
6/12/13, 12:51 PM
#30

Frågar här inne om någon vet. 

Finns det en svensk sida varifrån man kan beställa brudhandskar, brudslöja och en kofta att ha över klänningen? 

Jag har en brudklänning redan och brudskor har jag hittat, bara de tre accessoarerna kvar. Men varje sida jag hittat på nätet ät utländskt, antingen kinesiskt, polsk eller tysk och tar flera dagar att beställa från (mellan 5-10 dagar i produktionstid och 5-8 dagar till för leverans), så länge kan jag inte vänta.

LaSadie
6/12/13, 1:03 PM
#31

Här köpte jag min klänning och det fanns en hel del annat :)

http://www.ramonadesign.se/

[RMSLiners]
6/12/13, 1:12 PM
#32

Är jag blind för jag hittar inte något på den sidan? Under accessoarer står det bara att man köper det bäst i den butik men köpte klänningen i (lättare sagt än gjort för mig då de gått i kk). :-/ De tycks inte heller ha någon webbshop utan man måste till dem och köpa och jag har ingen större lust att åka 100mil för det. ;)

LaSadie
6/12/13, 1:32 PM
#33

#32 Aaah… du bor så långt ifrån… men ring dom. Såg slöjor och annat jox när jag var där. Jätteschyssta är dom med :)

[RMSLiners]
6/12/13, 2:27 PM
#34

#33 jo, bor i norrland. Är mer ute efter en webbshop, ringa dem hjälper inte då jag inte kan se deras utbud.

Annons:
[RMSLiners]
6/14/13, 4:52 PM
#35

Visste inte vart jag skulle skriva detta men allvarligt nu har FK tagit hem priset. Det minsta man vill när man planerar bröllop är strul och nu strular FK som påstår att vi fyllt i fel person nr på oss själva i namnansökan och att det vi angett inte stämmer med deras databas men person nrt på hindersprövningen stämmer och det är samma person nr som vi skrivit på namnansökan . O.o Jag tror jag blir sne….

Upp till toppen
Annons: