Annons:
Etikettallmänt
Läst 1953 ggr
regskylt
2013-06-08 23:31

Dricka ensam ute?

Sitter i skrivande stund ensam på en uteservering och dricker en öl i väntan på bussen hem. Funderar på detta fenomen med att fånigt och dricka en öl, cider, vin, drink ensam. Skulle ni kunna göra det? Utan sällskap eller i väntan på sällskap, bara ta en valfri dricka helt själv.

Annons:
regskylt
2013-06-08 23:36
#1

Motivera gärna era svar också :)

Wony
2013-06-08 23:39
#2

Jag ser inget konstigt med det. Man gör väl som man vill, tycker jag. Om jag är själv på stan och känner för en öl eller cider eller vad det nu må vara, så tar jag en. Inte svårare än så. 🙂

regskylt
2013-06-08 23:42
#3

Jag har gått ut ensam ett par ggr och druckit en öl ensam. En gång väntade jag på en vän som jobbade sent och jag kom från annan ort med tåg och behövde fördriva tid, var även sugen på en Guinness så jag hittade en pub jag satte mig på och väntade. Denna gången jobbar killen natt och jag gick en promenad i över en timme och hamnade i stan. Hade tråkigt och var sugen på Guinness igen och hade en timme innan bussen hem gick, så satte mig på favorit-puben och köpte min öl och avnjuter den och surfar på iFokus. Jag har inget emot att sitta ensam så länge jag har mobilen med mig, utan den skulle jag känna mig rastlös och ensam. Är inte den typen som "raggar" någon att prata med. Men skulle någon slå sig ner vid mitt bord skulle jag gärna vara pratglad.

[Yllhilda]
2013-06-08 23:42
#4

Jag gillar inte att dricka själv. Dricka är för mig något sällskapligt, något man gör i grupp. Om jag någon enstaka gång tagit ett glas ute känner jag mig rysligt obekväm. Om jag druckit själv hemma har det ofta varit för att jag som dåvarande rökare inte haft cigg.

Fridaaaa
2013-06-09 08:06
#5

Nej skulle jag inte. Jag sitter inte på resturanger, uteserveringar, snabbmat eller annat själv 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RMSLiners]
2013-06-09 08:14
#6

Jag svarade "nej…" men endast av den anledningen att jag inte dricker alkohol överhuvudtaget oavsett själv eller inte och saknade alternativ för att bara läsa tråden.

Ser däremot inget fel i att andra dricker något själv så länge de inte väljer att dricka sig under bordet för de måste ju kunna ta till vara på sig själva ute i allmänheten också när de är ensamma.

Annons:
Aniara4
2013-06-09 09:12
#7

Det beror på. Jag skulle absolut kunna sitta ensam och dricka ett glas vin i en hotellbar, på en flygplats, eller på en uteservering i solen. Men jag skulle inte vilja "gå på krogen" ensam typ en sen lördagkväll eller så. För mig är det skillnad på att ta ett glas vin och att "festa".

När jag var yngre och bodde utomlands brukade jag iofs gå ut ensam, men då visste jag att jag kände halva puben när jag kom fram.

I TS situation skulle det bero på vilken sorts pub det var, hur stämningen var osv. Ett bröligt festställe eller sunkhak skulle jag inte vilja sitta ensam på, utan då skulle jag föredra något lite mer sofistikerat. Och så skulle jag nog vilja ha något att läsa.

Åsa S
2013-06-09 09:28
#8

Jag är singel just nu och varför skulle jag neka mig själv att göra sånt som andra gör bara för att jag är singel, sånt är ju bara fånigt.

Jag går ut och äter själv, tar ett glas vin själv ifall jag känner för det, åker på utflykt själv. Ser det som att man ger sig själv ett begränsat liv ifall man inte klarar av att göra saker själv, man får en inre styrka ifall man klarar göra saker på egen hand utan att vara beroende av andra.

Aniara4
2013-06-09 09:39
#9

#9 Fast jag tolkade inte tråden som att gå ut ensam eller med sin partner. Oavsett om man är singel eller inte kan man ju föredra att ha en kompis som sällskap när man tar ett glas eller äter ute. Det måste inte vara en partner.

Bortsett från det håller jag med dig. Jag är visserligen inte singel, men min man kan inte följa med och hålla mig i handen överallt hela tiden. Och det skulle jag nog inte vilja heller! Ibland vill jag gå ut med honom, ibland med mina vänner, ibland med min familj, och ibland gillar jag att sitta ensam någonstans. Precis som du insåg jag rätt tidigt att om man alltid ska vänta på att någon annan har lust att följa med och göra samma sak missar man väldigt många saker man vill göra!

Honestyisdead
2013-06-09 10:12
#10

en öl är inget problem om man tex väntar på någon eller ska fördriva tiden innan bussen går. Men att gå ut och festa ensam skulle jag aldrig få för mig. eller gå ut med planen att ta en öl ensam.

sen går jag ju inte ens ut och äter ensam.

[typellisch]
2013-06-09 10:31
#11

Nej, för jag dricker inte :)

ChristineL
2013-06-09 10:43
#12

Tja, i väntan på bussen eller liknande så varför inte. Men jag skulle nog ha svårt att gå ut själv.

Maria
2013-06-09 10:44
#13

Jag har gått ut massor av gånger själv under livets gång. Har alltid träffat på roliga människor och haft trevligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gur4m1
2013-06-09 10:52
#14

JAg har vänner att göra det med men kan utan problem gå på bio ensam, gå på resturang ensam, gå på fik och sitta ensam. Ta en glass och sätta mig på en parkbänk ensam. JAg funderade på detta här om dagen. Mycket i vårt samhälle tvingar på oss "tvåsamhet" inte bara iform av att man måste ha en kärleksrelation med någon utan även msåte göra allt med någon- pojkvän, flickvän, kompis. Jag har vänner och pojkvän men ändå sitter jag på café ibland, helt ensam- för att jag vill. När jag går på bio ensam kna jag välja EXAKT den film JAG vill se. Måste int ebetala 100 spänn för skit bara för att ANDRA ville se den andra filmen.

Men så skiter jag i vad folk tänker om de ser mig ensam för jag tänker sällan något när jag ser andra ensamma. Enda orsaken att jag ens är medveten om att det är "ett problem" att vara ensam är för att sitcoms och amerikanska serier ständigt tar upp den "pinsamma" stuationen att "gå ut och äta/dricka" ensam. Enligt vissa tvserier verkar ju det mest patetiska någonsin vara kvinnan/mannen som sitter vid ett ensamt litet bord på resturangen, som alla andra tycker så synd om.

Det är kanske bara så enkelt att ibland är det trevligt att vara flera och ibland är det trevligt att vara ensam/Det passar inte in att vara fler. Nu dricker jag knappt alkohol men skulle jag gillat öl eller vin så skulle jag absolut kunna se mig sitta ensam på någon av uteserveringarna här i staden. Ensam (tills någon främling förhoppningsvis vågar göra mig sällskap) och nöjd. Ensam är helt okej.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Zorita]
2013-06-09 11:53
#15

Ja visst, och det har jag gjort många gånger. Ibland vill man helt enkelt ta en öl och läsa en bra bok nån annanstans än i hemmet. Jag har även gått ut och festat själv nån gång när pojkvännen var för trött för att hänga på, och hittade nya kompisar på köpet. Svarade att det beror på, för jag skulle inte gå ut varsomhelst ensam. Helst går jag till ställen där jag känner folk eller till lite finare ställen. Skulle inte sätta mig på en sunkig bodega eller högljudd nattklubb tex. Jag kommer ihåg fotbolls vm för några år sen. Var i Spanien men sambon var bortrest och jag hade ingen kompis i närheten. Så jag satte mig på en uteservering för att se finalen, och jag hade nog lika kul som alla andra när Spanien vann :) Tänk om jag stannat hemma istället!

Zizza
2013-06-09 11:57
#16

Motivering till mitt val:
Ja självklart skulle jag kunna sitta å dricka en cider eller något i sommarvärmen helt själv på en servering :) Det lät ju endast soft.
Brukar ju annars hemma sitta på balkongen å ta en lite då och då.
Så det spelar knappast för mig någon roll om man gör det hemma eller på en servering. Kan bara tänka mig att på en servering har man betydligt intressantare saker att titta på.. än en utegård och ett lägenhetshus.

Mvh. Sanne & Djuren

Wide Awake Dreamer
2013-06-09 12:22
#17

Ja, det tycker jag man bör kunna göra. Det är inget jag själv gör sådär jätteofta, men ibland kan man bara bli sugen på en kall öl, en cider, en drink eller en whiskey (är ingen vindrickare) om man är ute någonstans. Eftersom jag för det mesta gör saker själv har jag inte så mycket val än att dricka själv också.

Förr om åren kunde jag gå ut och supa själv också. Jag har dock inte alltid gjort så. I gymnasiet hade jag för det mesta kompisar med mig ut på krogrundorna. Men efter att jag tappat kontakten med kompisarna försökte jag ett tag fortsätta festa själv på helgerna. Det höll några år, men det var inte alls lika kul.

fruktgumman
2013-06-09 12:24
#18

Dricker inte alkohol men har inga problem med att gå på restaurang eller ta en fika själv eller liknande. Det händer ibland. Jag måste inte alltid umgås med någon.

regskylt
2013-06-09 13:32
#19

#6 i sista svarsalternativet fanns "vill inte svara", är inte det samma sak som att "vill bara läsa "? :P

Intehärutandär
2013-06-09 16:20
#20

Jag skulle inte gå ut ensam i en främmande stad, men jag kan gå ner till någon av krogarna här hemma - för jag vet att jag aldrig blir ensam. Man känner alltid någon, som är en trygghet i mindre stad. 

Men så har jag social fobi, och som de flesta med det så blir man modigare med alkohol. Men att gå helt dit utan skyddsnät, skulle aldrig gå.

Annons:
Kristall
2013-06-15 16:21
#21

Jag dricker aldrig själv, varken hemma eller ute. Jag förknippar det för mycket med alkoholism. (Fast jag vet att det inte är så egentligen och bryr mig inte om att andra dricker utan sällskap)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

annainorrland
2013-06-15 16:28
#22

Ja blir jag sugen på en kall öl när jag råkar vara ensam en varm sommarkväll kan jag absolut ta en sådan. Men inte "festar" jag ensam. Men festar gör jag iofs nästan aldrig.

kassörskan
2013-06-15 16:48
#23

Ja självklart kan jag det. Visst är det trevligare med sällskap men vill jag ha en cider, öl eller vin när jag inte har sällskap just då så dricker jag det. Men festa kallar jag det inte

Jetaime
2013-06-15 17:21
#24

Jag dricker inte så nej :)

[glitterglam]
2013-06-15 19:17
#25

Tycker inte det ser konstigt ut när andra tar en öl eller något i väntan på tex bussen. Men jag skulle inte göra det själv. Jag har svårt för att ens äta lunch själv ute, men jag lyckades 1 eller 2 ggr i våras. :) Tycker bara det känns obehagligt på något vis.

Att gå ut och festa själv har jag inte ens tänkt på, det skulle jag inte göra. Men andra får såklart gärna göra det, jag skulle inte tänkt på om någon annan gör det, mer än säkerhetstänk, om det ev händer något.

Gur4m1
2013-06-15 20:22
#26

Jag tycker det ser superusnkigt ut med folk som sitter på busshållsplatser och dricker öl på en bänk eller så. Ska vara på en uteservering alltså. :D

Är man ensam så är det inte en fest. SPRIT gör inte festen, SÄLLSKAP gör festen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2013-06-15 20:29
#27

För mig är alkoholhaltiga drycker helt och hållet nåt socialt. Skulle alldrig komma på tanken att dricka något själv så som du beskriver situationen.  Dömmer inte andra som gör det däremot.

Annons:
JossanH
2013-06-15 20:50
#28

Jag avskyr att göra saker ensam, men väntar man på någon så varför inte.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[glitterglam]
2013-06-15 20:51
#29

#26 Ja, haha, jag tänkte mig på en uteservering. Att sitta med en öl på busshållplatsen skulle jag däremot också tycka var lite underligt.

Med att festa ensam, tänkte jag mig mer de som kanske går ut och dansar, träffar nya människor mm. Läste en på ett annat forum idag som skulle prova det, för alla vännerna var upptagna. :)

JustMySelf
2013-06-16 10:37
#30

Nej, det skulle kännas väldigt märkligt att dricka alkohol själv. Skulle inte kunna sätta mig och äta själv på en restaurang själv heller, men att dricka alkohol hade känts ännu konstigare.

moondancer
2013-06-16 22:39
#31

En trevlig bok och en god öl på favorit-puben är väldigt trevligt. Ser inga problem med att ta en öl själv.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[WickedAlly]
2013-06-17 09:43
#32

Absolut, gillar att gå och fika/ta en öl/gå på bio och så vidare själv. Älskar att sitta och titta på folk, och ibland är jag inte det minsta pratsugen utan vill bara njuta av det jag bestält. Kan sitta i timmar och bara titta :)

Upp till toppen
Annons: