Annons:
Etikettförhållande
Läst 1260 ggr
[Tilde]
6/11/13, 4:58 PM

Giftemålsfunderingar

Jag ska inte gifta mig eller nått… än… Men jag har några funderingar angående ämnet då det förmodligen blir aktuellt inom en relativt snar framtid. 

Först och främst har jag fundering angående efternamn. Jag vill inte ta min sambos efternamn då det är danskt och jag inte identifierar mig som dansk och vill gärna ha kvar mitt egna efternamn. Då kommer ju idén med dubbelnamn upp, men mitt efternamn är tvåstavigt och hans är trestavigt, så det skulle låta jättekonstigt och långt! Hur hade ni gjort? Jag vill ju gärna att man ska höra att vi hör ihop när det väl händer…

Sedan har jag en fundering angående ringarna. I Danmark har man förlovningsringen på vänster hand, men sedan byter man till höger hand när man väl gifter sig. För mig symboliserar en ring på höger hand ingenting! Därför vill jag ha den på vänster… Men min sambo håller nog inte med då han är van vid den danska traditionen. Skulle det inte se helskumt ut om man har ringen på olika händer?🤔

Annons:
[Zorita]
6/11/13, 5:04 PM
#1

Min mamma har ringen på högerhanden medan pappa har den på vänster, och det är inget folk tänker på direkt. Jag la själv inte märke till det ordentligt förrän jag var ganska gammal 😊

Ang efternamn gör man nog som känns bäst. Jag skulle ta min sambos efternamn och då inte låta ett dugg svensk. Det är också det namn våra barn kommer få. Vi kan inte slå ihop eftersom hans redan är ett dubbelnamn, och ärligt talat känns det lite jobbigt med tre efternamn 😛 Men sen kommer jag ha mitt gamla namn som artistnamn, så jag kommer fortfarande ha kvar det.

ChristineL
6/11/13, 5:05 PM
#2

Angående namnen, så kan ni ju antingen ta ett nytt namn eller om båda tar ditt om han är okej med det och du absolut inte vill ha hans namn.

Bor ni i Sverige eller i Danmark? För mig känns det också väldigt konstigt att ha ringen på höger hand och skulle absolut inte vilja det :P men du kan ju göra som du vill och han gör som han vill (om han nu ska ha ringar han med?).

NI måste själva komma överens om hur NI vill att det ska vara, det finns ju liksom inga regler kring detta :)

[Tilde]
6/11/13, 5:13 PM
#3

#1 Jaså? :) Haha kanske bara är jag som tänker på sånt då.. 😛 Det känns bara lite jobbigt eftersom vi är i Danmark och folk tar för givet att man ska ta efter deras traditioner (liksom hans släkt, vore jobbigt att förklara allt för dem)… 😮

#2 Jag är nästan helt säker på att han vill ha kvar sitt efternamn. Det blir nog en ganska stor diskussion senare, haha. 

Vi bor i Danmark och som jag skrev ovan är det extremt jobbigt att förklara för alla att man inte vill följa deras traditioner helt och hållet. Vi har pratat lite lätt angående vilken hand man har ringen på och han vet hur jag tycker och känner inför det. Han har dock själv väldigt starka åsikter, men jag hoppas att detta är en grej han skulle kunna offra för mig (även om folk skulle tro att vi "endast" var förlovade då). 🙂

Maria
6/11/13, 5:34 PM
#4

#3 Skulle det spela någon roll om ni har ringarna på olika händer?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tilde]
6/11/13, 6:05 PM
#5

#4 Jag tycker inte man ser att det är förlovnings/vigselringar då.. Jag vet inte, det bara känns som om de - och man - inte hör ihop på samma sätt. 🤦‍♂️

ChristineL
6/11/13, 6:08 PM
#6

Fast det är väl inte för andras skull ni vill förlova/gifta er? Vad spelar det för roll hur andra ser det, egentligen?

Annons:
Afturelding
6/11/13, 7:17 PM
#7

Vet inte hur namnlagen ser ut i Danmark, men i Sverige får man inte ta dubbelnamn längre. Tar man ett kombinerat namn så blir det ena ett mellannamn, och detta namn har ingen betydelse i formella sammanhang. Ni skulle alltså heta "förnamn efternamn", men ni kan fortfarande presentera er som "förnamn mellannamn efternamn" när ni vill. Det kan ju vara en kompromiss tänker jag, att ni kan välja i vilka situationer ni ska presentera er på vilket sätt. Då måste ni såklart välja vilket som ska vara efternamnet dock.

En annan lösning är ju som ovan sagt att ta ett nytt namn, eller helt enkelt bara behålla era egna.

Angående ringhand så är det nog mest en vana. Men jag tror nog att din sambos familj skulle förstå om du vill ha dem på andra handen om du förklarar att det är en kulturchock :) Du måste ju få ha kvar din kultur även om du är bosatt i ett annat land.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
6/11/13, 7:35 PM
#8

#6 För man vill ju att folk ska se att man hör ihop - varför annars ha ringar överhuvudtaget? :P

#7 Seriöst? Varför är det så? Min mamma har dubbelnamn :(

Jo det håller jag med om, men hans släkt är ganska knepig ibland. De "mobbar" mig ofta för jag är svensk, osv. 😛

ChristineL
6/11/13, 7:44 PM
#9

#8 - Man måste inte ha ringar ;)

[Zorita]
6/11/13, 8:17 PM
#10

#8 Jag har nog aldrig träffat en dansk som inte "mobbat" svenskar ;P Jag tror inte någon märker vilken hand ringarna sitter på. Spelar väl ingen roll om de sitter på olika, det är ju fortfarande samma ringar?

LaSadie
6/11/13, 9:03 PM
#11

#8 Jag hade dubbelnamn men mitt andra efternamn var ett mellannamn. Mamma ville ha sitt efternamn och lade till det för sig och barnen. Mitt dubbelnamn var Karlsson Olsson, men om man får barn tillsammans och inte är gifta så får barnen Karlsson-Olsson om man inte bestämmer sig för ett efternamn.

Ang. ringarna; Gör som du vill och du känner dig bekväm i. Eller som #9 säger så ha nått annat än ringar :)

[Tilde]
6/11/13, 9:09 PM
#12

#10 Haha okej sant, men hans släktingar är EXTRA jobbiga med det xD

Mjo, men ändå.. Tycker man ska ha på samma hand, som symbol liksom :/

#11 Jaha, intressant! 🙂 Barn kommer nog efter giftermål dock, då vi inte vill ha ungar på några år, haha

Ja vi får väl se hur det blir då. Ring vill jag absolut ha - har till och med planerat lite hur den ska se ut, haha 😇 Får väl ta upp frågan med honom när/om vi väl gifter oss i framtiden.

Maria
6/11/13, 9:10 PM
#13

#8 Många har ju inte ens likadana ringar så då kan man ju ändå inte se om man "hör ihop"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Tilde]
6/11/13, 9:11 PM
#14

#13 Men det vill jag :) Eller jag vill ha en sten på min, men de ska ändå likna varandra tycker jag. 🙂

[RMSLiners]
6/12/13, 2:33 PM
#15

Vet inte hur det är i danmark men här i sverige kan man behålla sina respektive efternamn vid giftemål. vi har likadana förlovningsringar men vigselring kommer bara jag bära.

Honestyisdead
6/12/13, 2:50 PM
#16

15 du kan behålla båda efternamnen, men det ena blir ett mellannamn. Det går alltså inte längre att ha dubbelefternamn.

[Tilde]
6/12/13, 2:51 PM
#17

Skulle jag ha kvar båda namnen skulle jag då ha ett förnamn, tre mellannamn och ett efternamn… lite väl långt, haha 😛 Får kolla upp vad som gäller i Danmark, om man får ha dubbelnamn eller ej.

andersson..
6/12/13, 4:37 PM
#18

Jag skulle inte vilja bära ringen på höger hand själv. Däremot skulle jag inte ha några problem med ifall min eventuella blivande man ville ha sin ring på höger hand. Och jag skulle heller aldrig ha ring för att visa andra att vi hör ihop. Det skulle vara helt och hållet för vår skull och inte för att ha och visa upp.

Vad gäller efternamn kommer jag behålla mitt orginella och ursnygga namn Andersson😃 Han får ta det om han vill, eller låta bli

[Tilde]
6/12/13, 5:34 PM
#19

#18 Om det bara är för ens egen skull behövs ju inga ringar alls. Man vet ju att ens partner älskar en :)

Haha ja så kan man ju också göra 😉

jackiejohn
6/12/13, 11:17 PM
#20

Jag gifte mig nu i maj och vägrade släppa mitt efternamn så jag heter Mellannamn Förnamn Mellannamn Mellannamn Efternamn :) det är rätt långa namn men jag presenterar mig bara som Förnamn Efternamn om det inte skulle vara så att jag träffar på en gamla bekant då använder jag båda :) (Tog makens efternamn, vi har båda två lite ovanliga efternamn) Angående ringarna så ser jag inget problem, jag är väldigt positiv till andra kulturer och seder men att bli "påtvingad" skulle jag inte gå med på, det ska passa er ingen annan! Men att man ska offra sig för sin partners kultur tycker jag är att ta i.. Kompromissa kommer man långt på :) Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: