Annons:
Etikettallmänt
Läst 3699 ggr
Honestyisdead
6/17/13, 4:58 PM

Besatta av facebook?

Nyligen födde en kompis barn. Hennes man satt under tiden som barnet var på väg ut på facebook och berättade vad som hände.

"Nu ser jag huvudet" "Nu krystar frun" osv.
En sekund efter att barnet var fött hade han även uppdaterat det.

Är det bra jag som känner att det är kraftigt felprioriterat att under en så viktig händelse sitta på mobilen istället för att vara helt närvarande i det som händer?

Annons:
0utstanding
6/17/13, 5:01 PM
#1

Haha ja det lät ju lite extremt. Å andra sidan är jag nog den enda människan på jorden som inte ens har facebook.

fruktgumman
6/17/13, 5:33 PM
#2

Jag skulle bli arg om jag hade en karl som satt och skrev på fb vartenda steg under förlossningen. Nån måtta får det väl vara!

Elin-Li
6/17/13, 5:55 PM
#3

Det låter lite väl extremt

// Elin-li, 

ChristineL
6/17/13, 6:09 PM
#4

Stackars frun säger jag! Vad fick hon för stöd av sin man under förlossningen om han håller på så? Fick själv barn för knappa tre veckor sedan och hade inte tänkt att skriva nåt på fb förrän dagen efter, om det inte varit för släktingar som plötsligt började överösa med gratulationer i min logg ;) Goda nyheter färdas snabbt säger man…

Elin-Li
6/17/13, 6:11 PM
#5

#4 men då är det ju en annan sak. Då är det ju inte du själv som sitter och uppdaterar facebook istället för att fokusera på förlossningen;)

// Elin-li, 

[rumelle]
6/17/13, 6:11 PM
#6

Ja, det känns verkligen felprioriterat! Det är ju ett sånt där tillfälle då man verkligen ska hålla mobilen avstängd så att man ägna sin fullständiga uppmärksamhet till familjen. Sjukt att det har blivit så att man fläker ut hela sitt liv på internet.

Annons:
ChristineL
6/17/13, 6:12 PM
#7

#5 - Jo, men precis. och det var iaf flera timmar efter hon var född.

[typellisch]
6/17/13, 8:14 PM
#8

Jösses 😕Vad är det med folk? På förlossningen? SERIÖST?! Hade jag sett min vän uppdatera sådant hade jag sagt åt honom att engagera sig i sin partner istället, hade blivit förbannad på människan!

Honestyisdead
6/17/13, 8:15 PM
#9

#8 detta är en bekant, så jag lägger mig  inte i vad han och hans fru sysslar med.

Gur4m1
6/17/13, 11:36 PM
#10

Jag är kärringen mot strömmen här. Jag ser det mer som dokumentation för den lilla människan, för sin släkt och intresserade vänner :) Ser inte hur det inte kan vara både att man är närvarande och att man dokumenterar ögonblicket. Många filmade sina födande fruar, fotar och liknande för att bevara åt eftervärlden och kunna dela det med släkt och vänner…så jag vet inte om jag tycker att karln är en sådan tölp som alla här verkar tycka :)

Låter som en väldigt engageradoch stolt pappa.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Afturelding
6/18/13, 5:26 PM
#11

Jag tror faktiskt också att han är engagerad och stolt, som #10 uttryckte det. Att man vill dokumentera händelsen tyder ju faktiskt på det.

Men, hade det varit jag som gick igenom förlossningen så hade jag inte varit glad på min sambo. Det är en sak som är säker.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

adoptera
6/18/13, 5:45 PM
#12

Ja! sitter man och dokumenterar på fb mitt under förlossningsvärkar och krystningar då är man tametusan besatt tycker jag. Hoppas att frun tyckte det var lika trevligt att han gjorde så och att en massa människor fick veta att barnet var fött innan hon ens själv hade fatta det själv.

[glitterglam]
6/19/13, 11:18 AM
#13

Jag skulle inte tycka det var okej. Däremot tycker jag det är helt okej att ta några foton eller filmsnuttar, men de anser jag i första hand är för eget bruk.

Annons:
Zizza
6/19/13, 11:41 AM
#14

TS: Jisses, de där lät ju endast överdrivet.. . stackars hon som ligger å och föder å kämpar för fullo. Jag skulle slängt i väg min pojkväns mobil om han sätter sig på facebook med den. 

Får man ens ha igång mobilen under förlossningen? 

Tänkte stör det inte sjukhusapparaterna runt omkring?

(ursäkta om jag drar upp något som redan är uppdraget, för jag har typ endast läst inlägg #0 denna gång)

Mvh. Sanne & Djuren

Gronstedt
6/19/13, 1:06 PM
#15

#1: Nej, vi är minst 2!

Fridaaaa
6/19/13, 2:57 PM
#16

Jag hade kastat ut min sambo från förlossningsrummet om han hade gjort så xD

Nu är han knappt inne på sin fb men ändå hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lillapysan
6/19/13, 4:56 PM
#17

jag skulle känna det som att min pojkvän inte bryr sig om hur det går för mig om han sitter o skriver på fb medan jag föder.

Gur4m1
6/19/13, 8:01 PM
#18

Jag vet inte, rent spotant skulle jag itne vilja att min kille sitter oh glor mellan benen på mig och det finns nog gott om tid då blivande pappan inte måste sitta och prata (försöka prata?) med mamman.  Hera: hur är bilderna då? Smakfulla eller rakt upp i "livets moder och lite till".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Nakenbea
6/19/13, 8:15 PM
#19

Jag skulle inte gilla det känns det som. Men inte vill jag att han ska sitta och glo mig mellan benen hela tiden heller haha.

Honestyisdead
6/19/13, 8:22 PM
#20

18 det är inga bilder, utsn statusar. Det är saken att sitta och skriva på fejjan under det viktigaste i ens liv jag ogillar.

Annons:
Zizza
6/19/13, 10:01 PM
#21

#20 .. Fast tråkigt nog kan de vara så att de inte är alltid de viktigaste i ens liv, med tanken på hur denna behandlade situationen.

Mvh. Sanne & Djuren

[Devya]
6/20/13, 9:34 AM
#22

Kanske han bara var så glad att han ville dela med sig av den glädjen? Jag skulle nog inte ha något mycket emot om min framtida kille skulle gjort så men lite överdrivet om han måste göra det varje minut. Lite måtta får det väl vara.

Felprioritering eller ej så är det väl hans val. Tror inte att vi kan döma, bara tjejen hans. ;)

[Zorita]
6/20/13, 10:29 AM
#23

Det kan ju även vara ett sätt för honom att slappna av och känna att han har lite kontroll över situationen, som annars nog är väldigt skrämmande. Så länge flickvännen är med på det är det väl inga problem. Men om min sambo gjorde det skulle han åka ut med huvudet före. Det kommer han inte, för han uppdaterar aldrig sin status. Men hellre kanske att han är alert och bearbetar sin stress än det i mitt fall mer troliga scenariot att han svimmar :P

Honestyisdead
6/20/13, 10:49 AM
#24

23 helt rätt. Var det ok för frugan så var det ju inga problem. Jag bara tycker det gått för långt med internet. En del saker borde fortsätta vara privata för stunden enligt mig.

[Zorita]
6/20/13, 10:56 AM
#25

#24 Ja haha det är som de som uppdaterar status varje gång ungarna inte somnar eller de har huvudvärk. Jag förstår det själv inte. Däremot har jag och min familj satt upp en privat grupp där vi kan hålla varandra uppdaterade utan att hela världen får veta. Det är perfekt iom att vi bor på varsin sida av Europa :) Där kan det komma såna "onödiga" statusar, till en publik som faktiskt är (någorlunda) intresserad.

citytjejen
6/20/13, 11:20 AM
#26

Tycker det låter jäkligt stört att sitta och rapportera live på det sättet. Om nu någon i deras vänkrets vill veta såna detaljer så tycker jag man kan berätta om det efteråt. Jag skulle tycka det var lite äckligt att läsa sånt i mitt facebook-flöde🤮

/Christina

viktoria91
6/20/13, 2:46 PM
#27

#26 Håller med! Lite som att uppdatera hur ens toalettbesök ser ut och luktar…

Annons:
[Citronpaj]
6/20/13, 3:05 PM
#28

Det är av sådana anledningar man inte följer någon på facebook.

Gur4m1
6/20/13, 7:15 PM
#29

haha…:D Hur kna man jämföra en födsel med att man gått oh bajsat? Bajsa är ju äckligt kan jag hålla med om, men föda barn är något man inte gör varje dag. Det är ng sjutk stort för de inblandade och nära (vänner också!- utom de pryda förståss)

Så hur kan man jämföra de med varandra?

"Kolla vilken STOR skithög jag lagt!" *stolthet*;D

Det fina med FB är att man väljer vad man ska läsa, vilka man följer osv. Folk väljer även fritt vad de lägger upp. Hela den här tråden osar 500årig bittertant. Jag förstår inte hur ni kan se så mycke "ush" i en uppenbart glad, peppad och inte speciellt innåtvänd pappa….

Att jämföra barnafödande med att bajsa…nä, sansa er gummor!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Devya]
6/20/13, 7:19 PM
#30

#29 På andra sidan är det ju också vanligt att man bajsar då man föder. :) Iallafall tycktes inte killen ha nämnt om något sådant åtminstone.

Men jo, om man inte tycker om en persons statusuppdateringar så kan man ju gott välja att blockera sådant. Det finns ju sådana alternativ.

Honestyisdead
6/20/13, 7:19 PM
#31

29 bittertant? Osar snarare "kan inte hantera andra åsikter".

Gur4m1
6/20/13, 7:29 PM
#32

#31 jag kan hantera andras åsikter men jag uttryckte även min ;) Ibland har man åsikter som man kanske bör reflektera över…varför man ens har någon åsikt om saken i fråga.

Devya:Jo…att Kvinnor bajsar när de föder och att själva födseln är ganska kladdig vet jag (sett grannen föda- även förlöst kalvar och sånt). Nu fick jag inte för mig att han detaljerat beskrev födseln, bilder å hela tjonkarången. Vem vet vilken överrenskommelse de har- om man som mamma inte ville detta så skulle jag förstå, men i vörigt- vad ska vi tycka om vad han gör/hanterar hur han blir pappa, egentligen?

Folk får det till "internetberoende" och säger hur sura de skulle bli, någon påstår rent av att detta är tecken på att pappan INTE tycker det är ett viktigt ögonblick - en annan jämför födsel med att bajsa. Jag tycker inte allt ska sättas ut på nätet, för min egen del, men ser seriöst bara en stolt pappa i farten. Min åsikt är: hur fan orkar man störa sig på en glad, nybliven(?) pappa?

Han kanske ångrar sitt FB:ande dagen efter, eller är glad för att allt finns där för nu är allt bara ett blurr i övrigt från den dagen. Den biten försöker jag förstå och se i hans tilltag. Detta är min åsikt. Åsikter är så viktiga :>

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
6/20/13, 7:43 PM
#33

32 du har intressanta åsikter :) Jag undrar mest hur man kan ta sig tiden mitt i allt :)

[Devya]
6/20/13, 7:48 PM
#34

#32 Jag har inget emot vad andra skriver på sina status uppdateringar. De får skriva vad de vill.:) Ibland kan jag dock tycka att vissa grejer är liksom för mycket och kanske personen inte har tänkt till ordentligt, så då kan jag skriva ett litet meddelande till dem att tänka till lite mera över vad deskriver. Alltså att inte skriva alltför privata saker för det kan skada dem. Så jag har gjort det ett par gånger och faktiskt fått tack för det. Jag har dock gjort det för att jag faktiskt uppriktigt har varit orolig för den personen och tänkt att infon som lagts ut kan skada henne/honom. Jag har också själv fått ett sådant meddelande en gång då jag inte riktigt tänkte till och kanske skrev lite galet en gång. Jag var tacksam för att personen bad mig att tänka till lite och sedan dess har jag blivit mera försiktig.

I det här fallet skulle jag inte bry mig alls utan bara låtit det vara. Det är inte skadligt på något sätt. Om jag bara allmänt inte tycker om de statusuppdateringar som kommer från personen så tar jag och fixar det så det inte dyker upp på min news feed. Då lägger jag mig helt enkelt inte i.

Annons:
[Devya]
6/20/13, 7:50 PM
#35

#33 Det tar ju inte alls så mycket tid att uppdatera sin status på fb via telefonen. Ett par sekunder bara så det fixat. Så det krävs inte så mycket. :)

Sen kan det vara hans sätt att cope with the situation. Jag kan tro att det är många känslor som är i gång vid ett sådant tillfälle. :)

Sarah
6/20/13, 11:21 PM
#36

Ser inte riktigt problemet, några sekunder för att hålla folk uppdaterade om man tycker det är viktigt stör knappast. De flesta tjejer jag känner med barn har skrivit typ, nu "åker vi till bb, helvete vad det gör ont" eller liknande, sen har de väl annat att för sig :) men partnern kan väl säkerligen känna sig ganska värdelös under tiden och då är det väl ett sätt att hantera det.

Honestyisdead
6/21/13, 1:02 PM
#37

35 hur lång tid det tar att uppdatera statusen är för mig orellevant! Jag får hoppas på att killen inte är så orespektfull om vi fpr barn någon dag ;)

[Devya]
6/21/13, 1:44 PM
#38

#37 Jag tror inte att han menade att vara respektlös. Men jag hoppas också att min framtida partner inte håller på så. :)

mikkan01
6/21/13, 2:18 PM
#39

Njaaa…tycker nog att man ska spendera den tiden med sin fru som föder, visa stöd och vara med henne istället…såvida det inte var hon som ville att han skulle uppdatera så?

Har som tur är bara EN som uppdaterar verkligen allt på sin facebook….då uppdaterar han när han sitter och kör och berättar vart han kör och vad som händer…. 
Minns när han skulle ut och resa förr, det var 3 uppdateringar innan påstigning på planet och sist ett "skriver när vi är framme" men det blev nog ett par till för han såg att dom hade wifi på planet, vi bjöds på bilder och en massa text om servicen ombord…! haha 😃

~mikkan

annia1
6/21/13, 5:24 PM
#40

Jag förstår inte ståhejet med att pappan uppdaterade på fb. Jag antar då att alla pappor som genom åren filmat eller fotat under förlossning döms ut på samma sätt då. Visst det är helt för privat bruk, men det tar lika lång tid om inte längre tid som han är borta från mammans sida. Så jag antar att ni allihop kommer säga åt era respektive att dom inte får vare sig filma eller ta foton. 

Ingen i tråden känner paret ändå så verkar det utgås ifrån att pappan på nåt sätt gjort det mot mammans vilja. Jag skulle tro att hade inte hon accepterat det så hade hon sagt åt han.

Det kan också vara så att dom ville dela det med andra (släkt/vänner), kanske har nån speciell person som bor långt bort eller som bortrest, men som dom ville skulle ta del.

.

Honestyisdead
6/21/13, 5:33 PM
#41

40 jag vet inte hur du fotograferar om det tar längre tid än en statusuppdatering. För övrigt ser jag barnafödande som något viktigt. Status kan man väl skriva sen, inte mitt uppe i det! Men alla får ju göra som dom vill. Vet bara att jag inte skulle uppskatta det.

Annons:
[Zorita]
6/21/13, 5:45 PM
#42

#40 Haha ja min kommer inte få filma! Möjligtvis kan han ta ett foto på sin höjd om det inte gör alltför ont.

Sen vet jag inte hur tätt dessa statusuppdateringarna kom, men en förlossning kan ta ganska lång tid och jag kan tänka mig att det nog finns tid att göra annat mellan varven. Att skriva lite mellan krystvärkarna gör nog inget, frugan är säkert mitt inne i sin egen värld ändå.

Men ja jag håller med om att det är lite för privat kanske. Och det där fipplandet med telefoner stup i kvarten kan driva mig till vansinne ibland. Ibland känns det precis som vissa säger, att vi har en zombieapokalyps på halsen 😛

annia1
6/21/13, 6:00 PM
#43

Hera rent tekniskt sett så tar det nog kortast tid att skriva på mobilen i alla fall om man använder T9. För att ta upp kamera slå på den, sen ska den ev ladda så du kan använda blixt det tar längre tid. Samma sak om man vill filma. Dessutom när det gäller foto så brukar det bli mer än ett kort åt gången och när det gäller filma så filmar man nog mer än bara några sekunder åt gången. Det finns nog gott om pappor som nära nog filmat hela förlossningen.

***

Ja just det det är upp till var och en hur dom vill ha det. Och hade tjejen inte accepterat att killen satt och uppdaterade på fb så hade hon nog sagt ifrån.

.

karamell
6/22/13, 2:55 AM
#44

Vad är det att störa sig på? Låt alla göra som de själva vill.

viktoria91
6/22/13, 7:26 AM
#45

#29 En födsel är ju inte så fräscht. Fostervatten, slempropp, kissar/skiter på sig, spyr, efterbörd m.m. Då är en helt vanlig nr 2 på toaletten fräschare, det innehåller bara en sak av allt ovanstående.

ChristineL
6/22/13, 9:29 AM
#46

#45 - Man ska inte yttra sig om en förlossning om man inte varit med om en. Min dotters födelse är det finaste som hänt i mitt liv. Vad är ofräsch med fostervatten? Slemproppen går ofta ett par veckor innan förlossningen och inte säkert att man märker av det, ofräscht? Kissa och bajsa på sig är inte säkert att man gör, inte heller att man spyr. Vad är ofräscht med efterbörden? Moderkakan är ren och fin när den kommer ut.

Gur4m1
6/22/13, 10:42 AM
#47

#45 jo men nu tror jag inte att pappan sitter och dokumenterar moderns spyor och bajsande  :) Sen ä det en bieffekt av något mycket större som händer, som jag lovar att måna nära vänner och familj är väldigt glada att få ta del av. Sen är det dr väldigt olika, fostervatten osv gör ju alla, men det är inte alltid man spyr. Kiss och bajs kommer också i olika mängder, beror ju helt på. Men så tycker jag inte mensblod är ofräsht eftersom det inte är smutsigt, som kiss och bajs kan vara. Fosteratten är ju vätskor från kroppen, inte avfall. Men känner att jag driver OT nu :>

Står fast vid att jämföra dokumenterandet av att bajsa på toa med barnafödande som…en dum och oförstående jämförelse.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Intehärutandär
6/22/13, 4:49 PM
#48

På min tid fanns inte facebook, och jag hade min mor med mig. Hon hade inte tid att duscha på de tre dagar jag låg inne med värkar. Fick övertyga henne att hon kunde duscha trots att jag gallskrek av smärta! :-) Har en människa på min FB som uppdaterar om allt med. Vilka hon pratat i tfn. med. Något jämförbart är nog då hennes barn skurit sig och istället för att lappa ihop honom med lite kirurgtejp, fick han ringa sjukvården medans hon uppdaterade sin FB varannan minut. Han fick gå till VC själv till slut och kom hem med. . . Kirurgtejp på fingret.

Annons:
JossanH
6/23/13, 1:26 PM
#49

Det jag kan störa mig på med Facebook är att det inte längre verkar finnas intima, privata stunder. Vi messade våra föräldrar när vi åkte in till bb. Mina föräldrar fick veta det först eftersom dom skulle vara illervakt. Vi skrev inte heller ut på Facebook att vi skulle ha barn utan det började folk förstå när någon la upp bilder på en supertjock mig. För oss kändes det privat. Vi uppdaterade utan bild dagen efter dottern föddes och alla nära fått veta det först. Visst finns det nära bekanta på Facebook men det finns ju även så otroligt många ytliga bekanta och jag kan inte förstå att man vill dela varje minut med dessa under något så stort som en födsel.. Har förresten en bekant på Facebook som uppdaterade med bilder på sin fru i värkar timme ut och timme in.. För mig kändes det… Osmakligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Maria
6/23/13, 2:15 PM
#50

De ungdomar jag har kontakt med verkar inte vara några stora FB-användare men när det kommer till de jag känner som är 40+ så verkar de vara de största användarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
6/23/13, 2:15 PM
#51

#49 men det är ju upp till er :) SJälv skulle jag dela ut det överallt- att jag väntar barn, det är privat men även något jag vet många i min omgivning skulle glädjas med mig :) Som du säger så är det ju sådant som märks förr eller senare.

Tycker också bilder på födande mödrar kan bli osmakligt, där tror jag inte att mannen fått hennes godkännande misstänker jag, men vad vet jag :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

JossanH
6/23/13, 3:28 PM
#52

#51 att vi valde att inte ens gå ut med graviditeten via Facebook är förstås vårt val och där dömer jag ingen som vill gå ut med det. Sa mest bara hur vi valde att göra, däremot han som la upp bilder på sin fru i bbsängen.. För mycket!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: