Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 4820 ggr
[typellisch]
6/19/13, 1:04 PM

Barn?

**Vill ni ha barn i framtiden?
**

Varför/varför inte?

Annons:
Gronstedt
6/19/13, 1:05 PM
#1

Nej. Ser inget som helst skäl till att skaffa barn.

Afturelding
6/19/13, 1:05 PM
#2

Ja, det är något jag alltid velat. Jag vet inte riktigt varför, det bara känns som rätt val för mig :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[typellisch]
6/19/13, 1:06 PM
#3

Vill inte ha barn alls.. delvis för att det inte lockar sen har jag blödarsjuka så kommer få ett h*****e att bli gravid, genomgå en graviditet, föda samt dagarna/veckorna efter födseln. Så nej tack!

[WickedAlly]
6/19/13, 1:06 PM
#4

Ja, och jag hoppas att det tar sig denna månaden redan :)

[typellisch]
6/19/13, 1:07 PM
#5

#2 🙂

[typellisch]
6/19/13, 1:07 PM
#6

#4 Åh, håller tummarna för er då!

Annons:
Honestyisdead
6/19/13, 1:11 PM
#7

Är långt ifrån redo för barn, och vet inte om jag nånsin blir det. Skulle jag bli det skulle jag tveka ändå eftersom jag kommer få havandeskapsförgiftning precis som gammelmormor, mormor och mamma. De var riktigt nära döden. Speciellt mamma.

[typellisch]
6/19/13, 1:21 PM
#8

#7 Oj 😕 Alla klarade sig låter det som dock? Och det är ju skönt. Men förstår att man tänker till och funderar över det när det går i släkten-.

fruktgumman
6/19/13, 1:24 PM
#9

Nej. Anledningen är väl bara så enkel att jag aldrig haft intresse av att ha egna barn. För mig räcker det att träffa syskonbarn och vänners barn.

Zizza
6/19/13, 1:24 PM
#10

Jajomen :) väntar barn med pojkvännen, som är beräknat att komma 9 oktober!

Varför.. hmm ja :) för att vi känner oss redo att ta oss an att bli föräldrar och jag har alltid velat vara en "Lite" yngre mamma :) de blir som roligare sen när man är så där i 40 iårs åldern och barnen faktiskt har lite år på nacken redan :)

Mvh. Sanne & Djuren

[typellisch]
6/19/13, 1:25 PM
#11

#9 Känner samma sak.. hoppas min bror skaffar barn! Haha.

#10 Grattis grattis!

citytjejen
6/19/13, 1:28 PM
#12

Här är svaret nej! Har aldrig känt mig lockad eller intresserad av ett liv med barn. Den känslan blir bara starkare och starkare för varje år som går, är 38 nu. Omgivningen förväntar ju sig barn (gifte mig för ett år sen dessutom) men de får de vänta until hell freezes over and then some 😃

/Christina

[typellisch]
6/19/13, 1:31 PM
#13

#12 Haha ja.. min väns fästmö ligger med förvärkar just nu och dom blir nog föräldrar när som. Jag sa bara helt allmänt till han att jag inte tänker skaffa barn.. då var man feg ;) Men ja, alla vill inte ha barn så är det ju bara :)

Annons:
citytjejen
6/19/13, 1:37 PM
#14

#13 Jaså, var man feg då, tycker snarare att vi som inte vill är modiga som står emot trots omginingens påtryckningar och annat. Men handlar ju inte om mod eller feghet egentligen, handlar om intresse ju. Eller ointresse😃

/Christina

[Citronpaj]
6/19/13, 1:40 PM
#15

Jag har redan barn, så jag antar jag ville ha barn.

Jetaime
6/19/13, 1:40 PM
#16

Tror jag vill ha barn någon gång i framtiden ;)

[typellisch]
6/19/13, 1:47 PM
#17

#14 Men precis :) Alla är vi olika, gillar olika osv!

#15 😎

#16 🙂

Det enda jag kan sakna är att namnge ett barn, det är så kul att komma på namn ju :D Hahaha… får döpa alla djur jag kommer äga i mitt liv ;)

[Citronpaj]
6/19/13, 1:50 PM
#18

#17 Börja spela sims?

Zizza
6/19/13, 1:51 PM
#19

#18  Haha.. bästa kommentaren hittills angående vad #17 skrev ;)

Mvh. Sanne & Djuren

drulleman
6/19/13, 1:53 PM
#20

Nej det blir inga barn har vi kommit fram till.  Förut trodde vi att det kommer nån gång i framtiden. Men nu är framtiden här och vi vill ägna tiden åt annat

Annons:
Honestyisdead
6/19/13, 1:58 PM
#21

#8 Mamma överlevde precis och var inlagd 3 månader.

[typellisch]
6/19/13, 2:00 PM
#22

#20 🙂

#21 Hua :( Bra att hon överlevde!

Cazzos
6/19/13, 2:00 PM
#23

Kanske. Men lutar mer åt att jag inte skaffar barn. Jag har för stora framtidsdrömmar som inte inkluderar barn, och jag kommer inte ha tid med barn heller. Dessutom är jorden så överpopulerad så jag känner inte att jag vill bidra till det.


[typellisch]
6/19/13, 2:01 PM
#24

#23 🙂

Fridaaaa
6/19/13, 2:56 PM
#25

Vet inte ännu. Inte just nu då jag studerar. (högskola)
Tänker inte sabba det pga graviditet. Så får vi se hur framtiden ser ut

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[typellisch]
6/19/13, 2:58 PM
#26

#25 Klokt tänkt!

Fridaaaa
6/19/13, 3:00 PM
#27

#26 Ja jag tror att det är det bästa, svårt att komma igång annars sen, och sedan ha en liten att ta hand om mellan pluggandet, nej jag väntar, fyller 23 år iår så har tid på mig 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
6/19/13, 3:04 PM
#28

22 ja :D

[typellisch]
6/19/13, 3:08 PM
#29

#27 Tror det är många som passar på i ung ålder utan varken framtidsplan eller plan över huvudtaget. Dom ser chansen att skaffa barn så dom kör på.

#28 🙂

Fridaaaa
6/19/13, 3:10 PM
#30

#29 Ja jag känner dock att jag vill ha fast inkomst innan jag skaffar barn eller då sambon 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
6/19/13, 3:12 PM
#31

Nej, de luktar ju.

karamell
6/19/13, 3:39 PM
#32

Självklart. För mig existerar inte en framtid utan barn. Det är ju det underbaraste som finns att få uppfostra ett barn och vara med om varje steg i barnets liv, se hur barnet växer upp och blir mognare och mognare. Åh jag längtar såå mycket tills jag får barn. Om jag nu kan få barn, annars blir det att adoptera. För barn ska jag ha! :)

viktoria91
6/19/13, 4:03 PM
#33

Nej, jag ser ingen mening med det. Jag har djur och följer deras utveckling, mkt roligare! Djur ger mig mer glädje än barn, ett helt annat språk att kommunicera på och lära sig. Jag har lärt mig mer av djur än vad någon människa någonsin lärt mig så dem är mina barn.

[Citronpaj]
6/19/13, 4:05 PM
#34

#33 Du ser ingen mening med att skaffa barn, men senare skriver du att dina djur är dina barn?

Annons:
Cazzos
6/19/13, 4:07 PM
#35

#34 Jag tolkar det som att viktoria91 anser att djuren är barn för henne, men människobarn är inte barn för henne, de fyller inte hennes behov som hennes djur gör.


Ratlings
6/19/13, 4:08 PM
#36

Verkligen inte. Varken jag eller sambon vill ha barn, jag gillar inte ens barn. Anledningen? Dom skriker, kletar och det rinner alltid någon gegga ur något hål på dom. Usch, nej räcker med att jag bor bredvid ett dagis och på så sätt får stå ut!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Cazzos
6/19/13, 4:10 PM
#37

#36 Tysta och rena barn är sötast 😃


annainorrland
6/19/13, 4:11 PM
#38

Nä jag känner mig för gammal. Jag har tänkt före 35 eller inte alls. Och nu har jag passserat 35

Ratlings
6/19/13, 4:11 PM
#39

#37 Finns det? ;)

// Lise
When nothing goes right, go left!

[rumelle]
6/19/13, 4:11 PM
#40

#36 Håller med dig på alla punkter! Är glad att min sambo är av samma uppfattning som jag. :)

Cazzos
6/19/13, 4:14 PM
#41

#39 Haha, ja! På pendeltågen! 🤐

När jag säger barn så menar jag spädbarn som knappt kan prata 👍


Annons:
Gur4m1
6/19/13, 4:17 PM
#42

JAg vill ha barn men är feg.

Rädd för hur kroppen förändras och smärtorna som ingår i hela förlossningsbiten :D Samtidigt är min längtan att få uppleva det hela, enormt stor. JAg är ganska trygg med mig själv och tror att jag skulle växa som person med ett barn och ser fram emot den biten- det är främst ekonomin och att min pojkvän inte känner sig redo som gör att jag inte bakar en bulle i ugnen just nu. Min systerson skänker mig sådan stor glädje.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Ratlings
6/19/13, 4:25 PM
#43

#40 :D #41 haha jasså.. Jag har bara varit med om illaluktande, skrikande barn på komunaltrafiken ;)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Greigh
6/19/13, 4:52 PM
#44

Jag har redan barn.
Får se om det blir ett till.

NinniH
6/19/13, 5:00 PM
#45

Har alltid vetat att jag vill ha barn och "jäser" nu första knodden som är beräknad i början på september.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

tlover
6/19/13, 5:19 PM
#46

Ja jag (och min man) vill ha barn, vi har försökt i över 2 år men än har det inte blivit nått (däremot var första året + försöka = sluta med P-medel bara)

Anledning pga egoisktiska skäl (dom finns alltid) och för att jag anser att vi lever på en bra plats och tid för att kunna ge barnen ett bra liv.

Förr såg jag mer negativt på framtiden däremot och ville absolut inte ha barn, min man däremot har velat ha egna barn sen 6 års ålder då han var "pappa" för sina småsyskon.

l'm back

[typellisch]
6/19/13, 5:27 PM
#47

#45 Grattis!

#46 Jag håller tummarna för er!

Migobus
6/19/13, 8:02 PM
#48

I många år sa jag att jag aldrig skulle vilja ha barn och att jag aldrig skulle ångra mig angående det. Men jag ångrade mig, till och med längtat det två senaste åren… 

Men nyligen blev jag oplanerat gravid. Jag blev jätte glad först. Men nu har allting skitit sig och barnmorskan är orolig för att det kan vara Mola/Druvbörd. Vet inte säkert ännu.

Så just nu är tanken på att bli gravid nån gång igen väldigt skrämmande och avlägsen. Men får väl se som händer med livet.

Annons:
polgara
6/19/13, 8:23 PM
#49

Jag har redan ter vuxna barn, så det blir nog inga fler, dessutom börjar jag bli för gammal, fyller 45 iår

Väntar på barnbarn istället

Intehärutandär
6/19/13, 8:29 PM
#50

Jag har en tonåring och hoppas jag slipper gå genom graviditet, förlossning och div trots igen. 😉 Dessutom är jag för gammal nu, nu får mina småsyskon yngla av sig istället.

Kaiia
6/19/13, 10:39 PM
#51

Första gången jag fick mens tänkte jag "åh, nu kan jag få barn", men nu är jag inte riktigt lika lockad. Just nu känner jag mer för att ha katter, illrar och gutefår än barn.

Funderar starkt på att sterilisera mig och sen adoptera istället. Även om jag ser charmen med att amma..

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[typellisch]
6/19/13, 10:41 PM
#52

#51 Ja, samma här.. för att slippa äta mini-piller tills jag träder in i klimakteriet funderar jag på att ta ut rubbet så jag slipper köpa preventivmedel år efter år pga min sjukdom.

[NinaCrown]
6/19/13, 10:42 PM
#53

Nej, blir mest troligen inga barn ifrån mig. Dels så har jag inget intresse över huvud taget i barn, och bara att tänka på dem får mig att vilja backa fysiskt… Sen bär jag på flera psykiska och fysiska problematiker och sjukdommar som jag känner mig ytterst tveksam kring om jag vill föra vidare. En av dem gör även att jag känner mig tveksam till om mitt barn kommer känna sig älskad av mig, för kärlek är något jag vet att jag har enorma problem med att visa 😕

Sen är det ju det hela att man ska klara av att ta hand om barnet/personen hela sitt resterande liv. Även när ungen blivit vuxen och flyttat hemifrån så får man ju som förälder räkna med att ställa upp och hjälpa till med ditten och datten…

Graviditet tror jag att jag skulle kunna klara utan större problem, har till och med övervägt att bli surrogatmamma men blir lite svårt när det inte är lagligt i Sverige.

Honestyisdead
6/19/13, 11:08 PM
#54

#48 Nej vad hemskt! Du skriver "orolig", så jag håller tummarna för dig!

Migobus
6/19/13, 11:15 PM
#55

Tack Hera.

Annons:
thilda-
6/19/13, 11:45 PM
#56

Ja vi håller på försöka " baka en " :)

[AndreaPirlo92]
6/19/13, 11:46 PM
#57

Helt klart :)

[Zorita]
6/20/13, 12:30 AM
#58

Oj jag svarade konstigt, svarade annat. Det var nog för att jag aldrig riktigt velat ha barn tills ungefär precis innan, och nu hipp som happ ska jag ha en son i augusti. Kunde ju inte svara att jag redan har ett, jinx liksom. Men tja, om allt går bra har jag väl ett barn helt plötsligt sådär :)

Namiko
6/20/13, 7:51 AM
#59

Jag har aldrig haft en längtan efter barn och var 17 första gången jag sa att jag inte kommer skaffa några, känner exakt likadant nu, 8 år senare. Försöker just nu vänja mig vid tanken på att jag ska bli moster men även det är svårt då jag verkligen inte förstår grejen med barn. Jag avskyr verkligen när barn skriker, gråter, snorar mm. Men jag måste vänja mig för familjens skull och även vara någorlunda förberedd när mina vänner börjar skaffa barn.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Citronpaj]
6/20/13, 7:53 AM
#60

#59 Vad är det du ska vänja dig vid? Det är ju inte du som skaffar barn, du behöver aldrig ens vara i närheten av ungen.

Namiko
6/20/13, 8:10 AM
#61

#60 Så jag ska bara skippa alla familjeträffar då eller? Jag vill ju träffa mina systrar, vilket innebär att jag kommer att vara runt deras barn. Samma sak med mina vänner när det är dags för dom. Jag vill kunna vara runt mina systrar utan att det känns jobbigt med deras barn och jag vill inte heller att dom eller barnen ska känna av att jag inte trivs i närheten av barn.

Min bästa vän har länge varit orolig över att vi ska tappa kontakten när hon skaffar barn och jag vill verkligen inte att det ska hända, så jag vill kunna vara runt barn utan att vilja fly stället så fort ungen börjar gråta eller liknande. Sen behöver jag ju inte plåga mig själv med att vara barnvakt eller så, men jag vill kunna vara i närheten och iaf verka halvengagerad ifall ungarna pratar med mig när dom blir lite äldre.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Citronpaj]
6/20/13, 8:13 AM
#62

#61 Har du sökt hjälp för det? Det låter som en fobi, kbt borde väl funka då?

Annons:
Gronstedt
6/20/13, 9:13 AM
#63

#61: Varför skulle man söka hjälp för att man tycker att barn är läbbiga? Det är väl snarast normalt.

#61: Sätt upp reglerna direkt - tack, men jag vill INTE hålla det lilla livet! Andras ungar har föräldrar, det är helt legitimt att backa ut ur rummet tills Någon Annan har löst pågående kriser. När de blivit rumsrena och kan prata kan man ju försöka föra en konversation.

[Citronpaj]
6/20/13, 9:30 AM
#64

#63 Nej, det är inte fullt normalt att tycka. Att inte vilja sitta barnvakt och liknande är fullt normalt. Man har inte samma känslor för andras barn som man har för sitt eget.

Men det är iofs ens egen förlust om man har en sådan fobi mot barn, man kommer förlora vänner och släkt på grund av det.

Gronstedt
6/20/13, 9:33 AM
#65

#64: Vad är det för onormalt med det?

[Citronpaj]
6/20/13, 9:36 AM
#66

#65 För att arten ska överleva krävs det att de som ingår i arten inte anser att ungarna är läbbiga. Så nej, det är inte normalt.

Sen så är jag tveksam till att någon skulle vilja umgås med någon som ansåg att ens barn var läbbig. Man behöver inte sitta barnvakt, men att respektera och vara lite hövlig ingår i vanligt hyfs.

tlover
6/20/13, 9:37 AM
#67

#65 för att vi är genetiskt programmerade av att yngla av oss

l'm back

Mona22
6/20/13, 9:42 AM
#68

Tycker också barn är äckliga och kan inte förstå vitsen med dem men kan utan problem vara med mina syskons barn. Behöver jag berätta att jag inte vill ha egna dreglande och snorade barn. Även om jag någonsin skulle ångra mig tycker jag inte denna värld är lämplig för ungar. Finns så många hemska människor och jag skulle vara orolig varenda dag.

[typellisch]
6/20/13, 9:52 AM
#69

Man får tycka barn är läskiga, äckliga, hemska och vad som. Man har inte rätten att anse någon vara onormal och behöva söka hjälp för det.
Alla tycker vi olika, dags att bara acceptera det utan att anse någon vara onormal för den inte tänker och tycker som en själv.

Annons:
[Citronpaj]
6/20/13, 9:55 AM
#70

#69 Jo, jag har full rätt att anse att någon är onormal och behöver söka hjälp för sin fobi.

Det är som sagt mest den som anser att barn är läskiga som förlorar mest. Denne kommer inte kunna umgås med folk som har barn.

Det är en stor skillnad att anse att barn är äckliga, och anse att barn inte är något för en själv.

[typellisch]
6/20/13, 9:59 AM
#71

#70 Barn är äckliga och inget för mig, jag lider inte av det alls. Är fullt normalt att tycka så.

[Citronpaj]
6/20/13, 10:03 AM
#72

#71 Nej, det är inte normalt att tycka så. De flesta tycker inte att barn är äckliga, det tillhör normen att inte tycka att barn är äckliga. De som anser att barn är äckliga tillhör inte normen, alltså är onormala.

Om du har en sådan fobi mot barn så rekommenderar jag kbt. Hur ska du annars kunna umgås med folk?

citytjejen
6/20/13, 10:14 AM
#73

#71 Kan hålla med dig till viss del, äcklighet finns ju dock inom alla åldrar. T.ex barn med snor som rinner ur näsan, det är riktigt motbjudande. Gäller även vuxna såklart😃

/Christina

Honestyisdead
6/20/13, 10:16 AM
#74

72 nu gör du stort fel. Att tycka barn är äckliga är verkligen INTE samma sak som fobi. Jag gillar inte barn, men har vänner med barn. Inte tvingar dom mig leka med barnen då vi träffas. Vad hade det varit för vänner? Att du kallar det onormalt visar på ignorans. Det är inget ovanligt :)

Namiko
6/20/13, 10:20 AM
#75

#62 Det är inte en fobi, jag är inte rädd för barn. Jag trivs bara inte med dom och ser inte vitsen med dom heller. Att jag inte vill vara i närheten när dom skriker ser jag som samma sak som att jag inte vill vara i närheten av vuxna människor som skriker och har sig heller, det är bara det att små barn skriker och gråter mer än vuxna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Gronstedt
6/20/13, 10:30 AM
#76

#72: Det finns massor av folk som inte är barn, som man kan umgås med. Och de i ungänget som har barn behöver ju inte trycka upp dem i ansiktet på andra.

"De flesta tycker inte att barn är äckliga, det tillhör normen att inte tycka att barn är äckliga". Inte sant. De flesta som drabbats av förökningsdrift tycker inte att barn är äckliga, eller i alla fall inte tillräckligt äckliga för att undvika dem. Hos alla andra, både de som aldrig drabbats och de som för tillfället inte är drabbade, är det helt normalt att känna avsmak för lukt, kladd och oväsen som barn för med sig.

Annons:
[Citronpaj]
6/20/13, 10:31 AM
#77

#74 Nej, det är inte normalt att anse att barn är äckliga. Hade det varit det hade mänskligheten inte överlevt. Det är utanför normen att anse att barn är äckliga, onormalt.

[Zorita]
6/20/13, 10:35 AM
#78

Jag tycker inte om barn, tycker de är högljudda, snoriga och allmänt svåra att förstå. Förutom mitt egna förstås. Nu ligger han förvisso fortfarande i magen och är tyst och osnuvig, men jag tycker redan mer om honom än någon annan i hela världen. Känns som att det är ganska normalt det också.

[Citronpaj]
6/20/13, 10:35 AM
#79

#76 Inte speciellt troligt att man vill umgås med någon som anser att ens barn är äckligt, bara för det råkar vara ett barn.

Att tycka att lukt, kladd och oväsen är äckligt betyder inte att man tycker att barn är äckliga. Jag ser att flera av er som skriver att barn är äckliga har djur, eller iaf tycker om djur. Även djur luktar, kladdar och för oväsen. Men det är okej?

[Citronpaj]
6/20/13, 10:37 AM
#80

#78 Normala människor känner så inför sitt eget barn, att det är det bästa som finns.

Man behöver inte älska eller tycka om alla ungar man träffar på. Det går utmärkt att ignorera dem.

Gronstedt
6/20/13, 10:40 AM
#81

#74: Mänskligheten överlever därför att människor som drabbas av förökningsdrift inte anser att barn är äckliga.

#79: "Även djur luktar, kladdar och för oväsen. Men det är okej?". Ja. Hurså?

Honestyisdead
6/20/13, 10:44 AM
#82

77 som sagt, ignorant. Att du jämför djur med barn ställer mig som ett frågetecken. Jag känner inga djur med blöja, som kvinnan föder, som behöver bröstmjök, som spyr ofta, som kan skrika som ett barn, som har en så utvecklad hjärna som oss. Gör du?

[Citronpaj]
6/20/13, 10:59 AM
#83

#82 Människan är iofs ett djur.

Du pratar om spädbarn alltså, helt nyfödda som använder blöja? För barn kan vara i många olika åldrar, och de flesta normala barn har inte blöja när de är fem år, de går på toaletten och torkar sig själva. De dricker inte bröstmjölk, de går att resonera med och spyr inte hela tiden.

Nej, de flesta tycker inte att barn är äckliga. Menar du att de flesta människor anser att barn är äckliga?

Annons:
[Citronpaj]
6/20/13, 11:00 AM
#84

#81 Men du ser väl också att de flesta människor drabbas av denna förökningsdrift som du så fint kallar det? Annars hade de bara kunnat föda ungen och slänga ut den i soporna efteråt. Menar du att de flesta människor gör det?

Honestyisdead
6/20/13, 11:08 AM
#85

83 jag menar bara barn.föder man barn brukar man gå igenom allt det ;) Och jag menar på att MÅNGA faktiskt tycker barn är äckliga, till och med de som har egna barn. Ens egna brukar som tur är vara ok. Andras barn kan fortsätta vara äckliga.

[Citronpaj]
6/20/13, 11:10 AM
#86

#85 Menar du att barn är likadana hela tiden, oavsett hur gamla de är?

Nej, de flesta kan nog tycka att vissa saker barnen gör är äckliga, precis som man kan tycka att vissa saker som hundar gör är äckliga. Som att äta bajs, det är ganska äckligt. Jag tycker ändå inte att hundar är äckliga.

Honestyisdead
6/20/13, 11:17 AM
#87

86 hahaha :) nej! Jag menar att alla barn går igenom det.

[Citronpaj]
6/20/13, 11:18 AM
#88

#87 Ah, så när barnet har kommit ur den fasen så är det inte äckligt längre?

Och en del förståndshandikappade är äckliga hela livet? Okej.

Honestyisdead
6/20/13, 11:25 AM
#89

88 den frågan är så underlig och låg så detta svar är allt du får. Din åsikt om handikappade är hemsk.

[Citronpaj]
6/20/13, 11:27 AM
#90

#89 Nej, det är din åsikt och flera andras åsikt i den här tråden. Det är ni som anser att folk är äckliga, på grund av vissa saker de gör, inte jag.

Du är medveten om att vissa förståndshandikappade beter sig som barn? De använder blöjor, skriker och spyr. Är de äckliga?

Annons:
tlover
6/20/13, 11:29 AM
#91

*lol* jag har bytt blöja och "snytit" både vuxna och äldre, blivit pissad i ansiktet av hankaniner, fått kaninpluttar innanför kläderna, stått upp till knäna i gödsel, blivit fisen i ansiktet av hästar och kollat div olika djur i rumpan för att kolla efter diaree. inget av det är äckligt utan bara naturligt. Att en liten unge producerar lite bajs, snorar eller tuggar på ens hår är också naturligt och inte alls äckligt.

edit: kan tillägga att när jag var liten hade jag bacillfobi och tvättade sönder händerna så om jag kan lära mig att det inte är äckligt så kan nog alla det om dom vill.

l'm back

citytjejen
6/20/13, 11:32 AM
#92

Många saker är naturliga, men bara för att de råkar vara det så betyder det inte alltid att det inte är äckligt. Det är en smaksak helt enkelt. Det vissa tycker är naturligt, äcklas andra svårt av. Inte konstigare än så🙂

/Christina

Honestyisdead
6/20/13, 11:44 AM
#93

90 och så har vi skillnaden med att skaffa barn eller inte. Barn är trots allt en jäkligt stor sak.

[NinaCrown]
6/20/13, 1:36 PM
#94

Citronpaj, bara för att man tycker att något är äckligt så betyder det inte att man är fobisk 🙂 Jag tycker det är äckligt med blöta skor, men jag får ingen pankikattack och ramlar ihop och gråter ifall jag råkar trampa i en vattenpöl. Det skulle jag gjort om jag hade varit fobisk.

Själv tycker jag att barn är läskiga och obehagliga tills de blir typ… 13-15 år och börjar komunicera som vuxna, för innan dess kan jag inte förstå dem. Det betyder inte att det påverkar mitt eller andas liv på ett sådant sätt att det hämnar våran vardag. Det gör en fobi.

En av mina bästa vänner väntar även barn nu, och jag kan inte se att min ovilja att umgås med barn kommer vara i vägen för våran vänskap. Hon vet att jag inte gillar barn, hon vet att jag kommer gå iväg ifall ungen börjar skrika och att jag kommer tillbaka när den är tyst. Hon vet att jag inte kommer gulla eller vilja bära omkring på barnet, och därför kommer hon inte be mig hålla på med den. Så enkelt är det.

[Citronpaj]
6/20/13, 2:27 PM
#95

#94 En 13-15-åring kommunicerar inte som en vuxen, det kommer först runt 20-25.

Det är en viss skillnad mot att tycka att barnet är äckligt. Har du berättat för din vän att du anser att hennes barn är äckligt?

[Citronpaj]
6/20/13, 2:28 PM
#96

#93 Vad pratar du om nu?

Honestyisdead
6/20/13, 3:01 PM
#97

96 en fråga :) Har du vänner utan barn?

Annons:
[Citronpaj]
6/20/13, 3:03 PM
#98

#96 Ja. Vad menar du med ditt inlägg? Anser du att även förståndshandikappade, som vissa av dem kan bete sig som barn gör, är äckliga?

[NinaCrown]
6/20/13, 3:04 PM
#99

#95 Som du säkert ser, om du läser igen, så skrev jag att de börjar komunicera som vuxna. De börjar använda sig av mer vuxna normer och uttryck som exempel.

Och ja, det har jag sagt. Hon vet gott och väl om att jag inte uppskattar barn. Det är hennes barn, hennes ansvar och jag behöver inte ha något med den att göra om jag inte vill det.

Jag kan inte förstå varför jag måste tycka om hennes barn. Jag måste ju inte tycka om hennes partner tex, även om han skulle vara lika viktig för henne som hennes barn.

[Citronpaj]
6/20/13, 3:06 PM
#100

#99 Jag skriver inte att du måste tycka om barnet. Men det är en skillnad mot att anse att barnet är äckligt, och att inte tycka om det.

[NinaCrown]
6/20/13, 3:42 PM
#101

#100 Jag tror du dragit någon konstig parallel som inte stämmer när vi säger att vi anser att barn är äckliga. Det låter på dig som att du tror att vi hatar dem och tycker dem ska utrotas Lipar Kan säga att så inte är fallet för mig iaf, och troligen inte heller för många andra här i tråden som inte gillar barn.

Jag reagerar på samma sätt med barn, som jag gör med exempelvis ormar. Jag är inte fobiskt rädd för dem, om någon vill skaffa en så fine för mig, men inget i mitt väsen får mig att vilja springa fram och skrika "NÄMEN GU SÅ SÖT!!! Får jag hålla?!". Klädder och tillbehör till barn, precis som tillbehör till ormar, får mig inte att fantisera om att ha en själv.
De förgyller inget för mig. De är bara "meh" med ett stänk av ointresse och äckel. Samma typ av äckel som jag känner för tex kattbajs. Men för mig så kan jag hantera kattbajs för de positiva delarna katterna ger mig i övrigt, men från barn får jag inget positivt bara för att jag står ut med det jag inte gillar.

[Citronpaj]
6/20/13, 4:18 PM
#102

#101 Nej, jag förstår precis vad det är du menar. Du anser att barn är äckliga, själva människan är äckligt enbart för det är ett barn. Även om barnet inte har bajsat, spytt, snorigt, låter eller dricker bröstmjölk för tillfället, så är barnet äckligt. Det vänder jag mig emot.

Det är en helt annan sak än att man är ointresserad. Speciellt intresserad av andras barn är de flesta inte. 

Du är alltså intresserad av andras katter, så pass att du inte har något emot att rensa bort deras bajs? Ganska underligt.

[typellisch]
6/20/13, 5:38 PM
#103

Djur är äckliga dom med ibland.. att plocka upp bajs, torka rumpan när det behövs, plocka upp spya, torka kiss, dra ner fingrarna i halsen på dom när dom har ätit nåt dom inte får är inte alls trevligt och rent utav äckligt. Men djur tilltalar mig mer än barn och därför ''står jag ut''.

Jag har ingen fobi. Det handlar om att det inte tilltalar mig och min personliga åsikt om just barn. Ska jag gå till en psykolog och säga ''Hej, en citronpaj på ett forum bad mig söka hjälp för min personliga åsikt.. hur ska vi reda ut mig tycker du?''. Så släpp det. Jag har en personlig åsikt, ingen fobi.

Fobi = Jag springer fort som tusan ifrån det som skrämmer mig.

Personlig åsikt = jag har åsikter men jag accepterar.

Min vän vart far för 16 timmar sedan. Jag längtar efter att få se hans dotter, men jag vill inte bära henne alls. Jag vill bara le mot henne och kolla på henne för hon är väldigt vacker trots allt.

Samma med min hund, hon är väldigt vacker men kan vara riktigt äcklig av sig också. Allt handlar om vad man föredrar-

tlover
6/20/13, 5:42 PM
#104

#103 rent tekniskt sett är en fobi en ologisk eller ologiskt stor rädsla man behöver inte springa för en fobi man kan bli stel av skräck eller bara tycka att det är obehagligt även om det inte finns nån logisk anledning att bli rädd

l'm back

Annons:
[typellisch]
6/20/13, 5:44 PM
#105

#104 Bra att veta. Men jag lider inte av en fobi. Jösses!

Honestyisdead
6/20/13, 6:03 PM
#106

102 bra beskrivning av barn hehehe!

Vyer
6/21/13, 5:44 AM
#107

Nej, fy. Jag gillar inte barn.


[Citronpaj]
6/21/13, 6:29 AM
#108

#106 Spädbarn möjligtvis, men ni anser ju att alla barn är äckliga.

Jag vänder mig emot att säga att barn är äckliga. Det är de inte. De kan, som alla andra människor, göra äckliga saker.

[typellisch]
6/21/13, 8:33 AM
#109

#108 Det är dina åsikter som du inte kan lägga på oss andra som inte tycker som du. Tyck vad du vill så tycker vi som vi vill, det är bara du som kallar oss onormala medan vi inte kallar dig något alls. Brist på respekt möter respektfulla människor.

Honestyisdead
6/21/13, 10:12 AM
#110

108 det är helt ok att du har en åsikt. Men snälla du, inse att åsikter är olika! Och att dina inte är lika med "rätt"

[Citronpaj]
6/22/13, 8:32 AM
#111

#109 Men snälla du, normen är att folk inte tycker att barn är äckliga. Ni tillhör inte normen. Onormala helt enkelt.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[typellisch]
6/22/13, 8:34 AM
#113

#111 Jösses 😴

[Citronpaj]
6/22/13, 8:35 AM
#114

#113 Du förstår inte alls? Okej, då blir det svårt.

[typellisch]
6/22/13, 8:37 AM
#115

#114 Nej, jag förstår inte. För vi delar inte samma åsikt. Punkt slut.

Honestyisdead
6/22/13, 9:46 AM
#116

112 nej, du har inte förstått något alls. Dags att du lär dig att inte tala för andra, speciellt då det du skriver är lögn. Vill inte se fler sådana inlägg där du hittar på saker om andra.

Mona22
6/22/13, 3:03 PM
#117

#111. Tillhör inte heller normen, gillar inte barn och kan för allt i världen inte förstå varför man vill ha dem. Tur att det finns andra som gör det. Enligt dina åsikter verkar det som att alla måste vara lika, man får alltså inte tycka olika. Vad roligt, då måste jag byta alla intressen man har för de är verkligen inte "tjejiga"och jag tillhör inte normen och är onormal då. Varför inte acceptera att inte alla tycker lika? Precis lika lite som att alla inte gillar ormar eller spindlar (vilket jag gör) ,lika lite gillar alla barn.

tlover
6/22/13, 3:15 PM
#118

#117 onormalt betyder inte dåligt bara att majoriteten inte tycker/gör/känner etc så

själv tycker jag i många fall att normalt är tråkigt men anser fortfarande att, att inte vilja ha barn rent biologiskt sett måste vara onormalt för annars skulle inte vår ras överlevt

l'm back

Annons:
Honestyisdead
6/22/13, 3:24 PM
#119

118 fast så ovanligt är det inte enlligt mig att man kan kalla det onormalt. Avvikande möjligtvis. Onormalt är aldrig ett ord jag sett i positiva samanghang och definitivt inget främlingar på nätet för kalla andra. Förstår inte varför det är så viktigt att sätta en stämpel på folk.

mikkan01
6/22/13, 3:36 PM
#120

Oj, vad många som inte vill ha barn! Blev nästan lite förvånad, har stött på en enda person som sagt att den absolut inte vill ha barn 😮
Tur att vi alla är olika 😃

Jag vill jättegärna bilda egen familj med den bästa jag vet så det bästa av oss kan leva vidare 😎 tycker att barn är jättehärliga. Blir inga på ett tag men jag har tur som har en syster som har 2 små, hur goa som helst!

~mikkan

[typellisch]
6/22/13, 3:48 PM
#121

#119 👍

vivvip
6/22/13, 4:58 PM
#122

Jag tycker det är hemskt att säga att barn är "äckliga" Dom rår ju inte för att dom är barn, och alla har vi varit barn och dom är inte äckliga. Däremot förstår jag absolut att alla inte vill/orkar/kan eller har intresse av att skaffa egna barn. Jag vill själv inte ha barn pga att jag inte är ett dugg intresserad av barn. Jag tycker det är jobbigt med skrikande barn, jag har inget intresse av att torka skit och spyor när sådana olyckor sker. Men jag kan ju inte påstå att barnen är äckliga för det. Jag är bara inte intresserad av att ta hand om dom :)

tasartir
6/22/13, 6:00 PM
#123

Svarade nej

MEN - har alltid velat ha barn och vill ha det även nu. Vill ha en dotter som jag vill ge ett så mycket bättre liv än vad jag själv har fått. Min egna lilla bebis, min prinsessa. Låter töntigt jag vet, men känner så.

Men av massor av anledningar kommer jag inte att skaffa barn:

-Är inte själv en stabil person så borde inte skaffa barn, är rädd att jag skulle misslyckas med mamma-rollen

-Barnet skulle inte få en pappa för att jag har "fobi" (om man nu kan kalla det så?) för män. Kan inte umgås normalt med killar, blir nervös, rädd och obekväm. Tror illa om alla, för jag att jag själv genom hela mitt liv endast blivit dåligt behandlad av män. Kan bara ligga med dom (när jag är full).

-Har en sjukdom som gör att jag har större chans att dö tidigt, vill inte att mitt barn ska behöva leva utan sin mamma

-Man vet inte exakt vad det är för sjukdom jag har, annat än att jag föddes med den och finns i mina gener. Vilket gör att jag är rädd att det ska vara ärftligt och att mitt barn ska få den, skulle vara hemskt :(

Denna kommentar har tagits bort.
MatVeronica
6/22/13, 6:40 PM
#125

Nej jag vill inte ha barn. Jag trivs bra som det är nu

Annons:
CupcakeGod
6/22/13, 10:54 PM
#126

Ush!! Nej, aldrig i livet. Jag hatar verkligen barn. Barn är det värsta som finns. Dem skriker, dem vill ha saker, man måste uppfostra dem, dem blir sjuka m.m. Listan kan bli 10km lång. 

Jag och min kille kommer skaffa hundar istället.

Intehärutandär
6/22/13, 11:00 PM
#127

#126 Vilken tur att hundar varken låter, bajsar, kissar, kräks, skadar sig eller behöver uppfostras. ;-) # Tycker inte barn är äckliga, isf de föräldrar som inte hjälper sina barn med det vi inte klarade själva en gång.

[typellisch]
6/22/13, 11:04 PM
#128

#127 Det handlar mer om vad man föredrar :) Jag föredrar djur framför barn och då står jag ut med allt äckligt hundar kan göra (det du rabblade upp), precis som ni som föredrar barn står ut med allt äckligt dom gör.

Intehärutandär
6/22/13, 11:24 PM
#129

#128 Jag blev bara så full i skratt då man vill slippa allt 'äckel' och lägger till att man vill ha hund. :-) Jag har ju båda som Du Ellen vet. Och kan jämföra dem. Skillnaden är väl att mitt barn kan tala och förstår mig. :-) Att man inte vill ha barn säger jag inte emot. Vill ju själv inte ha fler än sonen jag har.

[typellisch]
6/22/13, 11:31 PM
#130

#129 Ja, det är lite lustigt :) En valp beter sig likadant som ett barn kan göra, det håller jag med om och har själv sett. Som jag torkat spyor, spya runt munnen på min hund, torkat upp bajs och kiss från golvet (fasta fina kluttar men även diarré) och soffan och sängen, torkat henne i rumpan pga kass mage, dragit ut bajs ur rumpan på henne för att det sitter fast i ett grässtrå, har fått bajs på mina byxor och händer, duschat av bajs från hennes tassar och torkat upp på golvet efter löp. Jag tyckte det hela var äckligt i början man har vant mig så vill inte längre spy om/när det händer. Det har liksom blivit vardag och jag är immun mot den sortens äcklighet.
Hade jag haft eget barn hade jag nog vant mig med.. men nu är jag barn-lös och kan enklare säga vad jag tycker är äckligt och inte liksom. Att det med hund inte är lika äckligt är för att jag vant mig, jag har aldrig haft barn så jag har inte vant mig med den sorten av spya och bajs och därför kan jag finna det äckligt. Men ni som har barn kan inte finna det äckligt då ni har gått igenom det. Det är egentligen inte enklare än så :) Sen beror det på vad man föredrar som sagt. Föredrar man hund så står man ut med bajs och kiss och spya och löp (om man har tik) men föredrar man barn så står man ut med den sortens bajs och kiss och spya :)

CupcakeGod
6/22/13, 11:40 PM
#131

#127 Haha jo det är sant. Men hundar är fortfarande så mycket bättre än människorbarn :P

JustMySelf
6/23/13, 12:55 AM
#132

Ja, som jag tänker nu vill jag ha två barn i framtiden. Har dock inte bestämt mig om jag vill ha biologiska eller adopterade.

Annons:
Agda
6/23/13, 1:14 AM
#133

Nej, vill inte ha barn då jag tycker småbarn är väldigt, väldigt jobbiga. Däremot tycker jag att graviditeter är fascinerande, så ett tag funderade jag faktiskt på att bli barnmorska.

[SarahOhrn]
6/23/13, 8:39 PM
#134

Har ett och vill ha fler, men är ensamstående nu så det lär dröja tyvärr…

Aranea
6/24/13, 11:13 PM
#135

Hera det är olika saker som spelar in om man får havandeskapförgiftning tex ålder, högt blodtryck, övervikt, diabetes mm. Vet ni varför din mamma osv fick det?

Honestyisdead
6/24/13, 11:17 PM
#136

#135 Ingen i släkten har haft högt blodtryck, hög ålder, övervikt eller diabetes vid graviditeterna. Så de har inte hittat någon "anledning".

Aranea
6/24/13, 11:22 PM
#137

Ok då är det kanske ärftlighet då =/ Men nu för tiden har man mycket bättre koll på mamman med täta kontroller och man kan få medicin och så. Tråkigt om det skulle hindra dig men jag vet inte heller om jag hade vågat chansa.

Honestyisdead
6/25/13, 12:17 AM
#138

#137 Såvitt jag vet vet man inte mer om tillståndet idag än man gjorde för 30 år sedan. Vad menar du för medicin?

Och ja, det är definitivt ärftligt tyvärr.. :(

Underbarn
6/25/13, 5:11 PM
#139

Kanske…

Ibland känner jag att ja, självklart vill jag ha barn med rätt man i framtiden, när jag är redo. Ibland känner jag att nej usch, tänk vad skönt att slippa barn och bara njuta och tänka på sig själv för resten av livet :) jag har mina djur som är som mina barn, fast mindre tidskrävande ;)

Annons:
[saga@]
6/25/13, 5:11 PM
#140

.

Maria
6/25/13, 5:19 PM
#141

#140 Hur tänker du här?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[saga@]
6/25/13, 5:25 PM
#142

.

Maria
6/25/13, 5:26 PM
#143

#142 Inte alls. Bara ren nyfikenhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[saga@]
6/25/13, 5:27 PM
#144

.

Maria
6/25/13, 5:30 PM
#145

#144 Ger du dig in i en diskussion med åsikter som är lite ovanliga så lär du nog få höra en och annan kommentar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[saga@]
6/25/13, 5:31 PM
#146

.

Annons:
[typellisch]
6/25/13, 6:05 PM
#147

#139 Så kan jag känna med ibland 😛 Jag är väldigt säker på att jag inte vill ha barn men ibland kan man få tanken om att ens åsikter kan ändras med rätt man i framtiden.. det återstår att se vad framtiden har att bjuda på.

tlover
6/25/13, 6:11 PM
#148

Jag "förstör" gärna min kropp för att få barn 😊

Men vissa saker jan man ju med träning (gärna före och efter) få tillbaka till någorlunda samma som förut, även utan träning min moster tex ser inte ut att ha fött 2 barn.

Skulle man få konstant foglossning eller att magmusklerna delar sig "för alltid" skulle nog inte vara kul däremot men det är en risk jag är redo att ta.

l'm back

[typellisch]
6/25/13, 6:15 PM
#149

Jag tror att om man är redo och villig att få barn så accepterar man att sin kropp blir annorlunda. Men om man är rädd om sin kropp är man absolut inte redo för barn.
Jag kan inte alls förstå de människor som gnäller om hur konstig deras kropp börjar bli vid graviditet. Det är nåt man måste acceptera för man kan inte hindra det.. om man är så rädd om sin kropp så adoptera? Men sen är jag väldigt känslig för ''onödigt'' gnäll om sådan man inte kan styra över: som att kroppen ändras av graviditet. That's life. Kan man inget göra åt det så är det bara slöseri med gnäll och energi :)

[Zorita]
6/25/13, 7:00 PM
#150

Jag saknar min kropp nu när jag är gravid. Men det är också så att omställningen kom så plötsligt, helt plötsligt ska man gå runt i en kropp som inte ser ut och känns som den brukar.

MEN! De här förändringarna är otroligt fascinerande också. Jag står mycket längre framför spegeln nu och bara häpnas åt vad kroppen klarar av. Varje litet gnäll är som en tribute till vad den kvinnliga kroppen, i all sin fantastiskhet, kan åstadkomma.

Är man så rädd om sin kropp att man inte kan ta lite bristningar, ja då är man nog inte redo att ha barn. Men samtidigt tar det ju ett tag att vänja sig vid den där tjockisen som möter en i spegeln varje dag, som alla andra säger har fått sin "glow" som man själv inte ser. I slutändan är det ju värt det i alla fall, och jag kommer då alltid se mina förändringar som imponerande påminnelser om vad min kropp faktiskt klarar av 🙂

[typellisch]
6/25/13, 7:28 PM
#151

#150 Klokt sagt!

Anna4077
6/25/13, 11:55 PM
#152

Har inte läst hela tråden, så lång! #150 precis på kände jag - fördelarna när jag blev sjuk och gick upp från 45 till 80kg på bara några månader. Trots att jag gått ner 20kg kan jag fortfarande se mig i spegeln och undrar vem som står där. Att min personlighet är helt omvänd, från glad, ambitiös, ung och bekymmerslös 15åring till 24år ung, deprimerad sedan 5år tillbaka, ångest, orkeslöshet, ofta nere och trött, en arbetsförmåga som knappt är värd att nämna. Men inuti allt, bakom ett ogenomträngligt glas, finns en 15åring tjej på 45kg, med en fantastisk pojkvän som hon bor med, livlig, glad, lycklig trots allt och tacksam för sin familj och intresserad av livets möjligheter. Hur allt det får plats.. ja det vet jag inte. Till frågan, ja! Jag kan inte vänta på att bli mamma. Överväger varje dag om jag ska ta och våldta min sambo (som i nattens mörker alltid är villig) och skapa en litet liv. Ett ljus i min dag. Någon att älska och skydda. Jag drömmer om att hålla ett barn i famnen. Vagga till sömns, i en mjuk filt och titta in i ansiktet på det lilla barnet och undra hur en sån liten kan komma från två människor. Usch nu får jag ta och torka tårarna. Vill inget hellre.

Anna och taxen Max

felzena
6/26/13, 6:23 PM
#153

Jag vill ha barn och jag längtar verkligen tills det är ''min tur''. Har alltid älskat barn och när släktingar/vänner skaffar barn är jag ofta och hälsar på. Nog för att de är några år kvar innan jag ska försöka skaffa barn och innan dess ska jag bo på ett bra ställe, haft ett stadigt förhållande med killen i minst 3 år och båda ska ha bra jobb och känna sig redo för att skaffa barn. 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Annons:
Gizzmo,Cinderella,Tingeling
#154

Jag vill bara säg en sak när ni säger att de är lebbiga, äckliga m.m ,ni har själv varit barn! Om era föräldrar hade tyckt likadant hade kanske inte ni funnits idag!

Kalli
6/26/13, 11:40 PM
#155

#154: Jaha, och? Det är knappast något man lider av, att inte finnas till alltså. Det finns ägg och spermier som inte blir till barn hela tiden!

Det hade troligtvis skapat mer lidande om de människor som faktiskt tycker att barn är äckliga ändå skaffat barn för att samhället påpekar att det minsann inte är normalt att tycka så och barn det ska alla ha.

Honestyisdead
6/26/13, 11:44 PM
#156

#154 Hade jag inte funnits idag hade jag ju knappast lidit av det? :P

JossanH
6/27/13, 12:09 AM
#157

Barn är ju speciella varelser och jag gillar de barn som jag känner. Men jag gillar inte allas barn och det är ju ens eget barn och andras skitungar ibland ;) Har ett barn och fler ska det bli! För mig är det sjukt coolt att vara förälder!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Honestyisdead
6/27/13, 12:11 AM
#158

#157 Det är ju så man ska känna om man skaffar barn 🙂

[typellisch]
6/27/13, 8:26 AM
#159

#154 Haha… ja, jag var säkert äcklig som barn och väldigt påfrestande (det är 100% säkert att jag var pga olika anledningar) för min mor. Men hade hon inte gillat barn hade jag inte funnits och hur tusan hade jag lidit pga det? Hade jag inte funnits hade jag inte lidit liksom. Är bara glad att mamma gillar barn så jag slapp höra hur äcklig jag var som barn ;)

Gronstedt
6/27/13, 8:44 AM
#160

#154: Ja, hurså? Det är väl självklart att jag var minst lika äcklig som alla andra. Vilket mina föräldrar innerligt håller med om, men inte berättade förrän jag var vuxen, och förhoppningsvis lite mindre äcklig. Skillnaden är att på "deras tid" fanns knappt valet att avstå från barn om man inte var fysisk oförmögen att producera dem. Jag kan välja att vägra ägna mig åt något jag finner så ointressant om motbjudande.

Jag håller med #155 med flera - hade jag inte funnits hade det inte spelat mig någon roll.

Annons:
[Citronpaj]
6/27/13, 8:46 AM
#161

#160 Nej, du gjorde äckliga saker, du var inte äcklig. Då hade du varit lika äcklig nu.

tlover
6/27/13, 8:49 AM
#162

jag tror inte min mamma tyckte att jag var äcklig och då hann hon under småbarnsåren undvika några diareéstrålar och liknande.

Men då har ju min mamma, jag och min man suttit och diskuterat avföring och dyl vid matbordet, vi är lite "skadad" efter att ha jobbat inom vården och ser inget äckligt med det alls 😂

l'm back

Ketang
6/27/13, 9:00 AM
#163

Jag har två flickor. Den yngsta är inte ens tre månader och ligger här jämte mig i sängen och jollrar. Jag har verkligen svårt för personer som säger att dom avskyr barn och tycker att dom är äckliga. Samtidigt som jag faktiskt tycker synd om dom som säger så, för dom kommer aldrig att få uppleva det fantastiska med barn. Det är så stor skillnad på dom egna barnen och helt främmande barn. Jag älskar inte alla barn, men dom egna är fantastiska varelser som gör livet värt att leva.

Honestyisdead
6/27/13, 9:37 AM
#164

161 man kan mycket väl anse att ett barn som gör äckliga saker är äckligt, hur svårt du än har stt förstå det. Det innebär ingalunda att man måste vara äcklig som vuxen. Acceptera nu andras åsikter. 163 saken är ju den att gillar man inte barn missa man inget fantastiskt. Ni som gillar barn tycker självklart det, men det är inte samma sak för en som har noll intresse av barn. En del utan barn anser att ni med barn missar så mycket härligt här i livet för att ni är låsta med barn som dessutom kostar en massa. Men det är ju inte er sanning eller hur? Man vill olika här i livet. Det betyder inte att den ene eller den andre missar något. Man lever bara olika liv.

Ketang
6/27/13, 9:55 AM
#165

#164 Till saken hör ju faktiskt att vi som har barn har sett båda sidor. Jag var 27år när jag blev gravid med första barnet så jag har levt ganska många år utan barn och vet precis vad det innebär. DÅ tyckte jag att jag levde ett fantastiskt liv och kunde göra vad jag ville osv, men NU när jag kan jämföra så hade livet inget större innehåll. Den glädjen man upplevde var som korta kickar. En veckas resa utomlands med festande kan inte toppa den lilla bebisen som vecka efter vecka smälter mitt hjärta med sitt fantastiska leende tex. Dessutom så är det inte alla som har egna barn som gillar barn överlag. Jag tycker inte om barn jag inte känner väl. Jag kan till och med tycka att det är läskigt att gå in på en lågstadieskola :-) Att man blir låst med barn är bara en snedvriden uppfattning av dom som inga har. När man får barn ändras behoven. Man VILL umgås med sina barn och det finns mängder med saker man kan göra med barnen! Dessutom kan man fixa barnvakt om man skulle behöva det.

Jag tycker faktiskt att dom som inte skaffar barn går miste om något fantastiskt. Och jag hoppas att dom som inte skaffar några barn aldrig kommer att inse vad dom missat, för det vore tragiskt att leva med den sorgen på ålderns höst när vänner pratar om barn och barnbarn.

Mona22
6/27/13, 9:58 AM
#166

#164 exakt. Hade jag låst upp mig med barn så hade jag fått lägga av med alla mina intressen då de kostar pengar. 

#163 det finns olika saker som gör livet värt att leva, för min del är det inte barn. Du behöver verkligen inte tycka synd om mig för att jag inte vill ha ungar. Det som får mig att må bra är inte att ta hand om någon annan utan att få göra exakt vad jag vill.

Ketang
6/27/13, 10:02 AM
#167

Det skulle vara riktigt intressant att få veta hur gamla ni är som inte vill ha barn. För jag tror att man nog inte kan avgöra om beslutet varit bra eller dåligt fören man är rätt gammal.

Annons:
Honestyisdead
6/27/13, 10:05 AM
#168

16 du missar det viktiga. Vill man inte ha barn och är helt ointresserad av dom och till och med finner dom äckliga, då missar man inget, då slipper man. Du gillar ju trots allt barn eftersom du skaffade ett. Där ligger skillnaden. Du prioriterar det, andra prioriterar annat här i livet. Du hade missat något fantastiskt om du struntat i barn, en som inte vill ha barn, som inte har den önskan missar inget. Den lever istället ett liv inehållande saker som den finner fantastiska. Men visst, lev du i villfarelsen om att andra mussar det du finner underbart, precis som dom säkert känner samma om dig. För övrigt finns det ju annat än semester och supande att syssla med som frivilligt barnlös ;)

fruktgumman
6/27/13, 10:07 AM
#169

#167. 36 år är jag. Gjorde en abort + steriliserade mig  för ett drygt halvår sedan

Honestyisdead
6/27/13, 10:09 AM
#170

167 jag är runt 30. Visst kan man veta om beslutet är bra innan man är gammal. Vill man inte ha barn är det självklart rätt beslut att inte skaffa barn.

Gronstedt
6/27/13, 10:22 AM
#171

#1651: Det är jag också, i alla fall i vissa personers ögon, precis som när jag var liten. Och precis som alla andra, du inte undantagen. De personerna undviker mig och jag undviker dem och så är det bra med det.

#163: Bara för att du har fått för dig att det är underbart eller fantastiskt att ha barn, är det inte underbart för alla. Jag har intressen som vissa anser motbjudande eller anser innehålla element som är så motbjudande att de inte uppväger de eventuella fördelarna. Det stör inte mig att de tycker så. Varför stör det dig så in i märgen att inte alla delar ditt intresse för att ha barn?

#165: Du har inte sett vad det innebär att leva hela ditt liv fri från barn, så du kan inte påstå att du har sett "båda sidor" förrän du levat och dött både med och utan barn. Vilket inte lär hända.

Skulle jag mot förmodan på dödsbädden känna annat än lättnad över mitt förnuftiga val att ha avstått från barn, så hoppas jag innerligt att jag tar till mig och genomlever det med öppenhet. På hemmet (om nu sådana finns när jag kommer därhän) kommer jag sannolikt att undvika de typer som pratar om ointressanta saker som barn och barnbarn och odla dem som har mer lockande intressen.

Hur gammal anser du att man måste vara innan man får lov att bestämma över sitt eget liv och sina egna önskemål?

nickiedockan
6/27/13, 11:14 AM
#172

Jag svarade nej eftersom jag hittills inte velat ha barn. Jag fyller snart 35 och har väl ett fåtal år på mig att börja längta efter barn men jag tror inte att den känslan kommer infinna sig när den hittills inte gjort det.

[Citronpaj]
6/27/13, 12:29 PM
#173

#171 De personerna är inte helt friska, som inte kan skilja på att en person kan göra äckliga saker, och att personen är äcklig.

JossanH
6/27/13, 12:31 PM
#174

Det är klart att man som förälder tycker att det är omöjligt för någon som inte har egna barn att veta hur de skulle känna för just sitt eget barn. Det är en känsla som inte finns till några andra barn och det går inte att jämföra barn i allmänhet med sitt eget barn. På så vis missar man ju något om man inte skaffar egna barn. Den känslan går inte att tillämpa på andra barn än sina egna. Men det behöver förstås inte betyda att man missar något som man inte är okej med att missa. Men just den känslan kommer aldrig en barnlös att uppleva. Det är väl fantastiskt bra att man kan välja själv huruvida man vill ha barn eller inte :) så slipper det födas en massa oönskade ungar. Vill man inte ha barn kan man ju bara strunta i det! Hoppas att alla dör nöjda en vacker dag!! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Gronstedt
6/27/13, 12:38 PM
#175

#173: Jag kan mycket väl skilja på äckliga personer och personer som gör äckliga saker. Jag är bara inte överens med dig om vad som är vad.

[Citronpaj]
6/27/13, 12:41 PM
#176

#175 Det verkar inte så. Människor är inte äckliga, de kan göra äckliga saker. Likadant som en människa är inte ond, men de kan göra onda saker.

[typellisch]
6/27/13, 12:46 PM
#177

#174 Jag gillar ditt sätt att uttrycka dina åsikter. Du säger ditt men du nedvärderar inte andra som inte tycker som du.

Gronstedt
6/27/13, 12:47 PM
#178

#176: Dessa påståenden har möjligen en filosofisk-religiös grund, men i praktiken saknar de giltighet. Vissa känner avsmak för ormar, vissa för spindlar, vissa för maträtter med viss färg, vissa för barn, vissa för mig och vissa för dogmatik. Det är inte din sak att sortera upp dessa avsmaker i tillåtna och otillåtna, friska eller sjuka. Det är inte du som avgör vad som är friskt eller sjukt, normalt eller onormalt.

[Citronpaj]
6/27/13, 12:48 PM
#179

#178 Tja, vem  är du att bestämma det? Om vi ska köra på den nivån.

Du inser att du då gör exakt samma sak du anklagar mig för att göra.

[typellisch]
6/27/13, 12:49 PM
#180

#178 Detta känns så elakt men: + till dig.

Honestyisdead
6/27/13, 1:01 PM
#181

#173 eh va?
Vem har sagt att folk inte kan skilja på att göra något som är äckligt på på en äcklig person? Det finns de som är det ena eller det andra och de som är både och.

Du anser inte att det finns äckliga människor, det gör jag. Jag anser också att det finns onda människor, inte bara onda handlingar.

Således kan inte du tala om för andra vad dom tycker eller inte. Din sanning är inte alla andras.

#177 Håller med dig till fullo.

Annons:
[typellisch]
6/27/13, 1:09 PM
#182

Trodde vi kommit längre i utvecklingen än att leka diktator och försöka bestämma över andras åsikter och syn på allt livet har att erbjuda. Det av nåt är verkligen onormalt, om jag ska hamna på samma låga nivå som du Citronpaj.
Vad gör det dig om vissa människor bara inte gillar barn och tycker dom är äckliga? Sårar det dig? Gör det ont i dig att höra det eller vad handlar det hela om? För du har väldigt svårt att acceptera andras åsikter att det inte är sant.
Vissa tycker Kinesiska Nakenhundar är äckliga, vissa älskar dom. Vissa tycker hundar i sig är äckliga, vissa älskar dom. Vissa tycker Rottweiler är äckliga, vissa älskar dom. Vissa tycker ormar är äckliga, vissa älskar dom. Vissa tycker en stad är äcklig, vissa älskar den staden. Vissa tycker barn är äckliga, vissa älskar dom. Vissa tycker män är äckliga, vissa älskar dom. Vissa tycker Kvinnor är äckliga, vissa älskar dom. Vissa tycker kvinnans könsorgan är äcklig, vissa älskar dom. Jag kan fortsätta på med allt som existerar här i världen men det är meningslöst. Det jag vill säga att alla är egna individer och speciella på sina sätt, föredrar olika och gillar olika samt ogillar olika. Så är det bara. Och det är verkligen dags att bara acceptera det. Vad får du ut av att sitta här och kalla folk onormala? Mår du bra av det? Om inte, varför ens fortsätter du?

Gronstedt
6/27/13, 1:09 PM
#183

#179: Jag anser att det är stor skillnad mellan att kalla någon sjuk/onormal och att säga att det inte är bevisat att vederbörande är sjuk/onormal. Jag anser också att det faktum att en viss uppfattning omfattas av många individer starkt tyder på att den är normal, i alla fall för den grupp som omfattar den.

Som #181 skriver, din sanning är inte alla andras. Men det gör inte din sanning bättre eller mer sann.

EDIT: Missade #182. +1!

[Zorita]
6/27/13, 1:21 PM
#184

Jag förstår nog inte riktigt det här… Alla är väl lite äckliga ibland? Jag tycker jag är äcklig ibland, ibland är min sambo lite äcklig när jag ser honom peta näsan eller nåt. Mina hundar var i allra högsta grad äckliga i söndags när de var dåliga i magen och bajsade överallt. Men bara för det tycker jag inte mindre om vare sig mig själv, min sambo eller mina hundar.

Sen är ju frågan om man tycker om andra tillräckligt för att stå ut med att de är lite äckliga. Vissa tycker inte om hundar tillräckligt för att torka bajs när de är dåliga i magen, andra tycker inte om bebisar tillräckligt mycket. Man är olika helt enkelt, och inte blir man en sämre människa för att man tycker vissa saker är äckligt. Åt det andra hållet är man inte automatiskt en bättre människa bara för att man är villig att stå upp till armbågarna i hund/ko/människoskit.

Maria
6/27/13, 1:23 PM
#185

Kan det hela inte bero på att vi alla uppfattar ordet "äcklig" väldigt olika?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
6/27/13, 1:25 PM
#186

#184 "Man är olika helt enkelt, och inte blir man en sämre människa för att man tycker vissa saker är äckligt. Åt det andra hållet är man inte automatiskt en bättre människa bara för att man är villig att stå upp till armbågarna i hund/ko/människoskit."

Så sant så. Tänk om alla kunde vara så kloka i sina tankar :)

[typellisch]
6/27/13, 1:26 PM
#187

#185 Då kan de som tar illa upp av ordet fråga vad andra anser vara äcklig. Om fallet är att man tycker olika om ordet hade det varit enklare att fråga istället för attackera.

MirakelBetty
6/27/13, 1:33 PM
#188

Nej, vill inte ha barn. 
Jag vill helt enkelt inte bara :P 
Jag blir helt till mig och 100 dedikerad till kaninungar, kattungar, valpar, föl, lamm osv osv. 

Djur är underbart. Bland det bästa som finns. 

Men barn. Nä. 

Däremot tar jag mitt "ansvar" då jag är både kusin och moster åt två unga damer. Är närvarande och är med och leker med dem ibland. 
När min systerdotter fyllt 10 år så har jag lovat en ponny/ en hund/bandyutrustning/fiskegrejjer/cross eller vad det nu blir. 
Något hon kan ha som sitt eget så hon kan ha en hobby.
Det är något jag värderade väldigt högt när jag var liten och jag vill ge henne det också. 

Jag kommer också ordna så hon kan, när hon blir toavan och tillräckligt gammal kunna spendera några timmar hos mig och sova över om hon vill. Kommer engagera mig när hon börjar skolan och jag kommer att ta med henne på bio, skjutsa till träningar, ut med hundarna på vandringslederna och lära henne det jag kan som hon är intresserad av. 

Det är mitt kött och blod och jag är villig att ställa upp för henne och hjälpa henne när jag kan. 
Jag ogillar inte barn när de blivit lite större, men jag gillar dem heller inte så mycket att jag vill ha egna. 

Det finns SÅ mycket annat som jag vill med livet :)

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
Kalli
6/27/13, 3:00 PM
#189

#165: Du har helt missat att människor är individer och vad som är och känns rätt för dig kanske inte är rätt för någon annan?

Med samma resonemang borde ju ex. alla skaffa hund. Jag har nämligen sett båda sidor av den saken och även om mitt liv inte var dåligt innan så är det fantastiskt mycket bättre nu när jag har dem. Men nu är det faktiskt så att alla inte gillar hundar, alla vill inte ha hund och vill inte göra alla dessa roliga saker man kan hitta på med sin hund.

Samma sak gäller, tro det eller ej, barn. Det faktiskt till och med föräldrar som inte gillar sina egna barn. Barn som inte är älskade. Hur tror du dessa barn mår, har du reflekterat över det? Och tycker du ändå att människor som inte vill ha barn absolut ska skaffa barn bara för att de kanske, möjligtvis kommer ångra sig när de blir gamla?

Mona22
6/27/13, 3:28 PM
#190

#167. jag blir 29 snart och har aldrig gillat/velat ha ungar . Ser inte grejen med det. Särskilt inte att sätta ungar till denna hemska värld. Andra får föra mänskligheten framåt.

annainorrland
6/27/13, 4:12 PM
#191

Nej jag vill inte ha barn och nu har äntligen omgivningen slutat tjata då dom tycker jag blivit för gammal :)

[typellisch]
6/27/13, 4:17 PM
#192

#191 Undra hur det skulle se ut om man födde barn vid 50? Undra om folk skulle bli överglada eller förskräckta då? Om man går efter hur dom kan tjata på en alltså..

Maria
6/27/13, 4:21 PM
#193

#192 Hoppas innerligt att de skulle blivit förskräckta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[typellisch]
6/27/13, 4:22 PM
#194

#193 Hoppas jag med!

vallhund
6/27/13, 5:05 PM
#195

#173 Vilka diagnoskriterier använder du dig av när du mer eller mindre förtäckt påstår att andra medlemmar är sjuka?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Honestyisdead
6/27/13, 5:08 PM
#196

#195 Sina egna skulle jag våga påstå.

adoptera
6/27/13, 5:21 PM
#197

Nej känner jag mig ensam när jag är 70 kan jag ju alltid adoptera en 40åring  den dagen ;)

pringles
6/27/13, 5:50 PM
#198

hehe,  vissa verkar ha lätt för att bli provocerade av att alla människor inte älskar ungar och vill ha en egen. Jag undrar varför? Borde inte var och en bara leva sitt liv som h*n vill och skita i om andra inte gör samma val i sina liv?  Är det för att det inte följer "normen"?

Själv skaffar jag inga ungar och jag har träffat en tjej som vill samma. Livet leker!😃

Gronstedt
6/27/13, 5:55 PM
#199

#198: Man kan undra! Varför är det viktigt för någon annan än den tilltänkta medföräldern, liksom?

Som världen ser ut är ju varje ofödd unge ett klart plus. Det är ju inte som om det behövdes fler människor, menar jag.

[NinaCrown]
6/27/13, 6:17 PM
#200

#198 När jag haft denna diskutionen med folk irl, så har det visat sig att den personen som blir sur blir det då denna känner sig kränkt 🤔 Som att jag nedvärderat dem pga de vill skaffa eller redan har skaffat barn och att jag förolämpar dom genom att endast säga "Jag vill inte ha barn" när de frågar när jag ska föryngla mig.

Min morsa vart sur när jag tala om för henne att jag inte vill ha barn och då fick jag svaret att man inte är en riktig kvinna förrens man vill ha barn, kosta vad det kosta vill. Men min äldre bror som inte heller är intresserad av barn, han tjatas det inte på.

Samma saker har jag fått höra massvis av gånger från massvis med människor. Det känns som att folk anser att jag förnedrar det "kvinnliga släktet" genom att inte vilja ha barn 😡 Jag är "ofeminin" och där med konstig, läskig och sjuk.

Jag förstår inte hur det kan kränka dem, men tydligen gör det de 😐

Tänk om jag skulle blivit lika kränkt utav att folk inte gillar det jag gillar, då skulle det vara många jag skulle avsky. Räcker med att se på en av mina favoritfärger, orange. Inte många som delar min uppskattning av den färgen kan jag meddela 🤪

[typellisch]
6/27/13, 6:23 PM
#201

#200 De som blir förolämpade måste vara väldigt osäkra på sitt val om att ha skaffat barn kanske? Ser ingen annan anledning direkt. Eller avundsjuka för dom skaffat barn i för tidig ålder eller för tidigt stadie i sitt liv? Ser ingen annan anledning faktiskt :S Dags för dom som blir förolämpade och skaffa skinn på näsan och stå upp för sitt val och vara stolt över det, om fallet är så. Jag spekulerar bara.

[NinaCrown]
6/27/13, 6:31 PM
#202

#201 Ingen aning faktiskt. Men är många utan barn som blir arga och sura med. Speciellt män verkar ha svårt att förstå mitt val 🤔

Har övervägt att fråga om det är för att dom hoppades på ungar med mig, och det är därför de är så arga nästa gång det sker. Har dock en känsla av att det bara kommer reta upp dem mer 😇

Annons:
[typellisch]
6/27/13, 6:37 PM
#203

#202 Det är synd att man ens måste bli arg pga någon annans val. Som det redan sagts här inne: hellre att man avstår från barn om man inte vill ha barn än att man föder oönskat barn.

[NinaCrown]
6/27/13, 6:39 PM
#204

#203 Håller med dig till fullo.

Underbarn
6/27/13, 6:40 PM
#205

Min kille vill ha barn, helst inom 2-3 år men jag vill inte alls. Jag vet inte om jag någonsin kommer vilja ha barn (kanske när alla mina vänner har barn osv och man får längtan) eller om kanske 10 år! När utbildning och jobb och hus är klart. iof har han jobb och hus :)

Men är inte alls sugen, de som har fått barn känns det bara jobbigt och helt ointressant att gulla med dom. Eller om man har släktträff och ALLA ska ha fokus på barnen och gulligulla och "ojoj så sött att hon kastar grus" Nej då vill jag ha det som förr, där alla var vuxna :)

Min kille vill nog inte ha barn med mig av den anledningen att han vet att jag kanske inte vill ha barn. När vi blev tsm (för 3 år sedan) sa han "jag vill ha barn om 5 år".. ja nu är det 2 år kvar och jag känner att absolut inte så tidigt! Han vill inte ha nu heller/eller med mig överhuvudtaget för han blir smått livrädd om jag skulle bli på smällen…

andersson..
6/27/13, 6:40 PM
#206

angående risken att som barnlös bli ensam på äldre dar så har jag jobbat flera år på ett äldreboende där det bor gamla tanter som har barn som man aldrig ser skymten av. Ett kort dimper ner i brevlådan en gång per år till jul.

Men visst… har man tur så lyckas man uppfostra sina barn att bo kvar på orten och ställa upp för sina gamla föräldrar i vått och torrt.

Nä seriöst. Inte kan man skaffa barn för att få sällskap när man blir gammal. Helt fel anledning om man inte gillar barn.

[typellisch]
6/27/13, 6:44 PM
#207

#206 Det har jag tänkt på. Man är inte 100% säker på att ens barn vill ha kontakt med en livet ut? Eller att ens barn bryr sig om en som gammal.. vad som helst kan hända och man ska nog inte vara så naiv och tro att man kommer få världens bästa kontakt med sitt barn. Det kan hända, men det kan också inte hända.

JossanH
6/27/13, 7:14 PM
#208

Jag tänker att folk blir förolämpade av den anledningen att de sammankopplar "vill inte ha barn" med att de skulle fått höra att "ditt liv med dina ungar skulle jag aldrig vilja leva". Det blir personligt för dem. Jag kan på sätt och vis förstå det. Jag kan på ett sätt bli lite förolämpad om någon tycker att mina illrar är äckliga och otrevliga djur samtidigt som en av dem ligger och myser i min famn. Man vill så gärna att den personen ska se vad jag ser när illern myser med mig. Men Iller är inte för alla, alla kan inte uppfatta dom så som jag gör men det ger mig iaf förståelse för hur andra människor inte alltid väljer och tycker som mig. Dock förstår jag inte helt varför man skulle bli förolämpad över internet. Det är ju knappast så att mitt barn står som referens till någons val av "tyckande" när det kommer till att gilla eller ogilla barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gronstedt
6/27/13, 7:35 PM
#209

Det kan ju bli problem i ett förhållande, om den ena gärna vill ha barn och den andra inte. Men i den situationen tycker i alla fall jag det är bättre att låta bli (eller att gå skilda vägar, förstås, så att var och en kan hitta någon annan som vill göra samma val). Att skaffa barn för någon annans skull är inte rätt mot varken en själv, den andra parten eller barnet.

Och definitivt inte att skaffa barn för släktens eller samhällets skull, eller för att "det ska vara så" eller för att det skulle vara onaturligt att låta bli.

Annons:
andersson..
6/27/13, 7:36 PM
#210

Nej men jag hade förstått om folk blev förolämpade om jag sa till dom att "dina ungar är så äckliga/odrägliga/jobbiga" osv men jag kommenterar aldrig folks barn. Däremot kommenterar folk ständigt min frånvaro av barn trots ett fast förhållande + hus. För då har jag nog inte mognat riktigt. Eller så har jag nog inte träffat rätt man. Eller så är det så att jag inte kan få barn och att jag därför ljuger och säger att jag inte vill ha barn. För barn det VILL man ha om man är kvinna. Det bara är så tycker dom.

Gronstedt
6/27/13, 7:42 PM
#211

Jag brukar inte uppsöka folk med barn för att tala om att deras ungar är jobbiga och/eller äckliga. Men om någon kommer in på jobbet med en barnvagn står jag inte i klungan runt vagnen och jollrar och om någon trycker upp en unge i ansiktet på mig så backar jag - vilket verkar vara en grav förolämpning för de flesta!

Ketang
6/27/13, 7:52 PM
#212

Om man säger att barn är otäcka små snoriga varelser som man definitivt inte själv vill skaffa så får man räkna med att folk blir förolämpade efter som man då syftar på "alla barn". När ni som inte vill ha barn säger att barn är äckliga så drar ni alla barn över samma kam, även mina barn. Då blir jag förolämpad. Så enkelt är det. Allt hänger på hur man säger.

sundsvallstjej
6/27/13, 7:53 PM
#213

har nyss fått en dotter och kanske blir det ett till barn

Honestyisdead
6/27/13, 8:10 PM
#214

#212 Och resten då? att du inte kan acceptera att alla inte vill ha det det du skulle sakna?

Och jag förstår inte alls hur man kan ta åt sig om någon på nätet skriver att de tycker barn är äckliga. Låt folk tycka vad de tycker, hur kan det röra dig?

Om någon säger att de HATAR hundar, inte tar jag åt mig för att jag har hund. eller någon skriver att de blir äcklade av rödhåriga och min mamma råkar vara rödhårig.

Löjligt att ta åt sig av någon som främlingar skriver på nätet, när dom inte ens träffat dina barn och det bara handlar om en personlig känsla.

Om någon däremot hade skrivit att "dina barn är äckliga", då hade jag förstått att man tog det personligt. Det gäller att göra skillnad på det.

[erikam]
6/27/13, 8:12 PM
#215

Jag vill inte ha barn. Tycker inte om barn alls och tror inte att jag skulle gilla att ha barn, det passar nog inte mig. Min pojkvän vill dock gärna ha barn, flera stycken så där är det ett problem.

Kanske ångrar jag mig, men det enda bud jag har gett honom nu är att han får föda barnen själv om han ska ha några 😉

[typellisch]
6/27/13, 8:13 PM
#216

- Jag var för snabb på tangenterna -

Annons:
Kalli
6/27/13, 9:03 PM
#217

Sen tror jag generellt att man som icke barn-önskande kanske väljer att uttrycka sig så stark för att man ofta upplever att ens åsikt inte respekteras. Det är faktiskt inte så kul som det låter när folk totalt omyndighetsförklarar en, som vi till och med sett prov på i denna tråden.

Vi är exempelvis inte tillräckligt gamla, vi kommer ändra oss, ångra oss, vi missar något bara att vi inte själv förstår det. Lyckligtvis så finns det någon annan, för oss helt okänd människa, som talar om för oss vad vi borde göra/känna/tänka för att det är normalt.

Det är nervärderande, en klapp på huvudet jag varken behöver eller vill ha.

[typellisch]
6/27/13, 9:14 PM
#218

#217 Bra sagt!

Jag ser ingen här i tråden som varit nedvärderande mot dom som har barn (förutom att jag sjunkit lågt och kallat Citronpaj onormal). Vi har inte kallat er för onormala eller dylikt. Men ni kallar oss onormala och tycker synd om oss. Det är nedvärderande. Det vore synd om oss om vi inte kan få barn, men om vi väljer att inte ha barn är det inte synd om oss alls. Vi är däremot kloka som inte föder ett oönskat barn och om jag ska sjunka riktigt, riktigt, riktigt lågt är det ni som är onormala (nu sjunker jag riktigt lågt dock, synd) som vill att folk ska föda oönskade barn för det är så normen är, minsann, att vilja fotplanta sig.. det är det som är viktigt för er: att följa normen, att vilja sprida sina gener vidare. Men att barnet i så fall skulle vara oönskat och oälskat, det struntar ni i. Det verkar som det, i alla fall. Det av nåt är onormalt och elakt. Att tycka folk ska föröka sig utan kärlek och omtanke för barnet. Hemskt, väldigt hemskt.

[NinaCrown]
6/27/13, 9:43 PM
#219

#217 Ack så ofta man får höra sådant… Startade en tråd på bokstavsfolk för länge sedan om hur dåligt jag mådde då med alla påtryckningar om att jag absolut var tvungen att skaffa barn. Vart shitstorm där med om att jag skulle växa ifrån min ovilja, att man vill när man är vuxen, att jag skulle tycka om barnet när den väl var född samt att ens anledningar till att man inte vill ha barn inte är bra nog…

[typellisch]
6/27/13, 9:48 PM
#220

#219 😕 Så man ska föda ett barn och förvänta sig att man ska älska barnet? Visst kanske det funkar för vissa (att känslor bubblar upp när man pressat ut ungen), men om det inte funkar då? Ska man gå runt i hela barnets liv och låtsas älska barnet? Det är ju inte ens snällt, det är bara hemskt.
Om man inte känner en längtan efter barn ska man avstå, hellre det än att chansa på att man älskar barnet vid födsel och så gör man det inte utan ångrar barnet.

[NinaCrown]
6/27/13, 9:54 PM
#221

#220 Tydligen… Jag tycker det är ganska läskig inställning om jag ska vara ärlig 😕

[typellisch]
6/27/13, 9:58 PM
#222

#221 Det är en vidrig inställning om jag får vara så ärlig.. brutal, vidrig, hemsk, läskig och skrämmande. Ett barn ska vara önskat och efterlängtat. Skulle hata mig själv om jag föder ett barn och känner nada för barnet vid födsel.

För att ta ett exempel:
Hund har jag velat ha i 15 år, nu har jag henne och jag älskar henne så otroligt mycket så jag kan gråta.
Ett barn har jag aldrig längtar efter, aldrig velat ha och har aldrig väntat på rätt tillfälle att skaffa ett.

Det är så uppenbart hur olika man är och man bör accepteras oavsett val i livet. Hoppas det blir accepterat i framtiden!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Ketang
6/28/13, 7:36 AM
#224

#214 Var skrev jag att jag tycker att alla ska skaffa barn? Nä just det, det hittade du på. Det jag har skrivit är att jag träffat endel som har ångrat sig och dom har verkligen mått dåligt. Du skriver att jag ska acceptera att alla inte vill ha barn. Men acceptera då att jag tycker synd om dom som missar det fina med barn. Jag önskar att alla människor fick uppleva den enorma kärlek och glädje ett barn innebär. Men det betyder INTE att jag tycker att alla ska skaffa barn!

tlover
6/28/13, 7:40 AM
#225

Jag är onormal, jag har div olika funktionshinder som inte hör till normen, jag är kort, jag bor på landet, jag äger mitt hus trots att jag bara är 26, jag dricker inte alcohol m.m. (är onormal på massa andra sätt också) men inte tycker jag det är negativt (förutom funktionshindrena annars skulle dom inte vara funktionshinder)

Och alla är onormala på nån punkt och det är inte nått negativt, just det kan vara en sak som inte hör till normen men det är ju en av dom bättre sakerna att vara onormal på.

Själv däremot vill jag ha barn men det kan ju vara för att barn för mig kommer inte "förstöra" mitt liv, jag kan resa inte resa "bara sådär" pga alla djuren, jag festar inte, jag super inte , jag röker inte och massa andra saker som folk "ska"/"vill" växa ur/gå igenom innan dom skaffar barn så för mig är det inte ett lika stort steg som det kan vara för vissa andra.

l'm back

Gronstedt
6/28/13, 7:43 AM
#226

#224: Då får du acceptera att jag tycker synd om dem som frivilligt utsatt sig för det motbjudande med att ha barn, och ännu mer om dem som fått barn för att "det blev så" eller för att de inte kunnat stå emot trycket från andra.

Angelfish
6/28/13, 7:54 AM
#227

#224 Jag är frivilligt barnlös (och jag har jämt vetat att jag inte vill ha barn) och det är inte ett dugg synd om mig. Varför skulle det vara synd om mig för att jag har gjort ett val som har varit rätt för mig.

Men ok, om du vill att jag ska acceptera att du tycker synd om mig för att jag är frivilligt barnlös då får du acceptera att jag tycker synd om dig som har barn.

Honestyisdead
6/28/13, 8:37 AM
#228

224 hahaha :) ok, ungefär som jag tycker synd om folk som skaffar barn ochförlorar så mycket av livet. Nej ärligt, jag tycker inte synd om folk för att de gör sina val här i live.. Det enfa som är synd här är att du lägger ned tid på att tycka synd om folk som det inte är synd om. Men det är ju upp till dig. Ganska förvånande att du verkligen inte kan förstå att barn inte är något underbart för alla. De som inte känner det hade berkligen gjort barnet rn otjänst genom att skaffa det, ändå tycker du synd om dom som missar det? Mer logiskt hade varit att yycka synd om folk som skaffar barn och sedan inte klarar av det.

[typellisch]
6/28/13, 8:52 AM
#229

Kunde inte sagt det bättre själv #228

Tyck synd om dom som inte kan få barn men verkligen vill.
Tyck synd om dom som skaffar barn men inte älskar barnet och ångrar sig (dvs dom som skaffat barn för det är ju nåt man ska uppleva i livet oavsett vad man själv känner).

Men tyck inte synd om folk som frivilligt är barnlösa och kommer förbli.
Vi gör världen och det ofödda barnet en tjänst. Så tyck istället att vi gör en bra sak som inte vill ha barn. Varför? För vi kommer inte föda ett oönskat och oälskat barn. Alla barn förtjänar kärlek och glädje och det är nåt vi inte kan ge dom.

Så varför göra en höna av en fjäder? Vi vill inte ha barn, acceptera det lika mycket som vi accepterar att barn är hela er värld. Vad får ni ut genom att tycka synd om oss? Att tycka synd om en människa som inte förtjänar det empatin är rätt förnedrande måste jag säga. Man tycker bara synd om folk som har det svårt i livet, men att tycka synd om en människa som har det bra men gjort ett val i livet är förnedrande. Det är som att få en klapp på huvudet, lika förnedrande.

Vi kommer aldrig sakna den där starka känslan för barn, då vi inte kommer få uppleva den. Så vi vet inte vad vi ''går miste om'' och därför kommer vi inte sakna något. Vi kommer ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG sakna något här i livet. Inse det. Hur många gånger ska det dras upp? Vissa gillar inte barn, då går vi inte miste om något. Vissa gillar inte ormar, då kommer dom inte gå miste om det ormar kan ge en människa. Vissa gillar inte att vara t.ex bisexuella och kommer då inte sakna den variationen den sexualiteten ger en. OCH SÅ VIDARE. Att det ska vara så svårt att förstå att alla är olika… jösses.

Ketang
6/28/13, 9:26 AM
#230

#229 Märkligt att vi med barn ska acceptera rakt av att ni som inte vill ha barn tycker att våra barn, det finaste vi har, är äckliga! Men ni har svårt att hantera det faktum att, som någon sa, någon okänd människa på nätet, tycker synd om er för att ni missar det fina i att älska ett barn… Nu avslutar jag mitt engagemang i denna tråd.

Annons:
JossanH
6/28/13, 9:28 AM
#231

Fast jag tror ni missar ketangs poäng. Det som skrivs är att hen tycker synd om dom som aldrig får uppleva hela "förälder/barn"-grejen, inte att det är synd om er som inte vill ha barn. Ni skrattar och nästan nedvärderar dennes åsikter. Jag kan tycka att det är synd om folk som aldrig får uppleva och njuta av illerägandet, livet på landet, festivaler etc etc.. Men det betyder inte att jag tycker att alla ska byta sina liv mot mitt. Ta inte åt er och bli förnärmade och arga. Det är inget försök att klappa någon på huvudet, det är väl hur fint som helst att någon önskar att ni fick känna samma lycka som dem oavsett vad det gäller? :) Jag avskyr sport men inte skulle jag bli arg om någon önskade att jag skulle känna som lycka som dem inför sport…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Angelfish
6/28/13, 9:29 AM
#232

#230 Jag har aldrig sagt att jag tycker barn är äckliga.

[typellisch]
6/28/13, 9:33 AM
#233

#230 Tycker du om Nakenhundar? :) Du kanske tycker dom är äckliga? Eller ormar är äckliga? Eller spindlar eller getingar? För det första råkar jag äga en Nakenhund och jag skulle aldrig orka ta illa upp av varje människa som kallar henne fula saker som jag fått höra väldigt ofta och fortfarande får. Eller tänk om ormar, spindlar och getingar är det bästa jag vet och du och många fler tycker dom är äckliga? Ska jag ta illa upp då? Nej. För alla har olika åsikter och dom är aldrig personliga och riktade mot just en individ utan en grupp så att säga.

Över till min hund. Hon är det finaste jag har och haft.. jag accepterar att folk tycker hon är äcklig, det är upp till var och en. Jag tar det inte personligt som ni med barn gör :) För jag vet att dom menar rasen i sig och inte just min individ till hund. Samma för mig: jag tycker ALLA barn är äckliga, inte bara EN individ.

Man får tycka att vad som i denna värld är äcklig, det är en rättighet man har. Om en person som råkar ha det en annan tycker är äcklig tar det personligt är det verkligen inte mitt problem utan något personen som tar åt sig måste jobba på. För man kan inte älska allt och alla och tycka allt och alla är gulliga och bedårande. Men oftast är ens åsikter om t.ex äcklighet riktat till en grupp och inte en individ. Det är STOR skillnad.

Gronstedt
6/28/13, 9:36 AM
#234

 #230: Varför är det svårt att acceptera? Det är ungefär lika logiskt som att en herpetofil skulle bli förorättad av att det finns ormfobiker.

Honestyisdead
6/28/13, 9:46 AM
#235

231 jag böir inte förnärmad eller arg. Jag bara skakar på huvudet. Kan inte se det fina i att tycka synd om folk på det viset. Jag tycker inte synd om folk som inte upplever lycka i det jag finner lycka i. Jag vet att de är lyckliga med sitt.

tlover
6/28/13, 9:52 AM
#236

#229 Nu säger jag inte att det gäller dig eller nån här på sidan men man ska aldrig säga aldrig.

Innan jag träffade min man ville jag inte skaffa barn (särskilt till den här världen) men nu kan jag knappt vänta och jag har velat ha barn i ca 6 år nu (dvs ca 1½-2 år in i vårt förhållande)

Så nått kan ändras så att man vill ha barn, det är ganska logiskt egentligen eftersom livet inte är statiskt.

l'm back

Kalli
6/28/13, 9:54 AM
#237

#225: Nej, förhoppningsvis beror det på att du vill ha barn och inte på att barn skulle passa in i din livssituation. Och barn är alltid ett stort steg, antagligen den största.

Annons:
[typellisch]
6/28/13, 9:56 AM
#238

#236 Varför taggar du mig om det inte är riktat till mig? I don't get it.

Kalli
6/28/13, 9:59 AM
#239

I övrigt känns vissa föräldrar lite som dessa fantatiker man hittar inom alla falanger. Dessa individer som inte kan förstå att inte alla vill ta del av den fantastiska upplevelsen vare sig det handlar om LCHF, religion eller barnafödande utan förgäves kämpar för att trycka ner sin nyfunna lycka i andra människors hals vare sig dessa vill eller inte.

tlover
6/28/13, 9:59 AM
#240

#237 det jag menar är att det är inte ett lika stort steg som om jag skulle vara en sån som reser mycket eller super hela helgerna. ett steg på 1 mil är större än ett steg på 1 km även om båda är stora om du förstår vad jag menar.

Jag tänker mest att många säger ju att dom vill resa/supa/whatever innan dom skaffar barn och det är inte nått som lockar varken jag eller min man (eller resa inom Sverige lockar starkt men det är ofta korta resor)

(Sen vill jag (och min man) verkligen skaffa barn också)

l'm back

[typellisch]
6/28/13, 10:11 AM
#241

#236 Skaffa barn du, kul att du vill. Men predika inte om något för någon du inte känner, är du snäll.

tlover
6/28/13, 10:21 AM
#242

#241 jag säger inte att du ska, eller vill eller kommer att vilja men du skrev "aldrig, aldrig, aldrig" och jag gillar inte att låtsas om som om jag kan se in i framtiden eftersom livet är så extremt statiskt att man kan inte se en sekund in i framtiden med absolut säkerhet (däremot på en sekund så kan man vara relativt säker)

Så du eller nån annan som säger "aldrig" (som jag förut) kan vilja i framtiden även om ni inte vill det nu (märk nu att jag skrev "kan" det är inget "måste" utan ett "möjligen")

l'm back

[typellisch]
6/28/13, 10:25 AM
#243

#242 Men snälla du. Prata för dig själv är du snäll. ''Jag gillar inte att låtsas om som om jag kan se in i framtiden….'' Rör det mig eller? Nu är det jag som ser in i min framtid, du behöver inte göra det åt mig.
Så sluta prata om min framtid och för mitt liv. Sköt du ditt liv så sköter jag mitt. Väljer jag att vara barnlös så väljer jag det. När jag är 25 år ska jag sterilisera mig, då finns det inget som kan vända och jag blir gravid. Så sluta predika om något du inte vet nåt om för nån du inte känner. Hur respektlös får man vara?! Och förresten, jag tror du kommer bli lesbisk i framtiden, för man vet ju aldrig.

tlover
6/28/13, 10:31 AM
#244

#243 den möjligheten finns då jag tror inte att människor är endast hetrosexuella utan jag tror att man ligger där på en skala, Kvinnor är ofta vackra och skulle min man dö tex skulle det finnas en möjlighet att jag inte skulle vilja vara ihop med nån annan man. Inte så troligt men möjligt och jag ser inget negativt, förnedrande eller sånt om det för det är möjligt (bara för att jag inte dras till Kvinnor nu finns det inget som säger att jag kommer att göra det sen vem vet jag kanske inte har träffat rätt kvinna)

Det är ingen predikning, det är bara ett faktum att livet inte är statiskt och det kommer att hända saker som man inte alls trodde var möjligt eller troligt. Sen om det rågar ha med barn att göra för just dig kan jag inte säga men oförutsedda saker kommer att hända vare sig man vill det eller inte.

Det är inget respektlöst med att säga att något kan förändras

l'm back

Annons:
[typellisch]
6/28/13, 10:34 AM
#245

#224 Blir jag gravid innan min sterilisering gör jag abort. Så, oförutsedda saker kommer inte ske mig. För jag kommer aldrig i mitt liv föda ett barn, är det så svårt för dig att bara fatta det?
Det är väldigt respektlöst att sitta där och berätta för mig att jag om några kan ångra mig när du inte känner mig över huvudtaget. Hade du haft respekt i dig hade du inte börjat prata om att vi som vill vara barnlösa kan ångra oss. Respekt = acceptera. Acceptera = respekt.

[typellisch]
6/28/13, 10:37 AM
#246

#224 Nu handlar tråden om att vilja eller inte vilja ha barn, så det är samtalsämnet. Så jo, dina predikan handlar om att vi frivilliga barnlösa kommer ändra oss :)

mikkan01
6/28/13, 10:37 AM
#247

#243 Förstår inte varför du tar så illa upp? Vaknat på fel sida? 😛
Vi alla kan förändras och det är hennes poäng, vill du dra in hundsnack kan vi se det såhär: jag har alltid hatat pudlar men för två år sen ändrades det över en natt, nu kan jag till och med tänka mig att skaffa en, tokigt va?
Vi alla förändras med tiden, DU vet inte än försän livet är över, för vem vet? Du kanske börjar längta när du är 60 och börjar fundera över barnbarn, eller så gör du det INTE. Hon kan mycket väl bli lesbisk i framtiden, vem vet vad som göms i det undermedvetna….

~mikkan

tlover
6/28/13, 10:44 AM
#248

#245 jag säger inte att du kommer att ångra dig jag säger att det finns en chans, hur stor chans kan jag inte säga eftersom jag inte känner dig, den kan vara mindre än en promille eller valfritt mindre nummer (promille var det minsta jag kunde komma på just nu) men det finns en chans. Det finns en chans att du far ut i rymden också och det är kanske på samma nivå som att föda barn för dig men den finns.

Tex, jag avskyr alcohol, jag mår illa av bara tanken av att dricka alcohol. men jag kan inte säga med 100% säkerhet att jag inte kommer att dricka alcohol (mer än det som finns i vatten/saft m.m. altså). Det är kanske en 99,99999999999999999999999999999999999999999999999999% chans att jag inte dricker alcohol, antagligen större men jag kommer ändå aldrig kunna vara 100% säker

Däremot förstår jag att just nu är du 100% säker på att du inte vill ha barn och det är ok för mig (bara du inte skulle tinga mig att inte ha barn tex) men världen är inte ststisk, jag har ändrat såna "aldrig, aldrig" saker nog många gånger för att veta att de inte är statisk.

men som sagt den saken som förändras hos dig behöver inte vara just barndelen

l'm back

[typellisch]
6/28/13, 10:47 AM
#249

#248 Folk får ha hur många barn dom vill, jag har ingen rätt att tvinga dom vara barnlösa.

Honestyisdead
6/28/13, 10:59 AM
#250

Det är sant att man inte kan veta om man plötsligt en dag vaknar och vill ha barn. Men ju äldre man blir, ju mindre är risken för det.

De flesta jag känner som skaffat barn har velat ha barn sedan de var barn/tonåringar. Väldigt få har som jag känt att de aldrig vill ha barn. De flesta har i alla fall funderat över det.

Men jag säger aldrig aldrig om det, vem vet om jag kanske vill ha barn om 3 år? Jag vet ju inte vad som händer i mitt liv fram till dess.

Men även om den längtan kommer vinner nog mitt förnuft över längtan.

tlover
6/28/13, 11:04 AM
#251

#250 Jag var en sån som sa aldrig förr men då hade jag ju varit med om endel saker som gjorde att jag såg svart på allt och ser man ingen framtid vill man inte föda ett barn till det. Det är därför min man fick mig att ändra mig, min man fick mig att se hur underbart livet trots allt kan vara och "gav mig" en ljus framtid och då ändrades allt 🙂

l'm back

Annons:
Angelfish
6/28/13, 11:08 AM
#252

#248 Jag är frivilligt barnlös, och nej, det finns ingen chans att jag kommer att ångra det beslutet.

Och jag vet mycket väl att livet inte är statiskt, och visst, det finns vissa saker jag ändrat mig om, och det finns säkert andra saker som jag också kommer ändra mig om, men det förhindrar inte att jag vet att det finns en del saker som jag aldrig kommer att ändra mig om. Och för mig är en av dom sakerna barn. Jag vill aldrig ha barn.

Och om det är något nån annan inte kan acceptera (och att t.ex. säga "men du kanske ändrar dig om det här eller det där händer") då är det respektlöst mot mig.

Honestyisdead
6/28/13, 11:12 AM
#253

#251 Min sambo har visat mig hur underbart livet är, men det födde ingen önskan till att föda barn. Så jag tror intresset måste finnas där under ytan för att lycka ska kunna föda fram längtan.

tlover
6/28/13, 11:15 AM
#254

#252 och jag kommer att fortsätta envisas om att livet inte är statiskt 🙂

Men jag förstår att det är extremt liten chans att vissa (tex du) kommer att skaffa barn.

Jag försöker inte övertyga folk att dom behöver "rätt man" eller så för att "inse" att man måste ha barn och förstår mycket väl att man inte vill ha barn (har som sagt varit där själv) men jag ogillar helt enkelt att säga aldrig när det gäller tex framtiden (dåtiden är mycket enklare)

l'm back

tlover
6/28/13, 11:17 AM
#255

#253 eller att man ska ha "rätt" personlighet, eller "rätt" tillfälle i livet, eller nått annat som ska klaffa. Jag menar inte att det är så för alla utan att det var så det var för mig

l'm back

Honestyisdead
6/28/13, 11:19 AM
#256

#255 Ja, personlighet tror jag det har att göra med, eller person rättare sagt.

tlover
6/28/13, 11:20 AM
#257

#256 jag tror det finns fler "alternativ" också men jag tror nog personlighet är en av dom vanligare

l'm back

Angelfish
6/28/13, 11:33 AM
#258

#254 Och jag sa att jag vet att livet inte är statiskt.

Och jag gillar inte att du säger att det är en extremt liten chans att vissa (t.ex. jag) kommer att skaffa barn, när jag (och andra) sagt att det inte finns nån chans överhuvudtaget att jag skaffar barn.

Om du inte gillar att använda ordet aldrig när det gäller ditt liv och din framtid så använd det inte. Men det betyder inte att jag inte kan använda ordet aldrig när det gäller mitt liv och min framtid.

Annons:
[typellisch]
6/28/13, 11:43 AM
#259

#258 Tack för bra ord!!!

fruktgumman
6/28/13, 12:32 PM
#260

Det är säkert många som är 20-25 som hinner ändra sig i fråga om barn men för mig är det nog definitivt då jag är 36 och steriliserad för ett halvår sen. Gjorde också en abort samtidigt. 

Känslan när jag insåg att jag var gravid går knappt att beskriva. Jag fick panik och bara skrek och grät och fattade ingenting. Jag hade ju tagit mina p-piller punktligt och så blir jag ändå gravid i min ålder. 

Det ska nog väldigt mycket till om både jag och min sambo skulle ångra oss då vi under våra dryga 15 år tillsammans alltid levt för våra djur och aldrig saknat barn. Men visst kan vi ändra oss, men då lär det vara många år framöver och den dagen är nog även en adoption för sent att genomföra

[Emma--]
6/28/13, 2:56 PM
#261

Jag tycker barn är jobbiga, men min kompis har en fin dotter på snart 2 år som jag tycker om. Jag gillar inte det kring barn som jag kommer behöva vara delaktig i. Andra barn, dagis, skoltiden och allra först blöjbyten, skrik och osv. Jag förstår att det är mycket fina stunder, och jag märker på min kompis hur mycket hennes dotter betyder för henne. Men jag tror inte det är något som passar mig. Jag orkar inte ens med mig själv vissa dagar, och kämpar med både kroppen och huvudet och vet att risken är stor att jag skulle påverka mitt barn negativt och när jag vet hur jobbigt jag har haft det med negativa minnen redan från före 10 års ålder så är det inget jag skulle vilja föra vidare. Med mina problem med kroppen skulle jag antagligen inte orka fysiskt heller. Ändå kan jag inte säga att jag är 100% säker, men är 26 så har väl några år på mig att fundera på. Men samtidigt funderar jag om inte den tveksamhet jag har i frågan kommer från åsikter som syns i den här tråden. För att normen är att man ska ha barn, att barn är meningen med livet. Att man kommer missa det viktigaste i livet osv. Sen om jag på äldre dar skulle ångra mig får jag väl tänka att valet var rätt då ändå. För även om man ångrar sig vid 50,60,70 så ändrar det inte hur det kändes när valet var aktuellt. Det jag tror jag eventuellt skulle sakna är relationen jag har idag med min familj. Men den är ju ingen garanti. Jag har en bra relation med min familj men det innebär ett telefonsamtal/vecka och träffas några ggr/år.

tonfisken
6/28/13, 3:09 PM
#262

jag tror inte det. pojkvännen vill inte heller ha barn. Men vi kan ju ändra oss vi är bara 16 och 21

tlover
6/28/13, 5:19 PM
#263

#258 det finns ju tillfällen då man inte har nått val även om det är väldigt sällan (p-medel funkar inte tex, ska visst finnas p-medel som gör så att man inte får mens så då är det svårt att veta utan test ifall den inte funkar som det ska) men det är ovanligt men det gör det ju fortfarande till att det finns en chans om än väääldigt liten.

l'm back

Gronstedt
6/28/13, 5:21 PM
#264

#263: Man har fortfarande ett val om man blir ofrivilligt gravid.

[typellisch]
6/28/13, 5:38 PM
#265

#263 Vad du tjatar om alla små chanser hit och dit. Acceptera bara andras val, för en gångs skull. Vi har fattat att det finns chanser att livet ändras, men många här är så medvetna att det inte gäller oss men det accepteras inte då du fortsätter babbla om alla förbaskade chanser. Sluta, är du snäll.

Annons:
tonfisken
6/28/13, 5:38 PM
#266

#263 abort får man göra år 2013

Gronstedt
6/28/13, 5:52 PM
#267

HA! Här gjorde jag mig skyldig till stereotypt tänkande - katten vad lätt det är hänt! Om Angelfish är av mankön så har hen ju faktiskt inte fritt val att abortera eventuella foster hen avlar. Men naturligtvis har hen rätt till sin bestämda avsikt att inte skaffa barn. Och rätt att få sitt påstående att det aldrig kommer att hända accepterat som giltigt.

Angelfish
6/28/13, 5:55 PM
#268

#263 Jag trodde frågan var om man ville skaffa barn eller ej. Inte om man har varit/blir gravid eller ej. Det är två helt skilda saker.

Men om du när du säger "skaffa barn" egentligen menar "bli gravid", oavsett om man behåller barnet eller gör abort, så tycker jag att du ska säga "bli gravid" och inte "skaffa barn", så att det inte blir missförstånd.

Angelfish
6/28/13, 5:57 PM
#269

#267 Var inte orolig, jag är en kvinna.  😃

Om man nu får vara kvinna och inte vilja ha barn, annars är jag väl en man…  🤔

Gronstedt
6/28/13, 6:03 PM
#270

#269: Om det är i den viljan könet sitter så känner jag flera Kvinnor med snopp och män med snippa 😉.

tlover
6/28/13, 7:21 PM
#271

Min tanke i det osannolika senariot var att man inte visste förrens det var för sent att göra abort (det går ju bara tills en viss vecka i graviditeten, men sen kanske man inte behöver behålla barnet efter det är fött sånt vet inte jag) men tänkte inte på att det var ifall man ville skaffa barn då är nog förutom en "uppenbarelse" (sätter inom citationstecken för att det kan vara nått tillfälligt inte för att det skulle vara rätt) en medicin eller drog med sinnesföränderliga biverkningar (såna finns).

Men det jag ville i början var att visa att man kan ändra sig, det har jag märkt jag har ändrat mig om många "aldrig" genom det korta liv jag hitills har levt

l'm back

[typellisch]
6/28/13, 7:29 PM
#272

#271 Vi är väl medvetna om att man kan ändra sig här i livet, till och med innan du började tjata om det. Tro det eller ej.

Annons:
tlover
6/28/13, 7:34 PM
#273

#272 jag började bara med att skriva man ska aldrig säga aldrig eftersom vissa faktiskt skrev aldrig (och jag har personlig erfarenhet med att få äta upp mina egna ord om sånt).

Sen så började folk skriva att dom tror jag kommer att bli lesbisk och då tar ju jag för givet att ingen fattade vad jag skrev eftersom jag skrev bara om möjligheter inte att nån här kommer att vilja skaffa barn (till skillnad från jag som visst ska bli lesbisk, dåligt försök att förolämpa mig med tanke på min syn på det hela med hetro, bi, homo)

l'm back

[typellisch]
6/28/13, 7:41 PM
#274

#273 Jag försökte inte förolämpa dig alls. Men du försökte få mig att ''inse'' att jag troligen kan ändra mig när jag vet att mina chanser är 0 för det, då ville jag ge tillbaka med samma mynt för jag vart väldigt irriterad av ditt sätt att påpeka att man kan ändra sig och inte bör säga ''aldrig''. Du har inget med mina val att göra och i och med att du tog upp ämnet ''man kan ändra sig'' så kände jag mig väldigt orättvist behandlad. För du har inget med mina val att göra som sagt och ingen rätt att försöka trycka in i min skalle att jag kan ändra mig. Jag tog åt mig, du var respektlös. Jag sjönk till din nivå, helt enkelt. Du kanske inte kan säga ''aldrig'' men försök inte pressa in dina åsikter om det i andras huvuden är du snäll. Håll dig på din kant helt enkelt. Man kan  framföra sina åsikter men man behöver inte trycka på så hårt som du har gjort.
Du kanske menar ämnen utanför barn när du säger ''man ska aldrig säga aldrig'' men nu handlar denna tråd om att vilja eller inte vilja ha barn och då håller jag mig på den banan och antar du syftar på samma sak som trådskapandets syfte.

Och ja.. då sjönk jag till din nivå. Kan du försöka pressa in strunt i min skalle kan jag göra detsamma, helt enkelt.

[typellisch]
6/28/13, 7:54 PM
#275

Nu tänker jag dock lämna denna tråd. Jag håller fortfarande fast vid att barn är äckliga och att jag ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG kommer skaffa mig sådana. De som provoceras av mina personliga åsikter som egentligen är privata borde koncentrera sig på sina liv och inte på oss som går emot den s.k normen.

Och jag håller tummarna att folk mognar till och börjar acceptera andras val och inte försöker hjärntvätta oss, det är ju så sjukt hemskt hur man inte kan välja en väg i sitt liv förs folk blir helt till sig.

Ni uppfattar lycka på ett sätt medan jag finner den stora lyckan i andra saker och annat liv. Är det så jobbigt för er att förstå? Trångsynthet kommer man inte långt med här i livet.

Jase
6/28/13, 7:56 PM
#276

#274 Och där sjönk du i så fall ännu lägre…

Angelfish
6/28/13, 8:20 PM
#277

#273 Som sagt bara för att du har ändrat dig om vissa saker behöver inte det betyda att alla andra också kommer att ändra sig om alla saker. Vi är faktiskt olika och det finns vissa av oss som vet med 100 % säkerhet att vi inte vill ha barn och vi vet också med 100 % säkerhet att vi inte kommer att ändra oss. Varför är det så svårt för dig att inse? Varför blir du så provocerad av det?

tlover
6/28/13, 9:15 PM
#278

#277 jag blir inte provocerad av det, jag har bara nog med erfarenhet för att veta att jag inte vet allt, däremot kan jag tro saker på samma sätt som att ni tror att ni inte kommer vilja skaffa barn i framtiden (och det kan mycket väl bli så) men tro kan vara starkt också, jag ville mest bara varna att man kan få äta upp sina ord för saker ändras.

Sen älskar jag också matte och vet att det är skillnad på ingen chans och liten chans

l'm back

Angelfish
6/28/13, 9:28 PM
#279

#278 Och vad får dig att tro att jag inte har erfarenhet och känner mig själv väl nog att jag vet att jag kan använda ordet aldrig i just det här sammanhanget.

Och jag har inte sagt att jag vet allt, däremot har jag sagt att i just den här frågan så vet jag med 100% säkerhet.

Och jag älskar också matte, matteprov var det bästa jag visste när jag gick i skolan.  🤓

Visst, det är skillnad på ingen chans och liten chans, men om vi pratar om att vilja ha barn så är den chansen noll för mig. Vill inte ha barn, har aldrig velat haft barn, kommer aldrig vilja ha barn.

Och bara för skojs skull: Hur gammal tror du att jag är egentligen?

Annons:
tlover
6/28/13, 9:35 PM
#280

#279 mellan 20 och 25 gissar jag men jag är dålig på sånt även när det gäller att se ålder.

Jag räknar ju även med tex sinnesförändrande mediciner i min beräkning (vilket jag skrivit tidigare) men inte ens sånt kan få folk att vända helt, hjärnan är förunderlig och kan göra saker man vill eller inte vill (tyvärr) av både yttre och inre påverkan.

Jag gissar faktiskt att en hel del av mina tvärförändringar har just med hjärnans kemi att göra trots att jag inte tagit några sinnesförändrande mediciner så då borde mediciner kunna ge ännu större "tvära kast"

l'm back

Angelfish
6/28/13, 9:50 PM
#281

#280 *pip* Fel. 

Jag är mycket äldre än dig.

Och jag fattar inte vad mediciner har att göra med saken.

Mrs XY
6/28/13, 11:40 PM
#282

Vissa saker här i livet tror jag bara. Andra saker vet jag med 100% säkerhet. En av de få saker jag vet om mitt liv är att jag aldrig kommer skaffa barn. En annan sak är att jag aldrig kommer vara otrogen. Jag känner mig såpass bra och har levt betydligt längre än 25 år så..

tlover
6/29/13, 8:46 AM
#283

#281 bara för att du är äldre behöver inte betyda att du upplevt vad jag gjort, rättare sagt jag hoppas att du inte behövt uppleva det för att få erfarenhet. Det är lite därför jag är dålig på att gissa ålder för jämföra med mig själv kan jag inte så då gäller det att jämföra med nån fiktiv "25 åring" vilket inte heller är lätt.

Men nu ska jag sluta ni förstår ändå inte vad jag menar.

l'm back

Angelfish
6/29/13, 9:05 AM
#284

#283 Och du har ingen aning om vad jag har upplevt för att få min erfarenhet.

Låt mig se om jag förstår vad du menar.

Du sa att man aldrig ska säga aldrig (pga en massa olika saker).

Jag sa att det är fel och gav mig själv som exempel. Jag vet med 100% säkerhet att jag inte vill ha barn (och har alltid vetat det, ända sen jag var liten) och att jag därför kan säga "Jag vill aldrig ha barn".
(Och det enda jag har sagt är att jag just i den här frågan kan säga aldrig)

Och du har gång på gång sagt att jag inte kan säga så (pga en massa olika orsaker). 

Om det här inte stämmer med vad du menar så kan du kanske förklara för mig vad det egentligen är som du menar för jag skulle verkligen vilja förstå dig.

Gronstedt
6/29/13, 12:45 PM
#285

Jag såg längre upp i tråden (hade missat det tidigare) att några av dem som kallar det "sjukt" och "onormalt" att finna barn motbjudande frågade om de som känner så också anser förståndshandikappade motbjudande därför att de ibland beter som barn.

På det svarar jag nej, eftersom det inte är barns beteende jag finner motbjudande, utan barn. Däremot finns det säkert personer med funktionshinder jag skulle finna motbjudande, liksom det finns personer utan som jag finner motbjudande.

Jag har övergått till termen "motbjudande", eftersom ordet "äcklig" enligt somliga var alltför öppet för tolkningar.

oh-la
6/29/13, 4:42 PM
#286

jag är ganska säker på att jag en dag vill ha barn. kan i alla fall inte se mig själv leva hela mitt liv utan barn. å andra sidan ser jag inget behov av att bestämma mig nu, jag är fortfarande ung och har tid på mig att bestämma mig. jag förstår heller inte varför det är så himla provocerande att vissa tycker illa om barn. jag är själv inte speciellt förtjust i barn. små barn tycker jag är rätt äckliga. har egentligen haft svårt att sitta vid ett dukat bord med småbarn. håller på och kräkas ikapp med ungarna i stort sett hela tiden. får till och med kräkkänslor av mosad banan. att ta det personligt att barn är äckliga tycker jag väl känns lite väl dock. ingen dömer någon för valen dom gör, ingen  skriver uttryckligen att era barn är motbjudande. alla har rätt till en åsikt, och det finns väl ingenting i det att tjafsa om, såtillvida att man inte anser att alla ska stöpas i samma form och ha samma åsikt. man mår mycket bättre av att bara acceptera att alla inte har samma åsikt, för åsikter som går emot ens egna kommer folk alltid ha, och det ska vi vara glada och stolta för tycker jag.

även om jag inte är något större fan av barn per se, skulle jag som sagt inte vilja leva ett helt liv utan dem. egoistiskt? ja, mycket. kommer jag bli en sämre förälder än någon som älskar alla ungar? förhoppningsvis inte, och inte bättre för den delen heller. kommer det vara tungt med tanke på att jag är så fruktansvärt lättäcklad och kräks så fort katten kräks lite blöt torrfoder? ja, jag tror att jag kommer tycka att det är skitjobbigt, men jag tror ändå att jag kommer att välja att skaffa barn. det är något med tanken på att skaffa barn tillsammans med mannen jag älskar, att uppfostra en liten människa till en god vuxen och se denne ta sig igenom livet med oss i ryggen.

sedan har jag full förståelse för varför man väljer att inte skaffa barn. jag tror inte på något stort självuppfyllande i barnaskaffande eller något som gör dig till en bättre och lyckligare människa. alla finner förhoppningsvis lycka i sitt eget liv, och lycka betyder inte nödvändigtvis samma för alla. för vissa är lycka familj med barn, för andra är lycka att kunna ge sig av som man vill, volontära i afrika, leva för stunden eller för framtiden full av annat (vänner, släkt, syskonbarn, styvbarn, sambo eller vem det nu än är) som personen som lever för sina barn och sin egen familj inte kan förstå sig på. lycka och självuppfyllande är personligt i samma grad som politiska eller religiösa åsikter och  skapar samma hätska debatt. föräldern säger att jag inte visste vad lycka var förrän jag höll mitt barn i famnen, resemänniskan säger att du vet inte vad lycka är förrän du har tågluffat genom hela världen med bara kläderna på kroppen och en ryggsäck på ryggen, en annan säger att du inte vet vad lycka är förrän du hjälpt en svältande familj i ett katastrofdrabbat område bara med en säck ris. jag säger good for you, oavsett vad ni anser är den yttersta lyckan. har ni räknat ut det själva lever ni förhoppningsvis för att finna er lycka med eller utan barn.

jag kan också säga att jag inte velat ha barn någon gång under mitt liv. jag är fruktansvärt rädd för en förlossning, har fruktansvärt svårt för allt det äckliga med barn, älskar mitt jobb och hoppas på framgång inom mitt yrke. barnlängtan, eller kanske önskan om barn kom först för något halvår sedan. jag är 26 år gammal och har först nu insett att jag förmodligen kommer få äta upp allt jag sagt om att jag inte vill ha barn. förmodligen, men inte nödvändigtvis, för än har jag inget barn i min famn som är mitt, och än kommer jag inte vilja ha barn på några år. anser att jag har minst 10-15 år på mig att bestämma mig.

mycket svammel från mig, och en hel del ot :P

Annons:
Honestyisdead
6/29/13, 6:11 PM
#287

#286 Inget svammel, bara klocka ord 🙂

[typellisch]
6/29/13, 6:17 PM
#288

#286 Väldigt kloka ord och uppskattar din respekt mot andra människor!

dejtbar
6/30/13, 7:56 PM
#289

Jag är väldigt tveksam kan man lugnt säga. Det är mycket med att ha barn. Inte bara att ha en söt liten en att gulla med. Allt med skolan, föräldramöten, träningar hit och dit, kontakt med andra ungars föräldrar osv osv osv. Nej jag vet ärligt talat inte om det livet är något för mig som trivs bra bara med sambon och att ta det lugnt vi 2 på helgerna bara.  Ja jag vet jag är egoistisk men ska man inte vara det då? Vi kanske bara lever ett liv och då tycker jag man ska leva det som man själv önskar och inte som det förväntas av andra 🙂

[Citronpaj]
7/1/13, 7:20 AM
#290

#285 Exakt vad med barn är det du finner motbjudande?

Gronstedt
7/1/13, 8:07 AM
#291

#290: Hurså? Spelar det någon roll?

[Citronpaj]
7/1/13, 8:20 AM
#292

#291 Ja. Vad med barn är motbjudande? Det kan ju inte vara deras beteende, då andra i samhället kan bete sig likadant. Är det deras kroppar?

Gronstedt
7/1/13, 8:23 AM
#293

#292:  Förtydligande: Vad spelar det för roll?

Annons:
[typellisch]
7/1/13, 8:24 AM
#294

#292 Vad är det du inte kan acceptera? Gör det ont i dig att vissa inte gillar barn? Sårar det dig? Eller vad är det som gör att du inte kan släppa det utan måste fortsätta om och om igen? Jösses.

[Citronpaj]
7/1/13, 8:28 AM
#295

Jag undrar vad det är med barn som gör att man finner dem motbjudande. Tydligen är det inte vissa av deras beteenden, vilket jag kan förstå till viss del.

Men det måste då vara deras kroppar? Att de är korta?

Gronstedt
7/1/13, 8:33 AM
#296

#295: Jag förstår mycket väl att du undrar det. Vad jag undrar är varför du vill veta det.

[Citronpaj]
7/1/13, 8:37 AM
#297

#296 Jag finner det intressant, att få höra sådana saker. Jag förstår och ser inte dessa saker. Lika lite som jag kan se på ett barn att vissa finner barnet sexuellt upphetsande. 

Vad är det som är motbjudande? Jag kan titta på barn och se om jag kan se vad det är, om du beskriver det.

Och innan du börjar skriva något, jag anklagar inte dig för att vara pedofil.

annikanyfiken
7/1/13, 8:38 AM
#298

för mig är det att måsta ändra om i mitt liv som är orsaken iaf. Att måsta avsätta tid till att ta hand om ett barn då det inte är vad jag vill ägna min tid åt att göra. Visst - man kan ta med ett barn på resor och diverse annat man vill ägna sin tid till. Men jag är inte intresserad av att göra det.  Av den orsaken har jag inte skaffat barn

Gronstedt
7/1/13, 8:40 AM
#299

#297: Om någon säger till dig att vederbörande avskyr grodor, eller lingonsylt, eller violetta gardiner, är det då lika viktigt för dig att i detalj veta exakt vilken aspekt av dessa företeelser som inger avsmak?

Får jag föreslå att du startar en ny tråd om detta, det finns inte mycket utrymme kvar i den här. För gärna dit dessa senaste inlägg, från och med din senaste fråga.

Förresten, varför var det så viktigt att framhålla att du inte "anklagar" mig för att vara pedofil? Tanken föresvävade aldrig mig, men varför var den så nära ytan i dina tankar?

[Citronpaj]
7/1/13, 8:43 AM
#300

#299 Jag finner det intressant varför man avskyr vissa saker ja. Jag försöker ofta exakt vad det är som kan vara det som man inte tycker om.

Eftersom ni verkar vara lite känsliga, så bestämde jag mig redan från början berätta att jag inte tror att du är pedofil.

Annons:
Upp till toppen
Annons: