Annons:
Etikettbarn
Läst 4465 ggr
sundsvallstjej
6/27/13, 8:02 PM

Låt bli min mage!

Nyss var jag gravid med min dotter i magen och i flera månader under graviditeten tycks folk (endast kvinnor)  tro att det är fritt fram att dra upp min tröja och klappa på min mage hur som helst bara för att jag hade en rätt rund mage på slutet. Inte går jag fram till överviktiga och drar i deras kläder och klappar på deras magar. Men detta är alltså helt okej om det gäller en gravid kvinna?

För mig är det inte okej för fem öre. Bara min sambo får göra så men inte när vi är bland andra människor naturligtvis.

Men t.ex i personalrummet på arbetet får jag stå med bar mage för att en kollega drar upp min tröja och ska känna på min mage. Och när jag säger ifrån att så gör man inte så skrattar dom till lite  och säger att det är mina hormoner som spökar.  Men nej! Min mage är min och inte till allmänhetens förfogande. Inte ens då jag är gravid.

Var det så under era graviditeter också?

Annons:
Torreador
6/27/13, 8:07 PM
#1

Nu var det allt ett tag sedan jag var gravid men jösses vad jag känner igen det där!!!

Jag avskydde det!!! Det är MIN mage och pilla inte för då åker du på en propp!

Jag fattar inte varför folk tar sig den rätten så fort man har en bebismage. Jag tycker inte om när folk kommer för nära i vanliga fall så när folk började känna på min mage helt plötsligt så fick jag krupp totalt!

Säg ifrån redan så fort du märker att de är på väg, ELLER gör likadant på dem och se vad de säger ;-)

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

citytjejen
6/27/13, 9:11 PM
#2

Nu har jag aldrig varit i den situationen, men fy vad folk tar sig friheter alltså! Har sett detta som du beskriver, att folk tror att "bara" för att en person är gravid så är magen allas egendom typ, att känna och titta på och dra upp tröjor och allt vad vissa gör.

/Christina

Aranea
6/27/13, 9:22 PM
#3

Nej har aldrig varit med om det, de få som velat känna på min mage har alltid frågat först.

Destany
6/27/13, 9:27 PM
#4

Jo har varit med om liknande dock inte att de dragit upp tröjan men ett evigt klappande på magen. Jag tyckte inte heller om det kändes bara skumt när alla skulle ta på magen. Undrar vad folk tror egentligen att bebisen ska sparka dem precis på handen eller.

Honestyisdead
6/27/13, 9:31 PM
#5

Min väninna var med om att en helt främmande kvinna gick fram och klappade på hennes gravidmage.

Torreador
6/27/13, 10:19 PM
#6

Sjukt oförskämt!!!!

/Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
polgara
6/27/13, 10:26 PM
#7

Har aldrig varit med om det själv, men vet många som blivit utsatta för det

Ria74
6/27/13, 11:29 PM
#8

Är höggravid just nu och känner helt igen mig.

Gick på stan en dag och det var inte mindre än tre vilt främmande personer som både klappade på min mage och frågade in i minsta detalj om min graviditet. Jag blev mest paff att folk tror dom kan göra lite hur som helst när man är gravid.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[TheMiko]
6/28/13, 12:11 AM
#9

Tror jag smällt till människan i fråga 😡 Jag har ett stort personligt utrymme, klarar inte av att krama andra vilket är jobbigt då det börjar bli så vanligt att man ska krama om varandra idag. Tror inte jag kramat min mamma på 20 år. Min man kramar om henne och säger hej, hej då när vi är där och hälsar på medans jag bara säger hej då och vinkar.

Tror detta märkts under mina graviditeter också för det är då ingen som vågat eller försökt röra min mage.

tlover
6/28/13, 7:59 AM
#10

Det är en sak jag inte längtar till då jag är gravid (helldre hormonerna faktiskt)

Kanske ska jag alltid ha på mig karatens klubbjacka då det gäller 😉

l'm back

CorneliaAndersson
6/28/13, 11:25 AM
#11

Nu är ju inte jag alls så gammal så jag ska skaffa barn eller något sådant, men kan inget annat än att reagera när jag läser din text.
Om det hade varit vilt främmande människor så vettif*n om jag hade kunnat låta bli att smälla till personen :O

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Devya]
6/28/13, 12:40 PM
#12

Om en vilt främmande människa skulle göra på det viset så skulle jag nog skälla ut människan. Så gör man bara inte.

ChristineL
6/28/13, 1:33 PM
#13

Jag klarade mig utan det, tack och lov! Det var bara folk jag kände som klappade på min mage och de flesta frågade faktiskt innan. en främmande människa skulle jag nog slå till om dom tog sig sådana friheter!

Annons:
Aniara4
6/28/13, 6:17 PM
#14

Säg "jaha, klämmer vi på varandras magar här idag", dra upp kollegans tröja och klappa henne på magen på samma sätt!

fruktgumman
6/28/13, 7:03 PM
#15

Jag har sett folk klappa på gravidmagar på jobbet också. Själv skulle jag inte få för mig att göra så. Då hade jag väntat mig en smäll tillbaka

vallhund
6/29/13, 3:11 AM
#16

Nej det råkade jag aldrig ut för, o andra sidan har aldrig någon försökt klappa mina valpar eller hundar heller utan att fråga. Förmodligen sänder jag ut "håll er på avstånd" signaler till andra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
6/29/13, 10:21 AM
#17

När syrran gick med sin första råkade hon ut för en tant vid kyldisken i butiken, som for på henne och lade örat mot hennes mage och pratade med den - inte med syrran alltså, utan med magen.

Syrran är en person med integritet, men hon blev helt paralyserad och kom sig inte för med att reagera mer än att försöka backa undan, men hon kom inte så långt mellan kundvagnarna. Hon skakade i hela kroppen när hon om hem och var mycket uppjagad i flera veckor. För henne var det otroligt obehagligt och hon kände sig och barnet trängda och hotade.

Så tänk er för, ni magklappare och magpratare! Det är känsliga grejor ni ger er på.

Gur4m1
6/29/13, 2:28 PM
#18

JAg vet inte, jag skulle nog inte ha emot att kollegor klappade min mage eftersom de är bekanta men totala främlingar….då blir det en smock propp rakt upp i tjockarongen! ravidmagar fascinerar vissa människor, sen rä det ju en händelse i ens liv som SYNS, så det är inte märklgit alls att främlingar iallafall kommer fram och ställer frågor (kallprat kallas det för), sådana gånger får man minnas att det inte alls är ohyffsat, det är att vara social och de menar ingenting illa.

Att jämföra att ta på en bebismage med att ta på en fet mage är ju två _helt_ olika saker. Jag skulle inte gilla någotdera och går därför inte och taffsar på andras magar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Zorita]
6/29/13, 9:14 PM
#19

Idag var första gången som nån tafsade på min numera rätt stora bula. Jag trodde faktiskt jag skulle ha nåt emot det, men tja… Hon var så trevlig och glad, det riktigt lös om henne, så jag blev bara glad själv av att sprida glädje. Sen är kulturen ju lite annorlunda här i Spanien. Jag har fått vänja mig vid att bli klappad på axeln eller kindpussad lite hursom, och då känns det kanske inte så konstigt med en klapp på magen. Jag gillar det faktiskt. Och jag gillar särskilt hur min gravidmage får folk att lysa upp i glädje, då bjuder jag gärna på lite klappande också om det är gjort på ett trevligt sätt.

Maria
6/30/13, 11:23 AM
#20

Jag kan förstå att man reagerar när främlingar klappar ens gravida mage men är det så farligt när andra man känner gör det?

Det är ju en handling som avser att mena något gott även om den inte är så genomtänkt.

Jag minns magklappar fastän det var längesedan och jag är ändå en person som inte är så förtjust i kroppskontakt. (Går aldrig på massage t.ex) men jag tycker man kan stå ut med det. Man bjuder ju på lite glädje.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
sundsvallstjej
6/30/13, 11:46 AM
#21

#20 Nej jag tycker inte det är så kul när det är kollegor som inte står mig nära och som annars knappt säger hej men nu blev jag helt plötsligt intressant att ha närkontakt med. Vissa står jag ju närmare och finner det inte lika obekvämt då men på min arbetsplats som är rätt stor (sjukhuset) så är det många jag inte står nära och jag tycker dessa kan låta bli att blotta min mage.

Men blir jag gravid någon mer gång kommer jag göra likadant tillbaka om det är personer jag inte är bekväm med att dom rör mig på ställen jag inte gillar.

Maria
6/30/13, 12:07 PM
#22

#21

Jag har inte sagt att det är kul men människor som gör tanklösa saker kommer alltid att finnas och detta är ju ingen handling som är till för att göra någon annan illa.

Att blotta en annans mage är givetvis inte OK men en liten klapp på magen kan man bjuda på, tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
6/30/13, 5:23 PM
#23

#22: Varför skulle det vara mer OK att någon person oombedd klappar dig på magen när du är gravid än att vederbörande klappar dig i ändan eller tar dig på brösten när du inte är det? Även i det sistnämnda fallet bjuder du ju "på lite glädje".

Maria
6/30/13, 5:35 PM
#24

#23 Att tafsa är sexistiskt och sällan med snäll avsikt utan snarare för att retas eller för att vederbörande njuter av det.

Att klappa någon som är gravid på magen är ohyfsat men jag kan tycka att det inte är en lika stor sak som att tafsa faktiskt för att andemeningen är god.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
6/30/13, 5:45 PM
#25

#24: Att klappa en gravidmage är väl också "för att vederbörande njuter av det" - för att ge den som utför handlingen en positiv upplevelse. Det är knappast för den klappades skull.

Att klappa någon som inte vill bli klappad är ett övergrepp. Att tycka att man är skyldig att ställa upp på det ena men inte det andra förefaller ganska bisarrt.

Maria
6/30/13, 5:47 PM
#26

#25 OK, jag skriver bara vad jag själv tycker och har upplevt.

Jag brukar vara ganska naiv och tror för det mesta att folk har gott uppsåt. Att klappa någon på magen kan ju vara för att man tror att vederbörande blir glad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Citronpaj]
6/30/13, 6:44 PM
#27

#24 Iofs så kan man ju se tafsande som i andemeningen är gott. Man kanske tror att personen man tafsar på blir glad?

Annons:
Maria
6/30/13, 6:54 PM
#28

#24 Det finns säkert alla varianter av tafsande också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
6/30/13, 7:30 PM
#29

Den som klappar opch ens uppmärksammar en gravidmage gör det nog främst för att de vill dela glädjen med den förmodade, väldigt glada modern. Sen skulle jag nog skilja på om det är en karl eller kvinna som klappar på magen, jag tycker taffsande har ens exuell underton. Jag tycker att det är att dra det hela lite väl långt att kalla det för övergrepp- om någon ber/vill klappa på ens mage.

Däremot att dra upp ens tröja och blotta magen tycker jag är en annan femma. Finns säkerligen personer där ute där en gravidmage är ett sexuellt objekt, men de flesta ser det nog som raka motsatsen och det är därför det blir sådana här situationer som inte är lika trevlig för modern. Man antas vara stolt och vilja visa upp magen, som moder, när man i själva verket kanske inte alls uppskattar den typen av uppmärksamhet från ganska främmande människor. Då får man ryta ifrån. Folk kanske tänker till eller tycker att man beter sig som en dåre, inget att göra åt.  Det är alltså helt okej att säga ifrån om det inte uppskattas, men det finns mammor som inte har större bekymmer av det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Citronpaj]
6/30/13, 7:32 PM
#30

#29 Man behöver inte ta på någons mage, för att dela glädje med personen. Säg grattis istället, som normalt folk gör.

dejtbar
6/30/13, 7:46 PM
#31

Jag har aldrig klappat på någons gravidmage varken arbetskamrat eller vänners. Jag tycker det låter respektlöst att som TS beskriver dra upp hennes tröja utan att fråga och sedan när hon säger att det inte är okej skratta bort det och skylla på hormoner

Gur4m1
7/1/13, 5:30 AM
#32

#30 normalt folk verkar ta folk på magen, jag sa inte att det är okej att göra det utan att fråga först- men att folk "vill" ta på/känna på en gravidmage får man nog acceptera. Där kan man tänka positivt. DÄREMOT ska man ju kunna säga nej, och man ska inte behöva bli avklädd bland folk osv. Men att en del är nyfikna på en gravidmage är "normalt" det med, faktiskt. Sen verkar folk ha blandad syn i vad som är lämpligt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Citronpaj]
7/1/13, 7:18 AM
#33

#32 Jag tror inte att det är något som är full så normalt och accepterat. I vissa grupper kanske. En gravidmage är enbart en vanlig mage.

Angelfish
7/1/13, 10:56 AM
#34

#32 Varför måste gravida Kvinnor acceptera att folk vill klappa/ta på deras mage?

Det är deras kroppar och dom ska ha all rätt att själva bestämma vilka som ska få klappa/ta på dom. Om nu folk vill klappa gravida magar får dom väl fråga först och sen acceptera om det nu skulle bli ett nej.

Annons:
Gur4m1
7/1/13, 11:12 AM
#35

#34 ingen säger att man måste acceptera att utsätta s för det, men att viljan finns där (och intresset) och att man inte är sjuk eller onormal för att man VILL klappa och visa glädje/dela glädjen osv. Man kan ju fortfarande vara respektfull, så att säga. Trodde ajg var tydlig men det var jag visst inte.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

erspers
7/1/13, 11:13 AM
#36

Jag tycker det är jädra sätt att bara komma o lyfta på tröjan o känna på magen utan att fråga först..helsjukt.. man kan ju fråga först o om det är ok med mag-ägaren så kan dom väl få känna lite på den om dom absolut vill kanske..o dom ska kunna acceptera ett nej också tycker man ?..

Stefan

Gur4m1
7/1/13, 11:18 AM
#37

#33 gravidmage är u inte en vanlig mage? :) Tror ingen kommer klappa på min t.ex för på mig kommer de undra "är hon fet eller är det en unge, gu så pinsamt om man klappar barnmage och så finns det ingen bäbis där!?" ;D Men alla har vi olika kulturer i den stora samhällskulturen och en del kan inte alltid skilja på "såhär gör vi i min familj/släkt och bekantskapskrets men inte bland främlingar". Jag "taffsar" inte på främlingars magar men så blir jag inte så till mig av gravidmagar, men det har hänt att jag börjat prata med någon som är långt gången, som jag normalt aldrig annars skulle valt att ta kontakt med. Jag själv skulle tycka det var fullkomligt normalt och okej att mina vänner och bekanta och framförallt släkt vill känna på magen (en lätt klapp t.ex).  Skillnaden på en vanlig mage och en gravid mage är att det finns ett helt nytt litet liv där inne som de flesta önskar hälsa och välgång, och ser fram emot att få träffa och lära känna (så upplever jag iallafall det där jag upplevt det). Inte "åh yeah! en bäbismage, här skare taffsas och kränkas och skändas!! :D" Vi är väldigt måna om vårt perosnliga utrymme i Sverige, inget fel på det men vi har alla olika gränser och det är inte värre än att säga ifrån om någon går över den.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Angelfish
7/1/13, 11:23 AM
#38

#35 jag sa inte att man var sjuk eller onormal för att man vill klappa en gravidmage. Jag kan förstå att man vill det. Och är man respektfull så frågar man först. Det var det jag ville få fram. Respekterar man den andra personen så frågar man först om man får klappa/röra vid t.ex. en gravidmage.

Om det är vad du också tycker, så ber jag om ursäkt för att jag har missuppfattat dig.

Gur4m1
7/1/13, 11:36 AM
#39

Nej men det har sagts tidigare. Jag har sagt mitt, vi säger samma saker just nu.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Angelfish
7/1/13, 11:58 AM
#40

#39 Ok. 🌺

[Zorita]
7/1/13, 12:10 PM
#41

Det är nog ganska svenskt, det här med att man inte vill röras vid och ajabaja den som inkräktar på ens personliga utrymme. Kanske är det så att dessa magklappare helt glömmer bort sin kultur i glädjen av att se ett nytt liv i produktion.

Inte för att det är ok att klappa mage bara sådär - jag tycker man kan fråga först. Men jag tänker att man nog kan utgå från att de klappar i all välmening och tänker att de sprider glädje till tjockisen som magen sitter på 🙂

Annons:
[Citronpaj]
7/1/13, 1:09 PM
#42

#37 En gravidmage är en fullt vanlig mage.

Honestyisdead
7/1/13, 1:14 PM
#43

#42 Med den stora skillnaden att det växer ett liv i den.

[Citronpaj]
7/1/13, 1:14 PM
#44

#42 Vilket inte är speciellt ovanligt.

Honestyisdead
7/1/13, 1:18 PM
#45

#44 Det är speciellt, oavsett hur vanligt eller ovanligt det är.
Ännu mer speciellt är det för dom som inte kan få barn.

En vanlig mage är en utan barn i. En gravidmage är speciellt för många.

[Citronpaj]
7/1/13, 1:22 PM
#46

#45 Inte så pass speciellt att det går bra för folk att börja ta på magen. Det är inte ovanligt, eller så väldigt speciellt med att någon är gravid.

Honestyisdead
7/1/13, 1:24 PM
#47

#46 Nej det har jag aldrig påstått, att det är OK för andra att ta på en för att man är gravid.

Det är kanske inte så speciellt för dig, men jag lovar dig att det är väldigt speciellt för många. Jag tycker det är konstigt att sitta och säga att det inte är speciellt med nytt liv.

[Citronpaj]
7/1/13, 1:28 PM
#48

#47 Njae, det är ju många som tycker det är lite motbjudande. 😂

Annons:
Honestyisdead
7/1/13, 1:30 PM
#49

#48
Det finns någon som sagt att de finner barn motbjudande, ingen har sagt något om gravidmage.

Men oavsett så finns det folk som gillar och inte gillar allt här i världen. Det förändrar inte det faktum att många människor ser gravidmage som något sepciellt. Vet inte varför du argumenterar om det. Du finner det inte speciellt, fine.

[Citronpaj]
7/1/13, 1:31 PM
#50

#49 🍸

Gur4m1
7/1/13, 7:00 PM
#51

mm…man får skilja på att man kan förstå att folk vill klappa mage/uppmärksammar gravidmage som något speciellt och RÄTTEN att få klappa på magen (som såklart ligger hos modern). Jag ser hellre att folk vill våga fråga och ta folk på magen än att folk inte gör det för rädslan att folk inte gillar det. Lite som att åka buss i Sverige. Otroligt stelt, ensamt och tråkigt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andersson..
7/2/13, 10:25 AM
#52

#51 Hur vill du ha det när du åker buss då?

När jag åker buss gör jag det för att jag är på väg nånstans. Inte för att lära känna nya människor att umgås med.

JossanH
7/2/13, 11:44 AM
#53

Jag tror att en gravidmage väcker så otroligt mycket hos vissa människor. De blir saliga när de ser en mage och dras till den. Jag tror inte att det är något man helt och hållet styr över utan det är känslor som bubblar upp som gör att man vill vara en del av livet som växer där inne. Det blir inte verkligt förrän man har fått känna. Jag har själv kommit på mig själv med att känna på mina vänners magar, men förstås aldrig på främmande människor. Att ta på magen är det närmsta en utomstående kommer det fantastiska som händer i någon annans kopp. Ibland får man nog försöka ha lite överseende, men det är förstås väldigt oförskämt att inte lyssna när någon säger ifrån! #46 min graviditet var det mest speciella som hänt mig. Graviditeter väcker många känslor hos många och oavsett om du inte tycker att det är speciellt så är det det för väldigt, väldigt många.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gur4m1
7/2/13, 2:19 PM
#54

#52 Ptja. att folk vågade sätta sig bredvid mig istället för på ett eget säte (gärna söta killar;) haha). Gärna prata med mig ibland, om jag inte vill prata lär personen märka det :)  Sånt händer oftast bara med gammalt folk och utbytesstudenter, att de random börjar prata med mig på bussen eller busshållsplatsen. Jag tycker det är lika roligt varje gång. Men så räknar jag mig som en ganska social varelse som gillar att prata.

Vi är väldigt måna om vårt personliga utrymme. Märker man bara på vårt sätt att köa i butiker (som jag iofs gillar, orka stå inklämd mellan två svettiga gubbar i 10 minuter för ett paket mjölk). Så jag vill gärna att folk ska våga fråga om min gaviditet, och våga fråga om de får klappa ^_^ Det vore skoj med den typen av uppmärksamhet, kanske lär man känna någon ny, intressant människa i samma veva.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: