Annons:
Etikettbarn
Läst 1575 ggr
Gronstedt
2013-07-01 08:50

Barn? 2 - forstättning på Barn?

När den förra tråden (som finns här: http://relationer.ifokus.se/discussions/51c1902c8e0e745a4d001232-barn?discussions-1) blev för lång, hängde några frågor från Citronpaj till mig i luften. Citronpajs sista inlägg var #300, riktat till mig:

"#299 Jag finner det intressant varför man avskyr vissa saker ja. Jag försöker ofta exakt vad det är som kan vara det som man inte tycker om.

Eftersom ni verkar vara lite känsliga, så bestämde jag mig redan från början berätta att jag inte tror att du är pedofil."

Jag svarar i nästa inlägg.

Annons:
Gronstedt
2013-07-01 08:56
#1

Svar på Citronpajs #300 i tråden Barn? (även citerat i #0 ovan).

#300: Vilka är "ni" och på vad vis verkar vi känsliga? Jag kan lugnt säga att tanken på pedofili eller att någon skulle tro mig om att vara pedofil inte föresvävat mig i den här diskussionen (eller för den delen i något annat sammanhang).

Angående varför jag finner barn motbjudande så är det ungefär lika lätt att bena ut som varför vissa finner kräldjur, eller vissa färger, eller vissa maträtter, motbjudande. Jag kan inte komma på en enda egenskap hos barn som inte är mig antingen ointressant eller motbjudande. Jag skulle kunna räkna upp egenskaper en för en både länge och väl, men jag har en stark känsla av att det bara skulle locka fram triumferande fördömanden, så jag ser inte riktigt meningen med det.

MatVeronica
2013-07-01 09:07
#2

går det inte bara att respektera att vissa vill ha egna barn, andra inte. Inte bryr jag mig om att bena ut varför varje enskild barnfamilj skaffat barn.

Jag avskyr inte barn. Men anser mig inte tillräckligt intresserad för att vilja ha ansvar för ett i många år.

JossanH
2013-07-01 09:26
#3

Så underliga frågor citronpaj.. Varför skulle inte ett barns beteende, kroppsspråk eller för den delen att barn helt ohämmat gör saker som man som vuxen inte alls "får göra" öppet i vårt samhälle, saker som har med kroppsvätskor eller kanske avföring att göra. Jag älskar barn (mest mitt eget förstås) men kan ibland tycka att andra ungar är lite motbjudande. När det gäller vuxna kan jag känna precis samma sak. Är det så konstigt och spelar det någon roll?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Citronpaj]
2013-07-01 09:45
#4

#3 Eftersom personen inte ansåg att andra, vuxna människor med samma beteende var motbjudande, så undrar jag exakt vad det är med barn som är motbjudande.

[Citronpaj]
2013-07-01 09:48
#5

Du vet alltså inte varför du finner barn motbjudande, du bara gör det? Du har skrivit att det inte är beteendet, då skulle du även finna vuxna som betedde sig så motbjudande, som vissa förståndshandikappade, vissa sjuka människor och även fulla personer.

Jag ser inte automatiskt vad som skulle kunna vara motbjudande med barn, du kan inte förklara lite så det går att se?

Som sagt, att anse att barn är motbjudande är inte samma sak som att man bara inte vill ha barn.

Angelfish
2013-07-01 10:16
#6

#5 Och tvärtom också: Att inte vilja ha barn är inte samma sak som att man anser att barn är motbjudande.

Annons:
[Citronpaj]
2013-07-01 10:18
#7

#6 Det har jag inte påstått. Men i ts fall så anser denne att barn är motbjudande och äckliga.

Gronstedt
2013-07-01 10:33
#8

#5: Naturligtvis vet jag det, som jag redan skrivit - försök inte påskina något annat. Däremot är det ingenting jag känner behov av att förklara eller försvara, och därmed är det ingenting jag ser någon anledning att breda ut mig över, om orsaken till frågeställningen är att ge andra tillfälle till ytterligare ifrågasättanden av det berättigade i denna min uppfattning.

#2 och #6: Citronpaj ställer frågan till mig och andra som uttryckt att vi finner barn motbjudande. Jag tror inte hen försöker antyda att ovilja att skaffa barn är detsamma som att avsky barn eller finna dem motbjudande.

För övrigt avskyr jag inte barn, jag tycker de är motbjudande. Det är inte samma sak i min bok.

[Citronpaj]
2013-07-01 10:34
#9

#8 Men om du kan förklara varför du finner barn motbjudande kanske du finner mer förståelse?

Honestyisdead
2013-07-01 10:36
#10

Jag är livrädd för spindlar men kan inte förklarar varför.
Jag gillar inte barn och kan inte sätta fingret på en sak som förklarar det. Det är en kombination av saker som gör det.

Men viktigast är nog att det är just ett barn ;)

Honestyisdead
2013-07-01 10:46
#11

#9 Ja för du har ju visat att du är en person som visar förståelse genom att du kallar folk onormala och sjuka ;)

hallandstös
2013-07-01 11:19
#12

Jag gillar inte barn. Kanske inte avskyr  eller tycker dom är äckliga precis men oberäkneliga är många ungar. När man går i affärer kan en unge bara springa fram mitt framför fötterna  på en utan att se sig för alls. Dom tjoar springer väsnas och håller på. Och jag fattar ju att dom måste få hålla på så - dom är ju barn och jag var säkert likadan när jag var i den åldern. Men jag tycker dom är jobbiga nu när jag är vuxen. Men söta när dom sover kan dom iofs vara.

Gur4m1
2013-07-01 11:34
#13

Själv älskar jag när barn springer och busar, även om det kan hända "olyckor" med omkullvälta cyklar eller tappad matkorg. Jag kunde störa mig så in i tusan på småbarn när jag var i tonåren och yngre 20årsåldern. Nu blir jag mest påmind om hur man själv hade det som liten, barn är i behov av lek och rörelse. Jag blir glad över det liv de tillför i omgivningen. Jag vill att de barn som möter mig ska minnas mig som "den snälla (och kanske roliga) tanten" istället för "den sura (och kanske elaka) tanten" så att säga.

Jag kan till viss del förstå cintronpajs funderingar och vilja att förstå er som säger att ni avskyr eller finner barn som äckliga. Att finna en spindel, orm eller ett kräldjur som äckliga kan förklaras i evolutionen, det har haft en nytta en gång i tiden. Att vara rädd för nålar eller vassa saker har också enkla förklaringar. 

Så jag är också lite nyfiken på vad i barnet som gör att de upplevs som motbjudande. Som kvinna fann jag tanken på att bära ett barn i mig som motbjudande, lite som känslan man får när man talar om en parasit. 

Jag kan även beskriva varför en spindel äcklar mig- den rör sig snabbt, ser hotfull ut, har alldeles för många ben/saker att hålla reda på och vem vet om den är giftig. Är något i dess rörelser och utseende som ger mig rysningar och gåshud över hela kroppen!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Gronstedt
2013-07-01 11:46
#14

#9: Men jag har inget behov av förståelse. Jag är fullkomligt trygg i min uppfattning och behöver varken förståelse eller berättigande från någon annan. Om jag lägger upp mina förklaringar för din dissektion tillfredsställer kanske det ett behov hos dig, men inget hos mig.

Om det fanns ett ärligt intresse för en öppen och ömsesidig diskussion kring olika synsätt skulle det vara en sak, men jag ser inget skäl att jag ska mata ditt behov av att döma och fördöma och - och det är det enda du hittills visat prov på, i både den förra och i den här tråden.

#13: Jag bryr mig inte ett smack om hur barn som möter mig minns mig och jag ser ingen anledning att upplåta mig och mitt åt dem. Världen är full av plats åt dem att hållas på ändå. De flesta barn respekterar detta utan minsta problem, till skillnad från vissa av deras närstående.

[Zorita]
2013-07-01 12:35
#15

Förr i tiden kände jag mig alltid lite obehaglig till mods kring barn. Jag förstod dem inte alls, tyckte de var oberäkneliga och svåra att kommunicera med. Jag förstod heller inte de där vuxna som mitt i allt kunde börja gulla med barnen med den där förskräckliga bebisrösten.

Sen är det ju så att de gärna stör med skrik, spring och kladd. Bebisar kan börja skrika närsomhelst och är ömtåligare än porslin.

Nu tycker jag inte så längre och älskar redan mitt barn fastän han bara ligger i magen. Men jag kan helt klart förstå de som tycker barn är motbjudande. Förstår inte vad som är så stötande med att säga det.

Däremot skulle jag bli irriterad om någon sa att barn ska hållas utanför civilisationen, att mammor inte ska få amma sina hungriga bebisar eller att barnfamiljer inte ska få vistas på allmänna platser. Barn är faktiskt människor och ska få finnas på samma villkor som alla andra. Men jag har inte sett att nån har sagt det i denna diskussionen 🙂

[Citronpaj]
2013-07-01 13:06
#16

#15 Det är beteendet det handlar om då. Det är inte vad ts och fler personer stör sig på, utan utseendet. Det har jag svårt att förstå.

[Citronpaj]
2013-07-01 13:08
#17

#11 Fortfarande, det är inte normalt att finna barn motbjudande. Mänskligheten och vilken art som helst hade då dött ut om de flesta av den vuxna delen ansett att den yngre varianten såg motbjudande ut.

Honestyisdead
2013-07-01 13:09
#18

#16 Var har TS skrivit att det är den stör sig på?

[Citronpaj]
2013-07-01 13:10
#19

#18 Personen har tidigare skrivit att det inte är beteendet.

Gronstedt
2013-07-01 13:42
#20

#15: Jag ser gärna att det finns barnfria hörn av världen, som vi som så önskar kan uppsöka. Jag ställer absolut inte krav på att barn ska försvinna från allmänna platser, men tycker inte det är fel om vissa tider i badhuset, eller vissa avdelningar på restauranger eller liknande, avsätts som barnfria.

Annons:
Gronstedt
2013-07-01 13:47
#21

#17: Citronpaj, du vet mycket väl att jag flera gånger har förklarat mekanismen som gör att arten förökar sig trots att det är normalt att finna barn motbjudande. Jag kommer inte att förklara det fler gånger nu.

#16: Du bevisar än en gång att du helt saknar intresse av diskussion, så till den grad att du fantiserar ihop båda sidors argument och sedan dömer och fördömer. Jag för min del vet att det finns fler aspekter än utseende och beteende hos praktiskt taget alla entiteter. Du får naturligtvis gärna fortsätta att diskutera med dig själv, men låtsas inte att det är mina åsikter du bemöter.

sundsvallstjej
2013-07-01 14:12
#22

#17 det är nog ingen risk att människosläktet dör ut för att vissa tycker barn är motbjudande och inte vill ha barn.

[Emma--]
2013-07-01 14:46
#23

Själv har jag väldigt svårt att förstå mig på hur man kommunicerar med barn, och känner mig rätt handikappad runt barn av någon anledning. Jag hatar inte barn, men tycker det är jobbigt med skrik och lek i större mängder. Hälsar mer än gärna på min kompis och hennes snart 2-åriga dotter och den lilla tjejen är min favoritunge på hela jorden än så länge. Jag blir dock väldigt trött efter en dag där, och jag har fortfarande extremt svårt att veta hur jag ska bete mig. 

Detta har också jag och min vän pratat om. Och hon säger ju att hon växer i takt med sitt barn. Hon förstår vad jag menar att jag inte förstår hur jag ska bete mig runt barn, för hon har känt samma men utvecklas nu i takt med sitt barn. 

Kanske är det en naturlig sak att få barn, men världen förändras. Tidigare innan säkert sex existerade hade man väl antagligen tillslut kastats in i rollen som förälder oavsett vilka känslor man hade haft innan. Kanske fanns det fler med samma känslor även innan.
Det kanske inte är meningen att alla ska vilja ha barn. Vem vet :P

#13 Det finns ju en hel del som har en irrationell rädsla mot saker och ting. Samma funktion som vid riktiga faror, men vid saker som en social situation t.ex.

[Zorita]
2013-07-01 16:52
#24

#20 Det håller jag med om 🙂 Det vore ju lättast för alla parter om barnen kan få stoja i en särskild vagn på tågen eller sitta i ena ändan av flygplanet, tex. Men finns det inte möjlighet tycker jag nog att man får acceptera att barnen finns där och inte förvänta sig att föräldrar ska hålla sig undan allmänna platser.

Det finns ju två sidor, folk som snäser åt barn och barnfamiljer och sen föräldrar som inte alls respekterar sin omgivning utan låter barnen härja helt fritt. Viktigast är att båda sidor tar hänsyn och accepterar varandra.

[typellisch]
2013-07-01 18:04
#25

Jösses… Citronpaj, har du gått runt i flera dagar och bara stört dig på oss som inte tycker om barn? Hur orkar du? Börja acceptera och släpp det.. förstår inte hur en människa orkar gång på gång tjata ut och hacka och babbla om varför vissa människor inte gillar barn. Hur orkar du?!

[typellisch]
2013-07-01 18:06
#26

I alla fall… man ska acceptera barn, dom finns och lever i vår värld. Det är bara att acceptera helt enkelt. Men att sitta på ett ställa där det inte finns barn, det är underbart!

[NinaCrown]
2013-07-01 18:59
#27

Jag bryr mig inte om ifall andra vill ha barn eller inte, gör det personen glad så var så god!

Jag vet även gott och väl om att föräldrar och barn har samma rätt att vara på allmän plats och göra allmäna saker, där involverar även saker som amning. Det stör inte mig det minsta när en kvinna slänger fram tutten på en uteservering för att mata sin unge.

Dock vill inte jag umgås med barnet, jag känner ingen lycka av att vara med eller nära barn. Därför brukar jag tex handla mat sent på kvällarna, när jag vet att det inte är lika många barnfamiljer med skrikande trötta barn där.

Och anledningen till att jag inte tycker om dem? Ja, är flera och vissa kan jag inte sätta fingret på. Dock känner jag ungefär samma obehag när jag tex möter förståndshandikappade, dementa, otroligt fulla eller höga personer, någon jag bråkat ordentligt med, curlingföräldrar, människor som bara kan diskutera en endaste sak samt folk som jag måste prata med men som endast kan väldigt dålig svenska eller engelska.

Jag hatar inte dessa personerna, men jag har svårt att umgås med dem och känner därför obehag vilket gör att jag inte tycker om dem.

Anledningen till att just barn gått över från ogilla till äcklig är för att folk inte respekterat att jag inte gillar barn, och ska tvinga dem på mig titt som tätt.

Annons:
Gur4m1
2013-07-01 19:07
#28

#14 mitt inlägg om att vilja va en gladtant istället för en surtant var mest MINA tankar runt det hela så du inte kände dig attackerad för du verkade ta åt dig och känna att du behövde förklara dig men det är inte den punkten jag var nyfiken på (eller ens riktad mot dig, utan inlägget var sprungen ur det som sades precis ovan mig). För mig är det självklart att ett barn inte beter sig som en vuxen, och att jag som förälder sköter uppfostran, så länge omgivningen är på det klara med det och inte idkar våld eller otrevligheter mot min avkomma, så får folk tycka vad de vill i det tysta, det stör inte mig ett dugg om andra finner mitt barn som motbjudande. Men jag skulle nog ta till våld om någon kallade mitt barn för vidrig/äcklig eller liknande nedvärderande saker- inför barnet och mig.

Följt (för mig) helt skitdumma diskussioner om hur barn ska förbjudas på vissa ställen i samhället som skulle inskränka enormt på barnfamiljers möjligheter att röra sig. Såg att Zorita berörde det ämnet, och detta är ju inget ni som finner barn motbjudan har diskuterat. Sen att barn inte är välkomna på krogar och vissa fik är en annan femma. Nu vill sällan en mamma sitta på ett skitfint fik i centrala stan med sin vildbatting, jag ser det iallafall otroligt sällan. Där jag växte upp fick barnen inte vistas i badhuset vissa tider när äldre simmade "längor". För att få vara med och simma längor skulle man vara 15+ eller simma med föreningen.

Jag skiter i om folk vill ha barn eller inte så länge de inte motarbetar det faktum att barn behövs och måste få ta plats i samhället.

Jag gillar barn men visst kan även jag uppskatta en barnfri zon ibland. T.ex en fest eller en restaurang. eller få åka i en kupé eller vagn där det inte finns en skrikande bäbis ;) Men då tycker jag nästan mer synd om föräldern, eftersom de säkert försöker sitt bästa att få barnet att inte gråta. Det är en jobbig situation för alla så att säga.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[TheMiko]
2013-07-02 00:28
#29

Jisses, denna tråd har jag missat totalt och efter att ha skummat igenom den blir jag mörkrädd. Människor har rätt till fria val, om man gillar barn eller inte, om man vill fortplanta sig eller inte osv. Förstår inte varför man kräver någon förklaring av TS m fl som helt enkelt inte gillar barn, det är deras val! 

Och att säga att det är något "fel" eller "onormalt"

Fortfarande, det är inte normalt att finna barn motbjudande. Mänskligheten och vilken art som helst hade då dött ut om de flesta av den vuxna delen ansett att den yngre varianten såg motbjudande ut. 

för att några inte vill fortplanta sig?? Vad säger man då om alla som är gay tex. Är det fel på dem också? Det förekommer även i djurvärlden så det är inte bara människan som art som inte känner behov av att fortplanta sig.

Gur4m1
2013-07-02 05:46
#30

Fast samtidigt är det kanske vi som läser tråden som lägger in för mycket negativt bakom ordet "normalt/onormalt". Det är inte normalt att äta bajs- dvs vanligt, eller "naturligt beteende" som man förväntar sig från en vuxen människa- tills någon faktiskt gör det och tycker om det. Ska vi då kalla det öfr naturlgit coh normalt för annars kränker vi bajsätande människor? Det är ju fortfarande inte ett vanligt beteende. Då tänker jag på att Citronpaj varit ganska saklig, och mest bara uttryckt sig klumpigt eftersom folk tog illa vid sig när ordet  "onormalt" dök upp. Det är ju fortfarande en åsikt citronpaj har, hen har inte samma rätt till en såikt? JAg tycker det varit tydligt i att tanken om att "äcklas av barn" är onaturlig för citronpaj från ett biologiskt perspektiv. Söker svar helt enkelt. Den här tråden verkar dock inte vara rätt plats för det…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gronstedt
2013-07-02 06:30
#31

#30: Vanligt, naturligt och normalt är tre helt olika saker. Det är både normalt och nyttigt att äta bajs under vissa omständigheter. Både arteget och artfrämmande. Många djurarter gör det, men hos människan kallas det fekalietransplantation och görs en väldig affär av.

#28: Och jag talade om hur jag såg på saken. Är det ett problem?

#30: Problemet är inte att Citronpaj har en åsikt, problemet är att Citronpaj förfäktar att alla som inte har samma åsikt är sjuka och kommer med egenpåhittade påståenden om vad andra tycker, som i #16 och #19.

I övrigt svarar jag dig som jag svarade Citronpaj i #21: Jag har flera gånger förklarat mekanismen som gör att arten förökar sig trots att det är normalt att finna barn motbjudande. Att du och hen väljer att inte låtsas om det får stå för er.

[Citronpaj]
2013-07-02 07:45
#32

#22 Precis, för att normen, det normala är att inte finna barn motbjudande.

[Citronpaj]
2013-07-02 07:46
#33

#31 Nej, det gör jag inte. 

De flesta faller då för denna mekanism som du skriver om nu, det är normen för alla i världen.

[typellisch]
2013-07-02 08:41
#34

#29 Tack för kloka ord!

#32 Vad är normalt för dig? Vad är onormalt för dig? Om du tänker skriva ''Det är onormalt att inte vilja ha barn'' så kan du strunta i att skriva det för jag vill ha en utförlig beskrivning hur du tolkar de orden.

Måste trots allt säga att de som respekterar och accepterar oss som inte vill ha barn är väldigt härliga personer. Man ska inte vara trångsynt och bara se en väg i livet, för man missar mycket. Har man ett öppet sinne så kommer man längre i livet och får uppleva härliga saker. Man kan ha sina åsikter men man ska även acceptera och respektera de som inte håller med en. Så tack till er och tack till mig själv som inte dömer dom som vill ha barn (om jag får vara så egoistisk)!

Annons:
Honestyisdead
2013-07-02 08:51
#35

30 det är inte att överreagera när någon hittar på psikter som ingen har uttryckt. Det är inte att övverreagera då folk kallas onormala och sjuka. När en person så tydligt är ute efter att få andras åsikter förlöjligade, till den grad att man hittar på åsikter till andra, då kan man inte räkna med att folk vill fortsätta. Och definitivt inte att det tas emot med öppna armar. Att inte förstå det andra känner är ok, men här har cp gått över gränserna. Oavsett bad som ses som normalt och inte är det aldrig ok att kalla någon onormal eller sjuk för att de inte gillar samma sak som själv. Lite vett och ettikrtt får man ha som vuxen människa. Otroligt att jag ens behöver skriva detta då vi alla är vuxna…

[typellisch]
2013-07-02 08:56
#36

#30 Ordet onormal för mig är väldigt negativt laddat.. så jag tar illa vid att jag är en onormal människa. Jag tycker pedofiler, våldtäktsmän, rånare, mördare är onormala. Ska jag alltså jämföras med sådana då?
Därför bad jag henne skriva vad hon anser som normal och onormal, en förklaring för de orden enligt henne. För jag vill då inte jämföras med en pedofil direkt, om man ska utgå från mina egna åsikter om ordet onormal.

pinoccio007
2013-07-02 09:10
#37

Här får man helt öppet kalla andra människor (barn) för äckliga och motbjudande. Men att dessa människor som uttryckt detta sedan kallas onormala tar de väldigt illa vid sig av.

Nu tror ni att jag är värsta barnälskaren som har 5 ungar, är gift och hela faderullan. Men nej jag vill nog inte ha några barn. Men för mig har ord som "äcklig" och "motbjudande" minst lika negativ klang som "onormal" har för vissa av er

[typellisch]
2013-07-02 09:13
#38

#37 Tror inte vi någonsin kommer komma överens om den biten. Vi ser på ett sätt och ni på ett annat. Ni kan inte förstå hur vi tänker och vi kan inte förstå hur ni tänker.

Honestyisdead
2013-07-02 09:14
#39

37 hade någon skrivit; ditt barn är äckligt hade det inte varit ok. Sedan handlar det också om HUR man uttrycker sig. I detta fall blev allt väldigt negativt uttryckt medans andra sidan faktiskt talade neutralt och bara för sig själv.

Gur4m1
2013-07-02 12:09
#40

Problemet här inne ä att vissa uppenbart har en "ni och vi" attityd, JAG talar bra för mig själv. Däremot tycker jag att #37 har en solklar poäng. Sen var #32 enbart otrevlig och provocerande i sitt sätt att skriva och jag har inte varit otrevlig alls mot denna person.

Cp (gillra förkortnngen) har kanske sagt dumma saker som folk tar åt sig, men det var i den förra tråden och ärligt- jag är ändå nyfiken på samma fråga. Är inte det hela poängen med att diskutera- att nå fram till en förståelse? Sen att vi alla göra detta olika är en annan sak och att det uppenbart är en åervändsgränd här. Men det är eligt mig som åskådare, inte enbart Cp´s fel. Och nu får väl jag på skallen också…trots att jag inte ifrågasätter eller kallar "er" "jag äcklas av barn" för något (tror alla förstått att alla som inte vill ha barn inte är människor som äcklas av barn).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2013-07-02 12:18
#41

40 poängen med diskussioner varierar från person till person. Om med tanke på bemötandet en del fått är det ganska självklart för mig varför en del slutat. Förra tråden är början på den här, alltså väldigt relevant.

Annons:
[typellisch]
2013-07-02 12:53
#42

Jag trycker inte ned individer, ett specifikt barn. Jag har bara min åsikt om att barn i sig är lika äckliga som en orm är för mig. Det är svårt att förstå om man inte delar samma åsikt. Samma som andra anser oss onormala är det svårt för oss att förstå hur ni kan säga så, eftersom vi inte delar samma åsikt. Däremot kan jag tycka vissa individer som vuxna är väldigt äckliga, men är det kränkande? Nej, det anses inte kränkande att jag kan tycka vissa är otroligt äckliga av sig. Fullt normala vuxna människor äcklar mig, vissa av dom. Lika mycket kan barn äckla mig. En rysning genom hela kroppen och så tänker man ''usch tvi aldrig''. JAG ser inget fel med att jag anser att barn i sig är äckliga, NI ser det som fel. Jag förstår att det blir en krock, för vi delar inte samma mening om det. Men jag ser även att ordet onormalt tillhör pedofiler, våldtäktsmän, rånare, mördare, misshandlare.. och det svider att bli jämförd med sådana personer som är sjuka i huvudet. För jag är inte sjuk i huvudet alls, jag har bara en åsikt om barn.

Sen tror jag inte dom som har passion för ormar tycker jag är onormal som inte gillar ormar. Så varför ska det vara onormalt att jag inte gillar barn? Men ja, det är en sak jag aldrig kommer förstå mig på att ni anser :) Och ni kommer aldrig förstå varför jag finner barn äckliga. Det bara är så.

Gur4m1
2013-07-02 14:13
#43

Varöfr får då inte citronpaj tycka att vissa åsikter är "äckliga"?

JAg tycker inte pedfofili är mer onormalt, då det förekommer i vissa kulturer och är en sexuell läggning. Däremot anser jag att det är fel och pernosligen kan jag inte relatera till sådana känslor utan att själv känna avsky. 

#42 det där är ju din högst perosnliga värdering  av ordet. Säger någon "du är onormal" eller "någon onormal" så tänker jag inte på en mördare OCH en rånare. Ingen har jämfört dig med rånare och mördare, men helt ptötsligt förstår jag alla (enligt mig) överreaktioner).

Ormar är åter igen evolutionärt något vi tjänat på att respektera. Handlar inte om att du MÅSTE förklara din åsikt eller försvara den- jag upplever att folk ems tär nyfiknea på varför- kan du inte förklara det så låt bara bli.

Du fortsätter använda "ni" och "vi" och  "oss" och "er". Jag gillar barn men jag älskar fan inte att byta blöjor, jag vill spy när jag måste byta bajsblöjor :P 

Du jämför barn med ormar, jag vill hellre jämföra det ni känner som med godis- Jag gillar saltlakrits, det gör inte du- du tycker att det smakar vidrigt. Då blir jag lite nyfiken över varför det är så. Är det saltet du inte gillar?  Menar, gillar du kattungar och valpar? Eller är det salmiaken som är äcklig? Varför gillar jag lakrits?

Så nu ställer jag Citronpajs fråga, för jag är nyfiken. Så sluta gå i försvarsställning som att "ni" blir ifrågasatta och nedvärderade. Nu frågar jag: VAD med barn är äckligt. Fundera runt det och försök beskriva det. Jag tyckte barn var äckliga när jag var yngre, hela idén emd att bära ett barn inne i min kropp fick hela mig att rysa. Idag älskar jag tanken på att jag kan vara en del av att skapa ett nytt liv. Men bäbisskit äcklar mig fortfarande.

Shoot.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[typellisch]
2013-07-02 14:15
#44

#43 Läser du längre upp så bad jag denna Citronpaj om en förklaring till vad hon anser om ordet onormal samt normal så jag kunde förstå henne bättre då JAG anser onormal tillhör de kriminella och automatiskt förknippar mig med dom när någon kallar mig onormal. Så länge jag inte får en grundlig förklaring vad denna person anser vad onormal är så kommer jag utgå från mina egna åsikter, då det är vad jag förknippar ordet med och inte får en förklaring hittills om vad Citronpaj anser om ordet, som sagt. Så ja, såklart det är mina personliga åsikter. Har inget annat att gå på.

Gronstedt
2013-07-02 14:32
#45

#33: Citronpaj, har du alltså inte skrivit inlägg #16 och #19?

Flera i denna tråd, och i synnerhet du, verkar blanda samman majoritet med normalitet. Enligt ditt resonemang är varje egenskap eller företeelse som inte delas av minst 51 % av världens befolkning onormal. Så är det naturligtvis inte. I så fall är det till exempel onormalt med blå ögon eller ljusblont hår, för "de flesta" är faktiskt brunhåriga och det är vanligare med bruna/gröna ögon än blå. Minoriteter är inte onormala, även om somliga tänkare under historien gärna har velat påskina det.

#37: Jag är i alla fall inte upprörd över att bli kallad onormal, jag bara framhåller att jag inte är det.

#43: Citronpaj får gärna tycka att alla åsikter är äckliga, men hen har inte tolkningsföreträde rörande vad som är normalt och inte i absoluta termer.

#43: "Så nu ställer jag Citronpajs fråga, för jag är nyfiken. Så sluta gå i försvarsställning som att "ni" blir ifrågasatta och nedvärderade. Nu frågar jag: VAD med barn är äckligt." Om jag hade känt mig nedvärderad eller gått i försvarsställning hade jag kanske känt mig manad att svara på detta mer detaljerat än jag redan gjort.

"VAD med barn är äckligt. Fundera runt det och försök beskriva det.". På det svarar jag: Fundera över vad barn har för egenskaper. För att göra det enklare, funder bara över vad små barn har för egenskaper, låt oss säga upp till 2 års ålder. Där har du svaret.

Gur4m1
2013-07-02 14:40
#46

#45 så i ditt fall är det just småbarn upp till 2 års ålder som har egenskaper du finner motbjudande? :) Det kan jag förstå. Skulle en 4åring vara tänkbart?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

annikanyfiken
2013-07-02 15:05
#47

För mig är det nog mer ansvaret. Jag vill inte ha någon vårdarroll, behöva ta hand om någon. Oavsett om det är ett spädbarn eller en tonåring. Jag vill leva med en annan vuxen människa där vi är jämbördiga.

Aniara4
2013-07-03 21:58
#48

"Forskning visar att barn inte automatiskt gör oss lyckligare. När sociologerna Filip Fors och Bengt Brülde frågade 3 800 svenskar om deras livstillfredsställelse visade det sig att barnfamiljer är något lyckligare än andra tills barnen är i treårsåldern. Sedan gör barnen varken till eller från för föräldrarnas lycka."

DN om barnlöshet

Annons:
viktoria91
2013-07-03 22:09
#49

#48 Så det är därför jag tycker att barn över ca 3-5 års åldern mest är odrägliga. ;P

Gronstedt
2013-07-04 08:42
#50

#45: Nej, de blir inte automatiskt attraktiva på eftermiddagen den dag de fyller 2 år. Men de blir mindre motbjudande ju äldre de blir och somliga blir rentav trevliga med åren. Vid 4 års ålder är det mindre vanligt, men och annan 6-åring är rent av uthärdlig i små doser.

Angående detta att "de flesta" skulle skaffa barn, så är jag skeptisk. Hur stor andel av alla människor som föds skaffar barn? Många dör före barnafödande ålder, många dör av barnafödande och en del är frivilligt eller ofrivilligt barnlösa. Många av de som har barn har fler än 1.

Och av dem som skaffar barn, hur många gör det för att de vill? Är det ens hälften? De allra flesta barn kommer nog till för att det "ska vara så", för att det "hör till" och för att det inte finns preventivmedel.

Människan, som andra djur, reagerar på stress, till exempel till följd av överbefolkning, med nedsatt fertilitet. Djur kan reagera på överbefolkningssituationer antingen genom att kasta foster, genom att inte komma i brunst, genom att ägget inte tillåts fastna i livmodern eller, som hos vissa fågelarter, genom att sperman inte tillåts komma fram till ägget. Homo sapiens kan använda kemiska medel för att förbättra oddsen för att undvika oönskad dräktighet, men även hos oss finns alla dessa mekanismer för att motverka dräktighet under ogynnsamma förhållanden. Vid stress är sannolikheten mindre att de hormonella processer aktiveras som leder till barnlängtan.

Gur4m1
2013-07-04 11:07
#51

Fast barnlösheten (ofrivillig) är ju större i vissa delar av världen- och troligtvist resultat av kemikalier, precis som ökad infertilitet bland många djur som lever i vattendrag. 

Jag tror du drar i mycket, iaf om vi ser till Sverige- att HÄLFTEN av alla de som skaffar barn enbart gör det "för att det är så man ska göra". Möjligen att alla ibland går med på det för sin partners skull, men jag tror inte hälften av alla barnföräldrar bara gjort det för att "passa in", och sen egentligen avskyr småbarn i hemlighet. Man kan säkerligen stundom vara sjukt less småbarn ibland som förälder, oavsett.

Jag skiter i om folk hatar barn så länge de kan BETE sig mot barn när barn finns omkring- alternativt hålla sig borta ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gronstedt
2013-07-04 11:35
#52

#51: Jag säger inte att hälften skaffar barn mot sin vilja, men jag sätter i fråga om ens hälften skaffar barn av verklig barnlängtan, eller om det är något som bara händer för att det är så livet ser ut.

Jag ska så gärna hålla mig borta om jag får möjlighet, tyvärr är det många både barn och vuxna som anser att andras person och egendom är till för deras skull och som därför inte håller sig borta från mig.

För övrigt hatar jag inte barn och har aldrig gjort.

Gur4m1
2013-07-04 11:57
#53

Nej tänker mer på hur folk som t.ex finner barn som motbjudande- agerar/reagerar mot ett barn. Det lär ju vara helt olika från person till person. Ett litet småbarn kan man knappast förvänta sig att bli "respektfullt bemött" av i alla lägen men en vuxen måste kunna vara…vuxen. :)

Livet ser så ut. Jag tolkar det som att man skaffar barn mot sin vilja, om man inte vill ha barn men ändå skaffar dem? Måste ju inte vara våldtäkt eller brist av preventivmedel. Grupptryck så att säga. Men tror inte hälften gör det av den orsaken.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andersson..
2013-07-04 12:15
#54

Ja jag vet en person som skaffat barn pga att "alla" gjorde det.

Vi jobbade ihop i flera år. Hon sa alltid till mig att hon inte ville ha barn. Sen började hennes jämnåriga vänner få barn en efter en. Hon berättade att hon kände sig alltmer utanför då de träffades. Det var bara tal om blöjor, kolik, sovtider, spjälsängar och renovering av barnrum jämt.

Så en dag sa hon att hon var gravid och jag blev väldigt förvånad med tanke på hennes tidigare inställning till barn.  Hennes förklaring lät inte som att hon verkligen ville ha barn tyckte jag. Hon sa ungefär:

"Ja men det är ju så det ska vara, man träffar nån flyttar ihop och efter några år skaffar man barn. Alla mina vänner har ju barn och det är bara barnsnack jämt så även om det känns rätt drygt så är det ju nåt man bör göra"

Det var nåt i hennes sista mening som jag reagerade på: "även om det känns rätt drygt så är det ju nåt man bör göra"

Varför bör man skaffa barn om man inte vill?

Honestyisdead
2013-07-04 12:19
#55

#54 en dels längtan efter att tillhöra "normen" är så stor att de gör så.

Annons:
Gronstedt
2013-07-04 12:22
#56

#53: Jag upprepar: Jag skiljer på att skaffa barn av barnlängtan - alltså att skaffa barn av verklig önskan att få och ha barn - och att skaffa barn utan att känna denna önskan.

"Ett litet småbarn kan man knappast förvänta sig att bli "respektfullt bemött" av i alla lägen men en vuxen måste kunna vara…vuxen. :)". Märkligt då att de flesta barn inte har problem med att bära sig vettigt åt, medan deras föräldrar handgripligen trycker upp dem i ansiktet på folk eller (om de är stora nog att vara frigående) hetsar dem på sina medmänniskor. Men småbarnsföräldrar är kanske undantagna från att behöva visa folkvett och respekt?

LitenPyssling
2013-07-04 12:32
#57

Jag vill inte ha barn!
Jag får kalla kårar bara av tanken på att ha något levande i mig som sparkar och har sig, jag tycker inte om barn och har väldigt svårt att se tjusningen i det. Jag är otroligt trött på alla de Kvinnor som ger en onda ögat då de frågar när jag och killen ska skaffa barn, som om man inte har en egen vilja. Jag tänker inte skaffa barn för att andra Kvinnor anser att det är en självklarhet, jag tänker inte skaffa barn bara för att min kropp råkar vara gjord för att bära och ta hand om ett. 
Ska jag ha barn så ska det vara för att jag vill, inte för att "jag måste".
Vill man skaffa barn, då gör man det men vill man inte så ska man inte heller bli påtvingad eller nertryckt för det. Jag ser inget fel i att Kvinnor skaffar barn för att de faktiskt vill det, det är deras val.

Tänk om Kvinnor kunde ha samma tänk som de flesta männen har, de accepterar i alla fall när en kvinna inte vill ha barn. De ser inget fel i det, det är ens egna vilja och en viktig sak som alla de män jag pratat med har påpekat - det är ens egna kropp och ingen annan än du själv bestämmer över den! Medan de flesta Kvinnor verka ha otroligt svårt att acceptera och respektera att det faktiskt finns Kvinnor som inte vill, som inte ser tjusningen i det hela och som faktiskt kan finna det obehagligt med barn. 
Ingen man har någonsin tryckt ner mig på något sätt och vis när jag sagt att jag inte vill ha barn, att jag finner det obehagligt. De har snarare accepterat och respekterat mig och sagt att om jag inte vill, då vill jag inte och inget mer med den saken. 

Jag kräver inte att de som ser det som en självklarhet ska förstå mig när jag säger att jag inte vill, men de ska banne mig acceptera att folk har en egen vilja och inte komma med någon predikan om att det minsann ska vara si och så!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Gur4m1
2013-07-04 12:42
#58

#56 du har en ton som gör det väldigt svårt att skriva någonting i ärlighetens namn, men nej---jag känner inte igen mig i den bild du målar upp för jag har aldrig gått barn "hetsade" på mig- och jag gillade inte barn tills rätt nyligen. Så min bild och upplevelse känns precis lika relevant som din, så vet inte varför du ens säger en såndär kommentar i anslutning till det JAG skrev, vad hade de för gemensamt menar du?

Jag pratar om att vuxna alltid måste vara just vuxna mot barn, man kan inte som vuxen tro att det är okej att gå runt och vara elak mot barn bara för att man själv inte t.ex gillar dem. Däremot får du göra precis vad fan du vill mot jobbiga föräldrar :P

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gronstedt
2013-07-04 12:46
#59

#58: Du skriver att vuxna måste vara vuxna mot barn men att man inte kan vänta sig att bli respektfullt bemött av barn. Jag svarar att barn inte brukar ha några som helst problem med att de och jag respekterar varandras integritetsutrymme och ignorerar varandra. Vad är det med det som är så märkvärdigt med det? Jag tycker det har ett mycket tydligt samband.

Gur4m1
2013-07-04 13:28
#60

#59 vi verkar ju totalt överrens med andra ord.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: