Annons:
Etikettfamilj
Läst 2128 ggr
monstermash
7/1/13, 12:48 PM

Hur underlättar jag för dottern?

Min syster och jag har slutligen slutat prata efter åratal av drama, och efter senaste incidenten vill jag inte ha något mer att göra med henne. Men hon har en jättefin liten dotter som jag inte vill lämna bakom mig. 😕

Ska jag offra relationen med hennes dotter för att vara konsekvens om att jag inte vill träffa henne? Jag kan tänka mig att gå på dotterns födelsedagskalas och liknande, men jag vill inte växla ett ord med mamman, vilket jag är säker på att hon inte kommer respektera. 

Kan tillägga att jag inte kan gå genom fadern för att träffa dottern av olika skäl, och resten av familjen är väldigt sällan barnvakter åt dottern som är strax över 5 år.

Edit: Jag får säkert vara barnvakt åt dottern om jag ber om det utan moderns sällskap men det kanske blir förvirrande för dottern att jag inte umgås med familjen längre utan bara träffar henne ensam?

Annons:
hallandstös
7/1/13, 12:59 PM
#1

Om dottern är så ung så kan du nog inte träffa henne utan hennes mammas tillåtelse. Du kan ju gå på dotterns kalas utan att vara kompis med hennes mamma. Förstår att det kanske blir konstig stämning men du kan knappast kräva att din syster ska lämna hemmet för att du ska hälsa på dottern.

Honestyisdead
7/1/13, 1:05 PM
#2

Om dottern är liten så finns det inte så mycket du kan göra.
Antingen får du bita ihop ock träffa även din syster, eller så får du nog vara utan kontakt tyvärr.

I slutenden är det ju din syster som bestämmer om hon vill att ni har kontakt trots att ni inte pratar mer.

monstermash
7/1/13, 1:11 PM
#3

#1 - Min syster har inga problem med att jag träffar dottern, det har hon aldrig haft hittils, så ber jag om att få ha dottern själv skulle hon nog inte motsätta sig det… Men jag vet inte om det underlättar så mycket för dottern? Hon gillar att umgås med mig, men hon kommer ju märka hur stelt det är mellan mig och modern även om jag kommer försöka dölja det så gott jag kan.

#2 - Jag funderar på att lämna även dottern bakom mig, men ta upp kontakten när hon är äldre och inte behöver sin mamma med sig. Men jag vet att ungen undrar vart jag är, så känns så fruktansvärt elakt att överge henne också. Men det kanske vore smidigast för dottern att inte träffa mig alls än att aldrig kunna träffa mig med modern?

Är så vilsen. 😮

Honestyisdead
7/1/13, 1:13 PM
#4

#3 Fast om du får träffa dottern så kan ni väl bita ihop vid överlämnandet?

[Citronpaj]
7/1/13, 1:16 PM
#5

#3 Men har du frågat om du får vara barnvakt nu, när du inte vill prata med din syster längre?

monstermash
7/1/13, 1:17 PM
#6

#4 - Jag kan ärligt talat inte tala för min syster på den fronten, tvivlar på det. Hon tar varje chans till att gräla med mig som går - även typ släktmiddagar och dop. Däremot kommer jag göra det så smärtfritt som möjligt och bita ihop, för dotterns skull.

Men hon är fem. Blir det inte konstigt att moster slutar umgås med familjen och komma på kalas och liknande, och bara umgås med henne ensam? 🤔

Annons:
monstermash
7/1/13, 1:19 PM
#7

#5 - Nej, min syster och jag har inte pratat på ett tag överhuvudtaget.

Honestyisdead
7/1/13, 1:21 PM
#8

#6 Jo, det blir ju lite konstigt.
Knivigt!

[Citronpaj]
7/1/13, 1:21 PM
#9

#7 Då vet du ju inte om din syster kommer låta dig vara barnvakt? Innan du börjar fundera i de banorna måste du fråga henne.

monstermash
7/1/13, 1:28 PM
#10

#9 - Jag har aldrig sagt att hon godkänner det, men jag har sagt att hon aldrig haft problem innan och säkert inte har det nu. Jo, jag kan fundera på de banorna innan jag överhuvudtaget tar upp det med min syster eftersom jag inte hugger något i sten. Jag funderar på vad som vore bäst för dotterns och min relation. Jag är medveten om att modern bestämmer i slutändan men bara för det vill jag inte presentera en situation till min syster jag inte tänkt igenom ordentligt vilket jag håller på med just nu.

#8 - Det är därför jag tvekar… Jag vill naturligtvis be om att få vara barnvakt, men jag vill inte att dottern hamnar i en konstig situation genom det heller.

Gur4m1
7/1/13, 7:26 PM
#11

Jag har en dålig relation med min moster. Jag hade älskat om hon hade velat vara med mig, även ensam :)

För sin systerdotter är ett bra band med sin moster säkerligen guld värt, även om du och modern inte kommer överrens! Band som byggs från att man är liten med släkt blir ju annorlunda än om man börjar umgås först senare, när hon kan försåt hela situationen. Så ge inte upp din relation med systerdotter bara för att du gett upp din syster :) Barn tar sånt där väldigt hårt, att bli övergivna. Den känslan kan bli svår att överbrygga i framtiden.

Någon gång kanske du måste förklara varför du och flickans mor inte har kontakt så hon förstår. Eller så blir det naturligt för henne, eftersom det är så ni kommer att umgås "since forever" ;)

Jag har alltid känt mig ledsne och övergiven för att min moster "valt bort" mig pga hennes gräl med min mormor, mamma och pappa :( Idag kan jag förstå bilden men känslan och bitterheten finns ju ändå där. En närvarande, omtänksam moster är minst lika viktig familjemedlem som en mormor eller farfar.

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

monstermash
7/1/13, 11:17 PM
#12

Min pappa försvann när jag var lika gammal som henne, det är därför jag absolut inte vill att hon ska känna sig övergiven, för jag vet hur det känns. Så det viktigaste för mig är att underlätta för henne på alla sätt jag kan. Min relation med min syster går nog inte att reparera, men jag kan välja att bygga upp en bättre grund med min systerdotter. Förhoppningsvis hittar hon en trygghet i mig med åren. 

Hon är väldigt klok för sin ålder, så det dröjer nog inte lång tid innan hon frågar mig om vi umgås ensamma, men jag får väl svara något om att jag haft hela livet på mig att umgås med hennes mamma, och nu är det hennes (systerdotterns) tur eller något liknande. 🤔

Jag har en helt underbar moster, som engagerat sig i mig sedan dag ett. Jag vill att alla mina syskonbarn ser mig som jag alltid sett min moster, för hon har varit ett enormt stöd för mig. Jag tar alltid med barnen ut och leker, engagerar mig i hur de har det på förskolan, låter de åka och köpa godis/glass/leksaker med mig emellanåt och bara umgås ensamma i situationer där bara dem har min uppmärksamhet. Vill verkligen vara delaktig i deras uppväxt. :) Så det vore jättetrist om hon blev den enda som inte kunde få den kvalitetstiden med mig. Eftersom hon inte är det enda barnet blir det ju extra tydligt om hennes kusiner får mer uppmärksamhet och kärlek från mig än vad hon får.

Tack för dina peppande ord!

[TheMiko]
7/2/13, 12:09 AM
#13

Har dottern en pappa som kanske kan fika ihop med dig någon gång? Så gör mitt ex. han träffar min syster hennes man och hennes barn då jag totalvägrar att umgås med henne. Men för att mina barn inte ska bli lidande, eller hennes för den delen så tar mitt ex. med barnen på födelsedagar mm. Likaså åker de med mormor ibland för att träffa min syster och hennes barn. För min egen del träffar jag inte hennes barn alls då den ena av dem inte var född när vi bröt kontakten och den andre var bara några månader.

Annons:
monstermash
7/2/13, 11:15 AM
#14

#13 - Eftersom pappan knappt träffar dottern själv så går det inte att ordna så. Annars hade det ju varit perfekt.

Upp till toppen
Annons: