Annons:
Etikettfamilj
Läst 1531 ggr
Itchy
2013-07-01 18:52

vän som har det extremt dåligt hemma

jag har en god vän som har det ngt extremt dåligt hemma, hans mor är ett riktigt psykfall (skojar inte)

och han är den som råkar ut för allt hon för för sej han har gjort (även om han inte ens varit i stan vid det tillfället)

han var utomlands & studerade i ett par år, och när han kom tillbaka så hade hon gett bort hans rum och i stort sett slängt alla hans tillhörigheter för att hon ansåg att han "tillhör inte längre familjen"

och spyr ur sej allt som gått fel i hennes liv på honom, medans hon puttinuttar hans syskon, hon är läkare, men som förser sin yngsta son med steroider då han påstår att det är "vitaminer för träning"

jag hör dagligen hur hon spyr ur sej massa hat mot min vän när vi sitter & pratar över skype, men soc vill inte göra ngt för att hans mamma är en välansedd läkare i länet och hon omöjligen kan vara så grym som påstås, tar han ens en plastpåse utan hennes tillåtelse så bryter helvetet lös (jag skojar inte)

vad kan jag göra för att hjälpa honom komma ifrån hans mor ??

(om jag hade plats så hade han lätt fått flyttat in hemma hos mej, men det blir svårt när jag bor i en etta

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
adoptera
2013-07-01 18:57
#1

Hur gammal är din kompis?

Soc måste väl kolla upp det oavsett vad för yrke hon har

Itchy
2013-07-01 18:58
#2

han är 22

You can't spell Bitchy without Itchy

adoptera
2013-07-01 18:59
#3

Då borde han ju flytta till egen lägenhet. Har han inte råd med hyra och sådant kan han väl söka socialbidrag? I den åldern ska man flytta från morsan tycker jag.

Itchy
2013-07-01 19:05
#4

han har bara varit tillbaka i sverige i 3 månader, och han har inget jobb, så han kan inte få egen lägenhet då inkomstkälla är ett krav :(

och iom att han precis kommit hem igen så han han inte heller fått soc bidrag berättigat, jag försöker få honom att förstå att soc borde hjälp, men han bara rycker på axlarna :(

You can't spell Bitchy without Itchy

[NinaCrown]
2013-07-01 20:40
#5

Det han kan göra är bland annat att ansöka om bidrag från soc eller fk (om han är berättigad från fk då), eller så får han börja söka jobb…

När han väl har någon ersättning kan ni sätta ut annonser på att han söker någon att bli inneboende hos. Många lite större städer brukar ha grupper med yngre som går ihop och hyr en större lägenhet tillsammans 🙂

Honestyisdead
2013-07-01 20:47
#6

Först och främst; anser han att det är ett problem?

Annons:
Itchy
2013-07-01 21:25
#7

pratade nyss med honom över skype, och fick då höra igen hur hans morsa börjar skrika på honom för att ngt var fel (enl henne)

och det är inte bara det att hon utsätter honom för psykisk misshandel, det är även fysiskt, vilket jag fått höra flera ggr i samtal 😢

(det gör ont att veta att min vän har det så)

han tycker att det är ett problm, och vill bara bort så fort som möjligt, därav att han drog utomlands för studier, och jag är rädd att detta kan leda till att han börjar med självskadebeteende om ingenting händer snart :(

#5 han får 2800:- bidrag från FK, men det räcker ingenvart :(

You can't spell Bitchy without Itchy

[NinaCrown]
2013-07-01 21:52
#8

#7 Är han väldigt ekonomiskl i övrigt så kan han möjligen flörta sig in som inneboende. Vet inte hur det är i er stad men har sett rum uthyras för 1000-1500kr i Västerås och Uppsala lite då och då. Det gäller att ligga på 🙂

Visst, blir inte fläskfilet till middag varje dag men är det nog värt om förhållandena är som du beskriver det.

Itchy
2013-07-01 21:57
#9

#8 bor i örebro, vilket är en studentstad = grov bostadsbrist :(

och han är vegetarian…så det blir ingen fläskfilé ändå ;)

You can't spell Bitchy without Itchy

[NinaCrown]
2013-07-01 22:04
#10

#9 Ännu bättre 😛 Är, typ, det själv och har i perioder fått klara mig på 500kr per månad i matpengar. Planerar man väl så går det!

Itchy
2013-07-01 22:07
#11

#10 det går inte när han har en "lokal" han är tvungen att hyra för att förvara sina saker i som kostar 800:- i månaden :(

You can't spell Bitchy without Itchy

[Citronpaj]
2013-07-02 08:06
#12

Han kan ju flytta in hos dig temporärt, tills han hittat jobb och bostad. Han behöver ju inte heller enbart söka jobb i Örebro, utan i hela Sverige. Då kommer han ju ännu längre bort från henne.

vallhund
2013-07-02 12:24
#13

Visserligen verkar hon störd av man kan utläsa av din beskrivning.

Men…..

En 22 åring som bott o studerat utomlands i ett par år kan mycket väl uppfattats som att han har flyttat hemifrån. Hur bekostades studier o uppehåll?

Hur försörjer han sig idag? Vem har bekostat datorn o hans internetuppkoppling? Betalar han för mat o husrum?

Moderns yrke är totalt irrelevant i sammanhanget. Hade du/han resonerat likadant om hon varit lokalvårdare/spärrvakt?

Förskrivning av steroider är nästan lika reglerat som dito av narkotikaklassade preparat. Om misstanke om felaktig förskrivning förekommer till eget barn bör både soc o ansvarsnämnd kontaktas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Itchy
2013-07-02 12:54
#14

#13 han finansierade sina studier med arvet han fick efter sin far, likaså hans dator (som är ett par år gammal)

han försörjer sej helt på de drygt 3000 kr han får från FK varje månad, och såvitt jag förstått så betalar han för mat & husrum

och det där med steroiderna beställs så fint hem från internet, snorungen pekar bara på det han vill ha & hon beställer hem med hennes kreditkort, så det är inget hon skriver ut via sitt jobb

You can't spell Bitchy without Itchy

vallhund
2013-07-02 13:32
#15

#14

Din aversion gentemot modern verkar göra dig blind. Läkare skriver inte ut läkemedel via sin arbetsplats, de skriver ut recept pga att de är legitimerade o har därigenom fått denna befogenheten. Droger som införskaffas olagligt är straffbart o leder ganska ofta till att läkaren i fråga blir av med sin legitimation, dvs sin försörjning. Om det betalas med kreditkort så ligger personen illa till om det kommer till polisens/socialstyrelsens kännedom.

3 000 kr/månad, minus 800kr för förråd = 2 200 kr. Den summan täcker näppeligen mat o husrum för en 22 årig man.

Vad ger dig rätten att påstå att någons mor är ett psykfall o att yngre syskon är snorungar?

Vad gäller utrymme så är jag knappast ensam om att ha delat etta med andra personer av båda könen utan att för den skull delat säng.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Itchy
2013-07-02 14:04
#16

klart jag har ngt emot hans mor som regelrätt misshandlar min vän, vilket är emot svensk lag

för att förtydliga vilken sorts person hans morsa är, hon skriver ut människovaccin för att vaccinera sina hundar, för att det är "för dyrt" att ta dom till veterinär

som totalvägrar sin tik som har grov tandköttsinflammation veterinärvård för att hon tycker att "tuggben hjälper mot det"

hans lillebror är 16 år gammal, och hans mors ögonsten och får det han pekar på, och beställer ofta hem "träningsvitaminer" med hans mammas kreditkort med hennes vetande (fast hon vägrar inse att det är steroider) och sen även säljer vidare mer än hälften tills hans jämngamla kompisar

hans syster är en ren kopia av mamman, och beter sej därefter, och minsta lilla som händer så är det min vän som får ta skiten för det (som när någon inte vidarebefodrade ett meddelande till henne då han inte ens var i örebro) men änså fick skulden för det, och blev kallad för en inkopetent apa som inte är värdig nog att kallas för henne son (jag hörde vartenda ord över skype)

jag skulle göra vad som helst för att sätta dit denna kärring, och få henne att mista sin läkarlicens, för ett sånt här psykfall har inget inom vården att göra

You can't spell Bitchy without Itchy

vallhund
2013-07-02 14:32
#17

Berätta gärna vilka humanvaccin som läkare kan skriva ut som man kan ge till hundar? Parvo/valpsjuka?

Läkare har inte licens, de har legitimation utfärdat av Socialstyrelsen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Itchy
2013-07-02 14:34
#18

#17 jag vet inte vilka vaccin, jag vet bara att min vän berättat att hon tagit hem vaccin & vaccinerat båda hundarna själv

och seriöst…skit samma om det heter licens eller legetimation

You can't spell Bitchy without Itchy

[silkesnosen]
2013-07-02 14:36
#19

Han är ju gammal nog att flytta och bo själv. Det är dock han själv som måste vilja och ta tag  det. Han får söka enklare jobb, som på MC Donalds eller sälja i telefon. Det finns massor av liknande jobb. Han är stor nog att ta tag i sin situation. Sedan anser jag ju att mamman kanske är lite knepig, men bättre att fokusera på att skaffa eget boende, än att sätta dit andra.

Itchy
2013-07-02 14:42
#20

#19 han söker alla jobb, och har provjobbat/gratisjobbat på olika företag och flera av dom telefonförsäljning

Mcd tror jag inte att han skulle klara i och med att han är vegetarian, och inte vill ta i kött

han försöker på alla sätt han kan att få en inkomst så att han kan få en egen lägenhet, och han gör allt han kan, och jag försöker hjälpa honom på alla sätt jag kan :/

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
vallhund
2013-07-02 14:53
#21

#18

Din trovärdighet hamnar väldigt långt under +/- = 0 sträcket.

De enda vaccin som används både till fyrfotingar o tvåbenigar är rabies o stelkrampsvaccin. Om det är samma vaccin som ges till olika arter vet jag inte. O andra sidan är det inga vacciner som ges i förebyggande syfte till annat än ungdomar som gör lumpen /stelkramp.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Itchy
2013-07-02 14:58
#22

#21 tror inte ens att det var ett vaccin som är ämnat för fyrbenta

You can't spell Bitchy without Itchy

[silkesnosen]
2013-07-02 15:27
#23

#20 Han får ta det jobb som finns. Om han anser att det är värre att ta i kött än att flytta hemifrån, tja då kanske han trivs med att bo hemma. Han får fortsätta kämpa. Det brukar lossna. ICA är ett bra ställa. Där kan man börja med att få timmar och i takt med att man får in en fot, så brukar möjligheter öppna sig.

vallhund
2013-07-03 06:04
#24

#22

Kom med någon substans i dina påståenden i stället för att backa när du får frågor.

Finns inga vacciner för tvåbeningar som kan användas/hjälpa/immunisera fyrbeningar annat än möjligtvis rabies o stelkramp. 

I USA finns vaccin om skyddar mot borrelia (fästingburen sjukdom) tyvärr är det inte verksamt mot de fästingsjukdomar vi har här i landet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Devya]
2013-07-03 08:40
#25

Om han verkligen vill så ser han till att ta sig därifrån. Enligt det du har skrivit så verkar det vara så att du har mest problem med situationen än honom. Du har ju inte riktigt sagt vad han tycker och tänker om saken ut mest vad du har för tankar och åsikter om det.

Du behöver ju inte ta ansvar över hans liv. Han måste själv sparka sig i rumpan och göra något åt saken själv.

Jag lyckades minsann flytta flera 100 km hemifrån och ta hand om mig själv utan någons hjälp. Då hade jag inga pengar från ett arv eller dylikt. Jag kämpade och hittade skitjobb här och där. Man får inte vara petig om man verkligen menar allvar.

Maria
2013-07-03 09:12
#26

#0 Har du träffat denna killen i verkligheten? Du skriver bara att ni pratat via Skype.

Varför skulle killen inte kunna flytta till dig för att du bara har en etta? Jag har själv bott med både min man, son och alla våra husdjur i en etta. Trångt men mysigt.

Killen är 22 och har bott utomlands i flera år och att flytta hem igen efter att ha bott själv brukar kunna generera en del problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Itchy
2013-07-03 10:04
#27

#26 jag träffar honom i stort sett dagligen , och har även träffat hans mor & syskon

det är han själv som sagt att det skulle vara för trångt & att vi till slut skulle gå varandra på nerverna ifall han flyttade in :(

(plus att jag bor granne med hans fd vän som han inte tål att vara i närheten av)

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
[Citronpaj]
2013-07-03 10:06
#28

Tja, men då får han ju skylla sig själv att han bor kvar.

Maria
2013-07-03 10:26
#29

#27 Är det inte bättre att han och du samsas i en etta än att hans mamma går honom på nerverna så är det ju ett eget val han gör.

Jag håller med Citronpaj att då får han skylla sig själv.

Det är inte många som har det jobbigt hemma som ens har möjligheten att flytta någonstans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2013-07-03 10:26
#30

#27 Då verkar det inte vara så akut som du framställer det.
Hade han verkligen vantrivts hemma hade han tagit chansen att flytta hemmifrån.

redytogo
2013-07-03 14:01
#31

#27 om han inte kan bo hos dig ett tag pga din granne så är nog inte hans morsa så hemsk ändå.

Gur4m1
2013-07-04 11:19
#32

Tycker alla verkar otroligt hårda och dömande mot den här vännen vars reosnemang jag förstår- varför skulle man vilja riskera sin vänskap`? Sen är detta i samma nivå som med en kvinnomisshandlare. Den som sitter mitt i det vantrivs men har ändå lärt sig att uthärda det. Det ser alltid värre u,utifrån. Den som lever inne i det…de tär ju vardag för honom- klart han inte hoppar rakt in i sin kompis lya. Kan tänka mig att orken och initiativrikedomen är rätt låg hos någon som levt under sådana där omständigheter.

TS: Bra att han har en vän som vet om läget och bryr sig. *Han kommer kanske fram till att flyta ändå är den bästa idén om tanken får mogna.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: