Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 13671 ggr
Malyna
7/6/13, 11:31 AM

Migrationsverket ansökan

Jag och min pojkvän har precis gjort en ansökan till Migrationsverket för att kunna bo ihop i Sverige. Jag är den som bor i Sverige och han befinner sig i utlandet.

Har någon erfarenhet nyligen från hur det går till med en sambo-ansökan på Migrationsverket? Dom säger att det tar 7 månader, usch. Både jag och min pojkvän är seriösa. Vi har förlovat oss i Sverige då vi bodde ihop när han var här. Jag är intresserad av att prata med någon som har gjort en likadan ansökan & den har gått igenom. Vill höra hur det har gått osv 🙂

För det Migrationsverket sa till oss innan vi gjorde ansökan stämde inte alls med själva ansökan, så börjar bli lite smått orolig nu…

Sajtvärd på Polen

Annons:
[rumelle]
7/6/13, 11:59 AM
#1

Jag och min sambo har gått igenom precis samma sak för tre år sedan. Han flyttade hit från Kanada. Jag minns inte riktigt hur lång tid det tog men det kan nog stämma med 7 månader. I vårt fall hade vi planerat allt i förväg så att han kunde flytta hit lagom till att jag fick semester, så vi led inte precis av väntetiden.

Malyna
7/6/13, 12:39 PM
#2

Men fick han flytta till Sverige under tiden ni ansökte? Min pojkvän kommer från ett fattigt land där det inte går att få jobb. Vi frågade Migrationsverket om han kunde vara här för jag kunde försörja honom (som jag gjorde innan han fick åka tillbaka). Men det fick han tyvärr inte…

På varken hans ansökning eller min så fick vi inte skicka in bilder där vi visar att vi har träffats. Jag kunde inte heller skicka in mina biljetter att jag varit i hans land eller liknande. Det står klart & tydligt på Migrationsverkets hemsida att man ska skicka in sådant material, så mycket som möjligt. Tycker detta är så märkligt 😕

Sajtvärd på Polen

Gur4m1
7/6/13, 12:49 PM
#3

Har ingen egen erfarnehet men en nära släkting är gift med en från Thailand och de fick också vänta 7 månader- men då han inte fick höra något från imigrationsverket under de första månaderna så "låg han på dem", gick helt enkelt dit och hörde hur det går med ansökan osv. De sa 7 månader, han fick tillstånd efter mindre, men så finns det omständigheter som påverkar också.

Men jag tror inte det skadar att ta personlig kontakt med migrationsverket i ditt ärende.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Malyna
7/6/13, 12:56 PM
#4

Har också hört att man ska vara på Migrationsverket en hel del så dom inte "glömmer bort" vårat ärende.

Sajtvärd på Polen

[rumelle]
7/6/13, 1:59 PM
#5

#2 Vi väntade ju med flytten tills att allt var klart med uppehållstillstånd och sånt och de ville ju att vi skulle skicka in bilder och bevis på att vi hade träffats tidigare, så det låter ju konstigt att de inte vill det i ert fall.

Honestyisdead
7/6/13, 3:35 PM
#6

Min bror och hans fru fick skicka in bilder och så. Tror de väntade 8 månader och de fick ligga på.

Annons:
[rumelle]
7/6/13, 4:32 PM
#7

Tveksam på att det gör någon skillnad om man är på dem eller inte. Vi skickade in allt och väntade sedan bara på svar från dem. Tog väl ca 7 månader.

Malyna
7/6/13, 5:17 PM
#8

När fick ni skicka in bilder? I ansökan eller senare?

Sajtvärd på Polen

[rumelle]
7/6/13, 5:35 PM
#9

Jag har för mig att det inte var med den första ansökan, utan att de skickade en förfrågan om att få bilder osv som kan styrka förhållandet, samt en skriftlig "berättelse" om hur vi träffades, vad jag jobbade med osv, lite senare.

Malyna
7/6/13, 5:39 PM
#10

Både jag & min pojkvän fick skriva en berättelse hur vi träffades i den första ansökan nu.. Så jag tycker det är konstigt :s Blir så nervös. Fick ni gå på intervju också?

Sajtvärd på Polen

[rumelle]
7/6/13, 5:40 PM
#11

Vi blev inte kallade på intervju förrän det var dags att förnya uppehållstillståndet, efter två år.

Malyna
7/6/13, 5:53 PM
#12

Hur seriöst förhållande hade du och din pojkvän? Var ni gifta innan han flyttade till Sverige? Hade han bott i Sverige innan? Förlovade innan? Hur mycket hade ni träffats? Osv.. Om du vill dela med dig.

Sajtvärd på Polen

[rumelle]
7/6/13, 5:57 PM
#13

Vi hade varit tillsammans i ca 6 år då. Jag hade hälsat på i Kanada två gånger, 3 veckor 2006 och 2 månader 2007. Han hade varit här i tre månader 2009. Vi var förlovade sedan februari 2009. Framtidsplanerna är att vi ska gifta oss så småning om, och jag tjänar tillräckligt för att kunna försörja honom tills han får jobb och mina föräldrar finns som ekonomiskt stöd om vi skulle få ont om pengar.

Annons:
Malyna
7/6/13, 5:59 PM
#14

Vi är kanske för unga för att bli godkända… Jag är 21 och min pojkvän 20. Vi förlovade oss i Sverige när han var svart här. Dom sa han fick återvända till sitt land för att ansöka på rätt sätt. Och nu befinner han sig i sitt land och vi har ansökt igår. Så vi är på väg… Men känns som Migrationsverket inte kanske tror på vårat förhållande för vi är så unga?! Och vi är verkligen seriösa… När han inte hade varken jobb eller pengar så fick jag ge mat och värme till oss båda. Jag jobbar ibland, men pluggar heltid. Så lever på CSN och delvis lön från jobb.

Sajtvärd på Polen

Malyna
7/6/13, 6:03 PM
#15

Vi blev vänner 2011, men ett par i januari 2013. Så det har gått fort framåt men vi fick känslor för varandra i november/december redan. Förlovade oss i april. Jag har träffat hans familj i hans land & hans syster besökte oss i Sverige. Min familj och släkt älskar min pojkvän mycket. Min familj finns som ekonomiskt stöd, dom hjälpte honom att betala hans resa tillbaka osv. Är en intervju med Migrationsverket en tortyr?

Sajtvärd på Polen

[rumelle]
7/6/13, 6:05 PM
#16

Vi var båda 22 när vi ansökte, så ni borde ju inte vara för unga tycker jag. Om du tjänar tillräckligt för att kunna försörja er båda borde det inte vara några problem. Vet inte om det spelar någon roll vilket land han kommer ifrån.

Malyna
7/6/13, 6:52 PM
#17

Han ska börja plugga direkt när han kommer till Sverige så han får CSN också. Vi har klarat oss förr så varför skulle vi inte göra det nu? Tycker dom dömer alldeles för hårt :/ Jag får 9 000 kr CSN varje månad och han får antagligen ungefär likadant när han börjar plugga.

Sajtvärd på Polen

[rumelle]
7/6/13, 7:00 PM
#18

Intervjun kändes inte alls som något förhör eller så. Man blir intervjuad var för sig. De ställer lite frågor om t.ex. vad man jobbar med och vilka tider man jobbar, vad man har för bil och vad man gör på fritiden. Sedan märker de väl om svaren matchar eller inte. För vår del gick det snabbt och smärtfritt. :)

Malyna
7/6/13, 7:43 PM
#19

Dum fråga vad man har för bil.. Blir man nekad om man inte har Volvo? Haha, skämt och sido. Tycker det blir så överdrivet allt. Vem kan bestämma vem man ska leva med eller inte? :(

Sajtvärd på Polen

[rumelle]
7/6/13, 7:54 PM
#20

Jag tror det är mest för att se att båda ger samma uppgifter. Skiljer sig svaren för mycket är det kanske tveksamt om man verkligen bor ihop osv. 
De vill nog egentligen bara ha koll på att det inte kommer in någon som blir fast i att leva på bidrag och som inte klarar av att ta hand om sig själv osv. Så länge ni inte har ngt att dölja och så länge ni har möjlighet att försörja er själva borde det inte vara några problem.

Annons:
Malyna
7/6/13, 8:41 PM
#21

Ja, jag hoppas verkligen det. Känns så hemskt allting… Tror du det blir problem att jag åker till hans land under tiden nu när vi har ansökt? Jag tänkte stanna ca 2 månader.

Sajtvärd på Polen

[rumelle]
7/6/13, 8:51 PM
#22

Nej, det borde ju inte vara några problem. Har ni precis skickat in ansökan så tror jag inte att ni får något svar på några månader ändå.

Malyna
7/6/13, 9:03 PM
#23

Tycker inte dom kan förstöra våra liv heller.

Sajtvärd på Polen

[typellisch]
7/6/13, 9:17 PM
#24

Anledningen till att dom frågar vilken bil man har, vilka tider man jobbar antar jag är säkerhetsfrågor. Vissa gifter sig ju med okända människor, får en summa för det bara för att smuggla in dom i landet. Så jag tror Migrationsverket har dessa frågor som säkerhetsfrågor som sagt. Så det är egentligen inget att bli upprörd över då det är för säkerhetsskull. Har ni inget att dölja så behöver ni absolut inte oroa er!

Min väninna är gift med en kvinna från Colombia och dom fick gå igenom detta. Skicka ansökan, komma på intervju, visa bilder, brev och liknande bevis på att det var äkta, hade enskilda intervjuer och när hennes tjej fick uppehållstillstånd så gifte dom sig.

Bara man är av äkta vara behöver man inte oroa sig. Vet man att man har nåt som behövs döljas så bör man vara orolig, annars inte.

Malyna
7/6/13, 10:54 PM
#25

Ja, vi döljer ju inget men eftersom vi vet så lite så blir man nervös. Har några vänner som gjort detta, men dom har skrämt upp oss att det är JÄTTESVÅRT att bli godkända. Så därför..

Sajtvärd på Polen

[typellisch]
7/6/13, 10:57 PM
#26

#25 Jag förstår :) Försök koppla av! Har ni inget att dölja så är det nog lugna puckar.. förstår att det är nervöst men försök koppla av! Att stressa upp sig i 7 månader, som det verkar ta, kommer göra er totalt utmattade och trötta!

Malyna
8/16/13, 7:42 PM
#27

För att uppdatera tråden lite.. Vi mejlar Migrationsverket till & från, frågar när min sambo ska få åka på intervju. Varje gång får vi olika svar. En gång fick vi högst 2 veckor, andra gånger fick vi högst 2 månader & sedan sa dom det kunde dröja väldigt länge. Suck! Inte nog med detta, människorna som jobbar där har utländska namn. Jag är INTE rasist, men om det ska vara seriöst så borde Migrationsverket i Sverige kanske ha svensk personal som pratar svenska. Sist förstod jag knappt henne. Därför vi började mejla med dom. Hmm…

Sajtvärd på Polen

Annons:
Gur4m1
8/16/13, 8:48 PM
#28

#27 förstår frustrationen :) Ha tålamod oh ge inte upp.Angående vilka som jobbar där, är ju folk som arbetar där garanterat svenska medborgare och det är nog bara bra att folk med blandad bakgrund jobbar där- är ju sällan svenskar som ska invandra till Sverige så att säga. Utländska namn betyder ju inte att man inte är uppvuxen i Sverige (då är man minst lika svensk som Anna Andersson enligt mig iaf). Men stå på er! Visa att ni inte låter er glömmas bort så löser detta sig förr eller senare.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Malyna
8/16/13, 8:50 PM
#29

tack, men känns som om dom ljuger för oss hela tiden :( som om vi är två hamstrar i en bur som dom leker med..

Sajtvärd på Polen

Gur4m1
8/16/13, 8:53 PM
#30

#29 Nu har ni mailat dem, de vill väl försöka ge er hopp och så, men det verkar vara ett stort machineri och det verkar styras lite som Försäkringskassan och socialförvaltningen- de "undre" som man har kontakt med vill gärna hjälpa och göra en glad, men de styr med järnhand av högre instanser. Så vänta de där 5-6 månderna ni har kvar och om inget skett då, är det dags att börja strissa upp sig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anna4077
8/17/13, 8:03 AM
#31

Det är väl inte jätte konstigt att dom på migrationsverket inte är svenskar? Vi som redan bor i sverige har sällan anledning av ringa dit. Känns nog tryggare om folk som söker asyl eller uppehållstillstånd kan prata med någon på samma språk som en själv. Men dom borde ju ha språk val kan man ju tycka.

Anna och taxen Max

Malyna
8/17/13, 10:28 AM
#32

Om man har svårt att ringa dit själv finns tolkar. Då får man gå till Migrationsverket (eller skriva detta i ansökan). Så sett har inget med detta att göra. Tycker bara att Migrationsverket sjunker lägre & lägre. Det ska ju vara bra folk där som man verkligen förstår. Och som kan Sveriges lagar, regler & KAN SVERIGE! Dessa vi pratat med kunde i princip ingenting. Det är som att gå in på McDonalds. Och nej, jag är inte överhuvudtaget rasist. Jag är invandrare själv & min sambo är från ett helt annat land. Men tycket det ska vara rätt om man ringer till ett "seriöst" företag där man faktiskt försöker få hjälp med att få hit den man älskar & vill leva med.

Sajtvärd på Polen

VildaVittra
8/17/13, 12:29 PM
#33

Vilket land kommer din pojkvän ifrån? Såg inte det i tråden, men kan ha missat det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Malyna
8/17/13, 12:46 PM
#34

Eftersom jag har valt att göra det anonymt för min pojkväns skull så avslöjar jag inte detta. Men det är inte EU-land!

Sajtvärd på Polen

Annons:
VildaVittra
8/17/13, 1:21 PM
#35

Ah, då är det enda jag kan råda dig om att skaffa ett fast jobb ifall av att du ex skulle få för dåliga studieresultat, så du kan visa att du kan försörja honom.

Sen bör ni sätta er och plöja igenom utlänningslagen. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050716.htm

Kan vara bra att läsa denna också http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Utlanningsforordning-200697_sfs-2006-97/?bet=2006:97

Och hur man sedan blir svensk medborgare http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-200182-om-svenskt-medbo_sfs-2001-82/?bet=2001:82

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Malyna
8/17/13, 1:40 PM
#36

Alltså.. Jag studerar till undersköterska nu, är snart klar. Har bra resultat i detta. Ska fortsätta vidare till sjuksköterska. Så allt är planerat & kommer gå bra med själva hur jag ska försörja oss. Han kommer studera direkt när han kommer in i landet. Jag jobbar vid sidan av osv. Vi har hjälp av advokat så det är "ett säkert" kort. Men det jag tycker är dåligt nu är att dom hela tiden säger olika saker till oss samt personalen.

Sajtvärd på Polen

VildaVittra
8/17/13, 1:46 PM
#37

Ändock ser det bättre ut om du har ett fast jobb, hur få procent det än är på, så prata med din chef om ditt predikament. Ytterligare bättre är om han har ett arbetslöfte, även om studier är bra, så är inte det att man genast ska leva på "bidrag" något som alltid ses på med positiva ögon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Malyna
8/17/13, 2:04 PM
#38

Jo men när jag studerar 100% kan jag inte ha fast jobb för det hinner jag inte med ihop med mina studier som inkluderar praktik som ligger kvällar/helger/nätter.

Sajtvärd på Polen

Malyna
8/17/13, 2:06 PM
#39

Det är bättre man studerar klart först RIKTIGT & får ett RIKTIGT jobb. Inte ett McDonalds-jobb. För det ser Migrationsverket mycket på. För jag har ingen annan direkt utbildning ännu än den jag håller på med. Och idag måste man ha utbildning för att få arbete, speciellt FAST som du pratar om!!

Sajtvärd på Polen

Malyna
8/17/13, 2:11 PM
#40

Men tycker vi avslutar denna disskutionen om vad jag bör ha för arbete, för det har inte något med ansökan att göra. Det som handlar om ansökan är om förhållandet är 100% äkta, vilket det ÄR!

Sajtvärd på Polen

VildaVittra
8/17/13, 2:26 PM
#41

Jag bara skriver om det som migrationsverket väger in i ansökan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Malyna
8/17/13, 2:47 PM
#42

Fast våran advokat nämner att kärleken är viktigast.. Dom kollar inte vad man har för jobb. Man behöver inte fast jobb. Det finns folk som är 18 år som kommer hit & då är det sällan man har fast jobb eller utbildning. Migrationsverket kollar på förhållandet i helhet, & så man kan försörja sig, även på bidrag (genom t ex skola för det löser sig i framtiden med jobb). Dom kräver inte att folk ska ha fast jobb :) och det är inte något av deras "önskningar" heller, eftersom dom inte sr något med våra liv att göra. Dom måste bara gå igenom papper så att dom ser att det stämmer med hans personnr osv.

Sajtvärd på Polen

Malyna
8/17/13, 2:48 PM
#43

Kan man inte "låsa trådar"?

Sajtvärd på Polen

VildaVittra
8/17/13, 3:22 PM
#44

De gånger jag hjälpt till med ansökningar så var det just arbete och försörjning dom tittade på. Ni är unga, ni kan göra slut på en femöring, vem försörjer honom då om han fått uppehållsrätt om han inte har ett arbete? Vi behöver inte importera socialbidragstagare (låter hårt, men det är så dom ser på det). 

Det är inte lätt att få rätten att stanna i Sverige som ung om man inte 1 har föräldrar, 2 kommer som asylsökande, 3 har en utbildning inom ett område där vi behöver folk, 4 fått barn med en svensk, 5 visar sig arbetsvillig osv.

Man får ibland leva med svar som inte är det man vill höra. Tänkte bara ge er en chans att göra en ansökan som kanske går igenom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Malyna
8/17/13, 3:35 PM
#45

Vi kommer inte för det första inte ens lämna varandra, även om man aldrig kan se i framtiden. Vi är förlovade & planerar att gifta oss. Men Migrationsverket ändrar sig från år till & år & beroende vilket land det är som personen ifråga kommer ifrån. Och vi kanske inte ens är kvar i detta EU-landet om några år heller.

Sajtvärd på Polen

[Mustangcab]
8/17/13, 5:49 PM
#46

En kollega till min man arbetade i Sydkorea och var gift med en koreanska och hade barn. De ville flytta till Svergie då det var hans hemland. De fick åka till Seol för intervju på den svenska ambasasaden var för sig innan de fick uppehållstillsånd eller rättare sagt hon och deras barn fick det.

Malyna
8/17/13, 6:09 PM
#47

Ja, han ska också göra en intervju. Men dom ljuger om när denna intervjun ska äga rum. En säger en tid, en annan säger en annan tid osv.

Sajtvärd på Polen

susja
9/17/13, 7:52 PM
#48

Hej,

Jag skickade in bilder kopior på biljetter mm som bilagor till vår ansökan, jag är då som anhörig i Sverige. Jag tycker du ska komplettera ansökan så fort som möjligt med dessa uppgifter det snabbar upp hantering om allt är komplett. Ange ert ärendenummer el personnr på alla bilagor. Angående CSN för din pojkvän vet jag av erfarenhet att man inte får det förens de fått permanent uppehållstillstånd efter 2 år, du kan läsa det på CSN websida. SFI som de går först för att läsa svenska om han inte redan kan det, ger oftast inga pengar iaf har itne vi fått några utan levt på min inkomst. Alla ansökningar tar lite olika tid. Tyvärr nog bara att vänta men komplettera med allt du har.

Annons:
Malyna
10/11/13, 9:52 AM
#49

Han har nu varit på intervju (en månad sedan snart) & fick där lämna bilder & annan information. Så alla ansökningar märker jag är olika

Sajtvärd på Polen

Malyna
11/28/14, 3:36 PM
#50

Hej alla som skrev och stöttade mig i detta. Nu är det exakt ett år sedan min pojkvän kom hit. Han fick uppehållstillstånd och det var inga problem med något 😂 Vi gifte oss i juli och är hur lyckliga som helst, detta handlar verkligen inte om papper eller något. Han är så glad att få ha ett riktigt liv!

Sajtvärd på Polen

[SophD]
11/29/14, 10:01 PM
#51

Stort grattis 😃

Malyna
12/1/14, 2:00 PM
#52

Tackar :)

Sajtvärd på Polen

jela96
12/2/14, 2:54 PM
#53

Åh vad kul! Stort grattis. Min pojkvän behöver antagligen åka hem och ansöka eftersom han fick avslag på asylansökan.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Malyna
12/2/14, 6:51 PM
#54

Åh vad synd :( hoppas det löser sig, det brukar gå fort om allt stämmer :) och man får ringa & tjata :)

Sajtvärd på Polen

jela96
12/2/14, 7:09 PM
#55

Hur länge tog det för er?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Malyna
12/2/14, 11:53 PM
#56

Han åkte 15 maj, kom tillbaka till Sverige 27 november.

Sajtvärd på Polen

Malyna
12/2/14, 11:54 PM
#57

Men hans föräldrar har tidigare fått asyl här pga kriget, fast de valde att åka tillbaka. Och vi var förlovade innan & planerade att gifta oss. Det stärkte väl allt. Du är 96:a vilket är väldigt ung & det påverkar jätemycket.

Sajtvärd på Polen

jela96
12/3/14, 12:06 AM
#58

Jo tyvärr… vi har varit tillsammans i snart två år och har varit sambos i ett år nu.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Upp till toppen
Annons: