Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2259 ggr
Anna4077
2013-07-08 10:59

Vad som inte dödar härdar

Jag satt och tittade på en serie igår och så var det en kille som fick lämna den pga ångest besvär och att han beslutat för att söka hjälp. Då var den en annan deltagare som tyckte han va lite löjlig och kommenterade med det klassiska uttrycket "what doesn't kill you makes you stronger" eller som vi på svenska säger "det som inte dödar härdar" Och då började jag tänka på detta. Jag tror att det är sant, till en viss grad. Men samtidigt har jag själv mått så dåligt att jag inte tror det är sant. Jag tror att tex psykisk ohälsa kan knäcka en totalt och inte göra en stark trots att man inte dör. Har själv kämpat med psykisk ohälsa i över 5år och inte fan känner jag mig starkare. Innan jag blev sjuk klarade jag av massa saker och nu kan jag knappt göra något. Kanske behöver ännu mer tid. Mest tror jag att uttrycket används utav dom som aldrig mått riktigt jävla dåligt. Dom som liksom aldrig varit helt på botten. Många sa så vill mig när jag va som sämst och jag ville bara kasta något i huvudet på dom. Vad tänker ni kring uttrycket "det som inte dödar härdar"?

Anna och taxen Max

Annons:
Honestyisdead
2013-07-08 11:31
#1

Man kan ha varit på botten och tagit sig upp igen. Då är man enligt mig starkare som klarade av det. Man har lärt sig om det.

Men det krävs ju att man tagit sig upp igen för att  man ska förstå uttrycket.

LinaLj
2013-07-08 12:09
#2

Jag lägger mycket sanning i det uttrycket. Går man igenom något jobbigt och överlever så lär man sig något av det. Sedan kanske man inte inser vad man har lärt sig för än långt senare.

Gur4m1
2013-07-08 12:10
#3

Att man lär sig av alla saker, även misstag och jobbiga saker. Så länge man lever så finns alltid möjligheter- det är vad jag ser i "vad som inte dödar, härdar", inte att man måste genomlida saker för att "det dödar en inte" som vissa uppfattar det som. Inte att man är SVAG om man själv väjer var man bryter- utan direkt fara för sitt liv.  Folk tenderar att dra saker till sin yttersta spets ibland.

Den där killen som behöver lämna pga ångest gör ju sin grej- Att ens ställa upp på det där var kanske ett STORT framsteg för honom /(Eller kanske han nådde botten där?) det dödar honom inte att lämna eller stanna, däremot kan ångest faktiskt leda till att man väljer att begå självmord eller dör tidigare än det var menat.

Det är ju en stor stress på kroppen och psyket. När han kommer ur det så har han ju härdat sig, och han ställde även upp på den där tvgrejen trots sina problem? Så…i mina ögon kan ingen annan säga så till honom, anser jag.

Jag hatar när folk använder det uttrycket som en macho-grej för att trycka ner andra som svaga och sig själva som starka- vilket jag upplever att den personen gjorde i det här sammanhanget mot den som lämnade programmet.

Det är alltås ett uttryck jag tycker att man ska använda med ödmjukhet mot andra och kanske mest bruka för att peppa sig själv när man är nära att ge upp något man verkligen vill. Men att ANDRA kastar det i mitt ansikte när jag valt att ge upp… det tillför ingenting positivt alls. Det är att vara en dryg jävel bara.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

vallhund
2013-07-08 12:18
#4

Visst stämmer det till vissa delar, iaf om man bortser från allvarliga, mer eller mindre obotliga psykiska sjukdomar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
2013-07-08 12:19
#5

#2 Håller med.

Maria
2013-07-08 13:06
#6

Jag vet inte riktigt vad jag tycker….

Jag har varit riktigt sjuk två gånger i livet. En gång klappade jag ihop psykiskt och andra gången drabbades jag av en elakartad hjärntumör.

Ska jag jämföra dessa två "tillstånd" och skulle jag behöva välja igen så hade jag tagit en ny tumör framför att bli psykiskt sjuk.

Jag har den allra största respekt numera för människor med psykiska problem och jag vet inte om jag själv blivit "härdad" men jag har i alla fall fått en helt annan insikt i hur det kan vara att vara psykiskt sjuk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Anna4077
2013-07-08 14:35
#7

#3 som vanligt skriver du det jag tänker med mycket bättre ord än jag själv får fram, speciellt just nu. Det är den där macho grejen jag oftast mött på så det kqnske är det som gjort att jag är så tvär till uttrycket Ni andra har också rätt, att man tar sig igenom det och blir starkare. Jag har till exempel bättre koll på vart gränsen finns hos mig. Då är jag starkare. Men det folk ser är att jag gått från 150% arbetsförmåga till 50% i perioder i bästa fall, då är jag inte starkare utan svagare även om jag lever igenom min situation. I de anseendet känner jag mig inte starkare även om jag inte är bra så är jag inte deprimerad. Tycker det kan vara jobbigt när man får uttrycket slängt i ansiktet som att man är svag som tycker det känns jobbigt. Min farfar sa ofta att han inte förstod mig och att jag var tuffare när jag va yngre. Han tyckte jag skulle bli mer som min pappa som anses vara tuff och kan köra på trots att det är jobbigt. På ett sätt ser jag mig inte som svag. Jag tycker det är starkt att kunna säga ifrån, sätta gränser och ta tag i sina psykiska problem. Jag vet att jag kämpar och sliter även om jag inte får mycket för det. Ibland faller allt samman men jag lägger mig inte och dör för det även om jag ibland stänger in mig och stänger av en stund. Men å andra sidan känner jag mig svag som inte kan jobba fullt när jag är 24år, som gick i väggen när jag va 18 och när det tagit mig 5år efter gymnasiet att få mitt slutbetyg.

Anna och taxen Max

Gur4m1
2013-07-08 16:30
#8

#7 jag är stark idag, och jag är 32 och fortf inte fått mitt slutbetyg! :D Men idag kan jag jobba deltid- det är jättestort för mig.

Det kommer alltid finnas folk (speciellt äldre generationen) som inte förstår att en människa kan lida något så otroligt- utan att ha fysiska sår. Psykisk smärta som till slut tar sig uttryck fysiskt. Förr i tiden levde man i genomsnitt till 40-50. Idag vill gneomsnittet bli bra över 60+. Så det är inte fungerande att bara bita ihop och pina sig genom 2/3 av sitt liv för vad är det för liv? Vad är det för liv om man inte ens vill finnas kvar i livet? :) Du är en stark tjej Anna4077, din farfar låter som min pappa och man får försöka acceptera att de aldrig kan förstå. Deras tidsålder är utdöende och svunnen ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Anna4077
2013-07-08 16:42
#9

#9 min farfar var ganska rolig för han ville verkligen förstå och jag tror att han gjorde det. Han dog av brustet hjärta efter min farmor gick bort så i slutet tror jag han förstod men som sagt psykisk sjukdom syns inte. Och jag sa ju inte till honom på hans döds bädd "nu kanske du förstår hur jag har haft det". Hans kropp gav liksom upp för han ville inte leva utan farmor.

Anna och taxen Max

[Devya]
2013-07-08 17:49
#10

Det beror på från person till person. Jag tycker inte heller man kan döma någon annan, vi vet inte hur de känner sig. Vi kanske ha varit i en liknande situation som någon annan men vi kan aldrig till fullo förstå hur den andra personen upplever det. Det är för att vi alla är olika.

Jag vet dock att jag klarar av det mesta. Jag har nog klarat så mycket i mitt liv, men visst har jag varit med om några situationer där jag har fått sätta stopp. Det har jag heller aldrig ångrat för det har lett mig till var jag är idag. Ioförsig är jag utan jobb, studieplats och bostad idag, men jag känner ändå att jag är stark och att jag klarar mig oberoende vad som kastas i min väg. 

Jag är helt enkelt bara en sådan människa som hamnar på fötterna och kan pusha mig själv hur mycket jag vill utan att jag går totalt sönder. Jag litar på mig själv och det har gjort att jag klarar mig.

Jag förstår dock att inte alla kan det där.

[typellisch]
2013-07-08 17:56
#11

Det som inte dödar mig, gör mig starkare. Det är nåt jag alltid går efter, det ger mig lite extra kraft de stunder i mitt liv som jag inte är på topp (som i dagens läge, faktiskt). Det hjälper mig att tänka ''Men äh, detta dödar mig inte.. det kommer göra mig starkare när jag är på topp igen!'' Och det har hjälpt mig många gånger då mitt liv varit otroligt struligt många gånger under mina 23 år.

Men visst kan man säga det till andra, men man kan säga det på ett fint och försiktigt sätt. På ett förstående sätt. :) Jag kanske inte uppskattar det om man pratar ut med en vän och denna bara svarar ''Okej!'' när man är klar med det man pratat ut om och sen lite senare slänger ut det i stil som: ''Det som inte dödar dig, gör dig starkare! 😉'' Det känns rätt drygt.. då känns det som en mening den säger bara för att undvika situationen och om man ifrågasätter så kan dom påpeka att dom visst stöttade med just den meningen. Men om en vän däremot stöttar med fina meningar, ger komplimanger som att man är stark och duktig och liknande så kan jag verkligen uppskatta just den meningen: ''Det som inte dödar dig, gör dig starkare!
😉'' Det handlar nog lite hur man pushat sin vän i nöd innan meningen sägs. :)

Honestyisdead
2013-07-08 18:03
#12

Jag hoppas alla förstod att jag inte menade att man på något sätt ska döma andra genom detta.

[typellisch]
2013-07-08 18:10
#13

#12 Vad menar du?

Annons:
Honestyisdead
2013-07-08 18:33
#14

Att jag inte menar att frasen ska användas för att förminska någons mående -

[typellisch]
2013-07-08 18:38
#15

#14 Då förstår jag. Jag upplevde inte att du menade så i alla fall. :)

Anna4077
2013-07-08 21:39
#16

#12 absolut inte! Förstod precis hur du menar :)

Anna och taxen Max

Honestyisdead
2013-07-08 21:44
#17

Vad bra 🙂

Wide Awake Dreamer
2013-07-09 14:48
#18

Ja, det ligger mycket i det uttrycket, men varje individ måste avgöra själv om det stämmer för honom eller henne. T.ex. att utmana sig själv tror jag de flesta människor mår bra av, men att hela tiden driva sig själv till gränsen för det man klarar av är det nog få som orkar i längden. Skulle nog själv akta mig för att säga det till en person som kämpar med sin psykiska hälsa, om jag inte känner personen och vet att hen kan ta det.

Anna4077
2013-07-09 16:24
#19

#18 det är det jag känner också. Det finns liksom en gräns och bara för att man inte fysiskt dör så kan man bli väldigt dålig

Anna och taxen Max

tlover
2013-07-09 17:07
#20

Jag har blivit starkare av allt jag gått igenom och är stark nu trots att jag inte kan jobba.

Jag tycker att uttrycket stämmer även om det kan användas fel av vissa.

Jag anser också att man alltid ska försöka att bli en bättre person men det behöver inte betyda att man ska bli som "alla andra" eller bättre utan bara att alltid utmana sig själv för även om man misslyckas ibland så betyder det inte att man blivit svagare för det däremot.

l'm back

Annons:
Gur4m1
2013-07-09 17:15
#21

#20 ja precis. Tyvärr har jag mest råkat ut för att ANDRA tycker att jag ska vilja bli en"I ders ögon" bättre person.

De tär en väldigt stor skillnad- om någon annan anser att jag borde kunna dittan och dattan men jag väljer att lära/kunna saker om sådant jag är intresserad av och därmed är lättare. Eller ska jag plåga mig igenom jobbiga saker för att bli en bättre människa i andras ögon? Då talar jag om kunskap, t.ex att jag verkligen avskyr matte och ogärna lär mig mer än just det jag behöver kunna för att klara mig. MEn jag vet inte hur fota människor påtalat om att jag borde lära mig mer, för att ja, utvecklas och helt enkelt bli en bättre version av mig själv- men jag är ju nöjd :) Ska man härda sig för andras skull? Haha..blev kanske lite OT nu ^_^

Vad är en bra människa, helt enkelt.

Jag upplever att jag är som allra bäst när jag är bland folk där jag duger precis som jag är. :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

viktoria91
2013-07-09 20:29
#22

För mig stämmer det. Jag har varit nere och vänt skiten, mycket lättare förr, nu var det länge sen, man lär sig väl!

Anna4077
2013-07-09 21:15
#23

#21 inte ot :) tycker det ingår :)

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: