Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1602 ggr
[Devya]
7/10/13, 1:58 PM

Rumskompisar

Är det möjligt för en heterosexuell singel kille och en heterosexuell singel tjej att vara rumskompisar utan att något kommer att hända mellan dem? 

Anledningen till att jag frågar är för att väldigt många i min omgivning har nu höjt ögonbrynen på det faktum att jag och en kille kommer att bli rumskompisar. Jag blev lite nyfiken på vad andra har att säga om saken.

Annons:
Honestyisdead
7/10/13, 2:03 PM
#1

Det behöver inte hända något.

Skogshumblan
7/10/13, 2:05 PM
#2

Klart man kan!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Devya]
7/10/13, 2:13 PM
#3

Ja, själv tror jag att det måste isåfall finnas någon sorts attraktion mellan båda två. Men även då så behöver ju inget hända om man har bra självkontroll.

Jag tror åtminstone helt på att det absolut inte behöver hända något. Jag är också 100% säker på att det inte kommer att hända något mellan honom och mig. Om det mot all förmodan skulle hända något så lär jag uppdatera här. Men jag tror inte att det lär hända.

Maria
7/10/13, 2:40 PM
#4

Det är väl självklart att inget behöver hända.

Det skulle ju innebära att män och Kvinnor "hoppar på" vem som helst bara för att det är ett annat kön och så fungerar det ju inte😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
7/10/13, 2:45 PM
#5

Själv är jag inte en som bara sätter på andra just för att de råkar vara en kille och tillgänglig just när jag är kåt. Menar finns det ingen attraktion där så ser jag inte varför det skulle hända något? ÄR man attraherad kan man ju såklart…hamna i knepigare situationer om det går both ways.  :>

Känner många som bott som rumskompis med olikkönade utan problem (för de inte varit attraherade och ärligt när man bor ihop med någon man inte är kär i så hittar man rätt snart tusen orsaker till att INTE bli attraherad- smutsiga trosor, kallingar, ovanor, u name it)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Jetaime
7/10/13, 3:42 PM
#6

Ja, absolut. Det behöver inte hända nått.

Annons:
[Devya]
7/10/13, 3:47 PM
#7

#4 Nja, jag menade ju inte att man hoppar på vemsomhelst direkt. Utan att det kan växa fram något om man bor tillsammans. :) Men jo, jag tror nog att man kan hålla den där gränsen om man faktiskt inte vill.

#5 Nåjaa, det är ju sådana saker som gör folk mänskliga. Knappast att jag skulle tycka att han var sämre bara för att jag såg hans smutsiga kallingar, hehe. Jag har nog fått se det ena och det andra då jag var tillsammans med mitt ex. Det skrämde inte bort mig utan jag såg det som naturligt då jag skulle ta och tvätta kläderna. Men jag kan hålla med att ovanor kan få en att bli irriterad. Sen igen störs jag sällan av små egenheter. Däremot blev jag otroligt störd av mitt ex som nyste hela tiden och snöt sig en massa. Det lät som en elefant varje gång han snöt sig. Jag blev sur på mig själv för att jag ens störde mig på något han inte kunde göra något åt. =(

ChristineL
7/10/13, 3:56 PM
#8

Ja, det är klart man kan! Tänk att folk fortfarande är så trångsynta att dom tror att män och Kvinnor inte kan vara vänner.

[Friton]
7/10/13, 4:19 PM
#9

Håller med #5 klart att det kan hända om man är attraherad av varandra, men bara för att man bor tillsammans med någon så betyder det ju inte att man kommer hoppa i säng.

Gur4m1
7/10/13, 4:42 PM
#10

#7 absolut. Vet bara allt jag hört från bekanta när de berättat om sina rumskompisar. Tror det blir annorlunda när det är ens egna smutstrosor, den man älskars-smutstrosor/kallingar och "den där som alltid är sen med hyran, alltid tar sista mjölken utan att handla ny-och klipper tånaglarna vid vardagsrumsbordet utan att kasta dem efter sig och raggar på min bästis _varje_ gång hon komemr förbi trots att hon inte är intesserad-killens" smutskallingar.

Lycka till, tror det är skönt att bo ihop med någon annan, oavsett :) Tror kille/tjej kan ha både fördelar och nackdelar men inget romantiskt sker ju om man inte vill det ^_^

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Devya]
7/10/13, 4:50 PM
#11

#10 Det fina med den här killen är att han tycker om att ha det snyggt och prydligt runtomkring sig, precis som jag. Så jag tror det lär gå bra på det planet åtminstone. :)

Vi kommer inte att ha ett vardagsrum utan två skilda rum. Enda gemensamma rum blir köket. Så jag tror de flesta irritationsmoment kommer att undvikas på det viset. :)

amandanill
7/10/13, 5:02 PM
#12

Ja det är väl klart man kan det. Jag bodde ihop med en killkompis i en etta i 1 år. Trångt var det men inget hände mellan oss.

[Devya]
7/10/13, 7:17 PM
#13

Skulle vara intressant att höra från dem som har röstat nej.

Annons:
Anna4077
7/11/13, 2:35 AM
#14

Jag tror att det är väldigt lätt att något händer men det beror ju på vad man är för personer. Det är ju ingen regel som säger att det inte skulle funka. Men jag va en sån som kunde ligga med det mesta när jag va onykter eller ensam eller destruktiva eller sugen som man ibland är. Nu bor jag med min pojkvän där ligga ingår ;) Svar på frågan, beror på vilka man är som personer men jag tror det är lätt hänt att man hamnar i säng eller att den ena får känslor för den andra. Men ingen regel så känns det bra, go for it :)

Anna och taxen Max

Jojaton
7/11/13, 2:47 AM
#15

Om man sätter fasta gränser innan man flyttar ihop tror jag absolut att det kan funka.

Johanna - Instagram

[Devya]
7/11/13, 8:25 AM
#16

#14 Jag är inte den person som ligger med allt som rör sig åtminstone. :)  Även de gånger jag ha blivit full så har jag inte fallit för de killar som har försökt förföra mig. Jag har bra självbehärskning på det viset. Om jag har i huvudet att jag inte vill att något ska hända så händer inget heller.

Det beror väldigt mycket på vad för sorts människa man är. Är man bestämd och har självbehärskning så lär inget hända fast man skulle få känslor för varandra. Jag tror dock att jag inte kommer att få nå djupare känslor för den här killen. Jag tycker inte om hur nedlåtande mot andra han ibland kan vara (något jag märkt på senaste tiden). Tydligen är han inte så pass perfekt som jag trodde vilket är jättebra. Så det lär nog hjälpa mig att inte falla för honom. Jag tycker om killar som kan vara ödmjuka.:)

#15 Jag sa åt honom att inget kommer att hända. Han föreslog dock kompissex! Men jag sa att de får han helt glömma. Det är jag inte med på. Jag tror att han kanske kan vara lite förtjust i mig men han lär nog sen få upp ögonen för att jag inte är så perfekt som han vill tro, då vi väl bor tillsammans. Jag tänker nu åtminstone hålla mig för mig själv och leva mitt liv!:) Han får då tråna bäst han vill efter mig om det är så, men jag vill inte ha något att göra med honom på det viset. Det gick nog in i skallen på honom till slut, som tur är.

vallhund
7/11/13, 10:23 AM
#17

Jag har delat rum o säng med personer av motsatt (o samma) kön många ggr utan att ha sex, t.o.m. på 60 talet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gur4m1
7/11/13, 10:45 AM
#18

#16 precis. Jag gillar sex men har aldrig "råkat" ha sex med någon jag sedan ångrats- i fyllan eller så. Men har väninnor som beskriver det lite som Anna ovan. Så det har helt klart med hur man själv är som person och vilken attityd man går in i boendet att göra tror jag - huruvida man kanske hamnar i säng eller absolut inte alls! ^_^

Låt han tråna. Det går nog över som du säger ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Zorita]
7/11/13, 3:07 PM
#19

Enda gången jag bott med en killkompis slutade vi som ett par, hah. Men jag tror som #14 att det beror på hur man är som person. Själv skulle jag haft svårt för det förr i tiden.

[Devya]
7/11/13, 11:57 PM
#20

Det blir inte av med att bli rumskompis med honom iallafall. Han ska försöka bli tillsammans med sitt ex igen och då kan han inte flytta därifrån.

Jag tyckte det var ett väldigt bra beslut från hans sida men jag skulle önskat att han tidigare hade sagt att han hade sina tvivel för här har jag sökt lägenheter och kontaktat människor angående lägenheterna samt gått på visningar. Det känns som om jag blir utnyttjad hela tiden. Nu tänker jag strunta i att tänka på andra och istället bara tänka på mig själv.

Allt det här letande efter lägenheter enligt både hans och mina önskemål har verkligen sugit musten ur mig. Jag har gjort precis allt. Varför låter jag mig själv alltid utnyttjas?

Vilken skit säger jag bara. Om han ändrar sig så får han dra åt skogs. Jag tänker inte gå igenom samma procedur två gånger. Min energi är som bortblåst nu.

En sak är säker, honom skulle jag aldrig velat bli tillsammans med. Han tycks vara likadan som mitt ex. Utnyttjar mig utan att tänka på att det är väldigt orättvist. Bra att jag nu fick veta det nu istället för senare. -.- Skitstövel.

Jag sa också åt honom att jag inte vill hamna i mitten av allting så jag vill inte längre ha kontakt med honom. Eftersom han går omkring och säger att han gillar mig samt att han inte skulle ha något emot kompissex, samt att han har nämnt åt sitt ex att han gillar mig så att hon blir arg, så tror jag inte att det är möjligt för oss att vara vänner utan att hon blir arg och upprörd. Han förstörde det själv genom att vara tanklös. ^^

Så kan det också gå. Tycks inte fungera att bli rumskompis med människor som e totalt messed up. ;)

Annons:
polgara
7/12/13, 1:35 PM
#21

Klart man kan

Har delat rum med killar många gånger utan att det hänt nått

Anna4077
7/12/13, 4:17 PM
#22

Fy va tråkigt! Ja, tänk på dig själv och skit i honom även om han skulle ångra sig sen

Anna och taxen Max

[Devya]
7/12/13, 4:48 PM
#23

#22 Jo, jag blev lite sur. Jag sa åt honom att jag inte tycker om att slösa min tid på saker och ting som han är osäker på. Det är ju min tid som går till spillo på ingenting på grund av honom.

Nä, en sådan där typ som inte respekterar andra så skulle jag aldrig kunna falla för. Totalt omöjligt.

Underbarn
7/14/13, 10:22 PM
#24

Haha jaa självklart!

För min del hade det berott på hur personen var, personlighet, snäll, rolig, trevlig, social? Utseendet osv. Om båda finner någon form av attraktion till varandra så finns det ju stor chans till att det kan hända något.

Jag har en SKIT SCHYSST killkompis, han är snygg och jätte härlig personlighet, skulle kunna ha sex utifrån det… med han men nej, vi gör inte det :) det bara är så… vi är för goda vänner och det skulle kännas konstigt och pinsamt =P

Och andra killkompisar tänder jag inte alls på bara och då händer inget liksom. Finns ingen attraktion.

[Devya]
7/15/13, 8:23 AM
#25

#24 Han är nog den snyggaste killen jag någonsin har träffat. Han är också perfekt på alla sätt och vis men trots det så är jag inte attraherad. Jättekonstigt!

Verkar som om det kan bli i allafall men nu ska han kämpa på istället för att låta mig göra allt jobb. Jag tänker inte anstränga mig mycket mer. Om det här ska bli av så får han visa att han inte utnyttjar mig.

Zizza
7/15/13, 12:40 PM
#26

Nu har jag inte läst alla andras inlägg, men tänkte bara tillägga min åsikt.

Om man känner att man har känslor för killen i fråga, som man kommer vara rumskompis med. Så kan det bli jobbigt för tjejen.. lika väl om det är tvärtom. Och inte känslorna från den andras sida är besvarad på samma sätt.. eftersom man ev. har sagt "Vi är endast vänner".

Men om inte någon av er känner något sådant för varandra.. så kan det förstås hända att känslor växer fram med tiden som ni lär känna varandra ännu bättre, för det gör man när man bor ihop med någon. Så då kan samma problem som jag nämnde ovan, att komma å inträffa. Eller så uppstår inget och ni för blir bästa vänner eller något.

Eller.. så kanske kärlek bryter ut och ni båda känner likadant för varandra :)

Mvh. Sanne & Djuren

[Devya]
9/14/13, 9:13 AM
#27

Tja, han flyttade in och efter en vecka flyttade han ut. I två veckor velade han med om han skulle komma tillbaka eller inte.

Det som var problemet var hans ex. Han ville inte förlora henne. Nåja, nu har han sagt att han ska komma tillbaka. Får hoppas att han stannar nu. Ska dock göra klart för honom att han får inte dra iväg igen före han hittar en ny rumskompis som kan ta över isåfall.

Så den här killen är nog ingen jag skulle få känslor för. Han lämnade mig i sticket en gång och jag är orolig över att han gör det igen.

Annons:
obstitant
9/14/13, 9:46 AM
#28

Se till att skriva ett ordentligt hyreskontrakt där han åtar sig att betala hyra med en viss uppsägningstid oavsett om han bor där eller inte!

Gur4m1
9/14/13, 9:54 AM
#29

Känslor kna växa fram..både bra och sämre ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Devya]
9/14/13, 9:58 AM
#30

#28 Han hann ju inte skriva på hyreskontraktet ens, utan sa att han skulle göra det följande vecka vilket inte blev av då han for iväg. Så nu ska ja se till att han gör det. Jag ska dra med honom själv dit.

Men han ha nog betalat sin del fast han inte har varit här. Han tänkte också betala för nästa månad, om han inte skulle kommit tillbaka. Han och jag är ju trots allt goda vänner så han vill ju inte göra det totalt omöjligt för mig. Oberoende, så tycker jag förstås att vänner inte gör sådär mot en. Man lämnar inte sin vän i sticket sådär. Jag har varit orolig i två veckor då han inte har kunnat bestämma sig för om han ska komma tillbaka eller inte. Jag pressade honom hela tiden. Ville få svar, men fick aldrig något vettigt svar. Han visste inte. =p

Det har varit väldigt jobbigt. Han får nog ta hand om mig bättre om han vill fortfarande vara vän med mig. Tråkigt då ens vänner bara tänker på sig själva och i processen utnyttjar andra…. =/ För jag känner mig utnyttjad och som han bara tänker på sig själv. Visst, han har problem med sitt ex och så, men har vi inte alla problem? =P Betyder inte att man får behandla andra hursomhelst.

andgustav
9/14/13, 11:16 AM
#31

Om man lägger upp riktlinjer är överens så ska det inte vara några problem. En gång har jag övernattat hos en dam för ett x antal år sedan och jag var inte intresserad att inleda ett förhållande med henne och enda problemet var att jag drog timmerstockar. Nu var det bara tillfälligt och det var långt innan jag var gift. Vi var inte på samma våglängd och respekterade oss bara som vänner.

Gur4m1
9/14/13, 4:18 PM
#32

#30 fast om han betalat sin hyra….och fortf funderar på att han ska eller inte ska, så ser jag inte hur han behandlat dig dåligt, ni är just vänner, inte ett par. Som vän borde du också ha förståelse (som du själv påtalar) infrö hans situation. "Alla har vi problem". Att han betalat hyran trots att han inte är där är ju bra gjort (och det enda rätta så han gör ju rätt för sig). Nu gissar jag att du ville ha en rumskompis även för sällskapet, som däremot uteblev  + osäkerheten hur det ser ut nästa månad osv. Men sånt här kan ju hänva vem som helst tycker jag.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Devya]
9/14/13, 6:35 PM
#33

#32 Grejen är ju att om han väljer att dra sig ur så sägs mitt kontrakt upp och jag måste flytta ut om jag inte hittar en rumskompis i tid som ägarna godkänner.

Jag var tidigare hemlös och jag vill inte bli hemlös igen. Han ville bo ca 4km utanför stan och det är jättesvårt att hitta en rumskompis ju längre jag väntar och de vill sällan bo utanför stan (syftar på studerande). Han ville bo här fast jag ville bo i stan. Vi gjorde en kompromiss - eller jag fick helt enkelt ge med mig och acceptera att vi skulle bo utanför stan och i en tvåa. Han hade inget emot att bo i vardagsrummet.

Så jag fick hela tiden strunta i vad jag ville ha och istället gå med på alla hans krav. Så om han drar sig ur så måste jag hitta någon som vill bo utanför stan och någon som inte har något emot att bo i vardagsrummet som inte har en dörr. Och om jag inte hittar en rumskompis i tid så får jag flytta igen och då skulle jag ha flyttat tre gånger på en månad. =/

Det värsta ha varit att gå och vänta i två veckor på ett svar. Han lovade alltid att ge mig ett svar följande dag men det slutade med att han hade inget svar att ge.

Nu har han sagt att han kommer tillbaka men jag är inte så säker på det. Jag är rädd för att han kommer att fega ur igen.

Nej, jag tycker att han har definitivt behandlat mig dåligt eftersom allt det här var hans idé. Jag sa att jag gott kunde skaffa en lägenhet själv men han ville bestämt bo tillsammans med mig. Jag borde väl ha varit på min vakt med tanke på hur han var tidigare, men då han väl hade bestämt sig så försäkrade han mig om att det var det här han ville och att han inte skulle ändra sig. Så jag känner mig lurad.

Det skulle varit lättare att skaffa en egen lägenhet som jag inte skulle behövt dela med någon. Jag litade ju på att han skulle stanna kvar…

Min familj och vänner tycker att han har betett sig förfärligt, att bara stanna en vecka och sen dra iväg. Han meddelade mig samma dag han for att han skulle iväg. Så det kändes ju lite snopet. Han kunde väl ha sagt det tidigare.  Jag har dock försvarat honom inför min familj och vänner, men jag håller med dem till en viss del.

Jag skulle personligen ALDRIG lämnat en vän i sticket på det där viset. Speciellt om jag visste vad han/hon har varit med om tidigare.

Jag har nog med mina problem och vill verkligen inte bli hemlös igen. =/  Jag orkar inte flytta mer… Jag orkar inte bli utnyttjad och trampad på hela tiden, vilket är så jag upplever att jag har blivit behandlad av honom. Han sa inte ens förlåt för att han stack iväg. Ingenting liksom. Han bara packade sina saker och drog iväg.

Upp till toppen
Annons: