Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1222 ggr
Sweelin
2013-07-19 13:45

Jobb och städning

Hej! Jag och min kille är båda 20 år och bor tillsammans med två katter i en rätt så stor lägenhet. Men grejen är den att vi har lite konflikter angående städning :( När vi båda studerade heltid så skrev vi ett schema och delade upp arbetssysslorna så att han tar disken (vi har en liten diskmaskin) och lagar maten medan jag tar hand om lägenheten som att dammsuga, plocka undan och ta hand om allt gällande djuren. Tvätt, köp och sopor är gemensamt. Nu efter att det blev "sommarlov" så började jag att jobba innan skolan slutade helt inför sommaren och jobbar heltid, 40 h i veckan så är typ på jobbet från 08-17. Jag rider även 2 gånger i veckan så plussa på 2 h innan jag är hemma. Min kille fick inget jobb från början men fick lite senare extra jobb så han jobbade kanske totalt 2 veckor och är nu arbetslös tills han har fått info angående ett jobb i augusti. Så för kanske två veckor sedan så fick han pengar av sin mormor för att kunna ta körkort. Så för tillfället så studerar han nu kanske 1 h om dagen till körkort. Jag försörjer honom denna månad helt och han ska försörja mig nästa månad då han får pengar från sitt jobb. Men grejen är alltså städningen. Jag hinner/orkar liksom inte riktigt med den biten då jag vill göra annat än att städa varje dag jag kommer hem vilket bidrar till en stökig miljö såklart. Men så kom jag in på att pojkvännen kan väl sköta hushållet då han är arbetslös men han vill endast ta typ 80% av städningen vilket är väl helt okej (när han får veta i augusti om han inte får jobbet) men då tycker han att jag ska sköta 80% av städningen när jag börjar skolan igen mot hösten och han skulle få jobbet? För att studera till körkortet är samma sak som heltidsstudier enligt honom? Jag vet bara att andra brukar göra så att den som går hemma tar hand om städning och den som jobbar slipper den biten… Jag känner mig bara så trött och lite arg eftersom jag hade tagit all städning om jag vore arbetslös. Jag tycker mest att han sitter och spelar hela dagarna och lagar lite mat då det är de enda jag ser honom göra när jag kommer hem. Jag kan tillägga att jag måste göra klart ett skolarbete medan jag jobbar nu. Vad tycker ni?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Gronstedt
2013-07-19 13:50
#1

Jag tycker nog att det är rimligt att den som har mest tid och minst inkomst sköter större delen av hemsysslorna, i alla fall om man till större eller mindre del lever på den andras pengar. Men det är också viktigt att man är ense om vad som ingår i hemsysslorna. Om man till exempel har väldigt olika krav på hur mycket städning som behövs, är det lätt bäddat för konflikter.

Min erfarenhet har visat att det inte hjälper att tjata och klaga om man samtidigt fortsätter att göra jobbet själv. Däremot brukar budskapet ganska snabbt gå fram om man bara gör så stor del av sysslorna som man finner skäligt och låter resten slamma igen.

Sweelin
2013-07-19 14:37
#2

#1 Då hade det blivit ännu värre här hemma och jag vill att det ska vara något städat då jag inte vill att katterna ska leva bland skit… Hans familj kommer även på besök lite hur som helst så jag lär ju få kommentarer att det är skitigt i lägenheten då det är min arbetssyssla.

 Det enda jag begär är väl att det inte ligger kläder fulla golvet, disken ligger i blöt, inte sopor fulla bänkarna som stinker samt inga matrester på golvet då min katt gärna äter upp det och blir dålig i magen. Det får gärna vara lite dammsugat också så man slipper gå runt med sand under fötterna Skämtar

Fick även reda på nyss att han endast kommer ha 6300:- nu i augusti så jag får betala hälften på allt i alla fall (mat, hyra, djur osv).

Så nu känner väl jag att han kan väl ändå ställa upp med städning för jag kräver ju ändå inte några pengar tillbaka liksom.

Jag hade gjort mycket för att kunna vara hemma och städa istället för att prata med kunder som är irriterade hela dagarna. 😕

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Gur4m1
2013-07-19 15:59
#3

Heltidsstudier motsvarar att jobba, varför har folk så svårt att acceptera detta faktum :( Så ni får väl dela upp sysslorna jämnt då, eller menar han att du ska jobba mer resten av året (med hushållet) för att han ska ta på sig mer denna månad- nr du jobbar heltid och han inte gör ett skit (pluggar till körkortet? Please. ).

Sen tycker jag att du verar göra rätt mycket redna nu. Allt handla rju om hur man värderar sakerna. Bäst är att varje perosn gör sådant de inte avskyr mest.

T.ex min pojkvän hatar att diska bestick, själv älskar jag att dammsuga. Så jag gör dessa saker. Han älskar inte att svabba golv men han hatar det inte mer än tvätta bestick. ^_^ Men nu bor vi inte ihop och jag tycker att den som går mer hemma tar mer av hushållet. Att studera heltid är inte att "gå hemma", däremot att plugga till körkortet är att gå hemma :P Det kan han göra efter att han ägnat 50 minuter varje dag…hur svårt ska det vara om man är arbetslös eller bara jobbar deltid?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sweelin
2013-07-19 16:31
#4

#3 Han hoppas ju på att få jobb i augusti (heltid) och vill därför att jag ska ta 80% av städningen om han får jobbet eftersom jag "bara" pluggar 🤔
Jag hatar att laga mat och han hatar att dammsuga och eftersom jag var seg med disk när han behövde laga mat så fick han det arbetet och jag tog helt över hushållet vilket funkar bra och vi båda är nöjda 😃 

Han tror ju liksom att städa tar hela dagen och att han behöver göra det hela dagarna och kommer inte ha tid att göra annat så därför fick jag ta de övriga 20% av städningen. Han var lite tvetydlig då det först lät som att han skulle ta allt nu 80% av städningen men tror han ändrade sig sen till han börjar jobba istället.

Han blir ju så otroligt tjurig om jag pratar med honom då han anser att jag bara klagar och tycker jag är otrevlig men ska göra ett försök då jag kommer hem vid 20.00 idag 😭

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Anna4077
2013-07-19 18:16
#5

Jag förstår inte den här grejen med 100% rättvisa och att det som tjänar mindre ska städa mer. Jag tror att han känner att du tar bort hans "manlighet" när du uttrycker det så att han ska städa mer för att du tjänar mer. Släpp det. Det handlar inte om inkomst utan tid. Jag tror du ska lägga fram det på ett annat sätt. Säga tex "kan vi inte försöka hålla lite ordning tillsammans så det blir lite lättare för mig nu när jag jobbar och är så trött". Sedan kan ju du när han jobbar och du är hemma laga mat någon dag, ta hand om disken eller något. Man får ju hjälpas åt och inte ha det till 100% rättvisa. Jag är sjuk och har helt fått lägga de åt sidan. En annan grej. Hobby är ett privilege och ska inte gå före saker som måste göras tex jobb, hushåll osv. Orkar man inte får man dra ner på det roliga. Tråkigt som fan men man måste liksom prioritera. Själv har jag fått lägga ner allt sånt just för att jag inte orkar. Håller också på med hästar och det är hemskt men om jag inte orkar jobba eller göra något hemma är det ju inte rätt att jag springer i stallet och roar mig när sambon får göra det mesta hemma.

Anna och taxen Max

pyromanen
2013-07-19 18:28
#6

Det kan bli väldigt komplicerat om både ekonomi, bedömning av tidåtgång vid studier mm ska vägas in.  Och inte tusan kan det vara särskild mycket jobb att städa efter två pers i en lägenhet tänker jag!?

Varför inte hjälpas åt. Var o en tar ansvar för att plocka upp efter sig kontinuerligt så det inte blir så mycket och det som blir fixar ni tillsammas?   Kan inte ta nån lång stund!   2-3 timmar i veckan?  Det orkar man oavsett om man jobbar eller pluggar.

Annons:
andgustav
2013-07-19 18:44
#7

Hej!

Tycker att ni ska dela på hushålls sysslorna. Du ska inte ta på dig allt för det är orimligt. Vi delar på hushålls sysslorna och jag vill alltid ha rent omkring mig. Det där att jag göra det sen håller inte och ska man ha en bra relation måste man hjälpas åt. Idag var det jag som fixade middagen det är inte meningen att min fru ska sköta det jämt. Ta en dialog om detta.

Gur4m1
2013-07-19 18:47
#8

#5 Det roliga med det argumentet "Det måste inte alltid vara 100% rättvist" är att det oftast (märkligt nog) är kvinnan som får ge vika på den punkten- dvs lägga ner mer tid på att städa och göra "tråkiga saker" men ändå jobba (men Kvinnor anses ha mindre viktiga jobb, hobbies och sämre betalt). Sen är väl städa en tjejhobby? ;))) .

Det är kanske dags då att män slutar knyta sin "manlighet" till sin inkomst- att han inte är nog man om han inte minnsan tjänar MER än sin kvinna. Trodde inte män tänkte så fortfarande idag…Trodde vi försöker jobba oss bort från sådant tänk för att minska löneklyftorna.

Lika lite som jag känner mig "Avkvinnligserad" (påhittat ord i stundens hetta) om en man vill ta på sig MER hushållsjobb än mig (som borde vara motsvarande hans manlighet). Men ja, jobbet borde delas upp utifrån tid och inte inkomst. Säger ju sig själv- en kan tjäna mycket pengar på kort tid om en har välbetalt jobb, den andre jobbar kanske heltid plus lite till men får sämre i lön- ska denne då städa mer? Går ju inte ihop, det orkar ju folk inte. Har man mer fritid bör man därmed även kunna göra mer eller minst 50% av hushållsarbetet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

vallhund
2013-07-19 19:27
#9

Vem har krävt millimeterrättvisa o vem vill inte hjälpas åt? Har jag missat något eller läser vi inte i samma tråd?

TS o sambon hade ett väl fungerande system så länge de båda studerade heltid. Nu jobbar tjejen o killen går hemma arbetslös o anser tydligen inte att han skall behöva göra mer än han gjorde innan då de båda studerade. Ev får killen arbete i augusti o sen skall de tydligen båda fortsätta studera heltid.

Skulle någon kräva av mig att jag skulle göra mig av med djuren för att ha tid att städa o laga mat när arbetar heltid o partnern sitter hemma studerar sitt navelludd hade det varit dörren nästa!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anna4077
2013-07-19 22:40
#10

#9 gissar att du kommenterar mitt inlägg? Menade inte att dom skulle göra sig av med katterna, det är något dom båda tagit in i huset men tycker man måste prioritera. Om jag mår dåligt av att göra "min del" av sysslorna och jobba och 2dagar i stallet så får man ju prioritera. Självklart ska partnern som sitter hemma och pillar navelludd hjälpa till den också. Men om han/hon också arbetade heltid så mår man ju inte bättre av det? Sysslorna hade ju sett samma ut med eller utan sambo hemma eller på jobb? Kanske bara är jag som tänker så då jag måste prioritera ganska drastiskt. Fester/nöjen är nästan icke existerande då all min energi går åt till antingen arbetsträning eller hjälpa till hemma. Jag gör nästan inget hemma då tycker jag det är fel om jag är i stallet typ 2timmar + dusch och allt annat bök runt omkring. Så min syn på prioritering kanske är skev. #8 kanske det är. Hos är det tvärtom. Iallafall när det gäller sysslor hemma. Jag tycker bara man ska hjälpas åt. Ibland orkar den ena mer än den andra. Jobbiga dagar, övertid osv. Därför tycker jag det blir lite fel om tex min sambo ska jobba över och bara för att matlagning är "hans sysslar" syssla så ska han få komma hem och laga mat. Eller om man är sjuk, mår dåligt eller har en sådär dag när allt blir fel. Men som jag skrev ovan, min syn kanske är skev eftersom jag har psykisk sjukdom och kan helt enkelt inte göra min del varken ekonomiskt eller praktiskt. Jag gör så mycket jag kan. Fast det där med manlighet och kvinnlighet inte riktigt har med inkomst och sånt att göra. Men tycker inte det vore konstigt om en killes "manlighet" blir sårad av tex: "Fick även reda på nyss att han endast kommer ha 6300:- nu i augusti så jag får betala hälften på allt i alla fall (mat, hyra, djur osv).Så nu känner väl jag att han kan väl ändå ställa upp med städning för jag kräver ju ändå inte några pengar tillbaka liksom." Manlighet kanske är fel ord men stolthet då? Personligen har jag så gott som inga pengar, ingen arbetsförmåga osv och när vi fick renovera husvagnen och min sambo inte behövde min hjälp med renoveringen kände jag mig värdelös och min stolthet blev sårad. Skulle min sambo säga "eftersom jag betalar för dig så tycker jag du kan städa och hålla ordning hemma" så hade jag blivit jätte ledsen. Men återigen min syn kanske är "konstig" då min situation inte riktigt är den mest vanliga, inte unik, men kanske inte "normal"

Anna och taxen Max

Gur4m1
2013-07-20 09:26
#11

Aldrig hört att mina pojkvänner haft en "manlighet att bli sårad". möjligen om jag skulle börja gapskratta åt deras penis (för de tär något som är direkt kopplade till dem som människor). Så vi dejtar kanske bara helt olika män #10 och de tär därför du förlorade mig med pratet om manlighet ^_^

Sen arbetstränar du coh verkar ha varit mycket sjuk och ha större problem till och från så skillnaden är ju rätt stor från TS situation. JAg har varit i TS situation- arbetslös pojkvän som sitter hemma och tycker spela är roligare än att städa. Jag jobbade 75% innom vården + deltidsstudier. Det var lagom kul att komma hem, alltid samma besvikelse.  Nu verka rju TS kille sköta sin del, och att rida 2 gånger i veckan msåte TS väl få göra? Det är ju hennes hobby och samtidigt en ganska fysiskt krävande sådan men det är bra för hälsan! Något är ju fel om man inte kan plugga heltid OCH ha de där två passen med ridning i veckan + göra sin del av hushållssysslorna. Men TS kille vill alltså att när han börjar jobba ska TS göra 80%. För han jobbar ju.

1. Han räknar inte TS _heltidsstudier_ som att hon faktiskt _gör något_
2. Just nu är han arbtslös en hel månad. Och vill fortf bara göra 50% trots att hon jobbar.

3. Förstod inte hur det ser ut månaden sen? Jobbar TS då med eller tänkte de att det jämnar ut sig. Nåja, skolan börjar ju sen också.

Här rä det ju TS pojkvän som är orättvis anser jag.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

PennyScarlett
2013-07-20 16:48
#12

Jag tycker absolut att om man inte kan bidra eknomomiskt och ändå går hemma det mesta av tiden så ska det inte ens vara en diskussion att han sköter städningen. Sen låter det som att ni har mycket "Men jag gjorde, så då ska du också"…Det låter lite märkligt? I en relation där man älskar varandra (eller iallafall är glada för varandra) så ska man väl kunna ställa upp för varandra utan att ständigt behöva kräva samma mängd tillbaka? För i en relation så tar och ger man hela tiden och det jämnar ändå ut sig om man bara gör det för varandra utan att tänka på sig själv hela tiden…Det är iallafall min övertygelse :/

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Upp till toppen
Annons: