Annons:
Etikettförhållande
Läst 3041 ggr
[Friton]
2013-07-24 14:47

Vems efternamn vid giftermål?

Hur har ni tänkt göra/har ni gjort när ni gifte er? Har ni varsitt, eller har ni valt den enas efternamn, eller kanske tagit ett helt nytt?

Vet av ett par som gifte sig som tog en del av hans efternamn och en del av hennes de skapade alltså ett helt nytt efternamn fast en blandning av bådas. Då ska de ju visserligen passa ihop också.

Jag vill behålla mitt efternamn vid ev giftermål, det är min pappas namn och jag har stått honom otroligt nära hela livet, han gick tyvärr bort för ganska precis ett år sedan, så tror att de är mycket de som gör att jag vill behålla mitt. Min nuvarande sambo (som jag hoppas att jag gifter mig med förstås) kan tänka sig att ta mitt efternamn så där hade jag tur 😉 Vill ju att vi ska ha samma efternamn om vi gifter oss.

Har det blivit någon konflikt för er ang efternamn?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[typellisch]
2013-07-24 15:19
#3

Jag är sådär gammaldags av mig så jag tar nog hans efternamn, när det nu händer och sker i mitt liv..

Honestyisdead
2013-07-24 15:21
#4

Jag är inte gift, men hoppas på att en vacker dag bli det. Då skulle jag utan att blinka ta hans namn.

[Friton]
2013-07-24 15:30
#5

Jag har alltid velat ta mannens namn fram till att min pappa gick bort då. Sen har jag ett mer ovanligt efternamn än min sambo som har ett sonnamn så jag tycker att det är lite roligare att behålla det. Oså har jag dessutom redan bytt efternamn en gång, hade också ett sonnamn från början.

Afturelding
2013-07-24 15:38
#6

Jag tog min mans namn. Jag hade ett vanligt -sonnamn jag också innan, och det var inget jag kände att jag behövde behålla.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
oh-la
2013-07-24 16:03
#8

jag kommer att ta min sambos namn. jag har ett son-namn och han har ett mer ovanligt namn. tyvärr är det två bröder i den här syskonskaran som valt att skaffa tjejer med samma förnamn. brodern har redan gift sig med sin tjej, som tog hans namn, så när jag och min sambo gifter oss blir det bröderna med två fruar som heter exakt samma :P men varför variera :P

[Mustangcab]
2013-07-24 16:11
#9

Jag tog min makes namn då jag hade ett vanligt son-namn och hans inte är så vanligt i synnerhet inte där vi bor.

Det konstiga är att min mor hette Johansson som ogift men hennes far hette Johan Petterson så onekligen så var det vanligt att barnen fick mannes förnamn som efternamn.

tlover
2013-07-24 17:11
#10

Vi velade lite då ganska nyss innan vi gifte oss så gick min pappas del av släkten bort så jag ville ha "kvar" lite av det, min man tyckte däremot inte om efternamnen man kunde "välja" mellan och jag ville ha samma efternamn som han.

Så jag tog mitt gamla efternamn som mellannamn och hans som efternamn (tyvärr ett -son namn). Nu säger jag oftast bara mitt efternamn, kanske har jag kommit över sorgen litegrann (att skriva dubbelt är riktigt jobbigt i längden också)

l'm back

citytjejen
2013-07-24 17:53
#11

Vi har behållt våra respektive efternamn, inte tal om något annat!

/Christina

Fridaaaa
2013-07-24 18:12
#12

Vet ärligt talat inte, aldrig varit på tal om det heller.
Men vill inte ha hans efternamn och han vill inte byta så hade nog blivit dubbelefternamn eller behålla våra egna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
2013-07-24 21:28
#13

Vi tog hans efternamn, vi var helt överens om den saken. Hade han inte velat ha varken sitt eget eller mitt hade jag föreslagit min mormors flicknamn. Det enda vi var oense om var stavningen :P jag ville att det skulle vara W medans han höll fast vid V som han alltid har stavat med, jag gav efter :P

Annons:
[Tuulikki]
2013-07-24 21:39
#14

Jag älskar mitt efternamn och det är väldigt ovanligt (finskt). Vill att det ska "leva vidare", men eftersom jag har 2 bröder och flera kusiner som , både tjejer och killar, kan välja att behålla sina :) Vet att min storebror absolut inte kommer byta och det känns rätt tryggt, haha.

Hade alltså gärna haft kvar mitt men kan ändå tänka mig att byta :) Nu vet jag ju inte vad min framtida man heter då jag är singel och inte ens fyllt 18 än, men det kommer väl en dag för det med :)

[Friton]
2013-07-24 21:54
#15

#14 Mitt är finskt från början men är försvenskat 🙂

Eg är jag väl också lite gammaldags och därför har jag alltid tänkt mig att ta mannens namn, så man kan ju uppenbarligen ändra sig 😉

Jag lääängtar så tills vi är gifta!

Maria
2013-07-24 21:56
#16

Jag hade ett långt flicknamn och det är bara "min släkt" som heter så i Sverige så jag tog min mans namn och det var så skönt att skriva ett kort efternamn😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

isafisa
2013-07-24 21:57
#17

Om jag gifter mig med min sambo nån vacker dag tror jag att jag kommer ta hans namn :) Har velat fram och tillbaka över det där, men jag tror att det skulle kännas bra :)

Emelie-E
2013-07-25 09:55
#18

Först tog jag mannens men efter ett tag så hittade vi på ett helt nytt tillsammans.

Åsa S
2013-07-25 11:51
#19

Det blir nog mitt jag har ett gammalt soldatnamn och min pojkvän har ett vanligt sonnamn

[TheMiko]
2013-07-25 11:57
#20

Är inne på mitt andra äktenskap och har båda gångerna tagit mannens namn. Är inte speciellt stolt över mitt egna då jag inte haft någon bra relation till min pappa. Det namnet jag har nu är unikt, jag är den enda i Sverige med det namnet, inte ens mannens är likadant då han har ett grekiskt efternamn och jag har den feminina formen av hans namn. Så det är ju lite speciellt det också. 🙂

Annons:
Anna4077
2013-07-25 18:00
#21

Alltså min sambos farmor fick min svärfar i ett tidigare förhållande och uppgav fel faders namn för att ingen skulle kunna leta upp honom. Jag vet inte om detta är sant, hon kan vara lite speciell och få för sig saker, men hon berättade det för mig personligen och sa att jag inte fick säga något. Vilket jag inte gjort, inte för hennes skull utan min sambo. Min sambo har alltså samma efternamn som min svärfar och jag vill inte ha ett efternamn utav en av hennes gamla ligg. Min sambo vill ha kvar sitt efternamn och jag vägrar ta de så vi får se vad som händer. Våra barn kommer inte heller ha det. Jag har erbjudit mig att ta hans mammas namn när vi gifter oss men det vill han inte.

Anna och taxen Max

[Teddies matte]
2013-07-25 19:26
#22

Jag kommer ta hans efternamn om vi gifter oss, jag är inte särskilt förtjust i mitt efternamn och gillar hans väldigt mycket.

[Zorita]
2013-07-25 21:04
#23

Vi har båda unika namn, men jag gillar min sambos brittiska namn så jag skulle ta det.

ramm5tein_
2013-07-27 01:26
#24

Jag är absolut inte där, men jag anser mig ha ett så fint och unikt efternamn (bara vår lilla släkt som heter det) så det vill jag mer än gärna föra vidare. Dubbelefternamn tror jag att jag kan tänka mig istället!

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Upp till toppen
Annons: