Annons:
Etikettallmänt
Läst 1491 ggr
vita fingrar
7/26/13, 4:47 PM

Förkylda människor

Är det bara jag som tycker det är opassande att åka och hälsa på folk bara för nöjes skull när man är förkyld? Det är klart att man måste få åka till affären fast man är förkyld men att åka hem till folk och stanna i tre timmar tycker jag inte är passande.

Ett par som jag och min sambo känner lyckas alltid dyka upp när dom är sjuka. Dom sitter och snörvlar hostar nyser och snyter sig stup i ett vid köksbordet. Därpå har dom en 2årig dotter som tycks vara förkyld jämt. Eller ofta i alla fall.

För någon vecka sen ringde kvinnan i familjen och frågade om vi kunde passa deras dotter i 3-4 timmar för dom behövde "egen tid" Javisst tyckte jag och när det ringer på dörren så står dom där med trött hängig 2åring "ja hon har lite feber bara men hon somnar säkert om du lägger henne på soffan"

Somnade var det sista hon gjorde utan hon ville bli buren av mig fram och tillbaka  mesta delen av tiden.

Och nu är det jag som är trött hängig febrig och har ont i kroppen på MIN SEMESTER.

Missförstå mig inte. Jag tycker verkligen om denna härliga tjej men hade jag haft barn så hade jag aldrig ringt och bett om att få barnvakt när mitt barn är förkylt men det har dom ingen förståelse för.

När jag säger något (vilket jag gjort många gånger) så tycker dom att jag är mycket löjlig "herregud, smittad kan du ju bli på ica eller var som helst" Ja det KAN jag men risken måste ju vara ofantligt mycket större hemma i mitt hem när jag är i närkontakt i timmar med smittkällan.

"jaha och? Du dör knappast av en förkylning" har dom sagt många gånger. Nej jag kommer inte dö men själv tycker jag att det är att visa respekt att faktiskt inte besöka folk i onödan då man är förkyld. Själv åker jag inte och hälsar på folk i onödan om jag är förkyld. Det är en sak om det är en väldigt speciell dag när man borde infinna sig.  Tycker i alla fall jag. Är jag ensam om det?

Annons:
[typellisch]
7/26/13, 5:06 PM
#1

Varför tar du ens emot dom om dom kommer förkylda? Jag undviker helst att vara med sjuka personer då jag har en hund som behöver motion och stimulans och om jag blir sjuk blir jag totalt sänkt och har inte ens ork för en promenad med henne.
Så ta inte emot dom är mitt förslag, sen får dom säga vad dom vill. 😎

Honestyisdead
7/26/13, 5:38 PM
#2

Förstår inte heller varför du välkommnar dom eller barnet om du inte vill bli smittad. Visst, fel av dim, men i slutenden är valet ditt.

ChristineL
7/26/13, 5:53 PM
#3

Sjuka människor är då inte välkomna hem till mig, särskillt inte nu när jag har barn.

Evisen
7/26/13, 5:58 PM
#4

Sjuka personer håller sig borta ifrån mig då jag inte vill bli smittad. Skulle jag själv vara sjuk stannar jag hemma tills jag inte smittar längre.

Tycker det låter lite ego av dina vänner att inte respektera ditt nej. Kanske du som ska komma hem till dem störtförkyld, så de kanske förstår vad du menar..*dum tanke, jag vet*.

vita fingrar
7/26/13, 6:23 PM
#5

Inte kan jag påstå att jag "välkomnar" dom. Men i fallet där flickan var sjuk så visste jag ju inte det när hennes mamma ringde och frågade om dom fick lämna henne här. Och när dom väl står i dörren så ja, då har jag svårt att säga "nej tack gå hem när hon ser så hängig ut" och stänga dörren. Däremot kan jag säga "Men borde inte ni stanna hemma då hon är så förkyld?" "Nejdå det är ingen fara" säger dom

Och sedan så är dom personer som ofta kommer på spontanbesök vilket gör att jag inte hör i telefon i förväg att dom är sjuka. Och när jag öppnar dörren och dom står där så har jag svårt att säga åt dom att dom inte får komma in. Jag säger mer att det kanske passar bättre nån dag när dom inte är så förkylda. Då tittar dom på varann och säger ungefär "men att hon är så rädd för lite förkylning" så stegar dom in bara.

Honestyisdead
7/26/13, 6:27 PM
#6

Du får börja stå på dig! Vill du inte ha dom hemma hos dig så ska du inte acceptera att dol går in. Dom trampar på dig!

Annons:
Rutan_
7/26/13, 8:47 PM
#7

Tycker inte att det är okej att lämna ett sjukt barn, varken för barnets skull eller för den som ska passa barnet. Då stannar man hemma.

[Mustangcab]
7/26/13, 9:30 PM
#8

Tror att du blir utnyttjad pga att du förmodligen är den enda som skulle ta emot ett sjukt barn pga av egentid. Låt bli att öpnna när de kommer eller ställ dig dörren så de inte kan gå in.

Anna4077
7/26/13, 10:37 PM
#9

Jag hade också haft svårt att köra iväg folk sjuka eller ej. Själv avskyr jag också när folk dyker upp sjuka. Min moster och hennes barn är ganska ofta förkylda och dom kunde komma med mina kusiner när dom var jätte sjuka hade feber eller som en gång när dom varit med en grupp människor som nästan alla fått magsjuka när dom var iväg. Dagen efter träffar vi dom för dom har ju inte blivit sjuka. Att jag sedan låg i magsjuka i en vecka har inget samband. Dom smittar mig ungefär varje jul. Minns inte när jag va frisk under mellandagarna senast. Jag håller mig hemma när jag är sjuk och om jag åker någonstans stannar jag i bilen eller håller mig ifrån människor, liksom håller extra avstånd mot folk om jag ska handla osv. Man måste ju "rastas" och få lite luft även om man är sjuk.

Anna och taxen Max

[Yllhilda]
7/27/13, 12:42 AM
#10

Har du provat fara hem till dem när du själv är snorig och hostig? Har dessa människor fått smaka på egen medicin?

Evisen
7/27/13, 4:46 PM
#11

#10 Just  med vad jag föreslog..

PennyScarlett
7/28/13, 8:12 AM
#12

Om folk visste hur många gånger jag har velat skicka ut dom genom dörren igen för att dom dyker upp sjuka eller hur många gånger jag ville spraya alcohol över mina klasskamrater för att dom kom med diverse sjukdomar när jag hade gravid mamma och syster (ja dom var gravida samtidigt ^^) eller efter det när dom hade små bebisar! Jag blir jättearg för jag vet hur jobbigt det är för mammor att ta hand om sjuka barn, sömnlösa nätter och ovanpå det blir dom själva förkylda. En ilsken förkylning kan dessutom bli oerhört dyr för en mamma som har många barn och alla blir sjuka, den ena efter den andre och hela familjen får hållas isolerad i en månad innan den jäkla förkylningen gått runt och alla hunnit bli friska. 

 Nej usch. Är man dålig, så åker man inte på visiter, kalas eller ens så mycket som en enkel kopp kaffe.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Upp till toppen
Annons: