Annons:
Etikettjobbet
Läst 2560 ggr
andgustav
7/30/13, 11:22 AM

Beträffande jobbsök

Hej på er!

Nu har jag arbetslös sedan början av februari och nu börjar det faktiskt tära en del även på mig. Jag har fått en del s k oseriösa erbjudanden med s k provision och att springa i villaområden är mycket objudande. Jag är inte intresserad av att kränga till privatpersoner det är grejor som de inte behöver. För drygt en månad var det en person på arbetsförmedlingen tyckte att jag skulle gå till en s k jobbcoach. Förra gången när jag var i samma sits besökte jag en jobbcoach det gav ingenting och jobb fixade jag själv. Via s k rekryteringskonsulter har svaret kommit tillbaka att jag är för senior. Tyvärr så är det s k åldersdiskriminering och det verkar inte vara inte för bra att man är för erfaren. Jag har ungefär fyra år kvar att arbeta och tar det där med en nypa salt. Personligen håller jag mig mycket fräsch motionerar varje vardag och undviker skräpmat. Dessutom är det hel och ren som gäller. Skulle aldrig besöka Arbetsförmedlingen i träningsoverall sandaler utan strumpor det passar damer som har rena naglar. Man ska visa respekt för arbetsförmedlare och är man så klädd så är man bortsorterad vid en anställningsintervju. Nu har jag tagit ett beslut att starta egen verksamhet har idag två uppdragsgivare som är intresserad av mina tjänster och på sikt kan man sugas upp i ett företag. Det där att de lägger in i en databas håller inte längre det måste hända saker. Vi säljare är många gånger nomader och arbetsgivare har en sälja i max 3 år. Marknaden är idag stenhård och det är många som kommer i kläm.

Annons:
Gur4m1
7/30/13, 12:54 PM
#1

Jag är inte speciellt gammal alls och gått arbetslös i några år tills jag genom jobbcoach-projekt under 6 månader och via det knöt kontakter-både sociala, privata och sådana som ledde till arbete.

JAg träffade och var med på aktiviteter _varje dag_ med min jobbcoach, skrev CV, mötte företag, gick på besök osv. Nu jobbar jag inte som säljare, jag är inte kräsen. JAg har däremot haft ett kvälls/helgjobb i snart ett år nu! Och fått in en fot i ett städföretag där min tjänst hela tiden utökats under 5 månaders tid och snart slipper jag kanske "pyssla" med två timjobb och kanskebli en fast anställd, eller iallafall få så mycke jobb på det ena företaget så jag kan släppa det andra ;) Även om jag trivs jättebra på båda!

Men utan jobbcoachen så skulle jag inte funnit dessa jobb eller motiverat sig själv till att våga/kunna söka de tjänsterna. Blir ju så när man gått arbetslös en längre tid.

Jag upplever att många inte vill ha sin jobbcoach, hellre går hemma oh "gör det på sitt sätt"och träffar sin coach kanske en gång i veckan eller ännu färre gånger.

Jag utvecklades som person med den härjobbcoachen för jag var öppen för det coachen faktiskt har att tillföra- efterosm det jag kom med jsälv uppenbart inte höll måttet för arbetsmarknaden (För då skulle jag ha haft jobb och inte behövt gå till en jobbcoach till att börja med! ) :) Så ge det en hans, inte minst är det _något_ att göra fram tills man får ett jobb istället, så man inte degar ihop hemma i sin lägenhet.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
7/30/13, 1:24 PM
#2

#1 Nu degar jag inte utan har senast idag varit i kontakt med uppdragsgivare. Men passerar man 60+ så är det alltid tufft. Det beror faktiskt vilken jobbcoach man anlitar och jag har aldrig fått jobb via en platsannons. Säljjobb är tuffa och enkla har försvunnit. 😎

Gur4m1
7/31/13, 4:35 PM
#3

Mmm.. Jobbcoachen "ger" ju inga jobb, precis som jag aldrig fått jobb via Arbetsförmedlingen- jag har sökt upp arbetsplatser och ansökt- och fick via min jobbcoachs kontakter och studiebesök chansen att få kontakt med de platser där jag jobbar idag. Med dega ihop så vet jag bara allt för väl hur det kan bli när man går hemma en längre tid och man inte får något gensvar från uppdragsgivarna. Skrev i allmänhet, eftersom andra säkert läser tråden och kan ha hjälp av den :) För mig var jobbcoach verkligen räddningen, men jag känner att jag är bland ytterst få som uppskattar sin jobboach.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
7/31/13, 6:49 PM
#4

Känner flera 55+ med akademisk utbildning och mycket erfarenhet. Friska och välfungerande och i bra skick. Men som INTE får jobb.  Visst förekommer åldersdiskrimiering!

andgustav
8/1/13, 8:18 AM
#5

Nu håller jag kontakt med ett företag och nästa vecka träffar jag experter som ska hjälpa mig så jag kommer igång. Så det är bara att starta eget och skita i åldersdiskriminering!

Gur4m1
8/1/13, 1:00 PM
#6

#5 hejja. Precis, vill ingen ge en jobb får man skapa sig ett jobb ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
andgustav
8/1/13, 2:23 PM
#7

#6 Absolut man får aldrig ge upp och man blir mycket trött på rekryteringskonsulter.

[Devya]
8/11/13, 4:44 PM
#8

Mm, tyvärr förekommer ju den där diskrimineringen. Jag själv har tyvärr också varit skeptisk då jag skulle anställa människor och de har varit 60 år gamla. Men jag tittade ändå på deras erfarenhet och den vann helt klart över åldern.

andgustav
8/11/13, 4:52 PM
#9

#8 Det sker när man går via rekryteringskonsulter. Jag fick svaret att jag för senior och kvalificerad. Men de skulle lägga in mitt CV i sin databas och det har jag  hört 1000 ggr. Nu håller jag på att undersöka möjligheterna att starta eget och har redan två uppdragsgivare som är mycket intresserade.😂

[Devya]
8/11/13, 4:55 PM
#10

#9 Det är ju inte så svårt att starta eget bara man har en bra idé och plan och vet hur man ska utföra det. :)

andgustav
8/17/13, 8:31 AM
#11

Hej på er!

Den här veckan har jag träffat en del experter att starta egen verksamhet det finns företag som är intresserad av mina tjänster och nu fortsätter jag med benchmarketing. Ritar på affärsplaner budget med mera och har testat en del nya datorprogram. Vid ett möte hos arbetsförmedlingen i City om starta eget var det mer Kvinnor än män. Kvinnor verkar vara mer på hugget.

Aniara4
8/17/13, 9:48 AM
#12

#11 Eller ha svårare att få jobb som matchar deras kompetens.

andgustav
8/17/13, 12:04 PM
#13

#12

Det är ju massor av jobb som försvunnit inom bank, finans, media, handel och försäkring. Många gånger är det mycket kvalificerade personer och vi får verkligen hoppas att det går bra för dessa personer.

Fortsatt trevlig lördag på dig):

Annons:
Gur4m1
8/17/13, 6:06 PM
#14

Tänker på det #12 skriver, då tänkte jag mer åt hållet att en man kan vara medelmåttig och få ett jobb, ska en kvinna ha samma jobb (om det finns minsta lilla prestige i yrket såär det även väldigt mansdominerat) så ska hon inte bara vara bra, utan BÄST. Funderade på detta då jag jobbar (som städare) på ett stort företag i Sverige, och samtliga utom en kvinna på mötet (resterande Kvinnor är receptionister/sekreterare) är män. Det gjorde mig lite "förgrymmad" för arbetsplatsen rymmer verkligen många olika yrkesområden som borde locka kvinnor; arkitektur, teknik, social kompetens, kontakter, handel och även miljö. osv.

Kvinnan kan man nästan räkna med är mycket kompetent (eller inkvoterad- men förhindrar ju inte att kompetensen är hög ändå!) medan jag ofta ser männen "skräpa omkring" gå på "toalettpauser" i en halvtimme eller så ;) Kvinnan skulle nog aldrig våga bete sig så, då skulle hon nog få höra en hel del om det. Ser männen Sitta mycket och ofta i fikarummet (lika mycket som receptionisten och sekreterarna), MYCKE skitprat om sina kollegor. Önskar folk kunde uppmärksamma sina städerskor mer så man slapp se och höra all skit ;) Även som städare får mina manliga kollegor ofta höra av speciellt äldre människor att de minsan inte kna vara riktiga städare då de är karlar, de vill ha andra städare, riktiga städare, Kvinnor.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
8/18/13, 1:16 PM
#15

#14 Vi ska ha klart för oss att männen på en arbetsplats fortfarande lever kvar i sin mullig mansgris stil. Jag känner en kollega som aldrig städade upp på sitt skrivbord det låg kvar papper på hans skrivbord som var mycket känslig information och var hela tiden var han Kungen på arbetsplatsen. En gång efter att jag slutat på detta Kalle Anka företag stod jag och kramade en kvinnlig affärsbekant då ringde han upp min fru och sade att jag träffat en ny dam. Min fru bad honom att åka dit där det är varmare. Man ska aldrig se ner på yrkesgrupper och Kvinnor behövs på arbetsplatser. Bara gubbar på en arbetsplats blir mycket tråkigt.

Aniara4
8/19/13, 1:05 PM
#16

#15 Nyckelordet där är nog männen på EN arbetsplats. Kanske två eller flera arbetsplatser, men jag vägrar att tro att alla män på alla arbetsplatser är mulliga mansgrisar. Mina manliga kolleger är det definitivt inte. Tack och lov.

andgustav
8/19/13, 1:33 PM
#17

#16 Man ska absolut inte dra alla över en kant men det där företaget har en kollega som jag skurit av kontakten totalt med och fick höra på omvägar att tafsar på damer vid en tillställning. Fortsätter han så där kanske lär  han får hugga ved i skogen och det håller inte med hans överlägsna stil. Det är bara bevis på dålig förkänsla. På en arbetsplats respekterar man varandra och är trevlig.❤️

Upp till toppen
Annons: