Annons:
Etikettallmänt
Läst 2573 ggr
andgustav
8/1/13, 8:49 AM

Scoutskräck

Hej!

Jag växte i en håla där det fanns tre aktiviteter på fritiden idrott, pingstkyrkan och scouter. Vi mer eller mindre tvångskommenderas in i in scouterna av mina föräldrar som inte ha någon koll på denna hemska rörelse. Det fanns en lärare på den skola jag gick som var scoutledare. Han var fruktansvärd person min mor var ledare för blåvingarna och under tiden gick jag upp i hans bostad för att hälsa. Hela tiden närmade han sig med mig och smekte mig på stjärten. Efter tjugo minuter gick ut därifrån och min mamma var klar med blåvingarna. Sedan blev det scoutläger under sommaren han var ledare och det var rena kadaver disciplinen vi uppmanades att bada utan badkläder klockan fem på morgonen. Jag vägrade för jag tyckte det var pinsamt, fanskapet tog mig enskilt bakom en dunge gav mig stryk. När höstterminen kom lämnade han sin lärartjänst och förmodligen var det någon som hade skvallrat. När jag låg i flottan kom han ombord på den jagare jag tjänstgjorde på han var underofficer i armén och jag gömde mig på bryggan bakom signallampan. Fokuserade mig på att signalera på andra fartyg som låg i närheten och brydde mig inte om att hälsa på fanskapet. När min dotter växte upp tjatade mina föräldrar att hon skulle med scouterna men jag och sade strängt ifrån, min fd och jag tog med henne på ridning. Idag mår jag illa när jag ser kungen i scoutuniform och tycker att rörelsen liknar trettio talets Tyskland. Scouterna är en rörelse som är förlegad och det förekommer fortfarande underliga saker där och ledare bör undersökas i polisens straffregister. När mina föräldrar talar om hur trevligt det var i scouterna säger jag till dom att nu byter vi samtalsämne de är idag mycket gamla. De tyckte den där läraren var trevlig men jag går inte in i några diskussioner om detta fanskap med mina föräldrar. Med facit hand var han sjuk och idag hade han blivit avstängd från sin tjänst.

Annons:
Honestyisdead
8/1/13, 9:00 AM
#1

Tråkig upplevelse för dig. Men jag görstår inte alls liknelsen med tyskland. Idioter finns överallt. Inom sporter, kyrkan skolan osv. Tror inte att scouterna skulle ha fler pedofiler än andra ställen. Själv avskydde jag scouterna. Lokalerna var gamla och luktade illa och kamraterna var inga jag brukade umgås med. Hade bara kul en gång och det var på ett läger. Men jag har vänner som än idag som vuxna, är scouter och ledare.

Maria
8/1/13, 9:05 AM
#2

Håller med om att dina upplevelser är hemska men själv har jag bara positiva erfarenheter av Scouterna. Nu pratar jag om de "vanliga" Scouterna och inte de delar som olika frikyrkor bedriver för de kan jag ingenting om.

Min son har varit Scout sedan han var liten och han älskade verkligen det. Han fortsatte och blev ungdomsledare och han träffar fortfarande vid snart 30 sina gamla scoutkompisar.

Lägren var sommarens höjdpunkt och alla hajkerna resten av året var jättepopulära.

Det låter som du har träffat på en vidrig "ledare" och det har färgat hela din syn på Scouterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Memento Mori]
8/1/13, 9:06 AM
#3

Ska nog börja med att säga att jag tycker det är fruktansvärt när sånt när händer. Fast personligen tycker jag inte man kan döma ut en hel förening för att en eller ett par personer beter sig illa.

Tyvärr så förekommer det nog inom de flesta föreningar och dessa personer är inte nödvändigtvis dömda så det är inte säkert att de finns med i straffregistret.

andgustav
8/1/13, 9:46 AM
#4

#1

Uppskattar ditt svar vännen och jag ska specificera mig tydligare. Scouterna bildades under Boerkriget i Sydafrika där ungdomar fick springa med meddelande i 30-talets Tyskland bildades Hitlerjugend om man ser en gammal journalfilm är det precis samma kadaver disciplin som användes med marscher, stå i enskild ställning, vara macho och endast släppa in friska människor. Det gäller att ha järnkoll på skolor, idrottsrörelser och andra rörelser. Under min tid blev studierna lidande, scoutmötena vara oftast inte avslutade för en tio en vardagskväll och helgerna var det även aktiviteter. Det fanns en skolkamrat till mig vars far förbjöd honom att vara med scoutrörelsen han lyckades mycket bra i skolan och hela familjen lämnade hålan mycket tidigt. Mina föräldrar tyckte att hålan var en idyll men bakom denna fasad gömde sig massor med tragiska saker. Det är möjligt att sker förändringar i scoutrörelsen med vad ni gör som föräldrar håll järnkoll på vad era barn befinner sig och fråga ut barnen. Det finns exempel där manliga fotbollstränare går rakt in i tjejernas omklädningsrum det fanns en tränare som ville massera en flicka och han ville att hon skulle vara naken. Slutligen säger jag som Astrid Lindgren låt pedofiler brinna i helvetet.

ChristineL
8/1/13, 10:39 AM
#5

Dina upplevelser har ingenting med scouterna i sig att göra så det är fel att skriva på det sättet tycker jag. Det är en idiot och snuskpelle som hamnade där, han hade kunnat vara ledare var som helst.

Själv älskade jag scouterna! Fick så otroligt många vänner och har träffat folk över hela världen tack vare det.

andgustav
8/1/13, 2:42 PM
#6

#5 Jag måste vara ärlig hoppas att det inte förekommer idag. På den tiden var scouterna mycket militanta och det var inkompenta ledare. Det fanns många vettiga föräldrar som plockade bort sina barn därifrån och vid ett annat tillfälle tog en rektor i skolan i på skarpen. Han godkände inte att eleverna höll på till klockan tio på kvällen och kom trötta till skolan.

Annons:
Sarah
8/1/13, 3:31 PM
#7

Jag ville verkligen vara med i scouterna då jag var liten, men jag vågade aldrig säga det till mina föräldrar. Jag hade hört dem säga att scouter var töntar ngn gång och sen kunde jag inte be dem om det :P

andgustav
8/31/13, 3:33 PM
#8

Hej!

Eftersom vi halkade in på scouterna under tråden Nakenbad. För det första ska vi inte dra ner hela Scoutrörelsen för detta grova misstag. Men det gäller såväl sina egna barn ska man ha järnkoll för det är tyvärr många konstiga personer som drar sig till ungdoms aktiviteter och det är inte bra. Regeringen har ju lagt fram ett förslag att man ska kolla ledare i fritidsaktiviteter i straffregistret jag ser inget fel i det men man kan inte lita på sådant till 100 %. Vilken en f d justitieminister hade synpunkter om men har lever i egen värld. Vidare rekommenderade en rektor på skolan att fritidsaktiviteter endast ska pågå till klockan åtta för att ungdomarna ska vara pigga i skolan och han lyckades få med sig de flesta i detta. Vi blev mer eller mindre intvingande av mina föräldrar in i scoutrörelsen och det var mycket korkat av dom. En av gossarna i scoutrörelsen misshandlade sin fru åtta senare och blev kassaskåpsprängare. Alla såg upp till honom under ungdomen så det där att de blir hederliga medborgare kan vi nog ta med en nypa salt.

Gur4m1
8/31/13, 8:05 PM
#9

JAg ville var ame di scouterna men min pappa tyckte det var dyrt och slöseri med pengar- precis osm med min önskan att börja karate 😭

Jag älskar naturen, att "hajka" och var superintresserad av alla sorters djur och att hjälpa folk :) När folk pratar scouterna så tänker jag ju på Knatte, Fnatte och Tjatte i Kalle Anka & Co. Sen brukade jag se på "Hajk" som visade Goliat! Verkade så kul!

Har fått för mig att du är…väldigt mycket äldre än de flesta av oss här på #relationer, Adngustav så jo, jag vågar satsa pengar på att din tid som scout inte har mycket gemensamt med nutidens eller ens min ungdomstid innom scouterna  :) Mycket har nog ändrats. Angående att hålla på till 22 på kvällarna ser jag inget märkligt med det. De veckodagar jag red, så fick vi som sista ridgrupp fodra lilla stallet, då var man hemma först runt 21-22 som bäst. Samma sak med bågskytteklubben, där slutade vi så vi kom hem först run 21-22. Viss ahelger hade vi även jour som innebar att vi for till stallet redan 05-06 på morgonen och kom hem på kvällen när man släppt in hästarna :) Meeen så fick jag inga bra skolbetyg heller  ;)
Men det var nog mer skolans upplägg i allmänhet som inte passade en person som mig.

Pedofiler kan vara precis var som helst, det är inte okej att gå runt och anklaga folk och kolla snett på dem men det är faktiskt där man minst anar det som det _kan_ ske, just för att man inte kan "se det". T.ex har ju manlia förskolelärare fått en hemsk stämpel på sig som äntligen börjar försvinna. Det behövs mer män i förskolan också.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
9/1/13, 11:47 AM
#10

#9

Dagens samhälle har klart förändras. Idag när någon person blivit otrevligt bemött är det känt på de sociala medierna inom några sekunder. Förr i tiden fanns det något som var s k ryktesspridning och många trodde inte på vad ungdomar sade. Som föräldrar ska man vara observant lyssna på sina barn och är något galet har man skyldighet att ta tag i detta på en gång. Scouterna kanske har förändrats men det är inget som jag har intresse av  utan barn ska inte tvingas in i föreningar som de inte känner sig bekväma i. I det lilla samhälle jag växte upp i var det även ungdomar som tvingades in i frikyrkan av sina föräldrar. Så det snacket som mina föräldrar kör att det var bättre för kan vi glömma. Nu ska vi älta i gammalt skit men lyssna på era barn och det vet jag att dagens generation gör. Ha det så bra så länge mina vänner!

Gur4m1
9/1/13, 11:59 AM
#11

Barn ska man lyssna på men även barn kan ljuga och hitta på saker. Hundratals Kvinnor och män har bränts på bål just på grund av lögnaktiga barn och ungdomar som inte visste bättre (och idioterna till vuxna omkring dem!). Barn och vöergrepp är invecklat att reda ut, och även där kna falsk ryktesspridning stämpla en person för livet- då talar jag både om den som är offer och anklagad förövare.

Att pingstkyrkan med andra frikyrkor "tvingar" in barnen är ju tyvärr inget gammalt eller nytt. För mig är sådana påhitt likt sekter- och en sekt är en familj eller ett mindre samhälle och antingen tillhör man den eller inte- och klart man vill tillhöra sin fmailj, det är ett barns vilja att tillfredställa och accepteras av sina föräldrar (oftast; ).

Precis som med mycket kan man tvinga folk utan "tvång". När man talar om tvång tänker man handgripligen eller med hot. Men i sådana här fall handlar hotet om att lämnas utanför/överges av sin familj eller i värsta fall hjärntvättas av sin familj. 🤪

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
9/1/13, 12:17 PM
#12

Visst ska manlyssna på barn. Fast ibland ljuger dom. Som ett barn gjorde här var jag bor. En sexåring påstod sig ha blivit utsatt för kidnappningsförsök påväg till skolan. Blev stor sak av det såklart! Alla skolor varnade elever och föräldrar. Poliser utredde. Sedan visade det sig att barnet hade hittat på allt! Jac kan känna att du andgustav måste släppa det som var. Ville ditt barn gå i scouterna? Om så är falley hindrade ni ert barn från något som faktiskt är utvecklande.

Gur4m1
9/1/13, 12:40 PM
#13

#12 oh ja, hade en liknande incident på min skola, en tjej som ville få uppmärksamhet ljög ihop en liknande historia. Blev hysteriskt på skolan. JAg trodde på henne tills historierna började bli i nivå med "det kom en flintskallig, enögd man med en krok som hand och ett träben och försökte våldta mig i simhallens omklädningsrum då ni alla andra satt i bastun" ungefär. Den tjejen hade mist sin mamma som liten och blev, ursäkta, alltid väldigt daltad med. Hon kunde säga och göra ungefär vad som helst mot alla andra- för hennes mamma var död.

Sådant hjälper ingen, det hjälpte garanterat inte henne. Min syster hittade också på en jobbig historia om en sak som hände på dagis när hon var 5-6 år. När hon först berättade det blev jag jätterädd och arg och skulle berätta för mina föräldrar- först då berättade min syster att hon bara ljugit, men att hon faktiskt var kär i den pojke (som hon lugit ihop en hemsk historia om). Så ja, barn ljuger de med, absolut. Det svåra är att veta när ett barn inte ljuger. Det finns inge themskare än att inte tro på ett barn som talar sanning, eller att anklaga en oskyldig vuxen :/ vars hela liv kan bli förstört. Men de främsta bovarna är de som VET att brott begåtts och de inte sätter in åtgärder- då talar vi om t.ex katolska präster, som ett aktuellt exempel. 

Andgustav: du ble vbehandlad orättvist. Det har de flesta råkat ut för, att bli kränkt eller elakt behandlad av vuxna som det är meningen att man ska kunna lita på, som ens föräldrar litar på! Vuxna finns inte alltid där för att skydda barnen, tyvärr 😡😭

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
citytjejen
9/1/13, 6:00 PM
#14

När jag gick i lågstadiet gick var jag med på "prov" i scouterna, jag var med på en träff, eller vad det heter, eftersom jag hade en kompis som var med där. Dock räckte det med en gång för jag tyckte att det var alldeles för käckt och präktigt, minns att jag skämdes när "scoutsången" sjöngs. Så det var inte min grej!😐🤮

/Christina

Upp till toppen
Annons: