Annons:
Etikettallmänt
Läst 2628 ggr
[Emma--]
8/3/13, 3:34 PM

Relationer på forum

Har tänkt mer och mer på hur folk skriver mot varandra osv och det känns ibland som att det dummaste man kan göra är att faktiskt diskutera saker och ting och man blir genast tolkad negativt.

Jag försöker komma ihåg att göra smileys, men det försvinner rätt ofta. Det mesta jag skriver är i en fullt naturlig ton.

Jag gillar att delta i diskussioner, jag älskar att lära mig nytt om mina intressen och som på den här sajten kan man ofta hjälpa varandra med råd kring relationer. 

Personligen är jag egentligen väldigt konflikträdd och gillar inte alls när folk tar illa upp av vad jag skriver.

En annan sak jag märkt, som inte bara gäller mig är att risken finns att man blir dömd utifrån sina tidigare åsikter i andra ämnen och trådar.
Det finns ju tragiskt nog dom som t.o.m blivit anmälda för sin djurhållning pga konflikter här på iFokus.

Är jag bara överkänslig som tänker och märker av sånt här? 

Jag vill nästan bara mer och mer bli totalt anonym, och knappt diskutera längre även fast jag gillar att delta och lära mig och gärna hoppas att jag ska kunna dela med mig av det jag själv lärt mig.

Är det bara att lära sig att "missbruka" smileys? 😃

Annons:
Honestyisdead
8/3/13, 4:20 PM
#1

Jag skriver ofta från mobilen, och här finns inga smileys. Ofta är det den som läser våra inlägg som problemet ligger hos. Är man saklig kort och inte skriver smileys väljer en del att tolka in sådant som inte finns, baserat på deras eget humör. Jag har lärt mig att inte ta åt mig, jag vet ju själv känslan i mins inlägg. Just djursajtef ksn vara väldigt svåra då djur väcker väldigt mycket känslor. Om alla kunde anta att inlägg skrivs i god ton, så Slipper man feltolkningar. Tycker absolut inte du ska bli anonym, strunta helt enkelt fortsatt diskussion med folk som bara är ute efter käbbel. Vi är trots allt många som inte är det. :) och sedan får man själv se till att inte läsa in gör mucket i svaren man får.

[Emma--]
8/3/13, 6:52 PM
#2

Nä jag sitter ju ofta vid ipaden och då gäller såna här :) Tycker bara det är otroligt tråkigt när man blir tolkad negativt när man inte alls menar något negativt. Och har själv börjat försöka tolka allt i en neutral ton och märker då att det är väldigt mycket som blir en hetare diskussion enbart pga att orden tolkas negativt, att det tolkas som att någon är sur.

Gur4m1
8/3/13, 7:39 PM
#3

Gått i samma funderingar, speciellt eftersom det är ett öppet forum OCH jag blivit attackerad av en perosn på detta forum utifrån att HEN läser mina inlägg och kommenterat det i PM vilket jag anser som mycket lågt. Sådana saker…

Att bli dömd för vad man skrev för kanske 1 år sedan och kunde stå för då men man kanske utvecklat åt ett annat håll efter det. Man utvecklas ju. Jag försöker hålla en god ton men det är svårt mot folk där man upplever en mindre god från. Att diskutera är ju inte samma sak som att uttrycka en åsikt-  folk verkar blanda ihop detta. Men för det ena krävs det andra, men ibland vill man bara uttrycka en åsikt- inte diskutera, då blir det jobbigt/trängt.

Men jag tänkte inte bli anonym bara för att jag har åsikter alla inte håller med om alltid, jag tycker att jag fått många tankeställare och även hjälpt personer på forumet genom stöd och liknande. Vi är ju inte stöpta i samma formar och relationsforumets ton är mycket bättre än den jag mött i vissa djurforum  (Där tonen mest är god på ytan- Tills någon råkar "trampar någon" på tårna -då får man veta sin plats. Djur är myket känsligt ämne så jag har börjat undvika sådana forum trots att jag älskar djur).

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Devya]
8/3/13, 9:56 PM
#4

Hmm, jag brukar inte bry mig. Det är dock tråkigt då folk ibland tror att jag blir upprörd och arg fast jag skriver sakligt och inte alls känner mig upprörd eller arg.. Men det får mig mera att le åt hur snabba människor är på att dra slutsatser. :)

Det är bara att skaffa lite skinn på näsan så blir det bra. Då jag var yngre så deltog jag i många debatter och då kände jag som dig. Nu har jag nog varit med om så många diskussioner så jag blir aldrig på riktigt upprörd eller konflikträdd längre. Inte så att jag skulle dra mig för att skriva igen eller vara anonym. :)

[Emma--]
8/3/13, 11:40 PM
#5

#3 Ja då känns det lite som att en del av poängen med ett diskussionsforum försvinner om man ska sitta och döma efter vad nån person sagt och tyckt tidigare. 
Och som du säger så utvecklas man. 

Låter vettigt! 
Jo djurforum skapar snabbt starka känslor. 

#4 Jo det är vad jag blir så less på att man tolkas negativt och så sitter man där bakom skärmen som ett frågetecken för att man inte ens varit i närheten av att vara upprörd haha. 

Konflikträdd (främst irl) lär jag nog alltid vara, men håller mig inte undan forum för det. Däremot tar jag väl egentligen inte åt mig så mycket, jag blir bara less. ;P

[Yllhilda]
8/4/13, 12:15 AM
#6

Jag har också ibland velat bli mer anonym pga feltolkningat mm. Men jag har kommit på att det är en bra ide att öva sig att stå på sig just på nätet eftersom man kan vara anonym.

Annons:
nlinds
8/4/13, 2:52 PM
#7

håller fullt med dig TS.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

PennyScarlett
8/4/13, 8:56 PM
#8

Förstår precis vad du menar! Tycker dock att stämningen på relationer är mycket bättre än vissa andra trådar jag är medlem på. Har en tråd där folk är nästan elaka mot varandra och det är några som tycker att dom är störst och bäst och vet mest och därmed totalt går in för att krossa dom som kanske inte vet så mycket, så man får inte riktigt en chans att lära sig något utan får bara stämpeln som korkad och obildad. 

 Det är fruktansvärt att känna sig ovälkommen oavsett om det är i en diskussion på internet eller en situation i verkliga livet…Folk är generellt sett väldigt bra på att bli defensiva och aggressiva under diskusionner, vilket är jättetråkigt, för det begränas jättemycket.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

nlinds
8/5/13, 9:53 AM
#9

#8 håller med där, stämningen här är ganska neutral jämfört med vissa andra trådar. Och håller med dig, åter igen, att man får stämpeln som obildad/korkad om man gör något som inte någon annan skulle göra t.ex.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

andgustav
8/5/13, 10:50 AM
#10

Hallå!

Mina erfarenheter från diskussionsgrupper är många ggr att det är personer som älskar att gå över gränser. Tycker att den här diskussionsgruppen håller sig på en bra nivå. Jag är ansvarig för en sluten grupp på FB och där var vi tvungen att rensa bland medlemmar när de började angripa varandra på ett tråkigt sätt. Vi var nära 100 medlemmar idag har vi skurit ner till 55 medlemmar och vi tillåter aldrig personangrepp. Det var en dam som var så jobbig och skrev hel korkade inlägg, sedan blev det sandlåd krig. En annan dam hade tagit med ett videoklipp från den snuskiga klubben i Paris och hon åkte ut med omedelbar verkan. Eftersom folk tar illa upp av sådant snusk och vi har många trevliga personer i gruppen. Före jul bjöd en medlem in 200 andra medlemmar med rasistiska åsikter de åkte ut och sedan var det en dam som skulle ta över försökte bli av med mig hade massor med fåniga bilder. Nu är gruppen städad och vi har järnkoll på detta. Dessutom är min personliga uppfattning av sociala medier att det inte får bli något självändamål jag sitter ungdomar som sitter chattar på sina mobiler och ilskna pensionärer som blänger på ungdomarna. "Lagom bäst som Gösta Ekman säger!"

[Emma--]
8/5/13, 7:34 PM
#11

Jag här brukar det vara rätt lugnt ändå. 

Kan väl säga att det nog är djurforumen som jag märkt av detta mest. Supertråkigt är det i alla fall.

nlinds
8/6/13, 10:28 AM
#12

#11 , verkligen , djurforumen är värst…

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Upp till toppen
Annons: