Annons:
Etikettallmänt
Läst 5107 ggr
andgustav
8/11/13, 10:22 AM

Mobiltelefonerna ett miljöproblem

Hej!

Idag när man sitter på tunnelbanan sitter det nästan 80 % och knäpper på sina mobiler. Det är väl ok om de surfar på dessa mobiler. Men när folk sitter målar upp sitt privat liv och en del som pratar affärshemligheter så har det gått för långt. För ett par år sedan fanns det mobilfria zoner på tunnelbanan men efter maktskiften så togs det bort. Samtalen är många gånger inte akuta utan man kan vänta med dessa och många gånger är det rena skitsamtal. Dessutom finns det ingen anledning att ungdomar under 15 år ska ha mobiltelefoner det finns faktiskt strålningsrisker och det blir varse om i framtiden. Det finns förstås fördelar med mobiltelefon men det ska inte vara ett självändamål och man behöver inte skrika i telefonen. Man bör ta hänsyn till sina medresenärer och de är många gånger inte intresserade av att höra om ditt privatliv. En sång satt fyra personer och skrek i mobilerna. Jag flyttade på mig och talade om att de inte behövde använda mobilerna det hörs ändå. När jag tagit ett samtal på tunnelbanan har det hänt att många pensionärer blängt på mig och jag ställt mig upp för att prata mobilen. Därmed sagt att inte det ska vara förbjudit att tala i mobilen vid tunnelbanan men folk ska använda insidan av hjärnan när man använder mobilen och det är likadant när man kör bil. I trafiken är det säkerhet som gäller.

Annons:
Gur4m1
8/11/13, 10:38 AM
#1

Ser inte hur säkerheten minskar av att tala i mobilen på tunnelbanan? JAg ser inte mobilen som ett självändamål, utan folk pratar för att hålla en viss kontakt med andra- även när man inte ses. Du låter som en tråkig, gammal penisonär

"Ja hoho det var bättre förr när man var tunvgen att smiska illern i hamsterhjulet för att få ström till ens svartvita tv…och grannarna vandrade milsvida från för att se "nyhetsmorgon"" 😃(något min pappa skulle säga, typ).

Skulle gärna se fler med handsfree (tala i mobil i bilen är väl inte ens lagligt längre?borde absolut förbjudas om man inte har dne uppmonterad eller handsfree), för då har man ju en öronplugg och jag tror många skriker just för att de själva hör dåligt (om de håller telefonen i handen). Att ungdomar har telefoner under 15 års ålder ser jag inget problem med, även tonåringar har ett socialt liv, däremot skulle jag nog se till att ha en del saker under kontroll/blockerat som förälder ;) och framförallt ha koll på abonnemanget/räkningen.

Jag klarade mig fint utan mobilen som tonåring, jag var 17-18år när mobilen blev en grej som nästan alla hade, inte bara rika. Min syster var 14 och hon fick såklart en mobiltelefon och hade stor glädje av den trots att hon inte kunde ta vare sig foton eller surfa nätet med den ;)

Ser inte vad maktbytet har med saken att göra, sett mobilfria vagnar på vårt pendeltåg. Verkar mest vara till för folk som kanske vill ha lite lugnoch ro och anser sig vara elalergiker/rädd för strålning (vad man nu ska på en pendel att göra då, vet jag inte).

Själv pratar jag i mobilen där jag känner för det, på bussen, i busskön, i butiken etc. Känner jag för att få råd eller diskutera en sak ser jag int evarför du som står brevid mig ska döma det? Möjligne om jag gapar eller skriker i mobilen men det gör jag ju inte. Men de tär ju inte mer än att jag skulle haft en annan person vid mig och vi konverserat lågt på bussen- enda skillnaden är att du nu bara hör ena sidan av samtalet…

Stör du dig på folk som samtalar med varandra på pendeln? Det vore löjligt anser jag, att störa sig på folk som samtalar med varandra.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
8/11/13, 11:12 AM
#2

#2

Missunnar ingen att tala i mobiltelefon och är ingen gnällig pensionär. Men det är alldeles för störande när folk inte kan tala utan skriker hela tiden. Förr kunde vi nå varandra utan att tjattra i mobilen och när mobilerna kom har tillgängligheten minskat. Det finns restauranger i Stockholm som har mobilförbud och det är ett friskhetstecken. Man behöver inte basunera ut sitt privatliv på offentliga platser och det finns något som heter etik. Barn under 15 år ska inte ha några mobiler föräldrar kan sätta GPS:er på dessa och ha lite bättre ordning på sina barn. Det där med kontakt på mobilen är bara sätt att fly från verkligheten.🤮

Maria
8/11/13, 12:27 PM
#3

Varför bry sig om småsaker?

Jo, jag tycker faktiskt att detta är en struntsak egentligen. Det finns så mycket mer saker att irritera sig på i samhället än mobilsamtal.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Emma--]
8/11/13, 12:37 PM
#4

#2 Varför ska dom inte ha mobiler? 

Det finns väl situationer även de kan ha en fördel av att kunna kontakta bland annat sina föräldrar. 

Vet t.ex en som åker med färdtjänst och som flera gånger blivit avsläppt på fel ställe. För hen blir det ju ett hjälpmedel. 

Öronproppar när du ska åka kanske vore något?

Sen kan jag väl tycka att vissa borde skaffa sig en gräns vad dom pratar om offentligt. Typ sitt sexliv, eller allmänt sitta och bråka i telefonen tycker jag man kan avvakta med 😃

oh-la
8/11/13, 12:51 PM
#5

jag tycker inte att det är mer störande med personer som sitter och pratar högt i mobil eller personer som sitter och pratar högt med en annan person på pendeln, spårvagnen eller bussen, för jag upplever att båda delarna förkommer ungefär lika mycket, det senare mer ofta än det tidigare :P i de situationerna använder jag istället telefonen som mediaspelare och låter mina medpassagerare ha sin högljudda diskussion med medpassagerare (närvarande eller på distans) medan jag lyssnar på musik.

i övrigt är jag en person som gärna pratar i telefon på bussen eller tunnelbanan. varför? jo, för att jag tycker att det är en fantastisk tid att göra det. på jobbet har jag av naturliga skäl inte möjlighet att ringa privata samtal, och när jag sätter foten innanför dörren hemma är det tusen och en andra saker som pockar på min uppmärksamhet. under resans gång har jag en naturlig andningspaus där jag inte kommer någon vart och kan ringa min lilla mamma, eller pappa, utan att känna stress. jag bor 50 mil ifrån mina närao ch kära och försöker ringa dem ett par gånger i veckan och kolla läget.

den enda gången som jag faktiskt vill ha tystnad är på långresor med tåg. då betalar jag en slant extra för att få reda 3-5 timmar i tyst avdelning. anledningen är att jag brukar passa på att ta en tupplur.

i övrigt tycker jag att mobiltelefonen har gjort otroligt mycket bra. för mig, som inte har något som helst lokalsinne, har den räddat många situationer där jag varit helt vilse. när jag var yngre var den en trygghet för mina föräldrar, och när jag ryckte i en moppeolycka för några år sedan var jag otroligt glad att tjejerna som gjorde sig illa hade mobiler så att jag snabbt kunde få tag på deras föräldrar och ringa ambulans på plats.

sedan tycker jag ju personligen att man kan välja att inte lyssna på det man tycker är privat, om man ny tycker att det är jobbigt :P privata samtal sker på allmän plats med eller utan mobiltelefon.

Afturelding
8/11/13, 12:52 PM
#6

Jag tycker det är jättebra att barn har telefoner när de börjar skolan. Speciellt om de behöver ta sig dit med kollektivtrafik, eller cykel. Jag fick min första telefon när jag var runt 12 (Nokia 3310 om jag inte minns fel), och det hade sina fördelar att kunna ringa mina föräldrar, eller mor- och farföräldrar närsomhelst. 

Dock kan jag tycka att internetåtkomst eller fria sms till alla osv är lite väl när man talar om barn, men det är trots allt föräldrarnas val och inget jag vill lägga mig i.

Du påstår att mobiltelefoner är ett sätt att fly från verkligheten, men vad är det egentligen man måste uppleva på tunnelbanan? Jag pendlade i många år, och det är fruktansvärt tråkigt att åka tunnelbana. Det är trångt, och ibland får man någons svettiga armhåla i ansiktet i rusningstrafik. Det är en verklighet jag gärna flyr, faktiskt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
viktoria91
8/11/13, 1:11 PM
#7

#2 Jag fick mobil när jag var 14 år av den anledningen att jag hade häst och det är en högrisksport. Om nåt skulle hända när jag red ut själv är det rätt bra att kunna ringa eller kunna spåra mobilen till var jag var om ja skulle ligga medvetslös någonstans.

andgustav
8/11/13, 1:53 PM
#8

Jag tycker att det ska råda totalt mobilförbud på skolorna och rektorn ser till att vaktmästarna samlar in dessa varje morgon. Finns ingen anledning att de ska ha med dessa till skolorna utan fokusera sig på lektionerna i stället. Mobilfria bör införas på tunnelbana och andra kollektivmedel. De som bryter mot reglerna får lösa ut mobilerna hos polisen för 2000 kr och föräldrar som förser sina barn med mobiler får betala vite till kommunen. Ordningsvakter ser till att det inte pratas vid mobilfria zoner och beslagtar mobiler.

viktoria91
8/11/13, 1:59 PM
#9

#8 Haha, Du har missat först april!

Afturelding
8/11/13, 2:11 PM
#10

Eleverna är inte i klassrummen konstant under dagen. Raster ska vara just raster, och man ska få göra precis vad man vill på dessa. Att lärarna samlar in mobilerna vid lektionens början och ger tillbaka dem vid lektionens slut är mycket bättre. Dessutom kan de behöva kontakta sina föräldrar, vänner eller dylikt, och likadant åt andra hållet. Min mamma smsade mig ganska ofta när jag gick i skolan av en anledning eller en annan, och ibland behövde jag få tag i henne. 

Att man ska få böter för att man råkar passera eller befinna sig i en mobilfri zon är skrattretande. Att vi ska anställa en massa ordningsvakter som dessutom ska transportera alla mobiler till polisstationerna kommer ta enormt mycket pengar och tid, något som inte finns idag.

Dessutom fyller mobilerna en enorm källa till information vid t.ex rättegångar, där man kan identifiera telefonnummer och knyta gärningsmän till brottsplatsen via masterna. Man kan också plocka fram sms för ytterligare bevismaterial. Mobilerna är således väldigt viktiga för att rättssystemet i vårat nya IT-samhälle ska fungera, och vi har mycket att tacka den nya teknologin, istället för att gnälla över den.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

andgustav
8/11/13, 2:20 PM
#11

# 9 och #10 Ha ha ville se reaktionerna är på bushumör idag! Det fanns en släkting till mig på 87 år som hade detta förslag och han är en gammal knäckt):

Maria
8/11/13, 2:21 PM
#12

#11 Gammal knäckt??? Vad är det för något?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

andgustav
8/11/13, 2:23 PM
#13

#12 Det syns att ni inte läst Raskens av Moberg. Det är en s k militär):.

Annons:
Maria
8/11/13, 2:28 PM
#14

#13 Du menar knekt?

Vi har väl inte haft knektar på 1900-talet i Sverige eller menar du soldat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
8/11/13, 2:37 PM
#15

Hela tråden ballade ur nu :>

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
8/11/13, 3:40 PM
#16

För ett drygt år sedan sagt jag på tunnelbanan när min mobil ringde mittemot sitter ett äldre par på närmare nittio år och jag svarar det är en kund som är heligt förbannad. Mannen spänner ögon i mig talar om att jag störde på tunnelbanan kunden var inte på sitt bästa humör utan skrek i telefonen. Jag försökte resa mig upp men det var omöjligt för det var fullpackad i vagnen, mannen talade om att det ska råda totalförbud med mobiltelefoner och hade Stalin levat så skulle jag råkat illa ut. Kärringen tyckte att jag var fisförnäm Östermalms snobb som inte kunde ta hänsyn till gamla personer. Efter fem minuter kom jag till min station och tackade artigt för kritiken. Förstår äldre personer att de tycker det är jobbigt och det finns ingen anledning att bråka med dem.

Maria
8/11/13, 4:02 PM
#17

#16 Jag  förstår faktiskt inte alls äldre personer som beter sig på det sättet du beskrev.

Bara för att man är närmare 90 så får man väl vara artig och trevlig mot sina medmänniskor.

Ålderdom ger ingen slags "fördel" för att vara oförskämd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

andgustav
8/11/13, 4:17 PM
#18

#17 Må jag inte bli så när jag blir  det var likadant på en golfklubb när en gubbe skällde ut mig för jag hade bermuda shorts i restaurangen det var efter avslutad  rond så vi satte oss i bilen och åkte till pizzeria.😉 En annan kärring sade till mig att lägga ner datorn när jag skulle förbereda ett kundmöte och satt på pendeln. Jag störde inte kärringen utan fortsatte jobba.🤐

oh-la
8/11/13, 4:22 PM
#19

#17, håller helt med. hänsyn går åt båda hållen.

jag förstår verkligen inte vad det är som är så jobbigt med att folk pratar i mobiltelefon i det offentliga rummet. det rum där vi alla ska samsas. ska vi även be småbarnsföräldrarna sätta munkavel på sina skrikiga småbarn? tvinga de ibland ganska högljudda tonåringarna att bara sitta raka i ryggen och stirra framför sig. för i den här offentliga miljön är vi tysta, rakryggade exemplariska medborgare i det svenska samhället! det låter lite väl mycket tyskland 1938 för min smak, men alla är vi olika!

mobiltelefonen är en del av det moderna samhället. det är ett sätt att kommunicera, hålla kontakt, jobba, leta information och att införa mobilfria zoner på allmänna platser känns väldigt bakåtsträvande.

det finns hjälpmedel för er som tycker att det skandal att folk på små ytor har rätt att låta. öronproppar kallas denna fantastiska uppfinning.

[Devya]
8/11/13, 4:33 PM
#20

Jag kan bli uttråkad då jag ska åka med buss hem till mina släktingar. Då brukar jag ringa och prata lite strunt med brorsan, mamma eller med min syster. Det kostar inte särskilt för mycket för jag har ett bra abonnemang så det blir högst 10kr per dag, det går aldrig över den gränsen. Varför inte ta och utnyttja sådant?

Om folk stör sig på det eller ej så bryr jag mig inte ett dugg om. Det är mitt liv och det är faktiskt tillåtet att tala i telefon på offentliga ställen. Så länge det inte blir förbjudet så tänker jag minsann utnyttja mina rättigheter och strunta i människor som har så lite att tänka på att de måste tänka på vad andra gör runtomkring sig.

Jag tänker fortsätta att ringa mina "skitsamtal". För mig betyder de mycket och de är faktiskt värdefulla fast andra utomstående kan tycka att de är värdelösa. Men ni vet inget om mitt liv och vad det betyder för mig och därmed skulle det ju vara fint om människor kunde sluta vara så fördömande om minsta lilla grej.

Personligen så vill ja inte prata om privata saker då jag är ute bland människor. Andra har däremot inga problem med det och det borde också vara helt ok. 

Sen om folk skriker då de talar i telefon, ja det kanske blir jobbigt i längden men jag skulle inte börja sura och bli irriterad bara för att någon råkar göra det. De flesta tycks inte veta hur högt de talar då de talar i telefon och ibland blir vissa så ivriga att de råkar höja på rösten.

Annons:
Gur4m1
8/11/13, 6:56 PM
#21

#16 De där äldre 90åringarna had ejag snällt berättat att de gärna kan deportera sig själva tillbaka till Ryssland och att 19930-talet vill ha dem tillbaka :P eller något. Menar…vem säger sådär? Då har man inte så specieltl bra hyffs själv, anser jag. Då anser man sig vara finare och mer "folk" än andra. Nu ser världen så ut att vi har mobiltelefoner så man få göra valen själva, hur tillgänglig man ska vara för omvärlden genom den- men jag tycker inte att omgivningen kan kräva att jag, på allmänt område, t.ex tunnelbanan- om jag ska eller inte ska, ta viktiga samtal- jag räknar samtal från en kund eller arbetet som viktigt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

PennyScarlett
8/11/13, 7:28 PM
#22

Tycker det låter som att du har mycket egna satta regler som du verkar tycka ska gälla alla? "15 åringar SKA inte ha mobiler". Nähe…hur skulle då mina föräldrar fått veta när dom skulle hämta mig vid bussen om vi 15 åringar inte fick ha mobiler? 

 Självklart tycker jag också att man kan hålla normal samtalston när man talar i mobil på offentliga platser, men vad folk pratar om angår verkligen inte mig och då behöver jag varken lyssna eller bry mig om det. Vart tar demokratin vägen om vi plötsligt ska börja förbjuda vad folk får prata om och var och när dom får prata om det? Och på tunnelbanan verkligen? Det är en liten stund man isåfall måste stå ut och det finns väl ändå värre saker att bekymra sig över i en vanlig grå vardag? :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

andgustav
8/11/13, 7:30 PM
#23

Knekten som är 87 år tycker att dagens ungdom har dålig hyfs och fason. Han hotade några tonårsflickor med käppen hör jag störiga tonårsflickor så är bara att byta plats. Knekten har tillhört Svea Livgrenadjärer och lever fortfarande kvar i de gamla bakelit telefonernas tid. Men helt klart att vi bör visa hänsyn till våra medresenärer för det här är ett miljöproblem för nådde vi varann bättre och elkänsligheten ökar varje dag,

Maria
8/11/13, 7:36 PM
#24

Att din "knekt" är antik är ju inget man kan lasta andra äldre för.

Jag har jobbat många år med äldre och upplever att många fler än man tror är väldigt uppdaterade när det gäller teknik och tycker mycket om ungdomar.

Många äldre "välsignar" sina mobiler som gör att de kan känna en trygghet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MiniW
8/11/13, 7:53 PM
#25

#24. Min morfar är en av dom. Jag, mina syskon och pappa köpte en mobil som har en inbygd larmknapp åt honom och han är jättetacksam och nämner många gånger för oss hur bra mobilen, han fått, är och att han inte kan tacka tillräckligt! 🙂

Jag tycker att mobilen är en jättebra grej och fyller många funktioner som man annars skulle fått göra väldigt omständiga; om inte just mobilen fanns idag med dess funktioner som den nu har.

Jag använder mobilen när jag inte hittar själv, jag messar och pratar dagligen med mina kompisar som har flyttat från orten och bor alldeles för långt bort, jag läser tidningen och nyheterna, jag kollar vädret och jag fixar mina bankärenden. Enligt mig är mobilen jättehändig och jag skulle nog inte riktigt veta hur jag skulle göra utan den 🙂
Jag kan nästan göra allt via den och slipper sitta låst inomhus vid t.ex. datorn för att få mycket, som man måste vara uppkopplad för att göra, gjort som jag annars inte skulle kunnat göra på annat vis 🙂

[elmaek]
8/11/13, 9:20 PM
#26

Att smsa eller surfa på mobilen när man kör bil fattar jag aldrig. Många gånger bilar varit nära att köra in i mig och när jag åker ifrån dom (jag vill inte vara i närheten av dom farorna) så ser man att dom har huvudet ner i telefonerna. Egoistiska människor. Prata kan jag ta beroende på vart man kör.. motorvägen brukar vara lugnt då det bara är gasa och bromsa men i stan så är det mer körigt med växling och mycket som händer osv.

Men folk ska få prata i telefonen när dom åker kommunalt. Vad andra pratar om ska man nog inte bry sig om riktigt, det är inte ens ensak. Det jag kan tycka är onödigt att prata om i bussar osv kanske personen i sig tycker är jätte viktigt?

andgustav
8/11/13, 9:35 PM
#27

Mobiltelefoner får inte bli ett självändamål. De är säkert bra men man kan aldrig förlita sig på teknik. Vid en katastrof är det första som slås ut är mobilnäten skulle en stor olycka inträffa i Stockholm gäller det att ha backup. Dessutom vet idag för lite om strålning och jag tror inte på att sitta i mobil telefonsamtal som inte har betydelse. Knekten ville tillsammans med sin broderskapsförening totalförbjuda mobiltelefoner på tunnelbanan. Han tyckte att det var bättre när försvaret hade hästar.Vidare tyckte han att småflickorna som tjattrar i mobilerna skulle skickas på överlevnadskurs och lära sig svenska ordentligt.🎧

Annons:
Gur4m1
8/11/13, 9:47 PM
#28

#23 1. Elkänslighet "finns", men det är inte bevisat ;) Att folk kan få krämpor psykosomatiskt för att de tror en sak är ju inget nytt. Sen kan man inte sluta använda mobiler bland folk för att tänka på elkänsliga- elkänsliga får tyvärr lämna samhället för el finns överallt. Strålningen min mobil avger när JAG pratar i den, påverkar inte dig som sitter  på samma pendel/bänk. Du tar upp helt knasiga saker tycker jag :D Svårt att ta dina argument på allvar. OM mobila nätet slås ut så kan man inte använda det- Du vet, redan på antiken talade de äldre illa om de yngre. De yngre var ohyfsad,e fördärvade och mänsklighetens undergång ;)

Du får tro på vad du vill, jag sitter gärna och pratar i telefonen om allt mellan himmel och jord- mobilen och internet är ju underbart för alla oss som t.ex har fmailjemedlemmar långt, långt bort. Istället för att bara ses och samtalas vid bestämda tidpunkter, några gånge rom året- har vi fri tillgång till varanda. För att tala över mobilen är inte 2kontgjort" det är u faktiskt på riktigt, även om det inte sker öga mot öga- så tar man del av den andres tid och vardag.

Du drar upp om knekten hela tiden men du är på samma nivå, bara några generationer efteråt- men dina krav och påståenden ter sig minst lika absurda 🤪

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
8/11/13, 11:18 PM
#29

#28 Elkänslig beror på mobilerna och jag har två personer i en bekantskret söm fått detta. De blir helt tokiga kan inte vistas bland folk som pratar i mobilen. Folk ska inte betala högt pris för detta och det måste nog införas fria zoner på kollektiva färdmedel. Det finns folk som fått cancer av mobiltelefoner men om fem år vet vi mera. Du ska nog tänka på din omgivning när du åker kollektivt.

Portie
8/12/13, 12:12 AM
#30

Tycker att det är ett riktigt bra tidsfördriv att prata i mobilen eller surfa på bussen, bättre det än att bara glo rätt ut.. Dessutom har jag all musik i mobilen, måste lyssna på musik när jag åker buss. Tycker det låter lite löjligt att förbjuda folk att prata i mobiltelefoner, då kan man ju likaväl förbjuda samtal överhuvudtaget..

Däremot gillar jag inte när folk sitter med mobiler när dom kör, förstår inte riktigt hur man får för sig att göra det.. visst om man har handsfree, men annars så tycker jag man kan stanna någonstans och prata..

[Devya]
8/12/13, 7:50 AM
#31

#27 Idag är vi väldigt beroende av många saker, inte bara telefoner. Många skulle inte klara av att leva utan en spis, bilar och så vidare. Att du börjar mittiallt säga att vi inte ska förlita oss på tekniken? Det är nog försent. 

Sen är människan nog ganska påhittig och duktig på att acklimatisera sig. Om det skulle ske en katastrof och allt skulle slås ut så skulle vi nog hitta ett sätt att överleva. Men ja, om man är orolig så kan man ju gå och bli en "doomsday prepper" samt försöka rekrytera flera personer till det. ;)

Sen angående strålningen. Jag tror nog man utsätts för sådant mer än bara från telefonen. Tänk bara på alla elledningar. Jag tror det är oundvikligt. Vill du själv försöka undvika sådant så använd inte din telefon för ofta isådanafall. Men jag tycker att du inte behöver gå omkring och bekymra dig alltför mycket om vad andra gör med sina liv. Du kan nog inte göra så mycket åt det än att yttra om dina åsikter.

Jag förstår inte varför du tar upp om knekten hela tiden. Är det för att du vill få dina åsikter att låta mindre radikala och därmed bättre eller vad är syftet?

andgustav
8/12/13, 11:02 AM
#32

#31 Vid en katastrof kan vi inte förlita på att tekniken ska lösa problemet  "Winston Churchill"

Strålning är inget vi ska nonchalera mobilfria zoner kommer säkert att införas vid skifte i landstingshuset. Det finns personer med hörselfel som vi bör ta hänsyn till de störs av de starka signalerna. Vi ska ta upp era negativa synpunkter på "Vikingaorden" under torsdag. Det finns något som heter hänsyn och ödmjukhet.

oh-la
8/12/13, 11:25 AM
#33

#32, min pappa har jobbat i mobilmast i hela sitt liv, har omgivit sig med personer som gjort detsamma och bör ha utsatt sig för mycket strålning under sitt liv. han mår kanonbra. det finns otroligt mycket forskning som pekar på att mobilstrålning är ofarlig.

frågan är vad vi kan förlita oss på vid en katastrof, kommer någon infrastruktur alls fungera då? och vad är en katastrof? måste det handla om naturkatastrofer? i så fall kommer vare sig vägar, kommunikation, ekonomi eller någonting fungera. tack och lov händer det väldigt sällan i världen att vi ser katastrofer som slår ur en hel infrastruktur.

ödmjukhet och hänsyn går inte enbart åt ett håll. hänsyn går åt båda hållen, och just nu tycker jag att du bara kräver en hel massa. att införa mobilfria zoner på exempelvis tunnelbanan är ju helt befängt. jag är beroende av telefonen där eftersom jag betalar min biljett genom mobilen. visst, känner man att det behövs en mobilfri vang på tunnelbanan, så visst, så långt kan jag sträcka mig, men större delen av oväsendet på tunnelbanan och på stationerna orsakas inte av mobilpratande, utan av allmänt pratande med personer på plats. det är en del av livet.

och vem är det som är negativ? jag är positiv till teknik och utveckling. bakåtsträvande har aldrig tagit oss långt. mobilen är ett verktyg som idag används mest till annat än kommunikation, exempelvis som betalningssätt.

Gur4m1
8/12/13, 5:42 PM
#34

Andgustav: för det första ska ju elkänslighet bevisas eistera. Bara för att jag oh tio andra säger att vi kan prata med spöken betyder det inte att jag faktiskt kan det, däremot kan jag mycket ävl TRO att jag kan det. Men själv väntar jag på bevis- precis osm man under 80-talet var livrädda för micrad mat i microvågsugnen- de kunde ge cancer och ebola :P Men idag vet man bättre, micrad mat är BÄTTRE än någon annan tillagad mat ur miljöänlighetspunkt, för miljön osv eftersom maten tillagas snabbare med mindre energi (desvärre inte godare) och orsakar INGEN cancer :O

Däremot bör du kanske inte sova med micron eller mobiltelefonen i sängen….om den är påslagen.

Mobilfria zoner hjälper ju faktiskt inte alls- och hänsyn? ska tio personer i Hela Sverige kunna kräva att de ska slippa mobil-strålning mitt i Malmö t.ex- innebär ju att många andra inte kan använda mobilen, tv etc. Som idioterna som skapade radioskugga i en kommun som jag inte mins namnet på- pga EN elkänslig snubbe. Är inte okej i mina ögon-speciellt när elkänsligheten inte kunnat bevisas vara mer än att man skyller på TOr för att det åskar.

Om jag låter bli att använd amobilen på tåget är det främs töfr att inte störa- i den vagnen. För en elöverkänslig är det ska samma- med tanke på att hela tåget omges av el, drivs av el, osv. Då kna man inte komma med helt korkade ideer om att det skulle lösas av att alla måste lämna mobilerna hemma om de ska åka tåg! :)

Jag har bara negativa kommentarer för det finns inget positivt att tillägga, mobilen är här för att stanna och "vågor" av olika slag- el, radio och annan strålning omger oss, även om vi inte själva skulle ha en enda elektrisk pryls så utsätts vi ständigt för strålning.

Handsfree är ett enkelt sätt att undvika att utsätta sig för risken att få canser i skallen :) Sitter du vid en med en mobil som pratar- så får du aranterat inga fysiska men av det (annat än ett sprängt blodkärl för att du irriterar dig på det ohyffsade beteendet!) ;-)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
andgustav
8/12/13, 7:26 PM
#35

#34

Här du en del fakta och du ska nog vara påläst:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15639642.ab

http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Mobil-telefoni/Stralning-fran-mobiltelesystem/

http://debatt.svt.se/2013/01/15/okningen-av-psykisk-ohalsa-bland-barn-kan-bero-pa-mobilstralning/

http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/mobiltelefoner/

Så det är nu hög tid att införa mobilfria zoner i vissa vagnar på tunnelbanan. Ni tror att ni vet allt men ska nog ta reda på fakta. Det här är en stor miljöfara och om fem år vet vi mera.

Maria
8/12/13, 7:30 PM
#36

#35 Det var väl inga direkt "fakta"?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
8/12/13, 7:52 PM
#37

#35 Direkt då någon länkar aftonbladet så vet jag att den personen inte har någon riktig fakta att ge. Det är så absurt att jag kan inte ta en sådan person på allvar om han/hon pratar på om att vara påläst. Du som talar om att man ska vara påläst borde veta bättre och länka till pålitliga källor. Vet du inte vad pålitliga källor är så borde du läsa på om det.

Alla de andra så kallade källor som du länkar till där är inget att ha. De innehåller inte tillräckligt med information. En akademisk publikation är mera trovärdigt än då t.ex. en journalist har skrivit en artikel.

andgustav
8/12/13, 8:00 PM
#38

#36 och #37

Kom igen den dag när kroppen skakar det är som alkohol lagom bäst. Då är ni nog inte så kaxiga länge och tänk på att det finns folk som lider. 📱 Lagom bäst!

Maria
8/12/13, 8:28 PM
#39

#38 Vad det det enda du kunde komma med?????

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

andgustav
8/12/13, 8:37 PM
#40

#38 Ett färskt fall visade sig att f d säljare som hade mobilen kopplad till örat fick en hjärntumör som var orsakad av mobilen så du ska nog inte spela över så mycket. Det här som alkohol inte hålla på för mycket och folk som sitter för länge vid datorerna får ont i rygg samt axlar. Det gäller att röra på sig och det kan vara fullt tillåtet att lämna mobilen hemma. Man behöver inte vara tillgänglig jämt. Tycker inte om kaxighet lagom bäst.

[Devya]
8/12/13, 8:52 PM
#41

#38 Nå, du får isåfall ta och skratta åt oss sen då vi alla har fått hjärntumörer.

Jag bryr mig åtminstone inte. Man kan ju få cancer av att bara vara utomhus nuförtiden om man ska tro på allt det man läser.

Nå, vi alla ska väl dö någon gång.  Åtminstone kan vi välja hur vi vill leva innan vi dör.

Annons:
Maria
8/12/13, 9:17 PM
#42

Jag har aldrig använt mobil särskilt mycket och jag opererades för en hjärntumör 2011.

Numera använder jag mobilen till det mesta. Ringa, anteckningsboken, spela spel osv😉 Jag är inte orolig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
8/12/13, 9:30 PM
#43

Andgustav: Jag har läst artiklar, jag lever inte under en sten men det jag tagit del av har mest känt ungefär som "placebo" och liknande saker. Hjärntumörer är inte samma sak som att man lider av elalergi och känner sig tvungen att flytta t i en stuga i skogen och leva med stearinljus- En elkänslig person har ingen nytta av en mobilfri vagn, de lider ju av ALL el. Ska vi alla återgå till medeltiden för att en handfull personer påstår sig ha symptom från något som ingen ännu kunnat visa att /varför det är så? Nej, jag tror inte det. Jag är ödmjuk, men jag tillhör inte skaran som skulle bränna häxor bara för att jag tycker de passar in i min världsbild. Att häxor finns alltså. 

Psykiskt sjuka och vanföreställningar och att tankar och känslor/oro kna påverka oss fysiskt och ge utslag är däremot något man känner till redan- jag tror det är fallet, eller något amn inte känner till ännu. Nu mins jag inte källan men jag vet att man testat elkänsliga med blindtester utan resultat för att de över huvudtaget kunde känna av elfält. Därmeot när de kände till att det finns el så fick de utslag.

Jag väljer att kasta foliehatten i soporna denna gång..vi får vänta och se, helt enkelt. Klart allt är bäst i lagom mängd, sne vad som är lagomt verkar skilja oss åt. Jag säger "låt alla tala som de vll i sina mobiler" och du säger "mobilförbud", vem av oss är mest lagom och mer extrem? Rent av diktatorisk.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
8/12/13, 10:05 PM
#44

#43 Vilken expert du är som orkar skriva sådana  inlägg!!

Sov gott!!

Gur4m1
8/13/13, 5:35 AM
#45

#44 du talarom säljare…som kan sitta i 5-8timmar om dagen med en mobil vid skallen och jämför det med ungdomar/vuxna som samtalar på pendeln- möjligen enda tiden de har tid att ha den typen av kontakt och fördriver tiden (om de inte vill sova eller lösa korsord eller var folk nu gör).

Du är ju lika kaxig och dryg själv så det bjuder jag på! :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
8/13/13, 5:45 AM
#46

#44 vi kan jämföra det lite såhär: JAg tror inte på gud, du tror på gud. Jag ber dig bevisa guds existens men du tycker att jag ska nöja mig med att ta ditt ord för vad det är, enligt dig- sanningen. För det är så du upplever det.

Sen stannar du inte där, utan du förespråkar att samhället i övrigt ska anpassa sig efter dig och din gud (vilket är okej, till den gräns där det kommer att påverka mig…mycket negativt!). Nu anser jag att tro på gud ter sig bra mycket vettigare än att gå runt och känna ilska och irritation mot mobilanvändare på offentliga platser pga elallergi.

Du får ju tro vad du vill och tycka därefter men detsamma gäller ju även mig. Men visst, jag får väl se när min kropp börjar skaka och dallra och tumörerbörjar ploppa upp (för självklart skulle det vara mobilens fel, ingenting annat jag utsatt mig för eller mina gener).

Lycka till med att skapa frizoner på pendeln (som rör på sig) En frizon bör ju vara i skugga av all typ av el och radiovågor. Att bara rita upp en cirkel "här får ingen använda mobilen!" Gör varken till eller från.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Denna kommentar har tagits bort.
andgustav
8/13/13, 1:48 PM
#48

Hej!

Man verkar inte så populär bland stadens pensionärer när man sitter och tittar på film i sin iphone. Det är många bra funktioner i en smartphone och pensionärer med rullator har det uppstått konflikter med ett antal ggr. En äldre dam som luktade mycket illa satt mittemot mig på tunnelbanan och bad mig sluta titta i mobilen. Jag lyfte på baken och satte mig på annan plats. Så det där med fria zoner är nog trots allt inget dumt förslag man får ju inte använda mobiler på flyget och sjukhusets röntgenavdelningar. Så kan dessa pensionärer sitta i särskilda vagnar då får de plats med sina rullatorer där och vi som vill använda mobilerna sitter i våra vagnar.

Annons:
Gur4m1
8/13/13, 3:07 PM
#49

JAg bor i Linköping som är mindr eän Stockholm och Malmö men har ärligt ALDRIG känt av att gamlingar blänger eller irriterar sig på mig och min mobiltelefon. Aldrig har någon bett mig att sluta surra i telefonen, aldrig har något blängt för att jag ekat runt på skärmen och kollat facebook eller spelar angrybird. Enda gångne jag jsälv brlängt på en tjej så ögonen höllpå att trilla ur…var för 5-6 år sen när sådana där högtalare till mobilen var så populärt och hon sitter mit ti bussen och öser ut ritkig vit maktmusik för oss alla att avnjuta.

Att sjukhus och flygplan inte vill att ma använder mobilen har snarare med deras egen elektornik att göra- det kan påverkas, har alltså inget med människors hälsa att göra (annat än att man no mår rätt DÖTT om man krashar med ett plan pga problem med elektroniken.

Ser itne heller varför gamla, sura, ohyffsade pensionärer ska bestämma hur saker ska vara. Stör de sig på ungdomens mobilsurfande så kan de välja att inte snoka/glo/bry sig om det. Jag har mött många knasiga äldre som är rent av otrevliga, andra är helt underbara och verkar inte alls ha något emot mobiler även om de inte förstår fenomenet för egen del.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

oh-la
8/13/13, 3:29 PM
#50

#49, jag har bott i både Stockholm och Göteborg och har heller aldrig blivit blängd på, eller tillsagd.

Maria
8/13/13, 3:35 PM
#51

Jag bor i Göteborg och åker buss/spårvagn dagligen och har heller aldrig råkat ut för det.

#48 Jag förstår mig inte riktigt på dig??? En äldre dam som luktade mycket illa??? Vad har det med telefonen att göra?

Ska vi ha fria zoner för illaluktande damer också?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
8/13/13, 4:12 PM
#52

#29 Du pratar i nattmössan (är den fodrad med folie?). Vad elöverkänslighet beror på är det ingen som vet, din statistik som består av två bekanta saknar totalt relevans. Att folk fått cancer av mobiltelefoner finns inte beskrivet i någon vetenskaplig, publicerad forskning.

Elöverkänslighet finns så till vida att folk upplever att de är drabbade av det, det är mao verkligt för dem. Det finns o andra sidan ingen forskning som stödjer existensen av elöverkänslighet. Elöverkänslighet är inte samma sak som strålning från mobiltelefoner.

#32 Vad har maktskifte i Landstingshuset med vetenskaplighet att göra? Politiker är populister, inte vetenskapsmän.

#35, var är dina fakta? Har du några bevis för mobilstrålningens ev miljöfara? Själv anser jag att utvinningen av ädelmetaller etc för framställningen är en miljöfara, likaså är det en global miljöfara med all elektronik som slängs utan återvinning. Det är fakta, du kan säkert googla dig till källor, om du nu råkat missa sanningshalten av denna miljöfara.

#38 Självklart finns det folk som lider, det har det alltid gjort, frågan är vad som är orsak till lidandet.

#40 En fallbeskrivning säger ingenting om vad en persons hjärntumör beror på. Kan du länka så vi kan ta del av ev evidens? Vad har datoranvändares ergonomi med mobiltelefoners ev strålning att göra, eller deras ev brist på fysisk aktivitet/motion? Visst kan man lämna mobilen hemma men det är ganska dumt att göra det om man skall ut o jogga, rida, hajka, tälta i vildmarken, cykla, paddla kanot eller tar en långpromenad i skogen med hunden.

#44 Varför så sarkastisk? Överskridit det där lagoma men bäst av alkohol, som visserligen inte heller har mad mobilstrålning att göra. Inte många sjukhusmiljöer som förbjuder påslagna mobiler nu för tiden, radiosignalerna från personalens trådlösa telefoner lär vara farligare. Hur många olika slags vagnar skall vi ha i kollektivtrafiken, rollatorer, mobiler, rullstolar, barnvagnar, illaluktande personer, djurfria osv i all oändlighet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JonasDuregard
8/13/13, 4:27 PM
#53

Man får väl fundera över vad det är som irriterar en. Jag tänker att det i grunden är att man bara hör ena halvan av konversationen, om det är två högljudda människor på vagnen (Tråden flyttade just till Göteborg om ni undrar) så filtrerar hjärnan snabbt bort det men när man bara hör halva så hoppar den in i medvetandet så fort personen börjar tala igen. Kanske är det också att man pratar annorlunda (högre?) med någon i telefon än i sätet mitt emot.

På sikt kommer nog alla att vänja sig vid det, eller så lär sig folk att inte prata för högt i telefonerna. Man kunde sätta upp en skylt om att tänka på samtalsvolymen när man pratar i telefon, så kan man hänvisa till den om någon är för högljudd.

För övrigt finns det inget konstaterat fall där någon varit överkänslig mot el eller mot elektromagnetism eller något sådant. Däremot finns det flera konstaterade fall av personer som TROTT att de varit elöverkänsliga, men som visat vara överkänsliga mot tanken på el snarare än själva elen. Vilket ju är något helt annat.

piotrr
8/14/13, 8:46 AM
#54

Finns inga strålningsrisker. Det har testats grundligt och folk som tror att de är känsliga kan i själva verket inte känna av om en apparat är på eller av. 

Finns ingen anledning att lägga sig i andras telefonsamtal än mindre det finns anledning att lägga sig i deras personliga samtal om de sitter mitt emot varandra. Det är ditt eget problem, inte deras ansvar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

robobengt
8/14/13, 9:04 AM
#55

#52 Jag gick en dag med information om hur mobiltelefoner påverkar medicinsk teknik och fick då lära mig följande.

Bärbar telefon (vanlig på sjukhus) genererar strålning. Mängden är fast, och säkerhetsavståndet till apparater är 3 meter. 

Mobiltelefon utan täckning genererar mycket mer strålning och därför är säkerhetsavståndet ca 10m. De hade själva noterat att utrustning stördes av telefonerna.

Mobiler med full täckning genererar mindre än 1/10 av de bärbara telefonerna så bara för säkerhets skull har de satt säkerhetsavstånd på 1,5 meter men de hade aldrig märkt av att det påverkade.

Den något rimliga slutsatsen de gjort då är att sätta upp signalförstärkare överallt på sjukhuset så att mobilerna har perfekt täckning överallt så att de faktiskt är säkrare att ha i närheten av medicinsk teknik, än de vanliga bärbara telefonerna.

Annons:
Gur4m1
8/14/13, 12:35 PM
#56

#55 intressant läsning 👍

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[NinaCrown]
8/14/13, 3:26 PM
#57

Under många år var min mobil samt internet så gott som min enda kontakt med mina vänner. De bodde långt bort, och de gånger vi skulle ses var allt tvunget att planeras i detalj.

Mitt i den perioden fick jag internet- och mobilförbud från mina föräldrar, jag fick bara använda min mobil till och från skolan, vissa dagar inte ens det. Det tog ca 10min att promenera i vardera riktning. Under den perioden förlorade jag nästan all kontakt med mina vänner, jag vart isolerad och mer deprimerad än jag redan var.

Tack vare mitt förbud började jag rymma hemifrån, och jag klängde mig fast som en igel på alla som visade minsta intresse i att umgås med mig… Dock var de flesta jag träffade under den tiden inte de bästa människorna.

Skulle detta hända idag så tror jag att det skulle varit ännu värre. Många familjer har inte längre hemtelefon, vänner samt familjer bor längre och längre isär, i staden där jag bor är det vanligare med sms-biljetter än pappersbiljetter på bussen, skolor skickar sms och ringer till eleverna för att tala om att skolan är stängd för dagen…

Ändå tycker jag att människor har mer kontakt nu än innan mobilernas intåg. Vill jag prata med min mamma nu, så är det bara att jag skickar ett sms och ber henne ringa mig när hon hinner. Innan mobiler skulle jag varit tvungen att försöka tajma när hon möjligtvis skulle kunnat vara hemma. Samma sak med alla andra jag vill prata med, de flesta jag känner lever ganska hektiskt och har inte tid att sitta hemma och vänta på att någon kanske ska ringa dem.

Jag är även uppvuxen i stora staden Stockholm, och har rest min beskörda del med tunnelbana, buss och pendel. Jag har aldrig varit med om att någon stört sig på mina samtal eller någon annans heller. Enda gången jag varit med om att folk blivit riktigt förbannade är när någon har fötterna på sätet, är fulla, drogade eller inte ger sin sittplats till en äldre.

Elinhedlund
8/14/13, 11:29 PM
#58

men alltså hallå! man kan få cancer av mindre. Nu för tiden skrivs det ju över allt om att du kan få cancer av allt möjligt, tex om du äter gröna chips eller rött kött, eller om du ser på tv, sitter vid datorn osv. 

Ska vi börja tänka så så kan vi ju lika gärna sluta leva för det går säkert att komma fram till att allt vi gör och äter är farligt. Löjligt! och jag tänker då inte sluta leva.. som någon här ovanför skrev så har jag också bara mått bättre av datorer och mobiler, jag tycker det är skönt att kunna hålla kontakten med folk man inte pratar med så ofta.

Henrik70
8/15/13, 10:26 PM
#59

#34 Jag har använt mobiler på ställen där det var mindre strålning än mannen i Mora begärde, så att det inte skulle fungera var bara lögn. Den strålning vi har i samhället är helt klart onödigt hög.

#52 Folk får visst cancer

Den stora Intephone studien visade nästan genomgående på en ökad cancerrisk för de som använt mobilen i mer än 10 år.

Här är en studie

Tittar du på studier där de tittat på cancerrisker i närheten av mobilmaster, tv-master och radio master finns det flera studier som visar på en ökad cancerrisk ju närmare man bor.

andgustav
8/16/13, 11:13 AM
#60

#59

Mycket bra uttalande av dig. Mobilerna i början 2000-talet strålade till så det syntes på datorskärmen idag har det förbättras men vi ska inte vara för optimistiska för vi vet nog mer om detta i framtiden. I övrigt är mobiltelefonerna mycket bra och har massor av funktioner. Man ska aldrig utesluta risker sedan är det sunt bondförnuft som gäller har en kollega vars dotter inte ska surfa FB vid måltider med sin mobil det har han satt p och man behöver inte svara varje gång det ringer. Det finns en värld utanför all sofistikerad teknik och det ska man ta vara på. Lagom bäst!

Gur4m1
8/16/13, 12:28 PM
#61

Men självklart ska man inte sitta och fippla med mobilen när man sitter och äter- samma sak gäller ju när man sitter och pratar med någon osv. Men TS du förespråkade mobilfriazoner för elalergiker. Nåja..

Allt i lagom mängd, sunt förnuft får råda. Sen hur man prioriterar sitt användande borde vara upp till var och en. Sitter jag ensam på bussen (med främlingar) så ser jag det som att jag kan göra vad jag vill med min mobil för jag BORDE inte störa någon och det är _min dötid_.Just för att jag kan använda mobilen under pendelresan kan jag få tid att upplevaomvärlden desto mer!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[NinaCrown]
8/16/13, 3:58 PM
#62

#60 För mig är det där samma sak som ifall man ska tillåta att ens barn ser på tv under måltiden eller inte. Man blir precis lika social med den som sitter bredvid ifall man pillar på mobilen som när man ser på en bra film.

Annons:
piotrr
8/18/13, 10:11 AM
#63

Det beror väl på man gör. Med TVn är sannolikheten låg att man pratar med en kompis, men när man pillar med mobilen är det fullt möjligt att det är precis vad man gör. Dessutom är telefonen nästan alltid interaktiv, något man måste engagera sig med, och därför mycket mindre passiv än vad TVn är.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

Gasoline
8/18/13, 12:29 PM
#64

Vett och etikett när det gäller mobilanvändandet har minskat tycker jag. Däremot har jag inget emot att folk sitter ihop växta med sin mobil så länge de visar hänsyn till sin omgivning :-D

Gur4m1
8/18/13, 5:09 PM
#65

Vett och etikettmed mobilen förändras hela tidne för själva anvädnningen för mobilen ändras hela tiden. Jag mins knappt hur det var innan jag skaffade en "smartphone" samtidigt har jag bara haft den 1.5 år nu. Hur gjorde folk innan 2005-07 eller när de nu kom första gången? 🤪 Innan GPS sattes in i telefoner såg jag t.ex ingen direkt nytta att mindre barn har dem. Nu är ju en mobiltelefon ett hjälpmedel för många, jag som har ADHD har enormt stor nytta av mobilen och min vardag (och jag vet även andra) har blivit SÅ mycket lättare att hantera på så många sätt. Upplever att man kan använda tidenmer "effektivt" men även njuta av tidn bättre. t.ex en försenad buss, jag har inga problem att vänta en timme på en buss, men det är såklart mycket mer uthärdligt med en mobil med roliga spel eller att man kan passa på att maila/chatta med folk, googla och läsa artiklar osv.

Jag älskar mobilen och ser fram emot hur det utvecklas. Däremot tvivlar jag inte en sekund på att jag skulle klara mig galant vid en större katastrof eller om jag går vilse i skogen utan täckning. Sådant är upp till var och en att lära sig/lära sina barn från att de är små.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gasoline
8/18/13, 5:38 PM
#66

#65 jag tänkte mer att man inte ska prata i mobilen vid tex föreläsningar och vid matbordet om det absolut inte är viktigt. Tycker att detta tillhör vett och etikett, och tror inte att detta kommer att ändras även om vissa brukar mobilerna och inte bryr sig i detta. Om man sedan sitter i busskuren och smsar, surfar eller pratar i mobilen stor mig inte alls, så länge man inte gormar i telefonen. :-D

andgustav
8/18/13, 6:53 PM
#67

#66

Idag tog jag utnyttjade tiden skrev lite på mobilen när jag satt på socialsnöret(tunnelbanan). Ha en skön kväll mina vänner!

Maria
8/18/13, 6:56 PM
#68

#67 "Även du, min Brutus" 😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gasoline
8/18/13, 7:13 PM
#69

#67 det var du nog inte ensam om ;-)

Annons:
andgustav
9/6/13, 4:04 PM
#70

Hej hopp! En del behöver inte använda mobiltelefoner på tunnelbanan. De hörs så bra ändå!

andgustav
9/6/13, 6:41 PM
#71

Personer som pratar högt i sina mobiltelefoner och inte tänker på sin omgivning ska kastas ut från tunnelbanevagnar tycker "Knekten" hade detta förekommit i "Gamla Sverige" hade de undersökt hjärnorna på dessa hjärnor och lobotumerat hjärnan på dessa personer.

" Snälla ni var snäll mot honom när han kommer ombord på tunnelbanan han har nog inte så många år kvar"!!

Gur4m1
9/6/13, 8:26 PM
#72

Förr i tidne lobotomerade emn Kvinnor om de öppet visade att de ville och tyckte om sex :P Så "knekten" kan tycka vad han vill om "förr i tid'n"

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
9/6/13, 8:42 PM
#73

#72

Vi ska vara snäll mot "knekten" han lever kvar i det gamla går gärna i Karoliner uniform.

Gur4m1
9/6/13, 9:25 PM
#74

Det är till att vara gammal :D Undra var man kan parkera en häst i centrala stockholm.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
9/6/13, 9:44 PM
#75

Tänk på att de har högsta graden i Karoliner orden och de vill samla in alla mobiltelefoner. De lever kvar i bakelittelefonen tiden och vill ha ordning i samhället):. Själv pallade jag inte med något brödraskapsförbund med alla konstiga saker. Knekten var heligt förbannad där de beskyllde Frimurarna för att vara en kriminell organisation.

andgustav
9/11/13, 7:09 PM
#76

Det här kanske vore något att tänka på:

http://www.dn.se/ekonomi/de-lever-som-om-det-var-1986/

Annons:
Gur4m1
9/11/13, 7:57 PM
#77

Ptja….helt ärligt ser jag ingen skillnad på om ett banr sitter och leker med ett spel där de lär sig saker, eller om de sitter i trdgårdne och iaktar myror, rent krasst alltså :) Sen kan man ju som förälder alltid ta med sina barn på hajk och liknande, fjällvandra etc för att ge dem kusnkap och intresse för naturen, friluftsliv och självkänsla att man kan klara sig och att hantera de där stunderna när det kanske inte hela tiden händer saker.

Men att skita i internet t.ex är att överdriva tycker jag. Det är en del av vår utveckling, så är även att barnen ska kunna hantera det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
9/11/13, 8:03 PM
#78

#77

Den där familjen verkar lite ut över det vanliga. Påminner om en prästson som kom hem till oss för att spela kort. Internet är idag ett subsitut och jag skulle aldrig klara mig utan. Lagom bäst.

vallhund
9/12/13, 12:35 AM
#79

1986 Hade det funnits uppslagsverk, pocketböcker o kassettband i väldigt många år.

Dataspelen gör underverk för vår hjärna, i alla åldrar, var på vetenskapsradion härom dagen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gur4m1
9/12/13, 5:52 AM
#80

ja alltså jag fattade inte logiken "Vad vi hade när vi väte upp" så förstod jag fråna rtikelna tt föräldrarna är födda 86? och jag vet inte ….slutade deras fräldrar köpa saker när deras barn föddes?Jag är född 1980 och jag hade både CD-skivor, Dator och tvspel när jag växte upp :) Jag älskar att leka utomhus (ja, även idag ;) och var väldigt aktiv med sportande och annan sysselsättning.

Spel på en dator kna ju vara precis lika utvecklande som att lösa korsord eller spela kort. Behöver man knappt en underöskning för att fatta XD Min lillebrr som är 90-talist, lärde sig i princip engelska tack vare internet och datapsel. Samma sak för min fa,r som inte gått mer än 7 år i skola, lärde sig engelska tack vare sitt datorintresse (hans första dator ägde han först vid 40+ ålder (och han lyckades lära sig rätt bra engelska utifrån det). Så allt är inte teknikens fel, det som går åt  h-vete i vårt samhälle. Problemet är och komemr alltid vara frånvarande föräldrar som använder tv och dator som barnvakter/uppfostrare.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
9/12/13, 11:35 AM
#81

#80

När Gabriella var 10 år fick hon sin första dator det var mycket pedagogisk. Själv investerade jag datorspel när jag var 50+ körde motortävlingar "I love it"!! Tyvärr så är inte dessa datorspel anpassade till våra nuvarande datorer. Igår tog det tre timmar att installera e-legitimation Mac var inte anpassad och Windows datorn ropade efter uppdateringar. Tänker på alla äldre personer som nästan blir utkastade på banken vi kanske automatiserar samhället lite för fort. Vi ska ha klart för oss att alla inte behärskar tekniken med diverse inloggningar och då borde det vara Rut-avdrag för att hjälpa äldre personer. Datorer och TV får aldrig bli någon barnvakt och som föräldrer ska man ha koll på sina barn.

Upp till toppen
Annons: