Annons:
Etikettförhållande
Läst 1605 ggr
danieldavid
2013-08-11 13:53

Internät: försäkra sig om det är autentisk person.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om att: Möta personer på internät och försäkra sig om att de är autentiska?

Jag undrar om man vill kolla upp och upptäcka att någon är den personen som de säger sig vara, vad kan jag göra? 
Särskilt för en person som lever i Afrika, och en har varit kapabel att utbyta epost. Väl ett sätt är folkbokföring registret, men hur får man tillgång till det när en lever i ett annat land, i Europa? 
Tilläggningsvis: 
Till tjänst och arbete med det: wem kan en egentligen vända sig till för att få hjälp med själva proceduren, någon tjänsteman?

Dörren: Sol, vind och vatten, öppna hav och höga berg.

Annons:
andgustav
2013-08-11 15:24
#1

Hej!

Jag har fått massor av spam i mina dagar och när det gäller mail från Afrika har det förekommit massor av s k nätbedragare. Många personer är inte autentiska utan talar om att de behöver pengar annars hamnar de i prostitution. Mitt råd till er är att aldrig öppna okända mail. Att få fram personuppgifter är nästan än omöjlighet det du kan göra är att spåra IP-adressen. I Sverige får man inte lämna ut personuppgifter hur som helt enligt Datainspektionen. Så mitt råd är att spärra dessa mail.

[Tilde]
2013-08-11 16:23
#2

Jag var en gång med om en afrikansk kille/man som bad om pengar för "han inte hade råd med mat". Så frågade jag honom hur han då hade råd med dator och internet och då slutade han svara. 😂

Jag litar inte på folk på internet som jag inte känner. Vet inte hur man kan kolla upp om de är vilka de säger sig vara tyvärr.

andgustav
2013-08-11 16:30
#3

#2

Det låter bra det där är bara banditer som försöker lura folk. Rekommenderar SPAM filter. Ha det så bra!

[Tilde]
2013-08-11 16:35
#4

#3 Det var på en hemsida liksom Facebook, så det finns inget spamfilter där. Har redan filter på min e-mail där jag brukar få mail om att jag ska ta emot 1 miljon dollar eller liknande åt några afrikanska män… 😕

andgustav
2013-08-11 16:42
#5

#4 Tyvärr så är det inget som förvånar en, jag råkade ut för en tokig dam på FB som ville inleda ett förhållande med mig hon skulle komma till Stockholm. Jag talade om att jag var gift då var jag inte lika intressant dessutom lade hon upp en massa korkade bilder på min profil på FB. Sedan spärrade jag kärringen. Man blir så trött.😟

Gur4m1
2013-08-11 21:50
#6

*internet. Eller är internät någon sida?

Jag öppnar inte mail från folk jag inte känner. Men ett tips om du t.ex vill börja dejta thailändskor vore väl att börja med att camma med dem, sedan uppdagas väl sånt…allt eftersom. Dagen du skickar pengar får du väl se om hon köpte biljetter till Sverige eller bara slutar chatta med dig? ;) (har inget bra svar på din fråga, tyvärr).

Men Afrikanska prinsar och liknande osm ber om pengar eller säger att man vunnit saker- trots att du faktiskt inte spelat eller så- spam, spam och lurendrejeri. Känner inte avsändaren? Öppna inte mail, lägg inte till som vän osv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Anna4077
2013-08-12 10:25
#7

Jag tror inte man kan veta sånt ens "irl"

Anna och taxen Max

Sarah
2013-08-13 11:13
#8

De afrikanska länderna är ju inte kända för sin väl uppbyggda folkbokföring… Vilket land handlar det om?

Upp till toppen
Annons: