Annons:
Etikettförhållande
Läst 749 ggr
Emmetem
8/11/13, 11:29 PM

Så svårt att välja..

Jag har hamnat i ett dilemma som jag verkligen inte vet hur jag ska kunna ta mig ut ur.

Det hela började förra året då jag började på en ny skola i en ny kommun. Kände inte ens enda person och hade inte en aning om vilka de var i hela klassen. Då jag tyckte att de flesta bara var elaka och betedde sig illa så ville jag inte umgås med de. Jag är väldigt noga med de människor jag väljer till min vänskapskrets och jag tyckte inte om en enda i klassen. Men sedan ju längre in på terminen vi kom så var det en kille i klassen som jag började prata lite med. Eller snarare så började han prata med mig eftersom jag satt ensam hela tiden (självvalt dock då jag inte litade på någon annan.) och han tyckte helt enkelt synd om mig. Vi började prata och det visade sig att vi verkligen hade jättemycket gemensamt! Han har hästar och har ridit (vilket är en rätt stor sak för mig då jag gärna vill att mina vänner ska kunna hänga med ut och rida.), han är hundmänniska (jag går verkligen inte ihop med kattmänniskor.) och vi har exakt samma humor! Och självklart en massa mer saker, men jag tog bara som exempel. Vi började umgås allt mer och mer. Jag kände att jag faktiskt började få känslor för den här killen! Han är helt underbar. Men sedan åkte han iväg till Spanien i en hel månad under sommaren. Vi pratade fortfarande en del och jag kände faktiskt att mina känslor för honom bestod även fast vi var så långt ifrån varandra så länge! Jag trodde att när han kom tillbaka så skulle det inte vara samma sak mellan oss längre. Men det kändes fortfarande så rätt! Men sedan åkte jag iväg till ett konfirmandläger en vecka för att vara ledare där. Min lillebror var med då han var konfirmand detta året. Och så självklart de flesta av hans vänner. Jag anmälde mig som vanligt att vara med i Spexgruppen (rolig teater som vi spelar upp varje kväll och skämmer ut oss i cirka en timme.) och då så började jag umgås allt mer med en av ettårsledarna som heter Oscar som också var med i Spexgruppen. Jag känner honom sedan innan och vi är bra vänner och har kul tillsammans! Min lillebror och Oscar är väldigt bra vänner och umgås rätt mycket på fritiden. Och här kommer det svåra: Jag har börjat utveckla känslor för Oscar, min lillebrors vän.

Jag har alltid varit noga med vilka jag väljer som vänner, och av någon knäpp anledning så har jag bara 3 kvinnliga vänner som jag faktiskt kan kalla för riktiga vänner. Och typ 20 manliga. Jag har längre funderat på varför det är så, men sedan har jag kommit fram till att det måste nog vara på grund av mina intressen. Jag älskar jakt, fiske, fysiskt arbete, American Pie-humor och diverse andra saker. Men jag är ändå väldigt kvinnlig av mig i övrigt. Så det är så komplicerat för mig! Men tillbaka till ämnet..

Jag har alltid varit en sådan människa så att när jag har en pojkvän så är jag trogen till 100%. Skulle aldrig vara otrogen, för när jag är ihop med en kille så är han den enda för mig. Även om jag är intresserad av en kille så brukar jag aldrig någonsin flörta med någon annan. För det tycker jag inte är värst snällt. Men under bara denna vecka så har jag blivit näst intill förkrossad då det känns som om jag går emot allt jag står för!

Jag ser på det såhär:
1. Jag kan inte vara ihop med någon från samma klass som mig.
2. Jag kan inte vara ihop med någon av min brorsors vänner.

Så det är svårt! Samtidigt har båda visat sig tydligt intresserade av mig men jag vill inte göra någon av de besvikna.. Min klasskamrat ger mig komplimanger hela tiden, skickar kramar och kyssar via Skype etc. även fast vi inte har den sortens relation IRL.

Jag behöver verkligen råd just nu..

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Annons:
Roamer
8/12/13, 9:06 AM
#1

Tycker du gör det mer komplicerat än det är. Du har ju dina riktlinjer klart för dig och de har du ju satt av en anledning. Följ dem så hittar du rätt, och att tänka på att du kommer göra dem besvikna gör bara att du mår sämre om du skulle göra nått för deras skull. I vissa fall är det berättigat att lyssna på sin inre röst och strunta i vad konsekvensen är för någon annans känslor, även om du inte måste spotta dem i ansiktet när du berättar att du inte är intresserad av dem på det sättet pga din livsåskådning. 

Min personliga åsikt är att du har bra riktlinjer som gör att du slipper hamna i ruggigt obehagliga situationer framöver om du följer dem.

[silkesnosen]
8/12/13, 11:51 AM
#2

Jag tänker som så här, låt tiden ha sin gång. Det brukar visa sig vad som utvecklas till ngt äkta och fint. Sedan om det är "rätt" så förstår jag inte dina "regler". Livet är inte så enkelt och svartvitt! Nu är ni inte så gamla, så låt tiden ha sin gång och njut av uppmärksamheten:)

Emmetem
8/12/13, 12:28 PM
#3

#1 Ja, jag brukar ha en förmåga att lyckas göra saker komplicerade och övertänka saker.. Jag brukar ha rätt lätt för att berätta för folk hur jag känner, men jag vill inte såra någon av de.. #2 Mina regler har jag satt upp för att det inte ska bli bråk eller eventuella problem i framtiden.. Till exempel att jag inte vill att han går i samma klass som mig. Då umgås vi ju hela tiden och blir nog rätt snart trötta på det. Det är kul när man är nyförälskade, men inte sen. Och att inte vara ihop med någon av mina bröders vänner är för att jag inte vill att varken han eller jag ska känna obehag. :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Gur4m1
8/12/13, 5:59 PM
#4

Skola går man en kort tid, resten är livet. Men ja, jag uppfattade det inte som att du är tillsammans med klasskompisen ännu?

Väntamed att göra val osv tills du träffar honom igen. du verkar styras väldigt mycket av det praktiska- men hur känner-känner du för de båda?

Perosnligen om jag skulle välja av vad ud anser vara två dåliga saker så skulle jag hellre dejta en brors kompis än en klasskompis- men jag har haft ihop det med en klasskompis och det var inte superhemskt när det tog slut för vi skiljdes åt som vänner. Det svåra är att man inte i förväg vet om det tar slut, och på vilket sätt det tar slut.

din bror kanske bara blir glad- efterosm dåär han vän med den du är tillsammans med? Menar, om det håller längre- vill väl en bror komma bra överrens med sin svåger? *haha* ;)

Problemet ore ju om det tog slut och du kräver att din bror ska välja sida och ta dig i försvar. Men du verkar inte vara en sådan person. Har du hört med din bror om vad han tycker om det hela, att du skulle dejta en kompis till honom?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Emmetem
8/12/13, 6:31 PM
#5

#4 Jag vet inte riktigt mina känslor för de båda ännu.. Jag känner att jag har känslor för de båda som sagt, men för min klasskamrat så kände jag att: "Det här är rätt!". Men sedan när jag träffade Oscar så rubbades allt. Då jag umgås otroligt mycket med killar hela tiden så brukar jag aldrig ha problem med att vara med killar utan att behöva känna: "Är han intresserad av mig? Är jag intresserad av honom?" och man kan skoja med varandra som vänner utan att känna något! Men när jag var med Oscar på lägret så kände jag att han hade känslor för mig - och jag honom. Och allt blev så rubbat! Men jag tänker också: "Tänk om allt bara var känslan av lägret? Alla brukar bli väldigt kramgoa och trevliga på lägret och komma varandra mycket närmare.". Jag är som sagt mycket petig med de jag väljer som vänner - men båda känns så rätt! Och det är det som saboterar i mitt huvud då jag gärna tänker väldigt praktiskt för att inte bli sårad/såra någon.

Om man ska tänka praktiskt skulle jag faktiskt nog också tyckt det vore bättre med en brors kompis än klasskamrat. Jag och min lillebror har en väldigt bra relation - och jag vill inte förstöra den! Jag kan tänka mig hur obehagligt det skulle kännas att se min lillebror sitta och hångla med en av mina bästa vänner i ett hörn. Och det skulle han få veta också. Och jag vill inte att han ska behöva känna så! Det är en sak om han blir vän med sin svåger, än att hans bästa vän blir hans svåger.

Jag skulle aldrig be min lillebror att ta någons sida då han väljer det själv. Men det är just det - jag vill inte att han någonsin skulle behöva välja sida..

SÅ SVÅRT!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Clementinbarn
8/12/13, 7:32 PM
#6

Min kompis blev tillsammans med en tjej i hans klass när han började 1an på gymnasiet, dom tog studenten förra året och är fortfarande tillsammans så självfallet kan de bli hur bra som helst :) Och jag är tillsammans med en av killarna min storasyster umgicks med varje dag under gymnasiet och det funkar också bra. Var dock jobbigt i början för han ville ju inte skapa problem i sin vänskap med min syster och jag ville inte förstöra deras vänskap heller, så heh blev ju lite mer komplicerat än vad det hade behövt bli! :) Du får helt enkelt känna efter och kanske umgås mer med båda 2 och låta tiden gå och så tror jag att det kommer lösa sig bra utv sig självt! :)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Annons:
Upp till toppen
Annons: