Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 1952 ggr
taggigarosen
2013-08-12 06:52

Har du använt droger?

Har du använt droger någon gång? Jag räknar INTE med alkohol i detta fallet.

Annons:
Caroline L
2013-08-12 07:30
#1

Har ingen aning om du räknar med cigaretter som en drog, men jag har annars aldrig testat droger och kommer aldrig göra.


Mooniq
2013-08-12 07:35
#2

🙂 jag har inte provat några narkotiska droger, inte rökt cigaretter heller. Men för några år sen så insåg jag att jag är sockerberoende, ett ganska nytt ord i Sverige. Jag är sockerberoende och har nog varit det i hela mitt liv. För några år sen la jag om kosten och sockermonstret hamnade i dvala, men äter jag lite för mycket av fel mat så får jag ett fruktansvärt sockersug, rena abstinensen….

antar att du inte tänkte socker i din fråga.. men jag tyckte det var värt att ta upp då väldigt många är sockerberoende utan att veta om det. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Devya]
2013-08-12 07:53
#3

#2 Men det är ju inte någon drog. Man kan inte kalla allt som man blir beroende av för en drog. 

Man kan bli beroende av många saker, men det betyder inte att det är automatiskt en drog.

ChristineL
2013-08-12 08:07
#4

Aldrig, utom i medicinska fall.

taggigarosen
2013-08-12 08:21
#5

Nej jag menade inte allt som man kan missbruka som socker, spel, sex osv.

Mooniq
2013-08-12 08:29
#6

#3 det finns studier som visar vad som händer i hjärnan när man är beroende av narkotika, samma område i hjärnan reagerar likadant på socker när man är beroende. Illustrerad vetenskap har en mycket bra artikel, sen finns youtube för den som orkar eller blir nyfiken.

bra att veta är att fruktos är värsta sockerarten, i sverige ser man ofta texten modifierad stärkelse eller majsstärkelse på innehållsförteckningar, kolla på youtube och leta på high fructose corn syrup. Robert Lustig har en bra film som heter Sugar: the bitter truth.

Så nog är det en drog, men vi är inte så medvetna om det här i sverige. 🙂

Hade kaffe upptäckts idag hade det inte blivit godkänt som livsmedel pga koffeinet. Koffein är ett medel som växterna har som skydd mot insektsangrepp. koffein dödar i stora mängder, apoteken hade förr stora förpackningar med koffeintabletter, men tyvärr kom några på att man kunde ta livet av sig av dem. Koffein i små mängder gör dig beroende, dvs du behöver mer o mer kaffe/te/cola/energidryck varje dag för att må bra -det är oxå en drog - men det tänker vi inte heller på. 🙂

Kanske skulle frågan i början varit  - har du använt Olagliga Droger? För det finns mer droger/substanser som vi kan bli beroende av än narkotiska droger  🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Afturelding
2013-08-12 10:07
#7

Aldrig, förutom i mediciner som någon ovan skrev.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

citytjejen
2013-08-12 11:03
#8

Aldrig provat, endast i mediciner.

/Christina

Jetaime
2013-08-12 11:08
#9

Aldrig heller provat.

fruktgumman
2013-08-12 12:04
#10

aldrig provat

[Emma--]
2013-08-12 13:42
#11

Aldrig.

[Zorita]
2013-08-12 14:52
#12

Ja men bara cannabis vilket inte riktigt känns som en drog. Tyckte inte det var så speciellt. Men i Marocko testade jag riktigt bra marockansk hashish och det var super. Kan vara kul att röka på ibland, men jag föredrar nog ändå alkohol.

ramm5tein_
2013-08-12 16:05
#13

Skönt att se att så få har provat! Jag har inte heller provat. "provat"… ja, varför skulle man ens prova? För att man vill ha ett beroende?

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Annons:
Gasoline
2013-08-12 16:18
#14

Har aldrig provat och kommer nog aldrig heller att prova. Dock fått starka mediciner när jag opererades.

Nerdysiamese
2013-08-12 16:45
#15

#13 dock är det ju väldigt få droger som orsakar ett beroende efter att man provat en gång.
varför man provar har jag inte svårt att förstå, det är som alla andra upplevelser, man vill veta hur det är och hur det känns.

Jag har aldrig provat något och har en problematisk relation nog alkohol som det är nu att andra droger blir för mycket för mig att acceptera som "ok".

Har många vänner som främst röker cannabis, men också många som har testat annat, och jag blir bara avskräckt av deras historier om hur "kul" eller "skönt" det varit, jag har svårt för att acceptera behovet för undanflykten, som drogen representerar, som många av dessa människor verkar känna.

Där emot är jag väldigt öppen för att tidigare forskning gjord om många droger har i väldigt stor utsträckning varit hemskt dålig

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Anna4077
2013-08-12 17:25
#16

Jag har provat gräs en gång (eller två?). Sen ett par gånger blandade jag mina sömntabletter med alkohol. Antar att de anses som drog i det sammanhanget. Var ung, dum, självdestruktiv och desperat efter att känna något annat en det jag kände på insidan. #13 varför man provar är oftast nyfikenhet. Oftast är väl alkohol inblandad och omdömet sjunker lite. Bra inställning, håll kvar den.

Anna och taxen Max

Gur4m1
2013-08-12 17:25
#17

Har prova,t var inte rädd för beroende, och man blir itne beroende pang bom- de jag mött som blivit beroende av t.ex cannabis blir beroende efter långt brukande- inte efter att "testa" en eller två gånger.

Jag har testat cannabis men känner som #12 där. Upplever att nikotin är en värre grej där, på beroendefronten. 

Jag ville testa ruset, inte testa om det var farligt eller om jag blir beroende, om det var svar nog för dig #13

Jag är ingen som vill fly vekrligheten eller mina känslor, jag varken röker, dricker kaffe eller alkohol :) Men jag har testat cannabis i min ungdom och ångrar det inte, jag skulle göra det igen om jag fick chansen (i min ungdom dårå, inte röka idag). Precis som med alkohol reagerar och hanterar folk det olika och beroenden är aldrig bra- oavsett om det är socker, kaffe, cigg, tvspel eller "dödsknark". Sen med tynre droger är ju det farliga just "hur man reagerar". t.ex cannibaldrogen, inget jag uppmuntrar någon att "testa". 

Men blir man helt hysterisk runt cannabis önskar jag samma hysteria över alkohol. Folk gör dumheter när de är påverkade, en del är idiote roch blir bara än värre idioter med sådant innanför västen..men nu glider jag OT.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

andgustav
2013-08-12 20:17
#18

Aldrig provat leder bara till en sak döden. Tre av mina klasskamrater ligger idag på kyrkogården och de börja röka braja. De flesta som satt vid berget i det fina societetsområdet i Lindö och prövade droger är idag döda.😈 Det är hemsk men 60 och 70-talet var det lättare att köpa droger i centrala Norrköping.

Anna4077
2013-08-12 20:35
#19

#18 det är fruktansvärt lätt att få tag på, tydligen. Själv har jag som sagt bara provat men det brukar börja med gräs, cannabis och gå över till starkare saker. Många röker det också som cigaretter. Kan lägga till, till mitt inlägg tidigare att jag nu inte dricker alkohol, röker inte (åter bara provat), snus, läsk eller kaffe. Men jag är en all in socker missbrukare. Man måste ju ha någon last :). Tidigare var jag läsk beroende men det lyckades jag bryta. Om jag dricker är det en 33cl burk någon gång ibland. Hade iofs ett återfall nu i sommar. Men det gick över även om suget finns

Anna och taxen Max

andgustav
2013-08-12 20:46
#20

#19 Det är sorgligt och det var ungdomar från välbeställda familjer. Mina föräldrar behövde aldrig tjata på oss om detta vi visste att det var livsfarligt. Det är bra gjort av dig att du inte dricker alkohol och mitt socker begär har jag lagt bort. När jag ser bakelser, kaffebröd och tårtor tänker jag på feta personer när jag var i USA, då får jag avsmak på en gång. Ända gången vi äter godis är till jul och påsk. Däremot är jag kaffekärring men tycker inte om latte vill inte ha tillbaka mina bilringar.

Ha det så bra!☺️

Annons:
Grytlapp
2013-08-12 21:36
#21

Aldrig provat och kommer aldrig att göra!

Har för många i min släkt som håller på och dom har tyvärr inget liv. En har dött och en annan var nära. Barn på fosterhem och kan inte ta hand om sig själva. Sedan har någon lyckats att ta sig ur med hjälp av behandling också och det tycker jag är otroligt stark gjort av dom!!

NIX, aldrig i livet att jag skulle prova..

Gur4m1
2013-08-12 21:39
#22

Att röka gräs en gång dödar ingen- däremot folk som börjar missbruka råkar såklart illa ut, men en stor del av det är även samhällets syn på dem, att en missbrukare hamnar utanför socialt osv- for good reasons oftast. JAg gillar att folk här inne inte knarkar (men gissar att folk som tokknarkar inte hänger så mycket här till att börja med) men jag ogillar när man vrider på det och gör det till något det inte är också. Knarka är dumt, knarka är bajs osv- men man dör inte knall och fall av att "röka på" en gång, sällan far folk illa av att ta Exctasy eller vad det heter- det är beroendet, när man vill göra det hela tiden som det går galet. + sådana droger som påverkar och ger syner, kanske gör att man skadar sig själv och gör dumma saker (låter precis som laglig alkohol!). Men menar, bland det som räknas som förbjudna droger i Sverige idag- gör en dle droger enbart "hemska saker" så som att öka hjärtrytmen (vilket är LIVSFARLIGT om man råkar ha dolda hjärtfel eller missbrukar det)).

JAg provade cannabis, jag provade inget annat för det intresserade mig inte, jag har inget sådant behov, även cannabis var inte mer än "jahapp…det var kul men nu räcker det" (mer skönt, men men). Cannabis hjälper ju en del med smärta och sömnproblem.. "lagom är bäst" ;)

Det är ett visst folk som börjar med/testar riktigt farliga droger kemiskt framställda där man knappt vet vad som händer om man tar det, som kostar apmycket. Dödsknarket :> Men även där reagerar ju människor olika för det handlar om …kemi.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Portie
2013-08-12 22:21
#23

Nej, men umgåtts med personer som gjort det, gör det dock inte längre.

Fridaaaa
2013-08-12 23:01
#24

Aldrig provat, kommer aldrig att göra heller

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-08-13 13:35
#25

Det saknades lite alternativ. Tex jag har hållt på med droger, samt alternativet annat. Själv testade man en del när man var yngre, och blev påkommen också.

Grytlapp
2013-08-13 15:18
#26

#22 Förstår vad du menar självklart. Men dom flesta av mina vänner "testade" också och min erfarenhet är det just det att testandet leder längre tyvärr.. För 3 år sedan satt jag och pratade med min systers sons kompisar 16-19år. Dom tyckte att det var ok med naturliga preparat. Inte värre än alkohol tyckte dom. Förra året åkte den yngsta fast för att vara knarklangare. Det här med "testandet" är inte så enkelt som det ibland verkar för dom flesta.. Skulle alla låta bli att testa skulle det här utrotas.

Gur4m1
2013-08-13 15:25
#27

Jag vill tro att det är en viss typ av människor som vill testa, sen är det ne viss typ av människor som fortsätter :)Med viss typ av människor menar jag att man är i en "state of mind" eller har ett visst psyke, att man är kanske självdesturktiv, eller en som alltid ska testa gränserna, eller en som inte är så glad egentligen och mår mycket dåligt i "den här världen" och självmedicinerar sig, eller av grupptryck- såklart kan säkert sådant ske också precis som med alkohol och cigg. Jag testade, för mig ledde det inte längre trots att jag mådde dåligt- men jag har alltid varit lite avig till saker som gör en beroende- men testade det gjorde jag. Om vi förbjöd alkohol skulle världen vara en bättre plats…eller? :D

Vill minnas att jag läste en studie om hur folk (efterosm viär uppbyggda olika) reagerade olika mot olika droger- som allergiska reaktioner. En del skulle helt enkelt itne bli beroende även om de "testade ofta". Dina bekanta testade inte, de sa att de testade. Att testa/prova säge rju sig själv att man gör det 1-3 gånger- gör man det då och då, säljer det vidare osv så gör man mer än bara testa.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Zandrama
2013-08-13 16:09
#28

Jag valde "provat några gånger" men saknade alternativet om att man hållit på tidigare i livet men inte nu.

Jag rökte en del Cannabis i mina yngre dagar och har rökt någon gång ibland (kanske en gång om året) på senare tid.

//Belinda aka Zandrama

[erikam]
2013-08-15 12:07
#29

Har aldrig provat och det är jag väldigt nöjd över 😛

Gurky
2013-08-15 12:57
#30

Har aldrig provat och kommer (troligtvis) aldrig att hända.

[Emma--]
2013-08-15 13:36
#31

Det där med cannabis är ju alltid ett lustigt samtalsämne, och att prova en gång är ju oftast relativt ofarligt, om man nu inte är en av få med den rejäla oturen att hamna i nån psykos förstås. 

Och av det blir man ju inte beroende på så sätt att man får fysiska abstinensbesvär som jag fattat det. 

Men jag är en sån som är rätt anti även alkohol. Har alltid funnit det obehagligt hur annorlunda personer blir av alkohol. 

Men då har jag hört och sett många negativa historier kring det. 

Så jag kan nog rätt garanterat säga att jag aldrig kommer att pröva frivilligt.

karamell
2013-08-15 14:41
#32

Cannabis och hasch några ggr.

vallhund
2013-08-16 04:35
#33

Som sagts tidigare det fattas alternativ.

Tyvärr lever allt för många kvar i villfarelsen att om man börjar med droger av olika slag så dör man, det stämmer inte finns gott om människor som hållit på o som inte är döda. Hachpsykoser är relativt ovanliga, eller drogutlösta psykoser öht, så gott som alla är övergående om man inte har en disposition för t ex schizofreni.

Social grupptillhörighet är på intet sätt en skyddande faktor för psykiska problem. 

Angående socker, rökning o alkohol:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5610264

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

pyromanen
2013-08-16 08:30
#34

Hasch 3-4 ggr när jag var i 20-22 års åldern och levde studentliv i Köpenhamn.  Jag blev bara förbaskat sömning och ville sova när jag testade (missade festen) så jag höll mig sen till alkohol.

På den tiden fanns nån statistik jag såg att 75% av alla universitetsstuderande i Danmark någon gång testat röka på. Jag var alltså inte i minoritet.

Annons:
Aniara4
2013-08-16 10:17
#35

Problemet är ju att det inte funkar på samma sätt för alla, och man vet inte i förväg hur det blir för just en själv. En del kan testa alla möjliga droger en eller två gånger och sen är det bra med det, eller t.ex. röka på någon gång då och då utan att det blir mer och utan att det har så stor påverkan. Andra blir "hooked" direkt och utvecklar beroende på nolltid, och ytterligare andra får negativa konsekvenser för hjärnan första, andra eller fjortonde gången. Har man en benägenhet för psykos kan man som sagt utlösa den genom hasch eller andra droger. Men man kan också få andra typer av kognitiva problem, med minne, motivation, personlighetsförändringar osv, som man kanske inte ens märker själv fast omgivningen gör det.

Eller som en person sa en gång, en småhandlare jag kände ytligt och som ofta försökte få mig att testa isht svamp: "Det är klart man blir personlighetsförändrad. Man blir en bättre människa."

Jag vistades alltså under ett par år i en miljö där droger var ganska vanliga, och det hände att jag tog en symbolisk puff när en joint gick runt eftersom jag var ung och inte ville sticka ut alltför mycket, men eftersom jag aldrig rökt var det nog inte särskilt effektivt! (Jag säger som Clinton med andra ord… ) Det var väl två gånger som jag fick i mig tillräckligt för att känna mig lite påverkad.

I efterhand kan jag tänka att jag nog hade tur, eftersom jag är en beroendetyp som har missbrukat andra saker (som socker) och förmodligen hade kunnat trilla dit ganska lätt. Delvis beror det nog på den uppfostran man fick i skolan på 80-talet där man verkligen fick inpräntat i sig att droger är ondska. Plus min egen förmåga att modifiera den uppfattningen när jag träffade på människor som använde droger men verkade fungera utmärkt ändå. För en del tror jag såna möten gör att man förkastar hela den information man fick som förljugen propaganda, men jag kunde se att den kanske var lite överdriven men i grunden är det fortfarande inte nyttigt att ta droger.

Gur4m1
2013-08-16 12:35
#36

#35 de tär ju problemet med drogpropaganda- barn är inte idioter, man blir först rädd, eller ifrågasätter- upptäcker att informationen bara är skrämsel-text och kraftigt överdriven och ibland rent av felaktig (blandar ihop droger osv) "Drog som drog, testa oc du dör/får mardömdsspykosen from hell/måste prostituera dig!!"

Mins att man även informerade om alkohol- med fokus på alkoholismen men ärligt…det var inte alls lika fördömande eller skrämmande som när det kom till drogbruk. Ungdomar gör då lätt misstaget att fnysa och tycka "ljuger de för oss så kan man ju inte tro nått av det!".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

vallhund
2013-08-16 13:05
#37

#36 Skräckpropagandan fungerade inte på 60 talet, så varför skulle den fungera nu?

Drogkulturen i Sverige förändrades iom den ökande användningen av centralstimulerande medel, typ amfetamin, från att ha varit ett ganska avgränsat problem/fenomen hos vissa subkulturer så blev amfetamin, ritalina osv mer tillgängligt för ungdomar. Stockholm affischerades med fiktiva dödsannonser 2 x 4 meter. Ungdomarna lärde sig tidigt att informationen var felaktig, o om den var felaktig så betydde ju det att det var ganska ofarligt, o lika ofarligt med cannabis o opiater.

Kampanjen gjorde betydligt mer skada än nytta.

Ämnet diskuteras livligt på SvD:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/reglerad-cannabis-battre-an-oreglerad_8429932.svd

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gur4m1
2013-08-16 17:36
#38

#36 ja…alltså jag vet int ehur du tolkae mitt inlägg men jag tolkar ditt inlägg (utöver intressant) som att du …kände att jag inte sa det jag sa. Jag menar alltså att skräckpropaganda inte fungerar, just för att den är direkt felaktig och otroligt överdriven och överdramatiserad :) Nu levde jag inte ens på 60-talet men däremot under 80 och 90-talet :) Sen kom internet och många i mitt umgänge var intresserade av att läsa om droger och jag blev väl avskräckt av dem även om man visste fakta men det blev ju eld på olja så att säga, när ungdomarna satt på riktig information eller tog del av fakta de ansåg vara mer giltig (av folk som t.ex skrev om sina trippar osv) och sen kom antidrogpropagandan med sitt "dödsknark" "knarkär bajs" och allt som hör därtill.

Jag var med i IOGT-NTO som ung och samtidigt osm organisationen gör mycket bra iomed att de arrangerar och underhåller drogfria saker för ungdomar- så kunde jag aldrig skaka av mig känslan av en sekt också :P Man kunde bli väldigt hatisk, fördömande oh hätsk mot "icke-troende" ;) dvs de som rökte, drack alkohol eller provat droger. Var man inte med dem så var man emot dem. "vi mot dem". Nu spårade jag ut lite känner jag, jag önskar iallafall mer ordentlig information kring droger men även mer information runt det sociala, att stöta ut folk som testat eller har droger omkring sig är t.ex inte en lösning.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

vallhund
2013-08-16 21:33
#39

#38, ledsen om jag var otydlig, jag håller med det du skrev o spann vidare med mina erfarenheter/åsikter.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Majbot]
2013-08-17 00:48
#40

Skulle aldrig få för mig att skada min kropp på det sättet.

Polish
2013-08-18 22:30
#41

En liten dokumentär om droger och deras effekter, baserad på vetenskapliga tester.

http://www.youtube.com/watch?v=r4WcRzChP4c

TN

Annons:
[VSK]
2013-08-18 23:26
#42

Ja lätta prylar. Farligaste alkohol.sen mediciner då. Smärtstillande. Medicin pga smärtproblematik.

Shanea
2013-08-21 23:02
#43

Tycker detta är en lite svår fråga eftersom jag tror man bör vara väldigt kritisk till vilka droger som faktiskt är lagliga och vilka som inte är det. De flesta tycker till exempel inte att det är något konstigt att man dricker alkohol ibland men pröva DROGER (som i olagliga droger), det skulle man aldrig göra, leder endast till destruktivitet och beroende etc. Jag håller fullkomligt med i att många droger, lagliga och olagliga ofta är alla dessa saker, men mycket jag hört om alkohol vs. cannabis tyder på att alkohol innebär minst lika mycket risker, ändå är alkohol accepterat i de flesta kretsar.

För att svara på frågan, ja, jag har prövat droger en gång, cannabis. Än så länge bara en gång, och även då bara lite, för jag är lite för mycket av en "good girl" som får hemskt dåligt samvete om jag gör något olagligt, men jag försöker ändå hålla ett öppet sinne och grunda mina beslut på hälsoriskerna, samt vad som känns rätt, snarare än vad som är lagligt.

I slutändan är det antagligen så att dessa saker är så olika från person till person, med risk för beroende och övergång till tyngre droger, så det är nog svårt att sätta en allmän gräns för vad som borde vara lagligt, egentligen borde nog både alkohol och tobak vara olagligt, fast å andra sidan, så kanske socker borde vara det också? Så, det är svårt.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Wide Awake Dreamer
2013-08-23 11:40
#44

Jag har aldrig provat droger och har inga planer på att göra det heller.

Upp till toppen
Annons: